18. januar 2013

Karen Hækkerup vil ikke vide hvad indvandring koster: “Grundlæggende uenig i, at det er særligt vigtigt”

I dagens Jyllands-Posten fortæller lektor Marcus Schmidt, at alene rygtet om en lempeligere udlændingepolitik, får flere til at søge asyl i Danmark . Ikke flygtninge i gængs forstand, blot folk der drives af ‘håbet om et bedre liv’. Ingen kvaler, danskerne betaler. Fra Dagbladet Information – Nu får vi alligevel ikke at vide, hvad indvandringen koster.

“Social- og integrationsminister Karen Hækkerup (S) har i al ubemærkethed stoppet beregningerne af, hvad indvandringen koster det danske samfund i kroner og øre. …

»Jeg er bare grundlæggende uenig i, at det er særligt vigtigt, eller relevant, den her måde at opstille regnestykket på,« siger Karen Hækkerup.

En arbejdsgruppe under det daværende Integrationsministerium kom således i april 2011 – i en delrapport – frem til, at ikkevestlige indvandrere og deres børn koster Danmark næsten 15,7 milliarder kroner om året (eller 0,9 procent af bruttonationalproduktet), mens de vestlige indvandrere bidrager med 2,2 milliarder kroner.

Men i dag er arbejdsgruppen nedlagt, formanden forflyttet fra integrationsområdet og Integrationsministeriet hedder Social- og Integrationsministeriet. …

»Jeg synes, at det er vigtigt at anerkende, at – ja, det koster penge, at der er mennesker, der er kommet hertil. Mennesker, som ikke er på lige fod, når det drejer sig om sproglige kompetencer, deltagelse på arbejdsmarkedet – og som er overrepræsenterede i kriminalstatistikkerne. Men jeg vil hellere bruge min energi på at løse udfordringerne og problemerne, som vi gør i de mange reformer af førtidspension, kontanthjælp og skat. Bliver det ikke på et tidspunkt mere interessant at finde ud af, om man lykkes med den indsats, man gør? Den holdning har jeg nok,« siger Karen Hækkerup.

[…]

Dr. phil. Gunnar Viby Mogensen, tidligere forskningsleder ved Socialforskningsinstituttet og leder af Rockwool Fondens Forskningsenhed, kalder Karen Hækkerups beslutning »beklagelig«.

»Selv om man godt ved, at det er et problem, så er det interessant, om det vedbliver at være et problem. Jeg har brugt mit liv på at beregne størrelser i samfundet og kan ikke se, at det ikke skulle være interessant at se på de forskellige dele af samfundets husholdningsbudget. Hvad koster børnene, pensionister eller multihandicappede? Og netop sidstnævnte kan man ikke variere antallet af, men man kan variere på antallet af ikke-vestlige indvandrere. Så kan man have mange menneskelige følelser herom, men det bør da være synligt,« siger Gunnar Viby Mogensen og fortsætter:

»Jeg har engang diskuteret det her med Marianne Jelved, hvor hun sagde: Du glemmer, at sådan kan man ikke opgøre omkostningerne til for eksempel flygtninge op, for dem tager vi ikke imod at økonomiske, men menneskelige grunde. Men hvis vi skal have det synspunkt, at det vi gør i velfærdspolitikken, ikke koster noget, hvis det er af menneskelige grunde, så skal vi jo heller ikke regne på omkostningerne til netop børn, pensionister og multihandicappede«.”

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/44311/trackback

32 Comments »

  1. Danmark.wordpress er stedet at opsøge for dem, som vil have tal, fakta og statistikker.

    Kommentar by A.R. — 18. januar 2013 @ 06:43

  2. Fra dr.dk

    Undersøgelse: Fattigste forældre vælger privatskole

    http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/01/17/225430.htm

    Kommentar by anno — 18. januar 2013 @ 07:39

  3. “Men jeg vil hellere bruge min energi på at løse udfordringerne og problemerne”

    Kære frk. Hængerøv:
    Løsningen er enkel:
    1) Ud af Schengen og EU. EFTA kan vi godt være med i.
    2) Totalt indvandrings og asyl-stop for 3.-verdensmennesker
    3) Isolation og hjemsendelse af alle herboende 3.-verdensstatsborgere og en stor del af ditto 2.-verdensstatsborgere.
    Skel eventuelt til UKIPs partiprogram.

    Hvis du og dine medsøstre i skørteregimentet er så forhippede på at hjælpe folk i den 3. verden, er der jo intet, der forhindrer jer i at opsige jeres ministerposter og rejse derud. I kunne for eksempel starte med at prøve at få dem til at forstå, hvad der sker når man føder flere børn, end ens land kan forsørge; Sult, sygdom, krig, kannibalisme m.m.

    Kommentar by Agricola — 18. januar 2013 @ 07:53

  4. En af mine gamle statistiklærere sagde altid at STATISTIK ER POLITIK for nogen (hvem?) skal træffe en beslutning om at indsamle bestemte data på et bestemt område på en bestemt måde. Derefter skal statistikken markedsføres eller dysses ned. Dermed er der allerede fem politiske variable i spil ved statistikkonstruktion.

    Bortset fra det så er jeg skuffet over at man aldrig forsøger at inddrage indvandrerbyrden i de dele af det offentlige, hvor der ikke sker etnificering. Hvormeget koster indvandringen i sundhedsvæsenet, politiet, kriminalforsorgen, uddannelsessystemet etc.etc. ? Hver gang vi får nogle beregninger er der kun set på udgifter til overførselsindkomst og integration samt indtægter i form af skatter og afgifter. Resultatet er at tallene konstant bliver for lave og dermed ikke retvisende.

    Kommentar by Sigwar — 18. januar 2013 @ 08:26

  5. Ud af EU, og væk med alt dets væsen!!!

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 18. januar 2013 @ 09:14

  6. Ja, sådan nogle tal må nok ikke komme frem.
    Fra de banker på første dag. Får deres sag for. Og bliver her resten af livet på en eller anden hjælp. Og deres afkom?
    Og hvad koster det Danmark i ulands støtte til diverse lande?
    Der var nok til nogle nye broer?

    Kommentar by Peter — 18. januar 2013 @ 09:23

  7. Den gamle afdankede levebrødssocoialist.

    Som formand tabte han hvert eneste valg. Han præsterede kun tilbagegang for SF, så det er godt han er tilbage i front.

    Skatteminister Holger K. Nielsen (SF) var tidligt i morges med på én af dagens uvarslede aktioner i hovedstadsområdet. Han betegner social dumping som et voksende problem herhjemme…..
    Landsdækkende aktion mod social dumping giver pote
    http://epn.dk/samfund/arbmarked/article4982710.ece
    15.01.13

    Kommentar by tavsen — 18. januar 2013 @ 09:31

  8. Sandheden er en alt for stor mundfuld at sluge og passer ikke ind i hendes virkelighedsopfattelse, derfor skrinlagde hun projektet.

    Kommentar by kratos — 18. januar 2013 @ 10:07

  9. “»Jeg er bare grundlæggende uenig i, at det er særligt vigtigt, eller relevant, den her måde at opstille regnestykket på,« siger Karen Hækkerup.”

    Udtalelsen mindede mig straks om nogle af de norske sociologer som gentagne gange kom med dette spørgsmål overfor Harald Eia, som ville undersøge om norske sociologers påstande om at mennesket for det meste er en social konstruktion! Hvorfor vil du vide det? Hvorfor interesserer det dig så meget? osv. For dem som ikke har set det; skal ses, og du vil ligge flad af grin over Frankensteinskolens norske repræsentanter. Hvornår tør DR mon vise denne serie?

    Kommentar by Balder — 18. januar 2013 @ 10:34

  10. En minister der ikke vil vide hvad noget inden for hendes eget resortområde koster?

    Hvad hedder det?

    Kommentar by mb — 18. januar 2013 @ 11:12

  11. Demokrati forudsætter stillingtagen på et oplyst grundlag. Kravet om respekt for “religion” (vi ved godt, hvilken der menes) fylder i dag mere, end kravet om respekt for demokrati.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 18. januar 2013 @ 11:34

  12. Jamen for fanden da, det er da yderst vigtigt at have overblik over pengestrømmen.
    Folketinget er jo en børnehave, hvor børnene har overtaget styringen.

    Kommentar by Menig 442 — 18. januar 2013 @ 14:21

  13. Med de rigtige politikere ved roret, ikke Quislingene, så fik vi omsider svaret.
    Danskere, mand jer op og smid vore uduelige politikere på møddingen!!!

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 18. januar 2013 @ 14:25

  14. Det k a n altså ikke være i dette forum, det er lønnende at komme med den slags opfordringer.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 18. januar 2013 @ 14:57

  15. Jeg synes personligt udemærket en undersøgelse kunne finansieres af midler som private står for.

    At en minister, en regering, eller størstedelen i folketinget så ikke ville høre på resultatet er i den forbindelse mindre betydningsfuldt.

    Undersøgelsen kunne betragtes som public service, ren oplysning til interesserede vælgere og andre.

    Kommentar by Peter Buch — 18. januar 2013 @ 15:48

  16. Så lad os få alle tal på bordet.
    Pension, Førtidspension, sygedagpenge, efterløn, SU, kontanthjælp, varmepenge, huslejehjælp, medicin tilskud, fratrukket kørsel, børne tilskud og alt muligt man kan få og søge om.

    Kommentar by Peter — 18. januar 2013 @ 16:41

  17. Det er på små marginaler som den slags undersøgelser at der er en forskel på en V-DF baseret regering og en S-R regering. Det gør ikke meget forskel men det gør forskel…

    Kommentar by Morani ya Simba — 18. januar 2013 @ 16:44

  18. Jeg syntes ikke, at en ministers personlige holdning er relevant, når samfundet betaler.
    Hvad koster al den humanistiske omklamring af mørkemænd fra fjerne egne af verden og hvorfor skal vi betale til det?

    Husk på, at gode initiativer og omsorg for børn, gamle og handicappede danskere i Danmark svigtes massivt af den siddende fup-regering. Alt imens islam erobrer Danmark bid for bid.

    Hun er en skandale og hendes minde er en skamplet (yderligere) på Hækkerup navnet.

    Kommentar by Iznogut — 18. januar 2013 @ 16:55

  19. #15 Hr. Buch: “Jeg synes personligt udemærket en undersøgelse kunne finansieres af midler som private står for.

    At en minister, en regering, eller størstedelen i folketinget så ikke ville høre på resultatet er i den forbindelse mindre betydningsfuldt.”

    En sådan undersøgelse vil ikke kunne gennemføres uden samarbejde med de offentlige myndigheder. Der er allerede foretaget stramninger på loven om offentlighed i forvaltningen, og der kan strammes meget mere.

    Kommentar by Hr. Naturli' — 18. januar 2013 @ 17:25

  20. Nu har de formørkede partier og ministre i og bag regeringen jo optjent deres endeløse pension, så var det ikke på tide med et nyvalg?

    Og meget gerne ét, hvor de skrupskøre radikale mister enhver indflydelse, så de kan nøjes med at galpe op om, at vi skal invitere og forsørge hele den tredje verden, især muslimer fra mellemøsten, Afrika, Afghanistan, Pakistan, Iran og østeuropa.

    Kommentar by Henrik Petersen — 18. januar 2013 @ 18:57

  21. Hr. Naturli

    Det er ikke just tegn på demokrati, eller ønske om eksistensen af oplysning til borgere eller mennesker i det hele taget, der må ligge bag sådanne forhold.

    Hvordan kan vælgerne vælge sådanne repræsentanter, der indfører noget sådan, det er noget jeg, igen, må spørge mig selv, og her andre, om.

    Kommentar by Peter Buch — 18. januar 2013 @ 19:14

  22. Hmm og »Jeg er bare grundlæggende uenig i, at det er særligt vigtigt, eller relevant, at betale skat. Se hvor langt kommer jeg med den ? . Eller min lille søn har andre behov. (mette frederiksen) Han skal starte i skole til August og der er frit skolevalg. Hmm

    Kommentar by Søren — 18. januar 2013 @ 19:35

  23. Karen gør naturligvis kun hvad Karen får besked på at gøre. Pigebarnet virker ikke til at have mange selvstændige politiske tanker og blev allerede meget tidligt i regeringens levetid udpeget som det svage led. En relativ hurtig udskiftning blev spået. Men all right. Hun hænger på endnu ved at give den i rollen som den stille artige pige, som gør hvad mor siger. Er hun iøvrigt meget værre end flere andre ministre? Nu da vi er ved sagen. Regeringens bølle, Corydon, er blevet kaldt inkompetent af en tidligere overvismand (tidligere socialdemokrat)

    Kommentar by EH — 19. januar 2013 @ 00:04

  24. Er det en “EU”-befaling? Det er det jo nogen gange, når ministre brat får “indfald” og foretager sig noget pludseligt. Vi får sjældent at vide, når det er det, det handler om.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 19. januar 2013 @ 00:14

  25. Det Karen Hækkerup her har lavet, tenderer det kriminelle. I alle tilfælde må hun komme i et modsætningsforhold til Ministeransvarligheds loven når hun, på denne måde, insisterer på at administrere sit område i blinde, og oven i købet, er aktivt handlende i den forbindelse.

    Kommentar by skræp — 19. januar 2013 @ 05:47

  26. Æblet falder sjældent langt fra stammen.

    Kommentar by Nielsen — 19. januar 2013 @ 18:32

  27. de tager debatten om det i deadline her:
    http://www.dr.dk/tv/se/deadline/deadline-22-3-18#!/00:17

    Kommentar by per — 19. januar 2013 @ 19:02

  28. Hvis hun har børn er de sikkert eller kommer i privatskole, hvor alle hykleriske sosser og Radigale jo sender ungerne hen idag, langt væk fra det dyre uoprettelige integrationsproblem disse forræderiske politikere har skabt for det almindelige folk.

    Kommentar by LarsB — 20. januar 2013 @ 00:05

  29. Henrik Sass Larsen kaldte det “danmrkshistoriens største tyveri” at staten ikke fik del i evt kursstigning som følge af en af bankpakkerne.
    Det var fiktive 22 mia der blev nævnt (selvom tallet er temmeligt usikkert).
    Her drejer det sig om mere end 15 mia OM ÅRET….!
    Hvad skal man så kalde det?!

    Kommentar by hovsada — 21. januar 2013 @ 11:40

  30. Ud af EU. Genindfør grænsekontrollen. Og motiver de mange omkostningstunge udlændinge(de fleste af dem er velfærdsturister fra lande i orienten og nordafrika) til at rejse ud af landet.

    Kommentar by Jørgen — 21. januar 2013 @ 20:19

  31. Jørgen

    Indtil sådanne statslige tiltag sker, er der andet der kan gøres, oprettelse af flere små og store afspærrede konstant overvågede områder om muligt nær væbnede styrker, konvojfærdsel uden for perimeteren, samt indskærpelse af det er et helvede udenfor ved illustrerende skildringer fra de eksempler der er flere end nok af.

    Christiansborg, Carolineskolen, andres og mit, (blot imaginære således indrettede, et stykke af vejen), område er blot eksempler på aktuel handlen.

    Kommentar by Peter Buch — 22. januar 2013 @ 04:23

  32. […] ved vi godt, det koster mange milliarder, bare ikke hvor mange. Den nuværende regering vil heller ikke bidrage til oplysningen, for så kunne nogen få den oplagte tanke, at det netop var velfærdsvenstrefløjen, der har […]

    Pingback by “Fri indvandring er en økonomisk gevinst” « Snaphanen — 24. januar 2013 @ 21:29

RSS feed for comments on this post.