22. april 2007

Politiken og DR om “den moderate muslimske organisation The Tabah Foundation”

DR Online (og tekst-tv) kan man idag læse hvorledes “den moderate muslimske organisation The Tabah Foundation” i samarbejde med et dansk arkitektfirma planlægger opførelsen af en større moske på Amager. Originalartiklen i Politiken fortæller…

“Arkitektfirmaet Wenzel + Tuxen har allieret sig med den moderate muslimske paraplyorganisation The Tabah Foundation for at sikre sig finansiering til moskeen. Men danske muslimer er endnu ikke orienteret om projektet….

Tabah-organisationen er en relativt ny aktør i den muslimske verden. Den blev stiftet med det formål at fremme moderat islamisk tankegang. Efter Muhammedkrisen sidste år arrangerede organisationen en dialogkonference i Abu Dhabi med unge fra Danmark og den arabiske verden.

Relativt ukendt – blev stiftet for at “fremme moderat islamisk tankegang”. Eneste konkret er henvisningen til Abu Dhabi-konference april 2006. Urias-læsere vil nok huske, hvorledes Karsten Lauritzen fra Venstres Ungdom hjemvendte fra Abu Dhabi med tørklæde.

Det står ikke i artiklen, men Tabah-organisationen deltog også i dialogkonferencen Dialogical – Youth Empowerment , som fandt sted i Istanbul for et par måneder siden. Her deltog flere danskere, herunder KU’eren Erik Winther Paisley, der på Konservativ Ungdoms hjemmeside giver følgende førstehåndsberetning.

“Vı havde en paneldebat om relıgıon og polıtık, ı praksıs mest om Islam, hvor panelısterne kom med hver deres ındspark paa hvorfor eller hvorfor vı ıkke har brug for sekuralısme. Jeg oplevede her noget lıdt … tjae, forurolıgende, men ogsaa ınteressant. En af panelısterne, en egypter ved navn Walead, som repraesenterede den ıslamıske organısatıon Tabah Foundatıon, gav en praesentatıon om hvad han mente om sekuralısme og om hvad ıslam kan bıdrage tıl polıtık med… her kunne man opleve en belaest, karısmatısk, troende muslım, der paa perfekt amerıkansk-klıngende engelsk rolıgt fortaelle om det vestlıge ‘ködmarked’ (powerpoınt slıde: Ublufaerdıge reklamepıger paa Tımes Square ı New York) og om det ıslamıske alternatıv, hvordan sekuralısme er et skalkeskjul for relıgıös ulıghed og ı det hele taget saette ortodoks ıslamısk tankegang ı en moderne polıtısk kontekst paa en maade, som uden tvıvl har fundet genklang og fınder genklang ı store dele af regıonen. Naar vı ı Danmark taler om ‘ıslamıster’ og ‘polıtısk ıslam’ ser folk ofte for sıg bılleder af vrede horder ı gaderne, gamle skrıftkloge paa 90 og talebanere, og man forestıller sıg, at det er folk med mıddelalderlıge normer som lever ı en anden verden, der er paa tale. Dette er en usandhed. Vırkelıgheden er mere farlıg for vores vaerdıer om ytrıngsfrıhed og frısınd – de er veltalende, dannede og deres holdnınger skyldes ıkke, at de ıkke forstaar frıhed. De gör folk – men som han sagde, da jeg talte med ham senere om kvınders paaklaednıng og slörıng ‘You see thıs [frıere former] as progress; we see ıt as declıne’.

Oploadet Kl. 15:15 af Kim Møller — Direkte link25 kommentarer

25 Comments »

  1. Tja – umiddelbart synes det ikke at leve op til Dronning Margrethes nytårstale 1992:

    “Vi, der har hjemme i Danmark, er en del af en sammenhæng. Vi lever i et samfund, et fællesskab som vi selv er med til at udforme. Hverdag og fest, privat og offentligt, altsammen bygger det på værdier og idealer, som vi igennem generationer har været fælles om. Også når vi er indbyrdes uenige, ved vi, hvor vi har hinanden. Det er, målt med den øvrige verden, lidt af en sjældenhed, ja en gave.”

    Tingene er skredet – JELVED, AUKEN OG MIMMI JACOBSEN!!

    Kommentar by Als — 22. april 2007 @ 15:44

  2. Faktum er, at selv det mest “moderate” muslimske samfund vil være et helvede at leve i for danskere, også de tolerante, multikulturelle osv. Det er bare sukkerglasur som skal få den bitre pille til at glide ned.

    Et eksempel man kunne teste deres angivelige moderation på, ville være hvordan de forholder sig til jøder, og den voldsomme antijødiske hate speech som Koranen er fyldt med. Formår de på en overbevisende måde at lægge afstand til disse ord i Koranen, som jo iflg. Koranen kommer fra Allah selv? Hvordan gør de det?

    Jeg har postet nogle noter om dette i en tidligere tråd, fordi Bjarne Thyregod lagde op til at han gerne ville debattere om noget helt konkret. Så Bjarne, jeg håber du vil læse og kommentere dette, som netop handler om konkrete problemstillinger i islam, som man passende kunne konfrontere denne Tabah-organisation med (#119):

    http://www.uriasposten.net/?p=4419#comments

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 22. april 2007 @ 15:53

  3. Faldt lige over denne her – fra et land, hvor tingene også er skredet?!

    “En britisk tenketank, Civitas, advarte fredag om at masseinnvandringen til landet snart vil lede til politisk sammenbrudd”
    http://www.document.no/2007/04/opphorer_storbritannia_som_nas.html

    Kommentar by Als — 22. april 2007 @ 15:54

  4. Mon der er nogen der har tjekket det foretagende ?

    Grundlæggeren Shaykh al-Habīb ’Alī Zayn al-’Abidīn al-Jifrī er Yemenit,opvokset i Saudi Arabien. Hvor han lige har tre mia fra forlyder der intet om.
    Her er noget for en frisk journalist, hvis ikke han skal indforskrives fra udlandet, som det var tilfældet med Islamisk Trossamfund og Mohammed Sifaouis undercover film.

    Kommentar by Steen — 22. april 2007 @ 17:21

  5. Jeg er mistroisk. Min islamofobi fortæller mig at
    Tabah MÅ være tilknyttet det muslimske broderskab.

    Kommentar by islamofascisme — 22. april 2007 @ 17:56

  6. Der er ihvertfald nogle spor der fører i retning af
    Egypten:

    Ifølge lidt research er http://www.tabahfoundation.org/
    registreret af ‘Abu Dhabi’ fra de Arabiske Emirater.

    Hovedsiden fører brugeren over på cairoit.net som er
    registreret af:
    ElSawi, Hesham (h_sawi@hotmail.com)
    34 Hesham Labeeb off Makram Ebeid – Nasr City
    Cairo 6542
    Egypt

    Kommentar by islamofascisme — 22. april 2007 @ 18:03

  7. Abu Dhabi er hovedstaden i UAE… Der er
    ingen registrant på domænet TABAHFOUNDATION.ORG

    Kommentar by islamofascisme — 22. april 2007 @ 18:26

  8. Steen: her er en video med Habib ‘Ali al Jifri:
    http://www.youtube.com/watch?v=D7-lA5sodjE

    Kommentar by islamofascisme — 22. april 2007 @ 18:32

  9. Ja i lighedens navn vil jeg tilade en dialog som måske nogle kender, men bær over med mig.

    1. PC-ordet “oppress” fik mig til at tænke på Life of Brian. I kender sikkert denne scene, hvor Pythonerne tager gas på sen-70′ernes selvhøjtidelige engelske venstrefløj:
    JUDITH: I do feel, Reg, that any Anti-Imperialist group like ours must reflect such a divergence of interests within its power-base.
    REG: Agreed. Francis?
    FRANCIS: Yeah. I think Judith’s point of view is very valid, Reg, provided the Movement never forgets that it is the inalienable right of every man–
    STAN: Or woman.
    FRANCIS: Or woman… to rid himself–
    STAN: Or herself.
    FRANCIS: Or herself.
    REG: Agreed.
    FRANCIS: Thank you, brother.
    STAN: Or sister.
    FRANCIS: Or sister. Where was I?
    REG: I think you’d finished.
    FRANCIS: Oh. Right.
    REG: Furthermore, it is the birthright of every man–
    STAN: Or woman.
    REG: Why don’t you shut up about women, Stan. You’re putting us off.
    STAN: Women have a perfect right to play a part in our movement, Reg.
    FRANCIS: Why are you always on about women, Stan?
    STAN: I want to be one.
    REG: What?
    STAN: I want to be a woman. From now on, I want you all to call me ‘Loretta’.
    REG: What?!
    LORETTA: It’s my right as a man.
    JUDITH: Well, why do you want to be Loretta, Stan?
    LORETTA: I want to have babies.
    REG: You want to have babies?!
    LORETTA: It’s every man’s right to have babies if he wants them.
    REG: But… you can’t have babies.
    LORETTA: Don’t you oppress me.
    REG: I’m not oppressing you, Stan. You haven’t got a womb! Where’s the fetus going to gestate?! You going to keep it in a box?!
    LORETTA: [crying]
    JUDITH: Here! I– I’ve got an idea. Suppose you agree that he can’t actually have babies, not having a womb, which is nobody’s fault, not even the
    Romans’, but that he can have the right to have babies.
    FRANCIS: Good idea, Judith. We shall fight the oppressors for your right to have babies, brother. Sister. Sorry.
    REG: What’s the point?
    FRANCIS: What?
    REG: What’s the point of fighting for his right to have babies when he can’t have babies?!
    FRANCIS: It is symbolic of our struggle against oppression.
    REG: Symbolic of his struggle against reality.

    Kommentar by Per N. — 22. april 2007 @ 18:35

  10. Steen: her er Habibs officielle engelske website:
    http://www.alhabibali.org/english/

    Kommentar by islamofascisme — 22. april 2007 @ 18:41

  11. Ang. moske byggeri på Amager.Nok bliver Amager kaldt “lorteøen”, men her må vi sige: NO PASARAN !!
    PB. (Islamofob)

    Kommentar by PB — 22. april 2007 @ 19:51

  12. http://www.alhabibali.org/english/

    Mgt. interessant, tak.

    Kommentar by Steen — 22. april 2007 @ 20:02

  13. Flyer til opsætning på Langebro:
    “Kvinde frygt muslimen, hans angst for dit kønsliv ligner en K.Z. lejr”.

    Kommentar by Bodil. — 23. april 2007 @ 10:02

  14. Endnu en stormoske – eller er Kurt Thorsens kæmpeprojekt opgivet? Det håber jeg.

    Det er virkelig vigtigt at følge pengene her. En fond på 3 mia kommer ikke ud af det blå, og saudierne er som bekendt dem, der har flest at gøre med. Samtidig er deres variant af islam den eneste, der er skrappere end Muhammeds original – med andre ord, skingrende sindssyg. Saudi-Arabien lander konsekvent helt i bunden af listen på Freedom House, og det var saudier, der lavede de hadefulde, racistiske og voldelige prædikener i Green Lane Mosque. Hvis der kan findes en saudi-forbindelse, bør projektet dø af sig selv.

    Mere info om problemerne med Saudi-Arabien kan findes i Dore Gold’s bog “Hatred’s Kingdom”, der både gennemgår historie og pengestrøm.

    Ang. forskellen på ‘moderate’ og ‘radikale’ islamister opfatter jeg det først og fremmest som et spørgsmål om, hvilke metoder de bruger for at afskaffe demokrati og indføre teokratisk diktatur. Bin Laden-typen har vi efterhånden bekæmpet grundigt forskellige steder, og nu er det de moderate, der er den alvorligste fare. Et ‘moderat’ moskebyggeri i København er noget, der på lang sigt kan udvikle sig meget alvorligt.

    Tid at grave lidt i den fond…

    Kommentar by Henrik — 23. april 2007 @ 11:08

  15. #9 ROFLMAO – haha – havde næsten helt glemt den.

    Life of Brian – Peoples Front of Judea (incl. Loretta-scenen ).

    Glem nu endelig ikke også at se denne superperle, som hører sammen med den anden ( Brians hyperfarlige mission for at kunne blive medlem i People’s Front of Judea ).

    Life of Brian – ROMANES EUNT DOMUS

    Mail mig, hvis I ønsker disse perler.
    ( jo, man kan godt downloade fra YouTube ;-) )

    NH

    Kommentar by Niels Henriksen — 23. april 2007 @ 12:10

  16. UPS ! Beklager.

    youtube.com/watch?v=iiaa6BTzrh8 ( People’s Front of Judea )

    &

    youtube.com/watch?v=IIAdHEwiAy8 ( Romanes Eunt Domus )

    Kommentar by Niels Henriksen — 23. april 2007 @ 12:18

  17. Forbindelsen til Whabbismen i SaudiArabien skulle ikke undre om den eksisterer.

    Hvad der også ville være interessant at få undersøgt er om der kan trækkes tråde mellem Det Muslimske Broderskab, Tabah-organisationen og mange andre for at ende hos Whabbisterne i SaudiArabien som trådholdere .

    Det er helt korrekt HENRIK som du skriver, at de såkaldte moderate er farlige.

    Her har jeg længe haft et godt øje til professor Tariq Ramadan som gennem en årrække har haft held med at sylte diverse EU-toppolitikere ind i hans udlægning af det han kalder en Euroislam.

    Hans kendskab til Europa og den Europæiske historie, filosofi m.m.m. samt hans noble optræden der gør, at han kan begå sig i de akademiske kredse – er for tiden professor ved eet af Oxfords universiteter – som i de politiske kredse har vundet mange Ikke-muslimer for sin person og hans Euroislam.

    Problemet er blot, at Euroislam tilsyneladende skal agerer som bulldozer for en senere implementering af Kalifatet og Shariaen.

    Han fik for et par år siden tilbudt et gæsteprofessorat i USA og i den forbindelse blev hans forhold undersøgt af CIA .

    Det resulterede i at han fik indrejseforbud.

    Man fandt nemlig ud af, at denne noble professor siger eet udadtil til de Vantro og noget ganske andet, om samme sager, i Islamiske kredse.

    Ikke for ingenting er han tilknyttet Det Muslimske Broderskab – og barnebarn af Hassan al-Banna .

    For at forstå hvad Det Islamiske Broderskab drejer sig om burde man læse Broderskabets ideologs skrifter .

    Denne er såmænd Sayyed Qutb – alle tider største Islamist.

    Jeg har længe sagt det ikke så meget er de brølende, muslimske masser i gaderne der er skræmmende.

    Det er de intelligente, veluddannede – ofte på Vestlige universiteter – vedholdende og målrettede Islamister, som forstår sig på den Vestelige mentalitet og har grundige kendskaber til de Vestlige kulturer, de Vestlige samfund .

    For det er dem, der vil være i stand til at trykke på de knapper der får ting til at ske – sådan som vi så det under optøjerne i de Islamiske lande under Muhammed-krisen.

    Det er dem der lægger de stratetiske, målrettede planer og som arbejder langsigtet og tålmodigt .

    Vi uddanner sådanne folk, lukker dem ind i vores samfund og vi tror på dem, når de snakker Moderat Islam og fredelig sameksistens .

    Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 23. april 2007 @ 22:50

  18. Tak for de interessante links. Jeg har spurgt Rachel Ehrenfeld (forfatter til Funding Evil), der med det samme svarede: “Det ligner det Muslimske Broderskab!”

    Jeg forsker videre i sagen, og vil naturligvis poste flere oplysninger her.

    Kommentar by Henrik — 23. april 2007 @ 23:10

  19. >18 Henrik

    Jeg har selv siddet og lavet lidt søgninger på Qaradawis IslamOnline, samt iøvrigt på det muslimske broderskabs engelssprogede hjemmeside, men har ikke endnu fundet en forbindelse. Tabah-organisationen er for ny til at der rigtig er kommet noget på nettet endnu.

    Men jeg vil da ærlig talt håbe at politiets efterretningstjeneste også forsker lidt i sagen. Men jag kan nok have mine tvivl.

    Hvis der er en forbindelse til broderskabet, så er det sku nok op til sådan nogle som os at finde den og dokumentere den, samt at råbe pressen op!

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 24. april 2007 @ 07:20

  20. PET vil jeg ikke regne med for at finde ud af dette. De har for travlt med at genere Bent Jensen til at tage sig af sager, der handler som statens sikkerhed :)

    Nogen her med forbindelse til den _israelske_ sikkerhedstjeneste? De er dygtige.

    MVH -H

    Kommentar by Henrik — 24. april 2007 @ 07:33

  21. Man kunne også fortælle arkitektfirmaet og Tabah, at den grund er sølet til i svineblod. Deres e-mail adresse er her. Jeg har ikke tid at lede efter videoen lige nu, men Gates of Vienna har sikkert et link.

    Kommentar by Henrik — 24. april 2007 @ 07:35

  22. Vi kunne da oprette en civil efterretningstjeneste til
    at kulegrave disse mystiske organisationer. Der er jo
    gået helt trend i at opfinde tilsyneladende moderate
    organisationer som forsøger at presse et emne igennem.
    Se blot på bridges-foundation som eksempel. Fremfor at
    være en central enhed, kunne den fungere efter
    distributed data metoden, med ét central dataopsamlings
    og analyse-punkt. De største problemer er naturligvis
    sprogbarrieren og økonomien. Der skal nok en del
    feltarbejde i mellemøsten til, før det giver brugbare
    resultater. Jeg har på fornemmelsen af man kunne hverve
    mange frivillige fra hele verden. Man kunne kalde den
    DIA – distributed intelligence agency.

    Tanker langt efter midnat,
    IF

    Kommentar by islamofascisme — 25. april 2007 @ 00:20

  23. # 22

    Faktisk en fremragende ide !

    Studenternes Efterretningstjeneste under Besættelsen var så vidt jeg har læst mig til ganske effektiv .

    At et DIA vil have ganske anderledes vanskelige arbejdskår må kunne overkommes .

    Rundt omkring – også i Norge og Sverige som der kunne samarbejdes med – må befinde sig mennesker der er i stand til at forcere sprogbarrieren .

    Gates of Vienna folkene ( bl.a. Fjordman )ville også være glimrende samarbejdspartnere .

    Hvordan i praksis få sat fut i en Civil Efterretningstjeneste går over mine evner .

    Men når civilbefolkningerne svigtes af de offentlige myndigheder hvad er der så tilbage andet end selv at tage fat ?

    Det er alt, alt for kostbare værdier der er på spil til at lade være !

    Nogen der har ideer til hvordan en sådanne efteretningstjeneste kan startes ?

    Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 25. april 2007 @ 06:57

  24. >22 Islamofascisme

    Du skulle prøve at foreslå det til Baron Bodissy på Gates Of Vienna.

    Han har vist været engageret i at oprette en international anti-jihad-gruppe her på det seneste. (no kidding).

    Det lader til at Steen fra Snaphanen også er involveret, samt forskellige andre danske, engelske og svenske bloggere, politikere, etc.

    Fra Gates Of Vienna er der forøvrigt et link til Vigilant Freedom, hvor den selvsamme Anti-jihad har sit udgangspunkt.

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 25. april 2007 @ 07:00

  25. >22 Islamofascisme

    Apropos!

    http://www.vigilantfreedom.org/910blog/

    Kommentar by Mackety (Islamofob) — 25. april 2007 @ 07:42

RSS feed for comments on this post.