27. juni 2013

Karen West om Bæk Simonsen: “Islam må være, som islam er” – Ikke-muslimer bør ikke tolke Koranen

Jørgen Bæk Simonsen har skrevet flere bøger målrettet et dansk publikum, hvor den røde tråd er postulatet om, at Islam ikke har en essens. Islam kan ikke defineres, og hermed heller ikke kritiseres. Når målgruppen er rettroende muslimer, vender han det om – Islam har en essens, men det er kun troende muslimer som bør tolke Koranen.

Karen West var til møde i en moske – “Jeg fik kvalme over Jørgen Bæk Simonsens holdninger”.

“I går aftes nød jeg et velsmagende måltid fra Imam Ali Moskeen. Anledningen var, at min gode veninde Saliha Marie Fetteh og jeg havde fået en personlig invitation til at deltage i det første seminar af sin slags om kvinderettigheder i islam. …

Panelet bestod af moskeens egen imam, M.Mahdi Khademi, en imam ved navn Ahmed Reza Aghadadi, professor Jørgen Bæk Simonsen, Asmaa Abdol Hamid, Zeinab Alizade, Katja Madsen og en kvinde mere, som jeg ikke har navnet på. …

Begge imamers taler var der som sådan intet overraskende over, dog kritiserede de Saudi-Arabien for deres kvindeundertrykkelse. … De tre kvinder talte om, hvor glade de var for at være muslimer, og at de oplevede at have flere rettigheder end den ‘vestlige’ kvinde. … Vi har trosfrihed i dette land, og der var som sådan intet underligt i, at de forsvarede deres tro, deres religion, og var glade for at have valgt den. Fair nok.

[…]

Hvad jeg så imidlertid ikke synes var fair eller i orden, ihvertfald ikke overfor en hoben mere sekulære muslimer og retten til det frie valg, var professor Jørgen Bæk Simonsens tale. Jeg kan ærgre mig over, at jeg ikke optog hans tale på bånd, fordi jeg faktisk sad og fik kvalme over hans holdninger eller måske mangel på samme. Han præsenterede sig som underviser og ikke som privatpersonen Jørgen. …

Han sagde, at vi skal affinde os med, at der er anderledes rettigheder i islam. Han sagde, at friheden italesættes med de forhold, som Koranen foreskriver. Han sagde, vi har en fælles interesse i at blive beriget. Han sagde, at islam må være, som islam er, og at vi skal overlade til muslimerne at tolke Koranen. Han sagde, at vi skal overlade til muslimerne at uddanne imamer. Han sagde, at det er godt, at kvinder nu kan vælge tørklædet til. … Jeg kan selvfølgelig være enig i, at kvinder bør kunne vælge tørklædet til, men finder det kritisabelt, at han ikke i samme åndedrag sagde, at det frie valg bør være der, så de også kan vælge tørklædet fra.

Som jeg kan tolke det, går Jørgen Bæk Simonsen mere ind for et parallelsamfund, hvilket jeg er dybt uenig i, fordi vi både er et lille land, og fordi jeg faktisk går ind for demokrati og frihed for såvel muslimer som ikke-muslimer.

Jørgen Bæk Simonsen talte i mine øjne imamerne efter munden. Selv da Bashy Quraishy under debatten spurgte, hvorfor de ikke havde snakket om retten til at tage tørklædet af, var det kun Asmaa, der sagde noget, nemlig at det må kvinderne selv sige noget om. Jørgen Bæk Simonsen sad tavs ved siden af.

Lidt nyt, at Asmaa virker mere ’sekulær’ i sin mening end en ikke-muslimsk professor ved universitetet, der underviser unge fremtrædende borgere! … Som sidekvinden sagde til mig – han er mere end halalhippie!

Oploadet Kl. 13:20 af Kim Møller — Direkte link35 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/49241/trackback

35 Comments »

  1. Halal hippien sagde: ” ..vi har en fælles interesse i at blive beriget.”

    Den kan jeg godt lide, så må jeg spørge: Hvor er det Islam kan berige os?? Kvindesyn? Arbejde? høflig optræden? tolerance, fred?

    Manden er naturligvis idiot, og det har han været længe.

    Kommentar by ludvigsen — 27. juni 2013 @ 13:45

  2. Jeg kender ham ikke rigtigt, jeg kom bare til at tænke på dengang et par år før 2 verdenskrig hvor der var danskere der gav hånd til nazisterne og stillede sig op og mente at det var i danmarks interesse at blive beriget..

    Skift nazismen ud med islam så er det præcist hvor vi er igen nu.

    Kommentar by Per — 27. juni 2013 @ 13:53

  3. “Han sagde, at islam må være, som islam er, og at vi skal overlade til muslimerne at tolke Koranen.”

    Nu lever vi altså i et demokratisk land, hvilket giver alle ret til at tolke hvad de lyster og skønner nødvendigt og relevant. Koranen er, som jeg ser det, en tekst på lige fod med alle andre tekster og kan og skal tolkes af hvem, der vil og ønsker det.

    Forekommer der urimelige og kritisable udsagn i koranen (og det gør der i høj grad), ja, så bør de kritiseres på lige fod med andre tekster, der indeholder urimelige og kritisable udsagn. Jo mere det hævdes at koranen ikke skal kunne kritiseres af andre end muslimer, jo mere er der behov for at andre også gør det. Koranen står ikke over dansk lov.

    Nogle korantilhængere ønsker at koranens indhold/påbud og forbud fylder mere i det danske samfund. Det gør automatisk at koranen helt rimeligt sættes under debat. Gøres til genstand for kritik.

    Koranen er til debat. Jo mere korantilhængere skubber koran forbud og påbud ind i vores samfund, jo mere er koranen til debat.

    Kommentar by Liva — 27. juni 2013 @ 14:13

  4. Utroligt at en offentlig ansat universitetsprofessor i Danmark siger at en tekst kun må tolkes af nogle og ikke af andre. Bæk Simonsen virker meget usaglig. Hvad er det dog for en underlig, udemokratisk underviser, der friholder en tekst for tolkning/kritik.

    Kommentar by Liva — 27. juni 2013 @ 14:18

  5. Hvaffer noget? Er Jørgen Bæk Simonsen ikke muslim???????

    Kommentar by Jørgen Duus — 27. juni 2013 @ 14:19

  6. Det sjove er at folk som ham og den øvrige mainstream hader og foragter en Robert Spencer, som vel at mærke heller ikke fortolker Koranen og de øvrige muslimske tekster – alt hvad han skriver har muslimers egne tolkninger som omdrejningspunkt. Spencer siger regelmæssigt at det ikke tilkommer ham at tolke disse tekster, eller at sige hvad der er ægte islam. Alligevel bliver han lagt for had og kaldt rabiat, bare for at referere til hvad der anses for autoritative tolkninger.

    Det er ikke bare Spencer dette gælder for, prøv at have denne vending af sagens genstand i baghovedet, for det ligger helt refleksmæssigt hos mainstream at sætte lighedstegn mellem ‘at referere til andres had og intolerance’ og ‘at udtrykke had og intolerance’. Forskellen på de to tilgange er åbenlys, men når emnet er islam tager alle automatreaktionerne over, og i øvrigt intelligente mennesker siger dumme ting. Det største tabu i dag er at sige noget negativt om islam.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack — 27. juni 2013 @ 15:12

  7. “Han sagde, at vi skal affinde os med, at der er anderledes rettigheder i islam. Han sagde, at friheden italesættes med de forhold, som Koranen foreskriver. Han sagde, vi har en fælles interesse i at blive beriget. Han sagde, at islam må være, som islam er, og at vi skal overlade til muslimerne at tolke Koranen. Han sagde, at vi skal overlade til muslimerne at uddanne imamer. Han sagde, at det er godt, at kvinder nu kan vælge tørklædet til.”

    Halal-eating surrender monkey…

    Kommentar by Morani ya Simba — 27. juni 2013 @ 15:50

  8. man burde undersøge hvor manden får sine penge fra? manden er korrupt eller dum!

    Kommentar by hansL — 27. juni 2013 @ 15:54

  9. “Han sagde, vi har en fælles interesse i at blive beriget. Han sagde, at islam må være, som islam er, og at vi skal overlade til muslimerne at tolke Koranen.”

    Så vi skal lade os berige af muslimerne, men de skal ikke lade sig berige af os?

    Kommentar by JensF — 27. juni 2013 @ 16:24

  10. Helt usagligt, men jeg har altid syntes, at Jørgen Bæk Simonsen ser ud som om, han har konstant dårlig samvittighed og jeg forstår ham i og for sig godt ;)

    Kommentar by A-mad — 27. juni 2013 @ 16:28

  11. Hvorfor skal det være muslimerne der kun må tolke koranen? Jo, så lukker man nemlig af for ALT kritik. Vi må ifølge manden ikke tolke koranen og derved kan vi så ikke kritisere islam da vi jo ikke forstår den. Vi skal desuden affinde os med at der er andre rettigheder.

    Staklen har det hele bagvendt i hans patetiske underkastelse for de fremmede. Det er sygeligt så meget de politisk korrekte føjer sig for den totalitære bevægelse som islam er.

    Vi må nemlig godt: Tolke koranen, kritisere islam og DE skal affinde sig med vores rettigheder. Længere er den ikke.

    Danmark længe leve!

    Kommentar by NulTolerance — 27. juni 2013 @ 16:38

  12. “De tre kvinder talte om, hvor glade de var for at være muslimer, og at de oplevede at have flere rettigheder end den ‘vestlige’ kvinde.”

    Hvilke rettigheder? Det kunne jeg godt tænke mig at få uddybet.

    Kommentar by Hr. Naturli' — 27. juni 2013 @ 17:00

  13. # 1, Ludvigsen,

    – ingen er Fuldkommen, men Jørgen Bæk Simonsen kommer meget tæt på den “fuldkomne IDIOT”

    Kommentar by Cantor — 27. juni 2013 @ 17:06

  14. Jørgen Bæk Simonsen har de sidste mange år været en renegat, der er statsbetalt for at undergrave det danske velfærdssystem. Dhimmi-kappen har han iført sig for mange år siden.
    Hans “holdninger” afspejler sig i hvilke forsamlinger han taler til, ligesom sin åndelige herrre og mester, pædofilen Muhammed.

    Men i 1989/90 kunne han dog skrive følgende: “Den helt store adfærdspsykologiske forskel ligger her i, at agressiv adfærd er langt hyppigere hos de unge palæstinensere end tilfældet er det for unge danskere generelt. Den kulturelt tillærte kriseløsning, der består i en diskussion af, hvorledes en uoverensstemmelse i gruppen bringes ud af verden er kulturbestemt og ikke genetisk bestemt.” (Jørgen Bæk Simonsen: “Evaluering af flygtningeprojektet i Fakse Kommune-1990 s.28). Her skal “kulturbestemt” læses som I-S-L-A-M.
    Her skal vi for en gangs skyld tage hans ord for pålydende, for hele hylekoret af godhedsapostlene siger altid når de hører fra os andre at det er islams skyld at de er rådne i roen, at det er socialt betinget.

    Manden er resistent overfor virkeligheden, ligesom Det Radigale Venstre. Engang i 2006 var han i radioen (P1) inden afbrændingen af den danske ambassade, og sagde bl.a. følgende: “Der er markante forskelle fra debatten i Europa over for andre steder i verden. Går man for eksempel til Mellemøsten, har man en århundrede lang tradition for at være meget forskellige. Her er indbyrdes varianter af forskellige udformninger af, hvad det vil sige at være menneske.”
    Meningen er altså, at vi her i Vesten kan lære meget om inkludering/tolerance af Mellemøsten. Man tror virkelig det er løgn. Et langt liv i universitetsmiljøet er åbenbart skadeligt.

    Om Jørgen Bæk Simonsen og den tidligere danske anbassadør i Syrien, Ole Wøhlers Olsen leflen for det syriske styre, kan læses i Klaus Wivel´s artikel “Ambassadørerne” I Weekend-Avisen nr.19, 13 maj 2011 s.6 i “Samfund.” Det er virkelig læsning man bliver klogere af, og der kan man se, hvordan Danmarks repræsentanter har deres egen agenda.
    Jeg mener stadig, at Undalslund Plantage ved Viborg igen bør tages i brug.

    PUGNA PRO PATRIA

    Kommentar by Der Adler — 27. juni 2013 @ 17:08

  15. Er der nogen der ikke får kvalme af Bræk Simonsen?

    Kommentar by Nielsen — 27. juni 2013 @ 17:46

  16. Ikke mange, nej. ;-o En absurd mandsling, denne JBS.

    Kommentar by LarsB — 27. juni 2013 @ 19:44

  17. @ Per

    Du mener prægtige mennesker som Kaj Munk ?

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 27. juni 2013 @ 21:44

  18. Det bedste ved at Jackie Arkløw nakkede to beskidte politisvin i Sverige, er, at så er der 2 færre kujonbetjente til at beskytte de grimme svin, der læser nyheder op i svensk TV. Har I lagt mærke til, at de svin, der læser nyheder op i svensk TV nok skal sørge for selv at rage til sig af velfærdsgoder til dem selv og deres ulækre børn

    Kommentar by Hans — 27. juni 2013 @ 22:10

  19. Ja, vi elsker dig Jackie Arkløw for at citere en stor nordmand.
    Please send us some more Jackie Arkløw’s!

    Kommentar by Hans — 27. juni 2013 @ 22:15

  20. Den eneste omtale jeg kan finde på nettet er i Kristelig Dagblad, desværre er kun nogle få linjer og et foto online.

    Muslimer forsvarer islams kvinderettigheder 27. juni 2013
    ht tp://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/515356:Kirke—tro–Muslimer-forsvarer-islams-kvinderettigheder

    Kommentar by anno — 27. juni 2013 @ 22:44

  21. Jørgen Bæk Simonsen er stor. En pragtfuld mand. Enestående. Uden egentlig at vide hvad islam er, skriver han bøger som “Hvad er islam” og bedrager til “Politikens Islamleksikon”, skriver hovedartiklen om “Islam” i “Den Store Danske Encyklopædi” og er ubestridt landets førende islam-ekspert.

    Ingen når ham til sokkeholderne. Vi andre må nøjes med islams berigende manifestationer som vi af og til er heldige at støde ind i. Men de er vist slet ikke islam, men noget dyrebart fra længst forsvundne dage.

    Kommentar by Niels P. — 27. juni 2013 @ 23:15

  22. Om Jørgen Bæk Simonsen er muslim og derved skal bedrage de vantro, vil være i overensstemmelse med hans professorat på Carsten Nieburgs muslimske institut i København.

    Han er selv citeret for at sige, at hans påpegede usandheder og løgne om ideologien islam, beror på det faktum, at han ville være afskåret fra sine utallige ture til Damaskus og andre muslimske destinationer.

    Man generer ikke ustraffet islam.

    Pointen er ikke svær at greje.
    Hvis han udstiller hadeideologien er han afskåret fra de lukrative rejser og div. goder, der kommer af at fremme islams sag. Altså en ren tilståelsessag.

    Jørgen Bæk Simonsen er islams professor og danskerne lider under hans skattebetalte profession.

    Kommentar by Iznogut — 28. juni 2013 @ 00:46

  23. Giv Jørgen Bæk Simonsen Nobels fredspris,så er han stemplet som kommunist.

    Kommentar by emmagad — 28. juni 2013 @ 00:54

  24. Nu er det jo ikke nogen naturlov, at man er begavet, fordi man kan smykke sig med en professortittel! Men det er et problem når en offentlig betalt lærer siger sådan noget vås!

    Kommentar by Robert R — 28. juni 2013 @ 07:24

  25. “Han sagde, at islam må være, som islam er, og at vi skal overlade til muslimerne at tolke Koranen.”

    Skal muslimer så også holde sig fra alt, hvad der er ikke-muslimsk? Sig mig er manden racist?

    Kommentar by Liva — 28. juni 2013 @ 08:17

  26. Det er spild af tid at tolke koranen. Det der er det interresante er hvordan virkeligheden udfolder sig.

    Jeg glæder mig til den dag det går op for politikerne at integration som koncept har fejlet. Det eneste alternativ til assimilation er paralelsamfund.

    Kommentar by Arbejderens — 28. juni 2013 @ 12:16

  27. @ 17 Nærsynet Hippie

    Ja Kaj Munk er et oplagt eksempel på en demokratihader, der i stedet hyldede den stærke mand og derfor bød nazismen/facismen velkommen.
    Sent – alt for sent – så Kaj Munk lyset og blev national.

    Ikke engang det kan man forvente af Jørgen Bræk Simonsen, der formodentlig er resistent i forhold til fornuft. Det kunne vi andre så være ligeglad med, men som både Iznogut, Robert R og andre nævner, så betaler vi ham for at sprede sin gylle, der taknemmeligt bliver labbet op af den hjernedøde offentlighed.

    Det burde have været en grim oplevelse for Karen West at opleve et sådan møde, men hun deltog selvfølgelig frivilligt. Det er godt at læse, at Karen West var dybt uenig med Jørgen Bæk Simonsen, men modsagde Karen West ham? Stillede Karen West spørgsmål til ham? Eller tav Karen West? Fordi hun var dansker? Fordi hun var kvinde i en muslimsk forsamling?

    Mit livs første tak til Bashy Qureshy fordi han i det mindste spurgte.

    Kommentar by Binee — 28. juni 2013 @ 12:30

  28. @ Binee

    Jeg tror mest jeg blev provokeret af dem usmagelige nazi-sammenligning, der idag er fuldstændig gratis og uforpligtende.

    I øvrigt er jeg enig i hvad kommentatoren Liva skriver i 3. Hvis biblen har måtte tåle saglig kritik, må koranen også kunne tåle saglig kritik. Desværre er det somme tider så-som-så med sagligheden…

    Kommentar by Anonym — 28. juni 2013 @ 13:45

  29. Jeg er ingen fan af Bæk Simonsen. Men har nu ganske ret i, at der er andre betydninger af begrebet “frihed” end liberaldemokratismens, ligesom “demokrati” selvsagt også kan tænkes udenfor liberalismens rammer.

    Antitesen til islam, kære venner, er f.eks. ikke liberalismens dans omkring tilfredsstillelse af sanselige behov, men en klar strid for friheden til at erkende os selv som syndere for Herren.

    Kommentar by Martin Kasler — 28. juni 2013 @ 14:10

  30. #14 Der Adler

    Ambassadør Ole Wøhlers Olsen er konvertit, så ingen forundring over, at han har tungen langt oppe i det mørkeste sted på ideologien islam.

    Kommentar by Neuhammer — 28. juni 2013 @ 14:23

  31. Martin Kasler,

    “Jeg er ingen fan af Bæk Simonsen. Men har nu ganske ret i, at der er andre betydninger af begrebet “frihed” end liberaldemokratismens, ligesom “demokrati” selvsagt også kan tænkes udenfor liberalismens rammer.”

    Pas nu på du ikke inviterer en ulv indenfor, forklædt som får. Nazister, kommunister, islamister og andre opfatter sig selv som “folkelige” men når de fjerner det “liberale” i liberalt demokrati får vi (en overgang) flertalsdiktatur efterfulgt af helt traditionelt diktatur og tilsidst uhæmmet tyranni. Der er ikke rigtigt nogen tilfredsstillende form for demokrati der ikke er “liberalt demokrati.”

    Kommentar by Morani ya Simba — 28. juni 2013 @ 17:12

  32. @ 27 Martin Kasler

    Jamen det var sandelig godt at få at vide, det stiller jo Jørgen Bæk Simonsen i et helt andet lys.

    Det Martin Kasler fremfører samt det forhold at Jørgen Bæk Simonsen formodentlig var flink til at børste sine tænder som barn gør, at vi må nedtone vores kritik af hans holdninger til i-slam.

    Helt på samme måde tror jeg at Hitler ville have et meget bedre eftermæle, hvis folk var opmærksom på, hvor god han var mod sin hund.

    Kommentar by Binee — 28. juni 2013 @ 19:21

  33. Sikke en masse professorer der er herinde, gad vidst om de fleste har bestået en 10. Klasses eksamen? Jeg har mine tvivl, men I jeres had til anderledes tænkende så smider I al fornuft ud med badevandet.

    Kommentar by Michael Larsen — 29. juni 2013 @ 08:41

  34. Der er med garanti ingen professorer herinde. Det kan du da godt forstå Michaelmand. De fleste professorer der udtaler sig om multikultur og Islam lider af mangel på sund fornuft og aner derfor ikke, hvad de snakker om.

    Når du syntes at din professor ven er så klog, falder det desværre tilbage på dig selv. Manden udtaler sig som idiot, om han er idiot kan kun en psykiater udtale sig om. Idag er det lige så let at blive professor som at blive student.

    Kommentar by ludvigsen — 29. juni 2013 @ 17:01

  35. Man behøver vist ikke at være professor for at se hvad der foregår rundt omkring i Europa.

    Kommentar by NulTolerance — 30. juni 2013 @ 18:11

RSS feed for comments on this post.