18. november 2007

“I dag förlorar hon makten”, skrev Aftonbladet på valgdagen

Ingen dækker Sverige som Snaphanen, så her blot en smagsprøve på hvor galt det står til med de svenske medier.

  • 12/11-07 Sydsvenskan – Kommentar, Håkan Arvidsson: “Nya vindar i Danmark”.
  • Dansk folkeparti tycks ha förlorat sitt grepp över den breda massan. Istället stormar ett nytt parti, Ny Alliance, fram… Den fråga som danska väljare ställer sig inför morgondagens val är: Kan vi lita på att Naser Khader håller fast vid sin ambition att vägra samarbete med Kjærsgaard? Situationen kan nämligen mycket väl bli den att en borgerlig regering bara är möjlig med stöd både från Khader och Kjærsgaard. Om Ny Alliance skall marginalisera Dansk folkeparti kommer det i så fall att vara nödvändigt att pressa Fogh till kompromisser med Socialdemokraterne och Radikale venstre. Det har hittills varit honom främmande, frågan är om han kan förmå sig till det i ett nytt läge.

    Men situationen kan också bli den att en majoritetsregering med Socialdemokraterne, Radikale venstre och Ny Alliance blir möjlig. Problemet här är att en sådan regering kan uppfylla Khaders krav på en öppnare invandringspolitik, men knappast hans krav i skattepolitiken… Mitt tips blir att tisdagens val ändå blir ett nederlag för Kjærsgaard. Det grundar jag framförallt på att danskt näringsliv förefaller hjärtligt trött på den invandrarfientliga politik som hon har dikterat.”

  • 13/11-07 Aftonbladet – I dag förlorar hon makten.
  • “… efter dagens val blir sannolikt även nykomlingen Ny alliance stödparti till regeringen. Ett parti som gått till val på en humanare invandringspolitik. Dessutom har statsminister Anders Fogh Rasmussen sagt att även han vill ha ett mänskligare regelverk.

  • 13/11-07 Politiken – Leder, Tøger Seidenfaden: Helles sejr.
  • 14/11-07 Expressen – Leder: Inget att vara avundsjuk på.
  • “Det mest hoppfulla med det danska valresultatet är dock att det visar på en begynnande motrörelse mot den danska ”pølsefascismen”… För den svenska borgerligheten är det förstås lockande att försöka kopiera de danska högerframgångarna… men… Ett borgerligt maktinnehav som är beroende av ett främlingsfientligt parti är faktiskt inget att avundas.”

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/5217/trackback

    34 Comments »

    1. ”pølsefascismen”
      – faktisk et dejligt ord, nu jeg tænker over det! – tror jeg vil forlange fremover, at alle fremmede der vil “bosætte” sig i landet, skal anerkende Grundlovens totale suverænitet og spise en hotdog og en medister for at få lov til at komme ind over grænsen. Ingen medister = intet asyl :-)

      Kommentar by Onion — 18. november 2007 @ 18:54

    2. Svenskerne er verdens mest irriterende og selvfede mennesker.

      Kommentar by DaLi — 18. november 2007 @ 19:01

    3. Vi är många svenskar som gärna skulle se Pia Kjaersgaard som svensk statsminister. Vi är också lika trötta på de sjävgoda politikerna och media som styr Sverige likt en maffia på kollisionskurs med folkviljan.

      Kommentar by Lasse — 18. november 2007 @ 19:24

    4. Sverige er ved at segne under den massive tilstrømning af asylansøgere, og de havde vel håbet på, at en SR-regering kunne ‘aflaste’ Sverige lidt mht. asylansøgere. Nu er det bare sådan, at ingen Svensk opinions-danner kan/må/vil indrømme, at tilstrømning af udlændinge er et problem. Det er per definition kulutrberigelse, så derfor vælger de at ‘gå i kødet’ på det Danske parti, som først og fremmest sikrer en fornuftig stram udlændinge-politik her i landet. Tilsæt dertil lidt Svensk bedrevidenhed og selvfedme, og så har du en artikel som ovenstående.

      Kommentar by JensH — 18. november 2007 @ 19:30

    5. Jeg elsker uriasposten, men hvor ville jeg ønske at de svenske artikler blev oversat til dansk (eller engelsk for den sags skyld). Jeg fatter ikke et hammerslag af hvad der står.

      Kommentar by Gio — 18. november 2007 @ 19:58

    6. Sverige er et pragtfuldt land. Det er det altså. Smukt. Når svenskerne har mulighed for at strække sig længere m.h.t. indvandring og særhensyn til religiøse gruppers fordomme, så er det fordi landet er så enormt. Har I kørt op gennem Sverige? Det er enoooorrmt langt og skovene er ueeeendelige. Der er simpelthen mere plads for intolerante religiøse individer at boltre sig på. Modsat os der nærmest bor på nakken af hinanden i mimiput land. Men Sverige skal nok selv finde ud af at de er på fatal kurs. Som vi forsinket har set hvor vi ville være på vej hen, hvis vi ikke som nu strammer op – efter at vi har skelet til England – sådan vil svenskerne finde ud af at de må følge vores kurs, hvis de har deres egen kultur og historie kær.

      Kommentar by Janne — 18. november 2007 @ 19:59

    7. Aha,Pia tabte magten og Khader stormede frem.
      Tak er kun et fattigt ord,for at det ikke gik sådan.
      Svenske medier er verdensmestre i naivitet og selvfedenhed,og så
      absolut uden for pædagogisk rækkevidde hvad angår loyalitet og patriotisme. En skamplet for Europa,hvad angår retten til reel og
      troværdig oplysning til folket,sammen med den kollektivt inddoktrinerede pressestand i Danmark.Ubrugelig er det rette ord

      Kommentar by Henrik -patriot — 18. november 2007 @ 20:02

    8. Faktisk er det mildere end i 2001 og 2005. Efter 2001 valget hed det
      i DN “Danmarks Nürngerblove” – svenske politikere blandede sig voldsomt. Efter 2005 var det bare journalisterne der var “spingpojkar”. Det samme denngang.
      Mon nogen stadig husker Sahlin og Leijonborgs kampagne mod Danmark ?
      Haarder inviterede Sahlin til København, men hun kom ikke. Kun Leijonborg dukkede op i Deadline mod Kjærsgaard, hvad han fik meget skæld ud for AT MØDES MED DEN ONDE SELV.
      **************************************************

      Haarder angriber svenske minstre for flygtningekritik
      19. maj 2002 Europa- og integrationsminister Bertel Haarder (V) gik søndag aften i svensk tv til angreb på flere svenske ministre, som har kritiseret den danske regerings stramninger over for asylsøgere og indvandrere. Men den svenske integrationsminister, Mona Sahlin, afviste Haarder og fastholdt kritikken, som også deles af Bertel Haarders svenske partikammerater, der kalder den danske minister for “utroværdig”.

      http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/184635

      Kommentar by Steen — 18. november 2007 @ 20:40

    9. “Svenskerne er verdens mest irriterende og selvfede mennesker” og “naive”…

      Man kunne også betragte svenske journalister og politikere som værende underlagt en drøm om “det perfekte samfund”, hvor ønsketilstanden fordrer løgn, manipulation og dæmonisering for at fremmes. I sandhed et ønskesamfund!

      De citerede artikler lyder som ren og skær agitprop!

      PS Kim og meddebattører: Jeg har flere gange oplevet at posternes tekst pludselig hopper ud over de sorte spalter med links til venstre… Hvorfor ligger teksten så “løst”? Ligeledes ryger teksten i selve indlægsformularen også ud under begge sider, så de ikke kan ses.
      Er der andre, der har det problem, og gives der en løsning, som jeg kan udføre på egen komputer?

      Kommentar by +M+ — 18. november 2007 @ 21:09

    10. ->3
      Hej Lasse min kusine bor i rosengården så jeg ved hvad i er oppe imod,
      desværre er det ikke en skid bedre i Danmark.

      Kommentar by Fritz — 18. november 2007 @ 21:45

    11. Med en rød-radigal regering i Danmark vil det vælte ind med økonomiske bekvemmelighedsflygtninge fra fjerne muhamedanske stenalder-lande. Dette skræk-scenarie bliver heldigvis ikke til noget.

      Kommentar by Poul — 18. november 2007 @ 22:02

    12. Det er en underlig tanke, at Stockholm en dag kan blive udsat for fredsbombning, hvis de med magt søger at forhindre, at et Len med muslimsk flertal vil løsrive sig fra Sverige og være selvstændig.
      Men svenskerne resonerer nok som Luther i “Vor Gud han er så fast en borg”. Lad det hele fare i Guds navn, bare vi må beholde Guds rige.
      Sverige er så stor, at de svenskere der chikaneres ud af deres ejendom, nemt kan finde et nyt sted i landet, hvor de kan slå sig ned. Svensk multikultur er en typisk proces, der startede fra monokultur og er nu så fremskreden, at man kan se, at den ender i monokultur i paralleldrift. Fra monokultur til monokultur adskilt af den “berigende” periode.

      Kommentar by Menig 442 — 18. november 2007 @ 22:42

    13. Jag hoppas verkligen att ni på andra sidan Öresund inte förknippar oss svenskar med våra medier. Som svensk skäms jag över vår godtyckligt multikulturalistiska godhetsindustri som ständigt ska berätta för oss hur vi ska tänka kring islam, mångkultur och immigration.
      Skillnaden mellan Sverige och Danmark vad gäller immigrationspolitiken är en klyfta mellan två etablissemang – inte mellan två folk. Svenskarna har i regel samma ståndpunkter som danskarna. Jag har mött så väldigt många svenskar som undrar varför vi inte kan ha samma immigrationspolitik som i Danmark. Skillnaden är den, att ni danskar vågar omsätta er politiska inkorrekthet till praktisk handling (som Robsten så elegant formulerade det) vilket inte svenskarna gör väl vid valurnorna! Här i Sverige är man “fin” och “god” om man väljer bort de “främlingsfientliga” och “populistiska” Sverigedemokraterna. Så är inte fallet i Danmark och därför fick Dansk Folkeparti över 13% 2007 medan Sverigedemokraterna fick knappt 3% 2006.
      Frågan är om samma explosion som skett i Danmark kommer ske i Sverige. Om inte, går mina tankar till att lära mig danska och emigrera till vår sydöstliga granne!

      Kommentar by Överayatollah — 18. november 2007 @ 22:51

    14. Överayatollah, självklart inte. Efter 30 år i Sverige
      -som jeg ¨lasker – vet jeg folk är inte som media. Jeg hoppas det gällar danskar i almänhet.

      Kommentar by Steen — 19. november 2007 @ 00:09

    15. Glem ikke at Ulf Nilsson i sin bog ‘Sverige – Sluten Anstalt’ skriver, at Sveriges produktion af kuglelejer til Nazi-Tyskland sandsynligvis forlængede 2. verdenskrig med 2 (to) ÅR! Samt at Sveriges økonomiske opsving i efterkrigstiden var baseret på profitter tjent på handel med nazisterne. I bogen skriver han også, at Tage Erlander alvorligt overvejede at anskaffe sig svenske atomvåben.

      Kommentar by Hodja — 19. november 2007 @ 00:14

    16. Selvfølig tager vi mod de af vort Svenske broderfolk der måtte komme her som flygtninge, jeg har selv i en årrække boet i Sverige (ængelholm) så jeg er såmænd også udmærket klar over at mange Svenskere bestemt ikke tænker som deres medier så gerne vil “opdrage” dem til, men til tider ville jeg ønske at I “svenner” ikke var så pokkers autoritetstro ihvertfald overfor hvad Sosserne og medierne prøver at bilde jer ind.

      I har Sverige demokraterne, BRUG DEM, for bare roligt ganske ligesom her skal de såmænd nok blive “stuerene” når først befolkningen står bag.

      Men som sagt hvis eller rettere når (for i nærmer jer kraftigt point of no return)Sverige ophører med at eksistere som vi kender det er det Svenske folk såmænd velkomne, alle pånær dem der støttede idiotien selvfølig ;-)

      # steen sådan lidt off topic.

      Hvad pokker var det nu det indvandrekritiske parti hed der huserede omkring 90-95 mener der var to frontfigurer.
      (for nu går det mig på jeg ikke kan komme på det ;-) )

      Kommentar by whodares "islam skaber tabersamfund" — 19. november 2007 @ 02:03

    17. Må jeg benytte lejligheden til at anbefale Björkman, Elfverson, Friedman och Wedin’s bog ‘Exit folkhemssverige – en samhällsmodels sönderfall’. De fås på biblioteket hvor den står under 32.6.

      Og nu kommer det underlige. Ifølge bibliotksdatabasen som jeg lige slog op i for at være sikker på nummeret (www.bibliotek.tk), findes denne vigtige debatbog kun på 3 biblioteker i Danmark, Statsbiblioteket i Århus, Hovedbiblioteket i København og Universitetsbiblioteket på RUC(!). Så min naturlige tanke om at den selvfølgelig står rundt omkring på bibliotekerne, er altså ikke helt sand.

      Søger man på f.eks “multietnisk” kommer der 165 hits, og uden at have foretaget den store videnskabeligt statistisk korrekte research, ser det ud som om der er en vis bias.

      Kommentar by PeterK — 19. november 2007 @ 08:22

    18. Slåfejl, det hedder selvfølgelig http://www.bibliotek.dk.

      Kommentar by PeterK — 19. november 2007 @ 08:23

    19. Nå…når nu svenskerne er så anstændigt et folkefærd, hvorfor så “svine” 14% af danskerne til.
      Hvorfor fortæller de os så ikke om deres gode integration af muhammedanerne?
      Hvordan har de undgået ghetto-dannelse ?
      Hvordan kan deres muhammedanere være bedre aktive på arbejdsmarkedet?
      Hvorfor er deres vold-og voldtægts statestikker, bedre end vores, som er overrepresenteret af muhammedanerne?
      Fortæl, fortæl…..
      Det da for let, bare at svine os til, hvorfor er de ikke søde og anstændige, og fortælle os, hvor godt det går i Sverig, og dokumentere deres succes, lad os se beviserne for deres vellykkedes integration.
      Alt nedladende tale om os og vores manglende anstændighed, er da uanstændigt, når de (svenskerne) ikke vil vise os vejen, med dokumentation og beviser på deres succes!!
      Men tillykke Sverig, med jeres vellykkedes integration!!!!!!!!!!!

      Kommentar by li — 19. november 2007 @ 09:35

    20. Drop nu det der latente svensker-had: det er generaliserende og dybt uretfærdigt. Historisk argumentation med henvisning til krigsårene skal især vi danske vare os for; vi har ikke så meget at lade nogen høre i den sammenhæng.

      Mon ikke svenskerne befinder sig i samme situation som Danmark under Nyrup-regeringen, – dengang Dansk Folkeparti ikke var “stuerent”. I øvrigt er det da fortsat sådan, at mindst halvdelen af befolkningen inklusive de stor medier minus JyllandsPosten fortsat finder DF’erne uegnede til at deltage i det politiske liv.

      Vi har ikke så meget at lade svensken høre; tværtimod burde vi støtte langt mere end tilfældet er.

      Er der ikke nogen ildsjælde, der kan igangsætte nogle dansk-svenske konferencer med det formål at dokumentere den almindelige svenskers opfattelse af indvandringen, det svenske establishments politiske bedrevidenhed og undertrykkelsen af de “ikke stuerene”?

      Og hvad med vore norske og finske venner; er det bedre dér end i Sverige?

      Kommentar by Poul Højlund — 19. november 2007 @ 09:39

    21. Poul Højlund

      Helt enig. Det er jo langt fra alle Svenskere der lider af pølsemisundelse.

      Kommentar by Sortalf — 19. november 2007 @ 09:56

    22. -> #16 whodares

      “Hvad pokker var det nu det indvandrekritiske parti hed der huserede omkring 90-95”

      Det hed såvidt jeg husker ‘Ny Demokrati’, og det sad i Riksdagen fra 1991-94. De to frontfigurer hed vist nok Ian Wachtmeister og Bert Karlsson.

      I perioden 1991-94 var den Moderat-lederen Carl Bildt statsminister for en borgerlig koalitionsregering. Det var under denne Koalitions-regering Sveriges vanvittige udlændingepolitik startede. i december 1989 havde den Socialdemokratiske regering under ingvar Karlsson ellers dikteret en meget hård asylpolitik, da Sverige var røget ind i store økonomiske problemer, (den såkaldte ‘Lucia-besluetet).

      Men i Carl Bildts regering havde de to Folkepartister Friggebo og Bengt Westerberg ansvaret for asylpolitiken, og de startede med at give titusindvis af specielt Kosovo-albanere, som ellers var blevet afvist, amnesti. Dette igangsatte en sand folkevandring fra ex-jugoslavien, (specielt Kosovo), til Sverige. Bl.a. gik vist dagligt 3 faste busser fra Pristina til Sverige.

      Det var selvfølgelig fuldstændig vanvittigt at tillade den slags uhæmmet fattigdoms-indvandring til Sverige i en situation, hvor landet var i store økonomiske problemer. I begyndelsen af 1990’erne regnede det virkelig gennem taget på ‘Folkhemmat’

      ‘Ny Demokrati’ var det eneste parti som gik imod denne nye ‘humanistiske’ asylpolitik, og blev af de øvrige partier og medierne stemplet som værende ‘fremmedfjendske’.

      Når ‘Ny Demokrati’ ikke klarede spærregrænsen ved valget i 1994 var det ikke et udtryk for, at Svenskerne var imod deres stramme asylpolitik. I valgkampen i 1994 stod de økonomiske problemer helt i centrum, og da Carl Bildt regeringen havde vist sig ude af stand til at klare dem, blev det en valgsejr til Socialdemokraterne. Resten af historien kender vi, tyvarr.

      Kommentar by JensH — 19. november 2007 @ 10:22

    23. Tror ikke nogen danskere “HADER” svenskerne, tværdigmod, men de bare for “trynet” af den anstændige-TONE.
      Det bare det, jeg ikke kan forstå, hvorfor er de så tavse?????
      Mit indlæg var ikke ment som “svenskerhad” men som en uforstående og appellerende provokation, til at NOGEN kan forklare mig denne virkeligheds fornægtelse.
      Hvorfor angribe anstændige borgere, for at forsvarere demokratiet, imod en totalitær idelogi som islam, der åbenbart SKAL stor-importeres til EU?

      Kommentar by li — 19. november 2007 @ 10:30

    24. Forskellen på Svenskere og så Nordmænd & Finner idag er dén, at sidstnævnte ikke føler der store behov for at moralisere på andres bekostning.

      Kommentar by DaLi — 19. november 2007 @ 11:03

    25. Jeg talte med en islandsk forretningsforbindelse om det for et par år siden, og han nævnte, at de havde fået et tip om, at der om et par uger ville komme en lile snes mennesker fra Somalia. Det passede dem fint, for de havde noget vej de skulle have ordnet. I løbet af en uge var de alle væk. De sidder nok i Danmark, Norge eller Sverige og taler endnu med gysen om den grimme oplevelse. En somalier arbejde!?

      Vidste i at kvinders almindelige dragt i Somalia er grå. Går man rundt med farvestrålende gevandter, er det et tegn på, at ens mand er så velhavende, at kvinden/erne ikke behøver at arbejde. Hvordan går somaliske kvinder klædt i Danmark?

      Kommentar by PeterK — 19. november 2007 @ 15:20

    26. 23-li

      Hvorfor angribe anstændige borgere, for at forsvarere demokratiet, imod en totalitær idelogi som islam, der åbenbart SKAL stor-importeres til EU?

      Bedre kan det ikke siges!
      Dette er selve essensen af logisk anstændig tankegang,og det burde
      være kriminelt at tænke anderledes.Kald det sort og hvidt,men det
      er grotesk at folk som tænker ovenstående tanker,skal have den
      (næsten) samlede presse,den kulturelle elite,den islamiske verden,
      45% af folketinget,den danske fagbevægelse,den “frie og oplyste”
      venstrefløj,svenskere og andre “begavetheder” til at betvivle om man nu også tænker anstændigt og er i stand til at sætte krydset et
      fornuftigt sted…

      Kommentar by Henrik -patriot — 19. november 2007 @ 20:53

    27. 22#n Jens.

      Ja for pokker det var det de hed, jeg anede ikke hvad jeg skulle søge efter og kender i ikke det når man har det sådan liiige på tungen men også kun lige.

      For jeg kan huske at jeg gik i skole på det tidspunkt (for at lære Svensk ;-) )og samtlige talte nogenlunde om dem som en del Danskere talte om Fremskridts partiet og DF i de tidligere dage, altså absolut ikke pænt.

      Og så vidt jeg husker, synes jeg nu ikke engang at deres politik var speciel hård.

      Men tak for at lette en stor sten fra mit hjerte, for det var næsten ligesom en sang man bare ikke kan huske titlen på :-D

      Kommentar by whodares "islam skaber tabersamfund" — 19. november 2007 @ 21:39

    28. #27 whodares

      Glæder mig at kunne være behjælpelig. Iøvrigt har Snaphanen idag en artikel hvor de er nævnt:

      http://snaphanen.dk/2007/11/19/vi-glider-isar/#more-2384

      “Sverige å sin sida har erfarenheten av Ny demokrati som havererade på grund av inre stridigheter. De svenska partierna har också – hittills – hållit emot gentemot Sverigedemokraterna och avstått från att locka väljare med liknande argument. Det finns dock de som tror att ett närmande länderna emellan är oundvikligt i denna fråga.”

      Kommentar by JensH — 19. november 2007 @ 22:21

    29. Ja selvfølig, jeg læser jo selv dagligt Snaphanen, så havde jeg tænkt mig om havde det nok været stedet at lede ;-)

      Men som sagt, igen tak fordi du gad gøre det grove arbejde for mig.

      mvh WD

      Kommentar by whodares "islam skaber tabersamfund" — 20. november 2007 @ 01:08

    30. -> #29 whodares

      “igen tak fordi du gad gøre det grove arbejde for mig”

      Selv tak. Men nu kunne jeg faktisk godt (uden Snaphanen) huske Ny Demokrati, da jeg i begyndelsen af 1990’erne meget ofte så nyhederne på Svensk TV. Det var dengang de havde studieværtinder som Anna Lindermark og Anita Jekander :-) Der kunne de daværende Danske studieværtinder godt pakke sammen :-)

      Kommentar by JensH — 20. november 2007 @ 09:52

    31. Jeps var det ikke Magnus Ugla der skrev om flickorne på tv2 :-D

      Det var ca samtidigt som jeg boede der, og du har ret det er muligt de var snotdumme men hvem lyttede egentligt efter (og eftersom jeg var nygift var det sikkert det eneste sted jeg kunne kigge på andre piger uden at få et los over benet ;-) ) for man havde nok at gøre med at kigge.

      Kommentar by whodares "islam skaber tabersamfund" — 20. november 2007 @ 18:52

    32. […] nu blir Aukens  ven Olle Svenning  ked af det  igen  (“I dag förlorar hon [Pia]  makten”) : […]

      Pingback by Snaphanen » Chahdortt Djavann: »Uden tørklæde, ingen islamister« — 28. januar 2008 @ 14:00

    33. […] i 2007 på selve valgdagen havde en forside med et billede af Pia Kjærsgaard bagfra og teksten. Idag forlorar hon makten. SVT handler nok så meget om at forme virkeligheden, som at beskrive den. (Rapport fra minut […]

      Pingback by Spengler: Islam så skrøbelig som kommunismen « Snaphanen — 27. august 2011 @ 01:42

    34. […] propagandatabloid Aftonbladet, der valgmorgenen i 2007 skrev under et foto af Kjærsgaard “Idag forlorar hon makten,” skriver idag Dansk Folkeparti går mot ett katastrofval. Det har jeg nu ikke set tegn på. Jeg […]

      Pingback by Hvis Sverige havde haft dansk fremmedpolitik « Snaphanen — 15. september 2011 @ 09:48

    RSS feed for comments on this post.