28. februar 2014

150 år i dag: Dragon Niels Kjeldsen, faldet i kamp ved Blaakjær Skov nord for Kolding, 28. februar 1864

Min afdøde far var en del af Jydske Dragonregiment i starten af 1960’erne. I dag er det 150 år siden at Dragonen Niels Kjeldsen, blev dræbt i kamp ved Blaakjær Skov nord for Kolding. Kammeraterne flygtede, og ene mand tog han kampen op med sablen mod en fjendtlig fortrop bestående af ni pressiske husarer. Militærhistoriker Augustin Emil Madsen, skrev senere.

“Han (Kjeldsen) havde ikke til sinds at overgive sig, og da de preussiske husarer nærmede sig, red han hen imod dem, og få minutter senere var kampen afgjort til hans fordel, idet de preussiske husarer lå sårede på marken. To ryttere blev på ny sendt imod Niels Kjeldsen, men ikke alene var han en tapper mand, der forstod at bruge sin sabel, men – også en udmærket rytter. Han var som et med sin hest, og modstanderne led samme skæbne denne gang. Det betydelige antal af tilbageværende husarer slog en kreds om Niels Kjeldsen men kunne ikke afgøre kampen. Endnu en husar blev gjort ukampdygtig, skønt dragonen var blevet såret og til sidst førte sablen med venstre hånd og tøjlerne med den højre. Da red en officer frem tæt hen til ham og skød ham ned. (‘En dansk soldats enekamp’ i Vort Forsvar, Nr. 1, 2, januar 1888)

(‘En helt’ af Frants Henningsen, 1901; Anbefales: 1864live.dk)

“Nogle må dø for at andre kan leve.” (tagline, Hvidstengruppen, 2012)

Oploadet Kl. 18:07 af Kim Møller — Direkte link16 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/55257/trackback

16 Comments »

  1. Mindestenen for Niels Kjeldsen står ved hovedvejen mellem Vejle og Kolding, umiddelbart syd for Ny Højen.
    Hvert år hejses flaget og der lægges en krans ved det lille monument.

    Kommentar by k.m. — 28. februar 2014 @ 18:40

  2. Æret være hans minde.

    Gid dansken, anno 2014 havde lidt af hans kampgejst.

    Kommentar by centerpoint — 28. februar 2014 @ 19:12

  3. Historien er fin som nationalromantik, men har ikke så meget med virkeligheden at gøre.

    Kommentar by T. Snorrason — 28. februar 2014 @ 20:14

  4. Man ved aldrig om det bliver mennesker som Niels Kjeldsen der kommer til at afgøre Danmarks fremtid. I dag vender alle den anden kind til
    og lader en besættelsesmagt tage bid for bid af Danmark, vi mangler sgu en Dirty Harry type der skyder først og spørger bagefter.

    Kommentar by k.m. — 28. februar 2014 @ 20:39

  5. Jeg synes, det er en smuk fortælling om en tapper mand.

    Tak for den, Møller. Selv om krig altid er noget l…. Men desværre undertiden nødvendigt. Og som du selv citerer, Hvidstengruppen.
    Fantastiske mennesker. Har ikke set filmen endnu, har måske heller ikke nerver til det, men ved så nogenlunde, hvad den handler om.

    Kommentar by Henrik Petersen — 28. februar 2014 @ 20:54

  6. Han blev faktisk nævnt i den preussiske dagsbefaling som “En tapper fjende”. Og officeren der skød ham i ryggen, fik ikke megen anderkendelse for sin dåd.

    Kommentar by Slyrgraff — 28. februar 2014 @ 21:49

  7. http://www.jdrhistorie.dk/64398097

    Kommentar by MCF — 28. februar 2014 @ 22:01

  8. Min forfader Wilhelm Mørk, som indvandrede fra Sverige deltog i 1848-1850-krigen, og fik en medalje, som min onkel Thomas, der sad i tysk KZ-lejr under 2. verdenskrig, fik sat op på en fod. Jeg har også mest af alt lyst til at gå amok, og det bliver i givet fald på de kvindelige politibetjente på Frederikssund og på Nordsjællands politi. Jeg hader jer I svin, der ikke gider hjælpe hjerneskadede, psykisk syge og førtidspensionister, når de udsættes for meget alvorlig kriminalitet. I er ikke værdige til at bære et politiskilt, og jeg håber, at I dør barnløse og grimme, for I har forvoldt så meget sorg og smerte hos de allersvageste mennesker i dette land.

    Kommentar by Hans — 28. februar 2014 @ 22:10

  9. Anders Gravers, Lars Hedegård og andre viser samme trods. Hvis vi alle viste muslimerne tilbage, ville Danmark ikke være i en så sørelig forfatning.

    Kommentar by Nielsen — 1. marts 2014 @ 01:25

  10. Som Snorrason og MCF påpeger, så er historien desværre vildt overdrevet. Den er også typisk for, hvad Danmarks problem er: ledelsen panikker, gør alt for at redde sig selv, og i forløbet lades den normale dansker i stikken og må slås alene mod fjenden.

    Kommentar by Anonym — 1. marts 2014 @ 07:35

  11. Min morfar var gardehusar, dog har jeg ingen heltmodige
    historier om hans gøren og laden(fredstid), men en masse billeder
    af hans/deres flotte uniformer og heste.

    Sådanne historier er noget der varmer mit Danske hjerte,
    i en tid hvor fjenden hærger gader og stræder, og regeringen
    INTET gør!

    Jeg bilder mig ind at havde han levet, havde han angrebet
    christiansborg med sit regiment, og leveret Danmark tilbage
    til de retmæssige ejere, Danskerne! Gad vide om han ville
    havde ønsket at hans barnebarn (mig) ville have gjort noget
    ligende?

    Undskyld morfar, for min manglende evne til at beskytte Danskerne og Danmark, som du ville have gjordt det, undskyld…

    Kommentar by jesper — 1. marts 2014 @ 09:10

  12. Kim, også tak herfra. Men at læse om den fantastiske danske helt Niels Kjeldsen, som der burde være en statue af i enhver dansk by, gør mig også ufattelig bedrøvet og dårlig til mode, når jeg tænker på at han har ofret sit liv for Danmark og sine landsmænd til ingen verdens nytte. I det mindste er jeg glad for, at han ikke kan se hvordan de landsmænd som han ofrede sit liv for, i dag pisser og skider på ham og Danmark.

    Kommentar by Fritz — 1. marts 2014 @ 09:58

  13. Hvis i ikke kender bogen “De sidste timer” (1945), burde i læse den. Det er breve fra henrettede frihedskæmpere til nærmeste familie. Man forbavses over, hvor mange af disse unge som stod afklaret med deres situation.

    “Jeg har selv en lille pige, som i dag har mistet sin fader, morfader og morbroder, hun kan heldigvis ikke forstå det, men kunne hun, ville hun alligevel være stolt af dem. Min broder sagde den sidste gang, jeg så ham: “Vi ved, at et fjæld kan sprænges, og tvinges kan en elv, men aldrig kan et folk forgå, som ikke vil det selv.”
    (Brev af 29.juni 1944 fra Kirstine Fiil (Tulle) til Dr.Werner Best).

    Situationen i de lande vi godt kan lide at sammenligne os med,illustrerer endnu en gang den simple og indlysende sandhed, at dagens altoverskyggende problem ikke er islams styrke, men vestens svaghed.

    Bløde senge giver tilsyneladende slappe drenge.De fleste menneskers horisont, stopper ved havetrampolinen og fladskærmen på størrelse med et spisebord.
    Vores skvatmikler til politikere og den kaglende klasse har i uskøn forening åbnet grænserne på vid gab, så revl og krat der måtte have lyst til det, kan tage for sig af verdens bedste ”tag-selv bord.” Ikke alene får ”gæsterne” førstepladsen, vi efterkommer selv de vildeste ønsker for at behage, og ender som fremmede i eget hus. Her kan man virkelig tale om, at det er ”gæsterne” der skal til at diktere værten, hvor bordet skal stå.

    PUGNA PRO PATRIA

    Kommentar by der Adler — 1. marts 2014 @ 11:31

  14. Der vil altid være Danskere der vil forsvarer deres fædreland med livet som indsats.

    Kommentar by emmagad — 1. marts 2014 @ 12:45

  15. Tak for den opklarende historie, Kim. Jeg har set det billede før, men aldrig kendt historien. (Min far var også en del af JDR i 60érne).

    Kommentar by sys Poulsen — 1. marts 2014 @ 13:11

  16. Ja, her var der een, der forsvarede sig imod preuserne.
    Mærkelige krige dengang. Det kunne ligeså godt være tidligere danskere, der blev sendt i krig imod Danmark.
    Undersøger man ikke idag om de forsvarende imod tyskerne i 1940 blev skudt af tyskerne eller om de blev likvideret af tysk venlige i sønder jylland?

    Kommentar by retep — 3. marts 2014 @ 15:45

RSS feed for comments on this post.