15. marts 2014

“Saa gjevt udi Daad, og saa vakkert i Tale!”

Jeg har ladet mig fortælle, at en af landets helt store nationalkonservative sov ind i nat. Ære være hans minde.

(Sort Egern, Hole Skov, 13. marts 2014)

(Kvækerfinke, Hole Skov, 13. marts 2014)

(Gråsisken, Hole Skov, 13. marts 2014)

“Du, som i Vaarens og Haabets Dragt
Har Vintervejen tilbagelagt,
Vær hjertelig hilset, min svenske Fugl!
Hvor i al Verden har du holdet Juul?

Dog ligemeget hvorfra du kommer,
Hvorhen du agter dig nu i Sommer:
Til hine grønklædte Klippebanker
Did følge Dig mine forlystende Tanker,
Det kunde slet aldrig gaae mig iglem:

De stolte Floder! de ydmyge Væld!
Den livlige Dal! det alvorlige Fjeld!
Og Folket, som boer i de yndige Dale!
Saa gjevt udi Daad, og saa vakkert i Tale!
Og Kvinderne, mere end Haaret viser,
De ere Døttre af Oldtidens Diser.”

Sisgenen, Trækfuglene, Steen Steensen Blicher (1838)

(Grågås, Beldringe, 13. marts 2014)

Oploadet Kl. 16:16 af Kim Møller — Direkte link30 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/55542/trackback

30 Comments »

  1. Danmark Radio har lige skrevet på deres hjemmeside, at det er Jesper Langballe. Jeg har mødt ham et par gange -sjov fætter. Tak for kampen -hvil i fred!

    Kommentar by Thorsted — 15. marts 2014 @ 16:48

  2. Jesper Langballe var om noget en nationale forkæmper, han vil blive savnet i den offentlige debat. Vi kan kun håbe, at der er folk der kan følge hans og Søren Karups eksempel, og kæmpe med alt hvad de har, imod den tåbelige multikulturalisme og dens alt ødelæggende våben Islam.
    Guds fred Jesper Langballe.

    mvh.
    Historyman

    Kommentar by Historyman — 15. marts 2014 @ 16:51

  3. […] hans menighed i Thorning til gode, og hans sjældne varme og humør i festligt lag. Kim Møller citerer passende St.St. Blicher. Æret være hans […]

    Pingback by Jesper Langballe er død « Snaphanen — 15. marts 2014 @ 17:44

  4. Tak Jesper Langballe du er mit forbillede og idol, jeg ved at du sidder i Valhal og tordner for dine rigtige meninger, Jesper Langballe så bliver man ikke mere Dansk, tak for alt og ære være dit minde i al evighed.
    Emmagad for dig.

    Kommentar by emmagad — 15. marts 2014 @ 18:00

  5. I sandhed en hædersmand. Hvis udviklingen stadig kan vendes, så vil fremtidige generationer have meget, at takke Jesper Langballe for. Æret være hans minde.

    > Kommentar by emmagad — 15. marts 2014 @ 18:00

    Som teolog, evangelisk-luthersk præst og tilknyttet Tidehverv, så er jeg ikke sikker på, at det lige er i Valhal du møder Jesper Langballe.
    Du finder han med garanti – i dette øjeblik – i fuldt firspring op ad trapperne til Guds himmerige.

    Valhal hører til i den nordiske mytologi, og det var næppe noget som Langballe abonnerede videre på :)

    Kommentar by Polka Charlie — 15. marts 2014 @ 19:34

  6. Æret være hans minde.

    Kommentar by jens — 15. marts 2014 @ 19:53

  7. En glente sked på mig (nästen) i forrige uge, OK det var en ung fugl,men tricket var ganske virkeligt ;)
    Tak for de gode billeder…

    Kommentar by PFEP — 15. marts 2014 @ 19:54

  8. Han var hyggelig at snakke med og festlig og åben. Han har bestemt sat sit aftryk. Tak for alt, hvil i fred.

    Kommentar by Eleutheria — 15. marts 2014 @ 19:57

  9. Jeg ska ikke male det ud, men Jesper Langballe gorde det sgu godt!

    Kommentar by PFEP — 15. marts 2014 @ 20:01

  10. Jeg kan i dette øjeblik forestille mig hvor meget “ballesnak” der kommer på tapetet i den nærmeste fremtid.
    Overballe, tyndballe, fisballe eller hvorfor ikke thornballe?
    Dat findes mange “baller” her i livet og de fleste fortjener nok ikke der ærværdige navn balle, et navn der sandsynligvis stammer fra benævningen af en højde i landskabet og i Jespers tilfælde, et passende efternavn for en person der højde sig over gennemsnittet.
    Ære være ballens eftermæle…

    Kommentar by PFEP — 15. marts 2014 @ 20:14

  11. “For de gamle der faldt, er der nye overalt”.
    Vi må leve med håbet, efter at en af de store stridsmænd er faldet, ære være hans minde.

    Kommentar by Menig 442 — 15. marts 2014 @ 20:54

  12. En hædersmand !
    Han havde sine meningers mod og forkyndte evangeliet rent og purt.
    Jeg glæder mig til en dag at møde ham hjemme hos Herren.
    Æret være hans minde.

    Kommentar by Danskeren — 15. marts 2014 @ 21:28

  13. Hvil i fred, Jesper Langballe.

    Jeg var ikke enig i alt hvad han stod for, men han var uden tvivl en af Dansk Folkepartis største profiler.

    Kommentar by Erik Jørgensen — 15. marts 2014 @ 21:31

  14. Rune Lykkeberg fra Politiken har skrevet en bemærkelsesværdig nekrolog:
    http://politiken.dk/navne/doedsfald/ECE2236361/nekrolog-den-sidste-sande-boheme-i-dansk-politik/

    Kommentar by Rosenkavaleren — 15. marts 2014 @ 21:33

  15. Jeg har aldrig set sådan et egern i DK.

    Kommentar by Anonym — 15. marts 2014 @ 22:09

  16. Jeg har aldrig set sådan et egern i DK.

    Kommentar by Johnson — 15. marts 2014 @ 22:11

  17. Hvil i fred Jesper Langballe.

    Kommentar by Johnson — 15. marts 2014 @ 22:11

  18. Nice pics.

    Hvil i fred – æret være Jesper Langballes minde.

    Kommentar by Iznogut — 15. marts 2014 @ 22:48

  19. Det sorte egern er mest udbredt på Langeland.

    Kommentar by Iznogut — 15. marts 2014 @ 22:49

  20. TAK er kun et fattigt ord. Hvil i fred Jesper Langballe.

    Kommentar by Erik — 15. marts 2014 @ 23:15

  21. Godspeed Jesper!

    Kommentar by mads — 16. marts 2014 @ 03:16

  22. Langballe var en af de få, der blev rost af venstreorienterede. Det skete bl.a. i bladet Forskerforum, hvor han blev rost for sin kamp for forskningsfrihed og grundforskningen. Det siger lidt om at han var en mand med mange vinkler på tilværelsen. Hvil i fred.

    Kommentar by Sigwar — 16. marts 2014 @ 08:37

  23. Det har regnet – men regnen gav grøde,
    det har stormet – men stormen gjorde stærk.
    Som de tro’de, at skoven alt var øde,
    så de vårkraftens spirende værk.
    For de gamle, som faldt,
    er der ny overalt,
    de vil møde, hver gang der bliver kaldt.

    (“Det haver så nyligen regnet”, Johan Ottosen, 1890)

    Æret være hans minde.

    Kommentar by Tintin — 16. marts 2014 @ 08:55

  24. Må Langballe hvile i fred.

    Kommentar by Liva — 16. marts 2014 @ 09:08

  25. 14

    Ja, den kan Lykkeberg godt være bekendt.

    Kommentar by Liva — 16. marts 2014 @ 09:14

  26. Danmark har mistet en gæv kæmper. Må Jesper Langballe hvile i fred.

    Kommentar by Islambert — 16. marts 2014 @ 10:18

  27. Mig har Langballe altid mindet om sheriffen i nogle western film. Både i fremtoning og i væremåde. Tør, saglig og skarp med et venligt glimt i øjet, og med en urokkelig opfattelse af, hvad der er sagen. Han var i sandhed, hvad man kan kalde, en stor dansk nationalkonservativ politiker.

    Trist han er borte, men heldigt for os, så har både han og fætter Krarup børn af samme kaliber.

    Kommentar by Svend — 16. marts 2014 @ 10:38

  28. Jesper Langballe sagde tingene ligeud. Ikke noget med spin og løgn.
    En ærlig mand.

    Kommentar by Hr. Naturli' — 16. marts 2014 @ 16:54

  29. Jesper Langballe var et af de få mennesker i Folketinget, der gjorde mig stolt af at være dansker.

    Alle landsforrædere fortjener kun foragt.

    Kommentar by tavsen — 16. marts 2014 @ 22:36

  30. 27 Svend,

    Med risiko for at det viker malplaceret, men med tanke på hans rygte som bilist… Buford T. Justice fra cannon ball filmen. Som i øvrigt heller ikke gav ind på BS. Figuren skulle være moddeleret over skuespilleren Burt Reynolds far, der var (færdsels)betjent IRL.

    Hvil i Fred Jesper Langballe.

    Kommentar by Hans Und — 17. marts 2014 @ 14:09

RSS feed for comments on this post.