14. maj 2013

Forsker: ‘Irregulære indvandrere’ bør ikke sendes hjem igen – NGO’ere: ‘Asylbørn’ skal ud af centrene

Efter års pause, er jeg så småt begyndt at høre radio igen. Jeg veksler mellem P1 og Radio24syv, og selvom førstnævnte selvfølgelig er værst, så er der på det lange stræk ikke den store forskel. I går kom jeg (efter at have hørt en ræverød historiker problematisere patriotisme), for skade at høre et timelangt samtaleprogram med antropolog Sine Plambech, der kunne fortælle, at nigerianske kvinder der rejste til Danmark for at arbejde på bordeller, ikke var tvunget til det af kyniske bagmænd. De gjorde det helt frivilligt, men var dog stadig ofre for dårlige levevilkår, og det var således ingen løsning at sende de her ‘irregulære indvandrere’ hjem igen.

For ikke så længe siden, var der helt i samme ånd, ophidset politisk debat om andre illegale indvandrere. Langt ind i borgerlige rækker blev det betragtet som umenneskeligt, at afviste asylansøgere og deres børn ikke kunne få lov til at blive boende i Danmark på ‘anstændige’ betingelser. Flere NGO’ere henviste til konventioner og krævede ‘asylbørnene’ ud i samfundet. Metroxpress har en historie der sætter debatten i perspektiv – Få afviste asylansøgere vil bo uden for asyllejrene. Det har aldrig handlet om børnene.

“Under VK-regeringen kunne afviste asylansøgere med børn tidligst flytte ud af centrene efter at have siddet halvandet år i udsendelsesposition. … Den periode forkortede SRSF-regeringen, Enhedslisten og Liberal Alliance til 12 måneder i september sidst år, men kun 22 af 76 mulige af afviste asylfamilier har frem til 13. april i år ansøgt om at flytte ud i en særlig bolig efter de nye, lempeligere regler. Det viser en opgørelse, som Udlændingeservice har lavet for metroxpress. Heraf har 14 familier fået tilladelse…

Når ønsket om at flytte ud af centrene ikke er mere udbredt, skyldes det formentlig, at mange afviste asylfamilier ikke kan overskue en tilværelse uden for asylcentrene, vurderer seniorforsker og master i psykologi Else Christensen, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI).


- Mange asylfamilier har boet på centrene i årevis. De har deres netværk dér, og vil have svært ved at få en tilværelse til at fungere uden for centrene, vurderer hun.”

(Grafik fra ‘Asylbørnene ud nu!‘)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/48055/trackback

20 Comments »

  1. Nej, det har aldrig handlet om børnene. Det kunne sagtens være skrevet med stort. Børnene er blot et middel til flere velfærdsydelser.

    Så mange indvandrere modtager din kommune 14. 05. 2013

    Ud af de i alt 1084 indvandrere i syd- og sønderjylland kommer 643 fra vestlige lande, mens 441 kommer fra ikke-vestlige lande….

    Besynderlig fordeling. Hvilke vestlige lande er blevet storleverandører? http://www.jv.dk/artikel/1577003:Regionalt–Saa-mange-indvandrere-modtager-din-kommune

    Kommentar by tavsen — 14. maj 2013 @ 16:53

  2. Afviste asylansøgere skal hjemsendes. Slut!
    Kan de ikke umiddelbart hjemsendes til oprindelseslandet, sendes de til kønsopdelte flygtningelejre i deres egne nærområder. Her behandles de humant, men holdes på eksistensminimum for at anspore dem til at udvise samme opfindsomhed med hensyn til at arrangere egen hjemrejse, som de udviste i at arrangere deres rejse til Danmark

    Kommentar by Agricola — 14. maj 2013 @ 17:56

  3. Ja, rend og hop Johanne, et hjemsendelsesministerie bør oprettes efter næste valg. Og disse afviste asylbørn skal ikke ud af centrene, de skal blot ud af landet.

    Kommentar by LarsB — 14. maj 2013 @ 18:13

  4. “‘Asylbørnene ud nu!‘” det er som taget ud af min egen mund, der skal bare tilføjes “af Mohammedanmark” så bliver det så smukt, så mine øjne bliver lidt våde.

    Kommentar by Fritz — 14. maj 2013 @ 18:15

  5. Det er træls at landets love ikke kan føres ud i livet på grund af
    internationale konventioner.
    Vores selvbestemmelse er næsten lig nul på udlændingeområdet, og kun
    venstrefløjen og de Radikale kan ikke se det tåbelige i, at vi har
    masser af mennesker siddende i centre, der har fået afslag, men som ikke kan sendes retur.
    Det spekuleres der selvfølgelig i i udlandet, og strømmen af bekvemmelighedsflygtninge vil ingen ende tage.

    Kommentar by k.m. — 14. maj 2013 @ 18:46

  6. Asylbørnene skal ud.
    Af Danmark.

    Kommentar by XXXXX — 14. maj 2013 @ 19:33

  7. Nej, de skal ej!

    Kommentar by Carsten Halvorsen. — 14. maj 2013 @ 20:26

  8. Carsten Halvorsen, det er klart en dømt pædofil IKKE synes børnene skal sendes ud af landet, men du må ligesom sætte dine egne behov over landets!

    Kommentar by Kenny Starfighter — 14. maj 2013 @ 20:45

  9. Kenny Starfighter
    Kun indlæg, der har relation til emnet, besvares.

    Kommentar by Carsten Halvorsen. — 14. maj 2013 @ 20:52

  10. Carsten, jagter du mig med en kniv ellers?

    Hvorfor skriver du overhovedet her på siden? Du representerer ikke andet end pædofile psykisk syge knivstikkere. Og det er trods alt en marginal gruppe. Dine holdninger har ingen værdi!

    Kommentar by Kenny Starfighter — 14. maj 2013 @ 21:34

  11. Kenny! Det hedder minoritetsgruppe, og sådanne har altid, altid krav på særlig respekt. Nu må du sgu vise lidt inklusionsevne – for mangfoldighedens skyld.

    Kommentar by Hr. Naturli' — 14. maj 2013 @ 21:46

  12. Selvfølgelig bør ALLE muslimer sparkes ud af vores land. Hvordan de bliver det, har jeg samme mening om som som Fritz.

    Kommentar by Nielsen — 14. maj 2013 @ 23:30

  13. En afvist asylansøger er i princippet en socialbedrager. Danskere dømmes for socialt bedrageri, hvis de har søgt at tilvende sig ydelser de ikke har ret til. Hvorfor skal udlændinge behandles anderledes?

    Derfor bør afviste asylansøgere præsenteres for en regning sammen med afvisningen. Denne skal omfatte fuld tilbagebetaling af samtlige sociale ydelser plus sagsbehandlingsomkostninger plus renter. Kan de ikke betale bør der ske udlæg og restregningen bør siddes af i deres hjemland efter aftale med hjemlandets regering! Hvis ikke hjemlandet makker ret bør der ske træk i udviklingshjælpen svarende til beløbet!

    Kommentar by Sigwar — 15. maj 2013 @ 09:08

  14. # 7

    Jeg svarer ikke folk der går med kniv.

    Kommentar by XXXXX — 15. maj 2013 @ 12:57

  15. Iøvrigt er NGO’erne (jvf. artiklen) en stor del af problemet. De har deres egen værdipolitiske dagsorden, og derfor bør der snarest ske en ny revision af indsamlingsloven – således at gadehvervning helt forbydes. Det vil knække de fleste NGO’er, da de får over halvdelen af deres indtægter fra gadehvervning. Hold da kæft, hvor er jeg træt af at møde de “Undskyld, må jeg spørge dig om noget” tosser, hver gang jeg bevæger mig rundt i København.

    Kommentar by Sigwar — 15. maj 2013 @ 13:33

  16. Så lad dem dog blive i centrene, hvis de selv ønsker det!
    For det er vel kun røde kors og asyl tosserne og de røde, der ønsker dem ud i samfundet. Altså noget spind i deres egen hjerne om at alle asylsøgere er syge af lejrene og skal udsluses!
    Giv dem det de behøver af mad og tøj og til at opholde dagen. Og arbejd så for en hurtig hjemsendelse.
    Og de fleste er vel eftersøgte i deres egne hjemlande for kriminalitet så de kommer herop. Eller netop særligt udvalgt fra lejre, da deres eget land ikke gider og føde på dem.
    Udliciter asyl og lad lande verdenen over byde på det. Ikke de skide kvoter. Lad dem tage sig af det, der kan gøre det billigst. Så er der heller ikke flygtninge mere.

    Kommentar by peter — 15. maj 2013 @ 15:11

  17. Jvf en anden discussion her: JA(!!), lige præcis: fordi myndigheder og politikere og “forskere” I den grad forhindrer at loven faktisk bliver fulgt, kommer der (I mine øjne) overdrevne forslag om at hele familier skal smides ud fordi Ahmed på 16 ikke kan opføre sig ordenligt.

    Jeg kom efter den diskussione til at tænke på en ven der er radikal og som altid broker sig over DFs “hårde retorik.” Det er KLASSISK “priviligeret baggrundstankegang.” Han er vant til at “deal in words” så han forholder sig primært til dem. De hårde ord (iøvrigt kun hårde ord fra “hvide”) vægtes tungere end de efterhånden mange ofre for “anden etnisk” vold. Han magter ikke at forholde sig til at ord faktisk kan være det langt mindste problem.

    Jeg tror forslag om “hele familien ud” kommer fordi pladderhumanisterne slet ikke vil diskutere elementær fornuft men trækker “hov hov, det er ikke så høfligt mod de farvede ‘berigere'” kortet med det same. Inkl. min ven.

    Det er iøvrigt KLASSISK undertrykt fordom at have een standard for hvad man forventer af “hvide” og en anden for hvad man forventer af “farvede.” Det være sig retorik, handling osv osv.

    De radikale er måske det mest racistiske parti I Folketinget. De tør jo ikke stille same krav til indvandrere som de forventer af DF. De ved bare ikke selv de er racister. Derfor har de så travlt med at lede efter racism hos andre…

    Kommentar by Morani ya Simba — 15. maj 2013 @ 18:48

  18. ->11: Hr Naturli – Kenny reagerer fuldstændig i overensstemmelse med mangfoldighedsteorierne.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_D._Putnam

    Kommentar by Hodja — 16. maj 2013 @ 01:10

  19. 17 ->
    Radigalningene ved godt de er racister.

    Det ses bl.a ved at belyver andre med den etiktte. Velsagtens for at undgå, selv at bliveafsløret.

    Kommentar by Hans Und — 16. maj 2013 @ 06:01

  20. Hans Und, det er ikke mit indtryk at radikale forstår i hvor høj grad netop de personificerer hvad der i USA er blevet kaldt “the soft bigotry of low expectations.” Mit indtryk er at de faktisk tror de er “de gode”, suppleret af en solid potion intellektuel indbildskhed.

    Kommentar by Morani ya Simba — 16. maj 2013 @ 17:03

RSS feed for comments on this post.