30. juni 2007

Hirsi Ali: “Hvorfor er vesterlændinge så usikre på alt det der er så vidunderligt ved Vesten…”

Fra gårsdagens Berlingske Tidende. Lidt fra en kronik af Hirsi Ali – Vågn op! Vesten står for civilisation.

“Den første gang jeg var til en forsamling som denne, var i november 2005 på Krasnapolskyhotellet i Amsterdam. Jeg var inviteret til en konference om mediedækning af islam, og i den forbindelse blev »Submission« vist. Submission er en kortfilm, jeg lavede med Theo van Gogh. Som mange af jer ved, blev han slået ihjel af en muslim på grund af filmen.

Jeg befandt mig i den sære situation at skulle forsvare ytringsfrihed, den frie presse og kvinders rettigheder over for arabisk-islamiske journalister og kommentatorer. Jeg fandt det sært, fordi netop de vestlige journalister, der var grundlag for konferencen, enten var stille, mumlede et eller andet om ytringsfrihed, eller henvendte sig efter sessionen og hviskede i mit øre, at jeg havde gjort et godt stykke arbejde. Jeg bemærkede den skam, de følte ved at forsvare netop den frihed, der ligger til grund for hele deres arbejde.
Jeg bemærkede i begyndelsen af 2006 en lignende fornemmelse af ubehag blandt vestlige journalister, akademikere, politikere og kommentatorer ved, hvordan de skulle reagere på muhammedtegningerne i Danmark. Der var faktisk mange, der oprigtigt forsvarede det standpunkt, at Danmark skulle undskylde for tegningerne. Denne holdning blev gentaget i efteråret sidste år, da paven citerede en byzantinsk kejser, som skrev, at grundlæggeren af islam udbredte sin religion ved sværdets brug, og New York Times opfordrede paven til at give en undskyldning.

Tony Blair, en leder jeg beundrer, beskrev i en artikel tidligere i år, at det, vi havde foran os som følge af 11. september, var en kamp om ideer og værdier. Blair begyndte sin artikel med skarpt at optegne den mest skelsættende konflikt i vor tid, men trak i land og erklærede, at Koranen er en fremragende bog, forud for sin tid og god for kvinder.

Hvorfor er vesterlændinge så usikre på alt det der er så vidunderligt ved Vesten: Politisk frihed, fri presse, ytringsfrihed, ligeret for kvinder og mænd, homoseksuelle og heteroseksuelle, kritisk tænkning og styrken i kritisk tilgang til ideer og især tro.

Oploadet Kl. 08:59 af Kim Møller — Direkte link19 kommentarer

19 Comments »

  1. “Hvorfor er vesterlændinge så usikre på alt det der er så vidunderligt ved Vesten…” – ja, hvorfor dog? Kollektiv skyldfølelse??
    Jeg har konstateret, at bemeldte ‘usikkerhed’ især synes at forekomme blandt _protestantiske_ vesterlændinge, så mit (væsentligste) bud må være, at der inden for den (vestlige) ‘protestantiske civilisation’ tilsyneladende eksisterer et anséligt (uopfyldt) behov for at få afløb (/syndsforladelse) for vor ‘kollektive skyld’ ifm. bla.:

    – Korstogene
    – Kolonialiseringen/’udbytningen’ af ‘den 3. verden’
    – ‘Rovdriften på naturen’ – her såvel som hisset!

    Katolikkerne har det herligt: De går blot hen og skrifter synderne – hvorefter tavlen er visket (næsten?) ren, hvorimod vi stakkels protestanter går og hober det hele op i os selv (og vore samfund)!

    Kommentar by Hans Henrik Hansen — 30. juni 2007 @ 10:32

  2. PS Jeg har iøvrigt forgæves let efter Blair’s postulerede udsagn “…at Koranen er en fremragende bog, forud for sin tid og god for kvinder”! Har mon nogen her en kildehenvisning?
    I en artikel, som for en uge siden blev gengivet i Weekendavisen, skriver Tony Blair under overskriften »Den skal nedkæmpes. Punktum« bla.:

    »Jeg frygter, at en stor del af den vestlige opinion har fået en helt forkert og farlig opfattelse af terrorismen. Der er ikke andet at gøre end at bekæmpe denne trussel, uanset hvor den stikker hovedet frem.«

    – og senere:

    »Det bliver nu hævdet, at vi ved at fjerne Saddam og Taleban – regimer, der var autoritære, men også fastholdt en form for orden – har forværret forholdene for irakerne og afghanerne og har tilladt terrorismen at vokse. Det er et forførende, men farligt argument. Tænk over, hvad den egentlige mening med argumentet er:
    Reaktionære og onde kræfter vil kæmpe hårdt og med terrorisme søge at forhindre landene og deres befolkninger i at komme på benene, efter at diktaturerne er væk – derfor skal vi overlade befolkningerne til diktaturet… Argumentet vil, at vores vilje til at kæmpe for det, vi tror på, skal være omvendt proportionel med vores fjendes vilje til at bekæmpe os. Det argument gør det ikke muligt nogensinde at vinde noget som helst.«

    – altså ingen slinger i valsen dér!

    Kommentar by Hans Henrik Hansen — 30. juni 2007 @ 10:46

  3. Det er helt ufatteligt hvilken styrke og indsigt dette lille spinkle kvindemenneske viser/besidder. Hun bekræfter om nogen, at “life is what you make it”. Efter læsning af hendes seneste bog vil jeg sætte hende op på pedistalen sammen med M.Ghandi, N.Mandela og M.L.King.

    Kommentar by Karsten, Objektivist DK. — 30. juni 2007 @ 11:38

  4. ->2

    Blair – The Qur’an “is practical and way ahead of its time”

    The Prime Minister during his speech “Not a clash between civilisations, but a clash about civilisation” spoke forcefully about the problems of terrorism.

    The talk given to the Foreign Policy Centre and Reuters also included his praise of the Holy Qur’an.

    “The most remarkable thing about reading the Koran – in so far as it can be truly translated from the original Arabic – is to understand how progressive it is.

    “I speak with great diffidence and humility as a member of another faith. I am not qualified to make any judgements. But as an outsider, the Koran strikes me as a reforming book, trying to return Judaism and Christianity to their origins, rather as reformers attempted with the Christian Church centuries later. It is inclusive. It extols science and knowledge and abhors superstition. It is practical and way ahead of its time in attitudes to marriage, women and governance,” he said.

    He added that under the guidance of the Qur’an, the spread of Islam and its dominance over previously Christian or pagan lands was “breathtaking”.

    “Over centuries it founded an Empire, leading the world in discovery, art and culture. We look back to the early Middle Ages, the standard bearers of tolerance at that time were far more likely to be found in Muslim lands than in Christian,” he declared.

    http://www.themuslimweekly.com/fullstoryview.aspx?NewsID=2E55BC69EA7A593A9AEB68F6&MENUID=&DESCRIPTION=Search%20result

    C

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 30. juni 2007 @ 12:32

  5. En morsom lille observation:

    Når Pia Kjærsgaard, Lars Hedegaard, Statsministeren og diverse andre siger [indsæt Islamkritisk udtalelse], så bliver de kaldt racistiske.

    Når Hirsi Ali siger samme [indsæt Islamkritisk udtalelse] så er det fuldstændig tavshed. Ingen kontraargumenter, men ej heller nogen racisme anklager. Ingenting. Men ignoreret, det bliver hun. Fuldkommen. Kan ikke huske sidst hun har været nævnt på trods af hvor ofte hun har lavet noget relateret til DK eller enddog besøgt DK.

    Kommentar by DaLi — 30. juni 2007 @ 13:25

  6. ->5

    Jeg vil ikke sige at hun bliver totalt ignoreret, og jeg tror også at hendes bøger har opnået en vis popularitet herhjemme, men jeg er enig i at hendes offentlige profil er uhyggeligt lav, set i forhold til hvad hun siger og hvem hun er. Det er formentlig igen den gamle traver “kognitiv dissonans” som er på spil – altså at hun skaber indre psykisk uro ved at bryde med de bekvemme kategorier som islamofoberne puttes i. Jeg prøver derfor også så vidt muligt at indsætte referencer til folk som Hirsi Ali i mine indlæg, fordi det tvinger vores moddebattører til at forholde sig til denne undereksponerede kompleksitet. Det er straks sværere at komme med de sædvanlige beskyldninger om “racisme” og “fremmedfjendskhed”, når man refererer til frafaldne eller kritiske muslimer som:

    Nonie Darwish, Ayaan Hirsi Ali, Salman Rushdie, Ali Sina, Walid Phares, Wafa Sultan, Irshad Manji, Chahdortt Djavann, Ibn Warraq, Tashbih Sayyid, Azam Kamguian, Irfan Khawaja, Bassam Tibi, Walid Shoebat

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 30. juni 2007 @ 13:46

  7. Det er da meget enkelt – de “kulturradikale” som jo i bund og grund i dag er en udvandet socialisme, går jo i bund og grund ikke ind for demokratiet. De er jo socialister. Når så hele verden er imponeret over vores demokratiske traditioner, som socialisterne i bund og grund er modstander af: Læs Karl Marx kommunistiske manifest, så er det bare mindre fedt. Verden er ikke imponeret over kammerat Lykketoft, men borger Anders Fogh.

    Surt show for socialisterne, men de kunne da bare have valgt at være demokrater i stedet for.

    Kommentar by asger — 30. juni 2007 @ 14:06

  8. -> 4

    Tak for citatet – at han ligefrem skulle have udtalt, at Koranen/islam er ‘god for kvinder’ ser jeg nu ikke godtgjort; til gengæld kan passagen ‘the spread of Islam and its dominance over previously Christian or pagan lands was “breathtaking”’ dårligt undgå at give associationer til Scavenius’ herostratisk berømte ytring ang. “de store tyske sejre der har slået verden med forundring”!
    Men summa summarum – som jeg læser talens afsnit om islam, siger han faktisk blot, at det begyndte godt, men senere udviklede sig i uheldig retning, hvilket jeg ikke finder specielt kontroversielt.
    I sin helhed synes jeg, det er (endnu) en fremragende Blair-tale, som i sin helhed kan læses
    , hvilket kraftigt anbefales!

    Kommentar by Hans Henrik Hansen — 30. juni 2007 @ 15:06

  9. ->8

    Der må vi så være enige om at være uenige. For mig har Blair tabt enhver legitimitet med disse floskler og direkte løgne:

    – “progressive”? I forhold til de kulturer som den brutalt erobrede?

    – “reforming”? Fra religiøs pluralisme i den arabiske verden, til monolitisk supremacisme?

    – “trying to return Judaism and Christianity to their origins”

    Her er nogle Koranord om jøderne:

    Jøder er aber og svin: 2:65/7:166, 5:60

    Jøder har begået uret ved at miste troen: 16:118, 7:168

    Jøder har brudt pagten med Gud: 5:13

    Jøderne er blevet straffet af Allah ved hjælp af assyrerne, babylonerne og romerne, og er blevet spredt over hele verden som resultat heraf: 17:4-5, 7:168

    Jøderne bliver advaret fordi de hævder at være Allahs udvalgte folk: 62:6

    Jøderne bliver advaret p.g.a. deres ulydighed og korruption: 5:32-33

    Jøderne har slået profeter ihjel, incl. Isa/Jesus: 4:155; 2:91, 3:55; 4:157

    Jøderne har latterliggjort Muhammed som Ra’ina, dvs. den onde: 2:104; 4:46

    Jøderne bliver beskyldt for at mangle tro, at tage ord ud af deres sammenhæng, ulydighed og fordrejninger: 4:46

    Jøder tilbeder rabbinere som franarrer folk deres ejendele: 9:30

    Jøder lider af misundelse, og deres hjerter er hårde som sten: 2:109, 2:74

    Jøder forvansker sandheden og fordrejer de hellige skrifter med overlæg: 2:42, 2:75

    Jøderne er løgnagtige: 2:78

    Jøderne er uvidende og mangler tro: 2:89

    Jøderne forfølger ubestemte mål og følger indskydelser: 2:111

    Jøderne er mærket af usselhed som følge af flere af deres synder, herunder opkrævning af åger, trolddom, hedonisme og afgudsdyrkelse: 2:61/ 3:112, 2:275 2:102), 2:96, 2:53).

    De fleste jøder lever i det onde, de bryder forbud, og er ugudelige: 3:110

    Jøders selvbedrag får dem til at prøve at lede muslimer væk fra troen: 3:24, 3:99

    Jøder er blinde og døve over for sandheden: 5:71

    Det som jøderne ikke har glemt har de fordrejet, de fører andre på afveje, de fordrejer sandheden, de får folk til at tale usandt, de bedrager ikke-jøder: 3:69, 3:71, 3:79, 3:75.

    Muslimer frarådes at tage jøder som venner, og vare sig for deres indgroede had til dem: 5:51, 5:82

    Jøderne er forbandet af Allah, deres ansigter vil blive udslettet, og hvis de ikke indser at islam er sandheden bliver de forvandlet til aber og svin, og dømt til at brænde i Helvede: 4:60, 4:47, 3:113, 2:65/ 7:166, 5:60, 4:55, 5:29, 98:6, 58:14-19.

    De kristne er kættere fordi de hævder Jesu guddommelighed – hvad er det for nogle “origins” som Koranen leder tilbage til? Virkelighedens jøder er fjender af Allah, og både kristne og jøder er “aber og svin” som har forladt den sande (proto-muslimske) tro. Så de “origins” der skal vendes tilbage til inkluderer ikke virkelighedens jøder og kristne.

    – “It extols science and knowledge and abhors superstition” – nogle visdomsord fra Bukhari:

    Bukhari:V7B71N590 “The climate of Medina did not suit some people so the Prophet ordered them to drink camel urine as a medicine.”

    Islams inshallah-fatalisme er da vist så langt fra videbegær som tænkes kan – de få Nobelpristagere fra denne del af verden kunne indikere dette.

    “We look back to the early Middle Ages, the standard bearers of tolerance at that time were far more likely to be found in Muslim lands than in Christian,””

    Dette er især myten om det multikulturelle Al-Andalus. Mig bekendt har både Bat Ye’or og Andrew Bostom forlængst lagt denne gamle krikke til hvile. Spanierne fejrede jo også indtil fornylig muslimernes uddrivelse ved at futte en Muhammedfigur af en gang om året.

    Jeg kan kun få det indtryk, at Blair har sagt det som hans rådgivere vidste ville falde i god jord – uden hensynstagen til at han derved udviser undergravende dhimmitude.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 30. juni 2007 @ 15:41

  10. Blair kan ikke være præmierminister med sådanne ytringer- det er han jo heller ikke mere.

    Kommentar by Peter Buch — 30. juni 2007 @ 17:47

  11. Hr. Spencer er vist katolik.
    http://uk.youtube.com/watch?v=SddesLgxzHM

    Kommentar by Peter Buch — 30. juni 2007 @ 18:01

  12. Blair, siger om Koranen angående kvinder :

    “It is practical and way ahead of its time in attitudes to marriage, women and governance.”

    Ellers synger Blair jo den gamle sang, om at terrorisme er misforstået islam og misforståelse af koranen.
    Det er ikke tilfældet, terrorisme er islam taget fuldt bogstaveligt, koranen taget fuldt bogstaveligt!
    Først og fremmest er muslimerne kollektivt forpligtede til at føre offensiv jihad, Osama Bin Laden og co, kalder deres terrorangreb for raids. Og sammenligner dem med muhammads angreb på Mekka karavanerne. Det er ikke terrorangreb for dem, men deres offensive pligt, udført med de midler og muligheder de nu engang har. Omkring halvdelen af muslimerne i mellemøsten og Pakistan, betragter Osama som en emir, en helt.

    Dertil kommer koran vers, som direkte opfordrer til at sprede skræk og rædsel, og kæmpe på en måde som skaber den skræk.

    “Surah 8:12 “I shall terrorize the infidels. So wound their bodies and incapacitate them because they oppose Allah and His Apostle.”

    “Surah 8:57 “If you gain mastery over them in battle, inflict such a defeat as would terrorize them, so that they would learn a lesson and be warned.””

    Qaradawi, en af de mest respekterede islamiske lærde, fortolker ud fra netop de vers og udleder, at terror netop er en legitim handling, fordi den skaber frygt i fjendens hjerter:

    “It is allowed to jeopardise your soul and cross the path of the enemy and be killed if this act of jeopardy affects the enemy, even if it only generates fear in their hearts, shaking their morale, making them fear Muslims. If it does not effect the enemy then it is not allowed.”

    Hvis den ikke skabte frygt i vores hjerter, eller ikke tjente til at demoralisere os, ville den ikke være legitim.

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen ( Islamofob ) — 30. juni 2007 @ 23:45

  13. @9 Lars Findsen På Crack

    “Dette er især myten om det multikulturelle Al-Andalus. Mig bekendt har både Bat Ye’or og Andrew Bostom forlængst lagt denne gamle krikke til hvile. Spanierne fejrede jo også indtil fornylig muslimernes uddrivelse ved at futte en Muhammedfigur af en gang om året.”

    Øh.. er det en begivenhed, jeg er gået glip af ;-)
    Ikke fordi, jeg NU begynder, at udvise tegn på at være pyroman, men i al min beskedenhed, hvor finder jeg, din påstand om ildpåsættelse af Muuuhammed i Spanien, som værende pålidelige ?

    Da jeg selv, har stor interesse i, at fyre Kvindehaderen og hans medløber M/K af, så syntes jeg, at du burde være så venlig, at gøre det muligt for mig, at kontakte ligesindet, der symbolsk afbrænder fortidens affald af, til gavn for min datters fremtid.

    Indtil nu har jeg i min egen symbolske afbrændning næste år, fået tildelt 1001 nat`s “kedelige” smukt indbundne eventyr ! af vores dejlige Mette (takker af hele mit hjerte, ja, jeg nåede kun til bind 2, i dette ulidelige kedelige bekendskab!)

    Men principelt, syntes jeg ikke bøger skal brændes af, kun med få undtagelser, fx. koranen, Mein Kampf, Mao`s den røde og lignende totalitære vederstykkeligheder.

    Men kakkelborde og lignende uglobaliserede genstande modtages, kun hvis de har symbolske værdier, alt andet leveres på genbrugpladserne, der ikke genbruger, brænder skidtet af !! vildledende navn. ligesom den tvangs pengeafpressende DDR påstår, at være neutral !!!!

    Kommentar by li *-@((:-{>*--- — 1. juli 2007 @ 04:49

  14. Om nedtoning af afbrændinger se for eksempel:
    http://antidhimmi321.blogspot.com/search/label/Spain
    under 2 oktober 2006

    Kommentar by Peter Buch — 1. juli 2007 @ 07:04

  15. ->13

    Det var noget aviserne skrev om for ikke så længe siden. Det var en gammel tradition, hvor de altså fejrede uddrivelsen en gang om året på denne “fyrige” :-) måde. De måtte imidlertid ophøre med det, da nogen – med hidsige gemytter – ikke brød sig om det. Jeg skal se om jeg kan finde historien senere i dag.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 1. juli 2007 @ 10:05

  16. Li:

    Spain Rethinks Burning Effigies Of Muhammad

    http://www.nysun.com/article/40777

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 1. juli 2007 @ 10:30

  17. “way ahead of its time in attitudes to marriage, women and governance”

    Det er jo blot i sammenligning til andet på daværende tidspunkt.

    Historien har jo så vist at tiden er stået stille….

    Kommentar by LMNord — 2. juli 2007 @ 15:12

  18. Historien, livsstilen står kun stille i `et samfundssystem, nemlig det tilbagestående tåbelige totalitære kvindeundertrykkelses ,idelogiens islams praktiserende lande.
    De sgu i den grad, så primitive, og ansvarsløse, så de kun formår, at efterleve en sexfikseret røverbog fra det 1400 århundrede.
    Mentalt, er disse “religiøse” banditter, så primitive, så de burde være indhegnet, mere sikkert end aberne !

    Kommentar by li *-@((:-{>*--- — 2. juli 2007 @ 23:50

  19. Weekendavisen bringer i seneste nummer et essay af Paul Berman, som indgående beskæftiger sig med vestlige ‘intellektuelles’ attituder over for Hirsi Ali; her et kort uddrag:
    “I henhold til den postmoderne opfattelse er oplysningstiden kun udtryk for en række kulturelle fordomme. Fra denne synsvinkel har en person som Hirsi Ali, der er vokset op med Det muslimske Broderskab i Afrika, men har skabt sig et nyt verdensbillede baseret på rationalisme og personlig frihed, kun flyttet sig fra den ene form for fundamentalisme til den anden. Dette betyder med andre ord, at Hirsi Alis kritikere har mistet evnen til at sondre mellem en fanatisk morder og en rationel debattør.
    Bruckner betegner fænomenet som »antiracisternes racisme«. Dette er en form for racisme, der nægter eksempelvis en person fra Afrika retten til at bruge de samme analytiske redskaber fra oplysningstiden, som europæere frit kan benytte sig af. »Det er forbløffende,« skriver Bruckner, »at et vigtigt segment af Europas intelligentsia her toogtres år efter Det tredje Riges undergang og seksten år efter Berlinmurens fald har travlt med at bagvaske demokratiets tilhængere.«”

    Kommentar by Hans Henrik Hansen — 3. juli 2007 @ 14:43

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 

 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper