8. september 2007

“Klokkeklar afstand fra enhver form for terror” eller slet skjulte trusler

Fredagsbønnen i Islamisk Trossamfunds moske på Dortheavej stod imam Mustafa Chendid for, og medierne var tilstede.

Fra Ritzaus Bureau – afliret af Berlingske Tidende.

“- Ytringsfriheden og velfærdssystemet er ikke for jer, sagde han blandt andet under bønnen, hvor han også tog klokkeklart afstand fra enhver form for terror og understregede, at folk med idéer om terror ikke er velkomne i moskeen.”

Læser man derimod Nyhedsavisens referat af samme, så er det en helt anden tale. Mustafa Chendid talte aggressivt, og citeres blandt andet for denne slet skjulte trussel.

“»Ingen, der udfører terror, er velkomne i noget som helst land. Men pres dem ikke til at gøre det. Lad være med at gøre grin med vores profet. Lad være med at gøre grin med vores Gud. Lad være med at gøre grin med vores religion. For så vil det ikke ske (terrorhandlinger, red.). Det er bare et råd. Prøv at forstå. Vi er en del af dette land. Det er vores land!« sagde imamen.”

Oploadet Kl. 04:00 af Kim Møller — Direkte link74 kommentarer

74 Comments »

  1. “Vi kunne opføre os som voksne mennesker og forstå der er frihed her ellers kan vi ganske frit tage til de steder hvor vore anderledes idealer praktiseres. Det gør nogle på ferie allerede så…”

    Kommentar by Erik Olsen — 8. september 2007 @ 04:10

  2. “Kære” rabiate Imam,
    I bliver aldrig en del af dette land, FORSTÅ DET!

    Mike

    Kommentar by Onion — 8. september 2007 @ 04:49

  3. Hvad han prædiker, strider åbenlyst mod den offentlige orden. Jfr. Grundloven §67 bør vi fratage Islamisk Trossamfund deres godkendelse.

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 8. september 2007 @ 04:55

  4. Jeg forstår ikke mig selv :

    hvordan kan det være jeg føler mig oprørt over Chendrids ” det ( Danmark) er vores land ” ?

    Jeg kan ærligt talt ikke grave nogen som helst fornemmelser af fællelsskab med ham og hans lige frem.

    De fleste gange jeg hører eller læser hvad han, og andre som han siger, opfatter jeg os, Danskerne, som skrevet i Nyhedsavisen, udsatte for underliggende trusler .

    ” Gør som jeg/vi kræver – eller I Danskere kan forvente (terror)handlinger fra os.”

    Samme folk udgør for indeværende ca. 10% af befolkningen i Danmark .

    Hvad når demografien har arbejdet nogle år mere for disse mennesker – hvilke udsagn -og handlinger – skal vi så afvente ?

    Jeg er ikke i tvivl om, at bl.a. dette at islamismen vinder frem overalt – også i de arabisk/islamiske lande – giver Salafister som Chendrid et al. en fornemmelse af gryende magt .

    For han – som vi andre- ved, at demografien er med ham og hans lige .

    Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 8. september 2007 @ 05:11

  5. Heldigvis er de fleste muslimer fredelige mennesker. De bryder sig ikke om at deres religion bliver gjort til grin eller forbundet med terrorisme.

    Det bliver vi naturligvis ved med :)

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 8. september 2007 @ 05:16

  6. Når der går “Det er vores land!« i den, så begynder man at få svedeture. En fast ingrediens i enhver blodig borgerkrig.

    Sandheden er dog, at vores politikere i 30 år har solgt ud af landet – mens de frabad sig nogen diskussion af emnet. Helt frem til Poul Nyrup – 14 dage før 2001 valget.Sent, sent.
    Så er der tale om en legal, demokratisk bortgivning ?
    Det kan være genstand for fortolkning.

    Kommentar by Steen — 8. september 2007 @ 05:52

  7. Islamisk Trossamfund er en flok primitive ballademagere med mindreværdskomplekser. Problemet er vore egne.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 8. september 2007 @ 06:07

  8. #5 “Heldigvis er de fleste muslimer fredelige mennesker.”

    Undskyid, men DEN køber jeg ikke længre !

    Kommentar by M16 — 8. september 2007 @ 06:19

  9. Hold op hvor savner jeg dog en ægte demonstration fra de såkaldte moderate “muslimer” mod de fanatiske islamister, der eftersigende ødelægger alt for de “gode” af invandrerne… men findes den moderate muslim??? I HAVE MY FUCKING DOUBTS ABOUT IT.
    Sådan en demonstration ville trods alt bevise virkeligheden, men næ nej, den moderate muslim, hvor er han/hun??? Og hvem er villig til at demonstrere mod nogen fra ens egen trosamfund… ingen vel.

    Islam og deres middelalder-mentalitet kan skride ad helvedes til, ud medh ham Imamen nu.

    Kommentar by Jbg — 8. september 2007 @ 07:05

  10. Og det er typer som Mustafa Chendid centrum-venstre ønsker jeg skal integrere mig med og føle ’samhørighed’ med. Forget it, det sker aldrig.

    Kommentar by JensH — 8. september 2007 @ 07:23

  11. @3 Vadr. koranan, islam Grundloven og Straffeloven, så er der allerede sat ting i sving retsligt, med tilhørende bevisførelse.

    @5 “de fleste muslimer fredelige”
    Ja lige til de bliver afsløret med planer, programmer, videoer og bombematerial i stuen eller kælderen!

    Danmark er MIT og DANSKERNES land, ikke muslimernes, for de ønsker ikke Danmark, men Khalifatet!

    Kommentar by Dansk Realist — 8. september 2007 @ 07:46

  12. Hrr Mustafa.
    Vi griner af din Gud lige så tit det passer os. Vi finder jer nemlig højst grinagtige, så højtidelige i tager både hende og jer selv.
    Her i Norden har vi nemlig en god gammel skik med at lave grin med folk, som tager sig selv højtidelige.
    Kan du ikke ta mosten, ser vi gerne du forsvinder – vi gider i hver fald ikke høre på trusler fra din side rettet mod os, heller ikke de slet skjulte.

    Kommentar by Bodil. — 8. september 2007 @ 07:47

  13. Utroligt at samme begivenhed refereres så forskelligt. Laurits Nansen et langt referat med mange små fine detaljer, som for eksempel Abdul Wahid Pedersens forsøg på udglatning. Ritzau et sammenkog der bliver det rene sludder. Inden det blev sendt ud, har det vist været et par gange gennem deres folkeopdragelsesforvrænger… trods det at Ritzau siger om sig selv: “Nøgleordet for Ritzau er troværdighed, og den generelle nyhedstjeneste skal have en kvalitet, der ikke gør det nødvendigt for kunderne at kontrollere pålideligheden”.

    Kommentar by Mallebrok — 8. september 2007 @ 08:28

  14. Igen er det vores egen skyld at nogen forsøger at lave terror. De lærer aldrig hvad ytringsfrihed er og hvorfor vi har den.

    Kommentar by René — 8. september 2007 @ 08:59

  15. Imamen gør jo tykt grin med vores frihedsrettigheder, næsten hver gang han åbner munden. Det er hele hans facon og hans umulige og forvrængende måde at forholde sig til vores demokrati og frihedsrettigheder på, der er til grin. Uhyggeligt til grin.

    Er det imamer fra hans moske der har haft møder med Hizb ut Tahrir?

    Hvad har fået imamer som ham til at tro at de kan gå så vidt med at latterliggøre vores samfundsorden og vores frihedsrettigheder? Hvem har givet ham næring og taletid til at nedgøre og latterliggøre vores ligestilling, vores ytringsfrihed og vores demokrati? Hvem? Politikere? (forhenværende og nuværende) Kulturpersonligheder? Store virksomheder?, Dansk Industri? Os som forbrugere af aviser og elektroniske medier? Vores tolerance? Vores naivitet og vores frygt for at blive kaldt for racister eller det der er værre? Æder vi bare sådanne ”fredagsbønner” råt og ukritisk og uden modstand? Har vi (massivt gennem 20-30 år) via kultur selvhadende intellektuelle og journalister lært at det ikke betyder noget, når en imam eller lignende lukker ovenstående ud, men at det tværtimod bare er kulørt arabisk retorik, som P1 har hævdet. Lad dog barnet, ikke sandt. Lad dog bare den (antropologisk set), som studieobjekt, skønne, fascinerende vilde udfolde sig, ikke sandt. Vi andre ved jo bedre, ikke sandt.

    Nogen har forsømt at sætte denne og andre imamer på plads: lære dem at vise respekt og taknemmelighed overfor det samfund og alle de skatteborgere som gavmildt har taget imod ham og andre imamer. Hvor kommer al den gennemgående utaknemmelighed fra? Hvor kommer den storskrydende stil fra? Han opfører sig som er han blommen i et æg. I sit rette element. Hvor kommer grådigheden fra? Flere og flere religiøse særrettigheder og krav stilles der til vores ellers sekulære samfund. Hvor kommer det religiøse hovmod fra? Hvordan kan det være at journalister stadigvæk er mikrofonholdere overfor imamer? Har journalister et medansvar for at imamer som ovennævnte mener at det er en naturlov og helt i orden at lukke ovenstående skraldespandsindhold ud igen og igen? Det er simpelthen uetisk ikke at sige fra overfor imamer som ovennævnte. Han skal lære at kende sin plads i et demokrati. Han skal lære religionens plads at kende i et demokrati. Han skal lære at dette her land ikke er en afdeling af Mellemøsten, og at vi har ret til at sige fra overfor religion bl.a. via tegninger, for vi har religionsfrihed. Samme religionsfrihed der gør, at han kan lukke sit verbale snaks ud og kalde det en del af en fredagsbøn. Hvorfor er der i øvrigt ingen præster, der højlydt i medierne kritiserer hvorledes nogle imamer gør grin med ordet bøn? Jeg mener at det er at skænde begrebet bøn, når man siger som ovenstående og kalder det en del af en bøn.

    For mig begynder ordet fredagsbøn at lyde som noget ubehageligt, som noget der er skidt for integrationen og for sammenhængskraften og for hele landet. Noget der splitter befolkningen og skaber parallelsamfund og helt urimelig forskelsbehandling. Måske der fremover skal laves regler for hvad en imam må lukke ud i en moske om fredagen – ja, alle andre dage også.

    Ville vi høre en dansk præst sige som imamen i en af vores folkekirker? En sur, uopdragen, krævende og advarende ”bøn” i en dansk folkekirke? Næppe.

    Måske det var en idé at overvåge, hvad der siges i samtlige moskeer i Danmark. Der er vel grænser for hvad man kan lukke ud og så stadigvæk kalde det man siger for en bøn? For mig lyder ovenstående ikke som en bøn. Det lyder som det modsatte af bøn. Hovenhed og helt urimelig forkælelse, der bygger på allerede alt for mange særrettigheder i et ellers sekulært samfund. Mer’ vil have mer’ vil have mer’. Det hjælper åbenbart at skabe sig. Det giver faktisk bonus for disse kjortlede og langskæggede mænd.

    Hvis ikke snart den danske folkekirke (præster og menighedsråd) højlydt siger fra overfor nogle imamers adfærd og måder at formulere sig på, så frygter jeg at også folkekirken mister endnu mere status og betydning samt troværdighed. Den generelle religionstræthed og foragt vil tage til i styrke. For hvorfor tager folkekirken ikke afstand fra ovenstående ordlyd og måde at forrette en bøn på? Har folkekirkens præster så travlt med at få mere magt (via muslimer og særkrav f.eks. – hvis muslimerne ikke havde været her, havde vi aldrig fået bederum i snart sagt alle institutioner – på gymnasier, handelsskoler, universiteter, arbejdspladser, sygehuse etc.), at de gerne ser gennem fingre med at bønner gøres til ubehagelige og splittende formaninger? Er folkekirken på vej tilbage med tidsmaskinen inden for kirkeverdenen? Fryder folkekirkens præster sig lidt over den uanstændige, barnlige og krævende stil? Den brovtende måde at tale ned til og om andre på? Skal vi tilbage til Stygge Krumpens *) tid i den danske kirkeverden? Gyselig tanke? Måske ikke for alle i folkekirken? Hører vi måske at præster tager afstand fra hovmod og det brovtende islæt i ovenstående ”fredagsbøn”?

    Ud af busken, folkekirkepræster. For hvis I ikke tager afstand, så kan vi opfatte det som, at I er enige med imamerne, når de siger som ovennævnte imam og gør bønner til (politiske?) agitationsredskaber.

    Gad vide om der er præster, der læser med her. ;o) Sikkert ikke, men så må de høre min bøn gennem andre kanaler.

    *) http://www.litteratursiden.dk/sw67339.asp

    Kommentar by Janne — 8. september 2007 @ 09:14

  16. Offerrollen får for fuld musik i hans fredagsbøn

    http://213.237.52.131/wakfweb/wMedia.nsf/0/3AB00BA7A4642F1BC125734F00713F4B?OpenDocument

    efter ca 25 min slår han over til engelsk.

    og nyhedsavisens gengivelse er korrekt – ca 28,20 minutter inde i hans tale.

    Kommentar by René — 8. september 2007 @ 09:27

  17. Er der håb for DK?
    eller er der tale om en trussel? vil muslimerne smadre godhedsindustien og udvandre til Sverige?

    »I har forladt diktaturer i jeres lande! I har forladt fattigdom! I kom her for at få et bedre liv og en bedre situation. I kom her for at finde et bedre sted at leve. Og jeg er ked af det, muslimer. Indtil nu må I stadig lede videre efter det,« sagde Imamen.

    Kommentar by kalle — 8. september 2007 @ 09:36

  18. Læs iøvrigt også Martin Krasniks kritik i Weekend-avisen, og hør ham debattere i deadline med den gestikulerende og tågede J. Bæk Simonsen…

    Kommentar by Winston Smith — 8. september 2007 @ 09:52

  19. “Er det imamer fra hans moske der har haft møder med Hizb ut Tahrir?”

    Ja. De to parter har erklæret, at de vil koordinere deres arbejde. Jeg har ikke referencen her, men det har været ude i pressen.

    Passende, vil jeg sige…

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 8. september 2007 @ 10:04

  20. Jeg tror årsagen til at præster, undtaget de der har sluttet sig sammen i Islamkritisk Netværk, politikere, minus DF og meningsdannere, minus nogle enkelte som Martin Krasnik, ikke går verbalt og skriftligt imod islamiseringen bl.a. er, at disse er hunderædde for at endnu flere Danskere skal give sig tilkende med deres afstandstagen til islamiseringen.

    Ud fra devisen Rør Ikke Sovende Hund listes der, fra disse fremtrædende Danskeres side, lydløst og tavst omkring .

    Man vil fra disse kanter fortsat arbejde som gale for at bearbejde de almindelige Danskes opfattelser til en accept af det realistiske af forenelighed mellem islam og det demokratiske, Danske system – mellem det realistiske i en fredelig sameksistens mellem islam/muslimer og den sekulære som kristne, oprindelige Danske befolkning .

    Erhvervslivets hensigter er ren økonomi – og landet Danmark samt dets historie, befolkning osv. har ingen plads i dette regnskab .

    Det har til gengæld tallene på bundlinien.

    Og hvem der skal arbejde for at medvirke til at frembringe de sorte tal er for erhvervslivets Topdogs helt og aldeles ligegyldigt .

    ( Og når der snakkes arbejdskraftsmangel undrer det mig såre, at erhvervslivet ikke kigger på det nuværende antallet af arbejdsløse – og hvem der tegner sig for hovedparten af folk på understøttelser .

    I stedet vil området have mere indvandring af samme slags – og overlader koldt og kynisk til den arbejdende del af den Danske befolkning, at sørge livslangt for de inkomptatible )

    Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 8. september 2007 @ 10:04

  21. Man får en tankeanalogi til tiden lige før jødeforfølgelsen i Hitler Tyskland.
    “Hver gang du ser ordet muslim så erstat det med jøde”. Som dog kunstnerne kan fordreje virkeligheden, når det reelt betyder, hver gang du ser ordet “vantro” erstat det med jøde.

    Kommentar by Menig 442 — 8. september 2007 @ 10:23

  22. “Alle I Danmark har frihedsrettigheder, bare ikke etniske Danskere i deres omgang med Islam. Hvis de laver mess med denne regel, så laver nogen af os terror”.

    Så simpelt kan det koges ned.

    Kommentar by DaLi — 8. september 2007 @ 10:27

  23. 20

    Menig 442

    Eller erstat “vantro” med ateist eller sekulær muslim.

    Kommentar by Janne — 8. september 2007 @ 10:32

  24. ‘Det er vores land’ sagde imamen, hvormed han officielt anerkendte besættelsen.

    Kommentar by Holme — 8. september 2007 @ 10:36

  25. @14 Fredags”bøn” er ugens politiske agitation i bedste stalin/Hitlerstil.

    Kommentar by Dansk Realist — 8. september 2007 @ 10:37

  26. Kære Muslimer

    I truer os med død og ødelæggelse, kan I ikke bare skride !
    Vi må ikke kritisere jeres “religion”, kan I ikke bare skride !
    Hver gang I laver ballade er det vores skyld, kan I ikke bare skride !
    I er overrepræsenteret i kriminal statestikken, kan I ikke bare skride !
    Der findes ikke nogen form for kriminalitet, hvor I ikke er aktive, kan I ikke bare skride !
    Vi er trætte af jer, kan I ikke bare skride !
    Vi gider jer ikke, kan I ikke bare skride !

    På vejne af Dansker og alle ikke muslimske indvandrer.
    Med venlig hilsen……..

    P.S.
    Vi kan ikke smide jer ud, men vi kan fan´me gøre livet surt for jer, her i vores land Danmark !

    Kommentar by M16 — 8. september 2007 @ 10:41

  27. Flertallet af de herboende muhamedanske fremmede er økonomiske bekvemmelighedsflygtninge, som kan og skal ekspederes ud af landet.

    Kommentar by Poul — 8. september 2007 @ 11:02

  28. ->14 “Ville vi høre en dansk præst sige som imamen i en af vores folkekirker? En sur, uopdragen, krævende og advarende ”bøn” i en dansk folkekirke? Næppe”.

    Jeg ved slet ikke nok om forholdene i den danske folkekirke til at sige om dette ville kunne ske, men i galeanstalten UK kan man iflg. en rystet kirkegænger i St. Paul’s Cathedral høre venstreekstremistisk retorik som leder tanken hen på fredags”bøn”:

    “Simon tells me: ‘I walked out of St Paul’s yesterday during the most disgraceful sermon which I have ever heard in my life. In 44 years of churchmanship, I have never done this before, despite sitting through sermons which have raised an eyebrow in the past. I usually seek to see the good in people, especially if they are our clergy, and if the rest of what the preacher is saying is Biblical and good.

    ‘The sermon yesterday was an extreme-left wing diatribe delivered by a South African, one Father Michael Lapsley, on the theme of “remembrance”. It might as well have been written by Michael Moore.’

    I was surprised by this, because Father Lapsley, while avowedly socialist, has a reputation as a radical campaigner who has himself suffered for his activism on behalf of the ANC on one occasion losing both hands and an eye due to a letter bomb. I imagine he was in London because of Nelson Mandela’s recent visit. Father Lapsley was chaplain to the ANC in exile.

    Lapsley’s undoubted heroism cuts no ice with McIlwaine, however. He writes: ‘Within five minutes of his sermon, Father Lapsley proclaimed: “Let the British people apologise to the Iraqi nation for this totally illegal, immoral and unjust war against their people”. He then went on to insult the integrity of our Coalition servicemen by saying (I paraphrase): “When they are being brutalised by their participation in an unjust and unpopular war, US Servicemen come back, not as heroes, but bringing their violent memories and stress with them, and this is leading to an upsurge in domestic violence, drug addiction and alcoholism”.

    ‘The implication was that US forces (and not just some undisciplined elements of the sort you get in any Army, war bringing out the best in most and the worst in a few) are inflicting the “brutality” they allegedly inflicted on the Iraqis on their families and neighbourhoods. So US troops ( AND, it was hinted, our own) were effectively insulted as wife-beaters, drug addicts and alcoholics, whose only hope of redemption, it seemed, was to confess their role to Father Lapsley as aggressors in an “unjust” and “totally illegal” war.’

    McIlwaine continues: ‘Lapsley proceeded to attack Lady Thatcher, whom he could not bring himself to name and simply described as ” a certain political leader” for wanting to hold a service at St Paul’s to celebrate “what she saw as victory in the Falkland-Malvinas war”.’

    Of course I don’t need to remind regular readers of this blog that it was at St Paul’s that the late Robert Runcie preached the Falklands War sermon that got him into so much trouble with the Tories when he suggested Argentinian victims be prayed for as well as British ones.

    McIlwaine insists: ‘He implied that the war to liberate the Falklands (or as he seemed to prefer, “Las Malvinas”) should not have been fought, “for those on both sides who lost their lives should be commemorated in this Cathedral”.

    Lapsley then went on to insult the victims of terrorism on 9/11 and 7/7 (which terrorism I never heard him define as Islamicist terrorism) by saying: “The West needs to examine and accept its own share of
    responsibility for the problem of terrorism”
    “.

    http://timescolumns.typepad.com/gledhill/2007/09/call-for-st-pau.html

    Mon ikke forholdet til islam på længere sigt kommer til at betyde adskillige brud i de europæiske kirkesamfund? Der tegner sig to fløje, de som kører Jesu ord om at “vende den anden kind til” ud i det ekstreme så det bliver selvdestruktivt, og en anden som ser kristendommen som (hvad er virker fuldstændigt indlysende) i diametral modsætning til en aggressiv lovreligion som har had og krig på programmet. Jeg har ikke set så mange eksempler på at sidstnævnte fløj har gjort sig bemærket, men er det virkeligt et sandsynligt scenarie, at kristendommen bare lægger sig fladt i overgivelse til dens værste fjende?

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 8. september 2007 @ 12:48

  29. LDPC-

    præsterne er embedsmænd, ikke ?

    Og vil man beholde sin krave eller gøre karriere indenfor området skal må nok indstille sig på at få Brun Næse .

    Teologer, der ikke besidder noget embede har større frihed til at udsige deres egne holdninger .

    Een af mine veninder har tidligere besiddet et embede .

    Hun valgte at gå af ovennævnte årsager, så vidt jeg er orienteret .

    Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 8. september 2007 @ 13:52

  30. Findes talen optaget på bånd og er der nogen, der kan oversætte den , så det kan domuneteres om Berlingske/Ritzaus version er sand eller Nyhedsavisens er sand? Begge versioner kan vel ikke være sand?

    Der er åbenbart, at en af kilderne har begået Nybroe.
    fhv grisehandler

    Kommentar by fhv grisehandler — 8. september 2007 @ 14:44

  31. ->28

    Det er vel også afhængigt af de enkelte sogn? Man kunne næppe forestille sig Flemming Pless og Søren Krarup bytte sogn :-) .

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 8. september 2007 @ 14:45

  32. ->29

    Se linket i #15. Jeg har dog ikke selv lyttet til det. Det er rystende at Ritzau har så central en rolle i den danske medieverden.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 8. september 2007 @ 14:49

  33. 25> M16
    Det du skriver kan IKKE siges mere præcist.
    Vi er dødtrætte af dem.Kan de ikke bare skride !
    Man kan ikke åbne en avis eller se en nyhedsudsendelse uden at der enten er klynkende selvmedlidende muslimer,som åbenbart har deres livs værste tid her i smørhullet,eller også er der gadeoptøjer,terror,vold,voldtægt,knivstikkerier,svindel,skyderi oma.
    som kulturberigelsen fra de varme lande har bragt med sig
    Det er muligt der findes moderate begavede muslimer i DK.Hvornår
    giver de lyd far sig ,og tager afstand fra galningene som åbenbart
    er i stort overtal?.Vores korrekte presse kan ikke skjule sandheden,
    uanset hvor meget de fortier og manipulerer.
    Vores ekstremt svage politikere,skal vi ikke forvente hjælp fra.
    Alle partier er efterhånden på venstrefløjen,selv DF er blevet pæne
    og tandløse.Der må et eller andet folkeligt oprør til,mod disse middelalderfolk,som besætter vores land.

    Kommentar by Henrik -patriot — 8. september 2007 @ 15:01

  34. For en gammel vanekristen ateist virker det helt forskruet, at mennesker går ind i en bygning, der vel på en måde er en slags kirke og deltager i noget, der er en slags gudstjeneste, men hvis de mennesker åbner deres hjerter for “præstens” budskab, så vil de forlade “kirken” opfyldt af vrede og had – og andre modbydelige følelser og tanker.

    Er det ikke et mindstekrav, man kan stille til en gudstjeneste, at man forlader kirken med glad og lettet sind eller i det mindste med en beslutning om at være et nyt og bedre menneske fremover?

    Ikke kun fordi, islam-præsten græder og skråler som en galning, er dette jo en parodi eller et vrængbillede på en gudstjeneste: Hvis man ellers har hørt efter, går man ud af døren som et værre menneske, end da man kom ind. Altså hallo.

    Der er noget fuldstændigt grundlæggende galt med det koncept.

    Kommentar by Tømreren — 8. september 2007 @ 15:04

  35. Det er en fejl, en ren og skær fejl, at der befinder sig muhammedanere i større antal i vort land og i europa! Det bør de beslutnings “dygtige” politikere gøres opmærksomme på så ofte som overhovedet muligt!
    Hvis denne fejl evt. bliver rettet og en hjemsendelse med en pose penge bliver iværksat inden for ret kort tid, så har vi en mulighed for at overleve som nation og folk!
    Ellers ???

    Kommentar by PB — 8. september 2007 @ 15:15

  36. 33. PB-

    Glem alle tanker om repatriering – for det sker ikke .

    Men spekuler lidt over hvilke konsekvenser aftalene mellem EU og de 9 arabisk/islamiske lande omkring Middelhavet får også for OS !

    Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 8. september 2007 @ 17:49

  37. Hvor kan VI søge asyl?

    Kommentar by Anna Lyttiger — 8. september 2007 @ 18:08

  38. Netop. Hvis ikke vi repatrierer dem, eller hvis ikke de selv i stort tal søger mod lande der er dem venligere stemt (for eksempel stakkels Sverige), så kan vi godt begynde at planlægge vores udrejse. Hvor skal man tage hen, hvem vil tage med dertil, hvornår skal man tage afsted, hvornår er det bedst at sælge huset, kan man få arbejde i et firma der har en afdeling i det land man vil til, og så videre. Det er langtidsplanlægning, men hvis det hele brager sammen om ti år, kan det være guld værd at have forberedt sig.

    Kommentar by Mallebrok — 8. september 2007 @ 18:47

  39. Grisehandler, jeg har en tilbagemelding om Ritzau-versionen fra journalisten på Nyhedsavisen. Han siger, at den sådan set ikke er forkert, blot at den ikke er så grundig. Det er noget hø fra Ritzau’s side, og jeg har rost Nyhedsavisen passende for at få de centrale punkter frem i prædikenen.

    Nyhedsavisen forfølger ikke sagen videre (de er jo Trads’ avis), men det gør ikke bare os her, også 180Grader og Grundlovsforeningen Dansk Kultur.

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 8. september 2007 @ 19:01

  40. Det er vores land, siger imamen og er en god integreret muslim.
    Det er vores land, siger danskeren og udrøbes straks til racist eller måske ligefrem nazist.

    Kunne man forestille sig en amsse danskere rejse til Iran og forlange alt betalt.
    Svinekød serveret i iranske skoler.
    At Iranerne skulel tillade at der skulle tages særhensyn så danskerne kunne gå rundt i bikinier på gaderne.
    Alkohol slulle pga de danske indvandrere lovliggøres og der skulle bygges en amsse kriistne kirker i tolerancens navn?

    Kunne man forestille sig den Iranske efterretningstjeneste begynde at overvåge og fængsle de iranere der protestere mod at landet var på vej mod at blive kristent pga de danske indvandreres intolerance overfor islam og alle ikke-kristne trosretninger?

    Kommentar by J..... B...... — 8. september 2007 @ 20:12

  41. Hovsa, var vist meget hurtig på tasterne og korrekturen røg i svinget, men budskabet er vist forståeligt alligevel..

    Kommentar by J..... B...... — 8. september 2007 @ 20:14

  42. Sognepræsten Katrine Winkel Holm har ellers et kort, skarpt og dog nuanceret indlæg i berlingeren i dag. Selvom hendes indlæg nok ikke åbenbarer noget nyt for de faste uriaspost-læsere, er det alligevel befriende, at der er nogen, der uden omsvøb angiver forklaringen til den islamiske terrorisme. Det er utroligt, at pressen og debattørerne her små seks år efter 11. september stadig danser om den varme grød og ikke tør tage fat om nældens rod.
    Der bliver talt og talt om manglende integration og ressourcer, når forklaringen ligger i koranen.

    Kommentar by Henrik — 8. september 2007 @ 20:57

  43. Fint, at der nogen der holder øje med pressen, når den snyder på vægten. Jeg forstår ikke pressen tør, den skal jo i det lange løb leve af sin troværdighed.
    fhv grisehandler

    Kommentar by fhv grisehandler — 8. september 2007 @ 22:06

  44. If you’ve done nothing wrong – you’ve nothing to fear
    If you’ve something to hide – you shouldn’t even be here
    You’ve had your chance, now we’ve got the mandate
    If you’ve changed your mind – I’m afraid its too late

    We’re concerned, you’re a threat, you’re not integral to the project

    Integral

    Kommentar by Nicolai (slamofob) — 8. september 2007 @ 22:52

  45. Sura 8:66 ” O Profet, bliv ved med at opildne de troende til (at holde sig rede) til kamp. Hvis der er tyve af jer, som er udholdende, så skal de besejre to hundrede, og hvis der er hundrede af jer, så skal de besejre tusind af dem, som er vantro, fordi de er et folk, der ikke forstår.

    Sura 9:20 ”De, som tror og udvandrer (fra deres hjem) og kæmper for Allahs sag med deres ejendele og deres liv, har den højeste rang for Allahs åsyn. Og disse er det som vil sejre.”

    Sura 9: 39 ”Hvis I ikke drager ud, så vil han straffe jer med en smertefuld straf og indsætte et andet folk i jeres sted, og I kan ikke skade ham det mindste; thi Allah er mægtig over alle ting.”

    Sura 28:59 ”Og hvor mangen en by, der frydede sig over sit behagelige liv, har vi ikke ødelagt. Og dette er deres boliger, som ikke har været beboet efter dem, undtagen lidet. Og det er os, som er arving til det hele.”’

    Sura 47:36 ”Vær derfor ikke svage, så I opfordrer til fred, når I er overlegne. Allah er med jer og vil ikke berøve jer frugten af jeres handlinger.”

    Kommentar by M16 — 8. september 2007 @ 23:01

  46. ->43 M16:

    Er Koranen i dansk oversættelse tilgængelig online, og uden at man behøver at gå ind på en muhamsersite?

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 8. september 2007 @ 23:17

  47. #14 Janne
    Du efterlyser folkekirkepræster der går i lag med islamister. Du tvivler på at de findes. Kik på inif.dk “Islamkritisk netværk i folkekirken”, der møder du nogle af de skarpeste og lødigste præster og teologer i folkekirken

    Kommentar by Free North — 9. september 2007 @ 02:28

  48. Ja, han er sgu skæg!! ham Chendid, lige så skæg, som alt det vildnæs skæg der gror ud af hoved på ham!
    Hvis det ikke var fordi, jeg er så tolerant, så ville jeg ringe til politiet, for at få fjernet denne hjernedøde omvandrende krop!!
    Så skægstubben mener, vi bare skal tie, for ellers dør vi??
    Kan denne u-udannede! ukloge imam, så bare ikke selv holde kæft, og så lade os andre leve livet,i fred og ro.
    Og NEJ, vi gider ikke have gode råd, fra en langskægget vat-nisse, der tror på 72 mærkelige væsner i rummet, og sex-fustrerede hår-feticme eller tilbedelse af en pædofil mand.
    Det for mærkeligt.

    Kommentar by li — 9. september 2007 @ 03:33

  49. @44 LFPC

    http://www.islamist.dk kan du finde koranens væsentligste ting på dansk. Overflødigheder er skåret fra, men der er masser af relevante viderehenvisninger og links til bl.a. engelsk udgave.

    På Islamist.dk går du til gruppen “Koranen og Hadiths”. Her åbner du “Koranen i Pixi-udgave. Og så kan du læse alle uhyrlighederne Sura for Sura.

    Kommentar by Dansk Realist — 9. september 2007 @ 08:01

  50. Ritzau har en kontaktformular her:

    http://www.ritzau.dk/kontakt

    Jeg har fortalt dem om denne misere.

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 9. september 2007 @ 08:04

  51. 45

    Free North

    Netværket består af “kun” af 116 præster og teologer.

    http://inif.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=33

    Hvad med resten af danske folkekirke præster? Hvad mener de om islamiseringen og terrortruslen? Ikke så meget, lader det til. Og dog. Nogle folkekirkepræster mener faktisk at der skal slettes i gamle kristne kirkebøger for ikke at støde muslimske fornærmede følelser. De er indstillede på at fjerne egen kulturarv for at tækkes islam. Skidt med deres egen religionskultur og normer. Hvor er jeg dog træt af sure og fornærmede mennesker, der føler sig krænkede på deres guders vegne. Der er næsten gået mode i ikke at kunne beherske sig og stramme sig an. Jo mere pattebarn, desto bedre? Hvor er jeg dog træt af religiøse mennesker, der ikke har bare den mindste smule selvdistance, selvbeherskelse og sekulært overskud og hvor er jeg dog træt af de danske folkekirkepræster og biskopper, der gladelig sælger ud af vores arveguld kun for at få fred i et kort stykke tid. Tag nu f.eks. Biskop Karsten Nissen, der godt kan rumme flerkoneri (af hensyn til irakisk flygtning med to koner) og forskelsbehandling af kvinder (tørklæder), for det er en del af en religion og kultur, men ikke kan rumme den kristne kulturarv. Selvhad? Er det ikke også Karsten Nissen der godt kan rumme at mandlige præster ikke vil give hånd til kvindelige præster? http://politiken.dk/indland/article311144.ece Rummelighed og åbenhed er godt nok blevet vide og uldne begreber efterhånden. De har næsten fået den modsatte betydning, takket være multikulturens naive og provinsielle forkæmpere. Åbenhed og rummelighed gælder i flere tilfælde i hvert fald ikke den kristne kulturarv, ligestilling og ytringsfrihed.

    Men hvad mener de resterende folkekirkepræster (Dem der ikke er en del af Islamkritisk Netværk) om, at begrebet bøn undergår en radikal forandring i øjeblikket? Ser præsterne ikke at den måde som ovenstående imam behandler bøn på og det at tro på noget på, er med til at undergrave al religions troværdighed og gyldighed? Synes alle disse præster, at det er i orden, angiveligt, at bruge en fredagsbøn til at sige, at hvis vi holder op med at kritiserer eller tager afstand fra en religion – bruger vores religionsfrihed og vores ytringsfrihed – så vil der fortsat være ro i landsbyen. Ville det være i orden at en folkekirkepræst næste søndag sagde: ”Hvis folk lader være med at kritisere kristendommen og lader være med at gøre grin med den kristne Gud, så skal menigheden nok forholde sig i ro. Det er bare et råd.” Ville det være i orden? I fald det ikke er i orden, hvorfor er det så ok, at en imam siger sådan, uden at der er læssevis af folkekirkepræster, der offentligt tager afstand fra det? Evt. går på gaden og demonstrerer deres kristne uenighed. Det går faktisk også ud over disse præsters omdømme, at der ikke tages afstand fra imamen. Tavshed kan godt forstås som accept. Forstår præsterne ikke, at når de ikke tager afstand, så er de med til at acceptere en forråelse af det religiøse. En forråelse af det religiøse rum og tonen, og det vil smitte af på holdningen til den danske folkekirke. Når man går ind i vores folkekirker går man altså ind i et kirkeligt rum, der ikke tager afstand fra ovenstående imams måde at bruge bøn på. Aha. Hvis folkekirken, som et samlet hele, ikke tager afstand, må man formode, at folkekirken godt kan acceptere at religion og religionsdyrkelse i Danmark generelt gøres mere hardcore, tvær, krævende og fordømmende. Og hvad mener folkekirkepræster om at forkyndere bruger en bøn til at kræve særbehandling af deres religions figurer og udbredelse af krav om at deres religiøse regler skal have mere plads i det offentlige rum? De danske folkekirkepræster er påfaldende tavse omkring tonen i nogle moskeer og omkring ovenstående. Hvorfor? Er det bevidst eller er man bange eller har man til hensigt at skubbe imamerne frem foran sig og via dem få mere magt og indflydelse i det danske samfund? (Som man har fået med bederummene i snart sagt alle institutioner i Danmark) Hvad mener præsterne, der ikke er en del af Islamkritisk Netværk?

    Mens der er larmende tavshed i folkekirken ang. ovennævnte problematik, så er der tydeligvis forbrødring i kristne/muslimske kredse. (Jøderne er åbenbart ikke inviteret) Man kan sammen forarges over at mennesker i et demokrati bruger deres ytringsfrihed og religionsfrihed til at tegne en hund, der hedder Muhammed. Stur stur nummer!

    http://www.folkekirken.dk/aktuelt/nyhed/article/1/konference-f.html

    http://www.religionsmoede.dk/

    http://www.religionsmoede.dk/index.php?indl_id=5951&id=5822

    Jeg får lyst til at opkaste følgende spørgsmål: Sker der lige så langsomt, men sikkert, en islamisering af vores folkekirke? I så fald er jeg personligt færdig med at støtte folkekirken fremover – både i ånd og med hånd. Slut med at være medlem af folkekirken, slut med at gå til gudstjenester ved højtider, slut med at fejre bryllupper, barnedåb, konfirmationer, begravelser etc. Slut med den danske folkekirke. Folkekirken som helhed (og ikke kun pletvis som nu) må snart til at vælge side – skille får fra bukke. Den kan ikke både være kristen og smelte sammen med islam. Det er kirkeligt selvmord, og det er en krænkelse af den kristne kulturarv. Det er at stjæle fra den kristne, vestlige hovedstol.

    Kommentar by Janne — 9. september 2007 @ 08:20

  52. #44

    Du kan finde den nyeste og bedste oversættelse af koranen på dansk her.

    http://www.forlagetvandkunsten.dk/97507/

    Mvh. Vigilius Hafniensis

    Kommentar by V. Hafniensis — 9. september 2007 @ 08:41

  53. -> 45 Free North

    Ja, blandt præster findes utvivlsomt nogle af landets mest drevne og skarpeste debattører, det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om.

    Jeg nævnede engang overfor en af mine lærere på Institut for Historie, at det er en god ting at have en sparringpartner til at gennemlæse eksamensprojekter, før de afleveres, og at min mand var for syg til at påtage sig det, som han plejede. Kender du ikke en præst?, svarede historikeren, de hører tit til de bedste.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 9. september 2007 @ 13:44

  54. -> #49 Mette

    De kan nu også slå over i det skinhellige engang imellem :-)

    Kommentar by JensH — 9. september 2007 @ 13:49

  55. -> 50 JensH

    Ja også i den grad. :-)

    Men selv om jeg er agnostiker, betragter jeg kirken som en meget væsentlig samfundsbevarende institution. Ligefrem en bastion mod islam, skønt det unægteligt kan virke lige modsat.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 9. september 2007 @ 15:13

  56. -> #51 Mette

    Jeg forstår hvad du mener, og er for såvidt enig, selvom jeg ikke ligefrem vil kalde ‘dialog’-biskopper som Keld Holm og Karsten Nissen for ‘bastioner’ mod islam.

    Og nu hvor jeg er igang, så er jeg egentlig også træt af disse skinhellige “altid plads i herberget”-præster, som prøver at undermininere myndighedenes asylafgørelser ved hjælp af deres ‘præste-status’. Hvad blev der egentlig af “giv kejseren hvad kejserens er……..” ?

    Kommentar by JensH — 9. september 2007 @ 15:32

  57. -> 56 JensH

    Tja, det bliver jo mere og mere politisk både i kirken og i moskeen, og selv om det vel mere er et ideal end et faktum, må vi klamre os til sondringen mellem kejseren og resten.

    Jeg har netop fået et reklametilbud om at vælge tre gratis bøger, og de overvejelser, jeg der kom ud i, var lidt komiske. På et tidspunkt var jeg ligefrem fristet til at vælge “Kys dit kaos. Verden er alligevel noget rod” i stedet for ridderen af den bedrøvelige skikkelse. Men det var nu ikke fordi jeg troede, at jeg kunne lære så meget nyt, nærmere et behov for bekræftelse. ;-)

    Kommentar by Mette (islamofob) — 9. september 2007 @ 15:46

  58. ->56 “Hvad blev der egentlig af “giv kejseren hvad kejserens er……..” ?”

    Et godt eksempel på konsekvenserne ved ikke at holde disse adskilt, er den velkendte historie om de kirkebesættende “palæstinensere” og særloven som gav dem opholdstilladelse. Her er en perfekt illustration af at angiveligt gode handlinger kan føre til onde konsekvenser (en stor del af dem kvitterede jo for tilliden ved efterfølgende at begå diverse kriminalitet). Men de onde konsekvenser kommer jo længe efter at diverse klerikale og parlamentarikere har haft mulighed for at stille deres godhed til skue.

    #49, 52: Tak!

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 9. september 2007 @ 16:30

  59. #58
    Prøvede at linke til bloggen, men det virker ikke !

    Kommentar by M16 — 9. september 2007 @ 16:55

  60. -> #58 LFPC

    Det er faktisk et særdeles godt eksempel du kommer med der. Netop den berygtede ‘Palæstineser-lov’ er et fabelagtigt godt eksempel på, at man ikke skal give efter for disse hysterisk følelsesladede ‘amnesti’-kampagner.

    Da disse Palæstinensere basatte denne kirke gik godheds-mafiaen fuldstændig i selvsing, og det var ikke bare den klerikale del, nej, selv fhv. Statsminister Anker Jørgensen mødte op kirken og stod gudhjælpemig og vrælede mens kameraerne kørte. Efter loven (amnestien) var vedtaget i Folketinget, viste det sig, at flere af disse ’stakkels flygtninge’ tog hjem til Libanon og fejrede sejren, men forspurgt kunne Elisabeth Arnold overhovedet ikke se noget problem i det. Det var da ganske forståligt!!!

    Jeg så for års tid siden 1et læserbrev i JP, hvor kriminaltallene for disse 321 plaæstinensere (samt deres familiesammenførte) var opgjort, og du har helt ret i, at kriminaliteten var ufattelig høj. Men som du også er inde på, så er det aldrig disse ofte veluddannede (og velbjærgede), der selv skal betale prisen for deres ‘gode handlinger’. Det er fuldstændigt omkostfrit for dem at få luftet godheds-genet i offentligheden. Den økonomiske regning bliver tørret af på den almindelige skatteyder, og prisen i form af kriminalitet og vold kan underklassen og den lavere middelklasse for lov at betale. Det er jo trods alt ikke på præstegården disse ‘flygtninge’ skal finde ders herberg, vel ?

    Denne Palæstinenser-lov er et skræmme-eksempel på hvad der kan ske, hvis man giver efter for godheds-industriens asylkampagner.

    Kommentar by JensH — 9. september 2007 @ 17:21

  61. Vi har i det hele taget i lang tid haft et palæstinenserproblem.

    Asmaa er palæstinenser.

    Khaders spejdertrop er palæstinenserledet – i hvert fald er det det, vi skal tro, og den har suget drømmere, politisk umodne og grådige skattespekulanter til sig, så at dansk politik risikerer at ende i helt forvrøvlede tilstande. Det parti er hverken fugl eller fisk, men gift for en helstøbt, ansvarlig politik.

    Talsmanden for Islamisk Trossamfund er palæstinenser, og var Labanen det ikke også?

    Og så er der formanden for dansk-palæstinensisk venskabsforening, hvis læserbreve jeg altid nærlæser med stor interesse, fordi de er det mest hadefulde og afslørende man kan se for sine øjne. Det ville være langt mere dækkende, hvis foreningsnavnet fik tilføjet et u foran venskab. Han var en af de mest fremtrædende i Demokratisk Muslimer i starten, men røg hurtigt ud. Demokrati og ytringsfrihed er ikke lige ham, lader det til. Men HAD og SKÆLDSORD!

    Kommentar by Mette (islamofob) — 9. september 2007 @ 18:28

  62. @44 LFPC “Er Koranen i dansk oversættelse tilgængelig online, og uden at man behøver at gå ind på en muhamsersite?

    Du kan læse et enkelt vers af gangen på dette link: http://www.forlagetvandkunsten.dk/97507/search/

    Kommentar by MartinH — 9. september 2007 @ 18:49

  63. -> 62 MartinH

    Tak for linket, det er glimrende. Jeg læste anmeldelserne til denne udgave.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 9. september 2007 @ 18:54

  64. 57

    Mette

    Jeg har netop fået et indmeldelsestilbud fra Samlerens Bogklub.

    http://www.samlerens-bogklub.dk/webapp/wcs/stores/servlet/StoreCatalogDisplay?langId=1000&storeId=10151&catalogId=10151

    Jeg har før været medlem af bogklubben, den har nogle spændende bøger engang imellem, men meldte mig altså ud igen i sin tid, da bogklubben efter Muhammedkrisen stoppede med at have islamskeptiske bøger på programmet. Jeg har sagt nej tak til deres aktuelle tilbud om 3 bøger til 19,- pr. stk. at samme grund. Mit indtryk er at bogklubben er skævvredet i deres bogudvalg. Især efter Muhammedkrisen. Det samme gælder i øvrigt for Gyldendals Bogklub. Måske det forholder sig sådan med andre bogklubber også. Hold da helt bøtte hvor er de blevet tandløse i løbet af de seneste år.

    Til gengæld er der liv i go’e gamle Henrik Nordbrandt i hans nye digtsamling “Besøgstid”, som udkom i maj. Han leverer krads og befriende religionskritik. Desuden er han meget islamkritisk.

    Han siger i et interview i et bogbald for nylig: “Det er en sand rædsel for mig at skulle forestille mig at leve i et islamisk styret land uden demokratiske rettigheder. Der er ikke stor forskel på den form for styre talebanerne udøvede i Afghanistan og Hitlers Nazityskland.”

    Bogbladet fik jeg udleveret hos min boghandler. Jeg husker desværre ikke titlen på bladet, som rummer boganmeldelser. Jeg gemte kun artiklen med Nordbrandt.

    Senere i interviwet siger Henrik Nordbrandt: “Enhedslisten har gjort sig helt til grin i tørklædesagen. Når man udviser tolerance over for totalitære ideer, er man efter min opfattelse latterlig”. Jeg kan kun give Nordbrandt ret. Enhedslisten er for latterlig. Desværre er der flere end Enhedslisten der er absurd tolerante overfor religiøse restriktioner der skaber parallelsamfund og deler folk op i rene og urene.

    Kommentar by Janne — 9. september 2007 @ 19:04

  65. -> #61 Mette

    “har suget drømmere, politisk umodne og grådige skattespekulanter til sig,”

    Ja, jeg må igen sige jeg er enig med dig. NA tiltrækker virkelig disse hvad jeg vil kalde topskat-‘bogerlige’, d.v.s. folk hvis hele ‘borgerlighed’ er knyttet til en afskaffelse af top-skatten. egentlig kunne man vel bare ryste på hovedet af dem hvis det ikke lige var fordi, at deres ‘faneflugt’ fra V og K er det der bryder VKO-flertallet.

    Siden skatteforliget mellem VK og O sidste uge har man kunnet opleve dem på slap line på 180grader og Berlingske Tidendes debattråd om skatteforliget. Taget i betragtning af, at der er givet skattelettelser for næsten 10 mia kr. er deres reaktion helt hysterisk. Man skulle nærmest tro der var tale om skatteFORHØJELSER. Alt andet end en fuldstændig afskaffelse af topskatten her og nu er tilsyneladende totalt uacceptabelt for dem. De er nærmest maniske omkring skatten hvis du spørger mig.

    Nu tror jeg, at hvis NA skulle blive ‘tungen på vægtskålen’, så ender det med en socialdemokratisk ledet regering. At skulle ‘forlige’ DF og NA på eks. udlændingepolitken er urealistisk. Og så kan disse topskat-‘borgerlige’ få en regering, hvor Lykketoft, Mette Frederiksen og Auken besidder ministerposter, og vi kan jo så begynde at gætte på hvor meget skattetrykket så vil blive sænket.

    Kommentar by JensH — 9. september 2007 @ 19:44

  66. -> 64 Janne

    Jeg har modtaget hele to breve med det gratis tilbud, og jeg undrer mig, for jeg vidste ikke, at jeg nogensinde havde været medlem af Samlerens bogklub. Var engang medlem af en bogklub, som specialiserede sig i typiske pigeemner – Tricia Guild, haver, kogebøger etc., som jeg købte lidt af, og forbindelsen må stamme derfra.

    Jeg sidder her med brochuren og synes nu gerne, at jeg vil have “Don Quijote”, som jeg holder vældig meget af og mærkværdigvis ikke har. Desuden vælger jeg “Politikens håndbog i nudansk” og “Gyldendals Leksikon om Nordisk Mytologi”, selv om jeg har lignende i forvejen.

    Jeg læser næsten aldrig fiktion, men Carsten Jensens meget roste “Vi de druknede” har været under overvejelse, selv om jeg nødigt støtter ham i almindelighed. Nordbrandt er anderledes befriende.

    Måske skulle jeg i stedet vælge “Menneskets vilkår” af Hannah Arendt, for den fik en god kritk, og hun har nogle interessante skæve vinkler. En anden mulighed er Arthur Schopenhaerss “Verden som vilje og forestilling”, den tror jeg, at jeg tager. Ud med mytologien.

    Wibke Bruhns “Mit fædrene land. En tysk families historie” er også et godt valg, men jeg har læst den og græd mig nærmest igennem de sidste kapitler (det har jeg ikke prøvet før). Det hang måske sammen med, at jeg selv et par år tidligere læste mig igennem fire generationers breve fra min egen familie og syntes, at det var en særlig oplevelse, fordi jeg sad med fascitlisten. Wibke Bruhns havde et ualmidneligt stort familiearkiv til sin rådighed, da hun forsøgte at følge den mentale trend fra oldeforældre og bedsteforældre til forældrene begejstring for Hitler og siden faderens henrettelse efter deltage i attantatet på ham. Måske skulle vi gemmen nogle af vore debatindlæg til de næste generationer, så at de kan se, at vi ikke blot sad og lod det hele ske – islamiseringen altså.

    Selv om nazismens tag i folk i dag er vanskelig at forstå, får man på Wibke Bruhns odyssé gennem det tyske storborgerskab til en vis grad en fornemmelse af, hvordan den kunne snige sig ind på folk. Jeg synes, at jeg blev klogere af den bog. Et par uger efter at jeg havde læst den, skrev Sven Ove Gade en klumme om den, og det lyste ud af den, at han havde haft nogle af de samme følelser som jeg havde under læsningen.

    Det er efter min mening en stor fejl, at eftertiden har haft så mange tabuer om nazismen, at man røg lige i favnen på de efterfølgende destruktive ismer. Men måske er det umuligt at forebygge, måske ligger det altid et potentiale i mange menneskers natur, som disse afskyelige ismer kan udnytte. Måske har vi ligefrem alle en tendens i den retning, og måske er den i nogle tilfælde god både for os og forsamfundet, hvis den ikke løber løbsk. Det er vel som i så mange andre tilfælde et spørgsmål om balance.

    Men ellers, her sidder en virkelige Shakespeareelsker, der ofte har været i teateret i Stratford-upon-Avon, og siddet med lukkede øjne for blot at lade ordene risle som ufortyrret musik.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 9. september 2007 @ 20:15

  67. Schopenhauer´/attentat.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 9. september 2007 @ 20:19

  68. uforstyrret musik. :-)

    Kommentar by Mette (islamofob) — 9. september 2007 @ 20:22

  69. @63

    Dette ene vers burde sige alt:

    Sura 9 (Omvendelse) vers 123
    I, der tror! Bekæmp dem af de vantro, der er i nærheden af jer! Lad dem finde jer skånselsløse! I skal vide, at Gud er med de gudfrygtige!

    ——————————————————————————–

    Koranen i ny dansk oversættelse. Udgivet 2006. 1. udgave. 1. oplag. 544 sider. Indbundet. 399 kr. ISBN 87-91393-95-7.

    *****************ISLAM ER FRED****************************

    Ja og Al Queda er en lokalafdeling af KFUM !

    Kommentar by Dansk Realist — 10. september 2007 @ 07:54

  70. 66

    66

    Mette

    Det er altid interessant at læse dine indlæg. :o)

    En bog der fandtes i Samlerens Bogklub før Muhammedkrisen, var “Derfor er jeg ikke muslim” af Ibn Warraq. Efter Muhammedkrisen var den pist væk.

    Ibn Warraqs bog kan til gengæld fås hos Saxo.com:

    http://www.saxo.com/item/609831

    Kommentar by Janne — 10. september 2007 @ 08:31

  71. -> 70 Janne

    Tak for henvisningen og de pæne ord. Tidligere på året spurgte jeg forgæves efter Warraqs bog hos flere boghandlere. Vivi skrev, at den var på udsalg. Jeg endte med at låne den på biblioteket, men nøjedes med at læse lidt her og der, for det er nok så meget en opslagsbog, synes jeg. Tæt skrevet med kolossalt mange oplysninger og tanker indvævet. God dokumentation og stærk i sine henvisninger til europæisk tænkning. Jeg er glad for den slags bøger og vil anskaffe den.

    Ang. bogen med den pudsige titel “Kys dit kaos. Livet (ikke verden som jeg skrev) er alligevel noget rod”, var den på tilbud i en brochure fra Gyldendal, hvor der var flere overlapninger med Samlerens forlag. Det undrede mig lidt.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 10. september 2007 @ 10:42

  72. p.s. Selv om jeg ikke har læst meget af Fay Weldon, synes jeg, at hun er lykkedes med at få sagt og skrevet væsentlige ting om islam. Og om kvinder og underkastelse. Wauw, her er vi inde på et småømt emne. :-) Omend med interessante aspekter.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 10. september 2007 @ 10:46

  73. 51

    Nå, nu sker der endelig noget på den kristne trosfront (i den kristne medieverden) hvad islam angår. Bedre sent end aldrig:

    http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/261240

    Kommentar by Janne — 12. september 2007 @ 06:02

  74. ->73

    Det er jo ikke så svært for den der læse og forstå det man læser, og måske endda relatere det til hvad der sker. Den islamiske vold mod enhver anderledes tænkende foregår fordi den er foreskrevet i Koranen. Hvor svært kan det være ?

    Kommentar by PeterK — 12. september 2007 @ 08:13

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper