11. marts 2008

Arne Ullum: ‘Karikatur-krise’, et ord der “stiller skarpt på det egentlige konfliktelement.”

Selv en Meier Carlsen 2.0 ville være en gave for BT, der under Arne Ullum helt har mistet sin berettigelse. Fra Nyhedsavisen – B.T. fortryder ordvalg under Muhammed-krisen.

“Det er de studerendes avis på Danmarks Journalisthøjskole, Illustreret Bunker, der har interviewet Arne Ullum, og til avisen fortæller han, at han ikke mener, at medierne handlede bevidst, da de tog ordet ’Muhammed-krisen’ i brug.

Og når han i dag ser tilbage på den hektiske nyhedsstrøm fortryder han, at BT valgte etiketten ‘Muhammed-krisen’…

– Karikatur-krisen ville faktisk have ramt bedre. Det ord stiller skarpt på det egentlige konfliktelement.

[…]

Søren Beck Nielsen, forskningsassistent og ph.d. i sprogvidenskab fra Københavns Universitet mener, at der er en væsentlig værdimæssig forskel på at kalde en krise for ’Muhammed-krisen’ og for ’Karikaturkrisen’. De to ord skaber så at sige to forskellige virkeligheder. Til Illustreret Bunker siger han:

– Forskellen handler om placeringen af skyld. ’Muhammed-krisen’ peger på religionen som skyldneren, mens ’Karikaturkrisen’ henviser til, at der er nogle, der gennem deres tegninger gør grin med andre.

[…]

Når historien en dag skal skrives har det stor betydning, hvilket eller hvilke ord, der er brugt til at beskrive en begivenhed. Ord er nemlig aldrig neutrale, mener lektor i medie- og kommunikationsvidenskab ved Malmø Universitet, Rikke Andreassen.

– De betegnelser, vi sætter på ting, bærer altid en betydning med sig, siger hun og forklarer, at danskerne, efter at have hørt ordet ’Muhammed-krisen’ tilstrækkelig mange gange, sandsynligvis har fået det indtryk, at krisen skyldes Muhammed snarere end tegningerne.

– Havde man for eksempel kaldt krisen for ’regeringshåndteringskrisen’, havde man skabt en anden opfattelse af virkeligheden, siger hun.

Tre begreber…

Muhammedkrisen – problemet grunder i Muhammed og islamiske dogmer

Karikaturkrisen – problemet grunder i tegningerne/fornærmelsen

Regeringshåndteringskrisen – problemet grunder i den danske regerings håndtering

Problemet er globalt, og kan derfor vanskeligt skyldes den danske regering eller tilfældige tegninger i Jyllandsposten. Fællesnævneren er islam!

  • Illustreret Bunker, pdf-arkiv (artikel ikke online).
  • Apropos. Fra Ekstra Bladet: Muhammedtegning misbruges til racisme.

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/5569/trackback

    17 Comments »

    1. Hvis jeg var Karikaturtegner, havde jeg tegnet dig i seksuel omgang med en flue.

      FLUEKNEPPERI! skulle der stå i overskriften. Det ville godt nok være skægt.

      Kommentar by peter — 11. marts 2008 @ 17:33

    2. Enhver må udtrykke sig på sin måde. Ytringsfrihed er en skøn ting.

      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Anthomyiidae_sp._1_%28aka%29.jpg

      Kommentar by Kim Møller — 11. marts 2008 @ 17:47

    3. Selvfølgelig kan du ikke tegne, peter….er der overhovedet noget du kan bruges til?

      Den rette betegnelse bude være ISLAMKRISEN,,,hvor svært kan det være..

      Arne Ullum er et blålys, B.T. er styrket uden hans febergriflerier fremover..

      Kommentar by Onion — 11. marts 2008 @ 17:50

    4. Jeg har hele tiden holdt fast ved, at man ikke bør bruge udtrykket Karikaturkrisen. Det glæder mig, at andre kan se det.

      N.B. i øvrigt, at ordet karikatur ikke er dækkende i den forbindelse, dels fordi der er forskel på en karikatur og satire, og dels fordi mindst en af tegningerne var et seriøst bud, hvor satire er direkte misvisende.

      En artikel i JP redegjorde for disse forhold for et par måneder siden, så vidt jeg husker, var det formanden for danske bladtegnere, der blev interviewet.

      Kommentar by Mette (liberal) — 11. marts 2008 @ 18:48

    5. Hele BT er et blålys som startede med Arne Snotkind og mu med Arne Uldmund.

      Kommentar by Fritz — 11. marts 2008 @ 19:24

    6. Muhammedkrise er naturligvis mest dækkende, da der også har været kriser i forbindelse med navngivning af bamser, taler osv.

      Kommentar by loke — 11. marts 2008 @ 20:54

    7. Er Muhammed-krisen en dansk udgave af den globale islam-krise?

      Kommentar by Janne — 11. marts 2008 @ 21:14

    8. Tja..Arne Illum…
      Hvad skal jeg sige…
      JO, jeg håber overnævntes sædkvalitet er den samme som hans udgydelser, nemlig, lig NUL!!

      Så kan vi alle sammen håbe på, at kimpo gør sin nationale tjeneste som sæd-donnor på Rigshospitalet, så mandsgenerne igen kan komme frem! og skvat mandslinge-generne med dhimmi-dominans og krybe-mentalitet og ynde!!ytringerne og behagesygen bliver undertrygt!

      Kimpo, jeg tilsender gerne nogle ophidsende fotos, til hjælp i boxen.
      Er det Rikke du tænder på??
      Hvis du har travlt, så tror jeg Horebæk, vil forløse meget hurtigt ;-)

      På forhånd UNDSKYLD! kimpo, men du er jo uden med snablen!!

      Kommentar by li — 12. marts 2008 @ 03:26

    9. Ja, der må flere børn til. Mange flere og jo hurtigere, jo bedre. Nytter ikke noget at gå i kloster og i biografen og hulke over tempelridderen.

      Kommentar by Mette (liberal) — 12. marts 2008 @ 06:05

    10. Helt i orden, men sæddoner? Det bliver over min li (OK, den var klam)..

      Mænd skal selvfølgelig ikke forråde deres kønsfæller ved at forære nøglen til næste generation til diverse lebbere og andre mislykkede egotrippere af hunkøn. Vil I reddes, må I lære at vælge rigtige mænd, både som partnere og politikere. Ellers gør venligst mig og Danmark den tjeneste at uddø.

      Kommentar by Kim Poulsen — 12. marts 2008 @ 12:36

    11. PS, send gerne fotos :)

      Kommentar by Kim Poulsen — 12. marts 2008 @ 12:40

    12. Det var nu ikke mig selv, jeg havde i tankerne. Du er vel enig i, at danskerne hurtigt må se at få sat flere børn i verden? :-)

      P.S. jeg har haft et foto af mig selv og barn i omløb engang for år tilbage, troede at jeg sendte det til en gift bedstemor i Canada, som jeg var ved at blive veninde med. Det kom der noget helt forfærdeligt ud af, det er ligefrem så at jeg lissom har fortrængt det og kun svagt mindes, at der var hektisk aktivitet og dementier i nogle dage og pludselig en hel masse mænd involveret. “Venindeskabet” blev brat afsluttet.

      Kommentar by Mette (liberal) — 12. marts 2008 @ 15:33

    13. Nådada, jamen det var ærgeligt.
      Jeg synes ellers at alle Uriasbabesne burde sende mig deres fotos :lol:

      I øvrigt mener jeg ikke vi behøver alle de mennesker på denne lille klat jord. Japan bruger robotter, det kan vi vel også, hvis det kniber? Hvor mange laver egentlig noget vigtigt? Halvdelen af de bogligt uddannede holder taler for hinanden dagen lang og får løn for det på den ene eller anden måde..

      M.a.o: Jeg er cirka så negativ overfor det moderne Danmark som Børge.

      Kommentar by Kim Poulsen — 12. marts 2008 @ 16:57

    14. Ja, jeg synes også, at her er for mange mennesker, men jeg tvivler på, at vi bliver af med ret mange af dem, du ved nok. Dansk Industri har netop været fremme med en udtalelse om, at der uddannes for mange humanister, og det er sikkert rigtigt.

      Jeg er ikke heldig med at udtrykke mig i dag, og faktisk synes jeg, at det går ordentligt til her på Uriasposten, og at der ikke er grund til at være mistroiske. Den gang med billedet viste det sig, at den ungdommelige bedstemor, der givetvis var den hun gav sig ud for og havde banket et stort firma op, havde en omfattende privat korrespodance i gang med mænd i et norsk forum, hvor jeg også befandt mig, men det vidste jeg intet om. Hun sendte mit billede til diverse kavalerer, men en fik mistanke, fordi han ikke syntes, at jeg så ud som han forestillede sig en tuf forretningsdame på den anden side af Atlanten, og han mente heller ikke, at en sådan dame ville have sendt et billede med barn, desuden var der nogle umiskendelige danske ting i baggrunden af billedet. Det var et ældgammelt julebillede, som jeg havde brugt i anden sammenhæng.

      Så der sad jeg pludselig som det intetanende centrum i en mangekantet affære. Der var især en af mændene, der var rasende over at blive snydt, for som han sagde, nu troede han lige, at han havde mødt sig selv i døren. Det var nu meget sødt skrevet, for han var da langt den mest tiltalende og tog mig senere i forsvar. :-) Men i betragtning af hvad – jeg kunne forstå – der ellers var fløjet imellem dem, var det pinligt. Her var det altså en kvinde, der var skurken.

      Kommentar by Mette (liberal) — 12. marts 2008 @ 17:44

    15. Du udtrykker dig glimrende, mettemus :)

      Kommentar by Kim Poulsen — 12. marts 2008 @ 19:39

    16. ‘Muhammedkrisen’ er det helt rigtige ord. Den startede år 622 AD.

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 13. marts 2008 @ 12:10

    17. fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark fuck danmark

      Kommentar by fuck danmark — 2. april 2008 @ 14:49

    RSS feed for comments on this post.