28. december 2012

Mersiha Cokovic: “Tania, hvor meget skal jeg gøre, på bekostning af min familie, før du er helt tilfreds?”

BT har set nærmere på Fattig-Tanias budget, og det inkluderer foruden en husleje på 9.500 kroner, en rejse til Tyrkiet, cigaretter, afdrag på gæld, også kabel-tv til 450 kroner om måneden. Dansk-bosniske Mersiha Cokovic har skrevet et åbent brev som renser luften – Kære Tania.

“Jeg så dig i et indslag i aftes, hvor du mente, at du ikke havde nok i de DKK 23.000, som andre mennesker tjener til dig og din familie hver måned. Jeg så din fine, rumlige lejlighed, med et fladskærms tv, surround anlæg, husdyr, mm. Jeg kunne forstå, at du tager på årlige rejser, sammen med dine børn, til bla Tyrkiet.

Og så vil jeg spørge dig, Tania, hvordan tror du, vi andre lever? … Du mener, at de mennesker, som mangler empati for dig er dem, som aldrig har været udsat for en lignende situation. Lad mig fortælle dig lidt om mit liv og min daglig dag, Tania, så kan du selv bedømme, om hvorvidt du kan være bekendt at kræve mere af mig.

Jeg er 33 år, mor til to (nok ikke enlig, men det er irrelevant lige nu). Jeg starter min dag klokken 5:50, gør mig klar til at tage på arbejde, smører madpakke, vækker mine to børn, på hhv. 4 og 1 år klokken 6:20, gør dem klar og forlader mit hjem klokken 6:55. Jeg afleverer min ene søn i vuggestuen og den anden i børnehave og derfra tager jeg tog og bus på arbejde. Jeg arbejder 8 timer om dagen 8:30-16:30 og hvis jeg er heldig, at bus og tog passer sammen, er jeg hjemme inden klokken 17:45. Jeg ser mine børn i halvanden time mandag til fredag.

Jeg har også et fladskærms tv derhjemme, men ingen surround anlæg. Vi ryger ikke, har ikke husdyr og alligevel kan vi ikke tage på årlige rejser, som du og dine børn kan. For at det ikke skal være løgn, har vi ikke været ude at rejse sydpå, de sidste to år. Jeg betaler den fulde husleje og det fulde beløb for mine børns institutionspladser. Min løn, efter skat, er DKK 8.000 lavere end din. Og alligevel, mener du ikke, at jeg gør nok for dig og din familie.

Så, Tania, hvor meget skal jeg gøre, på bekostning af min familie, før du er helt tilfreds?

(Christian Juhl, tidl. formand for DKP og 3F i Silkeborg – 3F gav 25.000 kr. til valgkamp)

“Det er ikke for meget da, da ikke når man har børn.” (Christian Juhl om Fattig-Tania, TV-avisen)

Oploadet Kl. 15:15 af Kim Møller — Direkte link23 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/43777/trackback

23 kommentarer »

  1. Christian Juhl afslører jo sig selv ved sit indlæg – Begrænset hjerneaktivitet.
    Men kære Tania. velkommen i nasserøvenes klub. Vi lever på første klasse af den arbejdende klasses penge og på grund af naive socialrådgivere, der altid spørger, om vi nu har fået nok penge til alle vores behov, og dem har du jo mange af, kan jeg se.

    Kommentar by Katrine Danebod — 28. december 2012 @ 15:36

  2. Har Tanias søster også fundet fidusen?

    http://ungmor.dk/phpbbforum/viewtopic.php?f=113&t=61220&start=0&view=print

    Kommentar by Hodja — 28. december 2012 @ 16:21

  3. Kan man regne det ud på en timeløn?
    23.000:148 arbejdstimer? Må give noget med 155 kr i timen.
    Og her sidder vi andre og spiser and og rester på jeg ved ikke hvilken juledag for og få råd til julegaverne.
    Du har vel ansøgt om julepakke? For det går da ikke, at du går sulten i seng.
    Vi andre er for stolte til og bede om det.

    Kommentar by Peter — 28. december 2012 @ 16:47

  4. Et utroligt stærkt indlæg, det besvarer flere spørgsmål, hvorfor gider Tania ikke arbejede? Med det forbrug hun har har hun simpelthen ikke råd til at arbejde! Hvorfor gider Dovne Robert ikke arbejde? Ud over at han er doven, så er det simpelthen en dårlig forretning! Hvirfor er fattige Carina fattig? Jo hun får mindre end Tania!
    Hvorfor gider jeg ikke arbejde mere? Jo jeg vil også gerne til tyrkiet en gang om året! Og jeg vil gerne have en højere indkomst, og gider ikke være til grin! Og tænk hvis jeg var kriminel sigøjner så ville jeg få en luksus villa og en lamborghini at køre rundt i!
    Halloo på borgen, er der nogen hjemme?

    Kommentar by Robert R — 28. december 2012 @ 16:56

  5. Jeg er helt enig med Cokovic.

    Jeg har tidligere i kommentarsporene skrevet lidt om mig selv og vil ikke føje mere til, men pointen er at jeg føler mig til grin for jeg ved at mange der arbejder mindre end jeg gør og som har lavere uddannelser lever bedre end jeg gør.

    Vi har et system, hvor en dansk enlig mor (eller far) skal tidligt op hver morgen for at få børnene i skole og sig selv på arbejde. Der er ikke råd til ret meget før man fylder 70. Det er stort set uafhængigt af uddannelsesniveauet.

    Personer på overførselsindkomst mangler derimod intet. Det er dokumenteret igen og igen.

    Thor Møger Pedersen og Mathias Tesfaye har i SF faktisk forsøgt at gøre opmærksom på at der er et problem. Man kan godt se det langt ovre på venstrefløjen, men hvad hjælper det!

    Systemet er sygt!

    Kommentar by Sigwar — 28. december 2012 @ 17:50

  6. En fuldtidsstillingens er 160-166 timer pr md.
    De 23000 er så 138,55 kr pr time.

    Efter skat. Jeg får lidt mere. Før skat.
    Men ok jeg får også tillæg fordi jeg har truckkort. ;-)

    Kommentar by Arbejderens — 28. december 2012 @ 17:56

  7. @3 peter

    for at den nu ikke skal løbe helt af sporet( debatten) så vil jeg lige gøre opmærksom på at i de kredse jeg har arbejdet altid (privat) er arbejdstiden 160.22 timer/pr md og dette er excl.frokost som vi selv betaler.Se så bliver timelønnen 143.55 kr.
    Ikke for at det gør nogen forskel på dine argumenter ,men mere for at understrege at der vist skal arbejdes lidt mere for føden i det private i forhold til det offentlige.
    Udregningen bygger på at der er 4.2 uger pr md i snit.

    Kommentar by father — 28. december 2012 @ 18:21

  8. @ father

    Det kommer nok meget an på hvilke offentlige stillinger du henviser til. Jeg har mest erfaring fra universiteter, men allerede her kan man lave en sammenligning. Administrativt personale er der ifølge min erfaring væsentligt mindre end videnskabeligt personale, men begge går vel under kategorien “offentlige ansatte”. De sidstnævnte har nok en arbejdsuge på 55-60 timer blandt de yngre. Lønnen er derimod anslået til 37 timers arbejdsuge

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 28. december 2012 @ 18:34

  9. En betydelig post på bloggen. Uanset vores fjendtlige ytringer, synes jeg tallene og udtalelserne taler så højt, at selv en nyhedsoplæser på Danmarx Dhimmi Radio kan forstå dem.
    Desuden synes jeg muslimer skal fjernes fra dansk jord.

    Kommentar by Nielsen — 28. december 2012 @ 19:02

  10. #3 Peter

    Venligst husk at beløbet er efter skat.

    Iflg. BT er beløbet efter skat enda: 27.900,- pr. måned såmænd.

    http://www.bt.dk/danmark/enlig-mor-til-fire-paa-kontanthjaelp-her-er-hele-tanias-budget

    Kommentar by Neuhammer — 28. december 2012 @ 19:56

  11. Jamen det her må da være hvad enhver alene mor har og får til sig selv om måneden. Dansk som udenlandsk.
    Men prøv lige og tage 9-10 gange børnepenge med ind i de beregninger for en somali familie. Så tror jeg nok……
    Og så må der da være endnu mere, der kan presses ud af kommunen af penge ydelser.
    Befordring til og fra sygehus? Medicintilskud?
    (der er også noget om man er på den gamle eller nye ordning for førtidspensionister) Beløbet er forhøjet for at man selv skal betale for det meste, som der ellers er tilskud til på den anden ordning.

    Kommentar by Peter — 28. december 2012 @ 20:09

  12. @10 neuhammer.

    ja, havde ikke helt sat mig ind i de tal. der fulgte med i linket.
    Men måske kan der regnes lidt på hvad det egentlig vil svare til i arbejdstimer på arbejdsmarkedet.
    Ved ikke ??

    Kommentar by Peter — 28. december 2012 @ 20:11

  13. @8 nærsynet
    hvad sker der for “de yngre” siden de skal bruge så megen tid på at udføre et specifikt stykke arbejde.
    Findes der ikke APV for uni ansatte eller lefler disse for ledelsen
    i håb om forfremmelse.
    De skulle hellere se at komme ned på en ordentlig arbejdstid så der kunne blive plads til lidt flere af deres nyuddannede kolleger.
    Sådan lidt for at være “solidariske” som I ynder ovre til venstre i salen.:-))

    Kommentar by father — 28. december 2012 @ 20:50

  14. ->8 Hippie

    “Jeg har mest erfaring fra universiteter”.

    Det er ved at blive en fastgroet kliché: Hippien skryder med sin angivelige overlegenhed. Han mangler sjovt nok bare at udvise overlegenhed i debat. Don’t show it, tell it, må være hans motto. Hey hippie, det må vist være tid for den næste ulden-kommentar-formuleret-som-spørgsmål, en anden velkendt traver fra den kant.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack — 28. december 2012 @ 23:35

  15. I 2013 får jeg en ny hobby og det er at snyde Staten for alle de penge det overhovedet er muligt.

    Jeg vil ikke længere betale for nasserøve, bankdirektører på støtten, perkere, forårskrige i perkerlande, ulandshjælp til uduelige negere, kunstnere, bønder, osv.

    Kommentar by Tolder (ekspert) — 28. december 2012 @ 23:59

  16. Hvad er det for et samfund alle disse enhedsliste vælgere forestiller sig vil udvikle sig under “kong” Christians styre? Det vil blive meget anderledes end i dag. Faktisk så anderledes at folk vil længes tilbage til demokratiet. Måske var det slet nogen dårlig idé lige at tage et (kortvarigt) sving ned i det kommunistiske helvede igen. Sådan lige for at få rystet hjernen ind i kontakten. Nej vel? Jeg kunne have ønsket mig en kommentar fra Christian Juhl til Cokovic´s indlæg, selv om det egentlig ikke burde være nødvendigt.

    Så er det noget andet med nordmanden Asle Toje. Han rejser kontinentet tyndt og sætter fingeren på mange ømme punkter, f.eks. hvordan arbejderklassen, der engang var optaget af at bevare selvstændigheden i dag, er degenereret til passiv og afhængig underklasse i velfærdsstaterne. Det er verdens dyreste fattigdom. (Jalving JP)

    Er det et “must” at man både skal være provokerende og spille dum for at kunne blive optaget i det uansvarlige Enhedsliste parti?

    Kommentar by EH — 29. december 2012 @ 00:34

  17. Godt at Tania får svar på tiltale.

    Kommentar by Liva — 29. december 2012 @ 05:57

  18. @ father

    Hehe, ja solidaritet indenfor universitetsverdenen skal man til tider lede længe efter.

    På et seriøst plan, handler det ikke for leflen for nogen som helst. Men videnskab er tidskrævende, og et “specifikt stykke arbejde” eksisterer ikke. Det kan være svært, til tider umuligt at forudse hvor lang tid et forskningsprojekt vil tage. Vi kan godt lade som om at man kan arbejde 37 timer om ugen og komme igennem en ph.D men i så tilfælde er der stor sandsynlighed for at det bliver en tynd kop te mht. hvor mange artikler der er publiceret og deres kvalitet. Bare undervisningsbyrden tager ½ år at få høvlet af med en arbejdsuge på 37 timer ugentligt. Sådanne ph.D. studerende vil blive kørt over af selv middelmåddig studerende fra resten af Europa, og slået fuldstændig til plukfisk af studerende fra asiatiske lande.

    @ LFPC

    Du tager som sædvanlig fuldstændig fejl i dit forsøg på at kategorisere mig. At jeg har mest erfaring fra universiteter var ment som en advarsel mod at tage mine konklusioner fra denne del af det offentlige for generelt gældende. Uni er en speciel institution, sådan er det nu engang. Jeg ved ikke hvorfor du tolker det anderledes og som “overlegenhed”. Måske for du har lavet alle dine konklusioner på forhånd?

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 30. december 2012 @ 13:56

  19. ->18 Hippie

    Utroligt så du har det med at blive misforstået (for så vidt at dine kommentarer indeholder noget som helst der kan gøre krav på forståelse). Forleden fyrede du nogle virkelig grove stråmænd af om Uriasposten og dens læsere, og da jeg bad om dokumentation trak du taktisk i land – du havde bare ‘provokeret lidt’. Dvs. trollet. Du har en fænomenal evne til at undgå at forholde dig til konkret dokumentation der bliver fremlagt – du bruger f. eks. dit peer review-kort, eller du dækker dig ved at erklære at du kun er her for tant og fjas. Det er ikke så meget at jeg laver konklusioner “på forhånd”, som at jeg drager disse på baggrund af et mønster jeg ser. Ikke helt en giftighed à la Halvorsen/Holgers Ven, men det snerter derhen af.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack — 30. december 2012 @ 15:08

  20. @ LFPC

    Magen til ynk skal man sgu lede længe efter. Ingen steder som her ynder man at inddele alting i “kort” og klasser. Racismekort og nu også “peer review” kort. Og nu er jeg åbenbart igen-igen at sammenligne med andre bloggere som jeg aldrig har mødt, kendt eller haft nogen som helst samkvem med. Grove stråmænd? Det kan jeg naturligvis ikke kommentere før jeg ved hvad du taler om, men det eneste mønster jeg ser at at du med imponerende nidkærhed, konsekvent misforstår hvad jeg skriver. Det kan være bevidst, det kan være ubevidst, men det er forbløffende konsistent. Jeg indrømmer jeg nogen gange puster mig lidt op for opmærksomheden skyld, men jeg er næppe den eneste herinde, og det er egentlig sjældent jeg ser dig gå i rette med andre (undtaget politiske modstandere selvfølgelig).

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 30. december 2012 @ 15:43

  21. ->20 Hippie

    Så du siger altså at det er OK at du kommer med ubegrundede “provokationer” i form af stråmænd og glider af når jeg beder om dokumentation, men det er ikke OK at jeg fokuserer lidt skarpt på din debatstil? Jeg vægrer mig ved at tro at du ikke husker den pågældende kommentar. Det er kun få uger siden. Jeg skrev et længere svar hvor jeg til dine påstande skrev “Siger hvem? Link?” eller lignende. Find selv tråden.

    Se også tråden her: Du kommer med to komplet intetsigende kommentarer (#6 og #16) der fuldstændig misser pointen mht. Obama. Vanen tro pakker du mange uldne påstande ind som spørgsmål. Jeg svarer med den lange kommentar #21 som indeholder 35 konkrete referencer som svar på dine spørgsmål. Vupti – så var du væk.

    Beklager. Den slags har jeg ingen respekt for. Hvis du rent faktisk gik ind i debatter som denne ville jeg heller ikke bruge knubbede ord om dig. Du bliver nødt til at affinde dig med at ufin debatskik giver anledning til en lidt skarp tone.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack — 30. december 2012 @ 18:28

  22. @ LFPC

    Jeg tror du henviser til mit forsøg på at rangliste hvad der samler nationalkosnervative.
    Jeg indrømmede allerede i den pågældende tråd åbent at mine “provokationer” i det indlæg var skrevet som blikfang, og fortalte hvor i indlægget jeg var seriøs, men du vælger til stadighed at fokusere på de første 7-8 linjer (efter hukommelsen). Der er selvfølgelig OK, og helt op til dig, men vi kommer nok ikke meget videre så.

    Jeg kiggede faktisk de referencer igennem. Sjovt nok var de så vidt jeg husker alle sammen fra Pamela Gellers blog, altså et partsindlæg fra en (meget) konservativ, amerikansk kommentator. Det er udenfor denne tråds emne, så jeg ved lade den ligge her, men jeg fandt meget lidt objektivitet i nogen af disse referencer. De facts hun graver frem er sandsynligvis rigtige, men intet jeg læste tydede på at understøtte hendes tese. De pågældende facts kunne lige så vel fortolkes som enten tilfældighedeer eller politisk taktik.

    Og det er nu min egen skyld at der bruges knubbede ord. Javel. Hvordan fandt du lige på det? Du er da vel selv herre over hvad du skriver eller er du helt i følelsernes vold ? Du behøver ikke at svare

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 1. januar 2013 @ 18:23

  23. ->22 Hippie

    Jo, der skal bestemt svares om ikke andet end for at illustrere hvilken uhæderlig debattør du er. Du bekræfter min gentagne påstand igen: Du vil bare ikke forholde dig til konkret information. Ingen af de pågældende links ender med Pamela Geller. Alle tager udgangspunkt i historier fra MSM og andre steder. Du kunne have gået ind i debatten og have forholdt dig – evt. kritisk – til indholdet i stedet for afsenderen. I stedet gør du det på din veletablerede facon – overlegen skryden og afvisning ene og alene begrundet i at hun er “konservativ”.

    Her er nogle af de ophav som linksene hos Geller fører til:

    The Daily Mail (der henviser til the Washington Post); The Boston Globe; The Denver Post; video på YouTube af tale af Obama; CNN; interview med Dalia Mogahed på IslamOnline; Israel National News; AFP; Le Monde; The Atlantic; Det Hvide Hus; Yahoo.com; CNS News; Jerusalem Post; dokument # 00000855 fra det amerikanske konsulat i Jerusalem; Washington Times; det amerikanske State Department; the Guardian; Fox TV; the Huffington Post; MEMRI transkription fra arabisk tv; LA Times; Haaretz; CBS; Orlando Sentinel; Ynet News; Politico; the Weekly Standard

    Som det ses, hovedsageligt traditionelle mainstreamkilder, en del decideret venstreorienterede, og nogle officielle dokumenter. Hvilket man let kunne have forvisset sig om ved at klikke videre til Pamela Gellers poster, hvis man ellers gad.

    Er pointen så at ‘jeg har ret’ og ‘hippie tager fejl’?

    Nej. Pointen er at der er basis for konkret debat om konkrete tildragelser, men at Nærsynet Hippie under ingen omstændigheder vil indlade sig på sådanne, og i stedet bluffer sig udenom med postuleret overlegenhed og overbærenhed.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack — 1. januar 2013 @ 23:04