6. oktober 2007

Michael Sandfort: Kvickly burde ikke støtte en politiserende NGO

Godt læserbrev af Michael Sandfort i torsdagens udgave af Frederiksborg Amts Avis.

Galt at Kvickly støtter Hamas
For at fremme danskernes godgørenhed og afstive eget image har Coorp Danmarks 14 Kvickly-varehuse fået installeret en såkaldt Velgørenhedsknap på sine flaskeautomater. Med et enkelt tryk kan kunderne så vælge at donere pengene for de tomme flasker til bl.a. Folkekirkens Nødhjælp. Ordningen skal nok blive en sucess målt på donationer.

Til gengæld er det sandsynligt, at Kvicklys image i befolkningen vil blive polariseret, for Folkekirkens Nødhjælp er en af Danmarks mest politisk aktive og kontroversielle interesseorganisationer, som bl.a. tager aktiv stilling til fordel for palæstinenserne i mellemøstkonflikten.

Velkendt er opstillingen af »Muren« på Roskilde Festivalen, men også udtalelser om at Jesus var en araberdreng, at EU bør sende penge til Hamas samt en generel holdning om, at »Som forholdene er nu, er magten ulige
fordelt. Den svageste part (palæstinenserne, min præcisering) må derfor forsvares mod den stærkes (Israels, min præcisering) overgreb«, vidner om en klar politisk stillingtagen.

Partisk
Stridens parter anser også Folkekirkens Nødhjælp for partisk: Således er Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening så glade for Folkekirkens Nødhjælp, at der på førstnævntes hjemmeside (www.danpal.dk) i skrivende stund er snesevis af links til artikler på Folkekirkens Nødhjælps hjemmeside (www.noedhjaelp.dk), hvor konflikten beskrives gennem palæstinensiske briller.

På Dansk-israelsk Selskabs hjemmeside (www.israel-info.dk) er der ingen links til Folkekirkens Nødhjælp, og hvis man spørger til selskabets syn på organisationen, er svaret, at »Folkekirkens Nødhjælp er endnu mere ensidigt
Israel-kritiske end selv Dansk-Palæstinensisk Venskabsforening«. Det er en ærlig sag at ville støtte palæstinensernes kamp imod Israel, men det er ikke umiddelbart en opgave for en af Danmarks største
dagligvarekæder.

Oploadet Kl. 12:56 af Kim Møller — Direkte link27 kommentarer

27 Comments »

  1. troede private firmaer kunne gøre hvad de ville? Hvad bliver det næste? At du kræver Mærsk ud af Burma?

    Kommentar by allan — 6. oktober 2007 @ 13:02

  2. 1
    Det kan de jo ikke frit, det er stadigt ulovligt at støtte terrorgrupper.
    Bare se på sagen om pølsemanden og FARC

    Kommentar by Broholm (ordblind) — 6. oktober 2007 @ 14:34

  3. Sorry – off topic, men se lige den her:

    POLITIKEN OPFORDRER TIL VOLD

    http://www.ru.dk

    Mvh

    Kommentar by DrJ — 6. oktober 2007 @ 15:06

  4. Allan

    De kan gøre hvad de vil, men det betyder ikke at man skal have mundkurv på, og forbydes at kritisere dem. Jeg ved godt du holder meget af censur, men sådan ser vi jo så forskelligt på frihed.

    Kommentar by Holme — 6. oktober 2007 @ 15:31

  5. Folkekirkens Nødhjælp er en privat og uafhængig organisation, der ganske urimeligt har stjålet betegnelsen ‘Folkekirkens’ for at få en legitimitet og velvilje, den på ingen måde fortjener. Med det navn tror man nemlig, at det er en ‘mainstream’ og moderat NGO uden nogen poltisk dagsorden. Og deraf afledt at pengene vil gå til gode formål, eventuelt med en chance for at kristne organisationer, der som bekendt har noget færre terrorforbindelser end Hamas, ville få ekstra hjælp.

    En ofte overset ting i forbindelse med Hamas er deres ærlighed i forbindelse med at hjælpe lokalbefolkningen. I modsætning til Fatah distribuerede de mere nødhjælp end de stak i egen lomme, og det tjente dem en markant folkelig velvilje, godt hjulpet af vestlig nødhjælp. Det hjalp dem til at vinde det USA-støttede valg, og siden at gribe den totale magt i Gaza, hvor de i dag regerer uindskrænket:

    Gaza’s deadly guardians
    http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/middle_east/article2543457.ece

    At Folkekirkens Nødhjælp ikke forlængst har fået frataget deres navn er en gåde. Det er misvisende markedsføring af værste klasse.

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 6. oktober 2007 @ 16:27

  6. Pengene eller Livet?
    Hmmm.Jo, jeg tager pengene, tak!

    Kommentar by Dansk Realist — 6. oktober 2007 @ 16:53

  7. Ak, ligesom da forbrugerrådet fornyligt lavede en stor feature på forsiden og inde i bladet til fordel for palæstinenserne – og støttede en boykot af jødiske varer (min præcisering).

    Lidt OT, men den er sjov:
    http://www.jihadwatch.org/coxforkum1.jpg

    Kommentar by Jakob — 6. oktober 2007 @ 19:36

  8. FYI, Tænk-artikelen

    http://www.taenk.dk/index.php?sid=1&subid=&cid=7272&1191695849

    Kommentar by Jakob — 6. oktober 2007 @ 19:38

  9. Til orientering blev overnstående læserbrev ignoreret hos Politiken. Normalt får man ellers en høflig afvisning efter få dage, hvis de ikke kan finde plads til det man skriver. Men i dette tilfælde ventede jeg i 10 dage uden svar, hvorefter jeg behørigt trak brevet tilbage for at prøve lykken andetsteds.

    Kommentar by Michael Sandfort — 6. oktober 2007 @ 20:58

  10. Jesus Araberdreng?

    Hmmm.

    Det må undersøges nærmere. Jeg mener han var af stammen Essenerne der vistnok boede ved Jordanfloden. Og at han ikke var Jesus af Nazereth, men Nasoræeren Jesus, efter en religiøs stamme.
    Fat i “Tempelriddernes Indsigt” side 265 og frem. Det bliver sej læsning om “Evangeliernes Usandheder”.

    Der skal granskes.

    Fanden stå i COOP og deres flaskeautomat og Nødkirkens Folkehjælp!

    Kommentar by Dansk Realist — 6. oktober 2007 @ 21:17

  11. @Michael Sandfort

    Jeg tror ikke der er den bedste stemning hos Politiken i disse tider.

    Det generer personligt mig stærkt, at eksempelvis DR så ofte reklamerer for Folkekirkens Nødhjælp og laver indsamlinger hvor denne organsation får penge til deres politiske arbejde. Jeg ville ønske flere skrev læserbreve, blogposts og klager til DR om dette problem.

    Kommentar by Jakob — 6. oktober 2007 @ 23:10

  12. Er der nogen der listen over, hvile organisationer, som Kvickly støtter.

    En bedre måde at komme af med flaskerne kan ses på dette billede.

    http://z.about.com/d/gocalifornia/1/0/N/s/IMG_6186-a.jpg

    Det er mig i forgrunden.
    fhv grishandler

    Kommentar by fhv grisehandler — 7. oktober 2007 @ 07:35

  13. Hov, der manglede vist et par bogstaver, tastaturet er slidt, jeg prøver igen.

    Er der nogen, der har listen over, hvilke organisationer, som Kvickly støtter.

    En bedre måde at komme af med flaskerne kan ses på dette billede.

    http://z.about.com/d/gocalifornia/1/0/N/s/IMG_6186-a.jpg

    Det er mig i forgrunden.
    fhv grisehandler

    Kommentar by fhv grisehandler — 7. oktober 2007 @ 07:38

  14. OT:

    Breaking news: Voldelig adfærd bør belønnes, mener Københavns Politi:

    Her er en strategi som må kunne inspirere adskillige grupperinger i Danmark.

    Fase 1: Først opfører man sig aldeles brutalt og fascistoidt. Man fører sig frem som forkælede børn og tager først et helt kvarter som gidsler for sin “sag”. Man truer og øver hærværk. Når sagen – huset – er tabt, laver man yderligere ravage for et millionbeløb. Man hidkalder sympatisører fra udlandet, som også foranstalter aktioner i deres lande.

    Fase 2: Så laver man en omfattende række aktioner for at holde liv i “sagen”. Mod omgivelsernes forventning opfører man sig her mindre voldeligt end sædvanen.

    Belønningen falder prompte: Københavns Politis über-dhimmi Per Larsen, manden som mener at jøder for deres egen skyld bør undgå visse kvarterer i København, kommer med slet skjulte opfordringer til politikerne om at belønne uromagerne med et hus:

    Politiet roser aktivister for ikke-vold

    Chefpolitiinspektør Per Larsen er træt af de gentagne konfrontationer og opfordrer kraftigt til, at der findes en politisk løsning i sagen om et nyt ungdomshus.

    Københavns politi kommer nu de unge aktivister, der i går forgæves forsøgte at besætte et nyt ungdomshus, til undsætning.

    Vi har et ønske om, at der kommer en løsning på det her,” siger Per Larsen til TV2 News.

    Han roser ligefrem de unge for deres fredelige aktion. Selv om 346 blev anholdt, så rejses der ikke en eneste sigtelse for vold.

    “Vi har ikke set nogen molotovcocktails. Vi har ikke set brændende biler. Vi har ikke set noget hærværk Og det er vi svært godt tilfredse med,” siger Per Larsen.

    Han mener, at de unges aktion i går ikke har bragt dem længere væk fra et nyt og lovligt ungdomshus.

    Jeg håber meget på, at det ikke opfattes, som at de unge har diskvalificeret sig til at få sådan en løsning,” siger Per Larsen.

    Er de kommet tættere på eller længere væk fra at få et ungdomshus?

    “Umiddelbart vil jeg sige, at med den adfærd (i går, red.) er de ikke kommet længere væk”, siger Per Larsen.

    http://jp.dk/indland/kbh/article1120336.ece

    Hvor er vi henne, når de værste dhimmier og vatnisser i Danmark findes i PET og i politiet?

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 7. oktober 2007 @ 13:25

  15. Noget kunne i øvrigt tyde på at “de unge” har lært en ting eller to om terror fra A. Hitler. Per Larsen repræsenterer i dette scenarie så “svæklingene”. Fra Mein Kampf:

    I understood the infamous spiritual terror which this movement exerts, particularly on the bourgeoisie, which is neither morally nor mentally equal to such attacks; at a given sign it unleashes a veritable barrage of lies and slanders against whatever adversary seems most dangerous, until the nerves of the attacked persons break down and, just to have peace again, they sacrifice the hated individuals.

    However, the fools obtain no peace.
    The game begins again and is repeated over and over until fear of the mad dog results in suggestive paralysis………Conversely, they praise every weakling on the opposing side, sometimes cautiously, sometimes loudly, depending on the real or supposed quality of his intelligence.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 7. oktober 2007 @ 14:01

  16. “Jesus var en araberdreng”

    Det er jo et spil med ord. Begrebet “araber” bruges idag som en eufemisme for “muslim”, men betyder egentlig en person fra Arabien, som lidt bredt forstået godt kan siges at omfatte Betlehem og Jerusalem. Så det er ikke faktuelt forkert at sige at Jesus var en araberdreng. Men det er manipulation, for det de siger til underbevidstheden er at kristne bare er en slags muslimer. Fuldstændig absurdt, hvad læserne af Uriasposten nok kan se, men det skal nok, i en eller anden form, lejre sig i de mange sind der ikke tænker så meget over disse ting.

    Kommentar by Mallebrok — 7. oktober 2007 @ 15:50

  17. ->16 “Så det er ikke faktuelt forkert at sige at Jesus var en araberdreng”.

    Jo, det er faktuelt forkert fordi islam slet ikke var opstået på Jesu tid, og fordi araberne endnu ikke havde invaderet Mellemøsten. Ligesom de gamle egyptere heller ikke var arabere.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 7. oktober 2007 @ 16:01

  18. @14 Lars Findsen På Crack (islamofob)

    Utroligt at Per Larsen kommer med den slags udtalelser. Det står vist ikke i hans jobbeskrivelse at han skal føre kommunalpolitik.

    Men hvad bliver konsekvensen? Sikkert absolut ingenting. Han hører nok aldrig så meget som et kvæk for sine solidaritetserklæringer til den ekstreme venstrefløj.

    Kommentar by Mallebrok — 7. oktober 2007 @ 16:02

  19. @17 Lars Findsen På Crack (islamofob)

    Nej, nu bruger du ordet “araber” som et synonym for “muslim”. Det er netop det jeg skriver om.

    Egypten ligger i Afrika, uden for Arabien, så egyptere er ikke arabere i ordets egentlige betydning.

    Kommentar by Mallebrok — 7. oktober 2007 @ 16:09

  20. ->19 “Nej, nu bruger du ordet “araber” som et synonym for “muslim” “.

    Sådan var det ikke ment. Pointen var bare, at en nutidig kontekst projiceres over på en anden befolkningssammensætning i en anden tid.

    Men jo, de fleste nutidige egyptere er arabere som på et tidspunkt har fortrængt den oprindelige befolkning. Etniske arabere i et geografisk set afrikansk land.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 7. oktober 2007 @ 16:20

  21. Og i øvrigt, ikke blot ligger Egypten udenfor Arabien, det gør Mellemøsten (Levanten) også. Det er bare det uhyggelige, som vi selv ligger under for, at vi p.g.a. den nuværende etniske befolkningssammensætning af invaderede arabere let kommer til at se Israel og Libanon som “arabiske” lande. Det er de ikke. Arabere kommer fra den arabiske halvø.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 7. oktober 2007 @ 16:23

  22. @20 Lars Findsen På Crack (islamofob)

    Enig, og det var pointen i mit indlæg #16.

    At kalde egyptere for arabere er som at kalde amerikanere for europæere. Det er dårligt sprog.

    Kommentar by Mallebrok — 7. oktober 2007 @ 16:27

  23. @21 Lars Findsen På Crack (islamofob)

    Det er ikke forkert hvad du skriver, men der kan være flere meninger om det. Det svarer til at spørge hvor langt mod øst Europa går, eller hvor langt mod syd Jylland går. Jeg ved godt hvad jeg mener, men der er flere meninger om det. Så hvor langt mod nord går Den Arabiske Halvø? Du får sikkert forskellige svar hvis du spørger en yemenit og en græker. Derfor skrev jeg “Arabien, som lidt bredt forstået godt kan siges at omfatte Betlehem og Jerusalem”.

    Kommentar by Mallebrok — 7. oktober 2007 @ 17:07

  24. Tak for information om coop/Kvikly Danmark. Det vil jeg huske næste gang jeg skal købe ind i et supermarked.

    Jeg handler desuden ikke mere i min lokale Superbrugs – selvom de har et rigtig godt og lækkert kødudvalg – for de kvindelige ansatte har religiøs uniform på (stramtsiddende hijab). Den danske Superbrugs klæder nu deres kvindelige ansatte på efter religiøse regler. Nedprioriteret er den neutrale dresscode (som viser respekt for de handlende) og væk er beklædning der bunder i fornuft og frihed for også kvinder. Derfor vil jeg ikke mere købe ind i den lokale Superbrugs varer. Jeg handler til gengæld ind i butikker hvor de ansatte ikke er klædt i religiøse uniformer og hvor der ikke gøres forskel på mænd og kvinder og hvor der ikke missioneres i arbejdstiden.

    Kommentar by Janne — 7. oktober 2007 @ 17:38

  25. 24.Janne

    Er Superbrugsen, Dagligbrugsen som Kvickly dele af COOP-foretagendet ?

    For er det tilfældet forstår jeg bedre det du beskriver med de tilladte religiøse uniformer.

    Her i byen er Kvickly efter omdannelsen til et COOP foretagende blevet betragelig dårliger både m.h.t. vareudbuddet, samt med visse af deres varers kvaliteter.

    Kvickly giver i dag giver samme indtryk, som Aldi gjorde i dets allerførste tid her i byen : dårligt organiseret, begrænset varesortiment- og kvaliteten kan diskuteres.

    Udbuddet at varer er efterhånden begrænset til primært COOPs egne + et par andre producenter.

    Det er kun p.g.a. af tidsnød, hvis jeg handler ind i Kvickly.

    Men denne trafik vil jeg stoppe pronto om det kommer dertil, at vi får endnu mere påvirkning fra den Svenske side af COOP, udtrykt ved tilladt religiøs beklædning hos personalet.

    Føtex ligger lidt udenfor byen – men jeg foretrækker at cykle derud for at handle ind.

    Føtex er efterhånden på alle områder blevet til en modsætning til COOPs Kvickly.

    Kommentar by vivi andersen (Islamofob) — 7. oktober 2007 @ 22:54

  26. 25

    vivi andersen

    Superbrugsen er en del af Coop:

    http://www.coop.dk/show_page.aspx?iMappeID=23&sSideNavn=Forsiden

    http://www.coop.dk/includefiles/moduler/CCMS/show_page.asp?iMappeID=34&sSideNavn=Coop+Danmark+A%2fS

    http://www.coop.dk/includefiles/moduler/CCMS/show_page.asp?iMappeID=34&sSideNavn=Vision+og+Mission

    Kommentar by Janne — 8. oktober 2007 @ 09:47

  27. arabiske lande ligger i “Den islamiske stat” og den går fra irak ned til yemen og helt hen til moritania, så jo libanon, israel og egypten er med… Skriv kun det i ved en anden gang Tak!

    Kommentar by hmm araber — 21. juni 2008 @ 15:22

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper