3. august 2007

DR’s Irak-korrespondent Jeppe Nybroe løj for åben skærm

Det er ikke længe siden det i DR blev besluttet at kanalen skulle være bedre til at markedsføre sig selv, og specifikt blev det nævnt at den sene udgave af TV-avisen søndag aften skulle føre an med dagsordensættende journalistik. Vi er nogle der husker DR’s dyrkelse af Den hemmelige krig.

Sidste søndag var tophistorien Danmarks tilbagetrækning fra Irak, og her kunne man blandt andet se Irak-korrespondenten Jeppe Nybroe med hjelm på hovedet fortælle…

Jeppe Nybroe, DR: “Nu ruller nogle af de allersidste danske soldater ud af Irak i ly af nattemørket. Missionen for den danske bataljon her i landet er endelig afsluttet.”

TV2 opsnappede historien, som Ekstra Bladet idag skriver om. Her lidt fra Løj for åben skærm (papir).

“Søndag den 29. juli, rapporterer Nybroe, at de danske soldater i Irak tæsker gennem ørkenlandskabet for sidste gang. De skal bare overleve denne nervepirrende odyssé gennem fjendtligt territorium, og så er de ude af Irak for altid. På ladet af et af militærkøretøjerne sidder DR’s korrespondent Jeppe Nybroe og rapporterer fra denne sidste fase af Danmarks historiske tilbagetrækning fra det okkuperede land til op mod en million danske seere.

Nej, han gør ej. Jeppe Nybroe er på vej IND i Irak, og billederne er skudt en dag tidligere i Kuwait. Han bilder altså med fuldt overlæg os taknemmelige idioter hjemme foran skærmene ind, at han er på vej modsatte vej, og at de billeder, der bryder igennem til de danske stuer, er dokumentation på et historisk øjeblik.

Der er helt åbenlyst ikke tale om en fejl, men om gennemtænkt manipulation og en direkte løgn. Det erkender DR’s nyhedschef, Ulrik Haagerup, da også om end modvilligt. – Vi har ikke kun undskyldt for en fejl – vi undskylder for hele indslaget, siger han kortfattet til Ekstra Bladet.”

DR har fjernet indslaget, men TV2 har bragt det i uddrag. Begge kan ses herunder.

  • DR – Jeppe Nybroe blog (debat om indslaget).
  • 3/8-07 TV2 Online – Pressejurist: Løgn svækker DR.
  • Oploadet Kl. 14:33 af Kim Møller — Direkte link54 kommentarer

    54 Comments »

    1. mms://WMSC.dr.dk/storage/Auto/ODPNyheder/tva/tva210020070729.wmv

      Kommentar by Anonym — 3. august 2007 @ 15:00

    2. DR bør statuere et eksempel og give Jeppe Nybroe en længere karantæne i et kedeligt tilbagetrukket job. Han vil ikke blive savnet.

      En gang havde jeg det indtryk, at Nybroe var lovende. Men efter fx at have set ham flere gange som kongelig hofreporter og i rollen som socialt forarget, har jeg fuldstændig skiftet mening. Han forfalder lynhurtigt til floskler, der er så sentimentale, at man sidder og krummer tæer. Og når Nybroe desuden er uhæderlig, konkluderer jeg, at han er han for dårlig og uinteressant til at bestride en af landets mest fremtrædende stillinger som reporter. Desuden kan DR ikke bære mere af den slags. Man er nødt til at tage sig voldsomt sammen.

      Kommentar by Mette (islamofob) — 3. august 2007 @ 15:06

    3. Det er sådan set ikke så meget et spørgsmål om hvad DR kan tage eller ikke tage, fortagnet skal privatiseres eller i det mindst bringes til at skulle leve med at kunderne betaler for hvormeget og hvad de vil se.

      Kommentar by PB — 3. august 2007 @ 15:20

    4. Helt almindeligt i alle dele af pressen. Forstår ikke hvorfor dette er et problem – Tv2, tv3 alle aviserne..alle laver de her stunts..

      Kommentar by Allan — 3. august 2007 @ 15:32

    5. Det er forkert af dem, at de har fjernet indslaget. Kan vi ikke skaffe en kopi? Gid der var nogen, der havde youtubet det indslag…

      Kommentar by Universalgeni — 3. august 2007 @ 15:46

    6. -> 5 Universalgeni

      “Det er forkert af dem, at de har fjernet indslaget. Kan vi ikke skaffe en kopi? Gid der var nogen, der havde youtubet det indslag…”

      Foreløbigt har jeg lagt TV2-indslaget online. Det originale DR-indslag kommer på senere, formentligt først om et par uger.

      Kommentar by Kim Møller — 3. august 2007 @ 15:58

    7. Det er sikkert kun toppen af isbjerget. DR er en af
      danmarkshistoriens største skandaler.

      Kommentar by islamofascisme — 3. august 2007 @ 16:03

    8. I forhold til hvad jeg ellers ser af historier med mærkelige vinklinger, så synes jeg faktisk det her er harmløst.

      Kommentar by Gio — 3. august 2007 @ 16:14

    9. Allan:
      “Helt almindeligt i alle dele af pressen. Forstår ikke hvorfor dette er et problem – Tv2, tv3 alle aviserne..alle laver de her stunts..”

      Allan om voldtægt:
      “Helt almindeligt på alle dele af Nørrebro. Forstår ikke hvorfor det er et problem – jyder, fynboer, sjællændere.. alle laver de her stunts”.

      Allan om mord i Sverige:
      “Helt almindeligt i alle dele af Sverige. Forstår ikke hvorfor det er et problem – Jonsson, Jönsson og Johansson.. alle laver de de her stunts”

      Allan om Holocaust:
      “Helt almindeligt i alle dele af verden. Forstår ikke hvorfor det er et problem – Mussolini, Stalin og Mao.. alle laver de de her stunts”.

      Allan om Kurt Thorsens garantier:
      “Helt almindelig i alle dele af erhvervslivet. Forstår ikke hvorfor det er et problem – Mærsk McKinney, Dyremose og Thor P.. alle laver de de her stunts”.

      Kommentar by ordkloever — 3. august 2007 @ 16:21

    10. Det er værd at bemærke at Jeppe Nybroe kun holder pause fra skærmen, og derfor må formodes stadig at udføre ‘journalistisk’ arbejde for DR – blot er det nu usynligt for seerne. Men tak til TV2 for at afsløre dette fupnummer. Efter triple-A skandalen havde TV2 nok også brug for at understrege, at andre kanaler også bedriver underlødig journalistik…

      Kommentar by NikolajFR — 3. august 2007 @ 16:24

    11. Bemærk iøvrigt at den ansvarlige chef “vælger at tro at han ikke løj bevidst”. Hvordan kan man være i tvivl om at der er løjet bevidst ?

      Jeg er bange for at årsagen til DR chefens manglende handlekraft er at den slags løgnagtighed er almindeligt udbredt i DR, og at Jeppe Nybroes egentlige brøde er at : han er blevet taget i det.

      Tænk at manden fortsætter (godt nok med en lille betalt rygepause indlagt) og kan fortsætte sammen med alle de andre cafe smarte tøjdyr fra TV-avisen

      .. Ligesom dem der hængte hjemmehjælperen ud – ja da – de blev heller ikke fyret men slår stadig deres folder på DR.

      Hold kæft et utroværdigt foretagende

      Kommentar by Flemming — 3. august 2007 @ 17:09

    12. … ja det var så en dagplejemor…. ups… jeg skulle måske ansøge om en plads i en DR redaktion

      Kommentar by Flemming — 3. august 2007 @ 17:09

    13. Fuldstændig enig med Mette (2). Her på Uriasposten er ofte blevet afsløret mediernes fuldstændig kritikløse accept af nyheder serveret f.eks. af nyhedsbureauerne, som ved grundig gransknng viser sig at være fejlagtige. De ’stakkels’ journalister har deadlines og skal præstere indslag af ‘ophidsende’ karakter og fristes til dette stunt. Med den stadige strøm af nyhedskanaler 24-7 som skal fyldes for at sælge reklameblokke vil vi se meget mere af denne slags, selvom hele blogverdenen er klar som høge til at slå ned på alle fejl. Prøv at læse dette lille indslag om hvor taknemmelige medier er for blot at videregive oplysninger uden seriøs kontrol.
      http://www.amr-politik.blogspot.com/
      under 02.08. Guiliani.

      Kommentar by Jørgen O. — 3. august 2007 @ 17:40

    14. Tja… Manden har dummet sig, men det får ikke mit pis i kog, da det jo ikke har nogen speciel indholdsmæssig betydning for nyheden som sådan. Det havde været noget værre hvis han havde manipuleret nyhederne i en bestemt politisk retning. Som det så ofte sker fx. på denne kanal…

      Kommentar by The Man — 3. august 2007 @ 18:50

    15. Hvorfor tror i Jeppe Nybroe gjorde dette? Kan der have været en politisk vinkling bag løgnen??

      Kommentar by Alexander Andreassen — 3. august 2007 @ 18:59

    16. Så nu er TV-avisen Danmarks førende doku-drama program?

      Kommentar by Ole — 3. august 2007 @ 19:09

    17. Tja… Manden har dummet sig, men det får ikke mit pis specielt i kog Det har jo ikke nogen speciel indholdsmæssig betydning for nyheden som sådan. Det havde været noget værre hvis han havde manipuleret nyhederne i en bestemt politisk retning. Som det så ofte sker fx. på denne kanal…

      Kommentar by The Man — 3. august 2007 @ 19:46

    18. Sorry – dobbelt postering. Troede ikke den var gået igennem første gang.

      Kommentar by The Man — 3. august 2007 @ 19:47

    19. Skønt at se DR blive taget med bukserne nede. Samtidig er det også morsomt at se folk som ‘Allan’ og ‘The Man’ desperat forsøge at forsvare deres propagandakanal. Forhåbentlig kan denne skandale blive endnu et lille ryk i den undermininering af befolkningens vilje til at betale tvangslicensen. En proces som gudskelov skrider frem dag for dag.

      Kommentar by JensH — 3. august 2007 @ 19:48

    20. Arghhh…det da bare (D)DR DOKUMENTAR !!!!
      Rent forvrøvlet 1.100.000.oo kr mad for falske oplysninger til den hårdtarbejdende tvangsbetalende befolkning….

      Kommentar by li — 3. august 2007 @ 20:50

    21. @ 12 og 15 – The Man

      Tjoh, udover at manden var i hamrende ond tro (han vidste eller burde vide) at var på vej IND i Irak og ikke UD af Irak og dermed uden blusel lyver på landsdækkende tv på en kanal, som alle er mere eller mindre tvangsindlagt til at betale til og derfor burde være særlig opmærksom på sin egen journalistiske redelighed og uparktiskhed, jamen så er der vel ikke noget i vejen med historien.

      I øvrigt virker det som om TV-Avisen bliver stadigt ringere. Forleden kunne jeg f.eks. høre om en bro, der var kollapset i staten Minneapolis…

      Kommentar by Henrik — 3. august 2007 @ 20:54

    22. -> 19

      “bro, der var kollapset i staten Minneapolis…”

      Staten Minneapolis ?? Jeg formoder at ‘hovedstaden’ i den stat ifølge (D)DR hedder Minnesota :-)

      Gad hvor (D)DR i disse dage får deres oplysninger fra. Kan det være fra Allan mavepusters blog, hvor man igår kunne læse:

      “og hvis man kritiserer Rusland for dets atomprogram, kritiserer man ikke den romersk-katolske kirke”

      Hvis disse to eksempler er udtryk for en generel tendens, så står det sgu sløjt til med den faktuelle viden på venstrefløjen.

      Kommentar by JensH — 3. august 2007 @ 21:42

    23. En DR journalist lyver og fordrejer for åben skærm – helt ærlig – hvor er nyheden?

      Kommentar by Limewoody — 3. august 2007 @ 22:10

    24. @20:

      “Hvis disse to eksempler er udtryk for en generel tendens, så står det sgu sløjt til med den faktuelle viden på venstrefløjen.”

      Tja, det står næsten lige så slemt til som på højrefløjen hvor Kim Møller øjensynligt ikke er klar over at Danmark er med i Schengen (jfr. tråden “Eyvind Vesselboe (V) om den danske udlændingelov: “Ladeporten er sådan set åben.”, kommentar 4 og 10.

      Man skal ikke kaste med sten….

      Kommentar by The Man — 3. august 2007 @ 23:17

    25. For efterhaanden mange aar siden var der en lignende sag. Nogle “aktivister” satte den gang ild paa Shell-stationer, i angivelig protest mod olieselskabets engagement i Sydafrika (under Apartheid-styret.)
      En DR-journalist, hvis navn jeg desværre ikke husker, lavede et fingeret inteview med en angiveligt Shell-saboterende “aktivist”, der bar maske. Vi var flere, der genkendte den falske “aktivist”; en ganske vist venstreorienteret, men snarere optrædens- end sabotageorienteret person (som Gudskelov stak piben ind efter sin ulyksalige opførsel, og muligvis trak sig tilbage paa et nedlagt husmandssted paa Lolland, eller noget i den stil). Indslaget blev vist, men journalisten forsvandt sporløst fra TV-avisen derefter, hans fyring blev knap nok meddelt i pressen, skønt den var et faktum.
      Men det var jo den gang.

      Hilsen, Kristoffer Mogensen

      Kommentar by Kristoffer Mogensen — 4. august 2007 @ 01:52

    26. Jeppe Nybroe er jo blot en lille medløber, lakaj i det røde spind, der hedder DDR – en mand, der forsøger at gøre sig nyttig overfor ledelsen, såmænd bare gerne vil beholde sit vellønnede job.

      På halmtorvet har den slags mennesker en meget sigende betegnelse, og til forskel for Jeppe Nyboe, så gør de sig hverken til mere end hvad de er eller ligger skjul på det.

      Jeppe Nyboe bilder sig ind han er journalist.

      Som Børge siger: Privatiser lortet.

      Kommentar by Bodil. — 4. august 2007 @ 05:57

    27. Mange tak for videoen, Kim. :mrgreen:

      Nybros dagsorden er den samme som resten af journalisterne i DR har. De vil vælte regeringen og erstatte den med et rødt kabinet. De mener øjensynligt, at Irak-krigen er et passende værktøj. Og så ødelægger de det hele ved at være overivrige i tjenesten. Man dør jo af grin. :lol:

      Men tager de grundigt fejl. Irak-krigen kan ikke vælte regeringen. Det er kun hos dem selv på den yderste venstrefløj, at krigen betyder så meget. Det gør den ikke for flertallet af befolkningen.

      Kommentar by Universalgeni — 4. august 2007 @ 07:15

    28. Atter en usandhed fra DanMarx Radio
      Og man er tvunget til at betale gildet.
      Nogen her som ved,hvad der rent faktisk sker,hvis man frasiger(stopper)licensbetaling til sin sin “Public Service” kanal?
      Kunne forestille mig noget med politibesøg/retsager/Ribers/fængsel/
      udlæg i ejendom osv?.Hvilke rettigheder har DR mon? Og en selv?
      Det opfattes jo nok som en stor forbrydelse af eliten i landet ikke at have lyst til at støtte denne manipulende reklamesender,for
      Islam og Socialisme.
      Hørte jeg iøvrigt ikke den konservative Jakob Axel Nielsen udtale fornyligt at de som ikke ville betale medielicens,skulle man bare
      slæbe i retten,og få dem til at betale. Virkelg flot af en person
      (og et parti)som på sin hjemmeside taler “størst mulig frihed til den enkelte” (dog under hensyntagen til fællesskabet).
      Privatisering af DR nu! Tak !

      Kommentar by Henrik -patriot — 4. august 2007 @ 09:36

    29. hej

      Kommentar by Anonym — 4. august 2007 @ 09:49

    30. Meget smart af DR.

      Om de kører ud eller ind? What the Heck. Danmark er på vej ud af Irak, og det er sagen.

      Så er det jo skønt for DR, at kunne tage lidt uskyldig journalistisk manipulation, der skal vise, at Danmark er på vej ud, og gøre det til et kæmpe nummer om manipulation. Som man kan slå ih så hårdt ned på, og dermed demonstrere, at DR tager sandheden meget alvorligt. Og så Nybroe – ha! Havde det så været den rabiat frådende Sippel.

      Nu kan DR så i ro og mag fortsætte den uendelige strøm af løgne i form af uendeligt grove vinklinger og udeladelser.

      Mvh. Børge. (DR skal lukkes.)

      Kommentar by Børge — 4. august 2007 @ 09:58

    31. Det er jo en lille og ikke særlig alvorlig sag med Jesper Nybroe, hvis ikke DR generelt har store problemer med troværdigheden. Da DR´s troværdig er meget tyndslidt bliver denne lille latterlige historie pludselig alvorlig. Det er man åbenbart klar over på DR.

      Nu giver man Jesper Nybroe en over næsen, man vil ikke bruge ham i tre måneder. Hvilken anden arbejdsgiver vil beholde en medarbejder, man ikke vil bruge i tre måneder. Grotesk.
      fhv grisehandler.

      Kommentar by fhv grisehandler — 4. august 2007 @ 10:06

    32. Når DR bliver taget med bukserne nede, holder DR totalt lav profil. Emnet er uddebatteret, udraderet,usynligt!
      Hvor er den “slagtning” som DR ellers står for, når der er tale om folk der har gjort sig uheldigt bemærket? Altså folk UDENFOR vennekredsen: DR, Politiken, De radigale, Hattedameklubberne? Enhedslisten? Det islamiske trossamfund? Libyen? Taleban? Muslimer i dialog? Pamperklubben EU? DDR? Cuba? Rejselystne sharia-imamer? Kvinfo? (Puha godt selskab DR har gjort sig til talsmand for!)

      Kommentar by morlille — 4. august 2007 @ 10:11

    33. Jeppe Nybroe har nok FØLT TRANG til at iscenesætte sig selv som stjernereporterEN. En trang, som alt for mange journalister ligger under for, og som skygger grundigt for selve nyheden og de faktuelle OG FOR SEERNE INTERESSANTE begivenheders gang.

      Man har også tidligere på DR brilléret med bl.a. interviews af politikere omkring faktuelle, politiske begivenheder, hvor det helt tydeligt, nærmest demonstrativt, blev foreholdt seerne, at det var intervieweren, der var stjernen, og at dennes egne synpunkters vigtighed blev “banket fast” ikke med argumentation, men uforskammet og vrængende, uhøflig konstatering af interviewofferets “åbenbare” mening.
      Trine Gøtzsche, bl.a., var et godt eksempel på denne, nærmest fornærmede og demonstrativt konstaterende journalist, når hun rundede et interview af med en indbudt person, der, som det blev udtrykt, havde “”DIN” mening” om tingene.
      Altså ikke stjernereporterens egen og i sammenhængen ganske uinteressante mening om igen!

      PRIMADONNANYKKER ;-)

      Kommentar by +M+ — 4. august 2007 @ 10:38

    34. Apropos journalistik, løgne, medier og herunder i-net… et interessant læserbrev i JP d.d.

      “Selv om det var afgørende for mig, at dommen mortificerede alle beskyldninger, dvs. kendte dem for døde og magtesløse, er der dog passager i den, der bør give anledning til overvejelser. For det første rettens manglende anerkendelse af internettets betydning. Da Klitgård afviste, at udlægning af en injurierende artikel på internettet var ensbetydende med udbredelse af injurier og gav som begrundelse, at ”artiklen alene er at finde i det internetbaserede arkiv sammen med alle øvrige numre af ”Håndslag””, påvirkede det retten, så den sluttede, at skaden for mig ”må anses for begrænset, idet det må lægges til grund, at artiklen alene har været bragt i tidsskriftet ”Håndslag”, der må anses for at have et forholdsvis begrænset oplag”. Men et ”arkiv” på internettet er et åbent arkiv, tilgængeligt for enhver. Det var jo her, mit oldebarn fandt beskyldningerne. Til trods herfor har retten altså set bort fra vor henvisning til, at det var en skærpende omstændighed, at artiklen var gjort tilgængelig for et stort publikum af internetbrugere, og dobbelt skærpende at den trods vore ihærdige protester blev fastholdt dér i månedsvis frem til dommen.

      Internettet har faktisk fået en så central placering i dagens vidensformidling, at der er behov for at overveje ajourførte rammer – også i forhold til Pressenævnets muligheder for at træde i karakter.”

      Mere i JPkronik: “Dyrt at få ret i debatten ved rettens hjælp” af Bjørn Svensson, redaktør, cand. polit, Haderslev…

      http://jp.dk/morgenavisen/meninger/article1029846.ece

      Kommentar by +M+ — 4. august 2007 @ 11:26

    35. DR’s pinlige optræden minder mig om, da man flyttede rundt på en norsk sangerinde, hvis påklædning Outlandish ikke kunne acceptere. Kjolen var ellers lang, gik til halsen og havde ærmer. Men armene var udækkede. Det har jeg diskuteret nord for Skagerrak og gik i den forbindelse ind på mit biblioteks udlån af netmusik for at se, hvad Outlandish har indspillet.

      Det fleste numre er på engelsk, men der er en grufuld undtagelse. Prøv at google på “de binder os på mund og hånd”, så skal I bare se, hvor mange henvisninger I får til Outlandish. I det offentlige rum har de erobret sangen.

      Jeg ved, at dette er lidt uden for emnet, og det havde været mere korrekt at anbringe indlægget sammen med koranafbrændingerne, som er ved at sakke bagud. Men her er der virkelig er tale om misbrug af en af de nationale skatte, så derfor skal det med øverst i feltet.

      Hvis I lytter til indspilningen vil i opdage, hvordan gruppen skabagtigt bliver ved med at kramagtigt og næsten klynkende at gentage “de binder os på mund og ånd men de kan ikke binde ånd”

      Jeg var ved at blive dårlig og afbrød hurtigt. Der er ingen, der binder herrefolket her i landet, og jeg ser meget gerne, at den slags typer skrider. Ladeporten er åben, og de kan sikket sagtens ernære sig med deres sang i et land, hvor de føler sig frie. Hvad med Saúdi-Arabien eller Malaysia måske, der går det jo den “rigtige” vej mod sharia og burka?

      Kommentar by Mette (islamofob) — 4. august 2007 @ 12:12

    36. krampagtigt

      Kommentar by Mette (islamofob) — 4. august 2007 @ 12:13

    37. Her er indslaget fra TV-avisen på YouTube.
      http://youtube.com/watch?v=xnq6x9McaXQ

      Kommentar by (D)DRWatch — 4. august 2007 @ 12:32

    38. Det direkte link virker vist ikke, prøv istedet http://youtube.com/user/ddrwatch

      Kommentar by (D)DRWatch — 4. august 2007 @ 12:41

    39. Dengang Outlandish sang den til førbryllupsfesten for Frede og Mary skrev jeg om, hvordan de havde manipuleret med P.H.s tekst .

      Jeg var mildt sagt vred .

      Men reaktioner var der ikke mange af .

      Om det så var fordi Frede så ud til at være SÅ begejstret eller at man var ligeglad ved jeg ikke.

      Måske ER mange mennesker berørte af hvad som sker med samfundet, men langmodigheden er fortsat tilstede .

      Når bl.a. et system som DR får så lang snor af Danskerne er det muligvis fordi Danskerne af natur er langmodige .

      Men alt har en grænse for selv den mest tålsomme .

      Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 4. august 2007 @ 12:47

    40. ->29

      “Hvis I lytter til indspilningen vil i opdage, hvordan gruppen skabagtigt bliver ved med at kramagtigt og næsten klynkende at gentage “de binder os på mund og ånd men de kan ikke binde ånd”

      Jeg var ved at blive dårlig og afbrød hurtigt. Der er ingen, der binder herrefolket her i landet, og jeg ser meget gerne, at den slags typer skrider”.

      Jeg tror efterhånden jeg er helt afklaret i min opfattelse af én af de mekanismer som bestemmer udviklingen i Vesten mht. islam, nemlig dén dynamik som skabes af markant forskellige opfattelser af offerrollen.

      Når Outlandish som her, eller som det opleves dagligt af det seneste eksempel på en øretæveindbydende muhamserklynker, prøver at fremstille sig som ofre for vores undertrykkelse, så er det ikke kun et spil for galleriet. Så længe verden ikke er underlagt islam, som udtrykt af Det Muslimske Broderskabs grundlægger Hassan al-Banna (bedstefar til Tariq Ramadan) “Islam is to dominate and not to be dominated”

      http://www.afsi.org/OUTPOST/2004JAN/jan3.htm

      – så længe vi vantro ikke er dhimmier – så længe er Outlandish og verdens muslimer “ofre” for en krænkelse af den guddommelige orden. Ingen tvivl om at klynkeriet har autentiske rødder, så længe verden er opdelt i rettroende og vantro.

      Dette går som hånd i hanke med den opmærksomhed på den lidende næste, som har sin oprindelse i kristendommen, og som gennemstrømmer Vesten, selv i de mest sekulariserede samfund. Dette ved muslimerne ganske givet, så i tilgift til deres følelse af offerstatus ud fra et livssyn som er os fremmed, er der også en helt kalkuleret manipulation af vores kollektive følelse af skyld.

      Denne vestlige skyldbevidsthed er nu bestemmende ikke blot i mellemmenneskelige anliggender, men også på nationalt og internationalt plan. Der er ikke længere den samme sondring mellem “Guds rige” og “kejserens rige”. Derfor de groteske “undskyldninger” for alskens ondt vores forfædre skulle have begået, derfor de endeløse hensyn ift. muhammedansk religionsudøvelse i vestlige lande.

      Vores ledere tror at man kan “appease” vilddyret islam ved disse knæfald. Tværtimod, dette giver dem kun yderligere blod på tanden, motivationen til at fortsætte dødsstødet mod os er den samme, så længe islam ikke dominerer.

      Alt dette er måske indlysende klart, men jeg nævner det, fordi jeg ser det negativt selvforstærkende samspil som udspringer af offerdyrkelsen som en overordentlig destruktiv mekanisme. Det vil fortsætte så længe der er nogen som ikke stiller spørgsmålstegn ved det rimelige i at de udgiver sig som ofre.

      Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 4. august 2007 @ 15:34

    41. BTs forside i dag handler om denne sag. Kan ikke huske hele ordlyden, så den i forbifarten i kiosken. Men jeg studsede lidt over:”grebet i flere fejl”
      Sjovt hvordan lodrette løjne kan blive udlagt som “fejl” og omvendt, alt efter hvem der lyver eller fejler.

      Tror også det er første gang at jeg hører udtrykket; “at blive grebet i en fejl”.

      Det er et helt besynderligt sprogbrug man her anvender for at ungå at kalde en løgn for en løgn.

      Kommentar by Phanarath — 4. august 2007 @ 16:27

    42. Hvis man ser bort fra DR’s politisering, så mener jeg at årsagen til det falske nyhedsindslag er, at TV reportere har fået en ulyksalig trang til at promovere sig selv. Det er ikke nyheden der er vigtigst, det er vigtigere at man kan vise sig selv midt i nyheden, om den så skal vrides og vendes til det ukendelige. Under optøjerne i København skete det samme, man var mere interesserede i nogle TV billeder af reportere stående i røg, damp og tåregas, end faktuelt at forholde sig til hvad der sker. Man laver ikke journalistik, man laver oplevelser.

      Kommentar by PeterK — 4. august 2007 @ 20:35

    43. :-)

      http://jp.dk/meninger/tegning/article1030746.ece?showInfo=image

      Kommentar by Nicolai — 5. august 2007 @ 00:34

    44. -> 34 og 35

      “Man laver ikke journalistik, man laver oplevelser.”

      Jeg kunne ikke være mere enig, og primadonnaerne har alt for længe haft frit spil. Vi har ikke så mange muligheder for at tage dem på fersk gerning, men Kim Møller gør et formidabelt stykke arbejde i så henseende.

      Det var TV2’s Rasmus Tantholdt, der afslørede Jeppe Nybroe. Samme Tantholdt, som på et tidspunkt under Irakkrigen fik en berettiget irettesættelse for at skævvride og odpdramatisere sine reportager. Reporterne har sikkert længe kunnet fortælle en hel del om hinandens fupnumre, og Tantholdt er måske blevet træt af at være den eneste kendte synder. Ole Sippel var meget slem og provokerende ud over alle grænser – bogstaveligt talt. Men han blev prisbelønnet for det.

      Selv synes jeg, at Per Nyholms on the spot reportage fra “massakren i Jenin” er det værste, jeg har oplevet af den slags. Jeg tror, at den er blevet fjernet fra JP-arkivet, for jeg har ledt forgæves efter den.

      Ellers vil jeg opfodre til at klage til seernes og lytternes redaktør i DR Jacob Mollerup, hver tredje får nemlig ret, og man får i alle tilfælde en pæn behandling.

      I forgårs var der et interview med Mollerup i JP’s kulturtillæg, hvor han udtalte, at “der klages – men slet ikke nok”.

      For tre år siden satte Jacob Mollerup sig i stolen som DR’s første ombudsmand, han har netop fået forlænget sin ansættelse, og organisatorisk er hans stilling styrket, idet han ikke mere ansættes arf DR’s direktion men af bestyrelsen.

      I øvrigt er tendensen med at kræve “events” i almindelighed løbet helt løbsk og tyder på et alt for grådigt og overfladisk forhold til tilværelsen.

      Kommentar by Mette (islamofob) — 5. august 2007 @ 09:30

    45. Se også om Jeppe Nybroe-skandalen:

      http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article324333.ece

      Jeg har faktisk hele tiden syntes, at har var irriterende og uprofessionel: Han mestrede slet ikke det dér nye studie (som de har kopieret fra TV2), hvor han skal rende rundt og vifte med armene og pege på diverse blue screen virtuelle objekter osv (som jeg i øvrigt synes er noget pjat). Glemte også hele tiden sine replikker og vrøvlede direkte.

      Mette: Det lyder da interessant med Mollerup! Tror jeg vil finde damp-radioen frem. – Så skulle der hurtigt blive stof til en sommerhilsen til DR. Stort set hver eneste P1 indslag er jo kritisabelt, så man bør bare tæppebombe dem. Og hvis man så ellers har gjort lidt ud af argumentationen, så kan de ikke undgå i det mindste at give én lidt ret. En god, gammeldags Zermürbungstaktik. Eller som Joe Stalin plejede at sige: “Kvantitet er i sig selv en kvalitet”. Så fat tastaturet og find spole-båndoptageren frem. Erhard vil glæde sig oppe i sin himmel…

      Morten Messerschmidt, jf. Torben Lund-skandalen, har også en alternativ blog her:

      http://www.ebblog.dk/1306/perma/13742/

      Kommentar by Nicolai — 5. august 2007 @ 12:47

    46. -> 37 Nicolai.

      Ja, det tror jeg roligt, at du kan bruge tid på. Mollerup gav mig medhold.

      Kommentar by Mette (islamofob) — 5. august 2007 @ 14:32

    47. LFPC

      At muslimer/islam er ofre for de Vantro og deres samfundsformer, så længe den Vantro del af verden ikke er blevet underlagt islam, er ikke indlysende .

      For at forstå dette skal man have arbejdet sig frem til i hvert fald en vis mængde indsigt og viden omkring ideologien islam .

      Dertil kommer endvidere den psykolgiske side af den islamiske sag, som
      desværre er temmelig underbelyst.

      Jeg tror, der venter nogle overraskelser af de mere ubehagelige NÅR vi engang får samlet det fornødne mod til også at sætte en psykologisk optik på islam og muslimer – og ikke kun på Vantro og den ikke-islamiske del af verden .

      Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 5. august 2007 @ 14:47

    48. vivi, jeg har i årevis skrevet om islams bundneurotiske angstmekanismer, ansvarsløsheden og den rødglødende misundelse. En gang imellem ser jeg at at andre også er inde på emnet, men du har ret, der burde mere fokus på det psykologiske og i den forbindelse islams negative potentiale.

      Sven Ove Gade er inde på det i sin JP-klumme i dag, efter at han har fået læst Ayaan Hirsi Alis selvbiografi. Den har jeg også henvist til mange gange, fordi hun indgående beskriver de uhyggelige somaliske mønstre af løgne, og hvordan de kan æde folk op og terroriserer en i hverdagen.

      Et af de forhold, som jeg har bidt meget mærke i, er mange indvandreres helt urimelige beskyldninger og påstande om vores ringeagt for deres hudfarve. Jeg har fået det indtryk, at de havde skiftet hudfarve, hvis det lod sig gøre – som Michael Jackson.

      Disse forhold har vi ingen inflydelse på. De må udkæmpe den slags kampe med sig selv, ingen kan gøre et for dem.

      Kommentar by Mette (islamofob) — 5. august 2007 @ 15:18

    49. @48 Mette

      At disse kriminelle muslimske provokatører hyler om hudfarven, er det fordi deres samvittighed ses gennem huden!

      Det er ikke om de er en eller anden nuance af brun eller sort. Det er deres opførsel, vi hader !

      Kommentar by Dansk Realist — 5. august 2007 @ 19:25

    50. Rasmus Tantholdt sagde i den seneste udgave af “Pressemøde”, at han er gammel militærnægter. Se det, havde jeg aldrig troet, med hans reportager fra Irak in mente…

      Kommentar by JanChris — 5. august 2007 @ 22:31

    51. Islam perverterer sine tilhængere .

      Hvordan ideologien formåer dette burde være et oplagt mål for et psykologisk, som et psykiatrisk studie .

      F.eks. har man undersøgt hvordan det kunne gå til, at Inkvisitionen kunne tænde bål over hele Europa, hvor ofrene var kvinder = hekse, men også folk som talte imod det vedtagne, katolske verdensbillede .

      Selv hertil landet kom denne sygdom .

      Islam SKAL splittes ad i atomer for at finde ud af hvordan det kan være, at man i det 21. årh. kan få muslimer til at hade vantro , udføre den moderne form for Jihad imod dem og deres lande, anvende Taqiyya , Kitman og leve som Takfire med det for øje, at erobre og undertrykke for Allah .

      Hvordan det kan være, at unge veluddannede muslimer – uddannede på Vestlige uni.ere – ikke finder der er nogen modstrid mellem f.eks. en uddannelse indenfor et naturvidenskabeligt område og så Koranens og Hadiths indhold .

      Hvordan kan dette lade sig gøre – på een og samme tid at besidde en sådan uddannelse og samtidig være islamist ?

      Noget i den islamiske ideologi må altså udvirke at sådanne mennesker gøres blinde og døve overfor videnskabelige kendsgerninger .

      Hvordan kan vi risikerer, at den type mennesker virker som læger i vore, vantro samfund ?

      Og dette gælder tillige alle andre fagområder, hvor muslimer af den Rettroende slags ( og hvordan finde ud af hvem der er Rettroende, kultur-eller moderat muslim ) virker .

      Hvordan kan vi stole på muslimer – for hvem kan f.eks. skelne mellem en Takfire og en Islamist ?

      Dette ville under normale forhold kunne udlægges som paranoia .

      Men vi lever ikke under normale forhold .

      Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 6. august 2007 @ 00:23

    52. Skelne mellem en kultur-muslim og en Takfire ?

      Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 6. august 2007 @ 00:26

    53. Hvad er egentlig problemet?
      Vi ser det jo hver evig eneste dag: Manipulerede indslag, der har til formål at bibringe de stakkels (“dumme”) seere en virkelighed, som ganske enkelt ikke eksisterer! Klassiske eksempler er situationen, hvor journalisten rimnger på en dør, for derefeter at blive modtage af sin egen fotograf – indefra!! Jamen, hvad …. hvor dumme forestiller man sig, at seerne er?
      Den andenklassiske situation er den spørgende miskrofon på f.x. gågaden om et eller andet emne – og vi ved det: Det lykkes sjovt nok gang på ang at finde et antal adspurgte, som lige præcis har en mening, der matcher journalistens! Den selvbekræftende virkelighed – fantastisk!
      Og så tilbage til hr. Nybroe, som på (sandsynligvis helt normal vis) manipulerer med sit indslag, sikkert med det formål at bibringe seerne en form for live-oplevelse. Og hvad så? Helt ærligt – prøv lige at sammenligne hverdagens manipulationer, som åbenlyst og stiltiende accepteres – med den her bette detalje. Som forbløffende nok skaber stort røre blandt kolleger!
      Hvorfor mon, fristes man jo til at sige…

      Nej, jeg har ikke noget specielt til overs for hr. Nybroe, men han er hverken værre eller bedre end alle hans “kolleger” der i flok strømmer til håndvasken for at få aflad – på forhånd!

      Scherfig skrev om skolelærere: “En stor og mærkelig magt er givet til disse mennesker” – samme citat kan uden videre anvendes om journalister. Skammeligt…

      Kommentar by P. Madsen — 6. august 2007 @ 19:02

    54. Journalister og pædagoger er socialister i sjælen. Fanden har skabt dem, og han sidder og griner når han ser den magt, de tillægges.

      Kommentar by Dansk Realist — 7. august 2007 @ 08:03

    RSS feed for comments on this post.

    Leave a comment

    Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper