27. maj 2013

Sociolog: Med ghettobegrebet “.. indikerer man, at de har et andet moralsæt end det resterende samfund”

“Vi har allerede fået et etnisk proletariat visse steder. Det er skræmmende at tænke på, hvordan det kan udvikle sig, hvis vi ikke tager hånd om det.”, fortæller socialminister Karen Hækkerup til Berlingske i kølvandet på Stockholm-optøjerne. For få uger siden var hun med til at udvande ghettodefinitionen, og møder sågar kritik internt for overhovedet at gøre etnicitet til en variabel.

Nogenlunde samtidig fandt Politiken en sociolog, der vel nok ved en del om Bourdieu og ‘refleksiv sociologi’, men er aldeles blank om alt andet – Førende ghetto-forsker: »Drop nu jeres syge ghettolister, Danmark«.

“»… Der findes ikke ghettoer i Danmark. Når den danske regering udarbejder lister over socialt udsatte boligområder og udgiver dem årligt, så er det ikke kun udtryk for en syg tankegang, der er også tale om en idiotisk politik, der i sidste ende skubber de socialt udsatte områder længere ned i mudderet. Det bliver i sidste ende en selvopfyldende profeti. Det er en bekymrende tendens, som vi desværre har set over det meste af Vesteuropa de seneste to årtier«.

Advarslen kommer fra den internationalt anerkendte franske sociolog Loïc Wacquant, der herhjemme er mest kendt som Pierre Bourdieus samtalepartner i bogen ’Refleksiv sociologi’. …

»Jeg forstår ikke, at I udarbejder ghettolister i Danmark – eller lister over socialt udsatte områder, som de officielt bliver kaldt. Det er ødelæggende for de 33 boligområder. For hvad sker der, når vi kalder et område for en ghetto? Beboere med job, de veluddannede og de med ressourcer flytter væk så snart, de kan komme til det. … Min opfordring til de danske politikere er derfor: Drop jeres syge ghettolister«.

»… Lad os tage et kig på nogle af de kriterier, som ligger bag definitionen på en ghetto eller et udsat område i Danmark. Her fokuserer man på høj arbejdsløshed, høj kriminalitet og antallet af folk med anden etnisk baggrund end dansk. Men hallo, et område med høj arbejdsløshed eller kriminalitet er ikke en ghetto. Det er et område med høj arbejdsløshed eller kriminalitet«.

Så det er bare et spørgsmål om semantik?

»Langtfra. For italesættelsen har stor betydning. Lad os derfor starte med at se på, hvad en ghetto historisk set er for en størrelse. Ghettoen i klassisk forstand var et område for segregerede jøder i renæssancen. Alle jøder var tvunget til at flytte i ghettoer i distrikter, som kun var for jøder. I disse ghettoer udviklede jøderne parallelle institutioner inden for politik, handel, tro og uddannelse. Det er ikke det, vi ser i de udsatte områder«.

Men højrefløjen i Europa siger jo netop, at disse områder udvikler sig i retning af parallelsamfund…

»De seneste to årtier har de vestlige regeringer været underlagt det, jeg kalder en panikdiskurs. Ghettodebatten er koblet på frygten for islam. Man taler om muslimske områder. Faktum er bare, at der ikke findes et eneste sted i Frankrig, Sverige eller Danmark, hvor der er opbygget lignende parallelle institutioner som dem, jøderne havde. Jeg har endnu til gode at se beviset for disse parallelle institutioner. De findes ganske enkelt ikke. Ghettodebatten har været brugt til at skabe en fortælling, der indgyder frygt i befolkningen, og det er lykkedes«. …

»Det er ikke gået op for politikere og journalister i Vesten, hvor stigmatiserende det er, når særlige områder bliver stemplet som farlige no-go-områder. Den almindelige dansker vil undgå området, når det er på den pågældende liste… Politikerne bidrager til at ødelægge områderne. Når man kalder dem ghettoer, indikerer man, at de har et andet moralsæt end det resterende samfund. …«.

Men kan man ikke sige, at det netop er det, regeringen gør med en sådan liste?

»Man italesætter områderne i en bestemt diskurs. Hvorfor er kriminaliteten i disse områder anderledes end i det resterende Danmark? …«.”

(Dagens Nyheter hasteindkalder engelsk sociolog, 27. maj 2013)

“Nationalismen hindrar oss från att se det stora perspektivet” (Nina Power, sociolog)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/48433/trackback

20 Comments »

  1. Hvis ghettobegrebet indikerer de har et andet moralsæt, virker det fortrinligt. For det har de jo.

    Kommentar by Nielsen — 27. maj 2013 @ 15:06

  2. Der mangler et oplæg omkring beskyttelse af den Danske kultur,skolebørn i dagens Danmark tror at Beirut er hovedstaden i Danmark,lad Islamisterne i Danmark leve deres eget liv for deres egne penge og tilløb til terror skal udløse udvisning fra Danmark for bestandigt.

    Kommentar by emmagad — 27. maj 2013 @ 15:22

  3. http://politiken.dk/indland/ECE1980865/socialminister-langer-ud-efter-indvandrer-foraeldre-vi-har-faaet-et-etnisk-proletariat/

    “»Vi må gøre op med holdningen om, at det er synd for børnene og forældrene, for det kommer de ingen vegne af. En lille dreng, der råber luder efter sin nabo eller sparker til ting og sager, indtil de går i stykker, er ikke et offer«, siger hun.”

    Det er åbenbart utænkeligt for socialministeren, at luder-råb lige præcis skulle være resultatet af opdragelse. Hvis den lille knægt nu bare har lyttet med ved bordet derhjemme?

    Kommentar by BE — 27. maj 2013 @ 15:45

  4. Regeringen har intet foretaget sig for at beskytte landets øvrige borgere mod det proletariat, som de har opfostret i ghettoerne.
    Se på Sverige, de har store problemer nu, det får vi også.
    Vi har kun os selv til at beskytte os, derfor skal vi have en modstandsbevægelse klar!!!

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 27. maj 2013 @ 15:48

  5. Karen siger “Vi har allerede fået et etnisk proletariat visse steder”
    Allerede ?????? Hvor har hun været henne i 20 år?

    Sociologen må da være på stoffer. Han forsøger at tilbagedefinere ordet Ghetto til 1920’erne – men det har vi jo lært at man ikke kan (og det flytter da ingen problemer fra de nuværende ‘ghettoer’). Racisme er jo heller ikke racisme mere, det er nu bare animositet i mod kultur man ikke bryder sig om. Og det må man ikke have.

    Kommentar by Anonym — 27. maj 2013 @ 16:34

  6. Karen siger “Vi har allerede fået et etnisk proletariat visse steder”
    Allerede ?????? Hvor har hun været henne i 20 år?

    Sociologen må da være på stoffer. Han forsøger at tilbagedefinere ordet Ghetto til 1920’erne – men det har vi jo lært at man ikke kan (og det flytter da ingen problemer fra de nuværende ‘ghettoer’). Racisme er jo heller ikke racisme mere, det er nu bare animositet i mod kultur man ikke bryder sig om. Og det må man ikke have.

    Kommentar by mb — 27. maj 2013 @ 16:34

  7. Alt er et spørgsmål om definitioner. Ok – så lad os starte med at omdefinere virkeligheden. Det ene synspunkt kan vel være lige så godt som det andet.

    Reel arbejdsløshed i Danmark har vi nemlig heller ikke. Det er bare en offentligt skabt fantasi. Vi importerer jo folk fra de varme lande til at gå ledige i Danmark.

    Dansk økonomi producerer faktisk de jobs der er brug for. Det er den offentlige import af arbejdsløse og bistandsklienter, som er problemet!

    Kommentar by Sigwar — 27. maj 2013 @ 16:46

  8. Ordet Ghetto kommer fra de jødiske Kazarer og betegner de palisadebeskyttede bopladser, som de opførte på stepperne i Ungarn-Ukraine området, efter de blev fordrevet fra Krim.
    Det er korrekt at østjøderne fik lov til at passe sig selv i egne samfund med egne love, i Polen i det såkaldte Pale.

    Kommentar by T. Snorrason — 27. maj 2013 @ 16:57

  9. En filosof skriver” nationalismen forhindrer os i at se det store perspektiv.”

    Filosoffen må være dum, for i dag kan alle se konsekvenserne af immigration, Islams udbredelse og bydele der er overtaget af muslimer.

    Jeg vil ikke sige, det er fordi hun er kvinde, men kvinder har fået den vane at udtale sig dumt når det drejer sig om multikulturen.

    Det nationale er tværtimod den eneste mulighed mod konsekvenserne af multikulturen. Og det er en tanke, der er let at forsvare. Gad vide hvorfor de intellektuelle, filosoffer, historikere og sociologer udtaler sig som idioter.

    Kommentar by machiavelli — 27. maj 2013 @ 17:00

  10. “Vi har allerede fået et etnisk proletariat visse steder.”

    Nej det har vi ikke. Vi har fået en binational stat: den traditionelle danske der historisk har rod her og en gren af Ummahen.

    Kommentar by Morani ya Simba — 27. maj 2013 @ 17:00

  11. Det store perspektiv ses af nationalistiske forfattere som f.eks. Guillaume Faye!

    Kommentar by Sigwar — 27. maj 2013 @ 17:02

  12. »… Der findes ikke ghettoer i Danmark.”

    Klassisk infantil tankegang som den findes blandt de humanistiske og samfundsvidenskabelige fag på uni: ”hvis vi ignorerer problemet forsvinder det.” Den slags virker måske i børneeventyr. Men det her er altså ikke Askepot…

    Kommentar by Morani ya Simba — 27. maj 2013 @ 17:07

  13. #9. Morani ya Simba
    Læs dog indlæg nr. 1.
    De har et helt andet moralsæt!!!

    falkeøje

    Kommentar by falkeøje — 27. maj 2013 @ 17:21

  14. @8 Morani ya Simba — 27. maj 2013 @ 17:00:
    Præcis

    Kommentar by Agricola — 27. maj 2013 @ 17:28

  15. Glem Pierre Bourdieu. De marxistiske kællingers darling er kun ‘Lenin med lækkert hår’! :)

    Kommentar by A-mad — 27. maj 2013 @ 17:36

  16. Først var det ghettoér, så blev det omformuleret til “udsatte områder,” men stadig var det områder med høj arbejdsløshed, tårnhøj kriminalitet, egen såkaldt lov og orden efter muslimsk standard, og ikke mindst med overvægt af uintegrerbare muslimer, der kun var ude på at ødelægge og true det omgivende samfund.
    De omgivende skoler med en frekvens på 98% muslimer, så selfølgelig er områderne ghettoer. Etnicitet og religion fører tilsyneladende til dårlige sociale forhold. For hvad er det de nosseløse politikere har gjort i årevis, det er at hive bærmen fra Den Anatolske Højslette og Afrikas Horn til landet, uden kompetancer eller kvalifikationer, men med ønsket om at nasse på systemet, uden at lave noget.
    Man har herved skabt en ny underklasse, der på sigt vil underminere Danmark, vær vis på det. Hvad hjælper det at omskrive ting?
    Man kan male et stinkdyrs striber over, men det vil stadig stinke.

    PUGNA PRO PATRIA

    Kommentar by Der Adler — 27. maj 2013 @ 17:54

  17. Kære Karen Hækkerup
    Ja det er uhyggeligt og det er Din og dit partis skyld, sammen med resten af venstrefløjen og de radikale og såmænd er der skyldige langt ind i de borgerliges rækker!
    I firserne pressede I den Konservative regering til at åbne op for indvandresluserne. I halvfemserne, hvor I selv sad ved magten, stod sluserne helt åbne, helt på Svensk maner. I nullerne tordnede I mod de små begrænsninger VOK forsøgte at indfører og nu hvor I igen sidder ved magten,siger I godt nok at I ikke åbner op, men det gør I nu alligevel! De problemer vi nu sidder med er skabt af jer!
    MHT ghettoer så er og forbliver de ghettoer uanset hvor meget nysprog I forsøger at bruge, så en spade er fortsat en spade og en ghetto er fortsat en ghetto.
    Jeg har altid været parat til at betale en høj skat for at leve i sikkerhed, det mener jeg ikke jecg gør længere og navnlig mine 2 kønne teenagedøtre er jeg meget nervøs for. Vi behøver bare at se på voldægtstallene fra Sverige for at se hvor vi er på vej hen.
    I ved det og I gør ikke noget ved det, det er en skandale!

    Kommentar by Robert R — 27. maj 2013 @ 18:00

  18. Man bør starte en skattenægter-bevægelse. Det kan ikke være rimelig at vi fortsat betaler astronomiske summer til vores egen undergang.
    Gode forslag modtages. Gerne lovlige, men alt kan bruges.

    Kommentar by skræp — 28. maj 2013 @ 08:32

  19. skræp

    Hvis du bytter varer og tjenesteydelser med din nabo går du uden om systemet. Hvis I er en gruppe, som bor ude på landet og sætter det i system med jeres egen miniregnskab (kan blive ret omfattende) og måske egen reservevaluta – så kan I delvist gå helt uden om systemet:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Alternative_currency

    Det kunne iøvrigt også være en løsning for Grækerne og de andre hårdt plagede folk sydpå.

    Kommentar by Sigwar — 28. maj 2013 @ 10:26

  20. @ Tak Sigwar!
    Allerede det første indspark. Vi kan bruge mange flere. Gerne nogle der kan skabe totalt kaos hos Skat.

    Kommentar by skræp — 28. maj 2013 @ 11:44

RSS feed for comments on this post.