22. januar 2013

Kirkeminister Manu Sareen (R): ‘Sindelagskontrol’ når menighedsråd søger specifikt efter ‘troende’ præst

Kirkeminister Manu Sareen forstår at ramme regeringens værdipolitiske linie. Fra P4 Midt & Vest – Sogn søger en troende præst.

“Mejdal Menighedsråd ved Holstebro vil være helt sikker på at få en præst, der tror på Gud. … Ifølge Kristeligt Dagblad er det første gang i Danmark, at et menighedsråds har lavet et stillingsopslag med krav om, at præsten er troende.

Formanden for menighedsrådet i Mejdal, Karl Georg Pedersen forklarer over for P4 Midt & Vest, at han tidligere er stødt på præster, som i følge hans opfattelse ikke var troende. …

Præsteforeningens formand, Per Bucholdt Andreasen, er betænkelig ved stillingsopslag, hvor menighedsråd søger en “troende” præst. … Kirkeminister Manu Sareen (R) undrer sig også over menighedsrådets formulering i jobopslaget. Over for DR Nyheder bruger han udtrykket sindelagskontrol.

Oploadet Kl. 06:30 af Kim Møller — Direkte link78 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/44400/trackback

78 Comments »

  1. Er det også sindelagskontrol når stillingsannoncer for lærere og pædagoger byder ansøgeren om et positivt livssyn?

    Hvem kan trøste forældre hvis barn er dødt? Grosbøl: Jeg tror ikke på gud – så din unge er ved at blive fortæret af ormene. Sorry.

    Kommentar by Limewoody — 22. januar 2013 @ 07:23

  2. Det der forsøges på Christiansborg med sikring af stedet er vist også en slags sindelagskontrol.
    Man bliver set an og undersøgt, gør man ikke?

    Vurderes man mistænkelig er adgang vist temmelig umulig, og beslutningen svær at ændre, såvidt jeg ved.

    Dette formoder jeg, jeg har ikke nærmere kendskab til lokaliteterne og var der sidst, da jeg søgte et job for nogle år siden, og en person i samme jobfunktion som den jeg søgte, ærligt udtalte, at han nok mente jeg var for gammel og ikke ville få stillingen.

    At jeg aktuelt har 70% af en fuldtidsstillings arbejde som kirketjener under minister Sareens ressortområde er fleres ansvar, ansættelsudvalgets, vælgernes, partiernes, statsministerens, og ministerens ansvar. Udover mit eget naturligvis.

    I henhold til den gældende kontrakt/overenskomst kan jeg fortsætte, såfremt ikke andet dukker op, respektivt forhindrer det, eller kontrakten/overenskomsten bliver ændret, til jeg er 70 år gammel. Størstedelen af tiden på jobbet udgøres af rengøring, hvor jeg forudser det vil gå lidt langsommere nær de 70.

    Forklar mig venligst forskellen på Christiansborgs check og menighedsrådet i Mejdals, for jeg er lidt i tvivl, hvad er egentlig forskellen?

    Bliver man ikke på sæt og vis set an og undersøgt begge steder?

    Er der ikke en prøvetid også for præster, hvorefter det kan besluttes om vedkommende fortsætter eller ej, jeg havde selv en prøvetid, blev ikke fyret i den, og er, af mig uforståelige årsager- stadig ansat.

    Kommentar by Peter Buch — 22. januar 2013 @ 07:23

  3. Godt gået af Mejdal menighedsråd. Klar tale fremmer forståelsen.

    Hvad mon der er galt med præsteforeningens formand, Per Bucholdt Andreasen og kirkeminister Manu Sareen (R)? Er de inficeret af en parasit, der manipulerer deres sind? Manu Sareen er i alle endnu en fejlimport.

    Kommentar by Agricola — 22. januar 2013 @ 07:50

  4. Du er en dårlig bonderøv, trods det udenlandske klassiske navn.

    Kommentar by Peter Buch — 22. januar 2013 @ 08:19

  5. Folkekirke med utæmmet kreativitet

    Jeg lo da jeg så overskriften. Jeg undrer mig også over at det skulle være nødvendigt at søge en troende præst til en kirke – af alle steder. Men jeg kan godt forstå, at det nu er nødvendigt. Ikke alle præster er troende. I hvert fald er nogle tvivlende.

    Jeg kender en såkaldt progressiv præst, der jævnligt gør en dyd ud af, at han er tvivlende. I ‘hans’ kirke er man da også begyndt at dyrke meditation inspireret fra østen. Han er en vældig sød og karismatisk tvivlende præst, der lægger stor vægt på bløde værdier og han har mange (kvindelige) deltagere til sine meditations stunder i kirkeskibet. (det opfattes som et problem, at der er kirkebænke i kirkeskibet, for de er ikke behagelige at ligge og meditere på) Det er stort set kun kvinder der deltager i disse ‘møder’.

    Samme kirke er ved at dele sig i to, i og med at der nu er opstået en mødegruppe kun for mænd. Kvinder til meditation – og mænd til foredrag og debat. Og en tvivlende præst. Folkekirken er af mange godhjertede grunde gjort til et cirkus med utæmmet kreativitet. Til et supermarked. Til et tag-selv-bord. Og præsten er ved at gøre sig selv overflødig – i sin iscenesatte tvivl. For hvad synes man selv?

    Kvinder synes tilsyneladende meditation – og ud med kirkebænkene og de mange billeder af mænd i kirken. Og mænd synes mandemøder, hvor kvinder ikke mere har adgang. Folkekirken er gjort til legestue for voksne. Og der kan man da ikke have troende præster, vel da.

    Kommentar by Liva — 22. januar 2013 @ 08:27

  6. Jeg lo også, da jeg så annoncen. Af fryd over tiltrængt standhaftighed.

    Rart at et menighedsråd tør stå ved det indlysende, som ingen kan efterprøve og derfor er udsagnet naturligvis også retorisk, jeg går og venter på, at en eller anden værdipolitisk idiot også får afskaffet kristenhedens indlysende krav til folkekirkens præster om, at de nødvendigvis må være kristne. Jeg ser en fremtid for mig, hvor jobannoncen slutter med følgende sentens: Vi opfordrer folk fra alle religioner til at søge den ledige stilling som præst i den danske folkekirke. Af hensyn til fordelingen opfordrer vi også imamer til at søge embedet. Gerne kvindelige.

    Grosbølsagen er misforstået. Han sagde, at han ikke troede på en SKABENDE og OPRETHOLDENDE GUD. Ikke at han IKKE troede på Gud. Forskellen ligger i detaljen: tror man på at Gud har forladt menneskeheden og overladt menneskeheden til menneskehedens egen eksistentialitet ensomt og forladt, eller tror man på, at Gud eksisterer i blandt mennesket som en skabende Gud, der kan sættes håb og lid til? Det er en teologisk finurlighed, der ikke har ret meget med OM man tror på Gud at gøre.
    Men sædvanen tror, kom den del af budskabet aldrig ud over stepperne.

    Enhver teolog er naturligvis bekendt med tvivlen som nådegave. Også dem, der må erklære sig som kristne. Den del er en del af fundamentet i den kristne tro, og ligger væsentligt i modsætning til, hvad man opererer med indenfor islamisk teologi.

    Kommentar by Lotte — 22. januar 2013 @ 08:48

  7. “Vi opfordrer folk fra alle religioner til at søge den ledige stilling som præst i den danske folkekirke. Af hensyn til fordelingen opfordrer vi også imamer til at søge embedet.

    Gerne kvindelige.”

    :-D :-D :-D :-D :-D

    Kommentar by tavsen — 22. januar 2013 @ 08:58

  8. Undskyld, men hvad er problemet i det? Man ved fra undersøgelser, at mange præster ikke tror på Gud, men det er der jo også mange danskere, som ikke gør, og hvorfor skal de ikke repræsenteres i kirken?

    Vi skal erkende, at kirken ikke længere kun er for troende, og heller ikke kun for kristne, hvis kirkerne skal bevares, skal de bruges på et bredere værdigrundlag, de har jo vist sig at være glimrende integrationsværktøjer.

    Jeg er en stor fan af Manu Sareen, ikke fordi han er Radikal, men fordi han tør nedbryde tabuer og pille ved traditioner.

    Kommentar by Hekla — 22. januar 2013 @ 09:33

  9. Jeg er bestemt ikke fan af Manu Sareen.
    Han tvang folkekirken til at vie homoseksuelle, den tvang
    slap imamer og moskeerne for

    Det er en modbydelig forskelsbehandling, en hån mod Danmark og leflen
    for de fremmede som han enten ikke tør stille krav til, eller også er han på deres side

    Man kan vist ikke finde en imam der ikke tror på islam.

    Kommentar by k.m. — 22. januar 2013 @ 09:50

  10. “Undskyld, men hvad er problemet i det? Man ved fra undersøgelser, at mange præster ikke tror på Gud, men det er der jo også mange danskere, som ikke gør, og hvorfor skal de ikke repræsenteres i kirken?”

    Yes. Lad os installere nogle skolelærere, der ikke kan læse.
    Eller mekanikere, der ikke kan reparere biler.
    Eller piloter, der ikke kan flyve.
    Eller filosoffer, der ikke har en dags indsigt i metafysik.
    No problemo.
    I mangfoldighedens navn.

    Kommentar by Lotte — 22. januar 2013 @ 10:08

  11. Hvad skal danskere der ikke tror i kirken (find et andet sted)?
    Hav dog lidt respekt for de troende, selvom man ikke selv gør (som mig selv). En levebrødspræst der ikke tror, men hykler for sin menighed er dog det klammeste. Hvordan kan han sjælesørge eller trøste?

    Som at have soldater der er pacifister…

    De Radikale demonterer i deres modernistiske projekt bid for bid det danmark vi kendte. Orwell ville formodentlig nikke genkendende til stilen.

    Kommentar by mb — 22. januar 2013 @ 10:34

  12. ‘Sindelagskontrol’ når menighedsråd søger specifikt efter ‘troende’ præst –

    ja for fanden da – Det svarer til at vi skulle have en statsminister, der ville tale Danmarks sag.

    Kommentar by Svend — 22. januar 2013 @ 10:44

  13. Jeg er sku nødt til at skuffe Mejdal Menighedsråd, for der kommer sku til at gå lang tid med at finde en ny kirketrans, hvis vedkomne skal have de kvalifikationer.

    Kommentar by Fritz — 22. januar 2013 @ 10:56

  14. 10 Lotte

    Ja det er rigtigt… Hvorfor skulle vi ikke have Dansklærere der ikke kan læse ?. Der er jo elever der ikke kan læse. Hvorfor skal de ikke være repræsenterede ?

    Kommentar by Mikael Drachmann — 22. januar 2013 @ 11:05

  15. For en gangs skyld er jeg total enig med Manu Tossen. Hvordan vil de tjekke troen. Er det at være mod homo-vielse; er det sexuel afholdenhed før ægteskabet? Det er jo sikkert sådanne “dyder”, der menes.

    Jeg er kristen, fordi jeg er skilt; fordi ting ikke altid går, som jeg håber; fordi jeg er tvivlende osv osv.. Jeg kan derfor heller ikke holde selvfede missionske præster med en stor stærk ud – jeg fatter dem ikke. De er jo for så vidt bare “kristne imamer”.

    Men gode præster, der både kender troen og tvivlende, dem har jeg stor glæde af.

    Hvis de gerne vil have en “troende præst” ved Viborg, så er det nok fordi de gerne vil have en sort satan til til svine bøsser, sexuelle mineoteter og lignende til. Det kalder de så “at være troende”.

    Jeg er lodret uenig.

    Kommentar by Peter Hansen — 22. januar 2013 @ 11:15

  16. De Radikale lever simpelthen i den omvendte verden. Hvis det står til dem skal præster ikke være troende, mænd skal hedde kvindenavne, kvinder skal være fædre, sommeren skal være kold og vinteren varm.
    I den religiøses øjne er partiet en hån mod skaberværket og naturens skønne orden. I den ikke-religiøses øjne er partiet enten en avanceret practical joke eller en forsamling af rablende sindssyge.

    Manu Sareens anklage om sindelagskontrol er åbenlyst logisk forkert. En præsts stilling handler om tro, ergo er det rimeligt og logisk at søge en præst som er troende (og ikke en som er ateist). En pædagogs stilling handler om børn, ergo er det rimeligt og logisk at søge en pædagog, som holder af børn (og ikke en som hader børn). En kostvejleders stilling handler om sund kost, ergo er det rimeligt og logisk at søge en kostvejleder, som går ind for at spise sundt (og ikke en som går ind for at leve af junkfood og sprut). Det er altså ikke kvantefysik det her. Det er indiskutabel logik. Hvad i himlens navn er der gået i hjernen på den mand?

    Kommentar by Vest — 22. januar 2013 @ 11:24

  17. @15 Peter Hansen,

    For en gangs skyld er jeg total enig med Manu Tossen. Hvordan vil de tjekke troen.

    Det har intet med sagen at gøre. Ønsker til en ansøger og mulighederne for at tjekke, om ansøgeren lever op til ønskerne, er to forskellige spørgsmål.

    Spørgsmålet her er om det er rimeligt at ønske, at præsten skal være troende (og ikke ateist). Og naturligvis er det rimeligt. De eneste som frasorteres er de ansøgere, som IKKE vil betegne sig selv som troende. Og hvis en person IKKE kan betegne sig selv som troende, så skal vedkommende naturligvis ikke være præst. Hæren skal heller ikke tage en kampsoldat, som siger, at vedkommende er pacifist og ikke tror på at skyde med våben. Det siger sig selv. Om man så har mulighed for at tjekke det er et HELT andet spørgsmål.

    Kommentar by Vest — 22. januar 2013 @ 11:34

  18. 16 – Vest

    Det er jo igen Sindelagskontrol.

    Hvorfor skal mennesker der gerne vil leve af slik, ikke kunne få en kostvejleder, der repræsenterer dem ?

    Kommentar by Mikael Drachmann — 22. januar 2013 @ 11:52

  19. 6

    Lotte

    Det er ikke tvivlen i sig selv, der er noget i vejen med. Slet ikke. Det er den tværreligiøse hippiebevægelse, der engang imellem følger med denne tvivl og sætter sig på dagsordenen i (Mellem)folkekirken – og gør den grotesk – og splitter den ad.

    Kommentar by Liva — 22. januar 2013 @ 11:56

  20. Sindelagskontrol er nu sådan et godt og neutralt og diplomatisk ord.

    9. Homovielser i moskeer? Get real. selv vis der kom lovhjemmel til det i Danmark ville et homopar være døde inden de nåede indfor i moskeen. Men tanken er da fantastisk god og rigtig.

    Kommentar by Arbejderens — 22. januar 2013 @ 12:06

  21. @ 15 Peter Hansen:

    Du projicerer uhæmmet. Har du talt med Mejdal menighedsråd? Hvis ikke, hvordan kan du så udtale dig om hvad de kalder “at være troende”? Især når den “sorte satan” du beskriver lyder som noget taget ud af en politisk korrekt spillefilm?

    Jeg forstod deres opslag helt anderledes. Jeg har selv et behov for “en troende præst” og ville komme i en kirke der havde en. Det har intet at gøre med at hade homoer. En homohadende præst ville jeg fly. Det er ikke en præsts job at fordømme noget menneske. Desuden kan kærlighed ikke være en synd.

    Tro – menighedens behov for tro – det drejer sig om noget helt andet. Noget så simpelt som Grundtvig har sagt det:

    “Men er det sandt?
    Har vi noget at betyde?
    Er vor prædiken ej tant?
    Kan de døde graven bryde?”

    En præst, der tør svare ja til disse spørgsmål. Det er hvad jeg synes er en rigtig præst… en person der kan se døden lige i ansigtet og række tunge ad den.

    De fleste skal nok igennem tvivlen, før de kommer dertil. Men det er i min bog en del af præstejobbet at kunne det.

    Problemet med mange teologer er at deres tilgang er alt for intellektuel, og det kan “almindelige” mennesker ikke bruge til noget når de kommer i kirken efter tro og trøst. Efter svar på deres store spørgsmål.

    Nogle kan sikkert bruge en tvivlende præst til et eller andet. Jeg ved bare jeg ikke kan bruge en der snakker intellektuel teologi til noget. En der gemmer sig bag sine begreber – nej tak. Men ja tak til en der har et personligt forhold til Gud og tør stå ved det! Anser det for helt ukontroversielt og naturligt, hvis Mejdal menighedsråd tænker det samme.

    Kommentar by M — 22. januar 2013 @ 12:07

  22. “Hvorfor skal mennesker der gerne vil leve af slik, ikke kunne få en kostvejleder, der repræsenterer dem ?”

    Fordi det er åndelig dovenskab.

    @Liva

    Enig.

    Kommentar by Lotte — 22. januar 2013 @ 12:09

  23. Ja se her er en ekspert der siger:

    Et tåbeligt krav
    »Det er et fuldstændigt tåbeligt krav at stille«, siger Lars Sandbeck, der er ph.d. i teologi.

    Der mener, at kravet i jobopslaget er en form for sindelagskontrol.

    »Hvis præsten går sit arbejde ordentligt, så er det fuldstændig sekundært, at han selv er i tvivl en gang imellem«.

    Lars Sandbeck var blandt den tidligere sognepræst Thorkild Grosbølls støtter tilbage i 2003, hvor Grosbøll afviste troen på »en skabende og opretholdende gud«, hvilket skabte stor debat.

    »Du kan sagtens være præst uden at tro på noget som helst, men hvis præster melder det ud, så kan de blive opfattet som dybt utroværdige«.

    »Man må gå ud fra, at en, der gerne vil være præst, selvfølgelig også har et positivt forhold til den tradition, han skal varetage«.

    http://politiken.dk/indland/ECE1874783/ekspert-du-kan-sagtens-vaere-praest-uden-at-tro-paa-noget-som-helst/

    Sokrates roterer i sin grav nu, det er rendyrket sofisme anno 2013. Man må jo korse sig.

    Kommentar by Lotte — 22. januar 2013 @ 12:17

  24. Sandbeck siger: »Man må gå ud fra, at en, der gerne vil være præst, selvfølgelig også har et positivt forhold til den tradition, han skal varetage«.

    Det kan man da ikke gå ud fra uden videre. Folk har jo så mange motiver! Ikke i nogen stilling kan man gå ud fra at de “selvfølgelig” søger den ud fra de ædleste.

    Kommentar by M — 22. januar 2013 @ 12:52

  25. 22 – Lotte

    Nu kan jeg bedre forstå at det slet ikke dur med det jobopslag. Jeg troede bare at de ønskede en præst der troede på gud og det virkede da fair nok.

    Men nu kan jeg så forstå at det er noget andet det handler om. Ifølge Lars Sanbeck, ønsker de en præst, der aldrig er i tvivl.

    At ønske en præst der aldrig er i tvivl, er på en måde sindelagskontrol. Så Manu har jo ret.

    Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke selv lod mærke til det med, at Præsten aldrig måtte være i tvivl, da jeg selv læste det.

    Kommentar by Mikael Drachmann — 22. januar 2013 @ 12:58

  26. Danmark er hastigt på vej mod afgrunden og i fortroppen befinder sig folkekirken.

    Et menighedsråd søger en præst, der tror på gud. Et krav der er lige så naturligt som hvis et vognmandsfirma søger en lastvognschauffør der kan se.

    Præsteforeningen protesterer over dette, formodentlig i erkendelse af, at hovedparten af deres medlemmer således er afskåret fra at søge.
    Det at være præst har i dag ikke noget med tro på gud at gøre.

    At være præst er i dag er at have en talerstol, hvorfra du kan udbrede dine personlige synspunkter og politiske holdninger. Du kan være favnende, tale varmt om multikultur og som Flemming Pless dele prædikestol med en imam, der går ind for dødsstraf for personer der forlader islam. Du kan lade kirkeklokkerne ringe for klimaet og vise din afsky mod folketingets beslutninger ved at give asyl til udviste,
    Du har kort og godt alle muligheder for at erstatte bibelen med SF’s eller De Radigales partiprogram.

    Og så er der jo Manu Sareen, denne ignorant som Margrethe Vestager gjorde til kirkeminister som et led i De Radigales felttog mod kristendommen. Manu Sareen, der udelukkende er medlem af folkekirken, fordi han gik rundt med udmeldelsen i sin frakkelomme og glemte at sende den. At udnævne ham til kirkeminister svarer vel til at udnævne Finn Nørbygaard til nationalbankdirektør.

    Kommentar by Binee — 22. januar 2013 @ 13:12

  27. Lars Sanbeck har sikkert et familiemedlem i det menighedråd. Så han ved nok hvad han taler om.

    Ellers ville han vel ikke komme med så alvorlig en anklage.

    Kommentar by Mikael Drachmann — 22. januar 2013 @ 13:14

  28. Hvad angår Thomas Grosbøll, så kan man sige, at han trods alt troede på treenigheden: Løn – tjenestebolig og pension.

    Kommentar by Binee — 22. januar 2013 @ 13:19

  29. Det er fuldstændigt latterligt med alle disse sindssyge love, der begrænser borgeres frie ord, når de henvender sig til personer de ønsker kontakt med i det offentlige rum. Eksempelvis et menighedsråd, der søger en præst. Det keuune være en hvilken som helst relation mellem en arbejdsgiver og en arbejdstager. Disse tåbelige tiltag er udtryk for politikernes grænseløse dumhed, som vi gennem tiderne har været og desværre stadig er; ofre for. Det står enhver i det ganske land frit for ikke at henvende sig på en annonce, så hvad er problemet? Andet end politikernes kroniske magtbegær. Vi vil have færre love! Ikke flere. De samme klamme kontroltyper kan man finde i mange unyttige fora, som f.eks etisk råd. Og møgdyrene opmuntres af Obummer, som er fuldtidsansat med at afvikle friheden i landet med verdens bedste grundlov.

    Kommentar by Nielsen — 22. januar 2013 @ 13:56

  30. @8 Hekla:

    “Man ved fra undersøgelser, at mange præster ikke tror på Gud, men det er der jo også mange danskere, som ikke gør, og hvorfor skal de ikke repræsenteres i kirken?”

    Ja, hvorfor tror du egentlig, din åndssvage idiot?

    Kommentar by Anonym — 22. januar 2013 @ 14:14

  31. @8 Hekla:

    “Man ved fra undersøgelser, at mange præster ikke tror på Gud, men det er der jo også mange danskere, som ikke gør, og hvorfor skal de ikke repræsenteres i kirken?”

    Hvorfor tror du egentlig?

    Idiot…

    Kommentar by Arne Torp — 22. januar 2013 @ 14:16

  32. 8. jeg ser at du er stor fan af Unus Urin, som går ind for pruttevielser i kirken.

    Bare man snuser til de radikale, er der store chanser for at blive inficeret af visse gasser. :)

    Var det ikke bedre at, prutterne og lebberne blev viet borgeligt ??

    Hvis du selv er een af denne kategori, forstår jeg dig meget bedre. :)

    Kommentar by Carsten N. — 22. januar 2013 @ 15:09

  33. @29, Nielsen:
    Enig. Jeg mener endvidere, at barer og lignende skal have lov til selv at bestemme, hvem de lukker ind.
    Arbejdsgivere skal frit have lov til at ansætte hvem de vil – Det er OK kun at have ansatte med store patter.
    For at få et friere og ærligere samfund skal vi alle kvit og frit have ret til jord nok til selvforsørgelse – Når man ved, at alle har, hvad der skal til for at brødføde sig selv, kan man med god samvittighed sige nej til folk.

    Kommentar by Agricola — 22. januar 2013 @ 15:35

  34. 16 Mikael Drachmann,

    Det er jo igen Sindelagskontrol.

    Hvorfor skal mennesker der gerne vil leve af slik, ikke kunne få en kostvejleder, der repræsenterer dem ?

    Du misser pointen. De mennesker som ANSÆTTER vedkommende til en stilling er i sin gode ret til at kræve, at vedkommende passer til jobbet. Hvis slikspiser-foreningen skulle ansætte en kostvejleder, så var de da i deres gode ret til at ønske, at vedkommende åd slik i lange baner. På samme måde kan et menighedsråd med god samvittighed kræve, at en præst er troende. Det er IKKE sindelagskontrol. Det er et simpelt spørgsmål om at en person skal passe til jobbet, og hvis man ikke længere må kræve, at en person skal være egnet til det job, vedkommende skal varetage, så melder jeg mig ud af samfundet. Tingene er allerede sindssyge nok, som de er.

    Kommentar by Vest — 22. januar 2013 @ 16:08

  35. Du misser pointen.

    Ja netop. Det interessante er ikke, OM der finder forsøg på sindelagskontrol sted, hvis det begreb overhoved har logik indbygget, det interessante er hvordan og hvorfor. Enhver form for kommunikation vil til enhver tid have ’sindelagskontrol’ som et af sine ærender.

    Kommentar by Lotte — 22. januar 2013 @ 16:31

  36. 22 Mikael Drachmann,

    At ønske en præst der aldrig er i tvivl, er på en måde sindelagskontrol. Så Manu har jo ret.

    Det var da verdens største stråmand. Du bygger dit udsagn på en tilfældig teolog ved navn Lars Sanbecks tolkning af annoncens krav om at ansøgeren er troende. INGEN har sagt, at præsten aldrig må være i tvivl, og INGEN kristen ved sine fulde fem vil påstå, at vedkommende aldrig er tvivl. Det er intet andet end en stråmand.

    Lad os lige se, hvad dette “geni” Lars Sandbeck ellers mener. Citat:
    Ph.d. i teologi Lars Sandbeck mener godt, at man kan være kristen uden at tro på Gud, det vigtige er, at Gud tror på dig

    Mere tåbelig børnehavekonstruktivistisk lommefilosofi skal man lede længe efter. Og den mands tolkning af jobopslaget lytter du til? Vor herre bevares. Det næste bliver vel, at man er kvinde hvis bare man FØLER sig som en kvinde, fuldstændig uafhængig af kromosomer og kønsorganer.

    Lad mig lige for god ordens skyld bringe ønskerne SOM DE RENT FAKTISK STÅR SKREVET I JOBOPSLAGET:

    Vi søger en præst:
    – Der er initiativrig, tør tænke nyt og tør af prøve det.
    – Der er troende og optaget af, at forkyndeog formidle evangeliet for alle – børn, unge,voksne og ældre.
    – Der vil udvikle nye alternative og inspirerende gudstjenester for alle sognets beboere.
    – Der kan undervise i kristendom med anvendelseaf nutidige udtryksformer.
    – Du er en holdspiller der kan samarbejde medde daglige kolleger i kirken og indgå i et godt samarbejde med menighedsrådet samt være synlig i et aktivt sogn i stor udvikling.

    Hvis DET er “sindelagskontrol”, så indeholder praktisk talt ALLE jobopslag sindelagskontrol. Og så må det jo nødvendigvis også være “sindelagskontrol”, når menighedsrådet en person som er initiativrig, holdspiller osv. Påstanden giver INGEN mening, og det ER ikke og HAR aldrig været “sindelagskontrol”, når man i et jobopslag søger en bestemt profil. Og at den ønskede profil på en præst er et menneske, som er “troende” er da det mest naturlige ønske i hele verden. Det er på den anden side af absurd, at det overhovedet er nødvendigt at skrive, men det ER det desværre på grund af den fuldstændig sindsforstyrrede tidsånd, som hersker. En tidsånd, som handler om at ALT skal udjævnes. Dagen skal være grå og IKKE lys. Natten skal være grå og IKKE mørk. Mænd og kvinder skal være fælleskøn og IKKE mænd og kvinder. Danskere og spaniere skal være europæere og IKKE danskere og spaniere. Det er en fuldstændig syg tankegang.

    Kommentar by Vest — 22. januar 2013 @ 16:33

  37. Graver, se: Radikal samfundsundergraver.

    Kommentar by Peter Buch — 22. januar 2013 @ 16:55

  38. 38 – Vest

    Hele historien er jo grotesk

    Og det var jo ikke min ståmand. Det var Lars Sandbeck, der lavede den stråmand. Jeg understregede den bare. Fordi jeg fandt den så afsindig latterlig.

    Kommentar by Mikael Drachmann — 22. januar 2013 @ 17:03

  39. @38 Mikael Drachmann,

    Beklager. Jeg fangede ikke, at du var sarkastisk.

    Ja, stråmanden er Lars Sandbecks. Jobopslaget rummer INTET om at præsten ikke må tvivle. Det er en stråmand denne Lars Sandbeck opstiller.

    Hvis du finder stråmanden latterlig, så lyder det til at vi er enige. Og fremover skal jeg have ørerne bedre foldet ud i forhold til eventuel sarkasme :-)

    Kommentar by Vest — 22. januar 2013 @ 17:19

  40. 39 – Vest

    Det er rigtigt svært. Ofte når man prøver at være sarkastisk, så kommer man jo til at lyde som dem man vil gøre grin med. Det er virkelig svært at gøre det værre, end det allerede er :-)

    Kommentar by Mikael Drachmann — 22. januar 2013 @ 17:26

  41. Hele ideen om at en Hindu fra Indien skal være kirkeminister i Danmark er så absurd, så alle de efterfølgende absurditeter umuligt kan være en overraskelse. Og det bliver nok ikke den sidste absurditet vi får at se.

    Kommentar by Balder — 22. januar 2013 @ 17:32

  42. Mikael

    Jeg fangede den heller ikke. Sarkasme er ikke lige min form for ’sindelagskontrol’
    ;-)

    Kommentar by Lotte — 22. januar 2013 @ 17:33

  43. Vest og Lotte

    Når jeg selv genlæser det jeg skrev, forstår jeg godt, at I ikke fangede den. Jeg lyder bare som et af de sædvanlige doske hoveder. Jeg syntes ellers selv, at jeg smurte voldsomt tykt på, da jeg skrev det.

    Kommentar by Mikael Drachmann — 22. januar 2013 @ 18:44

  44. @43 Mikael Drachmann,

    Altså jeg kan sagtens se det, når du siger det. Men jeg er efterhånden blevet vant til at folk rent faktisk MENER den slags. Det er lidt skræmmende, når man tænker nærmere over det: Debatten er kommet helt derud, hvor meningsdannere og folkevalgte i ramme alvor sidder og siger, at det er “kvindehadsk”, at kvinder ikke må hedde Hans Jørgen, at det er “racistisk” at der ikke er ubegrænset adgang til at hele verden kan bosætte sig i Danmark og at det er “sindelagskontrol” når menighedsrådet gerne vil have at præsten tror på Gud.

    For 30 år siden ville alle kunne se, hvor absurd den slags idéer er. Det er jo ikke engang et spørgsmål om holdninger. Det er et spørgsmål om simple realiteter og logisk tænkning. Så forhåbentlig vil alle folk igen om nogle år kunne se, at vi i 1990’erne og starten af 2000-tallet var inde i en komplet vanvittig tid, hvor man troede, at man kunne definere realiteterne bort. En tid hvor man forsøgte at kæmpe imod alt det, som mennesker har vidst var sandt i årtusinder. Forhåbentlig vil vi igen nå til et punkt, hvor man anerkender at mænd og kvinder er forskellige, at spaniere og danskere er forskellige og at det er helt naturligt at have en forventning om at præster tror på Gud. Jeg håber og tror, at den tid kommer.

    Kommentar by Vest — 22. januar 2013 @ 19:17

  45. Jeg syntes det er underligt, at man har debatten i det hele taget. Hvis man ikke tror på i hvert fald noget af det mumbo-jumbo, som folkekirken står for, så forstår jeg slet ikke at man vil have det job. Det skulle da lige være en desperat arbejdsløs, der har brug for et akut job.

    Kommentar by Kafirharbi — 22. januar 2013 @ 19:20

  46. @45 Kafirharbi,

    Præcis. Det burde være underforstået, ligesom en veganer som udgangspunkt ikke forventes at tage et job som kombineret slagter og barbeque-kok. Det plejede det jo også at være. Det siger således en del om den tid vi lever i, at et menighedsråd føler sig nødsaget til at skrive det åbenlyse. Og det siger endnu mere om vor tid, at det falder nogen for brystet.

    Kommentar by Vest — 22. januar 2013 @ 19:55

  47. >33 Agricola
    Netop. Den private ejendomsret bør respekteres og hæges om.
    >41 Balder
    Er du nu også begyndt at hetze mod hinduer? Stakkels dig. De eneste du vil kunne leve med er de få jødehadere der efterhånden er tilbage i “demokratiske” lande. Vi er mange der har anerkendt jødernes usædvanlige talent for kreativitet. Du må nok lede i Ungarns lav-ik områder for at finde ligesindede.
    God bedring.

    Kommentar by Nielsen — 22. januar 2013 @ 20:39

  48. #46 Vest, nogle finder den slags prioriteter helt acceptable:

    http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/455435:Danmark–Svinekoed-udloeser-erstatning-for-diskrimination

    “Det er i strid med forskelsbehandlingsloven, når en [dansk!] erhvervsskole forlanger, at en ernæringsassistent med muslimsk baggrund skal smage på mad, der indeholder svinekød.”

    Kommentar by Hr. Naturli' — 22. januar 2013 @ 21:44

  49. “prioriteringer” skulle der stå.

    Kommentar by Hr. Naturli' — 22. januar 2013 @ 21:45

  50. Vest,

    “Danskere og spaniere skal være europæere og IKKE danskere og spaniere. Det er en fuldstændig syg tankegang.”

    Jeg kunne sagtens forestille mig, at enhver radigal uden at blinke, ville opstille det krav til ansøgeres sindelag, at de netop SKAL mene, at “Danskere og spaniere skal være europæere og IKKE danskere og spaniere.”

    Kommentar by Hans Und — 22. januar 2013 @ 22:14

  51. @Nielsen

    Samlingen vokser – og der er mere hvor det kommer fra.
    Jeg kan dårlig tro at du har ret mange jødiske venner med den stil du lægger for dagen. Man kan sige meget om Jøder, og det gør jeg da også ind imellem, men jeg tror de fleste af dem ville betakke sig for at have med sådan noget som dig at gøre.

    Nielsen om popbandet Outlandish

    17. De skulle udryddes.

    Kommentar by Nielsen — 28. december 2012 @ 19:18

    uriasposten.net/archives/43764#comment-1339434

    *******************************************
    Muslimerne sku’ ha’ en pakke rottegift, sku’ de.
    De har i bund og grund ødelagt vores land.

    Kommentar by Nielsen 20. december 2012 @ 0:55

    uriasposten.net/archives/43581/comment-page-2#comment-1331883
    *******************************************
    Perversitet er et af skadedyrenes kendetegn.
    Landsforvis ALLE muslimer.
    Godt nytår

    Kommentar by Nielsen — 1. januar 2013 @ 8:09

    uriasposten.net/archives/43851#comment-1342803
    *******************************************
    En god tyrk er en død tyrk !

    Kommentar by Nielsen — 14. juni 2012 @ 07:53

    uriasposten.net/archives/37808#comment-1206763
    ********************************************
    Nielsen, du ønsker andre mennesker døde. Det er ikke i orden.

    Kommentar by Høgsbro — 14. juni 2012 @ 11:02

    Jo Högsbro, når andrre mennesker er muslimer

    Kommentar by Nielsen — 14. juni 2012 @ 11:30

    uriasposten.net/archives/37808#comment-1206884
    **************************************

    Ja det er s’gu’ da ikke uden grund at vi hader muslimer !

    Kommentar by Nielsen — 22. juli 2012 @ 22:14
    uriasposten.net/archives/38726#comment-1235959
    **************************************
    Hvad enten muslimsvinene er brune eller hvide hader jeg dem.

    Kommentar by Nielsen — 26. juli 2012 @ 18:06

    uriasposten.net/archives/38886#comment-1238258

    **************************************
    Klart nok. Lad os få gjort os fri fra de fremmede parasitter. Det er da klart at man ikke vil have sit barn i en skole der består af 90% muslimsvinyngel. Så hellere finde alternativer.

    Kommentar by Nielsen — 3. september 2012 @ 17:58

    uriasposten.net/archives/40264#comment-1251731
    **************************************

    Hun ville være god som silhouet på skydebanen. (Om Asmaa)

    Kommentar by Nielsen — 4. januar 2013 @ 19:16

    uriasposten.net/archives/43908/comment-page-1#comment-1345616

    Kommentar by Balder — 22. januar 2013 @ 22:58

  52. Tak for opsamlingen, Balder. Møgsprederen Nielsen er svær at overse. Kunne vi ikke lave en fælles henvendelse til blogejer om at bloker ham. Han bidrager med intet andet end forvirrede dumheder og had.

    Kommentar by Høgsbro — 22. januar 2013 @ 23:10

  53. Balder, 51, utroligt. Men jeg er faktisk enig med dig for en gangs skyld. Nielsen må være gal i hovedet.

    Kommentar by Morani ya Simba — 22. januar 2013 @ 23:32

  54. Enig. Nielsen går over stregen gang på gang med kommentarer, der tangerer trusler og opfordringer til mord. Jeg selv har påtalt det, Høgsbro har påtalt det, mange andre har påtalt det, og Kim Møller har måttet slette de mest svinske indlæg.

    Det eneste komiske ved de ellers alvorlige udtalelser er, at Nielsen tydeligvis ikke kender noget som helst til islam. Hans had er rettet mod et fantasifoster. Der er ellers mange gode grunde til at kritisere islam og mange gode muligheder for at gøre det sagligt og objektivt, for problemerne ved islam og muslimsk masseindvandring er åbenlyse og veldokumenterede. Men Nielsen vælger at opføre sig som den verbale pendant til en fulderik med en knust flaske. Det er sørgeligt.

    Kommentar by Vest — 22. januar 2013 @ 23:57

  55. Balder har, som en af de få jeg har set i medier, nævnt at nogle jøder har nogle af de bedst organiserede bekæmpere af ytringsfrihed, jeg har ikke set det modsagt, og er enig i grupperingen fortjener stor opmærksomhed. Jøder kan som alle andre være fjender af frihed og idioter.

    Kommentar by Peter Buch — 23. januar 2013 @ 00:13

  56. Dårligt ordvalg, nogle jøder er blandt de bedst organiserede bekæmpere af ytringsfrihed,… – er bedre.

    Kommentar by Peter Buch — 23. januar 2013 @ 00:17

  57. Peter Buch, der er mange jøder der samtidig er idioter, ja. Og…..????? Forskellen fra Islam og muslimer er at der ikke er noget grundlag for at mene at det er jødedommen der leverer tankegods eller motivation for at nogle venstre-radikale folk samtidig er jøder. Det er forskelligt fra Islam der netop synes at være fuld af ideer der retfærdigør barbariske ideer og handlinger. Folk er alt for interesserede i hvem der er jøder og hvem der ikke er.

    Kommentar by Morani ya Simba — 23. januar 2013 @ 03:56

  58. Morani ya Simba – Det er meget godt sagt

    Jeg tror på en masse af de konspirationsteorier der handler om globalisme. Men jeg syntes ikke at der er noget der tyder på at Jøder er over præsenterede inden for globalister. Det er primært gamle europæiske adelsfamilier og kongehuse og selvfølgelig også nogle Jøder, som f.eks. Rothchield familien. Men de er ikke engang rigtige jøder.

    Uanset.. det er et kæmpe emne…men der er intet der tyder på at Jøder er mere involveret i globaliseringen end alle andre.

    Globalisterne er snarere i deres kerne, mennesker der tilbeder Lusifer.

    Og så er selvfølgelig alle medløberne, der ikke fatter en brik og tror de for en plads ved bordet en dag. Det kommer aldrig til at ske.

    Kommentar by Mikael Drachmann — 23. januar 2013 @ 04:22

  59. Hindu-ministeren, Manu til-grin, er socialpædagog. Bær over med hans midlertidige “konsulent” rolle og se frem til, at hans ministerpension skal tages af vores skattekiste.
    Han er alle pengene værd.
    (ironi kan forekomme)

    Kommentar by Iznogut — 23. januar 2013 @ 05:01

  60. Morani ya simba

    Der pointeres i mine ord overhovedet ikke på indholdet i jødedommen, men udelukkende på at nogle jøder er blandt, om ikke de talrigeste, da, de fremmeste bekæmpere af ytringsfrihed.

    Ytringsfrihedsproblematikken og hvem der er modstandere af ytringsfrihed var udgangspunktet set herfra. Det viser sig at nogle af ytringsfrihedsmodstanderne er jøder, at det ikke interesser alle, er fint med mig.
    Fortsæt.

    Kommentar by Peter Buch — 23. januar 2013 @ 07:37

  61. Manu Sareen er ikke Hindu. Han er kristen; døbt i og medlem af Folkekirken. Der er i øvrigt større problemer med radikale, end med hinduer her til lands.

    Kommentar by Ole S. — 23. januar 2013 @ 12:23

  62. #51,mfl. enig, det er under lavmålet, jeg tror bare ikke man skal forvente blogejeren vil foretage sig noget i den anledning, det er hans politik.

    Kommentar by PBr — 23. januar 2013 @ 16:45

  63. Peter Buch, folk plejer at have en pointe når de fremsætter en påstand. Du konstaterer at der er en del jøder blandt kulturradikale og fra Frankfurterskolen osv. Hvis det ikke har noget med jødedommen at gøre, som jeg påstår det ikke har og som du ikke hævder, så kan jeg ikke se relevancen i at en del vel- eller overuddannede tosser er jøder.

    Det jeg tror der sker her er at du falder for det trick der kaldes “cherry picking” på engelsk, dvs at folk som Balder leder efter jøder blandt folk der har begået noget dumt eller umoralsk og så fremstiller alle jøderne, men meget få ikke-jøder, der fx. har været kultur-radikale, eller på Wall Street, fusket eller tjent penge på andres nedtur. Det er netop for at undgå cherry picking at den slags undersøgelser, for at være videnskabelige, handler om tilfældige udpluk, random sampling. Samfundsdebat behøver ikke være “videnskabelig” men den må ihvertfald godt være saglig og det er cherry picking ikke.

    Kommentar by Morani ya Simba — 23. januar 2013 @ 20:09

  64. Ole S. haha HELT enig!! Problemet er ikke at Manu Sareen er hindu. Fred være med det så længe han ikke forventer at konen skal futtes af levende hvis han skulle dø først. Problemet er at han er radikal lol

    Kommentar by Morani ya Simba — 23. januar 2013 @ 20:12

  65. @58 Mikael Drachmann:

    “Globalisterne er snarere i deres kerne, mennesker der tilbeder Lusifer.

    Og så er selvfølgelig alle medløberne, der ikke fatter en brik og tror de for en plads ved bordet en dag. Det kommer aldrig til at ske.”

    Godt formuleret
    ———————————————————————

    Jonas Urin og hans radigale medsøstre viser sig sandsynligvis at være vildfarne døgnfluer i historiens store strøm, en pudsighed :-D

    Kommentar by Agricola — 23. januar 2013 @ 22:57

  66. Morani ya Simba

    Tag dig sammen.
    Jeg nævner overhovedet ikke kulturradikale eller Frankfurterskolen, her. Hvordan du kan skrive det er sært, har du overvejet dine handlinger, virkelig overvejet dem?

    Ytringsfrihedsperspektivet er her det jeg ytrede mig ud fra.

    Jeg skrev, klippe klistre, udelukkende de kommentarer jeg har ytret, efter de første lagt på nr. 2 og 4, der såvidt jeg forstår ikke er anledning til din reaktion, det følgende nævnt med tidsangivelse dato i januar 20013, tid som nnnn, dette her er vist det du reagerer på:

    Balder har, som en af de få jeg har set i medier, nævnt at nogle jøder har nogle af de bedst organiserede bekæmpere af ytringsfrihed, jeg har ikke set det modsagt, og er enig i grupperingen fortjener stor opmærksomhed. Jøder kan som alle andre være fjender af frihed og idioter.23 0013

    Dårligt ordvalg, nogle jøder er blandt de bedst organiserede bekæmpere af ytringsfrihed,… – er bedre.23 0017

    Der pointeres i mine ord overhovedet ikke på indholdet i jødedommen, men udelukkende på at nogle jøder er blandt, om ikke de talrigeste, da, de fremmeste bekæmpere af ytringsfrihed.
    Ytringsfrihedsproblematikken og hvem der er modstandere af ytringsfrihed var udgangspunktet set herfra. Det viser sig at nogle af ytringsfrihedsmodstanderne er jøder, at det ikke interesser alle, er fint med mig.Fortsæt.23 0737
    Slut.

    Jeg nævner, at Balder som en af få i medier, jeg har set, har oplyst der er jøder blandt de fremmeste ytringsfrihedsmodstandere, jeg gentager det. Den er ikke længere.
    Fortsæt.

    Kommentar by Peter Buch — 24. januar 2013 @ 07:11

  67. Der er et nul for meget i et årstal et sted.
    Beklager.

    Kommentar by Peter Buch — 24. januar 2013 @ 07:44

  68. Balder er jøde-fikseret.
    Jeg vel retteligt mere ytringsfriheds-fikseret, jeg hævder eksempelvis for et par år siden jeg er talsperson for Selskabet til Indførelse af Ytringsfrihed i Danmark og Resten af Verden.

    Kommentar by Peter Buch — 24. januar 2013 @ 07:49

  69. Morani ya Simba

    Morani ya Simba forsvandt.

    Kommentar by Peter Buch — 24. januar 2013 @ 18:02

  70. For nemt Balder Du har kopieret/indsat en samling ytringer fra mig, som kan tegne et billede på mit syn på muslimer. Oprindeligt var det islam, jeg havde et problem med. Men jeg indså hurtigt, at islams tilstedeværelse er brødfødt af muslimer; muhammedanere, som den oprindelige betegnelse var.
    Når jeg angriber dig, er det fordi jeg har en tydelig fornemmelse af at du konsekvent taler negetivt om jøder.
    Jeg har for år tilbage surfet rundt på din side. Da jeg så billedet af KLAR afstandtagen til jøder, stoppede jeg med det. Hvis jeg senere via links, har havnet på din side, har jeg straks forladt den igen.
    Jeg har også surfet DNSB’s og combat18’s sider. Men da jeg indså deres sande indhold, forlod jeg det, og har ikke været der siden. Jeg vil her gerne tydeliggøre, at jeg ikke sammenligner nævnte sider. (For at undgå du griber fat i noget der ikke har hørighed i virkeligheden, som du er tilbøjelig til at gøre.
    Det jeg vil sige, er at du bruger tilnærmelsesvis samme teknik, når du laver indhold på din hjemmeside, som når du opremser mine “onelinere”.
    Jeg er måske intelektuelt underfrankeret, men jeg kan se et mønster, når dert er der.
    Her tror du måske jeg mener du har/laver et mønster.
    Næh, mønstret, er at mængden af muslimer der invaderer mit og dit land er stigende. Jeg behøver næppe komme ind på kriminalitetsstatistikker.

    Til de der klapper jødehaderen på ryggen, og opfordrer blogejer til art sencurere mine ytringer, kan jeg kun spærge: Hvad vil i med ytringsfrihedden?

    Kommentar by Nielsen — 25. januar 2013 @ 18:50

  71. Undskyld diverse slå- / stavefejl

    Kommentar by Nielsen — 25. januar 2013 @ 18:52

  72. @70 Nielsen,

    Hvad vil i med ytringsfrihedden?

    Vi vil ytre vores mening. Vi vil kritisere hvad som helst. Vi vil kalde en skovl for en skovl.
    Men vi vil IKKE komme med noget, som tangerer mordtrusler, drabsfantasier og opfordringer til vold.

    Og hvis du vil gavne din egen argumentation, så dropper du “dræb skadedyrene”-retorikken og begynder at komme med nogle argumenter. Der er masser af skudsikre og sande argumenter mod islam og mod masseindvandring. Brug dem dog! Og hvis du ikke har dem, så sæt dig ind i tingene. Læs koranen. Forstå de muslimske synspunkter. Forstå indvandringen. Og kritisér det så! Blindt had er det mest primitive, og det gavner hverken dig selv eller andre. Begrundet kritik er det modsatte: Det er fint og gavner BÅDE dig selv og andre (fordi de bliver klogere).

    Kommentar by Vest — 26. januar 2013 @ 03:48

  73. >72 Vest
    Det er fint du vil bruge ytringsfriheden. Men vil du lade andre bruge den? Jeg mener ikke jeg har kommet med mordtrusler. Jeg har ingen drabsfantasier, så der skyder du ved siden af. Og jeg har aldrig opfordret nogen til at bruge vold. Jeg har altid taget afstand fra voldsanvendelse.
    Med hensyn til had, så går jeg ikke rundt og hader folk i almindelighed, eller grupper af dem. Men jeg hader islam, det har jeg gjort siden jeg satte mig ind i hvad det er. Og i mine øjne er det en terrororganisation. Er det blindt, når man kan regne sig frem til at muslimer med begrunddelse i islam har dræbt ca 270 mio. mennesker gennem terrororganisationens ca 1400 års historie? Jeg mener det er velbegrundet.

    Kommentar by Nielsen — 26. januar 2013 @ 05:47

  74. @73 Nielsen,

    Jamen det lyder jo alt sammen rigtig godt! At du ikke har skrevet noget, som tangerer drabsfantasier og opfordringer til vold virker mærkeligt set i lyset af de tidligere citerede udtalelser fra dig om rottegift, udryddelse, død over folk, og personer som skydeskiver på skydebanen.

    Men nuvel, hvis du ikke mente det som det blev skrevet, så forestiller jeg mig, at du nok vil vælge dine ord lidt mere præcist i fremtiden. For hvis du virkelig tager afstand fra voldsanvendelse, så er vi jo HELT enige. Og hvis du ikke hader folk, men derimod ideologier, så er vi igen HELT enige.

    Jeg synes, at det er glimrende, at du bruger din ytringsfrihed, og jeg støtter fuldt ud at du kritiserer og sågar sviner til (selv om jeg mener, at det er mere gavnligt for alle, hvis du kommer med argumenter i stedet for simpel tilsvining). Men hvis jeg må komme med et godt råd, så pas på med sammenligninger med skadedyr og med at udråbe død over folk. Der bevæger du dig ind i en unødvendig og meget uheldig zone. De fleste folk vil ligesom jeg læse den slags som tangerende mordtrusler, drabsfantasier og opfordringer til vold. Og nu hvor du har oplyst, at du er imod vold og had til mennesker, ville det jo være trist hvis folk fik det modsatte indtryk. Grænsen for ytringsfriheden går der hvor man kommer med noget der tangerer trusler eller opfordringer til kriminalitet. Det fremgår også klart og tydeligt af Uriaspostens sektion om kommentar-moderation, at den slags heller ikke tolereres her. Men du kan kritisere hvem som helst og hvad som helst uden undtagelse, og du kan udtrykke dine holdninger om hvad som helst. Så du bliver altså ikke udsat for censur. Du har faktisk mulighed for at udtrykke din holdning til et emne, lige meget hvor mærkelig den måtte være. Det er en frihed, du ikke finder ret mange andre steder.

    Kommentar by Vest — 28. januar 2013 @ 14:36

  75. >74
    Det glæder mig du anerkender ytringsfriheden. De af jødehaderens klippe – klistrede kommenrarer, hidrører fra forskellige poster her på Uriasposten. Hvis man ser dem i sammenhæng med posternes indhold, tror jeg ikke du kan kalde dem opfordringer til vold. Udtalelsen, de skulle udryddes, var nok som du sagde forkert formuleret, men det var det første der faldt mig ind, da jeg tænkte på outlandish’s “musik”. Jeg kkunne have sagt det samme om Harry Bellafonte eller Cat yusuf islam Stevens.

    Kommentar by Nielsen — 28. januar 2013 @ 16:06

  76. Jeg formoder hr. Møller får mail, når nogen mener grænserne er overskredet, han får desuden politihenvendelse(r) om at fjerne kommentarer, det første er min formodning, det sidste muligvis overfortolket, fordi det aldrig er sket, men er en procedure-beskrivelse af hvad han vil gøre.

    Hr. Møllers ord på siden om kommentar-moderation:

    Holdninger skal bekæmpes med holdninger, og er der nogen der mener jeg er nazist/fascist/racist og skriver det her på sitet, så ændrer de næppe holdning fordi jeg sletter kommentaren.

    Uriasposten har mere end 70.000 kommentarer, og til dato har jeg kun slettet enkelte. For at jeg overhovedet vil overveje at slette et indlæg, skal mindst et af følgende punkter været opfyldt – i min fortolkning.

    1) Der foreligger en mere eller mindre direkte opfordring til vold eller trusler.

    2) Politiet beder mig fjerne en kommentar og/eller truer med sigtelse mod mig personligt.

    3) En person føler sig truet og beder mig om at fjerne indlægget.

    Jeg går ikke i debat om debatten – Uriasposten er ikke Politiken.

    Kommentar by Peter Buch — 28. januar 2013 @ 20:39

  77. -> Peter Buch

    Jeg har til dato kun hørt fra politiet en eneste gang relateret til kommentarer på Uriasposten, og det var noget Gladsaxe Politi var injurie – dvs. ikke relateret til 266B.

    Uriasposten har vist rundet 200.000 kommentarer.. Nok på tide at opdatere de permanente sider.

    Kommentar by Kim Møller — 28. januar 2013 @ 20:48

  78. Kim Møller

    Tak.

    Links kunne også opdateres.

    Kommentar by Peter Buch — 28. januar 2013 @ 21:58

RSS feed for comments on this post.