15. marts 2008

Kristendommen, Jødedommen og Islam

24 timer satte torsdag fokus på seks forskellige religioner, og nederst på midtersiderne blev de tre store religioner præsenteret ved hver sin repræsentant. De blev hver især spurgt om deres tro, og om de havde oplevet fordomme/krænkelser i den henseende.

Kristendom (Stefan Poulsen, studerende):Nogle tror, at det er meget mørkt at være kristen; At jeg har samme holdninger som Krarup og Langballe, eller at jeg stiller mig op til store møder for at bekende mine synder. Det kunne jeg aldrig drømme om.”

Jødedom (Linda Herzberg): “Jeg bliver som en selvfølge spurgt til situationen i Gaza, men jeg kan ikke stå til regnskab for Israel. Det generer mig, at jeg får hele pakken presset ned over hovedet, fordi jeg er jøde. Jeg ville gerne gå med en davidsstjerne, men det tør jeg ikke på grund af nogle muslimers holdning.”

Islam (Karim Khammal): “… Da jeg arbejdede på Strøget i København, kom der på et tidspunkt en person, som begyndte at tisse op ad den bod, hvor jeg stod. Da jeg gik hen til ham og sagde, at han skulle stoppe, råbte han: »Du skal bare holde dig væk, jeg er ligeglad med jer.« Bagefter kastede han en smøg i hovedet på mig.”

Den kristne tager afstand fra navngivne kristne politikere. Jøden tager afstand fra den jødiske stat, og beretter om diskrimination fra muslimer. Muslimen… beretter om diskrimination.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/5584/trackback

8 Comments »

  1. Der findes vel heller ikke særlig mange mennesker, som går ind for “hele pakken” af Israels politik. Jeg kan ikke se det underlige i det?

    Angående den kristne gut er det interessant at bemærke, at SF er det parti i Danmark med flest præster. Som følge er det da ikke sønderlig underligt, at der er i artiklen, er en kristen, som vælger at tage afstand fra den måde Dansk Folkeparti anser og bruger de kristne værdier på.

    Og ret mange muslimer oplever diskrimination.

    Åh ja. Det kan naturligvis ikke være andet end venstreorienteret propaganda.

    Kommentar by peter — 15. marts 2008 @ 01:41

  2. Rigtigt Peter :-)
    Du ved det jo godt, ligesom alle os andre.
    Vensterfløjs propaganda.

    Kommentar by li — 15. marts 2008 @ 01:59

  3. Kristendom: eller at [nogle tror] jeg stiller mig op til store møder for at bekende mine synder.

    Jødedom: Jeg ville gerne gå med en davidsstjerne, men det tør jeg ikke på grund af nogle muslimers holdning.

    Islam = Offermentalitet. Ih, hvor er det synd for mig!

    Kommentar by Mikael — 15. marts 2008 @ 04:37

  4. DR må have en dårlig sag, når man ustandselig er nødt til at håndplukke sine indbudte aktører, til at sende de “rigtige” signaler.

    Vi må ikke generaliserer nå vi taler om muslimer, hævder man, men det er tilsyneladende generelt, at samtlige 300.000+ muslimer i dette land, alle har oplevet en eller anden form for grov og nedsættende chikane. Sammenholdes der med de mange undersøgelser, statistikker og rapporter, der løbende offentliggøres hos DR, og som åbenbart kræver vidtgående tolkninger og justeringer, tegner der sig et tydeligt billede.

    DR’s opgave er ikke længere, at informere befolkningen, men nærmere at opdrage befolkningen, og anspore samme til at accepterer det store multikulti-cirkus.

    De borgerlige partier på Christiansborg ved det godt, men man har altså ikke tænkt sig at ændre ved det faktum. Måske man burde vælge sofaen ved næste folketingsvalg, det er ved at være træls, at blive nedgjort og svinet til, hvergang man zapper ind på denne kanal.

    Besynderlig anekdote denne Karim Khammal iøvrigt fremlægger, er der mon tale om en Villy-and?

    Kommentar by Oskar W — 15. marts 2008 @ 11:32

  5. Hvorfor overhovedet beskæftige sig med overtro.

    Hvad med eksempelvis NISSERNE, hvorfor har de ingen rettigheder mere. ;-) ?

    Kommentar by Tolder — 15. marts 2008 @ 18:18

  6. Mogens Rukov, leder af Manuskriptlinjen på Den Danske Filmskole har skrevet noget klogt i Weekendavisen, “Bud fra gud”. (islam er i strid med Grundloven) Artiklen er låst. Et lille pluk:
    “Kristne tror på, muslimer underkaster sig, jøder har tillid til – guds vilje”. Tro på, underkaste sig, have tillid til, er en god karakteristik af de forskellige krav, som vore guder stiller til os. Derfor er det vrøvl, når nogle af politiske grunde siger, at det i sidste ende er den samme gud, vi tilbeder.

    Kommentar by Menig 442 — 15. marts 2008 @ 21:43

  7. 6 Menig 442

    Læste også godt indlægget “Bud fra Gud” af Mogens Rukov i Weekendavisen i går.
    Han er en mand, der bestemt er værd at lytte til.
    Islam betyder underkastelse og skiller sig allerede med dette navn ud fra de to andre monoteistiske religioner.

    Stefan Poulsen, studerende siger:
    “Nogle tror, at det er meget mørkt at være kristen; At jeg har samme holdninger som Krarup og Langballe”
    Er Krarup og Langballe da “mørke”? På hvilken måde?

    Jeg har selv stor fornøjelse af at læse dels Krarups forfatterskab og dels hans glimrende indlæg i Tidehverv.
    Han forekommer mig at være helt særegen i sin kulturkritiske tilgang – det er vel ikke ensbetydende med mørke?
    Måske er tingene i virkeligheden er vendt på hovedet. Måske er det Stefan Poulsen, som er “mørk”?

    Helt fortjent er Søren Krarup blvevet hyldet i anledning af sin 70 års fødselsdag d. 3/12 2007 med festskriftet “Jorden tro”, hvor 19 forskellige danskere er kommet med bidrag.

    Ang. Jesper Langballe
    Lad mig lige linke til et særdeles rammende debatindlæg i Jyllands-Posten forleden. Der er ikke meget “mørke” over det – snarere krystalklar realisme!:

    http://jp.dk/arkiv/?id=1292206&eceExpr=pjok&eceArchive=o

    Kommentar by Johansen — 16. marts 2008 @ 00:18

  8. […] med små børn. Se Hjerteskrigende praksis. HT 1: http://www.uriasposten.net/?p=5587 HT 2: http://www.uriasposten.net/?p=5584#comment-613110  Email dette indlæg  Udskriv dette […]

    Pingback by ReligioNyt » Blogarkiv » » Langballe om islamister — 18. marts 2008 @ 16:11

RSS feed for comments on this post.