30. december 2012

Interview med Dovne-Robert, der byder velkommen ved Che Guevara-dørmåtten, iført Christiania-trøje

Velfærdsstaten har været en slags udklækningscentral for ugidelige personager. Syv sider langt interview med Dovne-Robert i seneste udgave af DSB-bladet Ud & SeEgentligt hedder han Robert Nielsen (s. 22-).

“Fra døråbningen siver tobaksrøg hen over Che Guevara-dørmåtten og ud i opgangen. En lille, bred mand i armybukser, gummisko og Christiania-trøje kommer frem i døråbningen. …

Begrebet ‘den sociale massegrav’ var daværende oppositionsleder Svend Aukens foretrukne angrebspunkt, da Robert Nielsen som 18-årig debuterede i kontanthjælpssystemet i 1986 under statsminister Poul Schlüter. Siden har Robert Nielsen opholdt sig on/off i systemet med enkelte afstikkere til uddannelse, gerne på revalidering, eller med kortere ophold typisk i støttede jobtilbud. …

Det var en anden tid, dengang Robert Nielsen kom ud som nyuddannet hf’er med et flot karaktergennemsnit. Selvom det ikke var planen at gå på kontanthjælp, så var det heller ikke nogen usædvanlig tilbagefaldsmulighed, da hverken DSB eller nogle af de andre steder, han forsøgte sig, skaffede jobbet. I 1980erne var det mere almindeligt, at også ressourcestærke unge – og en sådan var Robert Nielsen i visse henseender – tog nogle år på kontanthjælp for at arbejde med kulturprojekter, græsrodsmedier eller politik. Synet på arbejdsløshed var anderledes. Når der ikke var arbejde nok til alle, gjorde det ikke så meget, hvis nogen frivilligt stod over.

De fleste kom videre fra kontanthjælp, men nogle gjorde ikkke. Robert Nielsen prøvede. Som 19-årig startede han på den samfundsfaglige basisuddannelse på Roskilde Universitetscenter, selvom han fik afslag på den ansøgning om uddannelsesrevalidering, han som faktisk allerede da gammel kending i det sociale system havde håbet at blive godkendt til. Efter et års tid tabte han interesssen for studiet og droppede drømmen om at blive diplomat. …

Da Nyrup tog over efter Schlüter, var de første skred allerede sket i velfærdsdebatten. Statistikerne havde fulgt ungdomsårgangene over tid, og et lidt ubehageligt mønster tonede frem. En uventet stor del af de unge, som tidligt debuterede på kontanthjælp, blev hængende i systemet. Det politiske modtræk blev reducerede ydelser til unge, kortere dagpengeperioder og mere aktivering. Robert Nielsen mærkede det godt, men fokuserede i Nyrup-æraen især på sin nye passion, billard. Her mødte han mennesker og fik spændingen ved at spille om penge. Hver morgen, når billardværtshuset på Nørrebro åbnede, mødte han op, betalte en femmer for automatkaffen, og trænede ved de øde borde.

Lidt op ad formiddagen kom Stig, den gamle førtidspensionerede typograf, som havde prøvet alt i livet og nu grinede tilbagelænet af det meste. Alle vidste, at når Stig var ædru, så kunne han på sine bedste dage slå dem alle. Nu indviede han Robert Nielsen i billardens og livets hemmeligheder. Dag efter dag stod de der sammen, Stig, den lille sirlige mand den sylespidse kø, som kun han kunne støde med, og Robert, det unge brushoved med det kraftige stød og de smarte replikker. Dag efter dag stod de der, mesteren og lærlingen. Faderen og sønnen. Da Nyrup trådte til 1993, var Robert Nielsen novice i billard. Inden Nyrup gik af, stod Robert og hans læremester i DM-kvartfinalen i par pot. Efter de indledende runder spredtes rygtet om turningens nye outsidere, som nu kun gav pengene 20 gange igen som danmarksmestre. Så skete det, som fra tid til anden skete med Stig. Da kvartfinalen skulle spilles, var makkeren forsvundet på en af sine ugelange drukture. Robert spiller ikke billard længere.

[...]

‘Mine forældre blev skilt foråret 1977, da jeg var ni. Det var nok dér, det skete. Der blev ikke længere holdt så meget øje med mig. Dér begyndte jeg at stille spørgsmål til autoriteterne’, siger Robert Nielsen. … Efter endnu en flytning – moderen skulle nu bo i kollektiv – og endnu et skoleskift, begyndte det at gå skævt i skolen. …

Robert Nielsen var 13, da han tog på den første af de efterskoler, han skulle komme til at bo på resten af sin opvækst. Han var ogå 13, da han første gang gjorde en pige gravid. På skolerne blev han rebellen, men lærte også hurtigt, at der var et system, som var interesseret i, at han gjorde skolegangen færdig. Hver måned, mens han læste hf, kom en check fra socialkontoret. Kammeraterne havde en 50er om ugen, Robert fik 1.500 kroner om måneden på det, som dengang hed § 42-ydelse. Ordningen blev siden afskaffet, blandt andet fordi den mentes at kunne give modtagerne en lidt forvrænget forestilling om de økonomiske fordele i at få socialhjælp frem for at tjene penge selv. …

De afbrudte studier på RUC fulgtes af afbrudte studier af først kinesisk, så filosofi. … Både når han har været i job, og når han har været underlagt sagsbehandlere på socialkontoret, har Robert Nielsen det med at reagere stærkt på de uretfærdigheder, han mener at opleve. Sker det på arbejdspladsen, slutter ansættelsesforholdet. Sker det på socialkontoret, kommer en af de sarkasmedrivende klager, Robert Nielsen kan dvæle ved mange år efter.”

Oploadet Kl. 14:35 af Kim Møller — Direkte link68 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/43831/trackback

68 kommentarer »

  1. Ååhhh, hvor har jeg dog mødt alt for mange af disse “jeg-er-alt-for-begavet-til-at-forsørge-mig-selv” typer.

    Kommentar by Jan — 30. december 2012 @ 14:41

  2. Byg bredere rendestene, gadekøkkener og sovesale til Robert, Carina, Tanya og hvad alle nasserne hedder.

    Kommentar by Svend — 30. december 2012 @ 15:14

  3. Robert er Gudhjælpemig født i 1968! Det er symbolik, der vil noget!

    Stalin sagde: De, der ikke VIL arbejde, skal ikke have noget at spise. Men det underviser de nok ikke i på RUC.

    Kommentar by Gunnar Biering — 30. december 2012 @ 15:18

  4. En dynge rygende lort, fremvist og i nogen grad forherliget over 7-8 sider i DSB’s månedsblad.

    Kommentar by Crass Børsting — 30. december 2012 @ 15:32

  5. - Crass

    Det store interview i bladet har tidligere i år, blandt andet været med kommunisterne Knud Foldscack og Johanne Schmidt-Nielsen.. Samt eks-kommunisten Øvig Knudsen.

    Ikke en eneste borgerlig, så vidt jeg kunne se. Sådan er MSM.

    Kommentar by Kim Møller — 30. december 2012 @ 15:43

  6. Det er et rigtigt farligt interview, for det for os til at revurderer vældfærdsstatens berettigelse! Vi møder altid argumentet at Carina, Dovne Robert, og Tania er undtagelserne! Desværre siger min fornemmelse mig at de er reglen, det kan ikke bevises for der er så mange forskellige paragraffer, ordninger, pensioner, og tilskudsordninger at det ikke er muligt at skaffe sig et overblik over hvad en modtager af overførselsindkomster reelt modtager! Men min årlange beskæftigelse i sundhedsvæsnet fortæller mig at der er hærskarer af simulanter og folk for hvem livets mening er at få tilkendt en førtidspension! Vi møder også en tilsvarende hær af folk der cykler rundt i systemet, fra den ene ordning til den anden, og reelt er på borgerløn indtil den forløsende pension tilkendes! At tænke sig om den samme opfindsomhed blev brugt på noget kreativt som både klienten og samfundet kunne leve af!
    Kort sagt min påstand er Dovne Robert er ikke alene, han er snarere reglen end undtagelsen!

    Kommentar by Robert R — 30. december 2012 @ 16:21

  7. @ Kim Møller

    Tilbage i april 2006 var der dog en artikel om Morten Messerschmidt, han var sågar på forsiden, så vidt jeg husker blev han fremstilet meget nøgternt. Men mange venstreorienterede er, som du skriver, blevet fremstillet der både i år, men også tidligere…

    Kommentar by 1. sal til højre — 30. december 2012 @ 16:34

  8. 4 hektar jord i Udkantsdanmark til Robert, så må han forsørge sig selv med, hvad han kan dyrke.
    Fremmede på offentlig forsørgelse hjemsendes

    Kommentar by Agricola — 30. december 2012 @ 17:15

  9. Kom nu Carina, Robert, Tanya, syng i kor “Det er saaaaamfundets skyld”

    *suk*

    Kommentar by Dave — 30. december 2012 @ 17:35

  10. Opret “bemandede bofællesskaber med arbejdspligt” ude på landet. Der kan fattig-Carina, dovne-Robert og tosse-Tania henvises til. Mad kan uddeles fra fælleskøkkener, istedet for tøj uddeles standardmundering fra et tøjlager, indkvartering sker i enkeltværelser på 8 kvadratmeter. Dertil lommepenge på 10 kr. for hver udført arbejdstime, der kan formøbles i et på grunden liggende supermarked. Arbejde sker i produktionsværksteder på området. Beboerne kan frit forlade området, men får ikke andre tilbud eller overførselsindkomst.

    Kommentar by Sigwar — 30. december 2012 @ 17:37

  11. Rådne Robert!

    Kommentar by Johnson — 30. december 2012 @ 17:40

  12. Det er godt for jer debatørere her på sitet, at i har noget at gå op i. At i kommer med jeres konstructive indlæg ville resten af Danmark ikke være foruden. Tak for jer. Spader!!!!!! Og godt nytår.

    Kommentar by emile500@hotmail.com — 30. december 2012 @ 18:39

  13. Gad vide hvor mange af venstrefløjens revolutionsromantikere og hængerøve der ville overleve et ægte kommunistisk styre ?

    Kommentar by Tolder (ekspert) — 30. december 2012 @ 18:59

  14. Robert er ikke problemet. Problemet består i de 100 af tusinder offentlige ansatte der dagligt går på arbejde uden reelt at skabe merværdi i samfundet. De er på både kort og langt sigt dyrere end gruppen af offentligt forsørgede. 20% lønnedgang for alle i den offentlige sektor burde kunne tage toppen af det værste…Det er jo peanuts Robert får i overførsel og hvis de går til smøger og guldbajere får staten vist sin del så rigeligt tilbage.

    Kommentar by Bo Nielsen — 30. december 2012 @ 19:40

  15. > Agricola

    Jævnfør finanstilsynets vejledning til bankerne om fastsættelse af jordpriser, så skal en hektar landbrugsjord (i Danmark) koste mellem kr. 120.000 og kr. 175.000. Vestjylland er billigst, Lolland/Falster er dyrest.

    Er det skatteyderne der skal stille jord til mellem kr. 480.000 og kr. 700.000 til rådighed for ‘Dovne-Robert’? Jorden kan muligvis lejes, men det er næppe en god forretning for hverken Danmark eller Dovne-Robert.

    Efter min overbevisning så skal Robert bare have et los i r-ø-v-e-n og tre mavesure pensionerede seniorsergenter fra Livgarden som støttepædagoger og “adfærds-vejledere”, indtil han får fundet sig et arbejde. De tre mavesure sergenters løn betaler jeg gerne til over skatten…

    Kommentar by Polka Charlie — 30. december 2012 @ 21:17

  16. Næsten alle i det her samfund fra de øverste til de laveste, har incitament til at udnytte/bruge/snyde når det kommer til penge og ydelser, diæter tilskud osv. Det ligger i menneskets natur, at forsørge sig selv mest muligt, være så egoistisk som vores moral nu engang tillader.

    Man kan klandre kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionister alle på passiv overførselsindkomst, at de udnytter systemet, at de er dovne, at de ikke tager sig sammen etc. MEN man glemmer at folk nu engang har dem selv som første prioritet. Og folk griber som udgangspunkt blot de muligheder der nu engang bliver stillet til rådighed.
    Gå igennem Danmark med en tættekam, og i vil (måske) blive slemt overrasket over hvor meget der foregår, når det kommer til at rage til sig. Man kigger jo på ens medmennesker og ens venner og nærmeste. Hvad har de? Hvor meget tjener de?
    Mere vil have mere.
    Jeg har meget svært ved at se problemet i at folk snyder og platter systemet, og udnytter de muligheder der nu engang er. Det gør alle, hvis de kan komme afsted med det.
    Hvad forestiller i jer? Et samfund hvor alle bidrager så meget som muligt, hvor alle er ærlige, hvor ingen får for meget eller hvor alle får som fortjent? Det er utopi. Og det vil aldrig ske.

    Uanset hvor meget man skærer, udligner, fjerner, vil der altid være nogle der udnytter og misbruger. Hvad skete der med alle de indvandrere der er kommet til landet igennem de sidste 30-40 år feks? Har vi ikke oplevet at de udnytter samfundet i en ekstrem grad, og er overrepræsenteret i enhver negativ statistik?

    Hvad med politikerne? Eller embedsmændene? Virksomhedsejerne, de små selvstændige? Statskassen er og bliver en stor skattekiste der bliver plyndret dagligt. Og sådan er det bare, og det er der INTET at gøre ved. Absolut intet. Man flytter bare plyndringen, hvis man skærer ned for overførselsindkomsterne.
    Men den vil fortsætte, fordi mennesker er nu engang smarte og opfindsomme.

    Kommentar by Endnu en vantro — 30. december 2012 @ 21:19

  17. @Endnu en vantro

    Spot on

    Nye undersøgelser viser i øvrigt, at antallet af indvandrere (læs muhamedanere) på førtidspension er eksploderet, så mens vores galde tilflyder Dovne-Robert, der piskes rundt i systemet, kan muhamedanerne hæve deres ydelse ved kasse 1, indtil den dag hvor Allah kalder dem hjem. Det har selvfølgelig ikke været nogen stor historie i MSM. Sådan er det jo.

    Kommentar by Orange Armee Fraktion — 30. december 2012 @ 21:36

  18. Det er sgu lidt for forsimplende kun at se på Robert og Carina og helt at blænde banker og børshajer ud, ikke mindst i lyset af finanskrisen og globaliseringen, som den hænger tæt sammen med (kapital fra det besatte kinesiske fastland, som søger til USA og der overopheder boligmarkedet). Ikke dermed sagt, at hverken Robert eller Carina er særligt forbilledlige eller at der er grund til her at skrive deres hagiografi (det er der alligevel sikkert nogen fra Enhedslisten, der kan langt bedre), men når lønslaverne i Dansk Supermarked må give til takke med arbejdsforhold, der minder om de burhøns’, hvis æg de sælger, mens de fede katte på Esplanaden svælger i luksus, når folk bliver arbejdsløse, fordi produktion af profithensyn flyttes ud af landet, og når mødre tvinges til at være billig arbejdskraft imod deres vilje, så er der helt klart også tale om en ubalance. Også må man vist skulle have de meget snævertsynede og liberalistiske briller på for at kunne nå til den konklusion, at offentligt ansatte nødvendigvis ikke bidrager til folkefællesskabet (selvom det unægtelig med det offentlige system, vi har i dag, i mange tilfælde nok er tæt på sandheden!) Hvem vil måske nægte, at kriminalbetjenten, der opklarer et mord, og soldaten, der beskytter landet imod fjender, udfører et arbejde i fællesskabets interesse? Ikke ultrakapitalisme og heller ikke (kultur)marxisme er det, der er brug for, men derimod korporatisme, patriotisme og inspirerende ledelse!

    Kommentar by VivaNoreg — 30. december 2012 @ 21:57

  19. @Bo

    Man må da håbe på, at der kommer en underbetalt rumæner og tørrer dig i røven når du bliver gammel.

    Kommentar by Tolder (ekspert) — 30. december 2012 @ 22:12

  20. Bo Nielsen har ret. Vi har haft en mill arbejdsløse på forskellige ordninger siden 1980. Jeg synes jeg aner et sammenbrud af den ret fælles fornuft mod masseindvandring. Den stupide småborgerlighed er ved at erobre Uriasposten. Formentlig ren psykologi at sparke nedaf på fredelige danskere, når nu indvandringsdebatten er lagt på is, og man ikke har nosser ti at angribe Danmarks hovedproblem: Middelklassen. Som mange ved, har jeg været med fra dag 0 her på Uriasposten, og jeg må sige, at den bevidstløse klynk og ynk her i kommentarsporet snildt overgår Robert, Karina og de andre, hvis rigelige midler naturligvis ikke skyldes kontanthjælpen, men de mange børnetilskud, femistaten vælter ud over kvinderne. I er simpelthen nogle middelklassekællinger at høre på.

    Kommentar by Kim Poulsen — 30. december 2012 @ 22:29

  21. @Kim Poulsen hvor stammer al din frustration og vrede over kvinder fra? Jeg har længe undret mig over dit fokus i løbet af ingen tid bliver flytter over på kvindekønnet, hurtigere end jeg kan trykke F5.
    Hvad med at flytte til et eller andet stærkt kvindeundertrykkende land, så du kan få udløb for dine mange indestængte frustrationer?
    Lidt sat på spidsen, men seriøst ønsker du dig i virkeligheden ikke hen hvor kvinder er langt mere domineret og styret end i Danmark?

    Du hader/føler dig frustreret over kvinder, og det har du sikkert nogle gode grunde til. Men så gør dog noget ved det, i stedet for evigt og altid at beklage dig.

    Kommentar by Endnu en vantro — 30. december 2012 @ 22:57

  22. @ 20 Kim Poulsen
    Små slag, så vidt jeg er orienteret er Dovne Robert ikke blevet tæppebombet med feministiske børnepenge! Og de fredelige danskere du taler kunne måske forsørge sig selv og sine! Giv mig et svar på hvorfor der forholdsmæssigt er dobbelt så mange på overførselsindkomst i Danmark i forhold til Island, også før krisen?

    Kommentar by Robert R — 30. december 2012 @ 23:02

  23. De nye herremænd og adelen er ikke dem der er født til rigdom, nej det er dem ,der er på offentlig forsøgelse, en ” enlig” mor med fire- fem børn, der blot skal til hæveautomaten. De enlige mødre har det offentlige til at passe børnene ,medens de selv kan gå og lunte den af. De mennesker der arbejder, er slaver for disse personager. Dertil kommer alle de sagsbehandlere, det offentlige må stille med for at fødemaskinerne kan realisere sig selv. Udenlandsrejser får de også betaling til, medens kassedamen må nøjens med at blive i DK. Jo, vi har sejret ad Helvede til den.

    Kommentar by K K Nielsen — 30. december 2012 @ 23:04

  24. “sparke nedad”, Kim Poulsen. Nu lyder du som en af de røde. Dovent rakkerpak er ikke ofre, men parasitter der nasser på os andre. De skal bare have grovfilen til de lære at bestille noget og i øvrigt være taknemmelige for hvad de får.

    Kommentar by Martin Kasler — 30. december 2012 @ 23:09

  25. Jeg vil på ingen måde tage Robert i forsvar, en, hvis dørmåtte har et portræt af en terrorist og massemorder kan jeg overhovedet ikke sympatisere med.
    Sjovt i øvrigt, at både Robert, Carina og Tania ryger. Beklager, typisk underklasse (nu får jeg nok hug af rygertaberne). I øvrigt forbløffende, som den nævnte kvinder kan producere børn. Når man så samtidig er enlig, får man forhøjede børnetilskud. Så kan de talrige børn få kroniske luftvejslidelser som følge af moderens rygning, herligt og meget børnevenligt. Christ!
    Jeg tør også godt afsløre, at fotos fra Tanias luksuslejlighed gjorde mig dybt misundelig. Og hun har ikke haft en eneste arbejdsdag i sit liv, imponerende ;)

    Når man på den anden side set ved, at der rent faktisk er stigende ledighed i Danmark, og at virksomheder helst ikke slår ledige stillinger op, fordi de ved, at de bliver væltet af 400-500 ansøgninger hver gang, er disse ovennævnte typer jo på sin vis en fordel for de ægte jobsøgende: De mindsker alle konkurrencen om de få ledige jobs. Hvis man nu skal se lidt positivt på det….

    Kommentar by Henrik Petersen — 30. december 2012 @ 23:41

  26. Nu skal jeg forsøge at forklare det fra en tidligere dovenKarinas verden.

    Jeg har altid været ekstrem genert. Grænsende til det sygelige. Mit hoved og min vilje til at arbejde har aldrig fejlet noget. Da jeg skulle til at forlade den trygge skole og uddannelsestid, væltede det for mig. Jeg blev simpelthen bange. Bange for alle de bullshit ord i jobannoncerne og bange for om jeg nu kunne tjene min løn. Jeg anede simpelthen ikke hvilke jobs jeg turde søge, og imens gik tiden. Jeg sænkede mine ambitionener. Har altid fået at vide, at der sad du godt hoved på mig, og at jeg kunne få hvilket som helst job. Det hjalp ikke på min generthed og min skyhed overfor ukendte situationer. Jeg tog jobs på landet, rengøring og som handicapmedhjælper. Alle jobs uden for mange mennesker og for udefinerbare opgaver.
    At kritisere mig for ikke at VILLE arbejde, giver ingen mening. At få skæld ud fordi man er usikker og genert gør ingen gavn overhovedet. Bliver I selv bedre til noget, hvis I bliver kritiseret? Nok ikke.
    Så hvad skal der til?
    I skal først og fremmest holde mund og ikke gøre ondt være. En blanding af pisk og gulerod er vejen frem for de fleste. Det er et problem, at man faktisk bliver rigtig god til at argumentere for sin abejdsløshed. Man kan helt få overbevist sig selv om at det hele skyldes div. lidelser eller bestemte omstændigheder.
    Stol på, at vi inderst inde alle gerne vil føle, at der er brug for os.
    Nogle er desværre ikke bevidste om det, andre reagerer med stolthed og står fast deres mere eller mindre plausible forklaringer.
    Jeg selv kom i arbejde ved at melde mig som vikar og så gradvis få flere timer. Det var en kæmpe fordel. Gradvis tilvænning. At få neurotiske mennesker i job er en kompleks opgave. Kritik er ikke en af løsningerne. Det er sjældent en løsning på noget som helst. Det handler om psykologi ikke økonomi. Nogle vælger at bo i skoven og leve som tiggere. Hellere det end at skulle overvinde den angst for det ukendte.

    Kommentar by Anonym — 31. december 2012 @ 00:43

  27. Skulle jeg dømme dig, Kasler, alene på formen, hvad ville jeg mon så kunne få ud af det? Du er sguda en ynk. Og Endnu en Vantro burde vågne op og fatte feminiseringens konsekvenser fremfor at nøjes med de små platte personangreb.

    ->RR:
    Ikke ham, men jo netop de 2 andre. Det er altid børnepengeeksemplerne der hives frem og manipulerende over grænsen til det løgnagtige gøres til billedet på kontanthjælpen. Det er for svagt og usagligt. Højrefløjen er simpelthen en ynk i disse tider.

    Kommentar by Kim Poulsen — 31. december 2012 @ 01:21

  28. Med fare for at gentage mig selv, vil jeg mene det eneste interessante ved socialister, er deres eklatante mangel på jordforbindelse. Desuden mener jeg muslimer bør landsforvises. http://www.youtube.com/watch?v=hJAkAXEr1Tk

    Kommentar by Nielsen — 31. december 2012 @ 01:52

  29. Kim Poulsen

    “Jeg synes jeg aner et sammenbrud af den ret fælles fornuft mod masseindvandring.”

    Ja, “fattig-Carina, dovne-Robert og tosse-Tania” er en dråbe i havet og spild af tid så længe vi har et masseindvandrings problem.
    Jeg hørte en forskertype i radioen om morgen for få dage siden tale om vi skal tilpasse os et samfund uden vækst og bla bla (ikke noget om de fremmede parasitter, som årsag til den manglene vækst, for mangfoldighed er jo åhhh så godt).
    Vi for lukket hospitaler, skoler og standarden virker som om den falder stort set alle steder (på grund af udgifter til invandringen), undtaget personligt forbrug og materielle goder (så er pøblen og det bedre borgerskab glade).
    Det vigtigste for os og vores efterkommere er, at få sendt de fremmedet hjem. Stort set alt andet er ligegyldigt.

    Den rigtige Viking

    Kommentar by Viking — 31. december 2012 @ 02:00

  30. Mangt og meget er skrevet og sagt om “Dovne” Robert.
    I den forbindelse savner jeg et større fokus på det smuldrende nationale sammenhold og værdigrundlag, som vi i mange år har været vidne til i Europa, herunder også i Danmark. Der kan trækkes en lige linje fra dette fænomen til Roberts adfærd. Roberts erklærede værdinihilisme er ikke reel. Han HAR jo værdier (udtrykt ved Ernesto Guevara-dørmåtter, Christiania-trøjer og lignende pseudorebelske konsumprodukter). Hans “værdinihilisme” er altså snarere et udtryk for den sædvanlige og triste afvisning af vor fælles kulturelle fundament og en omfavnelse af det modsatte, nemlig kulturel destruktion. Således er Robert, som andre også har skrevet, ikke et særsyn. Desværre. Han er blot blomsten af en fæl tidsånd, som forhåbentlig er døende.

    Kommentar by Vest — 31. december 2012 @ 02:17

  31. >8 Agricola
    Hvis du har så megen jord, at du kan dele ud af den, burde du måske overveje at forvise muslimer fra den.

    Kommentar by Nielsen — 31. december 2012 @ 02:53

  32. For resten har spasseren den ssamme slags skæg som Reino Arild Pedersen. :-O

    Kommentar by Nielsen — 31. december 2012 @ 03:11

  33. @ 29 Vest..
    Du har nogle meget vigtige pointer. Det nationale sammenhold smuldre, det er er rigtig svært at føle samhørighed med folk som Dovne Robert, der ligefrem praler med at han aldrig kunne drømme om selv at gøre en indsats, og med folk der prædiker vold, terror og kalder os Vantro, som de indvandrere som råbte op på Kgs. Nytorv!
    Det må føre til et skatteoprør. Lad os lave et tankeeksperiment. Det er således at hver skatteyder har en nyder af systemet siddende på skuldrene, men hvis nu hver nyder selv skulle ud og finde sin godgører, hvor nemt har Dovne Robert ved at finde sin? Og hvor nemt har brølaberne på Kgs. Nytorv så ved at finde nogen? Det var bare en tanke, er der nogen her der ville stille op som godgører?

    Kommentar by Robert R — 31. december 2012 @ 09:10

  34. Kære Kim, undskyld at jeg for en gangs skyld taler dig imod. Det er altså ikke social tankegang, der er af det onde. Det finder du nok ud af, når du selv er blevet ældre, og ikke kan få et job, eller når du bliver syg, og skal behandles og behøver hjælp fra andre. Nej, problemet med misbruget af det sociale er først og fremmest ikke “Dovne Robert” men “Dovne Muhammed” og de højrøde socialrådgivere, der hjælper “Dovne Robert/Muhammed” og Co. med, at slå plat på systemet. (Husk, muhammedanerne er jo Karl Marx Brothers partiernes “nye folk”.)

    På arbejdsmarkedet er det i dag sådan, at man bortrationaliserer alle de job man kan. Det begynder nedefra, og efterhånden som teknikken udvikles, bliver også faglærte arbejdsløse osv. osv. Vi får altså fremover en til stadighed voksende skare af mennesker, der helt enkelt ikke har de boglige evner til, at nå op til det nederste trin på jobstigen. Og nej, økonomien kan ikke vokse i det uendelige, og skabe nye jobs for dem, der bliver arbejdsløse. Spørg bare den tidligere direktør for Nationalbanken, Hoffmeyer. Resultatet er, at vi vil komme til, at stå med stadig flere arbejdsløse, der efterhånden vil blive en bombe under samfundet. – Tænk på Tyskland i 20erne og 30erne. Som Karen Jespersen sagde: “Vi troede, at udviklingen ville tage alle med sig, men sådan er det ikke gået.” Den dag man reelt kan tilbyde de arbejdsløse et job, og de siger nej til jobbet, så kan man tale om, at fratage dem understøttelsen. Husk nu, Kim! Du er nationalkonservativ, ikke vulgærliberalist!

    Kommentar by Nissen — 31. december 2012 @ 10:24

  35. Ofte eftersøges handling frem for ord. En taktik jeg ikke er bekendt med skulle være forsøgt anvendt før, ville være at oprette et “parti” der kun har et meget begrænset mål, f.ex at dem der ikke vil arbejde heller ikke skal have føden (vælg selv emne(r)). Det vil mange fra alle mulige sider evt. kunne være enige i. Alle andre ting vil partiet være neutrale mht, eller evt. stemme imod med mindre der i øvrigt er f.ex 80% enighed. Det sidste vil afgørende nedsætte produktionen af love.
    I beskedenhed bare en ide.

    Kommentar by River — 31. december 2012 @ 10:30

  36. Man behøver ikke en ph.d. i hollisme for at se sammenhængen mellem nasserøve og masseindvandring, Kim Poulsen.

    Nasserøve udgør nemlig et vælgersegment, som de der vil magten er nødt til at lefle for. Jo mere leflen, desto flere kan se en forretning i at suge på velfærdsstaten. Det kaldes selvsving. Og mon ikke netop dette selvsamme segment “tilfældigvis” ser ganske positivt på indvandring og islamisering ? Det tror jeg.

    Kommentar by Tolder (ekspert) — 31. december 2012 @ 11:19

  37. Og hvad angår hadet til det offentlige, og drømmen om penge, der har det bedst i egne lommer: Dér bliver jeres penge ikke ret længe, hvis I selv skal til at sygeforsikre jer på det privat marked. Undersøg, hvad selv en banal operation koster. Lidt søm, skruer og kunstige led i knæ, ryg, hoft: Alene disse løsdele, ca. 100.000 kroner. Så kommer der lønninger til alle de specialister og plejepersonale, der skal få jer på benene igen. Så er der alle de måneder, hvor I ikke kan arbejde, eller klare den personlige pleje osv. Og så har vi slet ikke snakket om, hvad en langvarig cancerbehandling koster.

    I kan roligt finde millionchecken frem! Og private forsikringer er nu engang en forretning, der skal give overskud. De fleste af jer, ville blive mødt med så høje forsikringsbeløb, at I ikke ville kunne betale. Så må I vælge, og vælge fra på forsikringshylden. Hvilke sygdomme kan I håbe på ikke at blive ramt af? Cancer? – man kan jo altid håbe på, at den sygdom snupper naboerne istedet. Bliver man ramt alligevel,så er det bare ærgerligt. Bye bye, Bror Lagkage.

    Kommentar by Margrethe — 31. december 2012 @ 11:33

  38. ->Tolder:
    Forhold dig til, at der siden 1980 har været ca. 1 mill i “den arbejdsduelige alder” på overførselsindkomst. De er ikke nasserøve. De er til overs.
    Og her under feminiseringen, vil flere og flere mænd være til overs, og kvinders halalnormer derfor vinde fem. indtil olien løber tør og landbruget er forbudt, hvorefter vi alle dør af sult. En tilfældig kvindelig akademiker er langt mere farlig end Robert Nielsen.
    ->Vest:
    Det er vist nok korrekt, at Robert har de idoler, vi hader. Det kan der være mange grunde til, og en af dem kunne være den voldsomme eksklusion af de DANSKERE, der er anderledes end den gyldne feminine midte. Men uanset Roberts holdninger, viser han et livsoverskud og gåpåmod, som er nødvendigt for at overleve som marginaliseret. Jeg tror ikke, han er mere doven end så mange andre, men han er heller ikke på den bevidstløse materialistiske vogn. Som systemkritiker bør man holde lidt af Robert uanset forskelighederne, og systemkritikere er vi da lidt endnu, ikke?

    Alternativet til Roberts relative stolthed og evne til at leve med sin situation, er i øvrigt langt langt dyrere. Det hedder sygdom eller indespærring. Jeg synes faktisk I skal være glade for ham, mere glade end for feminiseringen og småborgerligheden.

    Kommentar by Kim Poulsen — 31. december 2012 @ 12:48

  39. @36 Margrethe,

    Vi er mange, som er enige med Nissens kommentar 33. Det er ikke det offentlige i sig selv, som er problemet, ligesom det ikke er sociale- eller sundhedsydelser i sig selv, som er problemet. Det er omfanget, forvaltningen og misbruget af ydelserne, som er helt galt. Og det er den tidsånd, som ligger bag, vi bør være kritiske overfor.

    Jeg selv er konservativ og ikke liberalist. Selvfølgelig er der en vis grad af økonomisk liberalisme i de fleste former for konservatisme, men rendyrket liberalisme er jeg klar modstander af. Staten har en vigtig rolle, og den rolle handler både om at bevare de nationale institutioner og om at stille eksempelvis sundhedsydelser til rådighed. Det betaler jeg meget gerne til, og den del af min skat blive betalt med et smil. Jeg mener, at det meste velgørenhed (herunder u-landshjælp) bør baseres på private, frivillige donationer. Og jeg mener, at skatten og visse ydelser er for høje. Men eksempelvis sundhedsydelser og rimelige sociale ydelser fungerer bedst, hvis de er statslige, og det håber jeg, at de vil forblive.

    Kommentar by Vest — 31. december 2012 @ 12:56

  40. @38 Kim Poulsen,

    Jeg mener heller ikke, at Robert er doven. Og det er bestemt heller ikke hans systemkritik, jeg er ude efter. Her har du helt ret: Systemkritikere bør i et vist omfang værdsættes. Især når systemet er ramt af sygdom. Jeg kan f.eks. ikke være særlig forarget over at Glistrup lavede en gimmick ud af snøre skattesystemet. Den slags er en lektion for samfundet, som bør sætte nogle tanker i gang.

    Min holdning til Robert er i al enkelthed, at han trækker i den forkerte retning. Han er mere intelligent og ærlig end mange af de andre borgere, som gør det, men bortset fra det er han ikke så speciel.

    Kommentar by Vest — 31. december 2012 @ 13:11

  41. -> Nissen mfl.

    “Husk nu, Kim! Du er nationalkonservativ, ikke vulgærliberalist!”

    Jeg betragter ikke mig selv som vulgærliberalist, men holdninger er vigtigere end etiketter. Jeg er opvokset i et almennyttigt boligkvarter i en forstad i 80’erne, og har ved selvsyn set hvordan en stadig voksende velfærdsstat åd sine børn. Sikkerhedsnettet der skulle hjælpe folk i nød til at komme videre blev så fintmasket, at det holdt folk på permanent overførsel. En del gik ned på misbrug, blev uselvstændige, og lige det forhold får mig til at undsige fri hash. I en perfekt verden kunne folk ryge alt den hash de gider eller undsige arbejdsmarkedet – problemet er for mig at se, at det hele hænger sammen. Deres problemer bliver også mine, desværre.

    Du (og mange andre) skriver, at der ikke er job til alle. Selvfølgelig er der job til Robert – det handler bare om lønnen. Hvis han ikk fik en krone, vil han være tvunget til at tjene sine penge selv, og så ville 80 kroner i timen være langt bedre end alternativet. Når han så har lært at passe et job, så ville han formentligt finde et bedre job, og fremdeles. Robert søgte uddannelsesrevalidering som 19-årig!!! Det er jo absurd. Jeg har da lidt sympati for Robert, der i det mindste er ærlig, og jeg er godt klar over at han ikke lever et fedt liv som Tania/Karina, når nu han ikke har børn boende hjemme – men der er noget fundamentalt galt med et system der for rigtig mange ikke giver incitament til selvforsørgelse, ja – næsten forkæler folk der ikke gider stå tidligt op om morgenen. Det er i høj grad konservativt, at gøre folk uafhængige af andre.

    Eks-kommunisten M. Tesfaye har delvis ret. Det skal kunne betale sig at arbejde, men problemet løses altså ikke med mere magt til 3F og højere løn. Selv med udmeldelse af EU, ville det være en umulighed.

    Jeg bliver aldrig anti-statsliberalist, men i en tid hvor staten basalt set er socialistisk, bliver konservatisme som jeg ser det, også en kamp mod maksimalstaten. Fælles økonomi kræver et værdifællesskab, og det får jeg aldrig med socialisterne, Robert’erne, og da slet ikke med de fleste indvandrere.

    Kommentar by Kim Møller — 31. december 2012 @ 13:30

  42. @Endnu en vantro (16)

    Meget enig i meget af det du siger. Der burde faktisk kunne udvikle sig en interessant filosofisk debat med udgangspunkt i oplægget. Mit korte bud er nok at der skal være en balance mellem de forskellige impulser. Jeg ved ikke om et teoretisk moralsamfund, hvor alle er lovlydige og korrekte veluddannede afrettede “medborgere”, ingen hjemløse eller ludere ingen rygning og intet gadetisseri er noget at stræbe efter.

    Jeg må sige at jeg i en vis forstand er tilhænger af mangfoldighed frem for visionen af et homogeniseret socialistisk liberalistisk teknokratisk paradis.

    I øvrigt plusser til rigtigt mange gode bidrag, der viser at der er mange parametre og vinkler på problematikken. Jeg synes at diskussionen mellem de groft sagt mere liberalistiske og de mere socialistisk indstillede debattører er meget interessant.

    Det er vel fælles opfattelse for de fleste, at fremmedinvasionen har vendt op og ned på alt. Ellers socialt indstillede mennesker gider ikke bidrage mere til dette bedrageriske “fællesskab”.

    Jeg mener at de “borgerlige” er nogle af dem som mest skamløst har udnyttet indvandringen med intentionen om at bryde den folkelige solidaritet. Og de har virket.

    I nogle årtier fungerede det danske socialsystem ellers rimeligt godt sammen med arbejdsmarkedet. Nogle, ofte folk med et hårdt arbejde fik ind imellem lidt ferie fra arbejdsmarkedet. Ingen led for alvor skade og systemet fungerede på trods af et mindre misbrug. På arbejdspladserne var der formentligt også lidt mere slendrian, men overordnet set var det et fint system og rimelige forhold på arbejdspladser. Ofte mindre regelrytteri og mere menneskelighed. Men det udartede sig som bekendt lidt, omtrent samtidigt med at man i Odenses transportsystem afskaffede det tillidsbaserede “skyldpose-system” i busserne, da Somaliere begyndte at bruge det som permanent fribillet.

    Kommentar by Balder — 31. december 2012 @ 13:36

  43. Jeg kendte engang en jurist, senere dommer. Han søgte også uddannelsesrevalidering som 19 årig, og fik den. Han er inde i varmen på den klamme måde. Glat som en ål.

    Kommentar by Kim Poulsen — 31. december 2012 @ 13:43

  44. Meget enig med Kim Møller i nr. 41.

    Man kan også udtrykke det sådan at hvis man vælger, at vi skal have en velfærdsstat – så bliver konsekvensen, at vi alle hæfter for hinandens dumheder. Det betyder, at hver gang nogen kvajer sig i uddannelsessystemet, på arbejdsmarkedet eller får problemer med alkohol, stoffer, kriminalitet, motivation etc. – så er det skatteyderne (reelt alle, der lever et nogenlunde almindeligt liv), som skal betale!

    Derfor er vi pisket til at forhindre andres dumheder. Vi kan ikke blande os udenom – for det er ikke (som liberalisterne hævder) en forbrydelse uden offer, at kvaje sig.

    Kommentar by Sigwar — 31. december 2012 @ 14:34

  45. Jeg har sagt det før, men vover alligevel et øje.

    Det er socialisterne, der siden 60’erne har lukket virksomheder og siden 70’erne inviteret fremmede nassere for at få vælgere og dermed magt til at omstyrte Danmark. Nu er det så begyndt at dæmre lidt – måske er omstyrtningen alligevel ikke den store lykke. For der skal jo skaffes penge til deres velfærdscirkus. Ud af de knap 1200 milliarder kroner, der opkræves i skatter og afgifter bruges ca. 750 milliarder på socialhjælp. Det er så mange penge, at Danmarks situation er helt fastlåst. Vi går ganske enkelt bankerot. Idioterne på hoppeborgen kan ikke andet end at flytte rundt på afgifterne.

    Det var det overordnede. Så er der det personlige, som jeg vist nok også har skrevet om før. Da jeg gik på pension gik min bruttoløn omkring 430kkr ned. Min nettoløn gik 35kkr ned! Ja fandme. For de penge har jeg siddet 3 timer 5 dage om ugen i bilen, og ud over det har jeg knoklet mindst 10 timer ugens fem dage. For 3000 kroner i måneden. Og for at føje spot til skade har mit arbejde bestået i at skabe nye arbejdspladser i Danmark.

    Danskerne burde gro så meget hjerne, at de kan fatte, at et samfund, hvor man straffer de flittige så hårdt, og belønner alverdens nassere og snyltere med guld og grønne skove, bryder sammen.

    Kommentar by Svend — 31. december 2012 @ 14:43

  46. @Svend

    Her har du fat i noget meget centralt.

    Det er i princippet bedøvende ligegyldigt om man mener at velfærdsbudgettet bør skæres ned eller ej, for det bliver det under alle omstændigheder.

    Spørgsmålet er så, hvordan reagerer de etniske danskere som i årevis har været på overførselsindkomst, den dag de virkelig må spænde livremmen ind?

    Jeg kan håbe på at flertallet af dem indser at der er en direkte sammenhæng mellem deres faldende levestandard og så masseindvandringen af socialklienter.

    Det er sådan set ikke nok, at de indser denne sammenhæng de skal også gå ud og aktiv protestere mod udviklingen. Det er ikke nok at de kun brokker sig til naboen, der skal ligesom lidt eller meget mere til, før den herskende klasse, for alvor bør begynde at bekymre sig over udviklingen.

    Kommentar by Jernhesten — 31. december 2012 @ 14:59

  47. Jeg har respekt for Kim Møllers arbejde som vores fremmeste samtidshistoriker, men kommentarsporet her på Uriasposten udstiller desværre højrefløjens mangel på ideer og politisk talent.

    “Gør mig til Hr. Hitler…”

    Kommentarsporet søger som muhamedanerne i stigende grad tilflugt i utopier, der ingen gang har på jord, fordi højrefløjen hverken har talent, vilje eller mod til at imødegå den masseindvandring, der på sigt vil knuse velfærdsstaten.

    Kommentar by Orange Armee Fraktion — 31. december 2012 @ 15:18

  48. - Orange

    Ingolf Rasmussen skrev to identiske kommentarer og jeg fik kun fjernet den ene.

    Mig bekendt er han nationalsocialist. Ikke højreorienteret

    Kommentar by Kim Møller — 31. december 2012 @ 15:31

  49. Dovne Robert er aldrig blevet opdraget. Han har aldrig lært det oldnordiske begreb “pligt”. Han er snotforkælet.

    Alternativet til hans nuværende liv er ikke indespærring o.s.v., som Kim Poulsen postulerer. Det er en madpakke om dagen, et værelse på et herberg og så et kommunalt servicejob. Så ville han hurtigt lære det, som Kim Møller også skriver.

    Jeg havde i øvrigt aldrig troet, at jeg skulle se denne blog kritiseret for ikke at behandle masseindvandringens konsekvenser i tilstrækkelig høj grad. Jeg synes, at det er udmærket også at se lidt på de andre farer, der truer vort nogenlunde velfungerende samfund.

    At Kim Poulsen igen benytter anledningen til et æselspark mod den kvindelige halvdel af befolkningen, er trivielt. Som før anført, er forskellen i stemmeafgivning mellem mænd og kvinder kun ca. 10%. D.v.s. at hvis ca. 10% af mændene stemte “mandligt” i stedet for “kvindeligt” (d.v.s. socialistisk og radikalt), ville vi aldrig få en rød regering.

    Desværre er de fleste borgerlige stemmer til V og K, og så er vi vedr. indvandring og EU næsten lige vidt…

    Trods alt: Godt Nytår!

    Kommentar by Gunnar Biering — 31. december 2012 @ 15:51

  50. Højre eller venstre? Der var engang en tysk kejser, som sagde, at for ham var det ligegyldigt, for han kendte kun tyskere!

    Kommentar by VivaNoreg — 31. december 2012 @ 15:55

  51. -> Kim Møller
    “Hvis han ikk fik en krone, vil han være tvunget til at tjene sine penge selv, og så ville 80 kroner i timen være langt bedre end alternativet. ”

    Du er altså vulgærliberalist.

    Kommentar by Nissen — 31. december 2012 @ 16:06

  52. @ Nissen

    Ja, intet højere for ham end kapital, Dronning og Folketing!

    Kommentar by VivaNoreg — 31. december 2012 @ 16:21

  53. Jeps, Nissen. Møller-citatet er en LA-vulgarisme.

    ->Gunnar B:
    10% er voldsomt meget vælgermæssigt. Men værre er det jo, at FN- og EU-tilbedelsen og dermed afskaffelsen af nationen til fordel for den globale mama, der fritager os for vor identitet, er et tøseprojekt, der har erobret de såkaldt borgerlige partier. Feminiseringen er langt værre end det ses af blokkene. Danmark er totalt gennemsyret af feminin tankegang, og det er et underligt falsk postulat, når du samtidig med dine egne macho-positurer indenfor fordelingspolitikken lægger afstand til tanken om feminisering. Det gør du formentlig fordi du har et navn og en karriere at tage hensyn til, og dermed bliver du fyld for debatten og en bekræftelse på, at anonym debat er at foretrække fremfor Femibook og MSM.

    Kommentar by Kim Poulsen — 31. december 2012 @ 16:23

  54. Arme blinde Kim Møller, du er en narrøv.

    Kommentar by Ingolf Rasmussen — 31. december 2012 @ 16:37

  55. - Nissen

    Jeg vil trods alt hellere kaldes ‘vulgærliberalist’, end bruge resten af mit liv som slave for Robert.

    I lighed med Robert vil jeg da gerne hygge mig med mine børn eller spille billard. Gør dette mig til asocial egoist?

    Kommentar by Kim Møller — 31. december 2012 @ 16:44

  56. Kim Poulsen (m.fl.): Min holdning er klar. Dovne-Roberts eksempel viser, at velfærdsstaten for længst er løbet løbsk. For vil man nyde, bør man også være parat til at nyde. Dette har intet med ideologi at gøre. Det er et spørgsmål om moral.

    Mange her synes faktisk mest af alt at være imod masseindvandring, fordi man (sikkert med rette) opfatter især muslimerne som konkurrenter til de velfærdsydelser, man selv lever af – eller gerne ville leve af.

    Hvis jeg må være grov i mælet, så synes jeg man dermed udviser en underklassementalitet, hvor alt dybest set bare handler om at få fingerne ned i andres lommer, så man selv kan leve på frikost.

    Personligt er jeg fuldstændig ligeglad med racen, religionen og kulturen på den samfundsnasser, jeg over skatten er tvunget til at betale for. For menneskeligt set jeg har mere til fælles med en from, arbejdsom muslim end med en doven, dansk ateist.

    Men her i mit fædreland betaler jeg kun med glæde til værdigt trængende af min egen æt og tro. Mit håb og min drøm er, at Danmark bliver genrejst som mit folks hjemstavn og mit folk genfødt i Kristi blod.

    Godt nytår, alle sammen.

    Kommentar by Martin Kasler — 31. december 2012 @ 17:25

  57. Kasler, du argumenterer mod stråmænd, og det er uhæderligt. Forhold dig til problemet som er strukturelt i første omgang. Naturligvis skal folk tage job, hvis der er brug for det, men det har der tilsyneladende ikke været i tredive år. Det handler på ingen måde om moral. En ændret attitude hos RN vil ikke flytte et komma ved noget, snarere tværtimod som jeg peger på, vil det blive dyrere.

    Nej, jeg synes din grovhed er malplaceret og yderst letkøbt: Forhold dig til, at folk i store træk er til overs – det ville da også være underligt andet med den evige teknologiske udvikling. Indtil du gør det, er dine ord blot ond trampen på folk, der er ilde stedt, og i bedste fald vulgærliberalistisk spam. Og må jeg tilføje: aldeles ukristeligt. Dermed bliver din afsluttende hilsen det rene hykleri.

    Kommentar by Kim Poulsen — 31. december 2012 @ 17:42

  58. @Kasler

    “For vil man nyde, bør man også være parat til at nyde.”

    Haha – den var god.

    Kommentar by Jernhesten — 31. december 2012 @ 18:10

  59. Det er da rart at mit ellers hamrløse udsagn kunne vække lidt debat.
    Det var også lidt at tanken..:-)

    Jeg vil ikke kommentere det hele, men dog de første to bemærkninger:

    “Hvem vil måske nægte, at kriminalbetjenten, der opklarer et mord, og soldaten, der beskytter landet imod fjender, udfører et arbejde i fællesskabets interesse?”

    – betjente der ikke sender hunde ud efter bortløbne hjertepatienter? Dem er der desværre for mange af. Det danske politikorps prioriterer i det hele taget forkert. Fartsyndere kan de godt slå hurtigt og hårdt ned på, men indbrud gider de squtte at opklare.. Det er så mere ledelsens skyld end de enkelte betjente, jeg generelt har en vis respekt for.

    “Man må da håbe på, at der kommer en underbetalt rumæner og tørrer dig i røven når du bliver gammel”.

    – det afgørende vil for mig være om røven bliver ren. Det er en kende naivt at tro at røvtørring er det danske folks spidskompetence.

    Godt nytår derude.

    Kommentar by Bo Nielsen — 31. december 2012 @ 21:44

  60. @ Kim Poulsen
    Må jeg ønske dig et godt nytår samt en god psykolog, eventuelt et pikspillerkursus hos Carl Mar Møller, så du måske kan komme over dine traumer over, at rigtig mange kvinder ikke har kunnet se dit potentiale.

    Jeg kan i skrivende stund kun komme i tanke om én anden skribent (mest på berlingske), der – uanset emnet – altid formår at føre det frem til femininiseringen af samfundet.

    Uagtet hvad man måtte mene om kvinder, udgør de altså ca. halvdelen af samfundet, og det bliver man nok nødt til at acceptere og respektere.

    Så kan vi altid personligt og privat forsøge at finde acceptable kompromisser.

    Samfundet kan nu engang ikke reformeres uden temmelig mange kvinders deltagelse. Burde være til at fatte.

    Kommentar by Henrik Petersen — 1. januar 2013 @ 08:07

  61. Ups, jeg skrev lidt før følgende: “Samfundet kan nu engang ikke reformeres uden temmelig mange kvinders deltagelse. Burde være til at fatte.”

    Det gælder naturligvis demokratiske samfund, hvor der også er ligestilling kønnene imellem, i den udstrækning det nu kan lade sig gøre. Endnu kan mænd ikke føde børn (og gud forbyde, at det nogensinde vil ske…).

    Men selvfølgelig kan man få et macho-samfund med massiv kvindeundertrykkelse, hvis man fx går ind for sharia-lovgivning…..

    Kommentar by Henrik Petersen — 1. januar 2013 @ 08:12

  62. Jeg tror at den fokusering på danske driverter er et propaganda trick til at holde de forargede beskæftiget, så de glemmer alt om det store indtog af bistandsklienter fra eksotiske lande. De danske driverter har ingen dagsorden ud over pengene, men det har de andre, og den skal der for alt i verden ikke tales om.

    Kommentar by Menig 442 — 1. januar 2013 @ 11:05

  63. At der er sådan en hetz mod Dovne Robert er et eksempel på hvordan, man glemmer de virkelige årsager for at komme af med vreden mod et enkelt, let offer, der endda sætter sig selv ud som en lokkedue.

    Man arbejder for at understøtte den måde, man vælger at leve sit liv. Haver vi mistet familieværdierne, så mister vi incitamentet for at gøre en større arbejdsindsats.

    Hvis man gennemskuer de blakkede fremtidsudsigter, så mister man modet.I Kina tjener en højtlønnet ingeniør mere end dobbelt så meget som i Danmark. Den udvikling fortsætter.

    I gamle dage var fattig-Conny blevet udstødt af familien på grund af hendes usømmelige levevis og måtte så erhverve sig som luder.Frem for at forsøge at optugte sådan en til en kristelig levevis, så forgylder man dem idag med det håb, at hendes fire børn ikke skal komme i uføre som kriminelle.

    Måske var Dovne Roberts oldefædre hedeopdyrkere, som i deres ansigts sved med møje skabte noget fra intet? Hvis de gjorde det, så var det fordi de havde et mål og en tro på, deres indsats havde betydning for det, de værdsatte. Men hvorfor mistede de næste generationer modet på at tage så meget ansvar?

    Desværre kan man ikke isolere tingene til karakterbrister hos de enkelte, men værditabet er derimod et kulturelt problem.

    Værditabet skyldes, at det overfladiske tæller mest i forbrugersamfundet, hvor man skal sælge sig selv som et produkt–selv akademikere–og i høj grad politikere,blandt hvilke der aldrig kommer nogen Grundtvig tilbage. Man kan sige, vi i dag alle må leve som ludere, som går på gaden og siger “jeg sælger denne fornøjelige adspredelse, hvormed du kan glemme din tomhed for en stund og glemme den barske sandhed, der er svær at håndtere,” eller som Dovne RObert kaste sig løs af samfundet og blive en parasit. Som Dronning Margrethe siger, så gælder det om at tage sig ud, og ikke om at blive sig selv(som en del af omverdenen.)

    Man må altså gøre den erkendelse, at mange folk har mistet nogle vigtige rammer for deres liv, som eller skulle skabe en struktur i form af værdier og mål, som ikke bare er hedonisme eller fornøjelige distraktioner.

    Kommentar by Regnorm — 1. januar 2013 @ 11:42

  64. > Kim Poulsen
    Det, jeg skrev om Dovne Robert, er i virkeligheden blot, at kontanthjælpsmodtagere skal aktiveres af kommunen. Det er de gældende regler, som Robert åbenbart har sluppet afsted med at omgå i 25 år. Det synes jeg er ærgerligt. At du kalder det en “macho-attitude”, virker lidt overgearet.

    Dine økonomiske teorier om, at der ikke er arbejde til alle, er ren køkkenbords(!)teori. Allerede Simon Spies påpegede, at ungdomsarbejdsløsheden skyldtes, at startlønnen var for høj. Det gælder naturligvis generelt. Der er masser af lavt kvalificerede serviceopgaver, der ikke bliver udført i dag i vort højtløns-, højtryks-samfund. Se på USA. Det er den vej, vi også går – under den rød-radikale regering!

    Kommentar by Gunnar Biering — 1. januar 2013 @ 12:51

  65. @60
    Man kan let være uenig med Kim Poulsen, men argumenter ville mere interessant end at du bliver personlig.
    Det er jo ikke *antallet* af kvinder Kim plejer at brokke sig over, men den *stil* en del af dem fører sig frem med, og den måde mange af os mænd pakker sammen på.
    “There’s a big difference between kneeling down and bending over!”
    Zappa

    Kommentar by Anonym — 1. januar 2013 @ 15:43

  66. Kim Poulsen, så længe man må hyre udenlandsk arbejdskraft til danske “Mcjobs”, er det meningsløst at tale om, at danske arbejdsløse er “til overs”.

    Tilværelsen byder på medgang og modgang. Og det er i den grad et spørgsmål om moral og karakter, hvordan det enkelte individ håndterer livets glæder og trængsler.

    Arbejdsløshed er ikke en eller anden systemfejl. Permanent fuld beskæftigelse har mig bekendt kun eksisteret i kommunismens unaturlige, kortlivede samfund. Så indstil dig på, at der ikke findes nogen jobgaranti her i livet, men at kampen for arbejde og brød blot er en variant af naturens evige kamp for overlevelse.

    Og i den kamp gælder det selvfølgelig, at Gud hjælper den, der hjælper sig selv. Vi skal som samfund derfor være parate til at hjælpe den, der er parat til at tage hvad som helst for ikke ligge nogen til last og betale enhver sit. Midlertidig fattighjælp til den værdigt trængende, kunne parolen lyde.

    Kort sagt må vi som samfund hjælpe de gode gennem dårlige tider.
    Dovne og slette mennesker fortjener derimod ingenting og må derfor klare sig selv, indtil de har lært deres lektie og er parate til at tage en skovl i hånden.

    Kommentar by Martin Kasler — 1. januar 2013 @ 16:56

  67. Jeg sidder langt fra Danmark og kan kun ryste paa hovedet af den “velfaerd” der diskes op i Danmark. Det er virkeligt at beroeve mennesker paa mange maader.
    Det er et vanvittigt system, som er koert helt af sporet.
    MEN, naar det er sagt, og hvis i insisterer paa at vaere tryghedsnarkomaner, hvorfor saa ikke lade folk som Robert, som klart trives paa kontatnhjaelp, faa lov? Der er klart ikke nok arbejde til alle, saa hvorfor ikke lade de, der kan klare at blive forsoerget, blive forsoerget.?
    Jeg spoer bare

    Kommentar by g kaiser — 1. januar 2013 @ 20:58

  68. >67.
    Svar: Fordi der er mange tusind ubesatte job i restaurant- og hotelbranchen, kandbrug og gartneri og lignende åbenbart ikke særlig attraktive brancher. Hertil kommer de titusinder af jobs i disse og andre brancher, der er besat af østeuropæere, fordi man ikke kunne skaffe dansk arbejdskraft.

    Dette samtidig med, at Dovne Robert og titusinder af andre, som godt kunne bestride disse jobs, unddrager sig og i stedet lader sig forsørge af skatteyderne.

    Derfor.

    Kommentar by Gunnar Biering — 3. januar 2013 @ 13:08