22. august 2007

En billedkunstner undrede sig over hvor mange gange ordet ‘Vantro’ optrådte i Koranen

Billedkunststuderende Firoozeh Bazrafkan udstiller i øjeblikket et af sine værker på Galleri Artboks i Århus (Spanien 9.b). Fra kunstportalen Aarhus.nu – Vantro, vantro, vantro…

“Firoozeh Bazrafkans installation tager udgangspunkt i Koranen, som ligger opslået på et lille bord midt i udstillingslokalet. Ved nærmere eftersyn af det muslimske skrift, vil man opdage, at kunstneren har markeret med gul sprittusch, hvor mange gange ordet vantro optræder i bogen – og dernæst talt det sammen. Resultatet er 347 gange.

Da jeg mødte Firoozeh Bazrafkan på ferniseringsdagen, fortalte hun, at hun tilfældigvis var faldet over Koranen en dag på biblioteket. Da hun dernæst var begyndt at bladre i den, havde det slået hende, hvor mange gange ordet vantro optrådte i det muslimske skrift.

Ifølge Firoozeh Bazrafkan skal man først og fremmest opfatte hendes kunstværk som et matematisk værk. Hendes intention er at anskueliggøre, at vantro er et helt centralt ord i Koranen.

I en kommentar på samme side af Uwe Max Jensen, kan man læse at det lykkedes Politiken at omtale Lars Vilks, uden at nævne værket der gjorde ham kendt udenfor Sverige – Sveriges ukendte Muhammed-maler.

Oploadet Kl. 13:15 af Kim Møller — Direkte link15 kommentarer
Arkiveret under:

15 Comments »

  1. Næste projekt må så blive at tælle op hvor mange gange Allah- i Koranen -anbefaler at dræbe Vantro .

    Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 22. august 2007 @ 13:30

  2. Lige en bemærkning udenfor emnet :

    det er snart Ramadan, fra engang i sept . og en måned frem.

    I denne måned må rettroende ikke spise og drikke fra solopgang til solnedgang .

    Dette har konsekvenser på mange områder .

    F.eks. vil jeg nødigt skulle have fjernet min appendix af en troende muslim i denne periode.

    Eller være udsat for andre forhold hvor en muslim med lavt blodsukkerniveau har en betydning for dette kan gå galt .

    Hvad med en buschauffør der kører – ikke på sprut- men på lavt sukkerniveau ?

    Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 22. august 2007 @ 13:52

  3. Eller muslimske piloter?? Ingen nævnt, ingen glemt.

    Kommentar by PB — 22. august 2007 @ 13:57

  4. 347 gange vantro i Koranen. Så forstår jeg bedre at dette skældsord, dette nedgørende udtryk bruges så flittigt om personer der ikke er forelsket i islam eller religion.

    Den udstilling svarer til det jeg har efterlyst. Islam skal ind på vores museer og skal kunne diskuteres og dissekeres og kritiseres som alt muligt andet – ikke nødvendigvis for at genere nogen, men for at vise at intet står højere end dansk lov og intet står over kritik og ytringsfrihed her i landet. Hvis museerne ikke åbner portene for religionskritik – også når det gælder islam – så bliver vores museer sharias forlængede arm og vogter. Dette lille galleri Artboks har vist sig som et sandt demokratisk galleri, for her er det ikke sharialoven der bestemmer noget som helst, men kunstneres frie ret til at skildre noget, som de vil sætte spørgsmålstegn ved eller bare åbenbare det mærkelige, sære, urimelige eller sjove i.

    Tak til Kim Møller (du er en sveske) for at have gjort opmærksom på udstillingen.

    Kommentar by Janne — 22. august 2007 @ 14:59

  5. Kvinder og vantro burde holde sig langt væk fra muslimer, så ville problemet med den koran løse sig helt af sig selv.

    Kommentar by Bodil. — 22. august 2007 @ 15:40

  6. Bodil

    Se længere oppe på denne side og der vil du se en artikel om en sekulær muslim. Jeg tror næppe der er nogen fare ved at komme tæt på ham – hverken på den ene eller anden måde. :o)

    http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070817/SAMFUND/108170124

    Kommentar by Janne — 22. august 2007 @ 16:02

  7. Tænk, det synes jeg faktisk er en genial måde at bruge kunst på. En del bedre end skinkepålæg i koraner med efterfølgende afbrænding.

    Kommentar by RasmusE — 22. august 2007 @ 16:21

  8. -> 6

    Det vil jeg nu ikke sige. LOL

    Kommentar by Mette (islamofob) — 22. august 2007 @ 16:24

  9. #7 hvem kaldte da koranafbrændingen for kunst ???

    Det var rent pissen sit område af, og det var mindst lige så vigtigt som dette “kunstværk” der næppe støder nogen.

    Var det ikke venstrefløjens mantra….Kunst skal provokere ???

    Islam og muslimer skal udfordres også med “krænkelser” ganske lige som os andre, for det er vel det største problem med islam og muslimer nemlig deres herrefolksmentalitet.

    Kommentar by whodares "islam skaber tabersamfund" — 22. august 2007 @ 18:46

  10. Ros til Bazrafkan. Det er et fint lille værk. Det lover godt for fremtiden.

    Ris til den danske “intelligentsia”. De er så tydeligt racister/chauvinister. Havde det været en hvid/vestlig kunstner der havde lavet et islamkritisk kunstværk, så var de faret frem med hele den skingre retorik om racisme, islamofobi, nazisme, og så videre, og så videre, i det uendelige.

    Kommentar by Mallebrok — 22. august 2007 @ 20:54

  11. Hvis man vil udstille islams sande ansigt, så skal det gøres mere overskueligt, at skrive vantro er ikke nok :
    en usoigneret barbar-dukke med langt skæg og og rødsprængte øjne og iført en overbelortet natkjortel og en lille dukke der forestiller en mindreårig pige der bliver “kærligt bearbejdet” bagfra af den store dukke.
    Barbardukken skal være iført en vest med rummelige lommer, hvor c4 ladninger stikker ud og en AK-47 er henslængt over skulderen.

    Mike

    Kommentar by Onion — 22. august 2007 @ 21:34

  12. @11 “Onion”

    Hvis du kan gøre det bedre selv, så er det da bare at gøre det. Der er ingen der holder dig tilbage.

    Du kunne så se om der er gallerier der ville udstille dit kunstværk, eller du kunne indsende det til censurerede udstillinger. Det ville faktisk være interessant at høre om de reaktioner du ville få.

    Kommentar by Mallebrok — 22. august 2007 @ 23:17

  13. @12 (re: @11 Onion)Det er nok ikke politisk korrekt nok til at måtte udstilles. Tænk nu hvis nogle muslimer blev vrede!

    Men tænk hvis det en morgen stod sådanne stykker kunst på Kg. Nytorv og Rådhuspladsen i KBH., samt på fremtrædende pladser i andre større danske byer. Alle sat op i nattens løb, og alle forsynet med en tydeligt plakat: Fremtidens “demokrati” !

    Når man kan placere malede køer og gamle bilvrag som kunst, såååå….!

    Kommentar by Dansk Realist — 23. august 2007 @ 08:38

  14. Jeg vil påstå at ham (A.A.) her er et kunstprodukt, et af de mere spøjse:

    http://www.religion.dk/artikel/259522

    Han kunne godt udstilles på Aros.

    Kommentar by Janne — 23. august 2007 @ 10:56

  15. Til Janne i punkt 6. Du skriver: Se længere oppe på denne side og der vil du se en artikel om en sekulær muslim. Jeg tror næppe der er nogen fare ved at komme tæt på ham – hverken på den ene eller anden måde. :o)
    Mit svar: så er manden jo heller ikke muslim i forhold til definitionen i koranen og blandt majoriteten af muslimer. Jeg mener ikke, at man kan være en moderat muslim eller en sekulær muslim (jeg synes meget godt om konceptet), men er man moderat og sekulær, kan man bare ikke defineres som muslim.
    Jeg kunne heller aldrig finde på at definere migs selv som kristen, finder religion alt for fjollet og irrationel:0).

    Mvh.

    kim

    Kommentar by Kim E — 31. august 2007 @ 10:01

RSS feed for comments on this post.