8. april 2007

Snart er fedme udtryk for fattigdom…

Ny undersøgelse af Statens Institut for Folkesundhed, kommenteret af 3F-næstformanden Jane Korczak i P1 Morgen sidste mandag – Helbred skiller Danmark. Hun sagde det ikke ordret, men pointen gik klart ind – og lur mig om ikke man om få år kan høre at…

Fedme er udtryk for fattigdom.

(Variant i gårsdagens Information: “fattig på den kulturelle måde”).

Et par timer senere, i P1 Formiddag, kunne man høre socialdemokraten Bent Rold Andersen introducere begrebet ’skatteløft’.

Oploadet Kl. 18:38 af Kim Møller — Direkte link10 kommentarer

10 Comments »

  1. Er Bent Rold ikke blevet radikal?

    (ikke at jeg tror du mener det gør nogen forskel;-)

    Kommentar by NikolajFR — 9. april 2007 @ 03:38

  2. De tider er forbi, hvor det var de rige, der døde af vellevned. Bevisthed om sund levevis er blevet et statussymbol. Fra USA er det velkendt, at fedmeproblemet er størst i områder med mange fattige invandrere. Louisianna skulle være en af de stater med største overvægtsproblemer.

    Stater med mest overvægt http://www.cdc.gov/nccdphp/dnpa/obesity/images/obesity_map_2005.gif

    figuren er taget fra http://www.cdc.gov/nccdphp/dnpa/obesity/trend/maps/

    Sammenligner med per capita income map, kan man tydeligt se et vist sammenfald.
    http://130.166.124.2/atlas.us1/US0021.GIF

    Blandt danskere i sundheds og socialsektoren er det velkendt, at fedme og sociale problemer ofte følges.

    Fedme er allerede et af udtrykkene for fattigdom, så du behøver ikke at vente et par år.

    Folk har desværre glemt fadervor giv mig i dag mit daglige brød. brødet er blevet erstattet med junkfood.

    Kommentar by Alfred Hansen — 9. april 2007 @ 08:46

  3. Det må være folks eget ansvar at spise sundt. Køber ikke undskyldningen om at folk ikke “ved bedre”. Når man ser på graden af oplysning i dagens Danmark er der skisme ikke nogen der kan påstå at de ikke “var klar over at junk food er usundt”. En smule personlig ansvarlighed ville nok ikke skade…

    Kommentar by Morten — 9. april 2007 @ 12:08

  4. Alfred Hansen:
    Men er det reel fattigdom? At være fattig betyder vel at man intet har, i Afrika sulter mennesker ihjel pga. egentlig fattigdom. Derfor er det misvisende at bruge udtrykket “fattig” om folk der ikke kan finde ud af at spise sundt, det koster jo reelt ingenting at stoppe med at æde chips dagen lang.

    Kommentar by Anders Kusk — 9. april 2007 @ 16:50

  5. Lad dem æde deres chips og ryge deres grønne Cecil, men lad os (for helvede) blive fri for at få fortalt, at det er samfundets skyld, og at der skal investeres millioner af skatteyderkroner i at opdrage på dem, der kan lide chips og grøn Cecil.

    Leben und leben lassen, hver for egen regning og risiko.

    Kommentar by Lama Q — 9. april 2007 @ 17:47

  6. Til Lama Q

    Hvis ikke det var fordi, at folk med usund levevis belaster sundhedsvæsenet, klarer færre år på arbejdsmarkedet og dermed betaler mindre skat, så ville jeg også mene, at det er deres egen sag.
    Dårlig levevis er desværre ikke kun folks eget problem, men vi kommer alle til at betale regningen. Jeg vil også meget gerne undgå formynderi og sålænge folk kun ødelægger det for sig selv, så lad dem gøre det, men jeg tror, at vi her har at gøre med et problem, der koster os alle.

    Det er lykkedes, at reducere rygningen i Danmark. det er fint, men vi har stadig et kømpe problem med usund levevis i form af fedme og
    alkoholforbrug.

    Jeg synes det kunne være spændende at diskutere lidt mere om, hvorlangt samfundet skal gå, for at få folk til at leve sundere. Hvorlangt er det i samfundets interesse, at påvirke folk og hvornår overskrider man grænsen for den personlige frihed.

    Til Anders Kusk

    Fattig er et relativt begreb. De fede er ikke selvfølgelig ikke fattige, hvis vi måler efter gamles dages målestok, hvis man gør det, er der ingen fattige i dagens Danmark. Hvis man vil forstå fattig på den måde, kan man sevfølgelig ikke sige Fedme er udtryk for fattigdom, men derimod, at fedme forbindes med de lavere klasser.

    Kommentar by Alfred Hansen — 10. april 2007 @ 00:09

  7. #2 -> Jeg har hørt en anden kommentar til Fadervor: Når man i dag siger “Giv os i dag vort dag vort daglige brød”, er det selvfølgelig underforstået, at det skal være med fersk røget laks.

    Her hvor jeg bor, ville folk dø af sult, hvis der ikke havde været otte pizza-bikse inden for 200 meters radius. Ikke underligt at folk bliver fede. De får aldrig noget lødig kost, og de bevæger sig for lidt…

    Kommentar by Anna Lyttiger — 10. april 2007 @ 00:45

  8. ->6

    Jeg bryder mig ikke om din argumentation. Det smager lidt for meget af at vi skal være effektive maskiner til samfundets bedste, og undgå at pådrage os sygdomme eller andet der formindsker vores effektivitet. Den logiske følge må så være:

    Forbud mod enhver form for risikobetonet sport.
    Forbud mod rygning, alkohol, sukker, fedt og TV.
    Forbud mod indtagelse af flere fødevarer end man har behov for. Det opnås bedst ved daglig udlevering af det nødvendige.
    Fjernelse af busser og S-tog. De kan cykle eller gå, kan de.

    Der har de sidste hundrede år været tre samfund, hvor man så mennesket som en produktionsenhed. De to er allerede på historiens losseplads, det sidste er væk eller totalt ændret indenfor de næste 25 år. Behøver jeg at sige hvilke jeg tænker på ?

    Kommentar by PeterK — 10. april 2007 @ 08:45

  9. Til PeterK

    Sålænge vi har et velfærdssamfund, hvor samfundet tager ansvar for og betaler folks dumhed, så er det ikke ligegyldigt om folk ødelægger sig selv og kaster byrden på alle andre.

    Hvis man siger velfærdssamfund, så har det konsekvenser for den personlige frihed, ellers hænger tingene ikke sammen. Man må tage det sure med det søde.

    Skal narko også være tilladt, det må være den yderste konsekvens af personlig frihed.

    Effektivitet er jo til en vis grad nødvendigt, selvom det egentlig er en kedelig ting.

    Velfærdssamfundet har en pris og det er den personlige frihed. Jeg synes det er relevant, at diskutere om velfærdssamfundet er gået for vidt. Det er ikke en enkel problemstilling.

    Jeg dyrker selv farlig sport, spiser indimellem usundt, kører for stærkt i for stor en bil (V8, man kan jo ikke køre i en bil med halv motor). Havaneserne er sammen med de billige pigebørn dog lagt på hylden. Jeg forsøger at leve sundt og har det fint med at blive påmindet om usund livsstil, selvom jeg ofter bryder reglerne. Jeg takker de irriterende bedrevidende løftede pegefingre for, at jeg stadig har et rimeligt helbred trods min fremskredne alder.

    Kun tøsedrenge frygter regler.

    Alfred Hansen, Sø Søby
    Netto bidragsyder til samfundet.

    Kommentar by Alfred Hansen, Sø Søby — 10. april 2007 @ 10:32

  10. “Hvis ikke det var fordi, at folk med usund levevis belaster sundhedsvæsenet, klarer færre år på arbejdsmarkedet og dermed betaler mindre skat, så ville jeg også mene, at det er deres egen sag”

    Sætninger med negationen i første led er indviklede, ligesom ligninger hvor der er negativt på venstre side. I matematikken klarer man problemet ved at gange med -1 på begge sider, så er det nemmere at forstå. Det kan man også i sprog. Så bliver resultatet:

    “Fordi folk med usund levevis belaster sundhedsvæsenet, klarer færre år på arbejdsmarkedet og dermed betaler mindre skat, så mener jeg ikke det er deres egen sag”

    Altså går du ind for statslig regulering af hvad vi må og ikke må, som kan påvirke vores produktivitet i samfundet.
    Så du må af med V8’eren og få en Fiat Punto med automatisk fartregulering, styret af ham fjollehovedet oppe på AUC, som i fuldt alvor mener at vi ikke selv kan bedømme hvornår for hurtigt er for hurtigt.

    Kommentar by PeterK — 12. april 2007 @ 07:19

RSS feed for comments on this post.