26. september 2013

Hanna Ziadeh (tidl. militant kommunist) om det arabiske forår: “Det er det rene mareridt efterhånden.”

Kasper Støvring fortsætter med at tørre gulv med naivistiske meningsdannere, der i eufori over ‘det arabiske forår’ gav fæle kulturkonservative mørkemænd det glatte lag. Det går blandt blandt andet ud over Fathi El-Abed, men han kunne sådan set også have set nærmere på den mere lødige Hanna Ziadeh.

I sidste måned sendte DR en dokumentarfilm om det arabiske ‘efterår’ baseret på Hanna Ziedah, der ifølge programomtalen ved alt om hvordan det er at tilhøre en minoritet, fordi han ikke bare er homoseksuel ateist af kristen afstamning, men også er halvt libaneser/palæstinenser. Spørgsmålet er om mellemøstlige aner ikke nærmere gør meningsdannere inhabile om samme. Naser Khader er næsten skræmmeeksemplet.

I udsendelsen fortæller Hanna Ziadeh, der i dag er medarbejder ved Institut for Menneskerettigheder, at han som 14-årig blev en del af Demokratic Front for The Liberation of Palestine (DFLP), en sekulær maoistisk terrororganisation til venstre for kommunisternes foretrukne. Gruppen stod eksempelvis bag Ma’alot-massakren i 1974, hvor tre DFLP-militante myrdede 22 skoleelever livet med håndgranater og automatvåben.

(Hanna Ziadeh, DFLP-militant, ca. 1988-1990)

Ziadehs politiske fortid skal ikke bruges imod ham, for i det mindste har han lært af sine erfaringer. Herunder lidt fra dialogen i En chokerende rejse – Hanna Ziadeh og det arabiske efterår. Suppler evt. med Monokultur.

Hanna Ziadeh (Egypten): Ville det krænke dig hvis en muslimsk pige giftede sig med en ikke-muslim? Jeg vil gerne gifte mig med en muslim! Hvorfor må jeg ikke det?

Kamal Habib, islamist: Det går ikke! Sådan er islam, og der er intet, der kan ændre den islamiske lovgivning! Hverken i det 21. århunderede eller senere. Du forsøger at betvivle et spørgsmål om tro med din fornuft! Det står i sharia! Det er ikke tilladt at en muslimsk kvinde gifter sig med en ikke-muslim! Sådan er islams natur. Islam hersker over alle og ingen hersker over den!

Hanna Ziadeh: Hele det offentlige rum i Egypten er totalt farvet af islam. Hvis de kunne farve træstammerne grønne og kalde dem for islamiske så havde de gjort det. Alt er islamificeret…

[…]

Hanna Ziadeh (Libanon): Jeg tror at det arabiske forår har sat nogle kræfter fri, og ingen anede hvilket omfang af forandringer det ville medbringe. Vi har alle haft en fornemmelse af, at islamisterne kan være stærke, men de er stærkere end vi har troet. Der er en afgrund af frustrationer og had i de arabiske masser, som vi er vidner til i øjeblikket. Det virker ikke som om at demokratiet har vundet revolutionen, og i Syien kan man frygte det går helt galt.

Mammuth Shureikh, forsker (Libanon): Hele tanken om demokrati, frihed og social retfærdighed er et europæisk koncept. Måske er den arabiske tankegang fremmed overfor de her moderne begreber. Det, der skete i Europa i 1848, og det, der sket i Frankrig i 1789 var en radikal og social omvæltning. Det samme sker muligvis ikke med Det Arabiske Forår. Vi har ikke en Rousseau, Voltaire, Kirkegaard eller Sartre.

[…]

Nedal Achqar, kristen libaneser, tidl. minister: Jeg er imod Israel, og jeg er imod ethvert europæisk land, som har sendt våben til Syrien. Dem alle sammen. … Det vigtigste for mig er, at dette oprør altid kommer til at dreje sig om et oprør mod Israel. Det ønsker Vesten ikke at vi siger. Du må forstå, at vi prioriterer Palæstina over alt andet.

Hanna Ziadeh: Så det retfærdigør alting?

Nedal Achqar: Selvfølgelig gør det det! Det retfærdigør alt! Jeg ville endda acceptere at blive sat 100 år tilbage i tiden. Jeg holder med syrerne og med iranerne fordi de støtter oprøret mod Israel.

Hanna Ziadeh: Vi to burde være på folkets side.

Nedal Achqar: Fortæl mig ikke, hvad jeg burde gøre. Spar mig for dine gode råd. Fuck dig og dine gode råd! Nu fortæller jeg dig min ærlige mening foran kameraet. Jeg er pisse ligeglad med dine holdninger.

[…]

Hanna Ziadeh (Nyhavn): … det samme med det arabiske forår. Jeg har da måtte tage mine egne holdninger til overvejelse. Selvfølgelig var Mubarak forfærdedlig. Selvfølgelig er Ghadaffi en forbryder, Assad er en større forbryder. Men det betyder ikke at vores oprindelige støtte til de her diktaturers modstandere, skal være ubetinget. Det er endnu en bristet arabisk drøm. Endnu en forspildt chance for at gøre op med generationer af undertrykkelse. Tingene gik ikke i den retning som vi ønskede. Hverken i Tunesien eller i Yemen, især ikke i Egypten, ej heller i Libyen og bestemt heller ikke i Syrien. Det er det rene mareridt efterhånden.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/51650/trackback

14 Comments »

  1. Kim, du har ikke stavet mandens navn rigtigt en eneste gang. ZiAdEh, hverken ziedeh eller ziedah :-)

    Kommentar by Henrik — 26. september 2013 @ 15:08

  2. -> Henrik

    Rettede det ind, efter jeg så det stavet på anden måde. Hader den slags navne. Uanset hvad jeg gør vil første kommentar altid være møntet på stavefejlen.

    Kommentar by Kim Møller — 26. september 2013 @ 15:10

  3. Mekkas Vises Protokoller.

    Er monstro den her omtalte Hanne Ziedeh / Hanna Ziedeh identisk med Hanna Michal Ziadeh, som i 2003 anmeldte ‘I krigens hus’ af Helle Merete Brix, Torben Hansen og Lars Hedegaard?

    Ziadehs anmeldelse af bogen findes under overskriften ‘Mekkas Vises Protokoller’ i PENnyt december 2003 på siderne 44 – 48, hvorfra jeg bare skal citere følgende:

    “Man kan med fordel slutte læsningen af denne anmeldelse her – med blot at få budskabet slået helt fast: køb den ikke, læs den ikke.”

    Kommentar by Hakket roe — 26. september 2013 @ 15:26

  4. “Naser Khader er næsten skræmmeeksemplet” ja, han mener vist, at ‘verdenssamfundet’ skal gøre noget, hvad har jeg glemt.

    Hvis nogen skal gøre noget, er det de lande som har aktier i borgerkrigen, og som aktivt medvirker til at vedligeholde den: Iran, Quatar, Egypten, Tyrkiet, Rusland og Kina.

    De arabiske ‘brødre og søstre’ kan tage sig af deres respektiveklientflygtninge. Det er nærmste kriminelt dumt, at nogle mener Europa nu skal holde for igen

    Kommentar by Josef. K — 26. september 2013 @ 16:40

  5. Når denne Ziadeh rejser rundt i Ægypen og Syrien og viser os denne – iøvrigt udmærkede – video, så efterlyser han en “social dimension” i opposiotionen mod diverse despoter. Det kan derfor undre, at han ikke blot stikker næsen ud af vinduet i “Institut for Menneskerettigheder” og spørger den første, den bedste forbipasserende musim om, hvordan det kan være at når en muslim ankommer til Vesten og her modtager et overflødighedshorn af økonomisk hjælp, så er det første samme muslim gør, at forsøge at indføre et barbari værre end det han kom fra – nemlig et islamisk “demokrati”?

    Kommentar by Voldposten — 26. september 2013 @ 16:52

  6. “Det er det rene mareridt efterhånden.”

    Its islam baby!

    Kommentar by Ich bin Allah (Akbar) — 26. september 2013 @ 17:50

  7. Asylretten er en det facto en “aktivismeret”. Folk kan på den ene side vælge, at søge hen og plukke frugterne hvad er anden kultur med en anden historie og værdier end dine egen. Samtidigt kan du fastholde dine egen værdier og kræve dem gjort ligeværdige med den kultur/samfund du er kommet til. Det er jo den rene kontektløshed. Jeg er selv efter lange overvejelse selv nået til den konklusion, at hvis man virkelig respektere folk fra den 3.verden og hvis de selv havde en selvrespekt så repatriere man dem tilbage til deres kulturkreds. Asylretten fratager jo dybest set disse samfund enhver form for selvreflektion og man lader andre om, at “løse” deres problemer – hvad vi ikke kan. Denne selverkendelse vil blive meget blodig og vil ikke stoppe i vores levetid. Men vi må vælge politikere der er praktikere og som ikke lader sig lokke med asyl til folk fra disse samfund eller forsøg på “re-konolisering” gennem FN-interventioner fra det “internationale samfund” (dvs.Vesten -det retoriske kneb med “internationale” virker jo så godt og folk æder det råt- der er en aura af autoritet over det men det er jo reelt set vesten -når de bruger ordet “internationale)

    Til Hakket roe
    Hvad jeg kan se er det den samme Hanna Ziadeh. Han har skrevet en ph.d på RUC hvor jeg fandt et link hvor “Michal” også blev brugt.

    Kommentar by Thorsted — 26. september 2013 @ 18:06

  8. Hvad havde alle de her islamiske-demokrati-tåber regnet med?

    islam er islam er islam, ligegyldigt hvilken forklædning man ellers prøver på at skjule det bagved.

    Er der reelt nogen der er overraskede over udviklingen i “det arabisk forår”?

    Kommentar by Santor — 26. september 2013 @ 18:31

  9. Dumme, dumme samtid, der ikke læser Lawrence Taub, der forudsagde disse begivenheder så nøjagtigt, i sine foredrag gennem firserne og halvfemserne, og i sin bog fra 1996 og senere.

    Intet ville være kommet som en overraskelse, hvis folk gad (ja: Gad) læse en nyorienterende bog. Så ville hele udviklingen have været genkendelig – sikke et gigantisk fremskridt, det ville have været.

    – – –

    Kommentar by Morten - - - — 26. september 2013 @ 20:42

  10. Jeg syntes det er værd at nævne, at vi er rigtig mange der begræder, at det arabiske forår ikke lykkedes, men vores advarsler blev mødt med mange hug og insinuationer, som ikke altid var lige pæne.
    Jeg ved ikke om man helt kan afskrive det arabiske forår, men det ser ikke godt ud. Det er ikke blevet sommer ej heller efterår eller vinter, men snarere istid og de hører som bekendt også op ad åre.
    Det naive der troede på foråret, så den million i Cairos gader og kunne se, at her var mennesker med samme visioner og drømme som os. De glemte bare de 20 milioner andre i Cairo og de 50-60 milioner ude på landet. Folk med helt andre værdier og holdninger end os. Derfor blev broderskabet valgt i Ægypten og derfor er det rabiate muslimer og Al Queda terrorister der kæmper mod Assat i Syrien Der er sjældent nogen part, der er den gode part i en borgerkrig og derfor bør vi nok holde os ude ellers er der fare for at vi kommer til at kæmpe skulder ved skulder med Al Queda og det vil ikke være klædeligt.
    Jeg er bange for at Islam og Demokrati er to uforenelige størrelser, gør det mig til en grim racist og halvnazist?

    Kommentar by Robert R — 27. september 2013 @ 01:12

  11. Islamisten indrømmer sågar at islam ikke har noget med fornuft at gøre, men prøv at fortæl det til en halal-hippie. Fra Cameron til Johanne, indbildske tosser, hele bundtet.

    Kommentar by LarsB — 27. september 2013 @ 01:36

  12. Og når den sidste røde arabiske hitler er død , hvilke nation er så næste mål for denne store sunniara-biske berigelseshær ?

    Grækenland ?

    Kommentar by Aglet Xander — 27. september 2013 @ 02:36

  13. Alene det at han aktivt har taget del i væbnet kamp, hvilket billedet dokumentere, gør at han ikke er “flygtning”.

    Kommentar by Hans Und — 27. september 2013 @ 04:29

  14. Først! Jeg ville ønske, at jeg kunne bevise det med et avisudklip eller et link, men det kan jeg desværre ikke. Så for at få sandheden at vide, om det jeg skriver herunder, må I spørge på Københavns Universitet og/eller Hannah Ziadeh selv.

    Men dét, som jeg altid tænker på, når Hannah Ziadeh toner frem på skærmen er, at han engang (for måske 10 år siden?) i et avis-interview fortalte, hvordan han ikke kunne komme ind på Københavns Universitet af forskellige grunde. Så i stedet for at acceptere de gældende regler for optagelse, begyndte han at følge undervisningen på fransk-studiet “i hemmelighed”. Han gik altså til diverse forelæsninger og læste på pensummet m.m.
    Da tiden kom for den første eksamen, afslørede han dette forhold for sin professor. Det blev så besluttet, at han kunne få lov til at gå op til eksamen alligevel, og han var derved de facto optaget på KU’s Humanistiske Fakultet.

    Tænk hvis alle de unge, som af en eller anden grund ikke kan komme ind på ønskestudiet, allligevel møder op til undervisningen og så får overtrædelsen belønnet med en regulær optagelse?
    Det skulle jeg måske havde gjort, dengang jeg gik glip af mit ønskestudie, bare fordi jeg manglede 0,1 karakterpoint? Men så snu var jeg altså ikke, og jeg havde da heller ikke troet at den ville gå, men frækhed betaler sig jo ofte :-/

    NB! Som sagt, har jeg hverken udklip fra, eller link til, dét intetview som jeg læste for mange år siden, i en såkaldt “gratis avis”. Jeg tror det var i den hedengangende “Urban”, men det kan lige så godt havde været i MetroXpress, eller een af de mange andre der fandtes engang?

    Kommentar by Max E. — 30. marts 2014 @ 00:53

RSS feed for comments on this post.