6. juli 2007

Gunnar Heinsohn og den demografiske kapitulation (Huntington revisited)

Lars Hedegaard giver i dagens Jyllandsposten en indføring i Gunnar Heinsohns tanker. En tysk sociolog, som han for nogle uger siden interviewede til Sappho. Fra Europa på dødsruten (kræver login).

“Heinsohn har også et godt råd til de vestlige ledere, der sender deres soldater til ungdomspukkel-lande som Irak og Afghanistan, og som nu overvejer at gå ind i Darfur: Hold jer for Guds skyld væk. Vestlige lande med én søn pr. familie skal ikke sende deres unge mænd som kanonføde i ungdomspuklernes uafvendelige myrderier. Skal vi endelig føre krig mod f.eks. Saddam Hussein i Irak eller Al Qaida i Afghanistan, så er recepten et hurtigt slag for at fjerne den øjeblikkelige fjende og derefter hurtigt ud igen. Vi må opgive alle illusioner om at blive for at skabe fred, orden og demokrati. Fred og ro kommer der under ingen omstændigheder, før de mange millioner unge mænd har raset ud og slået så mange af hinanden ihjel, at ungdomspuklen er afviklet.

De europæiske lande har ganske enkelt ikke befolkningsmæssig baggrund for at føre krig i sådanne lande. Bortset fra Falklandskrigen i 1982 har europæerne ikke vundet en eneste krig siden 1945, understreger han med en vis overdrivelse.

Ulykkeligvis står den vestlige verden netop i disse år over for en gigantisk ungdomspukkel i store dele af den muslimske verden. I løbet af blot fem generationer (1900-2000) er folketallet i de muslimske lande vokset fra 150 millioner til 1.200 millioner – altså en ottedobling. Til sammenligning er Kinas befolkning vokset fra 400 til 1.200 millioner (en tredobling), og befolkningen inden for det nuværende Indiens territorium fra 250 millioner til 1.000 millioner (en firedobling).

[…]

Ud over ungdomspukler opererer Gunnar Heinsohn med et begreb, han kalder ”demografisk kapitulation”.

»Man tager mændene i alderen 40-44 år og sammenligner dem med drengene i alderen 0-4 år. Demografisk kapitulation er, når man har 100 mandlige 40-44-årige over for mindre end 80 0-4-årige drenge. I Tyskland er forholdet 100/50, i Gaza-striben er det 100/464. Jeg har sammenstillet nogle tal for dig, og heraf fremgår, at Danmark er lige på kanten til demografisk kapitulation. Hos jer er forholdet 100/80.«

Hvis indbyggerne i Danmark havde formeret sig så stærkt som de i Gaza (fra 240.000 til 1,4 millioner fra 1950 til 2006 og med en mandlig medianalder på 15,7 år), ville vi i 2006 ikke have haft en befolkning på 5,5 millioner (over for 4,3 millioner i 1950), men på 25 millioner, dvs. mere end Australien og New Zealand tilsammen.”

Istedet for at købe Gunnar Heinsohns seneste bog, ville jeg nu nok hellere bruge pengene på en mindre slidt udgave af Samuel P. Huntingtons The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order. Den holder stadig.

“The Willingness of other societies to accept the West’s dictates or abide its sermons is rapidly evaporating, and so are the West’s self-confidence and will to dominate.” (s. 82; Del II The Shifting Balance of Civilizations, Kap. 4 The Fading of the West: Power, Culture, and Indigenization, fra afsnittet Western Power: Dominance and Decline)

(Tabel 4.1, s. 84)

(Tabel 4.3, s. 85)

Oploadet Kl. 15:53 af Kim Møller — Direkte link20 kommentarer

20 Comments »

  1. Det engelske imperiums fald er et kæmpe tab for verden, selvom det er forståeligt, at englænderne ikke magtede opgaven længere.

    Store dele af den muslimske verden var under engelsk kontrol, det havde nok været mere trygt med fortsat engelsk dominans.

    Den eneste trøst er, at den hinduistiske og kinesiske del af verden er meget mere modtagelig for vestlig indflydelse end den islamiske verden.
    fhv grisehandler

    Kommentar by Alfred Hansen — 6. juli 2007 @ 17:21

  2. Efter at have læst linket under kommentar 25, Lars Hedegaard, vil jeg tro, at Gunnar Heinsohn kunne give anledning til et paradigmaskift i vestens syn på sig selv og ikke mindst ulandshjælpen.
    Hvis han da ikke jages ud af sit kontor ligesom Helmuth Nyborg.

    Kommentar by Menig 442 — 6. juli 2007 @ 17:45

  3. Modsat Kim Møllers anbefaling vil jeg nu alligevel anbefale interesserede at læse Gunnar Heinsohn’s “Söhne und Weltmacht”, som er gratis tilgængelig på http://www.pdf4ebook-verlag.de. Ligeledes anbefales det at læse James DeMeo’s “Saharasia” – søg under Google.
    Begge er på tysk og jeg tager det for givet, at alle læsere af Kim Møller’s aldeles fortrinlige og uovertrufne weblog mestrer det tyske. Gyldenspjaet

    Kommentar by Gyldenspjaet — 6. juli 2007 @ 20:58

  4. Heinsohn har nogle rigtigt fornuftige ideer mht demografiens indvirkning på vestens fremtid.

    Han har dog også nogle mere uheldige teorier, især mht at hele verdenshistorien skal skrives radikalt om. Prøv at søge på hans navn på Amazon, fex.

    Henrik

    Kommentar by Henrik Krog — 6. juli 2007 @ 22:53

  5. “Begge er på tysk og jeg tager det for givet, at alle læsere af Kim Møller’s aldeles fortrinlige og uovertrufne weblog mestrer det tyske. Gyldenspjaet”

    Enig, Kim Møller`s blog er fortrinlig, jeg lære meget :-) MEN tysk!!
    Jeg fik i “underskolen” 05(meget flinkt) da jeg var en sød elev, og derefter kunne fravælge tysk i gymnasiet,fordi jeg valgte mat/fys….så, nej jeg kan ikke tysk, selvom, jeg elsker at lege med ord/ordstillinger. Beklager!

    Men som matematikker, ser jeg med bekymrende miner på, ikke mindst “drengepukkel” tallene, men også på den “frie” fødselsmaskine KVINDEN, det kan ikke være rigtigt, at vi i 2007, ikke formår, at sætte grænser for uansvarsløs,mangfoldighedsgørelse, i den ukritisable idelogis navn ISLAM, der ifølge en FN resolution, ikke må kritiseres ?!?

    Mangfolkelighed er sgu ikke lig med, at alt er tilladt eller lige godt, jeg mener, at den sexsuale! lavalder er meget passende på 15 år, og ikke 9 år, ta`den pædofil muuuuhammed, eller har vi misforstået noget i vesten??
    Kaste sten i hoved på kvinder, der ikke er i ægteskab, er simpelthen under lavmål, for anstændig opførsel, og burde udløse “racist rapporter in mas fra FN og EU overbetalte menings kontrol!!”
    Jeg som kvinde, gider ikke mere slikke røv på kvindeundertrykkende idelogier som islam, FORBYD LORTET !

    Kommentar by li *-@((:-{>*--- — 7. juli 2007 @ 00:42

  6. -> 5 li

    Jeg læste din advarsel mod at skrive på Helen Lafitis blog. Besøgte den forleden og følte mig heller ikke fristet. Hvilken tåbelig person!

    Helen Lafiti er formodentlig en af de typer, der nu tapper de danske ressourcer kvint og frit uden ønsker og måske udsigt til at kunne betale tilbage i form af en senere indsats. Hun eller hendes forældre er vel kommet til landet af samme frustrerende grund. Udover et tyndt lag fernis forbliver hun en fremmed fugl og går efter at fremme sin egen islamiske kultur.

    Man behøver ikke at have læst ret meget på Lafitis blog for at undre sig over, hvordan i al verden hun formår at være nået til den alder og stadig være så barnlig og endda studere medicin?

    Men det er ikke første gang, jeg er stødt ind i denne sære umodenhed hos muslimske kvinder, den er faktisk vældig almindelig. Lafiti virker som en 12-13 årig, der forsøger at spille smart, og som ikke er bebyrdiget af intelligens. Voksen er hun blestemt ikke i sit verbale udtryk og formodentlig heller ikke i sin opførsel.

    Men “forklædt som voksen” og indtil videre optager hun en plads på lægestudiet. Fortsætter hun med at demonstrere så stor tåbelighed bag et muslimsk slør, er den investering sikkert delvist eller helt spildt. Hvor ærgerligt.

    Jeg ved, at velkvalificerede danskere, der ikke opnåede studiepladser, bl.a. fordi vi også forærer en stor del af dem væk til svenskere og nordmænd, må finansiere deres udddannelser selv, hvis de læser medicin fx i Polen. Samtidig har vi så et tåbeligt fruentimmer som Lafiti til at fjolle rundt på lægestudiet og promovere sit islamiske tørklæde og ditto tro. Hun burde faktisk hænges endnu mere ud, end hun selv er lykkedes med via sin blog.

    Hvad mon Helmuth Nyborg kunne få ud af dette lands Lafitier og mandlige sidestykker? Ligger det mon i den musllimske opdragelse, at modningprocesserne forløber anderledes eller måske går i stå på et tidligt tidspunkt?

    Jeg ved, at der er problemer i børneinstitutioner med apatiske og sent udviklede muslimske børn, der tydeligt adskiller sig fra almindelige danske børn. Vi er alt for lidt opmærksomme på, hvad vi slipper ind i landet i disse år.

    Jeg finder Gunnar Heinsohns teorier både yderst interessante og brugbare i mange sammenhænge. De giver svar, der hvor svar indtil nu har manglet. Og de supplerer fuldstændig mine egne teorier om det muslimske neurosekompleks, hvor frustrationerne vokser pga. spændinger mellem på den ene side tendens til at have grandiose meninger om sig selv og på¨den anden side at lide af mindreværdsfølelse.

    Kommentar by Esbern — 7. juli 2007 @ 13:21

  7. Hej, det var mig Mette, der skrev det foregående. Lånte min computer ud først på dagen til en kommentar og var ikke opmærksom på, at navnet var blevet ændret.

    Kommentar by Mette — 7. juli 2007 @ 13:23

  8. ->6

    Her er nogle helt uverificérbare spekulationer:

    Netop p.g.a. det muslimske kønsrollemønster har vi formentlig færre “samples” at generalisere ud fra end for mændenes vedkommende – de ytrer sig mindre – men jeg kan godt genkende dét signalement du opstiller. Safia Aouede er et oplagt eksempel på infantilitet, jfr. hendes forsøg på at sværte Hedegaard & Brix og hendes optræden i netdebatter. Det var også med tanke på disse personer at jeg i en anden, stærkt ophedet debat forleden, spekulerede om én af deltagerne var den h*n udgav sig for.

    Mon ikke dette reaktionsmønster bunder i en voldsom følelse af krænkelse over at vantro kritiserer islam – en følelse vi ikke kan sætte os ind i, fordi vi ikke har den samme opdeling af verden – og at de som kvinder ikke har lov til at vise vrede som mændene har (og gør)? Jeg er utallige gange efterhånden stødt på beretninger på nettet om hvordan muslimer går helt over gevind hvis en vantro siger noget som kan lyde som kritik af islam. F. eks. skrev en kommentarskriver på Jihad Watch forleden om hvordan en pakistansk roommate på hans kollegium var blevet voldsomt ophidset da skribenten spurgte ham om sunni/shia-konflikten. Pakistaneren benægtede at der overhovedet var sådan en konflikt, det var noget som man havde fundet på for at skade islam osv.

    Når kuffar siger noget om islam som kan tolkes som kritik er det altid “forkert”, men vel at mærke ikke faktuelt forkert i vores betydning. Robert Spencers bog The truth about Muhammad – the founder of the World’s most intolerant religion bygger udelukkende på autoritative muslimske kilder, Koranen, Bukhari, Ibn Ishaq m. fl., men bogen afvises som “løgn” af muslimer trods dette. Dette er også en infantil reaktion – hvis man ellers kunne anlægge sædvanlig terminologi om fine, eksotiske kulturer! – men kvinderne har ikke samme mulighed for at vise vrede. Bare mine 5 øre.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 7. juli 2007 @ 14:21

  9. -> 8

    Du har ret. Auode er samme både overfriske og overgemte “barn”, og det kan sagtens have været en af den type, vi havde på tråden forleden. Vi er jo pr. definition ikke gode nok i deres optik.

    For en 4-5 år siden fik jeg et link til en lærd muslims hjemmeside, og det var noget af en øjenåbner. Denne muslim havde kastet sig ud i et projekt, der af trosfæller sikkert blev anset for at være både dristigt og kontroversielt. Han diskuterede nemlig med sig selv på nettet, hvorfor de vantros videnskab var kommet længere end den muslimske.

    Udgangspunktet var altså en erkendelse, som ikke kan være faldet denne lærde mand let, og derfor antager jeg, at han lagde meget i diskussionen. Jeg læste med en blanding af vantro (det var ikke en vits) og lattermildhed og følte mig ombølget af en tung atmosfære af mølkugler. Staklen mente givetvis selv, at han var i gang med en skarpsindig analyse, men for at gøre en lang, lang historie kort, havde han ikke fattet det væsentlige. Nemlig at vestlig videnbhsab bygger på den frie tanke og faglig kritik. Staklen kæmpede en totalt mislykket kamp for at få den frie tanke erstatet af Koranen og fattede det ikke selv, men nok at noget var galt. Han blev ved med at væve rundt i det uendelige.

    Desværre fik jeg ikke gemt dette lærerige og patetiske bidrag til min opdragelse i muslimsk tankegang, men jeg må sandelig sige, at det var tankevækkende i al sin uselvstændighed.

    Det samme gjaldt en serie indlæg, som en stærkt religiøs muslim engang skrev i den norske debat under ramadanen og ifølge eget udsagn i en tilstand af gudbenådet fred og tilgivelse. De indlæg var noget af det mest hadske, jeg har set. Han sjoflede på skift alle de øvrige deltagere til med infantile skældsord.

    Jeg har en lille bog af historikeren Alex Wittendorff, som en veninde engang forærede mig, fordi hun mente, at den lige måtte være noget for mig. Det er den. Wittendorff har beskæftiget sig meget med mentalitetshistorie og skriver overbevisende om, hvordan vi indirekte overtager mange normer, historiske erfaringer, moral osv. gennem modersmålet.

    Af og til mener jeg at kunne spore, at normerne fra et andet ikke-vestligt modersmål skår igennem i debatindlæg, fordi der – i mine øjne – er noget galt med den logiske sammenhæng og bygger på dogmer, som er fremmede. Wittendorff har i øvrigt i de senere år skrevet en del læsværdige kronikker i JP bl.a. om islam. Han er ateist.

    Sproget er givetvis fyldt med indlejrede sociale koder, som ikke udenvidere forstås af mennesker fra andre kulturer, selv når de har lært det godt.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 7. juli 2007 @ 15:37

  10. videnbhsab = videnskab. :-)

    Kommentar by Mette (islamofob) — 7. juli 2007 @ 15:41

  11. -> 5 li

    Jeg kan glæde dig med, at James DeMeo også kan læses på engelsk, find ham på google og læs hans book summary: “The origins and diffusion of Patrism in Saharasia, c. 4000 BCE: Evidence for a worlwide, climate-linked geographical pattern in human behaviour.”
    Kort sagt, hans afhandlinger handler om patrikalismens opståen fra sahara over mellemøsten til asien, fordi disse områder skiftede karakter fra savanna lignende landskaber til ørken, med katastrofale konsekvenser for de derboende mennesker.
    Derfor er det ikke overraskende, at alle 3 ørkenreligioner (jødedommen, kristendommen og islam) er gennemsyret af patrikalisme
    på alle niveauer med tilsvarende nedgradering af kvinden.
    gyldenspjaet

    Kommentar by Gyldenspjaet — 7. juli 2007 @ 16:27

  12. -> jaeh mette, du kan ikke skjule dig under et andet navn, din gode stil genkendes.
    Det er ofte sagt at man ikke helt kan lære et andet sprog og bruge det som sit modersmål. Sproget er mere end en samlig ord. Det er nok også derfor sproget ændrer sig i takt med ændringer i samfundet. Jeg vil ikke rigtigt ind på den vanrøgt der foregår i øjeblikket, og slet ikke ind på Dansk Sprognævn.
    Det siges jo også ofte at man skal opholde sig i et land i mindst 5 år, før man bare nogenlunde kan kalde sig fuldbefaren. Jeg har en to-sproget familie. Min kone og papdatter taler godt dansk, de tænker på dansk, men drømmer på russisk.
    Hvis jeg skal være lidt grov, så er det fleste muslimer i Danmark, eksemplificeret ved Helen, funktionelle analfabeter. De kender ordene, men ved ikke hvad der er bag dem, og de aner ikke en brik om dansk endsige vestlig tankegang. De vil altid være et fremmedelement i den befolkning de frivilligt har valgt at bo i. Jøderne var et fremmedelement, fordi datidens samfund tvang dem til at være det. Muslimerne har helt frivilligt valgt det.

    Kommentar by PeterK — 7. juli 2007 @ 20:10

  13. -> 11 Gyldenspjaet.

    Den franske oplysnngsfilosof Montesquieu gjorde også meget ud af de geografiske forholds indflydelse på mennesker i sit hovedværk De l’esprit des lois (Om lovenes ånd), der er fra 1748, og han havde ikke meget til overs for muhammedanerne.

    -> 12 PeterK

    Det er sjovt at din kone og papdatter stadig drømmer på russisk. Måske fordi de taler russisk sammen? Da jeg boede i England, talte jeg kun engelsk, og det varede ikke mere end en måneds tid, førend jeg til min store forundring drømte på engelsk.

    Din kone er russisk læge, kan jeg forstå. Det er to gange sket, at jeg har været i russiske lægehænder på et dansk hospital. Begge var kvinder, og begge meget søde. Men den ene var vældig lang tid om at optage journal, og det var uheldigt, fordi jeg faktisk var meget syg, da jeg ankom med ambulancen, og det var anstrengende for mig at forstå hende, ligesom hun åbenbart tog helt fejl af mig. Til sidst undskyldte hun meget sine fejltagelser. Hun forstod ordene, men åbenbart ikke, hvor hun havde mig som person, men hendes menneskelighed og min tålmodighed og kendskab til faget hjalp os over den hurdle. I dag går det sikkert meget bedre for hende. Den anden russiske læge talte formidabelt godt dansk og var helt på linie med mig, der var ingen problemer, og også hun var meget menneskelig og behagelig. Også dygtig, tror jeg.

    En gang mente jeg, at det var at gå for vidt, hvis man nægtede at lade sig behandle på et sygehus af en af dem med tørklæderne. Men jeg er ved at ændre indstilling til det. Jeg synes ikke, at vi er tjent med i situationer, hvor vi er dybt afhængige af andre, at skulle være oppe mod religiøse holdninger, der er så stærke, at man promoverer dem med sin beklædning under sit arbejde.

    Men undertiden kan et religiøst strejf virke befriende og formidlende, når man befinder sig i en særlig trængt situation. Da jeg en aften ankom til hospitalet, hvor min mor netop var død, havde en dansk sygeplejerske tændt stearinlys i det rum, hvor min mor lå. Hun havde anbragt lidt lyng og nogle rosenknopper, som jeg havde haft med fra Skagen nogle dage tildigere, ved siden af et af lysene og lagt en opslået salmebog imellem blomsterne: “Lysets engel går med glans”. Det føltes meget fredeligt og rigtigt.

    Jeg fik ikke sagt tak, men jeg var taknemmelig over den stemning, hun derved havde skabt ud af egen tilskyndelse og uden kendskab til min mors tankeverden. Jeg gad nok se den dansker, der ikke holder af Ingemanns og Weyse morgen- og aftensange.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 7. juli 2007 @ 21:05

  14. -> Mette

    Med hensyn til Muhammed&Co, så er jeg blevet betydeligt mere skarp i dag, end for bare 5 år siden. Jeg har altid været skeptisk overfor indvandringen, og kan og kunne ikke forstå hvorfor hulen vi absolut skal tage de dårligste og de værste. Der sidder i tusindvis af mennesker i FN’s lejre rundt omkring, hvorfor kan vi ikke tage nogle buddister – eller kristne for den sags skyld, eller nogle der de uddannelser vi har brug for. Apropos læger, så kan jeg stå inde for at de utallige udtalelser om hvor ønskværdigt det er at de flytter hertil, absolut ikke følges op af nogen som helst form for hjælp, hverken økonomisk eller praktisk. Vi vil jo godt hjælpe mennesker i nød, og nogen af os gør det endda for vores EGNE penge. Det er jo så forbandet nemt at være filantrop når det er andre der betaler. Hvis man ikke synes regeringen gør nok, eller man synes ulandshjælpen er for lav, så er det bare enten ned på posthuset eller lidt rundt på nettet, der er utallige steder hvor man kan hjælpe med sine egne penge. Et godt engelsk ordsprog siger “Put your money where your mouth is”
    Jeg er ikke meget for konspirationsteorier. Jeg føler mig dog efterhånden overbevist om at der på højt plan i EU og de lokale regeringer – tænk at man nu skal bruge sådan et udtryk – findes nogle aftaler vedrørende den uundgåelige islamisering af Europa. Det tog lidt under 20 år. Det er umuligt ved politiske møder at få nogen politiker overhovedet til at omtale Euromed, det er mere end svært at få optaget indlæg i aviserne, og læs Hauges hjørne i JP idag, hvor han fabulerer lidt over den moderne historieundervisning.
    Det er synd for vores børn, og jeg tror ikke Marianne Jelved, Birthe Weiss, og hele rækken får deres skamstøtter. Den korte historie vil være blid ved dem, for enhver kritik af dem vil blive opfattet som en kritik af islam – det var jo dem der skaffede islam ind i landet. Men når Europa om nogle hundrede år igen får kastet islams åg af sig, vil den til gengæld være hård.

    Kommentar by Anonym — 8. juli 2007 @ 00:17

  15. -> Mette
    “Din kone er russisk læge, kan jeg forstå. ”

    Vi ser lidt anderledes på det. Hun er dansk læge, hun har en helt almindelig dansk autorisation, og er godt på vej til igen at blive speciallæge. Hun er russisk uddannet, og boede tidligere i en af de gamle sovjetrepublikker der ikke kom i EU. Så havde det været meget lettere at blive dansk læge, for så ombyttes autorisationen bare. Du kan derfor let blive behandlet af f.eks en polsk læge der INTET kender til medicinallovgivning eller sociallovgivning. De er på ferie hos familien, og sidst jeg talte med hende sagde hun at hun glædede sig til at komme hjem.

    Lige præcist her ligger den basale forskel. Når libanesere, pakistanere og resten tager på ferie, så er ‘hjem’ der hvor de rejser til fra Danmark. Når de tager tilbage tager de ikke ‘hjem’ -der er de nemlig – de tager tilbage til Danmark, hvor de fortsætter med at tale om ‘danskerne’ og ‘os’.

    Det er dømt til at være en fiasko.

    Kommentar by PeterK — 8. juli 2007 @ 10:45

  16. # 14 Anonym

    Angående dette med konspirationsteorier – så har det været en glimrende påstand at komme med, når nogle har stillet nærgående spørgsmål om hvad det er der foregår i forbindelse med indvandringen fra de Arabisk/Islamiske lande.

    Tilsvarende påstand har været effektiv, når nogle – tilfældigt eller ved bevidst slid – er kommet tæt på aftaleforholdenes ( EU/Med. aftalerne )substans, samt disses sandsynlige konsekvenser for de gamle, Europæiske lande og de oprindelige befolkninger .

    Bloggeren SPYDPIGEN har nogle glimrende, korte og koncise indlæg omkring disse aftaleforhold .

    At der for os nu kun levnes passiviteten overfor dette projekt er desværre resultatet af den tavshed vores politikere gennem år har valgt at føre, overfor deres vælgere, angående
    disse indgåede aftaler mellem EU og de Arabisk /Islamiske lande.

    Fra år 2010 effektueres disse aftaler , EUs FIRE FRIHEDSSØJLER ,for fuld skrue .

    Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 8. juli 2007 @ 13:22

  17. -> 15 PeterK

    Jeg ser din pointe. Men din kone må da siges at være både russisk og dansk læge i dag. :-) Det undrede mig forleden, da jeg læste, at det har kostet jer en masse penge at nå dertil. Jeg husker ikke, hvordan min bror blev speciallæge, det var ikke længe efter hans grundlæggende uddannelse, og jeg mener, at den kunne kombineres hans daglige arbejde, så at han ikke tabte indkomst ved at spedcialisere sig

    Der er noget galt med myndighedernes håndtering af de udenlandske læger, der komemr til landet. Din kone har åbenbart mødt forhindringer, selv om samfundet er tjent med, at hun hurtigt kommer i arbejde. Andre læger af mere eksotisk oprindelse burde aldrig have haft lov til at arbejde som læger her i ladnet. De udgør en daglig fare for patienterne på hospitalerne, hvor det øvrige personale hele tiden må holde øje med dem.

    Det er glædeligt, når Danmark bliver “hjem”. Jeg husker en gang, at jeg ankom til mit hjem på Lidingö ud for Stockholm efter en lang anstrengende køretur. Det var nytårsaften, og vi ankom netop klokken 12 om natten. Aldrig har jeg haft en mere stærk fornemmelse af at være kommet “hjem”. Men Danmark var nu også hjemme, blot på en anden måde i de år.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 9. juli 2007 @ 10:04

  18. “speDsialisere”! LOL

    Kommentar by Mette (islamofob) — 9. juli 2007 @ 10:06

  19. Jeg kan godt fortælle dig hvordan det foregår – det er en skændsel. Et andet sted. Men her et er frisk eksempel.

    En anden russisk læge som vi kender,bad mig om at tage med, da hun blev indkaldt til integrationssamtale i kommunen. Hun og hendes mand glædede sig, for nu skulle der gang i karrieren igen. Jeg sagde ikke noget, for jeg vidste hvordan det ville spænde af.
    Vel ankommet, lagde socialrådgiveren stærkt ud på dansk, indtil vi fik ham stoppet og fortalt, at det nok var bedst at fortsætte på engelsk. Derefter klarlagde vi hendes baggrund: medicinsk embedseksamen ved et højt rennomeret russisk universitet, 15 år som almindelig læge, samtidigt 6 år som underviser på medicinsk universitet, derefter speciallæge i pædiatrisk kirurgi i 10 år, sideløbende med private patienter. Hun ved hvordan man fikser en der fødes 3 måneder for tidligt med ganespalte. En lækkerbidsken at få ind.
    Hun blev henvist til sprogskole begynderniveau, og fik besked på at hvis hun havde mere end 15% fravær blev hun sendt ud af landet. Vi forklarede så at det ikke var aktuelt, faktisk var hun mere opsat på at få mere sprogundervisning, og om hun ikke kunne henvises til Berlitz, en højskole eller andet. Nix – 2 gange 1½ time om ugen de næste 3 måneder. Derefter sættes der virkeligt målrettet ind: 2 gange 3 timer om ugen det næste halve år. Vi finder en højskole til hende også, det der kan man ikke bruge til noget som helst.

    Hun fik ingen hjælp med hensyn til hvordan hun tackler sundhedsstyrelsen, ingen ulønnet praktik på det lokale hospital, ingen praktik praktik hos en praktisernede læge eller noget som helst andet erhvervsrelevant. Totalt værdiløst. Sprogundevisning sammen med analfabetiske hættemåger der kun kommer fordi ellers ryger kontanthjælpen. Et normalt sprogforløb er normeret til 3 år – og det har hun slet ikke tid til. Om 3 år er hendes medicinske træning pist væk.
    Hun blev dog ikke henvist til en penselfabrik, som en af vore venners kone der har en universitetsuddannelse i økonomi. Hun er en mellemting mellem cand oecon og cand polit, og laver pensler på nathold. Hun har spurgt om hun kan få lidt assistance så hun kan få ansættelse i en bank, det kan hun ikke, hun har jo arbejde…..

    Måske skulle hun skifte til islam og brænde et par politibiler af.

    Kommentar by PeterK — 9. juli 2007 @ 19:22

  20. -> 19 PeterK

    Det var en skrækkelig historie. Ak, hvilket spild, og samtidig bruger man en masse ressourcer på andre, som bare løber rundt og skaber sig.

    Jeg fortalte tidligere, at junior i sin tid til studentereksamen stod til “briller” i fransk og i det hele taget en elendig eksamen, hvilket han i sin hormonforstyrrede tilstand ikke kunne se nogle afskrækkende perspektiver i. Jeg sendte ham på intensiv sprogskole, og så vidt jeg husker, mødte han hver dag i en uge. Det var dyrt, men hans fransklærer var forbløffet over, hvor meget han lærte på de få dage.

    Når en så umotiveret ungersvend kan opnå så meget på så kort tid, må et motiveret voksent menneske kunne lære vældig meget ved intensiv undervisning blot i nogle måneder. En enkelt lærer kan jo undervise flere elever på samme tid med moderne hjælpemidler.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 9. juli 2007 @ 21:44

RSS feed for comments on this post.