23. februar 2008

Pernille Bramming: Kurt Westergaard lægger en gruppe for had

Jeg var ved at få kaffen galt i halsen onsdag i sidste uge, da jeg kom for skade at se Go’ Morgen Danmark på TV2, hvor Weekendavisens debatredaktør Pernille Bramming kommenterede mordtruslerne mod Kurt Westergaard og avisernes genoptrykken af hans tegning. Balder var der først. Herfra er dialogen planket.

Morten Resen, TV2-vært: I protest mod de her attentatplaner så har en lang række af aviserne, der er både Berlingske Tidende, der BT der er Ekstra Bladet. der er Politiken, valgt at genoptrykke denne her ene særligt kontroversielle tegning med muhammed og bomben i turbanen. Hvad tænkte du da hørte det?

Pernille Bramming, Weekendavisen: Altså… jeg synes det er rigtigt vigtigt at man solidariserer sig med Kurt Westergaard på alle mulige måder,… fordi selvfølgelig skal han ikke slås ihjel, og selvfølgelig skal man vende sig mod enhver mordplan i en hvilken som helst religions navn, det er vanvid, og forkert og kriminelt.

Men jeg bryder mig personligt virkelig ikke om den tegning, eh og jeg bryder mig heller ikke om at den bliver bragt, altså jeg synes at den rummer samme elementer som antisemitistiske tegninger gjorde i trediverne, hvor man lægger en gruppe for had, eh og man tillægger muslimerne samme eh, at man signalerer at de er uærlige og at de har let til vold osv. osv.

Morten Resen: Så du mener ikke de skulle have været trykt i dag?

Pernille Bramming: Ja… nej, jeg bryder mig ikke om at se den tegning i en avis, altså jeg synes det er en led tegning…

Morten Resen: Hvorfor er det lige præcis at man skal tage hensyn her?

Pernille Bramming: Jamen altså der er mange gode grunde til det ikke? Og og det er altså.. et stykke af vejen giver jeg Lars fuldstændigt ret ikke det er vigtigt at vi manifesterer at vi vil ikke finde os i det her vel..

Men altså den tegning bliver ikke mindre chauvinistisk og småracistisk af at blive vist i samtlige danske aviser end kun at blive vist i Jyllandsposten i sin tid og det projekt… den var en del af…

Morten Resen: Men er det så ikke religionen der redigerer aviserne?

Pernille Bramming: Nej det synes jeg ikke altså vi altså vi har ytringsfrihed, men vi har altså ytringsfrihed under ansvar og der også noget der hedder hate speech som man skal undgå altså vi har ikke frihed til at sige hvad som helst, og jeg synes den tegninger er udtryk for hatespeech.

Morten Resen: Altså opildning til had kan man sige

Pernille Bramming: Ja, ja, og eh altså der er tegninger fra trediverne af Jøderne som vi heller ikke bringer for hvis, eh, vi bryder bare os ikke om at se de tegninger, fordi de fremstiller Jøder på en utrolig usympatisk måde…

Nu hvor fruen taler om racisme, chauvinisme og hatespeech, så lad os se lidt på de generaliseringer hun selv anvendte før det blev politisk opportunt at gradbøje ytringsfriheden i multikulturens navn. Her en række citater fra Bastardkultur – en bog hun skrev med Søren Mørch og Torben Rugbjerg Rasmussen i 1990.

“Modvægten fra de private og halvprivate organisationer har været en udpræget tendens til at nuttetgøre de etniske minoriteter. Det viser sig ved, at alle konflikter tildækkes og bortforklares som udslag af fremmedhad og racisme – et begreb der i øvrigt anvendes meget løst.“ (s. 16)

“Måske var det en idé at indføre en eksamination i tekster af Niels Hausgaard, Shubidua og Jakob Haugaard som lakmusprøve for en vellykket integration af indvandrere i Danmark!” (s. 62)

“At tale om individuel frihed og om ‘at realisere sig selv’ er absurd i forhold til dette miljø, hvor individet først og sidst er en del af en familie og henter hele sin værdighed og selvfølelse i kraft af denne status.” (s. 65)

“Man passer sit – og holder ofte den fremmede danske kultur to skridt fra livet. Sådan har muslimer og folk fra Mellemøsten i det hele taget gjort i århundreder.” (s. 75)

“Reaktionerne på Rushdies bog er et slående eksempel på fraværet af en fri og pluralistisk debat, hvor den enkelte kan afprøve sine synspunkter og meninger fremfor en sentimental og kritikløs identifikation med Profeten. I sidste instans er det dette autoritære forhold til religionen, der blokerer for en demokratisering af de mellemøstlige samfund. (s. 90)

“Revolutionsgardisternes besættelse af den amerikanske ambassade, den krigeriske retorik, de tusindvis af iranere, der gik i krig og i døden for martyriet og Allahs sag, Irans påståede hovedrolle i den internationale terrorisme, de skånselsløse udrensninger af ikke-islamiske elementer og politiske modstandere… Er det en religiøs massepsykose á la nazismen og Jonestown, vi her er vidne til, eller blot en begyndende islamisk oprustning før det endelige korstog mod Vesten – med de mange muslimske gæstearbejdere som spydspids – sætter ind? (s. 97f)

“Betragter man kærligheds- og familielivet i de mellemøstlige lande, størsteparten af flygtningene og indvandrerne kommer, nemlig Tyrkiet, Iran, Irak, Libanon, Jordan og de israelsk besatte områder, er det et såvel forunderligt som frastødende skue, der breder sig ud for ens øjne.” (s. 106)

“Sagen med den tyrkiske teenager, der dræbte sin ugifte søster, fordi hun havde elsket med en mand, er i de fleste danskeres øjne et uomstødeligt bevis på en barbarisk kvindeundertrykkelse, der er fuldstændig uacceptabel i det danske samfund. Det er simpelthen mord. Det er det ikke i Mellemøsten.“ (s. 110)

“Men tilbage til sløret. Det signaliserer altså et ejendomsforhold, et veldefineret tilhørsforhold til et fællesskab, og som sådan har det også en politisk styrke: at bære slør er som at råbe ‘vi’… Folk, der manifesterer et gruppetilhørsforhold, virker altid skræmmende, fordi de netop signalerer, at de ikke er alene: ‘Gør du mig noget, vil du blive uvenner med hele gruppen’, synes der at stå skrevet ikke bare på sløret men også på rockernes læderjakker og punkernes grønne hanekamme. (s. 118)

I mange henseender synes vores kultur at være bedre end den mellemøstlige, og derfor kan vi med rette hævde den over for Mellemøsten. Hvorfor skulle danskerne undslå sig deres resultater her på kloden?… Kritik kan selvfølgelig formuleres mere eller mindre diplomatisk og med forskellige undertoner, men det er skadelig begrebsforvirring at råbe racisme og indre svinehund, når nogen skælder ud over islam, larmende børneflokke eller lugten i bageriet.” (s. 146)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/5512/trackback

40 Comments »

  1. Det var dog et par imponerende tolkningsbriller Pernille Bramming har taget på under inspektionen af Westergaards tegning. Men alt afhænger naturligvis af øjenene der ser – den protestantiske arvesynd glider tykt og trægt ned af skærmen.

    Den virak tegningerne har afstedkommet hos muslimske kræfter i ind- og udland forundrer mig mindre og mindre, men det skyldes nok mit ateistiske udgangspunkt. Hvis man er stærk i troen, burde et par hedninges gerninger ikke bekymre. Derimod ville jeg blive edderspændt rasende, hvis et stigende antal voldspsykopater i ateismens navn skar hovederne af uskyldige civile og udførte rædselsvækkende terrorhandlinger. Fredelige demonstrationer i den sammenhæng ville være til at forstå, men dem ser vi ikke; hverken i ind- eller udland.

    Jeg vil således hævde, at jo større og voldsommere protester tegningerne udløser, jo mindre drejer det sig om krænkede religiøse føleleser og desto mere om en politisk-ideologisk kamp.

    Den erkendelse er måske, og her er vægten på måske, sivet ind bag selv de søvndahlske og seidenfadske pandelapper.

    Kommentar by Fogh og Kaos — 23. februar 2008 @ 11:30

  2. Wohow. Er du sikker på at det er samme person? Det er godtnok gået ned af bakke for kvindemennesket siden dengang.

    Kommentar by Rettentilselvforsvar — 23. februar 2008 @ 11:54

  3. Tak for omtalen af den glimrende bog – det er nogle rigtig gode citater. Gad vide hvorfor forfatterinden fuldstændig har skiftet opfattelse?

    Kommentar by Søren Rasmussen — 23. februar 2008 @ 12:25

  4. Efter at Politiken er ved at være mør synes sidste forpost for naiv idioti at være – Weekendavisen?

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 23. februar 2008 @ 13:06

  5. God artikel.

    Der er heligt at en Weekendavis redaktør kan blive ked af tegninger i en avis.

    Har I set ugens Weekendavis.
    Bagsiden af Kultur afsnittet er ikke just sart.

    Kommentar by morten Dreyer — 23. februar 2008 @ 13:51

  6. God artikel.

    Der er herligt at en Weekendavis redaktør kan blive ked af tegninger i en avis.

    Har I set ugens Weekendavis.
    Bagsiden af Kultur afsnittet er ikke just sart.

    Kommentar by morten Dreyer — 23. februar 2008 @ 13:52

  7. Kvinder!

    Kommentar by Kim Poulsen — 23. februar 2008 @ 13:52

  8. Hold kaje, Kim! :-D

    Kommentar by Anna Lyttiger — 23. februar 2008 @ 14:32

  9. Tja, weekendavisens idioti overgås vel efterhånden kun af SF. Som modsvar til urolighederne har SF nemlig sat den 25 årig Astrid på sagen, så skal hun nok rydde op (Yeah right!!!!). Med progressive forslag som:

    -Forbedring af SSP samarbejdet
    -Flere ressourcer til skole-hjem-samarbejdet
    -Forældre Coaching
    -Fripladser på efterskoler

    og mange flere meningsløse forslag af samme skuffe. Det hele er naturligvis finansieret af finanslovens reserve, således at det kun bliver de hårdtarbejdene lønmodtagere i det private der bliver efterladt med regningen.

    Hvem stemmer på disse mennesker??????

    Kommentar by Christianity — 23. februar 2008 @ 14:34

  10. “Tja, weekendavisens idioti overgås vel efterhånden kun af SF.”

    Ikke enig – Villy’s “Gå ad helvede til” overtrumfer deres vanlige krav om at få flere offentligt ansatte. Det er så godt at vi nu alle kan fortælle brokkehovederne, at de sådan set kan pille afsted, hvis de er utilfredse.

    Har I set forsiden af Søndagsavisen i dag? Krarup sætter klynkerne på plads.

    Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 23. februar 2008 @ 14:57

  11. Racen ‘Muhammed’ ???

    Kommentar by Hodja — 23. februar 2008 @ 15:15

  12. Pernille Bramming ser skidt ud i denne forbindelse.

    Det sker åbenbart ofte for kvinder, når de passerer en vis alder.

    Forfatteren Mette Winge er et andet eksempel.

    Kommentar by loke — 23. februar 2008 @ 17:12

  13. 7 Kimpo

    Så er den gal med dig – igen!:-)
    Er du kvindehader og kun til mænd?

    Gad vide om Pernille Bramming overhovedet har overvejet, hvorfor Kurt Westergaard har tegnet Muhammed, så genialt, som det er tilfældet?
    Bomben i turbanen hopper ned på islamisternes allerømmeste tå, og det gør ondt, rigtig ondt. Og godt for det!

    Der er en udbredt selvcensur i det offentlige rum, når det gælder islamkritik.
    Det var Jylllands-Posten heldigvis modige nok til at få zoomet ind på med de humoristiske Muhammedtegninger.
    Man må bare konstatere, at reaktionerne både under Muhammedkrise 1 & 2 har bekræftet antagelserne så rigeligt endda, og har tydeliggjort berettigelsen af de harmløse satiretegninger.

    Kommentar by Johansen — 23. februar 2008 @ 17:19

  14. Pernille er en af grundene til jeg ikke gider læse weekendavisen.

    Kommentar by Bodil — 23. februar 2008 @ 18:18

  15. Til 4 (Henrik Ræder Clausen).
    Jeg er ikke enig. Weekendavisen leverer stadig stof af en høj kvalitet, når man ser bort fra de få udbrud af føleri for islam. Dansk presse er generelt noget svingende om islam, og selv Jyllands-Posten går ikke ramt forbi. Det er snarere god grund til at læse bidrag fra bestemte journalister, som man på forhånd ved har en islamkritisk vinkel. Til gengæld undrer Brammings sindelagsskifte mig ikke så lidt. Lige før udbruddet af kriseni 2005 skev hun faktisk, at der ikke var noget at undskylde for.
    Så hvad er der sket i mellemtiden?
    I øvrigt er hate speech jo en ret subjektiv vurdering, for rigsadvokaten har vurderet, at Jyllands-Posten ikke havde overtrådt dansk lov. Han understregede tværtimod, at bomben i turbanen kunne relateres til nutidige drab i religionens navn, og i en sidebemærkning nævner han faktisk Muhammeds voldelige kamp mod modstanderne af islam. Så det er utroligt, at rigsadvokaten har bedre forståelse for sagens faktiske baggrund end Pernille Bramming.

    Kommentar by PerH — 23. februar 2008 @ 19:57

  16. Bramming blev gift, og fik barn, med en Egypter og boede i Cairo fra 1991-95 .

    Måske den ændrede opfattelse delvist kan tilskrives ovennævnte ?

    Kommentar by Vivi Andersen — 23. februar 2008 @ 20:08

  17. til alle minus Johansen som bare springer denne linie over:
    Pernille B kan ikke tænke principielt. Meget få kvinder kan, trods det at uendelige mængder uddannelse postes i den boglige halvdel og giver dem positioner over en masse langt bedre begavede mænd. Centralt for vestens krise.

    til Johansen som spørger om jeg er til kvinder:
    Bor du i Københavnsområdet?

    Kommentar by Kim Poulsen — 23. februar 2008 @ 20:14

  18. 17 Kim Poulsen

    Hvorfor spørger du?
    Burde jeg så kende dig?
    Er du så berømt eller berygtet?

    Kommentar by Johansen — 23. februar 2008 @ 20:42

  19. Tjae, nu spurgte du til min seksualitet. Temmelig privat, så det er vel rimeligt at jeg spørger til relevansen (om du bor i nærheden).

    Kommentar by Kim Poulsen — 23. februar 2008 @ 20:48

  20. 19
    Nu er det her jo ikke noget dating site, kære Kim Poulsen :-)

    Kommentar by Johansen — 23. februar 2008 @ 21:23

  21. Du var ellers ved at narre mig ;)

    Kommentar by Kim Poulsen — 23. februar 2008 @ 21:42

  22. Pernille Bramming er så dejlig ulogisk. Hun anklager bladtegnerne for at lægge en gruppe for had. Hvorpå hun selv lægger bladtegnerne (og iøvrigt alle anti-islamister) for had.

    Er hun også imod, at man er kritisk overfor nazisterne, og f.eks. tegner satiriske tegninger af Hitler?

    Kommentar by Søren Rasmussen — 23. februar 2008 @ 22:08

  23. PS. Måske skulle jeg sende en mail til hende?

    Her er et mini-portræt af hende inklusive mailadresse:

    http://www.weekendavisen.dk/apps/pbcs.dll/personalia?ID=pebr

    Kommentar by Søren Rasmussen — 23. februar 2008 @ 22:11

  24. Der sker ting og sager i disse dage. Nu roser Politikens politiske redaktør Villy Søvndals kovending i udlændingepolitikken:

    http://blog.politiken.dk/mogensen/2008/02/23/soevndal-er-et-hit-men-mest-for-sf/

    Kommentar by Søren Rasmussen — 23. februar 2008 @ 22:33

  25. Hvor er jeg træt af forslag om alt muligt, også højere straffe faktisk…

    Hvis den gamle konservative tese om, at ingen kan hjælpes hvis de ikke selv vil, nogensinde var sand, så er det fanme her.

    Hvornår fatter Bramming m.fl. at der er en gruppe som ikke VIL ændre sig, som er ligeglad med pædagoger, lærere, gadearbejdere og Politi …

    Kommentar by DaLi — 23. februar 2008 @ 22:50

  26. Tyrkiske piger angrebet med syre, fordi de gik med for korte skørter:

    http://www.thememriblog.org/turkey/blog_personal/en/5432.htm

    Hvornår sker det på Nørrebro?

    Kommentar by Søren Rasmussen — 23. februar 2008 @ 23:06

  27. Yeah –Pernille Bramming. Væk med al hate speech. Lad os brænde Picassos billede
    Guernica. Billedet lægger en nation – tyskerne – for had, jeg synes billedet er udtryk for hatespeech.
    Måske får du også tid til at hudflette dine bonkammerater, hvis hatespeech er dokumenteret i Geoffrey Cains, Gensyn med Ondskabens Ikon.

    Hvorfor får den små Pernille mig til at tænke på ”blondinevittigheder”.

    Kommentar by Als — 24. februar 2008 @ 10:21

  28. Pernille Bramming citeres for at have sagt:

    “Men jeg bryder mig personligt virkelig ikke om den tegning, eh og jeg bryder mig heller ikke om at den bliver bragt, altså jeg synes at den rummer samme elementer som antisemitistiske tegninger gjorde i trediverne, hvor man lægger en gruppe for had, eh og man tillægger muslimerne samme eh, at man signalerer at de er uærlige og at de har let til vold osv. osv.”

    Nogen der ved om Weekendavisens Pernille Bramming har haft samme bekymring når det f.eks. gælder Politikens mange satiriske tegninger af bl.a. politikere, f.eks. af Pia Kjærsgaard? Har vi set Pernille Bramming gå på TV eller i avis og kritisere Irans jødehadende tegnekonkurrence under den 1. Muhammedkrise?

    Roal Als har i årenes løb begået en del tegninger af f.eks. Pia Kjærsgaard. Det skriver bl.a. Uwe Max om.

    http://blog.politiken.dk/laesernespanel/2007/05/02/politikens-karikaturer

    Hvordan kan det være at Pernille Bramming er så rørende ømskindet på lige netop profet punktet, men ikke når det gælder hardcore satiretegninger af alt muligt andet – f.eks. af Pia Kjærsgaard?

    Kommentar by Janne — 24. februar 2008 @ 10:32

  29. @ Janne

    Grundet en venstrefløjs motivanalyse, baseret på en klassisk egalitær diskurs:

    De førstnævnte er imod en foruddefineret svag gruppe som dermed med egen retorik “ligges for had” imens det sidstnævnte er imod DKs svar på antikrist og endda en folkevalgt, frivillig politiker som derimod “må finde sig i mere”.

    Forskellen er altså rent moralsk, baseret på værdipolitisk analyse. Nogen ER dermed mere lige end andre.

    Kommentar by DaLi — 24. februar 2008 @ 13:40

  30. Ja hun bekræftiger kun min handling for en måned siden, jeg opsagde mit abonoment på avisen efter flere år, det er sikkert den bedste avis der kan få´s idag, men det er 1 avis om ugen og er for mig ikke mere en avis der er helt op på mærkerne, jeg kunne bruge timer på at læse den, men når man slipper sådan et kvindemeneske ind som debat redaktør i meninger? så er jeg glad for at jeg ikke får avisen mere.

    Kommentar by Per N — 24. februar 2008 @ 14:45

  31. 29

    Dali

    Så Pernille Brammings problem er at hun sætter religion og religiøse følelser højere end alt andet og andre følelser.

    Hun er moske konvertit.

    Kommentar by Janne — 25. februar 2008 @ 21:01

  32. Jeg mener det var i Weekendavisen jeg læste sammenligningen mellem tegnernes ansvar for Muhammedkrisen og Picassos ansvar for Guernica. Picasso mente som bekendt, at det ikke var ham, der havde skabt Guernica, det var nazisterne.

    Den sammenligning er en hel avis værd! (Og så er de begyndt at vise Arne And!)

    Jeg fastholder mit abonnement.

    Kommentar by Ole — 25. februar 2008 @ 21:15

  33. Jeg er frygtelig skuffet over Weekendavisens drejning fra seriøs, liberal og yderst saglig avis til den lidt ‘poppede’ (nu bl. a også med tegneserier på debatsiden)og venstrefløjs-drejede version vi efterhånden ser den udvikle sig til.

    Efter mere end 25 år som mere on – end off abonnent, synes jeg mere og mere at jeg kan undvære den. Desværre. Hvor har jeg dog ellers glædet mig til mange fredages postlevering bare for dens skyld i årevis…

    Selv den skarpe Ulrik Høy er blevet helt blød.

    Kommentar by Miss Chatelaine — 26. februar 2008 @ 00:34

  34. […] Opdatering 26 februar 2008 – Uriasposten har valgt bore dybere i sagen, og har blandt andet sammenholdt Pernille Brammings ovenstående udmeldelser med citater fra en bog Bastardkultur – en bog hun skrev med Søren Mørch og Torben Rugbjerg Rasmussen i 1990. Før jeg giver linket til den udmærkede artikel vil jeg fremhæve en kommentar på artiklen fra Vivi Andersen: […]

    Pingback by Balder Blog » Weekendavisens Pernille Bramming: Kurt Westergaards tegning er hatespeech — 26. februar 2008 @ 13:03

  35. Pernille Bramming, den talende budding!

    Kommentar by PB — 27. februar 2008 @ 10:54

  36. Miss C har ret igen. Høy har tydeligvis fået virus i CPUen.

    Kommentar by Kim Poulsen — 27. februar 2008 @ 11:47

  37. PS: Måske skulle man omdøbe Miss Citron til C sharp ?

    Kommentar by Kim Poulsen — 27. februar 2008 @ 11:49

  38. Helt åbent til jeres diskussion.

    Kimpo er den mest bøssoide mand og har ikke haft en kvinde i over 20 år, så kan da enhver forstå hans pladder.

    Kommentar by Delphi — 16. juni 2008 @ 01:30

  39. Kim Poulsen du er den bedste far man kunne tænke sig. Jeg elsker dig så meget. Og jeg tror ikke du har gjordt det. Da jeg blev døbt ser jeg tit, for at hører din stemmer. Jeg er tit over ved Farmor og Farfar for at vække minderne.
    Din Cathrine for altid!!<333(Det er hjerter)

    Kommentar by Cathrine Østergaard Knøss — 29. september 2008 @ 09:20

  40. Jeg forstår bare ikke hvorfor folk skal dømme,
    nogen for det der,
    de har dummet sig og ikke mere!!!!,
    Cathrie er som en søster for mig,
    jeg tror på hende jeg tror slet ikke at hendes far har dræbt nogen,
    han er et godt menneske ligesom vi andre!!!!!!!!,
    jeg tror stadig at han sidder inde for noget som han slet ikke har gjoredt!!!!,
    Elsker Cathrine og vil søtte hende til hver en tid!!,
    og alle er jer folk der syns han er et svin,
    i skulle fandme skamme jer!!!,
    han har fandme børn som er virkelig kede af det,
    tænk jer om,
    hvis han har gjoredt det så er han fandme os ked af det,
    knus Line, ps Cathrine og kim poulsen,
    holder af jer<3333

    Kommentar by line — 29. september 2008 @ 16:13

RSS feed for comments on this post.