4. april 2013

Channel 4: DR dokumentarist blev før bag lyset – Somalisk pirat var i virkeligheden kenyansk skuespiller

“En af piraterne, som medvirkede i en dokumentar vist på DR i 2010 står nu frem og fortæller, at han aldrig har været pirat”, skrive DR Online, og henviser til ny Channel 4-dokumentar hvor kilden står frem. Fra
The ‘Somali pirates’ who are not what they seem.

“The story begins in the slums of Eastleigh, a sprawling suburb of Nairobi in Kenya and home to a huge Somali community. There I met Adan (pictured above). He and his friends are running an industry that had been fooling some of the best journalists from around the world. Their business? Pretending to be pirates. …

The scam is coordinated by the “fixer”. He offers journalists the opportunity to interview real live pirates – for a fee. Touting his local knowledge he promises to reach parts of the community a western journalist never could. …

Adan is relatively new into the industry. However, “Bashir” – not his real name – has been in the trade a long time. He was harder to convince to come clean but eventually admitted he was no pirate but an “actor”.

… “Bashir” (pictured above) featured in a 2010 Danish documentary pretending to be one of Somalia’s most feared pirates. The film was made by Rasmus Krath, a prominent Danish investigative reporter, and was broadcast by the Danish Broadcasting Corporation DR.

(Channel4 på Youtube, 3. april 2013: The ‘Somali pirates’ who are not what they seem)

Oploadet Kl. 16:52 af Kim Møller — Direkte link12 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/46887/trackback

12 Comments »

  1. Der er kun en kommentar…. ha ha ha… ærgeligt at det ikke var Guldbrandsens produktion “Den hemmelige krig”, der blev afsløret med en god “Scam”… Men anyways… Når journalister og dokumentarister løber efter at få bekræftet deres “virkelighed”… Så opstår der et behov… som enhver god kapitalist kan honorere…

    De frie markedskrafter virker… Hurra for det… og skam jer “journalister”.. I er til grin…
    Behøver jeg nævne hele godheds og flygtninge industrien…??? Her er der virkelig skuespillere.. Ikke bare betaling for en enkelt “performance” men livstidsforsørgelse og pension til hele familien og landsbyen…. Tak for kaffe…!

    Kommentar by ny kommentator — 4. april 2013 @ 18:09

  2. Og så bilder man os ind, at kontormennesker i Danmark kan finde ud af om folk er personlig forfulgte, når de søger asyl!

    Kommentar by Britta Due Andersen — 4. april 2013 @ 18:12

  3. Det kunne jo også være at han i virkeligheden er pirat og af en eller anden grund ønsker at fremstå anderledes nu.

    Man kan heller ikke stole på en løgner selvom han påstår han lyver.

    Kommentar by Santor — 4. april 2013 @ 18:22

  4. Men han skal da ha asyl alligevel.
    Han er jo stadigvæk forfulgt. Pga hudfarven.
    Han skal bare fortælle en anden røverhistorie.
    Velkommen til Danmark lille ven.

    Kommentar by XXXXX — 4. april 2013 @ 18:27

  5. Mediernes troværdighed under pres, eller: ældre erfaren prostitueret mistede mødommen.

    Dog ved vi jo ikke, om historien er sand. Måske er det ægte pirater, der spiller skuespillere. Man må jo følge markedet.

    Kommentar by Nils — 4. april 2013 @ 18:38

  6. De siger det er sundt at grine…. Det er lang tid siden jeg har været så sund… Tak til multikulti tosserne og deres naivitet…. “ældre erfaren prostitueret mistede mødommen…” PRICELESS… :-)

    Kommentar by ny kommentator — 4. april 2013 @ 18:49

  7. Hahahahahahahahaha etc.

    Hvorfor fandt jeg ikke på det? :)

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 4. april 2013 @ 19:49

  8. Medierne er jo vant til at vi labber alt i os hvad der bliver serveret. Tag nu Puk Damsgaard og Steffen Jensen. Hver gang de står og affyrer salvelsesfulde taler om “frihedskæmpernes” heltemodige kamp mod den blodige diktator al Assad kan de kun fremvise billeder og lyd fra folk der råber allah u akbar i én uendelighed, og vifter med deres kalashnikovs, mens de beder om endnu flere og bedre våben fra vesten hvis de ellers kan sige noget forståeligt. Ind imellem filmer de én eller anden som påstår at han er skolelærer eller kirurg i det daglige liv. Gud ved om journalister også der kan leje sådanne skuespillere til alle mulige formål? Måske er der slet ikke krig dernede; det er bare Jeppe Nybroe som har leget lidt med lydeffekter, og Puk Damsgaard som er blevet fuppet af nogle arabiske skuespillere. Så nogle gamle baggrundsoptagelser fra en YouTube video, eller én som man har fået fra en meget troværdig kilde (Steen Nørskov); og vupti den er hjemme! Den nye verdensordens egen reality tv. Med efterfølgende programmer hvor der vises fraklip.

    Sjovt nok går fupnummerne altid kun én vej! Det er aldrig sådan at man sådan ved et uheld kommer til at sende noget der kunne tolkes som et forsvar for den syriske regering. Hvis det lå til vores brave “krigskorrespondenter” og deres kollegaer herhjemme ville den danske hær nu vade rund i det halve af Mellemøsten med NATOs fredsbudskab, som vores missionærer jo også havde for vane for ikke så lang tid siden. Ak ja man følger måske bare en tradition.

    Kommentar by Balder — 4. april 2013 @ 22:06

  9. Jeg gætter på at manglen på komentarer, skyldes, at artiklen handler om at en neger udgir sig for at være en anden neger.

    Det kan jo være ligemeget, hvis man allerede har en ide om hvordan negegere opfører sig. Det er også den tangent msm spiller på.

    Kommentar by Mikael Drachmann — 6. april 2013 @ 01:09

  10. Jeg genlæste lige min egen komentar, og jeg kunne ikke engang selv forstå den.

    Undskyld, at jeg sådan vrøvler. Egentlig ville jeg bare vise min respekt for Kim Møller og Uriasposen og alle de læsere og kommentatere, der er gør at dette er det suverent bedste site i Danmark.

    Jeg er vitterligt en dværv i forhold til den man, Kim Møller, . Jeg bukker og takker. Hvor er det godt gået.

    Kommentar by Mikael Drachmann — 6. april 2013 @ 01:19

  11. Jeg har siden jeg først så filmen om piraterne på dr, synes at dokumentaren var et elendigt stykke arbejde og Rasmus krath en elendig interviewer! Selv “piraterne” påpeger at hans spørgsmål er dumme og beder ham flere gange om at spørge om noget vigtigt!!!

    Kommentar by Hanna — 13. april 2013 @ 19:31

  12. Jeg har siden jeg først så filmen om piraterne på dr, synes at dokumentaren var et elendigt stykke arbejde og Rasmus krath en elendig interviewer! Selv “piraterne” påpeger at hans spørgsmål er dumme og beder ham flere gange om at spørge om noget vigtigt!!!

    Kommentar by Hanna — 13. april 2013 @ 19:31

RSS feed for comments on this post.