21. oktober 2007

– og pludselig var de ædle vilde ikke helt så ædle…

Blandt emnerne i fredagens udgave af Smagsdommerne på DR2 var den autralske film Ten Canoes – en antropologisk skildring af et aboriginalsk samfund.

Alt i alt almindeligt uinteressant indtil Simon Andersen i slutningen af programmet brød en af de uskrevne regler, og trak islam ind i analysen. Politikens hattedame-anmelder Marie Tetzlaff fik et mindre chok, alt imens DR2s Adrian Hughes med dybe panderynker skyndte sig at skifte emne.

Adrian Hughes, DR2: Marie Tetzlaff – det bliver jo sagt adskillige gange, både i vores indslag, men også rigtig mange gange i filmen, at det er deres historie. Er det også din historie, synes du? Er det en god historie for dig?

Marie Tetzlaff, Politiken: Ja, den er god fordi de mennesker er nogle man er vant til at se enten udstoppet eller som voksfigurer, på sådan et antropologisk museum, og det er så lærerigt at se at de er fuldstændige, det er mennesker, hvis vi altså kunne deres sprog. Vi skal ikke hæfte os ved hovedformer eller nøgenhed, eller ikke noget tøj at have på, hvad vist er det samme som nøgenhed, altså jeg synes det var en rigtig opbyggelig og så var det også en lise, det der langsomme tempo. Så jeg syntes det var en rigtig dejlig film, og det at den vinder alle de priser, det viser bare at vi mennesker på en eller anden måde dødgerne vil have noget rigtigt enkelt genkendeligt, vi…

Adrian Hughes, DR2: Det langsomme tempo, er det også en lise for dig?

Simon Andersen, Nyhedsavisen: Jeg var lidt bange for det i starten, om det var sådan ligesom i 70’erne i Folkeskolen, hvor vi skulle sidde og se Arne Falk-Rønne på Statens Filmcentral køre, men jeg blev helt vild med den film. Jeg synes den er skøn, og noget af det allerskønneste ved den, er sådan set at man, at jeg ihvert fald bliver dødeligt imponeret over hvordan det her samfund fungerer – den skal forestille at foregå for tusind år siden, og hele retfærdighedsarbejdet, familiestrukturen, mændenes forhold til deres ganske vist tre koner…

Marie Tetzlaff, Politiken: Det kan du lide.

Simon Andersen: … det er måske lige i overkanten, men kvinderne driller jo og slår mændene hvis ikke de skaffer mad og sådan noget. Altså hvis det er en rigtig antropologisk skildring af hvordan livet var for tusind år siden ude i den her udørk, så ville jeg saftsuseme hellere bo der end i en pakistansk æreslevende familie i Ishøj i dag. Sådan det giver mig et kolossalt indblik i, hvor avanceret socialt og menneskeligt det her samfund var – hvis den taler sandt.

Adrian Hughes: Det bliver du nødt til at forklare. Du vil hellere bo sammen med nogle aboriginere ude i en sump i Australien, end du vil bo sammen med nogle ehm paki… muslimske pakistanere…

Simon Andersen: Jeg vil hellere være end del af det samfund, end jeg vil være en del af nogle æresstrukturer, som, som begrænser mit frie valg, som siger hvad jeg må sige og ikke må sige, og hvem jeg skal gifte mig med.

Marie Tetzlaff: – Der var da også masser af begrænsninger der også… (forurettet/indigneret)

Adrian Hughes: Nå – Thomas, lad os lige høre hvor du står…

Oploadet Kl. 16:24 af Kim Møller — Direkte link26 kommentarer

26 Comments »

  1. Skal vi gætte på, at det er sidste gang Simon Andersen bliver inviteret til at deltage i ‘Smagsdommerne’.

    Jeg kan lige forstille mig hvordan det kommer til foregå. På mandag kommer Marie Tetzlaff grædende ind på Tøger Seidenfadens kontor, og fortæller oprørt om den højreradikalisme hun er blevet udsat for i et DR program. Tøger bliver naturligvis rasende over, at HANS TV-station kan finde på at tillade den slags DF-propaganda, og ringer fluks straks til Kenneth Plummer, og kræver ikke bare at Simon Andersen i DR sammenhæng bliver ‘persona non grata’, men også at alle fremtidige ‘gæstelister’ først bliver sendt til Rådhuspladsen til godkendelse. Krav kulturradikalismens godfather som Plummer naturligvis ikke kan sidde overhørig, så han efterkommer prompte Tøgers krav, og således er freden og harmonien i det kulturradikale Danmark atter genoprettet.

    Kommentar by JensH — 21. oktober 2007 @ 16:42

  2. Har i mulighed for at høre programmet, så giv jer selv den gave at gøre det. Damen er helt oppe på lakridserne og jeg tror klart hun har ringet til Thøger bagefter

    Kommentar by Broholm (ordblind) — 21. oktober 2007 @ 16:56

  3. Simon Andersen er da ellers kendt for at være etnoloonie.

    I øvrigt:

    Amsterdam står i flammer efter indvandrers død

    http://avisen.dk/amsterdam-staar-flammer-efter-indvandrers-doed-211007.aspx

    Kommentar by Christian Lindhardt-Larsen — 21. oktober 2007 @ 17:15

  4. Simon er rigtig sej.
    En af de foregående gange han var med kom han med en kommentar til Gerner Nielsen som var lige i skabet.
    Ham kan jeg rigtig godt lide. Han har lune og stadig med kant i forhold til al fundamentalisme.

    Kommentar by Jesper Jakobsen — 21. oktober 2007 @ 18:00

  5. Det er iøvrigt lidt ligesom at læse ham Ludvigsen der har skrevet bagsidekommentarer på Ekstrabladet i sidste uge. Knivskarp og alt andet end pladderhumanist. Hvilket er befriende når man ved at han har fortid blandt stifterne af Christinia.

    Kommentar by Jesper Jakobsen — 21. oktober 2007 @ 18:02

  6. -> 4 Jesper

    “Han har lune og stadig med kant i forhold til al fundamentalisme.”

    Jeg har ikke glemt hans klummer i MetroXpress, og selv om jeg også bifalder hans anti-selvfedme, så jeg har jeg ikke den store tiltro til hans analytiske evner.

    For et par uger siden påstod han at Asmaa Abdol-Hamid intet galt har gjort (!?!), og sidste lørdag krævede han bedre forhold for afviste/ikke-afviste asylansøgere med disse ord:

    “Mange asylansøgere kan ikke få den hjælp, ‘hvide’ danske statsborgere som en selvfølge har ret til. Skammeligt.”

    Kommentar by Kim Møller — 21. oktober 2007 @ 18:05

  7. -> #6 Kim Møller

    Jeg er sådan set enig med dig i, at Simon Andersen virkelig kan være et tågehorn. Men derfor er det nu alligevel sjovt at se en af Politkens kulturradikale hattedamer fare sådan op i en spids. Og så på DR!!

    Kommentar by JensH — 21. oktober 2007 @ 18:11

  8. Yihaaaa! sagde jeg, da jeg så det live med et andet højreorienteret svin. Simon skal nok vokse op og blive fornuftig en skønne dag :-)

    Kommentar by Kimpo — 21. oktober 2007 @ 18:30

  9. Sidenfanden og Plummer, jam, det MÅTTE ikke komme ud JensH!

    Kommentar by Slyrgraff — 21. oktober 2007 @ 18:55

  10. Inden jeg læste artiklen troede jeg det var sådan en ‘Aboriginalerne lod briterne komme ind i deres land, nu er de næsten udryddet’-sætning. Men det her er heller ikke dårligt. Jeg ville nok også foretrække at være aboriginal hvis man absolut skulle vælge.

    Men hey, Simon har lige frataget kultureliten deres trumfkort, racismekortet. For han vil nemlig hellere være sort aboriginal fremfor muslim.

    Kommentar by Holme — 21. oktober 2007 @ 18:57

  11. 10) Tja, men indtil videre må vi altså nøjes med bare at være “originaler” ;-)

    Kommentar by Niels Henriksen — 21. oktober 2007 @ 19:03

  12. Det er åbenbart tabu på DR2 (bl.a. i Smagsdommerne) at tale om forbud, kontrol og begrænsninger i det pakistanske miljø i Danmark.

    Men er det pakistanske miljø i Danmark da ikke fint og fornemt nok at snakke om for kultureliten? Er det pakistanske miljø ikke “ædelt” nok?

    Kommentar by Janne — 21. oktober 2007 @ 19:43

  13. #9 Slyrgraff

    “Sidenfanden og Plummer, jam, det MÅTTE ikke komme ud JensH!”

    Det er vist lidt for sent du er ude med den advarsel. De kulturradikale og venstrefløjen fik meget hurtuígt banket på plads, og klart fortalt ham hvad de ‘forventer’ af DR’s Generaldirektør. Da Plummer lige var tiltrådy i DR var han ude med en udtalelse om, at der var en i DR en vesntreorienteret bias, specielt ‘fremhævede’ han P1 som eksempel på dette. Denne udtalelse gav et sandt rama-skrig på det kulturradikale parnas, og Plummer måtte på den mest ydmygende vis trække sin udtalelse tilbage og undskylde. Siden da har Plummer set med ‘Politken-øjne’ været en ‘god og artig dreng’, indtil altså igår hvor Simon Andersen lavede sit ‘islamofobiske’ stunt i KULTURprogrammet ‘Smagsdommerne’……..Tøger er ikke vred!! Tøger er bare meget skuffet!!

    Kommentar by JensH — 21. oktober 2007 @ 20:26

  14. Kim Møller.

    Ok, klart det piller ved glansen.

    Jeg har dog også set ham stå ultra stærkt på Jyllandspostens side, også i avisens debat i en kontra mod Rune engelbreth.

    Kommentar by Jesper Jakobsen — 21. oktober 2007 @ 21:31

  15. DR er iøvrigt tilbage ved deres gamle retorik på tekst tv

    Side 145: “De fremmedfjendske vandt i Schweiz”

    Kommentar by Jesper Jakobsen — 21. oktober 2007 @ 21:32

  16. Jeg muter konsekvent tv’et, når tetzlaf har taletid i smagsdommerne.
    Helt uudholdelig at høre på.

    Ellers et af DRs bedste programmer. Adrian Hughes er velformuleret, dannet, skarp og virker ikke politiserende.

    Kommentar by udlandsdanskeren — 21. oktober 2007 @ 22:36

  17. Alene det, at en sådan kommentar finder vej til et kulturprogram på DR, er lidt af en overraskelse. Men jeg tror heller ikke, at Simon Andersen bliver fast inventar i Smagsdommerne, og han var sikkert kun med i første omgang, fordi konen er studievært på DR2.

    Kommentar by anders and — 21. oktober 2007 @ 22:37

  18. En lille sjov observation som ikke har med denne tråds vinkel at gøre, men handler om de australske aboriginals som ædle vilde:

    Man ved i dag, at sammenfaldende med fortidsmenneskenes ankomst til Australien for omkring 50.000 år siden, blev dette kontinent som hidtil havde været dækket af regnskov ramt af omfattende brande som reducerede disses udbredelse til næsten nul, og forvandlede Australien til den golde ørken det stort set er i dag. Samtidig blev en lang række enestående dyr udryddet, bl. a. en stor, dum fugl som ikke kunne flyve og var let at fange, samt en kæmpeskildpadde på størrelse med en halv VW. Forskerne mener i dag at disse ødelæggelser skyldes netop menneskene, som ernærede sig ved svedjebrug og jagt.

    Disse forhold blev omtalt på et program på Discovery HD forleden. Dét der var interessant her var vinklingen. Der var ikke antydning af at beskrive dette som endnu et eksempel på grådige mennesker som ødelægger miljøet – tværtimod sagde en af eksperterne noget med at “det måske var menneskets natur at ændre miljøet” (!).

    Den samme udryddelse af dyrearter foregik i øvrigt på det amerikanske kontinent i takt med menneskets indvandring.

    Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 21. oktober 2007 @ 23:17

  19. Stakkels Adrian Hughes. Jeg tror aldrig jeg har set så dybe panderynker.

    Kommentar by S — 22. oktober 2007 @ 00:48

  20. Uha ja, sådan en bemærkning gør ondt på de ædle vild-ledte selvgode frelste politiske korrekte.
    Den sad !!
    :-)

    Kommentar by li — 22. oktober 2007 @ 07:00

  21. Men de stumper af filmen, der blev vist, var dejlige, lige noget for en som mig, der elsker filmen: “Den sidste Mohikaner”.

    Nå ja, “Danse med ulvene” var heller ikke hel dum.

    Blev miljøskadet som barn, da jeg så “Den knaldrøde Pirat”.

    Mon behandlersamfundet har et intensiv kursus i bortforklaring af infantil lykke ved følelsen af frihed og lyst til ansvar for egne handlinger?

    Kommentar by Bodil. — 22. oktober 2007 @ 09:46

  22. Simon Andersen har faktisk en glimrende komentar på Avisen.dk idag, hvor han hudfletter Politiken-vinklingen på sagen om “CIA-overflyvninger’. Den relevante vinkling skulle ifølge Simon Andersen selvfølgelig være hvem i alverden er poltisk ansvarlig for, at Danmark på den måde bliver en terror-rede. Læs selv:

    http://avisen.dk/sande-skandale-211007.aspx

    Kommentar by JensH — 22. oktober 2007 @ 11:20

  23. Ædle vilde? Det er da 68’er-levnene i DR2 reservatet Smagsdommerne. Især Eleonora Betonfeminist Læbestift og Asmaa tilhænger Braad Thomsen. Nye gode – helt menneskelige – input har dog været Ole Birk Olesen og så ovennævnte Simon Andersen. Så både Ole Birk Olesen og Simon Andersen har prøvet at være på levende museum. Det kunne være godt at høre hvad de mener om den oplevelse.

    Kommentar by Janne — 22. oktober 2007 @ 17:19

  24. Simon Andersen burde måske også citeres for følgende:
    ”Vores hovedperson kommer til at slå den forkerte ihjel, og så er der et raffineret straffesystem, som er indført for at undgå at klanerne hele tiden ligger i krig med hinanden.
    Det er da meget avanceret i stedet for at gå og myrde hinanden… apropos pakistanske familier nu om dage.”

    Kommentar by Sebastian — 22. oktober 2007 @ 20:45

  25. #21. Bodil 09:46: “Mon behandlersamfundet har et intensiv kursus i bortforklaring af infantil lykke ved følelsen af frihed og lyst til ansvar for egne handlinger?”

    :-)

    Kommentar by +M+ — 22. oktober 2007 @ 22:36

  26. Mere om Simon Andersen fra Nyhedsavisen her:

    http://www.information.dk/160226

    Kommentar by Zander — 6. juni 2008 @ 11:10

RSS feed for comments on this post.