31. juli 2013

21-årige Suher El-Jalil kom ind på jordemoderstudiet via kvote 2 – efter frivilligt arbejde i Libanon…

Når jeg fremover hører om alle de der højtuddannede muslimske piger, så vil jeg tænke på denne her EB-historie – Kom ind på drømmeuddannelsen: Jeg har knoklet så hårdt.

“Tirsdag morgen ved kvart i otte-tiden blev hele familien El-Jalil vækket med et kæmpe skrig. Derefter kom der gråd og tårer fra 21-årige Suher El-Jalil, der lige havde tjekket sin mail.

– Der lå et brev om, at jeg var blevet optaget på mit drømmestudie – jordemoderstudiet. Jeg blev mega glad og græd bare af glæde. Jeg havde ikke forventet det. …

Den unge pige har knoklet ekstra meget for sin drøm. Hun blev HF-student sidste år, men med et snit på 6,5 lå drømmen om en fremtid som jordemor meget fjern. … Da det gik galt med karaktererne vidste hun, at der skulle noget ekstra til for at få pladsen på jordemorudannelsen.

– Så jeg tog til Libanon og arbejdede frivilligt på et plejehjem i et halvt år. Det har virkelig gjort mig mere moden, og jeg lærte enormt meget. Det var så spændende, siger hun. Da Suher kom tilbage til Esbjerg, søgte hun ind via kvote to.

– Og nu skal jeg starte d. 2. september. Det er så vildt. Jeg forstår det stadig ikke helt.”

(Suher El-Jalil på Facebook, 2013)

Oploadet Kl. 00:44 af Kim Møller — Direkte link41 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/50024/trackback

41 Comments »

  1. Så langt var hun aldrig kommet hvis hun var etnisk dansker. Der er jo nærmest tale om en foræring.

    Kommentar by Erik Jørgensen — 31. juli 2013 @ 10:58

  2. Flygtninge som rejser på ferie i det land de er flygtede fra er socialbedragere. Dette er blot endnu en variant af dette.

    Det bliver en opgave for DF at lave en lov mod dette. Spørgsmålet er dog om det kræver en ny lov eller blot en ændret administrativ praksis, hvor man anvender eksisterende lov mod socialt bedrageri?

    Det vil herved være muligt, at ramme alle fupflygtninge årtier tilbage samt alle der i flere led har fået familiesammenføring. De kan mødes med tilbagekald af flygtningestatus, opholdstilladelse, statsborgerskab, fuld tilbagebetalingspligt med renter, bøder, fængsel og ubetinget udvisning for livstid.

    Formentlig kan ca. 200.000 deporteres i løbet af et par år alene ved at skride ind overfor denne form for socialt bedrageri.

    Kommentar by Sigwar — 31. juli 2013 @ 11:12

  3. Hvorfor blev hun ikke i Libanon?

    Kommentar by A-mad — 31. juli 2013 @ 11:20

  4. godt spørgsmål A-mad

    Kommentar by Severin — 31. juli 2013 @ 11:21

  5. Hvis jeg skrev hvad jeg mener, ville kommentaren sandsynligvis hurtigt blive slettet,

    Kommentar by Nielsen — 31. juli 2013 @ 11:24

  6. Shit ! Næste gang min bitch skal føde må vi hellere sørge for at få særbehandling og bede om en Dansk jordmoder. Muslimerne kræver særbehanling f.eks om halal særskildt baderum osv. Så kan vi vel også som troende Danskere forlange at det er en kristen mand/kvinde der sørger for fødslen. Istedet for en hættemåge.
    Rejs dig Dansker og kæmp.
    http://www.Dnf.Dk

    Kommentar by Viking.www.Dnf.Dk — 31. juli 2013 @ 11:32

  7. Libanon har muslimer nok. Det var jo oprindeligt meningen at det skulle have været et land for kristne arabere.

    For min skyld kunne hun have bosat sig i et hvilket som helst andet arabisk land.

    Kommentar by Erik Jørgensen — 31. juli 2013 @ 11:34

  8. “Tirsdag morgen ved kvart i otte-tiden blev hele familien El-Jalil vækket med et kæmpe skrig.”

    Den sætning afslører, hvorfor muslimer aldrig har kunnet opbygge et bæredygtigt samfund.

    Kommentar by tavsen — 31. juli 2013 @ 11:38

  9. Gad vide hvor mange med et gennemsnit på 9,6 ( kravet til jordemoder-studiet ) der er forbigået for at Suher El-Jalil og hendes ligestillede kan få adgang til en attraktiv uddannelse og gad vide om de klager?

    Positiv særbehandling virker ikke. Hendes karakterer er kun ca.65% af det der normalt kræves. Hvis hun, som hun påstår, har knoklet for at nå dette lave niveau så er hun absolut ikke egnet.

    Giv pladsen til en der fortjener det og rent faktisk har knoklet for de fornødne karakterer.

    Kommentar by Santor — 31. juli 2013 @ 11:39

  10. #7 Tavsen.

    Godt set :)

    Kommentar by Santor — 31. juli 2013 @ 11:40

  11. Jeg vil godt starte med at ønske Suher tillykke med at være kommet ind på drømmestudiet.

    Det er selvfølgelig lidt træls for vedkommende som ellers ville have fået pladsen, men egentlig ganske forståeligt at jordemorskolen gerne vil have en tørklædepige ind på studiet.

    Der er vel trods alt nogle enkelte muslimaer som i Muhammedanmark bliver gravide. Og de vil vel gerne betjenes af ordenligt klædte jordemødre og så kan vi vel ikke være andet bekendt end at vise dem lidt mere hensyn end blot serveringen af halalkød.

    Kommentar by jernhesten — 31. juli 2013 @ 11:43

  12. 6,5 i snit…. Kvote 1 kræver fra 9,9 op til 11… Hvordan hun kan løfte sin karakter med 50% procent er mig en gåde..??? Eller bliver hun lukket ind på en “mangfolddigheds kvote”…?

    Sur røv og en langefinger i hovedet på den etnisk danske pige, der bliver sorteret fra for at muslima kan komme ind…

    Muslima kan ikke fuldføre uddannelse, hvis hun efter eget udsagn skal knokle for en middelmådig HF karakter….på 6,5

    Kommentar by ny kommentator — 31. juli 2013 @ 11:44

  13. Så blev der én mindre plads til en dansk kvinde med håret synligt på jordemoderstudiet i Danmark. Én mindre plads til en sekulær kvinde, der ikke har halal krav til offentlige institutioner. Endnu en studieplads i Danmark er nu islamiseret. Danskere betaler skat til endnu mere islamisering af offentlige institutioner i Danmark.

    Fødende kvinder bør som det mindste have mulighed for at vælge hijab uniformeret sygehuspersonale fra.

    Hijab’en må af personalet i offentlige institioner. Det samme må krav om halal mad til alle.

    DF’s seneste nyhedsbrev er godt at læse, apropos urimelige halal krav.

    Kommentar by Liva — 31. juli 2013 @ 12:01

  14. Det er den sædvanlige forfordeling af fremmede frem for danskere!

    Da jeg blev student havde jeg fire karakterer under 10 på eksamensbeviset, og den gang var karaktererne noget sværere at hive hjem.

    6,5 i snit efter 7-trinsskalaen i nutidens gymnasium er ekstremt ringe! Var det 6,5 i snit fra KU – så ok… Men 6,5 i snit fra HF!!!??

    ECTS:
    Målsætningen er såvidt jeg husker, at 10% får et 12tal, 25% et 10tal, 30% et 7tal, 25% et 4tal og 10% et 2tal. Så hun er ikke i den bedste halvdel! Tror man skylle have over 10 i snit efter den gamle 13skala for at blive jordemoder…

    Kommentar by Polka Charlie — 31. juli 2013 @ 12:03

  15. *skylle=skulle

    Kommentar by Polka Charlie — 31. juli 2013 @ 12:04

  16. Kvote 2 … det kan man da kalde kvotering, så det basker. Det lyder ikke godt. Det er nogle hårdhjertede mennesker, der tænker så teoretisk, som at der skal så og så mange af en bestemt slags mennesker ind! Det er ikke ligestilling, men det gør ikke noget. Bare det kaldes ligestilling. Usj …

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 31. juli 2013 @ 12:07

  17. Jeg kan godt lide at man faktisk kan komme ind på drømmestudiet selvom ens karakterer ikker er noget at råbe hurra for. Det gamle danske system med et “snit for livet” har altid virket voldsomt autoritært for mig. For det første er det ikke så simpelt som nogle borgerlige sikkert vil sige, at ”så kan man jo bare tage sig sammen i gymnasiet”: Der er intet oplagt liberalt i at sige at lige netop ens karakterer til et arbitrært tidspunkt, på mellemuddannelsesniveauet, skal være dem der bestemmer ens muligheder resten af livet. Men også, for at være lidt grov og løst citere en engelsk intelligensforsker, så vidner et tårnhøjt snit mere om flid (og måske om evne til at charmere lærere i nogle tilfælde) end om intelligens. Dette kan være med til at forklare at piger, der ofte er bedre til at sidde stille i den alder og få lavet deres lektier, får bedre karakterer. De fleste ”genier” er nok stadig mænd og at kassere dem fordi de ikke kunne sidder på en pind som 16 årige, vidner om at man er for autoritetstro mht systemets ”indbyggede logik” (og det er mange, i mange sammenhænge. De fleste mennesker tænker ikke selv….) Som populært og ofte diskuteret eksempel kan vi tage ”Gamle Albert.” Det er strengt taget ikke rigtigt at Einstein fik elendige karakterer. Men det ER rigtigt at hans matematiklærer på ETH Zurich, den i egen ret meget berømte matematiker Minkowski, IKKE var imponeret over ham som studerende (det blev Professor Minkowski til gengæld senere  ) og at Einstein faktisk dumpede en fysikeksamen på uni (i eksperimentiel fysik og hans evner var netop det sted hvor fantasi var lige så vigtigt som stringent logik så teoretisk fysik men ikke eksperimetiel fysik til den ene side og ren matematik til den anden, var hvor hans evner var unikke).

    For det andet virker det langt mere ”borgerlige” USA langt mere fleksibelt på den måde. Der er systemet i lige så høj grad elite-universiteter som elite-studier (nogle studier som læge og dyrlæge er ikke nemme at komme ind på, selv på en ”state school in the middle of nowhere”). Men det er ret normalt at folk kan tage college på en mindre state school hvis de ikke var super-studenter i high school. Og hvis de så ”vågner” akademisk der, måske mange år efter, endda på deres anden bachelor uddannelse, og klarer sig flot, er der ingen grund til at de ikke kan komme ind på de store flagskibsunier til overbygningen. Optagelsen til fx. Harvard og Yale minder i det hele taget også langt mere om kvote 2 end om kvote 1 (omen netop sådanne steder er et højt snit nødvændigt, blandt alt muligt andet).

    Men hvis man kan sige til unge der drømmer om at blive læge eller antropolog (one wonders why anyone wants to study the latter…) at der ”desværre ikke er plads”, hvorfor kan man så ikke sige ”desværre, Danmark og Europa har altså taget de indvandrere vi har plads til. Nu må vi have ikke-vestligt stop de næste 20 år og så evaluere.” Jeg kan ikke se hvorfor politikere og ”godtfolk” ikke kan se logikken i det sidste…

    Kommentar by Morani ya Simba — 31. juli 2013 @ 12:08

  18. Ligestilling er selvfølgelig lige vilkår. Det ved vi godt, også de hårde mennesker.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 31. juli 2013 @ 12:08

  19. Det er politisk bestemt at 21 årige Suher EL-jalil optages på jordemoderuddannelsen og det viser at politikerne i Danmark er kørt af sporet ude i det private erhvervsliv ville man ikke begå den fejl at uddanne en middelmådig person til jetpilot.

    Kommentar by emmagad — 31. juli 2013 @ 12:27

  20. @ – Viking.
    Det er sikkert ikke engang nødvendigt.
    Hun har jo muligheden for at nægte at behandle vantro,
    med begrundelse i hendes egen religion,som det jo allerede er sket flere gange i England.

    Måske godt det samme.Af religiøse hensyn,må hun heller ikke vaske sig over håndleddet,da de SKAL være tildækkede.Det har ført til flere dødsfald på Engelske hospitaler,og noget de har “kæmpet” med i flere år.
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-1265136/NHS-relax-superbug-safeguards-Muslim-staff–just-days-Christian-nurse-banned-wearing-crucifix-health-safety-reasons.html

    Kommentar by -by Proxy- — 31. juli 2013 @ 12:35

  21. “Vilde adgangskrav skaber ens studerende” fra Berlingske. Det tror jeg er rigtigt men, mere problematisk, tror jeg IKKE at den “almindelige, borgerlige opfattelse” af at det er så de “dygtigste” der bliver selekteret, holder i praksis.

    Det er i en vis forstand et model-teoretisk spørgsmål. Tesen må hedde noget i retning af ”karaktergennemsnit og akademiske, endda kognitive evner (dvs intelligensen), hænger ret godt sammen. Men det er ikke så simpelt. Naturligvis får man nok ikke 11,5 i snit hvis man er en sinke. Men derudover skal man se på hvordan karakterer gives. For det første gives de i Danmark (i mine øjne i grotesk grad) ”på skøn” (der var ikke så normalt for 17 år siden da jeg var i gym, at karakteren blev givet som snit af prøver taget året igennem. Det virkede som ”hvad læreren lige syntes” og ret usystematisk) og i de fag man ikke er til eksamen i, endda som en årskarakter suverænt bestemt af EEN lærer i det fag (er det ikke lidt autoritært??). Desuden gives den i forhold til at eleverne gengiver pensumbogens udlægning ret ligefremt, også i fag hvor fortolkning går op og ned af stolper som fx historie og dansk. Dette betyder at højt snit i Danmark selekterer efter de der er gode til at lære hvad en bog siger og hvad læreren ønsker at høre. Det er altså noget helt andet end fx. USA’s SAT der er mere hen i retning af en IQ test. Det danske system risikerer derfor at selektere for flittige, almindeligt velbegavede der lærer hvad tidens visdom synes er den rette vinkel på sagerne. Men netop ikke efter folk der virkeligt tænker selvstændigt og danner deres egen mening. Igen et eksempel fra fysikkens verden. Szilard, måske den største fysiker i det 20. århundrede der IKKE fik en Nobel pris, sagde engang til en af Berlins superprofessorer hvor Szilard selv var student (Berlin var før Hitler kom til, nok verdens bedste uni til fysik, efterfulgt at Bohrs institut på Blegdamsvej og af Cambridge og jeg TROR det var til Max Planck han sagde det but I digress…) ”Bare fortæl mig fakta så skal jeg nok selv opstille teorien”. Det grinede den berømte fysikprofessor heldigvis af og Szilard kom ind. DET er selektion for noget lidt andet end at kunne recitere lærebogen ”perfekt” og få sit 12-tal.

    Desuden er det elementært irrationelt at hvad de fleste ”g factor” forskere nok er enige om kræver den højeste ”g faktor”, fag som teoretisk fysik og videregående matematik, er studier man bare kan vade ind på med en studentereksamen der knap nok skrab sig over beståelsessnittet. Men måske disse to irrationaliteter tilsammen ”giver mening” dersom at man erkender at det var de flittige og ikke fremtidige Bohr’er der ”fortjener” de populære studier mens snittet ikke gør det klart at man ikke kan gennemføre det mest langhårede NBI eller mat. Institutet kan hoste op med??? Jeg tvivler dog på at der er så elaboreret logik i systemet…

    Så jeg synes vi skla have en SAT lignende optagelsesprøve i Danmark….
    http://www.b.dk/nationalt/vilde-adgangskrav-skaber-ens-studerende

    Kommentar by Morani ya Simba — 31. juli 2013 @ 12:41

  22. Jeg kan kun sige tillykke til Suher El-Jalil og velkommen til verdens dummeste folkefærd, hvor kaskader af plusord og underdanighed samt at nedgøre sine egne landsmænd er det vigtigste for at være en “god dansker”.

    Kommentar by Fritz — 31. juli 2013 @ 12:45

  23. Apropos halal uniformer i det danske sygehussystem

    “Sagde i første omgang nej til at blive undersøgt

    Hun anklager personalet på sygehuset for at have udsat hende for psykisk terror, fordi hun i første omgang sagde nej til at blive undersøgt af en reservelæge, der havde muslimsk tørklæde på.

    Det er Britt Valentins oplevelser, der har pustet nyt liv i debatten om læger, sygeplejersker og sundhedsassistenters, der bærer religiøse symboler som tørklæder og kors. Og om patienters ret til at fravælge behandling af ansatte, der har tørklæde på.

    Først sendte Britt Valentin en tre sider lang beskrivelse af sin indlæggelse til medlemsbladet i Dansk Folkeparti, hvor hun er medlem – overskriften lød: ’Nu tør jeg ikke blive syg’.

    Haarder: Patienter har ret til andet sygehus

    Så slog sundhedsminister Bertel Haarder (V) fast, at patienter er i deres gode ret til at blive henvist til et andet sygehus, hvis de ikke ønsker at blive undersøgt eller behandlet af personale, der bærer tørklæde.

    Og det fik Institut for Menneskerettigheder til at fastslå, at det er ulovligt at diskriminere personale, der bærer tørklæde.” (2010)

    politiken.dk/indland/ECE1122861/patient-personalet-udsatte-mig-for-psykisk-terror/?track=lokalavisen

    Kommentar by Liva — 31. juli 2013 @ 14:51

  24. “Den fynske læge Medhat Khattab vil slæbe Bertel Haarder i retten i tørklædesag.
    Afvisning af læger eller sygeplejersker med tørklæde har fået speciallæge Medhat Khattab fra Svendborg op af stolen.

    Sundhedsminister Bertel Haarders har sagt, at akutte patienter har ret til at afvise læger og sygeplejesker, hvis de bærer tørklæde. Det mener Medhat Khattab er i strid med menneskerettighederne.

    Medhat Khattab siger til DR Fyn, at han er klar til at stævne ministeren hvis han får fri proces til det. Sagen kan eventuelt køre ved Menneskerettighedsdomstolen.” (2010)

    fyens.dk/article/1735326:Indland-Fyn–Fynsk-laege-overvejer-sag-mod-Sundhedsminister

    Kommentar by Liva — 31. juli 2013 @ 14:55

  25. Jooh – der er skam forskel på folk.

    Anne Sofie har fire års erfaring – var ikke god nok

    http://www.bt.dk/danmark/anne-sofie-har-fire-aars-erfaring-var-ikke-god-nok

    Kommentar by -by Proxy- — 31. juli 2013 @ 15:31

  26. Hvem har sagt hun er fra Libanon?

    Kommentar by Venstrefløjen — 31. juli 2013 @ 15:33

  27. Venstrefløjen

    Det er der ingen der har sagt. Kun at det er der hun har været.

    Kommentar by Erik Jørgensen — 31. juli 2013 @ 16:06

  28. “Suher El-Jalil har altid gerne ville være jordemor og er meget betaget af kvindekroppen, og hvad den er i stand til.”

    Hvis hun var betaget af kvindekroppen, ville hun ikke pakke sig ind i gevandter som skjuler al kvindelighed.
    Hun står der som en slave af islam, i nedværdigende klæder, som mændene har befalet hende at bære.

    Jeg opfordrer danske kvinder til at sige nej til hendes hjælp,
    sagen er jo den at hun er en del af islams erobringstogt –

    Kommentar by k.m. — 31. juli 2013 @ 16:29

  29. Jordemorskolen er et af de studier det er svæst at komme ind på! Om med et snit på bare 6,5 er hun formodentlig ikke egnet til studiet, så vi kan kun håbe at systemet forstår at soterer hende fra, inden hun bliver færdiguddannet! Jeg har bare min stærkt velbegrundet tvivl, for jeg ved! At flere studiegrene inden for medicin og sygepleje, også på universitetsniveau, giver indvandere positiv særbehandling så uegnede kandidater lempes igennem af skræk for at fakultetet blive kaldt racistisk og mere i solidaritet med indvanderen, end med de syge, der senere må lægge krop til.

    Kommentar by Robert R — 31. juli 2013 @ 16:53

  30. @29 Robert

    Hun skal vel bare gøre ligesom kamel qureshi, var der ikke noget med at han stjal eller snød sig til eksamen (til at starte med) – UDEN AT BLIVE SMIDT UD. Det skulle lige have været en dansker, så var vedkomne smidt ud i hoved og røv.

    Kommentar by Fritz — 31. juli 2013 @ 17:52

  31. Der er ikke krig i libanon. Det bør betyde repatriering af libanesiske krigs”flygtninge”(inklusive deres familiemedlemmer).
    Forøvrigt rejser mange såkaldte flygtninge fra mena-lande(lande i mellemøsten og nordafrika) ofte på lange besøg i det land, de er flygtet fra. Også det bør medføre repatriering af de pågældende.

    Kommentar by Filip — 31. juli 2013 @ 20:04

  32. @Robert R.

    Du snakker. Hop nu i kedeldragten og hold din kæft om ting du ikke aner en skid om.

    Kommentar by Venstrefløjen — 31. juli 2013 @ 20:53

  33. @Erik Jørgensen

    Flere skriver at hun skal sendes hjem, nu der ikke er krig….

    Kommentar by Venstrefløjen — 31. juli 2013 @ 20:56

  34. @Venstrefløjen

    Det erkender jeg gerne må være taget ud af sammenhæng. Hverken Ekstra Bladets eller Kim Møllers artikel nævner noget om hendes oprindelse.

    @Filip

    Hun er ikke nødvendigvis libaneser. Der står blot at hun har været i Libanon, ikke at hun kommer derfra.

    Kommentar by Erik Jørgensen — 31. juli 2013 @ 21:12

  35. De “hjælper” vel ikke indvandrer igennem prøver og kurser og giver dem jobs, bare fordi at der skal være et hvis antal pr. ansøgning.
    Altså ukvalificerede kommer igennem nåleøjet alligevel.

    Kommentar by X — 1. august 2013 @ 08:04

  36. Men lad dem da endelig “pleje” sig selv og hinanden.
    Så kan de gå med tørklæde som de vil nede i kælderen sammen med fru drusse.

    Kommentar by X — 1. august 2013 @ 08:05

  37. Asyl er en midlertidig beskyttelse af politisk forfulgte personer. Ændres tilstanden til det bedre, bør der ske en repatriering af de pågældende. Det vil spare det danske samfund for mange omkostninger til f.eks. integration, socialhjælp og inklusion.

    Kommentar by Filip — 1. august 2013 @ 08:20

  38. Asylanter fra ikke-europæiske stater er kommet til Danmark via mange sikre stater. Asylanterne bør derfor straks afvises ved den danske grænse og sendes tilbage til den sikre stat de kom fra. Eventuelt til en såkaldt flygtningelejr i deres nærområde.

    Kommentar by Filip — 3. august 2013 @ 08:33

  39. Hvad skal der forestille at være i vejen med at lave frivilligt arbejde på et plejehjem i Libanon et halvt år?

    Det er da beundringsværdigt. Kim, jeg er sikker på, at du selv ville have godt af det! Helst et sted, hvor der både er muslimer og kristne. :-)

    Kommentar by Carsten Agger — 4. august 2013 @ 15:09

  40. Fuck hvor er i racister , jeg er også en indvandrer der læser til jordemoder med et snit på 9’7 har i det samme mening om mig??

    Kommentar by Anonym — 5. november 2013 @ 13:32

  41. Sikke mange racister der er i danmark . puha…
    undesøgelser rent faktisk at vi indvandre klarer os bedre end danskere i skolen, og færdiggøre gymnasiale uddannelser med et højere snit.

    Man har tilfældigvis også lavet en kvote 2, så folk kan få en ekstra chance, hvis deres snit ikke har været højt nok.
    så selv danskere vil kunne have fået en chance til, på samme måde som suher, så jeg ved ikke præcis hvad I har ondt i røven over.. hvis pigen ikke var egnet til uddannelsen var hun ikke kommet ind. hun rejste væk i et halvt år for at kunne komme ind, hvilket viser hvor meget hun egentlig ønskerde at komme ind på jordemoder studiet, og hun fortjente at blive accepteret.

    Kommentar by gaza — 28. september 2014 @ 00:30

RSS feed for comments on this post.