28. december 2012

Juleshow med Outlandish’ Warrior – Nytårsshow med tolerance-tale af Naveed ‘dødstraf for frafald’ Baig

Når nu man juleaften kunne se Outlandish optræde med nummeret ‘Warrior’ i DRs Store Juleshow (41 min-), så virker det helt naturligt, at imam Naveed ‘dødstraf for frafald‘ Baig får lejlighed til at tale om gensidig tolerance nytårsaften. Fra Berlingske – Imam og rabbiner taler ved DRs gudstjeneste.

“DR begynder traditionen tro året med et kristent budskab, når DR1 kort efter midnat blænder op for årets nytårsgudstjeneste. Men i modsætning til tidligere år står det kristne budskab ikke alene. Det bliver i år suppleret med budskaber fra tre af de store verdensreligioner – islam, jødedommen og buddhismen.

Når den folkekirkelige del af årets nytårsgudstjeneste er overstået, går ordet videre til en imam, en rabbiner og en buddhistisk nonne, der alle vil tale om fred og fællesskab mellem religionerne. Det er et vigtigt budskab i denne tid, lyder det fra sognepræst Flemming Pless fra Christianskirken i København, hvor nytårsgudstjenesten finder sted.

- Det har stor symbolværdi, at offentlige institutioner som folkekirken og DR inviterer andre religioner med til udsendelsen. Det er resultatet af mange års arbejde på at skabe forståelse mellem kulturerne i Danmark, siger Naveed Baig.

Han vil benytte lejligheden til at tale imod diskrimination og mistillid, men også om muslimers pligt til at bidrage til det danske samfund.

- Jeg håber, at jeg kan være med til at skabe større forståelse og samarbejde mellem religionerne i Danmark ved at vise, at vi ikke er så forskellige, heller ikke teologisk. Vi ønsker alle det samme: Fred, sikkerhed og en god fremtid for vores børn, siger imamen.”

Oploadet Kl. 06:21 af Kim Møller — Direkte link41 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/43764/trackback

41 kommentarer »

  1. Hæ Hæ

    At sætte islam til at tale om tolerance og kristendommen til at tale om fred er sgu da at gøre grin med borgeskabet men det er vel også DR`s mening. Jøderne kan for den sags skyld også bare holde sig væk, jeg kan ikke komme i tanke om de kan lære almindelige mennesker noget som helst.

    Hvornår forlange befolkningen, i følge artiklen er der Pt. 59% der raser, at vores forgyldte ledere, på alle pladser i det Danske samfund, begynder at opfører sig ansvarligt og i overensstemmelse med folkets ønsker og virkeligheden?

    Kommentar by Santor — 28. december 2012 @ 07:43

  2. Sådan en “dødsdoms” imam spreder rigtig julehygge!
    Hvis verdensreligionerne skal inviteres, hvor blev hinduismen så af?

    Kommentar by Robert R — 28. december 2012 @ 08:26

  3. Vi bliver i ekstrem grad holdt for nar i vores land. Dette er jo en klar politisk beslutning. Ville egentlig gerne opfordrer den danske befolkning til at slukke for tv’et på det givne tidspunkt, men jeg tror sgu ikke at det hjælper.
    Man bliver så træt.

    Kommentar by Frank Bergtofte — 28. december 2012 @ 08:34

  4. “Der må kun være muslimer med i udsendelsen. Sådan lød det ultimatum, som Hizb-ut-Tahrir stillede DR for at medvirke i et større dokumentarprogram i radioen om organisationen og dens virke. Det krav valgte DR at sige okay til.” (2008)

    h t t p://jp.dk/indland/article1292508.ece

    Siden da får vantro (der betaler DR-ansattes løn) dog lov til at være med til koncert, hvor halal boyband spiller for DR – DR der for år tilbage ansatte koran uniformeret kvindelig TV-vært og for år siden også havde koran panel og som så sent som i går genudsendte udsendelsen TørklædeXperimentet..

    At DR nu sender julegudstjeneste med koranisk indhold overrasker ikke. Kristendommen SKAL vende den anden kind til. Og DR hjælper gladeligt til med at koranisere både jul og gudstjeneste. Vantro betaler danskerne. For der er tvangslicens.

    Men hvornår laver DR en koncert med f.eks. Kim Larsen i en af landets moskeer? Eller TV2. Eller et andet vantro band. For der skal vel også i multikulturens tjeneste også lidt kristendom og ateisme – et vantro islæt – ind i moskeer og i koranen, eller hvad?

    Gad vide hvor mange penge af DR’s svulmende budget, der går til islam PR arrangementer og udsendelser? Det må være en del efterhånden. Uden at koran og moskeer får et kristent, vantro islæt.. Det må være tid nu.

    Gudstjenester reformeres nu og så må det være allah-tjenesters tur.

    Kommentar by Liva — 28. december 2012 @ 08:38

  5. “Det er resultatet af mange års arbejde på at skabe forståelse mellem kulturerne i Danmark..” siger imamen.

    Hvor er forståelsen for andre kulturer og religioner i koranen? Hvor er forståelsen for mennesker, der forlader islam? Og hvor er forståelsen for jøder i koranen?

    Kommentar by Liva — 28. december 2012 @ 09:00

  6. Udmeldelses-tanker nærmer sig igen; er der nogen som kan give mig en nogle grunde til hvorfor man IKKE bør melde dig ud af folkekirken?

    Kommentar by Bjarne P. — 28. december 2012 @ 09:03

  7. @Bjarne P.

    “er der nogen som kan give mig en nogle grunde til hvorfor man IKKE bør melde dig ud af folkekirken?”

    Den er svær, men lad mig prøve:

    Fordi folkekirken er en kritisk vigtig kulturbærende faktor. Det meste af magten ligger ganske vist i øjeblikket hos kulturradikale fantaster som Flemming Pless og Kjeld Holm. De tænker kulturradikal politik før kristendom og ser Gud som en metafor for deres egen verdensforståelse.

    Men det er langt fra givet at denne magt ikke kan vindes tilbage til mere virkelighedsnære strømninger i folkekirken – som også eksisterer – og der er brug for ethvert fornuftigt og kristenttroende menneske i denne kamp.

    Se fx her om islamkritisk netværk i folkekirken:
    http://inif.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=21&Itemid=33

    Kommentar by Tintin — 28. december 2012 @ 10:25

  8. Er der nogen som kan forklare mig hvorfor Jødedommen so ofte klassificeres som én af de store verdensreligioner, antallet af Jøder i verden skønnes omkring 15.000.000, og et stort antal af dem, formentlig mere end halvdelen af dem er ateister. Men selv om man regner alle 15 millioner med, hvordan kan det så være en verdenreligion? Religionen er oven i købet ikke missionerende i traditionel forstand, og tilbyder sig ikke som frelse eller tilflugt for alle og enhver, i modsætning til Islam, Kristendommen, og “ikke religionen” Buddhismen. Jødedommens praktiske indhold er desuden næsten helt ukendt for de fleste af jordens beboere.

    Kommentar by Balder — 28. december 2012 @ 10:48

  9. Jamen der er da forståelse mellem kulturerne. Mange af os forstår udmærket de islamiske synspunkter (f.eks. omkring dødsstraf). Vi ønsker ikke at gøre plads til sådan en ideologi i vores land, men vi forstår kun alt for godt, hvad den handler om.

    Kommentar by Vest — 28. december 2012 @ 10:50

  10. @ Bjarne P

    Flemming Pless er en nar.

    Grunde til ikke at melde sig ud.

    Jeg har skrevet det før, men jeg gør det gerne igen. Jeg finder det nemlig meget vigtigt.

    At melde sig ud af Folkekirken er at støtte op om De kulturradikale og venstrefløjen, der hader Folkekirken af en ondt hjerte. De vil glæde sig over, at få den skrevet ud af Grundlovens §4, hvor der står, at den luthersk-evangeliske folkekirken ER den danske folkekirke.

    Hvorfor er det vigtigt, at det står der? Det er det. For for så længe det står der, så kan ingen sharia eller anden ideologi herske i Danmark – så er det Grundlovsstridigt. De Radikale og venstrefløjen vil elske at smide §4 på porten, få så er der i Grundlovsmæssig forstand åbnet op for det multikulturelle, det multi religiøse. Og en ideologier som islamismen vil have frit spillerum.

    DERFOR er det vigtigt, at der støttes op om Folkekirken. Løs sognebånd væk fra de elendige præster. Meld jer i menighedsråd.

    At melde sig ud er en stemme på de radikales vanvid og en appelsin i manu sareens turban

    Kommentar by Peter Hansen — 28. december 2012 @ 10:52

  11. De eneste, jeg har mødt, der lytter til Outlandish, er perkere og islamromantiserende feltmadrasser

    Kommentar by Agricola — 28. december 2012 @ 11:31

  12. @Peter Hansen

    Super kommentar – tak for den.

    Kommentar by Tintin — 28. december 2012 @ 11:59

  13. Det er DDR i en nøddeskal.
    2 fortalere for islam, Flemming Pless og dødsstraf-imamen
    og ingen repræsentanter for folkekirken.

    Den helt store katastrofe er imidlertid, at folkekirken accepterer dette. Kirkeministeren, Københavns biskop og domprovst Anders Gadegaard klapper formodentlig af begejstring.

    Kommentar by Binee — 28. december 2012 @ 13:40

  14. Lidt off topic, I know. Men det her er jo helt fucked!

    http://www.b.dk/nationalt/ny-datingside-fokuserer-paa-troende-muslimer-i-danmark

    Kommentar by Mollen — 28. december 2012 @ 15:07

  15. Når kristne vil være gode i den politisk korrekte ånd, bliver prisen fattigdom og konflikter for det samfund, som har opfostret dem.
    Ondskab forklædt som godhed.

    Kommentar by Menig 442 — 28. december 2012 @ 16:36

  16. De der klamme typer som spiller i Outlandish burde tage at få sig et reelt arbejde som er til gavn for nogen!

    Kommentar by Sigwar — 28. december 2012 @ 18:14

  17. De skulle udryddes.

    Kommentar by Nielsen — 28. december 2012 @ 19:18

  18. En af DR og den homoviende folkekirkes nye venner mener bl.a. sådan her:

    “Boubakeur went on to add: “Homosexuality is condemned in 13 verses of the Qur’an. The only sexual relationship that is legitimate is between married men and women.”” (Paris 2012)
    h t t p://www.digitaljournal.com/article/338207

    Og Pless’ religiøse tolerance ser bl.a. sådan her ud:

    “Men folkekirken er en meget mærkelig størrelse, med meget plads, også til underlige (og meget få) præster, der ikke udholder at dele kirke med en kvinde. Og med lidt mentalt overskud kommer de kvindelige præster nok også over den hurdle.

    Det er næsten altid den, der begrænser, der har et problem. Jeg er af den mening, at i disse så vidunderlige tider, hvor kvinder og mænd deler arbejdsmarkedet på bedste måde, er det en styrke, at der er mandlige præster, der har et så antikveret bibelsyn, de sikkert glæder en kreds af deres menighed med, er den rummelighed ganske gavnlig for flerheden af muligheder for at møde Vorherre i den danske folkekirke.

    *

    Jeg har da også mødt præster, der heller ikke ville hilse på mig. De troede, jeg var homoseksuel. Det lo jeg meget af bagefter, mens jeg glædede mig over al den angst og vrede, der er hos de teologisk bedrevidende.” (2008)

    h t t p://jp.dk/meninger/breve/article1228626.ece

    Pless kommer ikke ind på koranens syn på homoseksualitet. Men han hygger sig over islams indtog i DR gudstjeneste.

    Kommentar by Liva — 29. december 2012 @ 05:40

  19. Der findes selvmordsbøsser og selvmordsjøder. Så det er vel på allerhøjeste tid, at få indført begrebet selvmordspræster/-kristne.
    Nå ja og i islamiske/muslimske lande syd for Middelhavet, er der jo kun 5% kristne tilbage. Så hvilken vej blæser vinden mon her i Europa/Vesten i denne sammenhæng?!

    Kommentar by A.R. — 29. december 2012 @ 05:50

  20. Kære alle,

    Jeg vil opfordre alle til at se udsendelsen. Hvis ikke nytårsnat, så kan den sikkert ses på nettet på et andet tidspunkt.

    Jeg har siddet og læst de forskellige kommentarer her. Der er meget modstand mod min person og den måde jeg er præst på. Det skal dog kke afholde mig for at dele, hvad jeg tror er en fælles frygt for et polariseret samfund, hvor vi ryger i flæsket på hinanden. Grundlæggende tror jeg vi deler en frygt for en fremtid, hvor militante unge, under dække af noget de kalder Islam, forsøger at vælte vores demokratisk samfund.

    Og grundlæggende; Det kan godt være, at du opfatter mig som en nar, Bjarne P, men det er en så fald en nar, der gerne vil i dialog med dig.

    Mange hilsner og et ønske om et godt nytår

    Flemming

    Kommentar by Flemming Pless — 29. december 2012 @ 10:30

  21. Kære Flemming

    Og præcist hvad skulle vi få ud af at se endnu en udsendelse med ekstremistisk muslim, der selv har valgt at rejse hertil, og som nu allerede har meldt ud at han vil bruge lejligheden til at dyrke muslimsk offerrolle og bebrejde danskerne ?
    Baig mangler ikke sendetid, han har gjort sig så rigeligt bemærket tidligere.

    Dine floskler kan vi ikke bruge til noget. Du har intet seriøst bud på at forhindre den udvikling du selv angiver som din “frygt.
    Derimod medvirker du aktivt til netop denne samfundsudvikling ved din ukritiske leflen for og legitimering af både ekstreme muslimer og masseindvandringen som sådan.

    Mest sigende er det vel at du netop ikke forholder dig til Baigs ekstreme synspunkter eller kritikken af dig.
    Havde en hvid mand, delt tilsvarende verdensanskuelse som Baig ville du ikke være i stue med ham. Hvad gør det dig til ?

    Din uhæmmede brug af folkekirken og kristendommen til politisering er vi mange der væmmes ved. Dit hykleri om “frygt” for en samfundsudvikling du selv så ivrigt har arbejdet for, kan vi ikke bruge til noget.

    Men du kunne vel i det mindste forsøge at forsvare dig mod kritikken ?

    Kommentar by Superman — 29. december 2012 @ 12:02

  22. At Flemming Pless dukker op et sted som her og påbegynder en dialog er en sjældenhed, som vi ikke kan påskønne nok.

    Lad os håbe, at Pless vender tilbage og fortæller, hvad han tænker om Naveed Baigs holdninger og om de større perspektiver i forhold til islams/muslimers rolle i Danmark nu og i fremtiden.

    Ser Pless for eksempel sin egen imødekommenhed over for islam/muslimer gengældt i praksis? Vi ved alle, at der er eksempler på venlighed og tolerance, men jeg vil gerne høre et bud på de større tendenser.

    Kommentar by JensF — 29. december 2012 @ 14:17

  23. Så lad da være med at betale licens, det kunne, i det mindste, starte der.

    Kommentar by PBr. — 29. december 2012 @ 18:19

  24. Three Stages of Jihad forklarer meget, bl.a. muslimers løgn og tvetungethed

    Kommentar by Agricola — 29. december 2012 @ 18:25

  25. Hej præst, hvor er freden og fællesskabet, du taler så pænt om – i det følgende? (hvis wikipedia ellers citerer korrekt)

    “På anden juledag (Skt. Stefans dag) 1999 arrangerede han en symbolsk offentlig stening som en aktion foran Christians Kirke, hvor han udtalte til Politiken: “Eller måske skulle vi stene et medlem af Dansk Folkeparti..” (1999)

    h t t p://da.wikipedia.org/wiki/Flemming_Pless

    (fjern mellemrum mellem http)

    Kommentar by Liva — 30. december 2012 @ 06:16

  26. Hej præst

    Gå venligst i dialog om koranen, hvor der 347 gange står, at alle der ikke er korandyrkere er vantro. Hvad er det tolerante i det?

    Gå i dialog om det, der står om jøder og homoseksuelle i koranen. Og det der står om mennesker, der ønsker at forlade islam.

    Gå i dialog om voldsopfordringer og voldsforherligelse i hellige skrifter, nu da DR, bibel og koran er blevet så venner.

    Der var også en dansk avistegner, der tegnede en satiretegning forestillende en koran figur, muhammed (ham med barnekone, en kone ud af mange). Reaktionen var at præsten kaldte det for dæmonisering. Vi ved alle, hvad der siden skete med den danske avistegner. Hvad med at præsten går i dialog om det, der skete med den danske avistegner? Og andre der kritiserer religion.

    Hvad med at præsten går i dialog om forfølgelse af kristne og ikke-religiøse i islamiske lande?

    Kommentar by Liva — 30. december 2012 @ 06:19

  27. ups

    ..med avistegner mener jeg Kurt Westergaard.

    Kommentar by Liva — 30. december 2012 @ 06:21

  28. Kære Liva,

    Du nævner en sag fra 1999, 2. juledag for at været helt præcis, hvor jeg i relation til dagens tekst om Skt. Stefanus blev spurgt om hvad jeg mente om samme tekst. Der fremførte jeg, at jeg mente vi skulle stene den dårlige smag og had mod mennesker generelt.

    Det medførte noget, jeg på ingen måde er stolt af; at tale om stening mod anderledes tænkene – ikke et menneske – men en holdning. Men min præcision var mangelfuld i udtrykket. Det har jeg mange gange senere fortrudt!

    Godt nytår

    Flemming

    Kommentar by Flemming Pless — 30. december 2012 @ 13:38

  29. Kære Flemming

    Hvor er det sjovt; når du helt eksplicit siger at du vil stene en DF’er, så handler det alligevel kun om “holdninger” og naturligvis slet ikke mennesker.
    Men når vi herinde (og Dansk Folkeparti) kritiserer islam/arabisk kultur osv., så er det åbenbart “dårlig smag og had mod mennesker”

    Kan du ikke selv se dit hykleri ?

    Det er åbenbart aldrig faldet dig ind, at “vi” også kritiserer “holdninger” (og den adfærd de fører til), men du og dine venner insisterer alligevel på at svine os til i sprogets værste gloser.

    Der gælder åbenbart forskellige regler for dig og for os ?

    Du er altid på det godes side, uanset om du så åbent agiterer til vold/henrettelse, mens vi åbenbart er onde og “hader mennesker”.
    Er det gud der har givet dig den privilegerede position til at dømme os efter andre regler ?

    Selv på en kristen helligdag foran en journalist kunne du ikke skjule dit enorme had der er baseret på en så snæversynet og unuanceret politisk analyse.

    Og selv efter en sådan brøler, er det intet der tyder på at du har reflekteret over tingene, og på nogen måde har fået et mildere syn på os; det er blot ikke strategisk klogt åbent at melde ud at vi skal henrettes.
    Vi er stadigt “onde” og fulde af had, mens du selvfølgelig bare er spreder kærlighed. Så nem er analysen stadig for dig.
    Du taler om dialog, men gider ikke engang forsøge at forstå andres synspunkter, men har blot afskrevet dem som “had”.

    Derudover er det en anelse fattigt, at du kan skrive to indlæg herinde, men alligevel ikke vil kommentere på de kritiske spørgsmål om f.eks. tendenser i den globale harmoni mellem muslimer vs. ALLE andre grupper, men naturligvis i særdeles det emne som tråden handler om; den rabiate imam som du har inviteret.

    Du fabler om dialog, men mener jo intet med det. Ikke dialog med os i hvertfald. Men det er jo næppe heller så karrierefremmende som at holde i hånd med muslimske ekstremister.

    Kommentar by Superman — 30. december 2012 @ 19:22

  30. Hej supermand

    Jeg tror du tilllægger mig mere end jeg har format til!

    De bedste hilsner

    Flemming

    PS hvorfor er så mange der skriver under pseudonym?

    Kommentar by Flemming Pless — 30. december 2012 @ 20:14

  31. ->30 Flemming Pless

    Det har bl. a. noget at gøre med den voldstrussel der udgøres af miljøer du har haft en vis berøring med – via Kirkeasyl. Se f. eks. her, her og her.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack — 30. december 2012 @ 20:58

  32. Fordi de ikke gider høre på andre, om det mon var dem der skrev der og der på det tidspunkt, eller det der er værre. Pseudonymer er først og fremmest for at holde fokus på sager, problematikker, perspektiver og netop ikke på personer, noget der går igen, mere eller mindre vellykket, i poster og kommentarer.

    Kommentar by Jule Søndag — 30. december 2012 @ 21:04

  33. Kære Flemming

    Jeg forstår ikke hvad du skriver;
    Hvor i mit indlæg tillægger jeg dig noget der kræver “format” ?

    Du har selv valgt en så forholdsvist højt profileret rolle som medie-præst som konsekvens af din iver efter at politisere kristendommen i medierne. De fleste andre præster kan holde deres meninger ude af offentligheden og kirken, anderledes med dit ego.

    Det er og bliver da mærkeligt at du selv mener at være i en position til at vurdere at vi er fulde af had (og hvad du ellers har tillagt os af ondskabsfuldheder gennem årerne), og alligevel insisterer på ikke at ville reflektere over din egen hadske dagsorden og de dobbeltstandarder du bruger.

    Folk der selv mener at have så lidt format, plejer ikke at være så ivrige efter at optræde i medierne. Skal vi ikke bare kalde det hykleri ?

    Du må vel trods alt have format til at forholde dig til dine egne synspunkter, dine egne udtalelser og til de helt reelle kritikpunkter der fremføres herinde. Du indledte da med at skrive om dialog – og intet byder du ind med som svar. Hvad er det for en form for dialog du forestiller dig ?

    At du kan skrive “kære” og “godt nytår” og så ellers italesætte os som “hadske” samtidig med at du holder i hånd med en rabiat imam ?

    PS. angående “pseudonym”
    Du burde egenligt have lov til først selv at komme med et bud på, hvorfor så mange vælger anonymiteten. Kan du overhovedet forestille dig hvorfor ?

    Men jeg skal prøve at gøre det kort; det handler om de omkostninger der er forbundet med ikke at løbe ukritisk efter de floskler du har bygget din karriere på.

    Omkostninger du burde kende alt til, hvis bare du havde interesseret dig en lille smule for de synspunkter vi repræsenterer førend du dæmoniserede os som “hadske” m.m..
    Omkostninger der ret beset alene eksisterer pga. den udtalte mangel på tolerance overfor anderledes tænkende der kendetegner din fløj.

    Det er den svinske og dybt usaglige debatform I har gjort til Jeres mærkesag gennem 25 år. At tillægge os alverdens ondskabsfulde motiver, tilsvine os med de mest ubehagelige begreber eller i værste fald når der tales frit fra leveren f.eks. om at stene os.

    Hetzen kommer til udtryk mange steder så snart man afviger fra venstrefløjens dogmer og den politiske korrektheds verdensbillede f.eks. på gymnasier og på universiteter. Men de færreste af os har råd eller lyst til at risikere vores karrieremuligheder ved at blive hængt ud af din fløj, derfor pseudonymer.

    Dertil er der naturligvis den fysiske vold som dine venner på den ekstreme venstrefløj er aktivt involveret i. Men den har du vel aldrig hørt om ?

    Det er alt sammen sikkert svært for dig at forstå, når du blot tramper i takt med tidsånden, og din fløj er jo bare “god, anstændig, humanistisk, dialogsøgende”
    Men du kan gøre det til nytårsforsæt; JEG VIL VÆRDSÆTTE AT JEG KAN FREMFØRE MINE SYNSPUNKTER I OFFENTLIGHEDEN UDEN GRUNDIGT AT SKULLE OVERVEJE ANONYMITET PGA. FRYGT FOR KONSEKVENSERNE

    Kommentar by Superman — 30. december 2012 @ 21:35

  34. Lidt fra et DF blad 3 fra 2010:
    …Leon Soudaris gode ven og meningsfælle, Naveed Baig, har også fået ansættelse ved det offentlige. Efter i en årrække at have virket som fængselsimam i Vridsløselille, blev Baig i 2008 for en treårig periode tilknyttet Rigshospitalet i en stilling som leder af Projekt
    Etnisk Ressourceteam for en samlet hyre på 740.000 kroner. Naveed Baig kalder imidlertid sig selv hospitalsimam, men ifølge Region
    Hovedstaden eksisterer en sådan titel ikke. At det i praksis er den opgave, Baig udfører, er der imidlertid ingen tvivl om, hvad talrige
    artikler i dagspressen fra de senere år vidner om. Naveed Baig er uddannet på Det Islamiske Universitet i Islamabad, Pakistan, hvor han en overgang var udenrigspolitisk ordfører for den islamistiske bevægelse Minhaj ul-Quran, der virker for indførelsen af sharia-lov
    på globalt plan. Ifølge islamisme-forskeren Tina Magaard får man ikke en sådan stilling medmindre at ”man er blevet screenet og altså er blevet vurderet som stabil og fuldt ud loyal over for organisationens ideologi”, som hun sagde til Jyllands Posten den 23. juli 2006. En
    artikel, der afslørede at Baig i 1994 under et møde i Minhaj ul-Qurans moské i Valby havde oversat en udtalelse fra en gæsteprædikant, der sagde, at man som rettroende muslim var forpligtet til at slå ikke rettroende muslimer ihjel.
    Hvidvasker holdninger udadtil
    Naveed Baig forlod senere Minhaj ul-Quran for sammen med andre Minhaj-medlemmer at oprette foreningen Muslimer i Dialog
    Til det sagde den pakistansk-fødte forfatter Mohammed Rafiq om Baig: ”Han har ikke ændret sin ideologi. Det handlede ikke om islam og hvilken ideologi, man skulle bekende sig til. Som jeg ser det, hvidvasker de (Muslimer i Dialog, red.) deres holdninger udadtil, hvor de fremstår som moderate, mens de indadtil har samme ideologi og går ind for stening og undertrykkelse af kvinder”.
    Naveed Baig har videreuddannet sig på det såkaldte Markfield Institute of Higher Education, hvis fine titel dækker over, at instituttet er kendt som europæisk central for den pakistan-
    ske ekstremistiske bevægelse Jamaat-e-islami, der blev grundlagt af Abul Ala Mawdudi, der betragtes som en af foregangsmændene for militant islam. Instituttets nuværende leder Ataullah Siddiqui betragter den muslimske forfatter, Tariq Ramadan, der er forment
    adgang til at indrejse i både Storbritannien og USA på grund af terrormistanke, som instituttets store forbillede.
    På Rigshospitalet, der sorterer under Region Hovedstaden, har man imidlertid ikke fundet det relevant at beskæftige sig med, hvilke
    synspunkter Naveed Baig har som imam.

    I Folketinget derimod besluttede et flertal, at imamer, der fremover ansættes i statslige stillinger skulle screenes for om de har ekstremistiske synspunkter…

    Kommentar by Peter Buch — 30. december 2012 @ 23:34

  35. Flemmning Pless

    Det er godt at se, at I ovre fra den anden side kommer herover på den mørke side af virkeligheden engang imellem!
    Fra min side af skal bare lyde en enkelt lønligt håb: At du og dine kollegaer begynder at bede for de 105.000 kristne, som ifølge en OSCErapport fra 2011, bliver dræbt hvert evigt eneste år på grund af deres tro. Og at I så samtidig begynder at oplyse bredt og vidt derom, især om i hvilke lande og steder i verden det sker.

    Kommentar by A.R. — 31. december 2012 @ 05:15

  36. 28

    Hej præst

    Det er beskæmmende, at en folkekirkepræst taler om stening af noget som helst. Personer eller tanker. Jeg kan ikke forstå, at du som præst kan få de ord over dine læber.

    Jeg kan se, at du har svært ved at tage stilling til koranens uhyrligheder. Du er tavs, men tavshed taler også. Taler larmende højt.

    Du skader folkekirken med din tavshed vedr. koranens intolerance overfor homoseksuelle, jøder, kristne og mennesker der ønsker at forlade eller allerede har forladt islam. Og koranens foragt for vores dyrebare ytringsfrihed, demokrati og mangfoldighed.

    Det er ikke tolerance at være tavs overfor religiøs intolerance og had – uanset hvilken religion, det drejer sig om. Og du kan jo godt finde ud af at kritisere kristendom og tilhængere. Så stop nu venligst det pinlige lurepasseri

    Og så bør du som præst lade mennesker kritisere religion – uanset religion – også uden at du kalder det at dæmonisere. Du bør som den første respektere ytrings- og tankefrihed – også satire, som er en vigtig dansk tradition.

    Det er helt i orden, og legitimt at kritisere tanker – også religiøse tankesystemer. Vi skulle jo nødigt tilbage til f.eks. Struenses eller Dr. Dampes tid, vel da.

    Prædik ikke om fredelighed og fællesskab, hvis du ikke selv kan leve op til det. Ellers kan du hurtigt komme til at lyde som provst Meyer fra Matador. Skinhellig og hyklerisk.

    Jeg synes, at du som præst bør hjælpe med til at folkekirken ikke klasker sammen i selvhad. Du bør forsøge at samle folkekirken. Ikke fedte for islam.

    Godt nytår.

    Kommentar by Liva — 31. december 2012 @ 06:39

  37. 30

    Hej præst

    “Jeg tror du tilllægger mig mere end jeg har format til!”

    Det klæder dig absolut ikke med falsk beskedenhed.

    Du har meget magt qua din stilling som folkekirkepræst, dine talegaver, din status som et såkaldt kendt ansigt og ikke mindst dit ad hoc samarbejde med DR. Du har hen ad årene haft flere (gode, selvom jeg ikke altid er enig med dig) udsendelser i DR regi.

    Kim Møller har en rigtig god sag – både vedr. denne tråd, men også generelt. Og det ved du godt, og jeg er overbevist om, at det er derfor du nu deltager i debatten. Så stop med at fedte for islam. Det grumser din stilling, din kirke og dit budskab – og din moral.

    Kommentar by Liva — 31. december 2012 @ 06:56

  38. Intet svar fra Flemming Pless. Mon han evner at skamme sig?

    ->Balder:
    Jødedommen er bl.a. grundlaget for kristendommen og islam.

    Kommentar by Kim Poulsen — 31. december 2012 @ 13:31

  39. Gør som os, boycot DR’s nytårsudsendelse og se TV2 i stedet. Det eneste DR har respekt for, udover Islam, er seertal.

    Rigtig godt nytår til alle, og tak for indsatsen Kim!

    Kommentar by Per — 31. december 2012 @ 15:07

  40. Kim Poulsen

    Naveed Baig tager de naive bagi. Så det er jo derfor han ikke har haft tid!

    Kommentar by A.R. — 1. januar 2013 @ 07:23

  41. 28

    Hej præst Pless

    Du og ligesindede præster er ved at gøre jer selv overflødige. For hvorfor dog være en del af din/jeres kirke, hvis alle andre religioner er lige så gode, hvis ikke bedre?

    40

    For en gang skyld er jeg enig med dig. Han er glat som en ål. Vammel fyr den imam.

    Kommentar by Liva — 2. januar 2013 @ 07:35