9. februar 2008

Sania Mirza, den indiske Kournikova

Fra Politiken –Muslimsk tennisstjerne trækker sig.

“Tennisstjernen Sania Mirza har meldt afbud til næste måneds WTA-event Bangalore Open, som er Indiens største tennisturnering for kvinder…

»Der er sket så meget de seneste måneder, og hver gang jeg har spillet i Indien, har der været problemer. Derfor har jeg valgt ikke at spille her mere«, siger Mirza ifølge Daily Telegraph.

Sania Mirza, der er erklæret muslim, er en kontroversiel person blandt nogle af Indiens ca. 130 millioner muslimer.

Verdensranglistens øjeblikkelige nummer 29 har adskillige gange været en torn i øjet på yderliggående grupper. De har bl.a. kritiseret hende for uanstændig påklædning på banen og for at medvirke i reklamer.

Oploadet Kl. 05:34 af Kim Møller — Direkte link37 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/5438/trackback

37 Comments »

  1. Sania ser unægteligt dejlig ud. Men det er vel netop problemet.

    Kommentar by knark — 9. februar 2008 @ 10:17

  2. Tennis er åbenbart særligt provokerende… Der var osse likvideringen af irakiske tennisspillere i 2006.

    Kommentar by Mallebrok — 9. februar 2008 @ 10:19

  3. PS: Er det muligt at stille op i mixed double med Sania Mirza?

    Jeg melder mig gerne. Jeg har godt nok ikke boldøje. Til gengæld har jeg to bolde.

    PPS: Første del om mixed double var seriøst ment. Må hun stille op i denne disciplin og i bekræftende fald med hvilke partnere?

    Kommentar by knark — 9. februar 2008 @ 10:22

  4. Det er netop det som er problemet ved Islam – det handler aldrig om selv at være et godt menneske, men snarere at tvinge andre til at være hvad man selv definerer som et godt menneske.

    Jeg håber Sania får masser af støtte så hun igen og igen og igen og igen kan være en torn i øjet på de snotdumme islamister, for hver gang de er ude med riven så gør de sig til grin og åbner folks øjne for den store altdominerende bagside ved denne fascistiske religion som efter min mening bør tvangsreformeres (moderniseres, ligesom kristendommen er blevet det) eller udryddes.

    Kommentar by PG — 9. februar 2008 @ 10:25

  5. Muslimske kvinder dyrker ingen sport. De oh så fattige muslimske indvandrere i Europa (kvinderne) vejer vel 30kg (i snit) for meget.

    Måske den lokale iman skulle lade lidt sport indgå i Fredens Religion.

    anti-sharia

    Kommentar by anti-sharia — 9. februar 2008 @ 12:38

  6. Hvor er det dog tragisk, at disse ekstremister skal sætte dagsordnen for noget så banalt som sport.

    Kommentar by Tv-drengen.... — 9. februar 2008 @ 12:39

  7. Men de er altså overhovedet ikke forskellige fra os. I virkeligheden er vi alle sammen eens, ja da.

    Kommentar by DaLi — 9. februar 2008 @ 12:59

  8. LooooooooooL

    Skam Skam Skam, til islam.

    Kommentar by Santor — 9. februar 2008 @ 14:16

  9. Nam nam from India, jeg vil så være reservespiller, knark bliver nok hurtigt træt :)

    Kommentar by Kimpo — 9. februar 2008 @ 14:53

  10. Uha..uha
    Det vel nok en Grand-slam mod islam!!!
    Håber hendes højre-hånd får smasket islam!!
    Bare hun ikke begår en fodfejl, det kan koste livs vigtige point, hvis modstanderen er islam!!
    Islam er i dette tilfælde gået over stregen, og må dømmes ude!!

    Kommentar by li — 9. februar 2008 @ 15:51

  11. Det er sgu hendes egen skyld, hun har selv valgt at tilslutte sig islam. hun er tydeligvis ikke undertrygt og tvunget ind i kulten, så hvis der er et problem kunne hun have overvejet ikke at råbe højt om at hun var fan af Mad Mo.
    Hvis man er vild med fascisme er det nemlig en rigtig dårlig idé ikke at følge fascismens dogmer.

    Kommentar by Rettentilselvforsvar — 9. februar 2008 @ 16:20

  12. “Det er sgu hendes egen skyld, hun har selv valgt at tilslutte sig islam. hun er tydeligvis ikke undertrygt og tvunget ind i kulten, så hvis der er et problem kunne hun have overvejet ikke at råbe højt om at hun var fan af Mad Mo.
    Hvis man er vild med fascisme er det nemlig en rigtig dårlig idé ikke at følge fascismens dogmer.

    Kommentar af Rettentilselvforsvar”

    Hallo!

    Hun skal vel have lov til at definere sin eventuelle islamiske tro, som mange kristne definerer deres.

    Hun har min støtte og sympati.

    off topic

    At hun ser godt ud, gør hende ikke mindre sympatisk.

    Kommentar by 2008 — 9. februar 2008 @ 16:28

  13. Grand-(i)slam?

    Det bekymrer mig, og undrer mig, at hun siger, hun er “erklæret muslim”, men det lader ikke til, at hun opfører sig ‘muslimsk’. Den kombination kunne bruges til at understøtte et næsten Bæk Simonsensk syn på sagen – at hun er muslim ligeså meget som dem som med islam vil undertrykke hende, ergo kan islam være både hendes sekulariserede form og en mere konservativ form?

    Kommentar by Jakob — 9. februar 2008 @ 16:47

  14. Jeg forstår heller ikke kvinder der vil være muslimer, det må være en form for selvpineri.
    Oveni købet påstår disse kvinder, at det er indbegrebet af frihed, at have en stationær affaldssæk klistret på hoved!?

    Men det kan være taktisk spil! fra Mirza`s side.
    Måske erklærer hun sig som muslim, for ikke at få dødsdommen for frafald, som på disse kanter, er der stor sansynlighed for at blive gennemført.
    Måske er hun så træt af de enfoldige sexfikserede og kontrollerende mandslinge, der tilbeder en pædofil landevejsrøver, så hun elsker at provokere og genere dem.

    Hvem ved?

    Kommentar by li — 9. februar 2008 @ 17:01

  15. Abu Hamza kæmper mod udlevering til USA

    http://www.berlingske.dk/article/20080208/verden/702080077/

    Han kaldes ‘prædikant’ – Ikke iman… Bemærk. Selv DF kalder styret i Iran for “præstestyret” – Ikke imanstyret.

    Kommentar by Christian Lindhardt-Larsen — 9. februar 2008 @ 17:36

  16. Hun er en helt.

    Hvem ved, hvordan koranen skal fortolkes?

    At hun har sit eget bud, der godt nok med hensyn til T-shirtens tekst øjensynligt går stik mod den almindelige udlægning af koranens læresætninger, er da forfriskende.

    Vi har brug for flere muslimske kvinder af den støbning, der kan gøre op med islams patriarkat. At kvinderne reformerer islam er da mere tiltalende end alternativet.

    Kommentar by 2008 — 9. februar 2008 @ 18:32

  17. men kim, alle muslimer er jo fundamentalister..så hvordan kan hun da gå rundt i det tøj?

    Dine indlæg mangler logik.

    Kommentar by Allan — 9. februar 2008 @ 19:10

  18. @2008
    Ja, hun skal have lov at definere islam som hun ønsker det, men hun så skal hun ikke tude når de andre muslimer kommer efter hende.
    Hvis man vælger en totalitær ideologi må man forvente at man får ballade hvis man ikke følger foreskrifterne.

    Men måske tager jeg fejl. Måske er hun ved at reformere islam. Hvem ved? Måske er Jonni Hansen ved at reformere nazismen. Det er bare ikke så sandsynligt, vel?

    Kommentar by Rettentilselvforsvar — 9. februar 2008 @ 19:58

  19. -> #17 Allan

    “men kim, alle muslimer er jo fundamentalister”

    Allan, nu er det jo kun jer på venstrefløjen der laver den slags stereotyper om andre etniciteter/religioner. Behøver jeg bare at nævne jeres mildest talt anstrengte forhold til Israel og jøder generelt, som tilsyneladende har den logik, at alle jøder inderst inde støtter Israel, og derfor er det i orden at betragte alle jøder som ‘fjender’. Ud fra den logik kan jo selv Blekingegadens berygtede jøde-kartotek (meget belejligt) undskyldes.

    Kommentar by JensH — 9. februar 2008 @ 20:04

  20. @Allahn

    Pointen er jo, at hun netop ikke får lov til at gå i det tøj mv. grundet den fremherskende, voksende og fundamentale essens af islam, som kræver, at man ikke går i den slags tøj og opfører sig vestligt.

    Alligevel har jeg det svært ved, at hun påstår, at hun er praktiserende muslim. Jeg mener en Hirsi Alis bortkastelse af islam er mere ærlig og konsekvent. Praktiserende muslim lyder grundlæggende fundamentalistisk, ulig et begreb som ‘kulturmuslim’, hvor man er muslim på niveau med en Naser Khader.

    Kommentar by Jakob — 9. februar 2008 @ 20:17

  21. “Ja, hun skal have lov at definere islam som hun ønsker det, men hun så skal hun ikke tude når de andre muslimer kommer efter hende.”

    Skulle hun ikke hellere have vores støtte og sympati end vores hån.

    Personligt tror jeg, at det kan blive vanskeligt at reformere islam på en tilfredsstillende måde, og guderne skal vide, at det går den forkerte vej i øjeblikket. Men kristendommen var også i en historisk periode ekstremt intolerant og har nu fundet et leje, hvor den ikke hæmmer menneskers liv og frihedsrettigheder. Måske er det samme muligt, hvad angår islam, hvis muslimerne tager afstand til en del af den tekstlære, de har med sig i bagagen.

    Der er gjort forsøg på fra teologisk side at reformere islam. Desværre har reformatorerne i mange tilfælde mistet hovedet. Men måske er det muligt. Og en reformation af islam hjælpes i hvert fald ikke på vej ved at håne en kvinde, der kæmper for sin egen selvbestemmelse og retten til fri udfoldelse.

    Hun burde være vores allierede og ikke et offer for hån.

    Kommentar by 2008 — 9. februar 2008 @ 20:19

  22. Jeg mener, at Sania Mirza bestemt er at foretrække frem for de tærklædebærende religionsracistiske og shariaelskende kvinder med muslimsk baggrund, som de danske medier ellers flyder over med?

    Kommentar by 2008 — 9. februar 2008 @ 20:22

  23. Jeg begik en fejl; der står ikke noget om, at hun er *praktiserende* muslim, blot at hun er “erklæret” muslim.

    En del tyder på, at hun netop ikke er praktiserende muslim i nogen videre grad. Men bortset fra det, så ved vi (jeg) ikke så meget om hendes holdninger. At dømme udfra hendes påklædning og at hun bliver angrebet af islamister tegner bestemt til, at hun er fornuftig.

    Stærkt tragisk, at islamismen også har fremgang et sted som Indien.

    Kommentar by Jakob — 9. februar 2008 @ 21:10

  24. @ “2008”

    Hvis vi i Vesten vil bidrage til islams helt nødvendige reformation, kunne vi starte med at vise konsekvens. Vi kunne til en start sende herboende arbejdsløse muslimer tilbage, stoppe med at støtte muslimske teokratier og massivt debunke deres offerdyrkende propaganda. Dernæst kunne vi begynde at sponsorere tennisstjerner, og (andre) dissidenter, i disse teokratier. Så længe muslimerne ikke kan se en fordel i at reformere islam vil det ikke ske. Dette vil iøvrigt osse være den bedste strategi for vores egen overlevelse – med andre ord vil det være en win-win-strategi.

    Kommentar by Mallebrok — 9. februar 2008 @ 21:14

  25. Den indiske tennisspiller skal nok ikke regne med nogen særlig solidarisk støtte fra den yderste venstrefløj og rød/grønne feminister i Danmark. Her lyder det bl.a. fra nogle ærbarhedsfundamentalister (jeg bliver nødt til bl.a. at trækker følgende citater af Suzanne Giese op af godteposen igen, for de er simpelthen grotesk ærbarhedsunderdanige – hele tre gange i en artikel fremhæves ærbarhedskriteriet):

    ”…muslimske kvinder, der går ÆRBART klædt, mødes med en hel anden respekt.”

    ”Nu er den ÆRBARE påklædning og tørklædet også noget, vi har kendt i vores del af verden.”

    ”Man får (I Malaysia) passet sine børn i daginstitutioner nøjagtig som her, men kvinderne går ÆRBART klædt, og de bærer tørklæder.”

    http://www.suzannegiese.dk/muslimers_kvindesyn.html

    Giese har også en særlig opfattelse af hvordan man gør sig fortjent til at være oprører i dag:

    “Det er bare de andre (tørklædekvinder), den unge generation, Samillaerne og OPRØRERNE, vi aldrig hører om. Derfor har jeg været med til at give dem stemme.”

    Vi må forstå at kvinder i religiøs uniform er de progressive, det er fremtiden, det internationale, globaliserede, for kvinder frie look, til forskel fra den nordiske model med at kvinder selv bestemmer hvad de vil have på og sågar viser hår og hud i det offentlige rum; den ordning og det syn på kvinder er håbløst reaktionær, krænkende og alt for, ja, dansk.

    http://www.religion.dk/artikel/276989:Synspunkt–Se-mennesket-bag-toerklaedet?rss

    Rikke Andreassen så det som et stort fremskridt for ligestillingen at vi fik en kvindelig TV vært i ærbar religiøs uniform:

    “DR kan med Asmaa Abdol-Hamid, der bærer tørklæde, være med til at nuancere den ensidige opfattelse af muslimske kvinder som undertrykte.”

    Vi må forstå at det er kvinder som den indiske tennisspiller der er undertrykt fordi hun ikke har dækket sit hår og hud til – synlig kvinde hud og -hår er kvindeundertrykkende og forbundet med ufrihed. Det er hijab og tørklæde ikke – det er befriende ærbart. Virkelig og ægte feministisk frihed for kvinder er at gå (ikke dyrke sport eller anden form for kropslig udfoldelse) i religiøs uniform. At opføre og klæde sig ud som et fromt passivt objekt – det er sagen, det er frihed for kvinder.

    http://www.feministiskforum.dk/tekster/asmaa.pdf

    Virkelig feministisk frihed fandt AA-H da hun tog tørklæde på og stoppede med at dyrke sport:

    “Asmaa Abdol–Hamid:

    – Allerede som lille ønskede jeg at gå med tørklæde ligesom min mor. Men hun sagde, at jeg skulle vente, indtil jeg kom i puberteten. Først da, mente hun, var jeg voksen nok til at træffe mit eget valg. At bære tørklæde var for mig ikke et spørgsmål om at følge en tradition, men derimod et religiøst valg. Min beslutning fik konsekvenser: Fx måtte jeg holde op med at spille håndbold i det offentlige rum, da min klædedragt var upraktisk på en håndboldbane.”

    http://www.kvinfo.dk/side/539/?personId=25

    Tak for latte siger jeg bare: Det vrimler med tørklædepropaganda blandt feminister i det 21. århundrede, bl.a. på venstrefløjen og på KVINFO? Er KVINFO en afdeling af Enhedslisten? Det er i hvert fald en “pæn” forsamling af ærbarhedsfundamentalister der har til huse dér. Og hvem er så de tørklædeeksperter KVINFO anbefaler? Det er bl.a. Rikke Andreassen:

    http://www.kvinfo.dk/side/539/?personId=25

    Kvindesagen har, sådan som jeg ser det, udviklet sig i grotesk retning. Kvindesagen er perverteret af kropsforskrækkede og snerpede fruentimmere. Kvindesagen er simpelthen gået i telt mode. Fra at være et forum der arbejder med ligestilling, arbejdes der nu med at gøre kvinder til fromhedsobjekter. Fromme kropsløse objekter der skal passe perfekt ind i en patriarkalsk religiøs skabelon. Atter bruges kvindes krop som instrument – denne gang både i en religions og i politisk tjeneste.

    Det forekommer mig at den yderste venstrefløj opfatter kvindekroppen som tilhørende det rød/grønne politiske kollektiv og ikke kvinden selv, præcis som radikale islamister opfatter kvindekroppen som udelukkende familiens ejendom og ikke kvinden/pigen selv.

    Så sent som i dag hørte jeg i TV avisen en hollandsk kvinde sige, at det er et problem for kvinders ligestilling og frihed, at kvinder ikke må have burka på i busser, i skoler og på andre offentlige institutioner. Frihed til kun at møde sin omverden gennem et par glughuller i et sort, mobilt telt? Frihed til at sænke blikket når man som kvinde møder en mand? Frihed til ikke at få sollys og frihed til ikke at have fuld bevægelsesfrihed? Frihed til at få fjernet sin identitet og kvindelighed?

    Nogle såkaldte feminister og religiøse patriarker har på forunderlig vis formået at gøre et sort, mobilt tøjfængsel til frihed for kvinder. Det er rimelig grotesk. Kvinders hud og hår (med burka meget mere) dæmoniseres systematisk med hjælp fra snerpede feminister fra bl.a. venstrefløjen. Hvorfor hører vi ikke nogen feminister der i medierne støtter op om en kvinde som indiske Sania Mirza? Det hører vi bare ikke. Ærbarhedsfundamentalistiske feminister i Danmark har alt for travlt med at få kvinder i religiøse uniformer, til at der er tid og vilje? til at støtte op om kvinder – både her i landet og f.eks. i Indien – der har problemer med at udøve sport pga. religiøse og intolerante mænds (og kvinders) magtbegær. De kan ikke nøjes med at gøre krav på det der sker i moskeerne, nej, de vil gøre krav på hele samfund.

    Nogle rød/grønne feminister minder simpelthen om religiøse intolerante patriarker. Det er de måske også? Måske derfor de ikke reagerer, når f.eks. muslimske kvinder, som Sania Mirza, ikke kan få lov til selv at vælge hvad tøj de vil gå eller dyrke sport i.

    Kommentar by Janne — 9. februar 2008 @ 21:43

  26. Linkdump:

    Sharia may result in ‘legal apartheid’

    http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2008/02/10/nsharia110.xml

    Archbishop, with sharia it’s all or nothing

    http://www.telegraph.co.uk/opinion/main.jhtml?xml=/opinion/2008/02/09/do0901.xml&posted=true&_requestid=259887

    Iran envoy defends amputation

    http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2008/02/09/wiran109.xml

    (Mr Salehi said during a speech in Madrid that the highest court in Iran had decided to limit public executions to prevent images of hangings and stonings in public squares being broadcast around the world and used as propaganda against the regime.)

    Which of these men poses the bigger threat to Britain’s way of life?

    http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/pollsanddebates/pollsanddebates.html?in_page_id=2006

    Sharia law row: Archbishop is in shock as he faces demands to quit and criticism from Lord Carey

    http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=512876&in_page_id=1770&ct=5&in_poll_id=20568

    A brutal beating and justice meted out in a humble back street cafe: how sharia law already operates in Britain

    http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=513218&in_page_id=1770&ct=5

    Was Archbishop’s obscure phrasing and bad timing to blame for uproar?

    (STÆRK HALAL)

    http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/faith/article3338104.ece

    Britisk ærkebiskop foreslår sharialov

    http://www.berlingske.dk/article/20080209/verden/702090038/

    (Lone Theils i halal – Bemærk at reaktionerne mod hans udtalelser var ‘rasende’ mens han beskrives som tænkende)

    Manden er måske godmodig, nogen vil sige naiv, men den rette betegnelse er vel …. DUM.

    Kommentar by Christian Lindhardt-Larsen — 9. februar 2008 @ 22:27

  27. Hov, glemte denne her:

    “Archbishop under pressure to quit ”

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7236849.stm

    Pas på – Det er Politiken Ultra Halal. Ikke for sarte.

    Kommentar by Christian Lindhardt-Larsen — 9. februar 2008 @ 22:29

  28. Ideologien/religionen islam minder meget om ideologierne kommunisme og nazisme. De 3 had- og dødsideologier er stærke modstandere af ytringsfrihed, forsamlingsfrihed og demokrati.

    Kommentar by Poul — 9. februar 2008 @ 22:34

  29. Politiken læser selvfølgelig BBC

    http://politiken.dk/udland/article469608.ece

    “Også britiske biskopper har rettet stærk kritik mod ærkebiskoppen og flere medlemmer af kirkens ledelse har krævet, at Rowan Williams går af. Der er også muslimer blandt kritikerne af ærkebiskoppens forslag, skriver BBC News”

    Journalisten ender dog med at dumpe ham som en nutcase.

    “Det er ikke første gang, Dr. Williams har leveret kontroversielle ytringer om muslimer. For tre måneder siden sammenlignede han engelske muslimer med den barmhjertige samaritaner og roste de muslimske bederegler.

    Den kontroversielle biskop har også advaret mod at kalde terroristerne bag angrebene 11. september onde og sagt, at Al Qaeda-terroristers mål kan være moralske.”

    Dvs. – Der er nok nogle Politikenlæsere der kan være enige med ham.

    Kommentar by Christian Lindhardt-Larsen — 9. februar 2008 @ 22:52

  30. @2008

    Jeg håner hende ikke, men siger ganske simpelt at hun ikke skal blive overrasket når hun melder ud at hun tilhører en intolerant ideologi, for herefter at blive udsat for intolerance.
    Hvis man vælger at blive nazist skal man heller ikke forvente at ens kammerater er flinke og rare, hvis de opdager at man er jøde.

    Vil man respekteres bør man finde tolerante venner.

    Kommentar by Rettentilselvforsvar — 9. februar 2008 @ 23:15

  31. Allahn. – Du levere dagens griner igen & igen. Det må være lidt ligesom dine indlæg, Mr. Dobbeltmorale. Og så benægter du fakta. Det er jo helt til grin.

    Kommentar by Dr. Doom — 9. februar 2008 @ 23:27

  32. Til Mallebrok

    Jeg er enig i det meste, og derfor bør tennisspilleren også have vores sympati og støtte.

    Kommentar by 2008 — 10. februar 2008 @ 00:10

  33. http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.geogate.org/images/saniamirza.jpg&imgrefurl=http://hakumat.blogspot.com/2007/10/biography-of-sania-mirzaindian-tennis.html&h=400&w=291&sz=34&tbnid=5VadAVMKBNUuiM:&tbnh=124&tbnw=90&prev=/images%3Fq%3D%2522sania%2Bmirza%2522%26um%3D1&start=3&sa=X&oi=images&ct=image&cd=3

    Kommentar by 2008 — 10. februar 2008 @ 15:17

  34. Hun spiller mixed double. Helt uden den berøringsangst som for eksempel Asmaa Abdol-Hamid og Helen Latifi lægger for dagen:

    http://www.thewe.cc/thewei/&_/images8/india/leader_paes_sania_mirza.jpe

    Kommentar by 2008 — 10. februar 2008 @ 15:24

  35. hehe…jeg kan næsten se jer vride jer i tøjet – hvad gør man når en muslim ikke er islamist? Så må man jo definere hende som ikke-muslim. For alle muslimer er jo islamister.

    I er gravet ned i et hul.

    Kommentar by Allan — 11. februar 2008 @ 21:05

  36. Allan

    Du er en kedelig fordomsfuld type.

    Vi har intet imod muslimer. Men vi har et problem med islamister, der (med vold, trusler og intimidering) ønsker at påtvinge andre deres private religiøse dogmer.

    Er det så svært at forstå?

    Kommentar by 2008 — 12. februar 2008 @ 14:19

  37. @ “Allan” (#35)

    Du overser det væsentlige. Det er en historie om en moderat muslim der må bøje sig for radikale muslimer – hun vil ikke længere spille derhjemme.

    Historien er et eksempel på islams indbyggede radikaliseringsmekanisme. Når man ser på muslimsk dominerede samfund rundt om i verden og i historien er tendensen klar, kun samfund (diktaturer) eller kulturer (socialister, sikher…) der er parat til at være lige så brutale som de radikale muslimer kan holde denne mekanisme i skak.

    Kommentar by Mallebrok — 12. februar 2008 @ 21:51

RSS feed for comments on this post.