4. december 2007

Ole Hyltoft: Uffe Ellemann-Jensen og Birthe Rønn Hornbech er DR-darlings

Ole Hyltoft i dagens Jyllandsposten – DR’s to falske alibier .

“Vi får ikke længere lov at høre gode historier læst op i Danmarks Radio. Det har ellers været en stor glæde for lytterne i generationer. Det er synd og skam.

DR har dog gjort en undtagelse. Selvcensurens førstemand i Danmark, Uffe Ellemann-Jensen, får i disse dage lov at læse sine memoirer højt i radioen. Hele tjavsen. Der sidder en flok af hans få tilbageblevne Venstre-støtter – eller mon det nu ikke snart er radikale venstre-støtter? – i en sal og lytter. Og det hele kommer altså ud i æteren. Som DR’s særlige støtte til Uffe Ellemanns julesalg…

Bogen har ingen litterær kvalitet. Intet sprogligt løft. Ingen observationer ud over, hvad hundreder har set og sagt før ham. Vi rumler ad journalistikkens flade landevej…

Man spørger: Hvorfor skal disse lidet bemærkelsesværdige erindringer så sættes i DR’s glas og ramme?

Og så kommer man i tanker om, at noget tilsvarende skete sidste år. Med en anden Venstre-politiker. Birthe Rønn Hornbech. Også hun havde skrevet memoirer uden litterær værdi om en bedsteborgerlig opvækst i hovedstaden. Også hun blev af DR bedt om at læse hele sin bog højt for et indbudt publikum. Med det resultat, at bogen blev en bestseller.

Hvoraf kommer nu DR’s enestående beredvillighed til at blæse netop disse to politikeres beskedne litterære indsatser op til noget enestående?

Politik er en såre gennemsigtig videnskab. Og DR’s politik er ikke den mindst gennemsigtige.

DR har længe været under berettiget mistanke for ikke at leve op til DR’s lovfæstede krav om at være upartisk. Nogle siger, at DR er venstreorienteret. Jeg vil hellere sige, at DR favoriserer medieoverklassens synspunkter…

Omvendt modarbejder DR det folkelige Danmarks politik. Den er især repræsenteret af Pia Kjærsgaard samt et halvt Venstre og et halvt socialdemokrati.

DR’s modtræk til denne velbegrundede mistanke er så at give to skrivende borgerlige politikere en begunstigelse ud over alle grænser. Se hvor er vi upartiske…

Men de to borgerlige politikere, man giver positiv særbehandling, er netop afvigere fra deres parti. Det er de to, der i spørgsmålene om indvandring, asyl og ytringsfrihed er gået over til medieoverklassens politik.

Birthe Rønn har medieoverklassens syn på tørklæder, asyl m.m. og bliver som tak tiljublet af mediernes lettere kavaleri af journalister og reklamefolk.

Og Uffe Ellemann er jo blevet den internationale islam-censurs fremmeste talsmand i Danmark.”

Oploadet Kl. 12:42 af Kim Møller — Direkte link19 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/5269/trackback

19 Comments »

  1. birthe rønn har grundlovens syn på religiøse tørklæder…Men grundloven er måske også kun for overklassen?

    Kommentar by Allan — 4. december 2007 @ 13:16

  2. i øvrigt imponerende hvor dårligt et bestyrelsesmedlem ole hyltoft er. Gå dog af, hvis du ikke vil DRs bedste..ud for dælen..

    Kommentar by Allan — 4. december 2007 @ 13:17

  3. Ja Allan

    Grundloven er kun for overklassen.

    Suk

    Kommentar by Sortalf — 4. december 2007 @ 14:49

  4. Allan! På hvilke måder har Ole Hyltoft optrådt som ‘dårligt bestyrelsesmedlem’? Det er let at hævde, men kom dog med nogle beviser. Er han dårlig fordi han forfægter andre synspunkter end dine? Har han skadet DR og danskheden ved sine enkle krav om mere alsidighed? Er hans krav om mådehold og påpasselighed med økonomi og et lavere ambitionsniveau med hensyn til ’storslåede’ opsætninger og programsætninger i forhold til de mere ligetil og af mange savnede tale- litteraturprogrammer negativt? DR og mange af brugerne kan være glade for at have fået et aktivt og velargumenterende bestyrelsesmedlem i Ole Hyltoft. Hans kommentarer om DR-darlings rammer plet.

    Kommentar by Jørgen O. — 4. december 2007 @ 16:05

  5. som bestyrelsesmedlem har man pligt til at forsøge at ændre ting indenfra. Det er jo netop derfor man har fået en bestyrelsespost. Tænk hvis mærsks bestyrelse opførte sige sådan? Hovedrystende dårlige bestyrelsesarbejde

    Han burde være blevet på JP som kommentator.

    Kommentar by Allan — 4. december 2007 @ 17:15

  6. Kan man kalde UFfelingen Jensen og putte-hønemor gRøn Hornbeck for “rugemødre” til det multi-islamiske-helvedes indførelse i DK ?

    Må DERES skrøbelige ægge-nul-rugen, blive smadret!

    Lad “konen med æggene” gRøn Hornbæk`s eventyr! ende som “konen i muddergrøften” MariAND Jelveds eventyr om at blive statsminister!`

    UFfelingen kan vel få et passende fritidsjob, med at pakke torsken ASSma yderliger ind! helt ind ,så hun forsvinder, herved kan hans fritids interesse kombineres med noget fornuftigt!

    Befri! OS fra disse fugleskræmsler!

    Kommentar by li — 4. december 2007 @ 19:50

  7. Læs JP meninger idag, der er Herluf hansen (i ved ham der partout ville undskylde for hele befolkningen) ude i et langt tårevædende forsvar for Uffe.

    Rørende som den ene sviger bakker den anden op ikke sandt ?

    Kommentar by whodares "islam skaber tabersamfund" — 4. december 2007 @ 20:10

  8. Mediedarlings!?

    Den slags dumme og fjollede angelsaksiske modeudtryk – med præg af den letbenede journalistiks evige jagt efter popularitet og misforstået “smartness” – bruger et sprog- og kulturbevidst menneske som Hyltoft da ikke. Det er jeg glad for at kunne konstatere ved gennemgang af hans kronik. Men hvorfor dog belemre en mand som ham med sådanne malabariske uhyrligheder?

    Kommentar by Arild — 4. december 2007 @ 21:08

  9. Off Topic:
    Pia Christmas Møller bliver løsgænger……havde det dog bare været overflødighedshornet Connie Hedegaard i stedet..

    Kommentar by Onion — 5. december 2007 @ 00:23

  10. —9: Næ, for P C Møller er mindre tilbøjelig til at flyve med en DR-inspireret forårsbrise til Khader & Storbytosserne

    Kommentar by Winston Smith — 5. december 2007 @ 09:56

  11. “Omvendt modarbejder DR det folkelige Danmarks politik. Den er især repræsenteret af Pia Kjærsgaard samt et halvt Venstre og et halvt socialdemokrati.”

    Ja, Ja, Ja! :o)

    Hvor har Ole Hyltoft ret. P1 og P2 har samme problem.

    På “min” elskede P2 kanal (p.g.a. skøn klassisk musik) måtte jeg gud hjælpe mig (og meget mod min vilje) lægge øre til en belærende og småfornærmet kvindelig radiovært – der ellers bare skal præsentere musik og små anekdoter for os lyttere – som mente at det er meget “ufornuftigt” (det sagde hun squ) at flere kommuner har tændt lys i store juletræer, da det jo er skidt for miljøet. Jeg er ærlig talt ligeglad med hvad hun og P2 mener om klima og juletraditioner.

    P2 er utidigt moraliserende og belærende. DR må træde ned fra den selvbestaltede høje hest og agere neutralt og ikke som dommer over hvad vi andre skal gøre og mene. Må jeg være fri!

    Kommentar by Janne — 5. december 2007 @ 12:13

  12. Pia Christmas Møller kan virke noget hektisk, men der er meget snusfornuft i hende, og politik og partiet har været det meste af hendes liv. Nogen har været for hårde.

    Jeg beundrede PCM for hende beslutning om at risikere liv og førlighed ved at gennemgå en farlig rygoperation, da hun var blevet temmelig pukkelrygget og kun havde udsigt til det værre. Hun fik et nyt og fordelagtigt ydre, det var en rigtig solstrålehistorie. På hjemmefronten har hun taget sig af en lillebror, der er handicappet. Alt i alt en modig, erfaren og trofast sjæl, der kender til hård modgang og har kunnet kæmpe sig ud af den. Der gives ikke ved dørene i politik, men på den anden side er hun også for god til at kassere.

    Kommentar by Mette (islamofob) — 5. december 2007 @ 12:19

  13. #1:

    Ja Allan, men det er der ikke ret mange af dine “brødre” der har, da mange muslimske kvinder bliver tvunget til at bære deres tørklæder.

    Du burde iøvrigt gøre mig den tjeneste, at iføre dig en kalot og en Davidstjerne og så dingle en tur ind på Nørrebrogade, og se hvor mange som har grundlovens syn på religiøse “udsmykninger”.

    Tror dog ikke du overlever…………

    Kommentar by Cicero — 5. december 2007 @ 14:09

  14. cicero: foreslår du en ændring af grundloven, så man kan forbyde tørklæder?

    Kommentar by Allan — 5. december 2007 @ 17:52

  15. Nej, men jeg forudsætter, at grundloven overholdes, således at man IKKE kan påtvinge nogen klude på hovedet mod deres vilje.

    Desuden forudsætter jeg også, at man ikke kan påtvinge folk ægteskab, at voldtægt er forbudt(sex ved tvangs-ægteskab er voldtægt) osv. osv.

    Det virker dog som om, at loven ikke er lige for alle.

    Kommentar by Cicero — 5. december 2007 @ 18:18

  16. Ingen ændringrer fra min side af. Jeg mener, man skal have lov til at gå klædt, som man vil(dog er der kodeks på visse arbejdspladser, som bør overholdes). Det er der dog en del af dine “venner”, som ikke synes.

    Tror du mig ikke, så efterlev min bøn om at tage en kalot på hovedet samt en Davidsstjerne på brystet og gå en tur ned ad Nørrebrogade, og så lad os tage diskussionen igen om grundlovssikrede rettigheder – hvis du altså er i live, hvilket du næppe er.

    Kommentar by Cicero — 5. december 2007 @ 18:25

  17. Uffemanden er konverteret. Fra frihedskæmper til svagpisser; fra kulturliberal til kulturradikal- velkommen i Tøger Seidenfadens fanklub! Fortvivl ikke Uffe! Der er andre før dig der er konverteret ; f.eks Karen Jespersen fra VSer til Socialdemokrat til Venstre. Der er dog den forskel på dig og Karen, at hun er kommet til fornuft. Hvad er der sket med dig Uffe ?

    Kommentar by Finn Andersson — 14. december 2007 @ 21:02

  18. uffe

    Kommentar by svend pedersen — 19. december 2007 @ 19:11

  19. Uffe Ellemann-Jensen er jo oppe årene, så der er vel en grænse for, hvor længe vi skal høre på svinet.

    Kommentar by Henrik — 13. januar 2008 @ 14:44

RSS feed for comments on this post.