14. maj 2013

“Paradoksalt nok var det hans danske mor, der opfordrede Zaki til at stå.. ved sin egyptiske baggrund.”

Interview med rapperen ‘Zaki’, hvis danske halvbror bogstaveligt talt befinder sig et sted mellem AFA og Brandstifterbanden, hvad ikke kan overraske når moderen færdes scenevant i kommunistiske kredse. Fra Berlingske – Det var sindssygt at møde overskudsdanmark (ikke online).

“»Det er let at skrive om højreorienterede. Men den venligt misforståede imødekommenhed er meget, meget, meget mere udbredt end egentlig racisme,« siger Zaki Youssef og griner. … Vi har ellers aftalt, at interviewet ikke skal handle om Zaki Youssefs indvandrerbaggrund. Han vil hellere tale om at definere sig selv på tværs af politik, religion og subkulturer.

Det skal vi også. Men de arabiske rødder er meget svære at komme udenom – også for Zaki selv der som skuespiller, dramatiker, musiker og satiriker ofte vender tilbage til livet som »præmieperker«. Men ofte med et twist der vender debatten på hovedet.

Ikke mindst har velmenende, kulturinteresserede, blege danskere været underlagt Zaki Youssefs pen. Det samme segment har reageret, som man gør, når man ikke føler sig truet: Ved at elske ham. … Det er sjovt med den kulturelle overklasse.

På teateret får jeg altid lyst til at spytte på gulvene og spraye på væggene i sådan et slags oprør mod, hvor lækkert der er. Men problemet er, at de bare ville synes, at det var fedt,« siger Zaki smilende…

Historien om Zaki Youssef er historien om modsætninger. …

»Jeg kan huske første gang, jeg blev bevidst om min hudfarve. Det var ved psykologen i 1. klasse. Han spurgte, om jeg var dansker eller ægypter. Jeg sagde, at jeg var begge dele. Han svarede, at det kan man ikke være. Det, har jeg altid syntes, var noget lort. Det kan man godt,« siger Zaki.

Paradoksalt nok var det hans danske mor, der opfordrede Zaki til at stå stærkt ved sin egyptiske baggrund. Faren var »ikke sin opgave voksen« og meget lidt tilstedeværende, så Zakis mor stod for at opdrage sine tre sønner.

»Hun er totalt sej. Jeg er fan af hende,« griner Zaki.

(Fredsaktivisten Pia Qu Hyrland & hendes berømte søn Zaki Youssef; Collage, Facebook)

»Da jeg var 14, begyndte jeg at komme på Børnehuset inde ved Nørreport. Dér var folk jo ultratolerante i teorien. På døren var et skilt, hvor der stod, »Alle er velkomne«, men lige nedenunder stod der »på nær sexister, chauvanister, racister…« Det var en sygt lang liste! Tolerancen var i virkeligheden meget lille,« siger Zaki. …

Som 17-årig flyttede Zaki ind hos sin far og begyndte at lære arabisk.

»Jeg begyndte at tage indvandreridentiteten på mig. Jeg havde manglet den. Den forklarede mig, hvorfor jeg ikke følte mig som de andre. Jeg havde brug for at blive rigtig perker,« siger Zaki, der i dag kan veksle mellem dansk, arabisk og engelsk, uden man kan høre, at nogen af dem skulle være et andet-eller tredjesprog. …

En af de ting, Zaki tog med sig fra den periode, er en idé om at adskille tanken fra personen. Man kan hade handlinger eller ideer, men man skal ikke hade mennesker.

»Det er en idé, jeg har fra Profeten. For eksempel ønsker jeg det bedste for Pia Kjærsgaard, men jeg hader hendes ideer.« Den tanke harmonerer med en livsindstilling, han kender fra sin mor… Inspireret af sin mor nægter Zaki at blive forstokket.”

20 Comments

  1. Og jeg troede, at Tyttebær-Maja var svensker :-)

    Kommentar by Agricola — 14. maj 2013 @ 16:08

  2. @1 Agricola

    Ahh..Agricola, så grim var Tyttebær-Maja sku ikke, så havde serien også været forbudt for børn. Nææ…jeg tror sku at det er kulsoen, jeg troede godt nok at kulsoen var død for mange år siden, men det er jo heller ikke rigtig til at se på det billede.

    Kommentar by Fritz — 14. maj 2013 @ 16:40

  3. En mor der får børn for at ofre dem for hendes ideologi, tsk tsk.

    I det mindste har éen søn gennemskuet hende og hendes kammeraters hykleri.

    Kommentar by Hans Und — 14. maj 2013 @ 17:07

  4. Sin ægyptiske baggrund, ja :) Fantastisk! Er det mon hans ægyptiske race, der er tale om? For hans far var der ikke for ham, og fik først betydning sidenhen, da han opdagede, hvilket aktiv hans “ægyptiske baggrund” er i visse kredse i Danmark.

    I langt højere grad, end hans “danske baggrund”. Selvom hans mor utvivlsomt også har opfordret ham til at dyrke dén, for dette fordomsfrie væsen mener vel ikke, at nogen kultur er mindreværdig, kan jeg tænke.

    Og ligesom han kan gå til sin far og få styrket sin ægyptiske kultur, kan han naturligvis gå til sin mor og øse af dansk kulturs kilder dér.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 14. maj 2013 @ 17:13

  5. Er det blevet standard, at alle børn i 1. klasse kommer til psykolog?

    Eller er det en retorisk finte eller mon bare helt standard arabisk opdragelse?

    Kommentar by 2100 — 14. maj 2013 @ 17:30

  6. Hans mor virker snotforvirret.

    Kommentar by Johnson — 14. maj 2013 @ 17:42

  7. – Hvorfor skal jeg stå og bruge to minutter af min tid på at vente på en lygte? Sådan svarer Ayub Sedigh fra sin sorte BMW, da en tv-journalist spørger ham, hvorfor han netop er kørt over for rødt lys. Den unge mand blev taget på fersk gerning, da han for rullende kamera kommer kørende mod et lyskryds nær Gellerupparken ved Aarhus, hvor der er rødt lys for ham og de andre ventende bilister. Det var et tv-hold fra TV 2 Østjylland, der lavede indslaget, og de er nu tiltalt for at tilskynde til ‘rådden kørsel’.
    http://www.bt.dk/krimi/vanvidsbilist-forargede-danskerne-nu-er-tv2-tiltalt

    Kommentar by mb — 14. maj 2013 @ 17:50

  8. @5 mb,

    Hvad med ham muslimen fra syrien som sprætter en soldat op, og begynder at æde ham, og dem sender vi sender penge og våben. Det arabiske forår er ikke kun vestens vinter, det er hele verdens undergang.

    Kommentar by Fritz — 14. maj 2013 @ 18:27

  9. #5 mb

    http://www.uriasposten.net/archives/41368

    Selvfølgelig er den stakkels muslim uskyldig. Som altid må det nødvendigvis være andres (ikke-muslimers) skyld.

    Kommentar by Hr. Naturli' — 14. maj 2013 @ 18:36

  10. Tag et kig på tossen : https://www.facebook.com/piaqugraesrod

    Kommentar by Spinner — 14. maj 2013 @ 19:05

  11. På teateret får jeg altid lyst til at spytte på gulvene og spraye på væggene i sådan et slags oprør mod, hvor lækkert der er. Men problemet er, at de bare ville synes, at det var fedt,« siger Zaki smilende…

    Ja det ville han jo nok ikke gøre, hvis han var dansker. Er der nogen der kan forklare,
    Hvorfor muslimerne bare skal ødelægge alt. Hvad de kommer i nærheden af?
    Det er jo sygt!

    Han spurgte, om jeg var dansker eller ægypter. Jeg sagde, at jeg var begge dele. Han svarede, at det kan man ikke være. Det, har jeg altid syntes, var noget lort. Det kan man godt,« siger Zaki.

    Nej det kan man nemlig ikke. Du stammer fra din far, derfor er du egypter. Det er derfor det hedder stamfader, og ikke stammoder. Alt det andet er ammestue snak og kvinde ævl.

    Kommentar by XXXXX — 14. maj 2013 @ 19:27

  12. Er det samme syge muslim som de skriver om her – http://politiken.dk/debat/ledere/ECE69405/dobbelt-tragisk/ som der er kulsoen’s affald.

    Kommentar by Fritz — 14. maj 2013 @ 20:04

  13. Jeg er muligvis lidt oppe i årene efterhånden, men jeg har svært ved at se problemet med den unge mands udtalelser. Jeg kan ikke se, at det er et problem at han TROR at profeten (må han brænde op) har sagt, at man kan hade handlinger, men ikke mennesker. Det er sgu da et meget sundt princip, og hvis knægten faktisk tror på det, og agerer derefter, hvad er så problemet? Er der noget her jeg ikke ved om ham?

    ->9: Jeg synes det der med “stamfaderen” er noget vrøvl. Hvis den tanke forfølges lidt logisk, er fyrens egne børn så også udelukket på forhånd (af din definition) fra at kunne identificere sig som danskere. Hvad nu hvis de gør det? Får de så også at vide af dig, at det bliver de ikke, for deres far var egypter? Samme tankegang fik folk smidt i Gulag, fordi deres forældre, og ikke de selv, var selvejerbønder.

    Kommentar by Gouri al-Fahan — 14. maj 2013 @ 21:59

  14. Nu har godkendelse af min kommentar, som sædvanlig, kun været 6 timer undervejs…

    Kommentar by Johnson — 14. maj 2013 @ 22:21

  15. Hvis ikke de er skadedyr, ved jeg ikke hvem er. Bortset fra tilhængere af islam.

    Kommentar by Nielsen — 14. maj 2013 @ 23:32

  16. -> 9 og 11: Med jøder er det vist moderen som stammer, og faderen som taler rent :-)

    Kommentar by Kim Poulsen — 14. maj 2013 @ 23:34

  17. Når lokummet brænder under Zaki så trækker man racismekortet der hedder Dansk Folkeparti,et billigt trick der ikke udløser point,alle Muslimer er ens fordi de hader de vantro,disse overbeskyttede uintelligente undermennesker bør ikke opnå rettigheder i Danmark,flyt væk fra Danmark Zaki,vi vil gerne bo i Danmark uden dig.

    Kommentar by emmagad — 15. maj 2013 @ 01:20

  18. “En af de ting, Zaki tog med sig fra den periode, er en idé om at adskille tanken fra personen. Man kan hade handlinger eller ideer, men man skal ikke hade mennesker.”

    »Det er en idé, jeg har fra Profeten. For eksempel ønsker jeg det bedste for Pia Kjærsgaard, men jeg hader hendes ideer.

    Ja sådan kommer forskellige ideer forskellige steder fra.
    For eksempel ønsker jeg det bedste for Zaki, men jeg hader hans ideer.

    Jeg har den fra Platon.

    Kommentar by Lotte — 15. maj 2013 @ 09:01

  19. Bortset fra, at han har gennemskuet den “tolerante” venstrefløj, er historien én lang kliché:

    Man ved med det samme, når man hører om en dansk-egypter, at det er moren, der er dansk og faren, der er egypter. Faren er fraværende, og moren er demonstrativt stolt af den status, hendes pardannelse med en eksotisk mand giver hende. Man ved også, at dansk-egypteren bor i Danmark men primært betragter sig selv som egypter. Man kan også godt gå ud fra, hvis personen bliver omtalt i medierne, at han/hun laver noget “kreativt” og når at nævne Pia Kjærsgaard.

    Kommentar by JensF — 15. maj 2013 @ 12:24

  20. # 13
    Gud har skabt verden sådan.
    Det er ikke noget jeg har bestemt eller nogen indflydelse på.
    Hvad Stalin har gjort ændre heller ikke på det faktum.

    Kommentar by XXXXX — 15. maj 2013 @ 12:56

RSS feed for comments on this post.

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper