16. januar 2013

Israel fængsler ‘vilkårlige danske turister’ uden grund, skrev Politikens Tarek Omar…

Efter Politiken i nogle dage har tærsket langhalm på postulatet om, at en danske Mariam Rasmussen grundløst er blevet fængslet i Israel, opridser avisens Tarek Omar yderligere to eksempler, Mahmoud Halloum og Ahmed Hammoud, begge fra Århus. Han mener udenrigsministeren bør tage affære, og gribe ind når Israel “fængsler vilkårlige danske turister uden grund”. ‘Vilkårlige danske turister’, således var ordene.

Senere kom det frem, at Mariam Rasmussen (foto) ikke var en gennemsnitlig dansker, men datter af konvertit, og HR-koordinator i ‘Muslimer i Dialog’, der bedst er kendt for et heilende bestyrelsesmedlem og for at have inviteret en række islamister til landet, herunder Taliban-sympatisøren Yvonne Ridley. Mahmoud Halloum er heller ikke en tilfældig turist, men en 22-årig jurastuderende, der rejste til Israel ‘for at opleve, hvad Israels besættelse betyder i hverdagen’. Det kan være hans rejsemakker er en tilfældig turist, men absolut intet taler for det.

Det er nemt at lave sådanne historier, men man kunne også vende det hele om, og spørge hvorfor Israel ikke tager chancer i forhold til pro-palæstinensiske aktivister, segmentet der ynder at tale menneskerettigheder halvanden meter fra Hezbollah-flag.

For fire uger siden blev Dansk Folkepartis Søren Espersen nægter indrejsetilladelse i Bahrain, da han havde israelske stempler i sit pas. Reaktionen fra Fatih el-Abed, formanden for Dansk-palæstinensisk Venskabsforening, tåler fremhævelse.

“… det er rent hykleri af Søren Espersen. Han ved udmærket, at sådan er vilkårene i hele Mellemøsten. … Alle, der rejser i Mellemøsten, har to pas.

To pas er nødvendigt i Mellemøsten, sådan er vilkårene – men det er problematisk med højt sikkerhedsniveau, hvis landet er truet på sin eksistens.

Oploadet Kl. 15:33 af Kim Møller — Direkte link19 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/44244/trackback

19 Comments »

  1. Hvis Guinness havde en kategori der hed “mest hykleriske religion”, så, indrømmet i et hårdt felt, ville vi stadig have en klar vinder..

    Kommentar by Morani ya Simba — 16. januar 2013 @ 15:49

  2. De er vant til de “moderlige” danske myndigheder og rejser så til Mellemøsten for at provokere Israel og så græder de snot når de faktisk møder en stat der ikke har glemt at en stat først og fremmest er defineret ved magt (monopolet på den fysiske af slagsen) og eksisterer som et kollektivt sikkerhedsapparat og ikke forvokset arbejdsløshedskasse. Problemets kerne (et af dem) er at vi i Europa har glemt hvad en stat egenligt er for en slags organisation og derfor bliver vi så stødte når amerikanere eller israelere en sjælden gang demonstrerer det.

    Kommentar by Morani ya Simba — 16. januar 2013 @ 15:54

  3. Man kan håbe på at de er så kloge at de ved hvorfor Israel handler som de gør,ellers beder de selv om det,at de er idioter og opfører sig som idioter fritager dem ikke for at følge loven.

    Kommentar by emmagad — 16. januar 2013 @ 16:27

  4. Hvem kan have ondt af dem???

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 16. januar 2013 @ 16:40

  5. Det er da dagbladet Politiken, der er skurken. De må da have vidst, at det var Israel-hadende muslimer og ikke ‘rigtige danskere’? At undlade, at nævne det er grov manipulation. Ved Politikens abonnenter, at deres nyheder er fabrikerede på den måde?

    Jeg skulle selv for 3-4 år siden til et kursus i Dubai og skulle have visum, hvor det viste sig at jeg skulle skrive under på, at jeg ikke havde besøgt Israel for at få visum.

    Jeg har (desværre) akdrig besøgt Israel, men droppede min deltagelse i kurset i Dubai (og afskrev det indbetalte kursusgebyr :(

    Det var på den tid en Israelsk tennisspiller, Shahar Peer, blev nægtet indrejse, da hun ville deltage i den internationale turnering, WTA Tour, der er den verdensomspændende tennisturneringsserie for de bedste kvindelige spillere. Serien indeholder fire Grand Slam-turneringer, en række såkaldt tier-turneringer samt den årlige sæsonafslutningsturnering. Tier-turneringerne opdeles i fire kategorier efter deres præmiestørrelser. WTA Tour er en pendant til mændenes ATP Tour.

    Spillernes resultater i turneringerne på WTA Tour samt i nogle af turneringerne på den underliggende ITF Tour bestemmer deres rangering.
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-1146294/Dubai-sparks-international-outcry-bans-Israeli-tennis-star-competition.html

    Kommentar by A-mad — 16. januar 2013 @ 16:43

  6. Mariam Rasmussen er ikke konvertit. Googler man rundt finder man, at

    1) Mariam Rasmussens MOR er konvertit.
    2) Mariam Rasmussen angiver at have Dari (persisk, Irans hovedsprog) som et af sine modersmål, og at hun første begyndte at lære dansk som 8-årig

    Man skal ikke være astrofysiker for at regne ud, at Mariam Rasmussens mor er konverteret til Islam og frivilligt flyttet til præstestyrets Iran, uden planer om at vende hjem til Danmark. Iflg Politikens oprindelige historie var det der især interesserede israelerne Rasmussens forældres skilsmisse. Det foreliggende peger på, den er sket i Iran flere år, før Mariam Rasmussen og hendes mor forlader Iran.

    Et par nemme spørgsmål, Tarek Omar kunne have stillet Mariam Rasmussen:

    1) Har du/i dobbelt statsborgerskab? Israel har været mål for en serie terrorangreb med afsenderadresse fra styret i Iran det sidste halve år, så de ser lidt mistænksomt på iranere.

    2) Har du stempler i passet fra Iran?

    3) Hvem er din far? Er han tilknyttet Revolutionsgarden, der har været bagmand for den seneste række terrorangreb mod isralere?

    4) Har du stadig kontakt med ham?

    Kommentar by Henrik — 16. januar 2013 @ 17:21

  7. Gud fader på lokum, så lidt man går glip af hvis man ikke læser pølletiken.

    Kommentar by Santor — 16. januar 2013 @ 18:03

  8. For lige at lave en hurtig løkke til Det Slører debatten: Jeg har talt grimt derinde et par gange når jeg selv er blevet svinet til. Så skriver et par danskere og muslimer typisk til mig at jeg bør opføre mig ordenligt. Der er tydeligtvis ingen forventninger om samme til unge muslimske mænd (og enkelte kvinder). Mht forventninger til Israel ser vi det samme her. Det forventes at demokratier og vesterlændinge opfører sig “pænt” men samme forventning har, interessant nok ifølge dette lille ‘eksperiment,’ hverken muslimer eller ‘halal hippier’ til muslimer. Vi må ikke give igen af samme skuffe og demokratiske myndigheder må ikke være netop “myndigheder” og ikke “service bureauer”. Jeg giver ikke så meget for denne dobbeltmoral. Vi skal ikke være barbariske. Men jeg hører heller ikke til på den anden kinds fløj…

    Kommentar by Morani ya Simba — 16. januar 2013 @ 18:19

  9. I øvrigt er Fatih el-Abed´s svar til Søren Espersen en opfordring til at begå ulovligheder.

    Fra Pasloven § 5. stk. 2. “i ulovlig hensigt skaffer sig flere på hans eget navn lydende pas eller rejselegitimationer”

    Hvornår fatter muhamedanerne at i Danmark have vi en lovgivning der skal overholdes, også selvom man hedder Fatih el-Abed?

    Kommentar by Santor — 16. januar 2013 @ 18:48

  10. Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen – Mossad er det eneste som kan redde Mohammedanmark.

    Kommentar by Fritz — 16. januar 2013 @ 20:31

  11. Vilkårlig danskere? Det er vist kun i politiken man kan læse sådan noget vrøvl!
    Lad os lige slå det fast, det er på sin plads at Israel af alle, har et anstrengt forhold til folk der heiler! Og det er heller ikke almindeligt blandt danskere at sympatiserer med Taliban! Men det er måske almindeligt på politikens redaktion?

    Kommentar by Robert R — 16. januar 2013 @ 21:06

  12. Morani ya Simba

    Tror vi i vesten har bruge for en forventningsafklaring ift. muslimer :-D

    Kommentar by Jakob — 17. januar 2013 @ 00:23

  13. Santor:

    I øvrigt er Fatih el-Abed´s svar til Søren Espersen en opfordring til at begå ulovligheder.

    Fra Pasloven § 5. stk. 2. “i ulovlig hensigt skaffer sig flere på hans eget navn lydende pas eller rejselegitimationer”

    Fatih el-Abed siger ikke noget om ulovlige ekstra pas. Sådanne pas kan man lovligt få udstedt. Hvordan ellers kan danske journalister med fast bopæl i Israel rejse Mellemøsten tynd? Selvfølgelig er Søren Espersen bekendt med det faktum at alle som rejser til både Israel og en del arabiske lande har to pas.

    Men dette henleder mine tanker til en mere alvorlig sag; nemlig den at regeringen allerede er i fuld gang med at arbejde for at lovfæste muligheden for dobbelt statsborgerskab.

    Det er en nyhed som jeg ndtil videre kun har hørt om i medierne én eneste gang her i forbindelse med de seneste planer. Men her er et link til ministeriets arbejdsgruppe – Arbejdsgruppe skal se på dobbelt statsborgerskab

    Hvis man vil have flere detaljer, så kan man ringe til en hr. Melchior på telefon 40376737.

    Kommentar by Balder — 17. januar 2013 @ 05:52

  14. @ “Dari (persisk, Irans hovedsprog)”

    Jeg ved ikke om du bare citerer, men either way så vil jeg lige understrege at Irans hovedsprog er Farsi, ikke Dari. Dari tales i det nordlige Afghanistan og Tajikistan.

    Kommentar by Nemesis6 — 17. januar 2013 @ 06:17

  15. Nemesis6:

    Du har ret – det er mig der har byttet rundt på afarterne af persisk, men det gør hun ingen forskel, for hun betragter selv de to (Farsi og Dari) som det samme. Tajikisk er noget mere selvstændigt.

    Mht min kilde: http://www.language-school-teachers.com/TeacherInfo.asp?uid=13729

    Hun angiver fire sprog som modersmål, som hun underviser i, nemlig dansk, engelsk, tysk og “Persian (Farsi, Dari)”

    Længere nede på siden:

    “- I speak and write 6 languages fluently

    – I have lived in all the contries, where all 6 languages where spoken

    – I have been speaking english since I was 7 years old and german and danish since I was 8 yaers old.”

    Fra første citat og punkt 3 i 2. citat kan vi udlede, at hun må have været Farsi/Dari-talende indtil hun begyndte at lære engelsk som 7-årig. Tysk og dansk fulgte først efter da hun blev 8.

    Fra punkt 2 kan vi udlede, at hun har levet i Iran, evt Afghanistan.

    Der skal ikke så megen spekulation til, før man når frem til at hun er født i Iran, formentlig fordi hendes konvertit-mor fandt sig en iransk mand. Det gør hende ifølge iransk lovgivning til iransk statsborger: http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_nationality_law, og dermed har man israelernes grund til ikke at lukke hende ind.

    Da hun var 2 blev moderen skilt fra manden, og fem år senere er hun så udvandret fra Iran, som 8-årig ender hun i Danmark, og Mariam Rasmussen begyndte at lære dansk.

    Kommentar by Henrik — 17. januar 2013 @ 10:59

  16. Dansker?? Hmm ikke meget dansk navne over dem. Når man er muslim, med alt det indebære, skal man ikke renge med andet i Isral.

    Kommentar by Den danske mand — 17. januar 2013 @ 11:01

  17. Tarek Omar og subsidiært Politiken og mediestøtten er en del af problemet.

    Kommentar by Orange Armee Fraktion — 17. januar 2013 @ 13:54

  18. Spørgsmålet er grundlæggende ikke, hvorfor disse personer har problemer med at rejse ind i Israel. Spørgsmålet er, hvorfor de befinder sig i Danmark.

    Kommentar by Orange Armee Fraktion — 17. januar 2013 @ 13:55

  19. Hun skulle nok ned og agere vagt så araberne i ro og mag kan angribe civile. Det som man kalder “fredsvagt”…

    Resultatet når det er mildest, er dette: tundratabloids .com/2013/01/israeli-boy-hit-in-face-by-rock-thrown-by-arab-outside-of-bethlehem.html

    Kommentar by Michael Jensen — 18. januar 2013 @ 13:03

RSS feed for comments on this post.