1. december 2012

Ejerslykkeskolen-lærere: Vi føler os ‘som samfundets yderste og glemte forpost i noget af en krigszone’

Læserbrev af skolelærer Stine Poulsen på vegne af Faglig Klub på Ejerslykkeskolen i dagens Fyens Stiftstidende – Hjælp – send flere lærere! (ikke online).

“Inklusion i folkeskolen er betegnelsen på den strategi, at en elev med problemer skal forblive i den normale skoleklasse, i stedet for at henvises til en specialklasse, hvor der arbejdes meget målrettet og intenst med at hjælpe eleven. På Ejerslykkeskolen, en ellers dejlig og rummelig arbejdsplads i Odense, er inklusionsopgaven for stor.

Vi må helst ikke sige ordet problem i Odense Kommune. Strategien er at kalde problemer for udfordringer, for så antyder man, at den svære opgave kan løses.

Men uanset retoriske kneb, er det en kendsgerning, at på vores medieomblæste skole kan vi på enkelte klassetrin ikke rumme de utilpassede elever. Det handler først og fremmest om elever med aggressiv, støjende, vulgær, hånende og/eller truende adfærd over for andre elever og navnlig over for lærerne.

Nogle af disse elever søger fra morgenstunden at skabe konflikter og trives tilsyneladende godt i det konfliktfyldte miljø, de tilstræber at skabe. …

For at de utilpassede elever ikke skal ødelægge undervisningen for alle de andre, forsøger vi os bl.a. med særlige hold, hvor de ”kun” kan ødelægge det for hinanden. … Men vi har simpelthen ikke lærere nok til den krævende og intensive indsats, disse elever kalder på. Det er både mentalt belastende og fagligt særdeles udfordrende at arbejde med dem. …

Ingen skolechef, børn- og ungerådmand eller undervisningsminister har betrådt vores gange for selv at se, hvordan de utilpassede elever dagligt forsøger at sætte en negativ dagsorden. Når man som lærer står i konflikterne, kan man godt se sig selv som samfundets yderste og glemte forpost i noget af en krigszone, som er uendelig fjern fra de bonede gulve, hvor der pænt og ordentligt tænkes i langsigtet strategi og økonomi.

… vi må desværre erkende, at hos os har vi ikke lærerkræfter nok til at skabe den ønskede kvalitet. Og når vi ikke har det, starter den onde cirkel med stress, sygdom, færre lærere, mere stress, sygdom, nedbrydning af lærere osv.

Vi har brug for hjælp! Send flere lærere!”

Oploadet Kl. 13:45 af Kim Møller — Direkte link39 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/42988/trackback

39 kommentarer »

  1. “samfundets yderste og glemte forpost”

    Er det ikke det man kalder en uriaspost? (Det ord turde hun nok ikke at bruge…)

    Nå, til sagen.

    Løsningen er selvfølgelig ikke flere lærere, men færre problem-elever!!

    Så rigtig analyse, men forkert konklusion.

    Kommentar by Jernhesten — 1. december 2012 @ 13:56

  2. “Hjælp – send flere lærere!” – siger skolelærer Stine Poulsen. Nej, siger jeg. Send de utilpassede unger hjem – helt hjem!

    Kommentar by Torben F — 1. december 2012 @ 13:59

  3. Hvorfor ikke indrette klasser, så de ligner fængsels-celler? Så kan eleverne jo øve sig på deres fremtidige “lokaler”, der hvor de for de flestes vedkommende alligevel ender.
    I stedet for lærere så ansæt fængselsbetjente. Det er den eneste samfunds-forberedelse disse unge terrorister har brug for.
    Jeg gad godt se nogle tal for hvorledes sådanne unge, ift fængselsdomme og anholdelser og straffeattester senere hen.
    De tal må være skræmmende høje.

    En anden ting: Betyder Uriasposten forpost af en art? Uddyb gerne uriaspostens navns fulde mening.

    Kommentar by Endnu en vantro — 1. december 2012 @ 14:05

  4. Den rigtige løsning indtil “pædofetens sønner” kan blive repatrieret er at lave særlige klasser kun for dem.

    Lærere som er kendt for røde holdninger kan passende sættes til den utaknemmelige opgave at undervise dem.

    Skidt med om “pædofetens sønner” lærer noget eller ej. Det er ikke vores problem at de bliver sociale tabere, og vi skal nok få dem hjemsendt alligevel før eller siden.

    Kommentar by Sigwar — 1. december 2012 @ 14:05

  5. “udfordringer, for så antyder man, at den svære opgave kan løses.”

    Det er ikke bare skolelærerne, der skal vænne sig til, at der er problemer som ikke kan løses, selvom pædagoger har en større tiltro til deres fags mirakuløse virkninger end de fleste andre.

    Når 55 % af etnikkerne forlader folkeskolen som funktionelle analfabeter, er det næppe skolelærernes skyld. Hvad skal vi stille op med dem, udover at forsørge dem? Og hvad vil de stille op med et helt liv uden arbejde og udenfor samfundet? Jeg har et bud: Erklære os krig.

    Kommentar by Josef K — 1. december 2012 @ 14:09

  6. @ 3
    “En uriaspost er en udsat post eller et vanskeligt, farligt hverv” (wikipedia)

    Kommentar by Jern Henrik — 1. december 2012 @ 14:46

  7. #3 Vantro, se øverst til højre på denne side “Om Uriasposten” ;-)

    Kommentar by Hr. Naturli' — 1. december 2012 @ 14:57

  8. Jeg har læst om uriasposten. Jeg har bare åbenbart glemt det.
    Man lærer noget nyt hver dag, med mindre man går i Vollsmoses skoler :).

    Kommentar by Endnu en vantro — 1. december 2012 @ 15:03

  9. Det Ejerslykkeskolen oplever er kun et præludie til hvad vi vil opleve i fremtiden!
    Flere og flere skoler vil opleve problemerne, eller udfordringerne som det nu hedder på nysprog!
    Den voldsomme stigning af elever af afrikansk og mellemøstlig herkomst og med muslimsk baggrund, vil vi fremtiden skulle vælge melem permanent konflikt eller underkastelse! Vi behøver bare at se os omkring. I resten af Europa er problemernne, alias udfordringerne, enorme, og med mindre nogen kan sansynliggøre at de indvandre vi får til Danmark er anderledes end dem de får i Frankrig, Sverige, Holland, Storbritanien og Tyskland så vil problemerne vælte ned over os.
    Det kan undre at danske politikere ikke kan se hvad der sker! Den sørgelige konklution må være at de enten er ubegavede, naive eller så vi de det os bare ikke godt!
    De krav en befolkning må og skal stille til sine politikere er at de sørger for landets velstand, beskytter landets befolkning mod kriminalitet og vold! Lige nu gør de det fundamentalt modsatte!

    Kommentar by Robert R — 1. december 2012 @ 15:24

  10. Per H. Rasmussen. Kom med en kvik kommentar til ovenfor citerede lærerinde!

    Kommentar by Gunnar Biering — 1. december 2012 @ 15:35

  11. Lærerne har i årtier stemt for denne udvikling. Det er kun på tide, at de høster som de har sået.

    Kommentar by Nosferatu — 1. december 2012 @ 15:39

  12. Jeg sidder netop og hører Mogense og Kristiansen og der blev sendt et lille klip, hvor HTS og Anette Vilhelmsen begge lægger ansigtet i passende folder og siger, ja gæt hvad, vi må have mere ontegration for pengene! Hvad betyder de floskler egentligt? Formodentligt noget med, at de hårdt plagede skatteydere, skal betale noget mere til badeforhæng, bederum, burkinisvømning, Eid middage og andet fuldstændigt ligegyldigt og ubrugeligt, som har været prøvet før, uden effekt! Integration hvad er det?
    Ikke noget politikere bare kan bede eller kræve mere af, men bare et betydningsløst ord! Kære politikere hvad med noget mere konkret! Sandheden I aner ikke hvordan i skal løse jeres selvskabte problemer! Ud over at kalde dem udfordringer!

    Kommentar by Robert R — 1. december 2012 @ 15:52

  13. @ 11 Ikke ontegration, men integration, men det fremgård nok af sammenhængen!

    Kommentar by Robert R — 1. december 2012 @ 15:53

  14. “Lærerne har i årtier stemt for denne udvikling. Det er kun på tide, at de høster som de har sået.”

    Nej det har lærerne ikke, det har lærerforeningen. Desforuden er 99% af af skoleinspektørerne nogle svagpissere som ikke støtter deres lærere.

    Lærerne står stort set alene med deres problemer. Det er derfor der er så mange der er stressede, sygemeldte eller er brudt sammen. Og så solstrålehistorien: Der er ingen løsning.

    Kommentar by Machiavelli — 1. december 2012 @ 16:24

  15. Og så har jeg i øvrigt selv været vikar på skolen. En dejlig skole uden problemer – indtil ballademagerne holdt deres indtog. Men det var heldigvis efter min tid.

    Kommentar by Machiavelli — 1. december 2012 @ 16:28

  16. >14. Machiavelli:
    Det første Google-opslag giver følgende;

    http://citylife.dk/artikler/34-af-skolelaerere-er-venstreorienterede

    Kommentar by Gunnar Biering — 1. december 2012 @ 16:33

  17. Hm! Der blev jeg fanget med bukserne nede. Ikke flere kommentarer om Folkeskolen. Men skoleinspektørerne er stadigvæk nogle svagpissere.

    Kommentar by Machiavelli — 1. december 2012 @ 16:43

  18. “Problem” betyder vel i sammenhængen “Vi har brug for hjælp”. Jeg er ikke i tvivl om at det er alvorligt ment :(

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 1. december 2012 @ 17:22

  19. http://www.kl.dk/Om-KL/Vollsmose-Spredt-indsats-skal-samles-id114367/

    følge DR Fyn har analysen blandt andet afsløret, at nogle familier på kort tid har haft kontakt til op mod 70 sagsbehandlere og kommunale medarbejdere. citat slut

    Der er kun Een løsning, send dem hjem
    de er og bliver tabere, og vi er dumme nok til fortsat at forsørge dem

    Kommentar by k.m. — 1. december 2012 @ 17:42

  20. Min ikke langt de fleste lærere på skolen har stemt og stadigvæk stemmer på partier som ønsker mere muslimsk indvandring?

    Kommentar by JR — 1. december 2012 @ 18:07

  21. Det er godt ikke meget I kender til Biblen, gamle testamente.
    Den gode Urias var en dygtig loyal officer i Kong Davids hær.
    Urias var desværre gift med en underskøn kvinde, som Kong David blev forelsket i.
    Så da krigen kom, fik ham David sine generaler til at sætte Urias på en sikker selvmodspost.
    Så da Urias planmæssigt døde, så kunne David gifte sig med enken.

    Men bortset fra dette, så prøv at se skolens hjemmeside.
    Det lyder som et Shangri Lei.

    Kommentar by Morten Dreyer — 1. december 2012 @ 18:15

  22. Jo da, send flere lærere, der er mange arbejdsløse lærere i øjeblikket, især nyuddannede, og her kan *de* lære noget, som måske vil påvirke stemmeafgivningen og trangen til at være en del af det ‘gode selskab med de korrekte meninger’.

    Tænk langsigtet, der er alligevel ikke *nogen* der sender ungerne “hjem” de næste årtier, hvis nogensinde.

    Kommentar by mb — 1. december 2012 @ 18:49

  23. Jelved og Ritt er lærere.
    De kunne da nok have klaret de problemer?
    Eller var, er de klogere?

    Kommentar by Anonym — 1. december 2012 @ 20:19

  24. “Flere lærere” er et ynkeligt nødråb om mere af det samme.

    “En anden slags lærere” kunne være løsningen. Stærke, voksne mænd med mandat til at få noget udrettet.

    Ønsketænkning, jeg ved det godt.

    Kommentar by Crass Børsting — 1. december 2012 @ 20:31

  25. ‘Send flere lærere’! Nix, send færre muslimer. Problem solved.

    Kommentar by Henrik Petersen — 1. december 2012 @ 22:10

  26. Det er enkelt for alle at se hvad og hvem der er problemet. Alligevel søger levebrødspolitikerne stolper op og stolper ned efter nogen de kan kaste skylden på. Falder det dem ind, at se sig i spejlet?

    Kommentar by Nielsen — 1. december 2012 @ 23:16

  27. Det hjælper intet med flere lærere, desværre. Det der hjælper er færre arabere og indvandrere fra Mellemøsten. Og hvis ikke vor nuværende regering ændrer signaler på dette punkt, som konkurrerer med arbejdsløsheden som danskernes største bekymring, så bliver lussingen til HTS og SF så syngende, at SDs fremtid er i fare efter næste valg.

    Kommentar by morten olesen — 2. december 2012 @ 00:46

  28. En lærer tjener kr.30.000 plus pension om måneden,hvis en lærer ikke formår at undervise eleverne til at bestå eksamen så er underviseren uegnet til sit job.

    Kommentar by emmagad — 2. december 2012 @ 01:47

  29. Bongo-Anders og vedhænget på rød skolestue har selv stemt for den invastion, som nu forpester folkeskolen.

    Det bliver skægt at følge udviklingen, hvor flere og flere lærerer bliver syge og dårlige af deres “udfordringer” på arbejdspladsen. Lige indtil Sharia-skolerne får grønt lys og hadeideologien må køre parallelløb, for skattekronerne.

    Odense Taxa kører invasionsstyrkernes ballademagere til og fra skole, så regningen er allerede abnorm.

    Imens skæres der på alle andre offentlige udgifter, også forsvarets. Når man ikke vil vinde freden, behøver man ikke at gå i krig.

    Kommentar by Iznogut — 2. december 2012 @ 02:17

  30. #28 emma, tænk lige over hvilket “materiale” lærerne i ghettoerne har at arbejde med! Det skal jo gå galt; ingen, absolut ingen lærer kan få disse svagtbegavede idioter på rette vej. Århundreders islam og indavl kan ikke udviskes og erstattes med vestlig kultur gennem en folkeskolelærers indsats – uanset hvor ihærdig, begavet og velment.

    Kommentar by Hr. Naturli' — 2. december 2012 @ 02:36

  31. “Min ikke langt de fleste lærere på skolen har stemt og stadigvæk stemmer på partier som ønsker mere muslimsk indvandring?”

    Hm! Jeg tror desværre JR har ret.

    Kommentar by Machiavelli — 2. december 2012 @ 05:59

  32. Hvad med at man, som loven foreskriver, indberetter, når der forekommer vold i hjemmene.. måske der så vil forekomme færre trusler og mindre vold i folkeskolen..

    “En stor del af eleverne i 2. klasse på Rådmandsgades skole på Nørrebro i København oplever vold i hjemmet. Men i stedet for at følge loven og melde problemerne til de sociale myndigheder, valgte skolen at gå i dialog med forældrene.” (2009)

    H t t p://.kristeligt-dagblad.dk/artikel/312826:Danmark–Kritik-af-skole-for-haandtering-af-voldssag

    Kommentar by Liva — 2. december 2012 @ 07:13

  33. Det nytter ikke at en skoleleder ikke “orker” at melde vold til kommunen..

    Det er jo, som oven viste artikel viser, spanskrør til egen bare røv, når folkeskolen lader stå til.

    “Hårdhændede opdragelsesmetoder er så udbredt et fænomen blandt forældre på Humlehaveskolen i Vollsmose, at skoleledelsen ikke orker at melde dem alle til kommunen.” (2010)

    h t t p://www.fyens.dk/article/1719491:Citat-historier–Skole-melder-ikke-vold

    Kommentar by Liva — 2. december 2012 @ 07:22

  34. Og hvad så med at sende flere lærere… til tiden.

    Det kunne måske nok gøre at børn, små og store, fik lidt mere respekt for folkeskolelæreren.

    “Når klokken ringer ind i de danske folkeskoler, mangler der alt for ofte en lærer i klasselokalet. Langt de fleste lærere kommer for sent til timerne, og det betyder, at kun hver femte time begynder til tiden.

    Det viser en ny dansk undersøgelse, som blev offentliggjort i går, skriver metroXpress.

    “Der er en kultur, hvor lærerne først bevæger sig hen mod klassen, når timen er startet. Men eleverne kommer først, og så opstår der kaos. Derfor går der lang tid, før timen kan komme i gang,” siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, der står bag undersøgelsen, til metroXpress.” (2009)

    h t tp ://www.180grader.dk/nyheder/L_rere_kommer_for_sent_til_fire_ud_af_fem_undervisningstimer.php

    Kommentar by Liva — 2. december 2012 @ 07:30

  35. IQ!

    Sigwar

    4

    Vi skal have nogle (gruppe)berigelsesrum, hvor døtrene til dem som har lukket islamrotterne ind i landet og Vesten generelt set, kan taget lidt af dampen af dem. Så de efterfølgende er endnu mere indlærringsparate.
    Men vigtigst af alt, så skal vi have, som et minimum 10% kulturberigere, på ALLE privatskolerne. Mentiqaskolerne bliver det dog nok lidt svært med, at få opfyldt dette mål!

    Kommentar by A.R. — 2. december 2012 @ 07:38

  36. Alle de ansvarlige politikere for det 30 år gamle samfundsnedbrydende multikulti projekt, samt alle de perfide venstreorienterede skyklap-meningsdannere, skal tvangsflyttes til en ghetto.

    Hvert år skal de så aflægge rapport, om hvordan de er blevet beriget, og hvordan dialogen og den gensidige forståelse har været i ghettoen.

    Forventningerne og så de faktuelle kendsgerninger om livet i ghettoen, skal så vurderes efter 5 år. Det vil blive et yderst interessant projekt. Gaderøverier, vold, indbrud, hærværk, chikane, trusler, knivstikkerier osv. kan de vel bare snakke sig ud af med lidt ‘inkluderende pædagogik’?

    Kommentar by K. Sejr — 2. december 2012 @ 12:23

  37. Odense er en god socialdemokratisk kommune, så selvfølgelig har man da ikke problemer i skolerne. Heller ikke i Voldsmose, hvad politiledelsensa også kan . Skulle der være småproblemer, så er det de berømte “enkeltstående tilfælde” og i hvert fald ikke noget, der ikke kan klares med en yderligere pose penge, som Astma Abdul-Hadid kan dele ud af.

    Havde der været problemer, så skulle der selvfølgelig have være ansat flere lærere. De 84% af folkeskolelærerne der stemmer på S-SF-Enfoldighedslisten eller de radigale må formodes åndeligt at være på niveau med ballademagerne og derfor have stor forståelse for problemerne.

    Kommentar by Anonym — 2. december 2012 @ 13:15

  38. Nu skal eleverne lære engelsk fra 1 klasse. Det løser alle problemer med ringe danskkundskaber og larm i klassen.
    Man sagde “send flere lærere” mente man ikke “send flere penge”.

    Kommentar by Menig 442 — 2. december 2012 @ 22:20

  39. Så, nu får folkeskolen døds stødet af socialdemokraterne.
    De tror de kan løse muhammed problemerne ved at omskabe folkeskolen til en heldagsskole med flere timer, fordi socialdemokraterne “føler” det er løsningen på, at 20% forlader folkeskolen som analfabeter.
    Jeg har allerede nu fortalt mit barn, at hvis jeg gøres til bedstemor, så skal barnebarnet i en muhammedaner fri privat skole. Basta.

    Tænk på de stakkels børn, der nu skal lide en hel dag med de støjende og uro skabende muhammedaner, tænk at de skal tvinges til en hel dags samvær med de hovedpine fremkaldende ustyrlige muhammedaner, som de ikke engang gider lege med og trætte og udkørte kommer hjem, hvordan skal de have overskud til at møde i idrætsklubben efter en hel lang dag med problemer, støj, uro, trusler og skæld ud af læren, hvis de skulle komme til at sige de er skide træt af muhammedanerne.

    Stakkels vantro børn!

    Kommentar by li (islamonausea træt af de Skide/Muhammedaner) — 3. december 2012 @ 13:50