26. juni 2007

Verden ifølge Det Radikale Venstre

Det er ikke svært at finde eksempler på Det Radikale Venstres manglende jordforbindelse. Her to eksempler fra igår.

Fra Nyhedsavisen, der spørger: Hvordan hindrer vi, at der ikke kommer flere unge muslimer, der fortolker islam radikalt?

Man bør undlade at udråbe alle muslimer til fundamentalister, for det bidrager til en radikalisering. Vi skulle gerne have en imamuddannelse. De mennesker, der har en teologisk tilgang til religion i Danmark, fortolker ikke islam fundamentalistisk. Og så skal vi tage debatten… (Morten Østergaard, integrationsordfører

Raymond Ibrahim udtrykte det kort og præcist i Frontpage Mag, hvor han sammenlignede religionernes blodige historie: “… certain aspects of Islamic violence have become standardized in Islamic law (i.e. the Sharia) and apply at all times. Thus while the violence found in the Koran is in fact historical, its ultimate significance is theological..

Fra Gaardbo på P1, der havde Marianne Jelved som gæst.

Marianne Jelved, tidl. gruppeformand: Den offentlige måde billedet bliver tegnet, at muslimer er et onde for Danmark… Alene det er en kolossal provokation i et demokrati, hvor Grundloven foreskriver at der er religionsfrihed. [1:13:09]

[…]

Jens Gaardbo, P1-vært: Er der ikke problemer i Gellerup, Marianne Jelved? Er der ikke problemer i Vollsmose

Marianne Jelved: Jov, men må jeg så lige sige, at både i Gellerup og i Vollsmose er det udtryk for en forfejlet boligpolitik. Det er ikke nødvendigvis de mennesker der bor der, der er problemet. Det er boligpolitikken der skaber nogle ghettoer…

Jens Gaardbo: Der er nogen der siger at der har boet etniske danskere i de lejligheder i 30 år uden at lave bål i gaderne.

Marianne Jelved: Argh [efter lang pause, tydeligt forurettet] – så er der skabt andre problemer. [1:14:31]

[…]

Marianne Jelved: Nogle politikere kommer til at sætte nogle ganske bestemte etiketter i hovedet på folk, og det gør det endnu sværere. Jeg modtog en mail fra en englænder, som underviser på et universitet i Danmark. Han skrev, det er virkelig en belastning at vi indvandrere, hver gang vi lukker en avis op, hver gang vi lukker radioen og tv op, skal have at vide at vi er problemet. Det er nogle år siden han skrev det her, men det var under Anders Fogh regeringen. [1:16:42]

Joviale Jens Gaardbo talte til Marianne Jelved som enhver anden gæst, men flere gange opfattede hun alligevel Gaardbos naturlige mod-spørgsmål som værende et personligt angreb mod hendes person. Alene det at blive konfronteret med en jordnær ikke-kulturradikal tilgang, bragte hende i det røde felt.

I lighed med Morten Østergaard nægter hun at forstå, at ikke alle godtager den kulturradikale optik. Hun taler ganske enkelt ned til vælgerne – ikke mindst i forhold til udlændingepolitikken.

Det ene øjeblik argumenterer hun for at antallet er ligegyldigt, samtidigt fornægter hun kulturens betydning, og når hun så tvinges til at forholde sig til dele af problemet, så skyldes det… trommesolo – ‘en forfejlet boligpolitik’. Næsten bizart bliver det samtidig når hun indenfor små tre minutter, både undsiger debatten om islam og debatten om indvandring. Kritik af Det Radikale Venstre politiske program er ganske enkelt udtryk for mangel på dannelse.

For en plausibel forklaring på hvordan det kunne gå så galt, læs Kasper Støvrings Hinsides det politiske: Moralismen i Det Radikale Venstres demokratiforståelse (Nomos 3:2; pdf).

23 Comments »

  1. “Hvordan hindrer vi, at der ikke kommer flere unge muslimer, der fortolker islam radikalt?” – mener avisen mon i ramme alvor, at vi bør HINDRE, at der IKKE kommer flere af bemeldte kategori?? :)

    Kommentar by Hans Henrik Hansen — 26. juni 2007 @ 11:32

  2. Mage til nonsens.

    “Man bør undlade at udråbe alle muslimer til fundamentalister”

    Det er der vist heller ikke nogen som gør, er der? Vis mig en ikke-fundamentalistisk mainstreamretning af islam, som står for demokrati, ikke-supremacisme og pluralisme. En retning som bl. a. kommer ud over problemet med at tolke Koranen bogstaveligt, og de aggressive Medinasuraers abrogation af de mere fredelige Mekkasuraer. Vis mig ét ikke-fundamentalistisk muslimsk land, hvor ikke-muslimer nyder fulde rettigheder, de facto og de jure, på lige fod med muslimerne?

    “for det bidrager til en radikalisering”

    A-haaa. Det gamle “muslimer er fredelige, men hvis vi siger noget grimt om dem, bliver de ufredelige”-argument. Morten Østergaard burde betænke, at islamkritikere tager udgangspunkt i jihadisternes egne ord og gerninger, og i fraværet af massiv modstand fra de moderate (ingen demonstrationer eller optøjer over jihadisternes “misbrug” af islam). Østergaard burde også betænke, at problemer ikke forsvinder ved at feje dem under gulvtæppet.
    Kan Morten Østergaard dette? Har han overhovedet tænkt sine feelgood-ord så langt igennem?

    “Vi skulle gerne have en imamuddannelse”

    Skal der her stilles ufravigelige krav om at henholde sig til en ikke-supremacistisk islamtolkning (som ikke eksisterer)? Skal der være kontrol med at uddannelsen lever op til disse krav? Skal der være konsekvenser i tilfælde af brud på aftalerne?

    “De mennesker, der har en teologisk tilgang til religion i Danmark, fortolker ikke islam fundamentalistisk”

    Må vi få nogle navne på bordet? Kan Morten Østergaard nævne bare én imam i Danmark som har en ren teologisk tilgang til islam – ikke noget med krav om hensynstagen i det offentlige rum, intet ønske om sharia på længere sigt i Danmark? Har Osama Bin Laden, Qaradawi eller afdøde Zarkawi ikke en teologisk tilgang til islam? Ved Morten Østergaard overhovedet hvad han siger, andet end at det giver sådan en dejlig feelgood-bevidsthed at sige det?

    “Og så skal vi tage debatten…”

    Åh ja, den gamle feelgood-traver med at “vi skal tage debatten”. I denne debat, Morten Østergaard, vil synspunkter som dem jeg kommer med her være acceptable?

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 26. juni 2007 @ 11:42

  3. Lidt klar tale som modgift til disse pludrende dhimmier. Søren Espersen (DF) har begået en rigtig god kronik i dagens JP. Ikke noget nyt for os her, men befriende at se disse argumenter i et større medie:

    Hvor islam går frem, breder ørkenen sig

    http://jp.dk/meninger/kronik/article983742.ece

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 26. juni 2007 @ 11:47

  4. Det er jo Marianne Jelved og Morten Østergaard, der er provinsielle i deres verdens- og menneskeopfattelse. De opfører sig begge som var de en del af en Morten Korchfilm. De lever og agerer som var de en del af en isoleret landsby. De mangler udsyn og indsigt, når det drejer sig om kultur- og religionskonflikter i dag.

    Dansk Folkeparti har 100 gange mere udsyn og blik for, hvad der sker i ind- og udland, end Det Radikale Venstre har. Rollerne er ved at være omvendt. Det Radikale Venstre kravler ind i sig selv og værner om deres indelukkede multikultur fiktion, hvorimod Dansk Folkeparti har blik for hele verden og ser den nødvendige mangfoldighed: at der ER forskellighed og at denne forskellighed ER nødvendig i en global verden, at forskellighed er en force.

    Kommentar by Janne — 26. juni 2007 @ 11:59

  5. Jaså….vi har en forfejlet boligpolitik, en forfejlet arbejdsmarkedpolitik, en forfejlet uddannelsespolitik, forfejlet danske kvinder, der ikke trækker en sæk over hoved, efter Gerner Nielsens anvisninger.?!?!
    Stop dog dette vanvittige selvpineri, og indse, at det hele nok drejer sig om den forfejlet idelogi islam.

    Kommentar by li — 26. juni 2007 @ 14:59

  6. Forestil jer at vælgerne får nok af centrumvenstres panikprægede overmenstruelle handlinger, og sætter deres kryds ved DF næste gang.

    Forestil jer DF med 52% af alle stemmerne!

    Det kunne være så dejligt, men er kun en drøm.

    Kommentar by Dansk Realist — 26. juni 2007 @ 15:18

  7. #4 De radikale lever faktisk i en isoleret landsby og Jelved er den lokale landsbytosse..
    Bondam er bøssemageren..

    Mike

    Kommentar by Onion — 26. juni 2007 @ 17:09

  8. “Og så skal vi tage debatten… (Morten Østergaard, integrationsordfører)”.

    Hvem er det De radikale vil debattere med? Hvad vil de debattere?

    Ordgejl fra ende til anden.

    Som de “dialogpartneren” udtrykker det: – “man skal ikke trættes med de vantro”.

    Kommentar by Limewoody — 26. juni 2007 @ 17:45

  9. Marianne Jelved sagde:

    “Alene det er en kolossal provokation i et demokrati, hvor Grundloven foreskriver at der er religionsfrihed”

    Næ. For religionsfriheden i grundloven eller i EMRK har intet at gøre med, at ikke-troende ikke må kritisere eller karikere eens religion.

    Kommentar by DaLi — 26. juni 2007 @ 18:47

  10. “Kan Morten Østergaard nævne bare én imam i Danmark som har en ren teologisk tilgang til islam – ikke noget med krav om hensynstagen i det offentlige rum, intet ønske om sharia på længere sigt i Danmark?”

    Jeg tror ikke MØ fatter ret meget af hvad der foregår omkring ham.

    “Ved Morten Østergaard overhovedet hvad han siger, andet end at det giver sådan en dejlig feelgood-bevidsthed at sige det?”

    Jeg har een gang forsøgt mig på hans blog. Det virkede ikke som om ordene overhovedet trængte gennem det mentale filter.

    Kommentar by Kimporator — 26. juni 2007 @ 19:45

  11. Skønt selvportræt af R som Jelved leverer. Perfekt!

    De gange Morten Øswtergaard udtaler sig om noet jeg tilfældigvis har forstand på, opdager jeg at han er lutter varm luft,.

    Kommentar by Steen — 26. juni 2007 @ 21:28

  12. Naturligvis opfatter de radikale enhver kritik af deres politik som værende en kritik af deres dannelse. De radikale er ikke politikere i gængs forstand, de er Biedermeiere. Det er umuligt at diskutere politik med dem, for de vil meget hellere diskutere etik og moral.

    Prøv at se hvor mange af dem der huserer selvsmagende på det komiske web-site http://www.actics.com, hvor de på det mest vamle og klamme sidder og roser sig selv.

    Spærregrænsen til foketinget bør være en procent over hvad de radikale til enhver tid opnår. Ny alliance (med hvem?) rasler støt nedad i målingerne, det kan man så tage som et tegn på at de 18% der støttede dem ikke alle var idioter, men at en del af dem indså at et politisk partti uden politik ikke er et politisk parti, men måske nærmere en fanklub. De har i øvrigt ansat en journalist til at skrive deres partiprogram…..

    Kommentar by PeterK — 26. juni 2007 @ 22:17

  13. #12 PeterK

    Sorry, men de Radigale`s opfattelses evner er desværre = 0
    Jelved mener fx at manglende integration skyldes boligpolitikken !!
    Møhe Østergråd mener vi skal debater, men ikke med DF, de jo urene, så debattere, betyder i det Radigale, dialog på dialog på dialog på….osv indtil særrettigheder gennemføres.
    Gerner Nissehue (vel at mærke, itu klippet) mener at stof er stof, og det intet betyder, så vi alle !! (kun kvinder) skal integrere os med et stykke stof på hoved. Helst nedover hoved, så vi bliver ligeså bevægelseshæmmet og ufrigjorte som de frie !! muslim kvinder.
    Vestager er bare så naiv ! så hun klogeligt har sat sine børn i muslam fri friskole !
    Arghhhh…jeg gider dem ikke

    Kommentar by li — 27. juni 2007 @ 03:45

  14. Jeg har hørt at Khaders partifæller kaldes Nas-ister! Muhammedpartiets formand er ikke andet end varm, nej lunken luft, der ikke engang kan holde en legetøjsballon i luften.

    Og de Radikale er som i 1940 fortsat den største trussel mod det danske, demokratiske samfund.

    Kommentar by Dansk Realist — 27. juni 2007 @ 08:11

  15. Khaders barn går også i friskole, og bliver hentet af PET hver dag.

    Kommentar by mike — 27. juni 2007 @ 08:56

  16. Jeg oplevede Morten Østergård i fri flugt fuldt støtte Kjeld Albrechtsens udlægning af problemet i Gellerupparken med 80 % af familierne på overførselsindkomst. Det var slet ikke et problem at de var muslimer, de to ting havde intet med hinanden at gøre. Jeg ved godt at det er meget svært at håndtere årsag – virkning, men mon ikke at årsagen er islam og det deraf følgende forbud mod at integrere sig i det samfund man bor i, og virkningen er 80% på overførselsindkomst.

    Prøv at læse lidt af MØ’s ordgejl på http://www.actics.com/morten_oestergaard

    Du skal sørge for at befinde dig over et blødt tæppe for man ruller på gulvet af grin, derefter bliver man trist til mode.

    Kommentar by PeterK — 27. juni 2007 @ 14:50

  17. -> #16 PeterK

    Glimrende link som bekræftede mine anelser om Det Radikale Venstre. Det er jo ikke et politisk parti men en sindstilstand langt fra virkelighedens verden.

    Kommentar by JensH — 27. juni 2007 @ 21:07

  18. Kan denne sindstilstand ikke medfører tvangsindlæggelse, tænker bare akut på min datters fremtid ;-)

    Kommentar by li — 27. juni 2007 @ 22:01

  19. -> li

    Måske er de defaitisme, men jeg har sørget for at mine børn har fået en uddannelse der kan bruges andre steder end i Danmark. Den kan også bruges andre steder end i Europa, som desværre er ved at gå til grunde. Det lykkedes ikke islam at erobre Wien i 1529 eller i 1683 hvilket stoppede islamiseringen af Europa. Idag sker erobringen indefra, og jer er svært nervøs for at det lykkes dennegang.

    Kommentar by PeterK — 27. juni 2007 @ 22:49

  20. -> #18 li

    “Kan denne sindstilstand ikke medfører tvangsindlæggelse”

    Jeg har lige hørt Gaardbo’s interview med Jelved, og den gamle dame er da så virkelighedsfjern, at hun vel nærmest bør have en eller anden form for ‘beskyttelse’ mod sin egen naivitet.

    Jelved gentog gennem hele interviewet de samme gamle overfladiske fraser og klicheer, som vi efterhånden har hørt til hudløshed gennem de sidste mange år. Eksempelvis var hendes argument for fri indvandring (som sædvanlig), at “i Danmark må vi erkende at vi er en del af verden” !! Er der nogen der nogensinde har benægtet det ?? Har DF ? Har Fogh ? Nej, selvfølgelig har de ikke det. Men at Danmark er ‘en del af verden’ -og er afhængig af samhandlen med denne- er ved min gud ikke noget argument for, at man ikke skal have kontrol med hvem man tillader at opholde sig i landet, og ikke mindst hvem man giver adgang til alle tilbuddene fra den meget generøse velfærdsstat. Ren tågesnak fra Jelved, og jeg sad faktisk gennem hele interviewet og ventede på den gamle traver om “kulturberigelse”, men der ’skuffede’ fruen mig dog.

    Jeg har ladet mig fortælle, at de radikale anser sig selv som værende klogere end alle os andre dødelige. Hvorfra de har fået denne ide er mig en stor gåde, og den blev ikke mindre af at høre interviewet med Jelved.

    Kommentar by JensH — 27. juni 2007 @ 23:08

  21. I gamle dage blev sindssyge spærret inde på 6. Afdeling.
    Idag bliver de meldt ind i Radikale Venstre !

    Kommentar by Dansk Realist — 28. juni 2007 @ 07:12

  22. @21 Dansk Realist
    Er det, det som kaldes distriks psykopat løsgående hjælp !!!!!

    Kommentar by li — 28. juni 2007 @ 13:54

  23. @22 Li

    Kære veninde. Du er vist inde på noget af det rigtige. Men det det er nok mindre distrikt end det er landsdækkende.

    Kommentar by Dansk Realist — 28. juni 2007 @ 16:31

RSS feed for comments on this post.