2. marts 2008

P1 og professor Bent Sørensen mod Israel, USA og torturbødlen Bush

Når et P1-magasin sætter fokus på dødsstraf eller tortur, så ved man godt hvilket lande der skal grilles. I Apropos sidste torsdag var emnet Søvn og tortur, og med IRCT’s Bent Sørensens i studiet kunne man kun forvente det værste.

Birgitte Dalgaard, P1: John Ashcroft her, han mener jo ikke at mangel på søvn er videre alvorligt, men er det den herskende mening i USA – stadig?

Bent Sørensen, IRCT: Der er jo to USA’er, vil jeg dertil sige. Desværre er det den herskende opfattelse i den regerende USA… Hermed har Bush placeret sig selv – helt klar, som værende en torturbøddel…

[…]

Birgitte Dalgaard: – og de bruger jo også søvntortur på Guantanamo.

Bent Sørensen: Ja ja, det gør de, og de brugte det også i Irak…

[…]

Bent Sørensen: Det typiske eksempel er Israel… (tortur i fængsler)

Birgitte Dalgaard: Men det er jo ikke alle fanger som bliver tortureret, som er dømt og sat i fængsel – altså på Guantanamo-basen der er de jo ikke dømt endnu overhovedet, og der må man jo formode at man bruger søvntortur for at få vigtige informationer ud af folk.

Bent Sørensen: Ja, det tror man (at) man gør, men det får man altså ikke! Det folk tilstår under tortur, hvadenten det er søvntortur eller andre ting, det er alting. Du tilstår alt. Og du ville også tilstå alt, hvis du for eksempel bliver fængslet og intet vil sige noget – så tager de din søn eller datter ind, hvis du har sådan en, og torturerer hende mens du ser på det. Så ville du formentligt også skrive under på hvad som helst. Og det er det de gør.

Bent Sørensen er iøvrigt gift med IRCT’s grundlægger Inge Genefke.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/5541/trackback

11 Comments »

  1. Søvndeprivation i den målestok, som Bent Sørensen beskriver, er tortur, det kan jeg ikke være uenig i. Politiseringen ligger naturligvis i hans valg af eksempler. Bush-bashing pr rygmarvsrefleks. Eller bruger de slet ikke søvndeprivation i de islamiske lande, hvor antallet af torturofre må være langt højere end i Israel, USA og Europa tilsammen, og derfor rimeligere at fremdrage som eksempler? De går måske direkte til de hårdere metoder? Som f. eks. tortur af børnene for øjnene af forældrene, hvilket mig bekendt ikke foregår på Guantanamo selvom Bent Sørensen faktisk indrog dette i hans beskrivelse af Guantanamo. Fremhævelsen af danskernes behandling af fanger i Irak (eller var det Afghanistan), altså at de udsatte dem for et mildt pres ved at lade dem vente stående med håndjern på, er ude af proportion i sammenhængen. Pointen kan kun være politisk. Lægen fra Gentofte, som også blev interviewet, jeg mener jeg opfangede at han var psykiater, snakkede i et væk, men fremlagde ikke et eneste videnskabeligt argument i ordflommen, tsk, tsk, tsk. Nå, det skal ikke lægges Bent Sørensen eller hans berømte kone til last. De udfører så vidt jeg ved et videnskabeligt solidt arbejde på IRCT. Det må også anerkendes, hvis man går til arbejdet med torturofre ud fra humanistiske og/eller ideologiske motiver, der må blot kræves fuld gennemsigtighed på dette punkt i en radioudsendelse som denne, og det var der bestemt ikke.

    Kommentar by monse — 3. marts 2008 @ 01:05

  2. – formoder der kommer en tråd:

    DR ttv s134 22:21 Søndag 2. marts

    Fransk politi lokket i baghold

    Fire politifolk er blevet såret i en sydlig forstad til Paris.

    Ifølge det franske indenrigsministerium blev der sendt assistance til området, men overfaldsmændende var forsvundet da forstærkningerne nåede frem.

    Det er vel netop hér, at Lisbeth Knudsen mener, at “Medierne har et medansvar” [http://lisbethknudsen.blogs.berlingske.dk/2008/02/24/medierne-har-et-medansvar/]. Hvis det ikke omtales er det ikke sket – og får ingen konsekvenser. [http://www.180grader.dk/nyheder/Autonome_Dr_b_en_politimand.php].

    Kommentar by Fogh og Kaos — 3. marts 2008 @ 02:25

  3. 2 +

    http://uk.reuters.com/article/topNews/idUKL0257077720080302

    http://www.leparisien.fr/home/info/faitsdivers/articles/QUATRE-POLICIERS-BLESSES-DANS-DES-ECHAUFFOURREES-A-GRIGNY_296100418

    Kommentar by Fogh og Kaos — 3. marts 2008 @ 02:47

  4. 1. Monse

    Jeg er ikke i tvivl om IRCT´s gode indsats på området og at de evner at hjælp mennesker, der kommer til dem, så langt dette er muligt .

    Det videnskabelige arbejde du skriver de laver på IRTC – hvad drejer det sig om ?

    Jeg spørger fordi jeg ikke ved noget om området ud over hvad pressen over tid har formidlet til offentligheden.

    Kommentar by Vivi Andersen — 3. marts 2008 @ 06:32

  5. > 4 Vivi
    Det var faktisk det danske Rehabiliterings- og Forskningscenteret for Torturofre, RCT, jeg tænkte på med netop den bemærkning om videnskaben. RCT startede på Rigshospitalet, men er i dag en selvejende institution med hovedsæde i København, der dels behandler personer (flygtninge), der er kommet hertil efter at have overlevet tortur, og dels forsker i torturens årsager og følger. Læs mere på
    http://www.rct.dk

    The International Rehabilitation Council for Torture Victims, IRCT, er en paraplyorganisation, også med hovedsæde i København, og oprindeligt udsprunget af RCT, men fungerer mere på det politiske plan i kampen mod tortur. Læs mere på http://www.irct.org

    Med al respekt for det arbejde RCT udfører (behandling og forskning), mener jeg at IRCT i det politiske arbejde, ligesom den åndsbeslægtede organisation Amnesty International, har en tendens til at fokusere på splinten i eget øje (altså Vesten) og i forholdsmæssig mindre grad på bjælken i næstens øje (altså bl.a. de islamiske lande). Det kom også til udtryk i nævnte radioudsendelse.

    Kommentar by monse — 3. marts 2008 @ 08:37

  6. Jeg synes nu også det er mere relevant at diskutere tortur i lande som vi betragter som allierede, end i forskellige diktaturstater. Fra de sidstnævnte forventer man jo nærmest den slags opførsel, og kritik vil nok have en begrænset effekt, mens man kan håbe på man kan ændre lidt på tingene ved at kritisere de såkaldte demokratier for det samme.

    Kommentar by Balder — 3. marts 2008 @ 09:14

  7. > 6 Balder
    “Jeg synes nu også det er mere relevant at diskutere tortur i lande som vi betragter som allierede …”
    Det er i hvert fald den eneste holdbare strategi, hvis det er Nobels Fredspris, man går efter.
    Hvad der er bedst for at afskaffe tortur er et andet spørgsmål, som jeg da gerne kommenterer senere, jeg har lidt travlt lige nu.

    Kommentar by monse — 3. marts 2008 @ 13:42

  8. Hvis man kigger på, hvilke lande RCT og IRCT er aktive i, er det da primært 3. verdenslande: Bangladesh, Filipinerne, Sri Lanka, div. lande i Afrika, Honduras, Guatemala, Jordan, PA og så lige Israel. Se også her:
    http://www.irct.org/Default.aspx?ID=33

    Kommentar by Torben — 3. marts 2008 @ 15:09

  9. > 8 Torben
    Netop. Derfor kan det undre, at Bent Sørensen valgte tortur-eksempler fra Guantanamo, Portugal, den eurpæiske inkvisition, Israel og fremhævede Bush og de danske styrker i Irak som torturbødler, samt omtalte børnetortur i forældres påsyn i forbindelse med Guantanamo, hvor dette i hvert fald ikke forekommer. Jeg er dog ikke i tvivl om, at det netop er den historie P1 helst vil levere, ligesom det er det Nobelkomiteen helst vil høre, så på den led giver det udmærket mening. Oplysningsværdien for os lyttere er dog med minus foran, da det er vildledende information.

    Kommentar by monse — 4. marts 2008 @ 01:59

  10. Bent Sørensen lyver når han påstår, at der ikke trækkes vigtige informationer ud af Gitmo fangerne. Angreb er afværget takket være Gitmo.

    Psykopater er neutraliseret, takket være Gitmo.

    Vores samfundsmodel er under angreb fra blodlystne arabere og araber-medløbere. Vi skal kæmpe og forsvare os, med alt vi har lært.

    Gitmo er blot ét instrument i vores kasse. Som altid, så forsøger venstrefløjen at afmontere vores selvforsvar. Intet nyt under solen, eller i æteren.

    anti-sharia

    Kommentar by anti-sharia — 4. marts 2008 @ 05:26

  11. @ 9 monse
    Enig. Af samme årsag er det møgprovokerende, når Amnesty slår Danmark i hartkorn med fx Taleban. Jeg mener til gengæld at der er en generel pointe i, at vi i demokratierne skal afholde os fra at bruge tortur, og at USAs brug af det er både forkastelig og stupid.

    Kommentar by Torben — 5. marts 2008 @ 11:10

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper