1. april 2014

En time med P1: Statsmedier er forkert i Ungarn og Rusland, men ‘public service’ er godt for Danmark

Da jeg tændte for P1 i dag blev jeg for en gang skyld positivt overrasket. Radioklassikeren sendte ældre indslag om det fæle Rusland, og kom hermed indirekte til at fortælle historien om den anvendte socialisme. Godt indlæg af sognepræst Henrik Gade Jensen – Dansk skizofreni.

“Jeg kørte i bil i et par timer i fredag og hørte P1 hele vejen. En sjov odysse.

Først var der programmet Kulturnyt med et indslag om kulturen i Ungarn. Vi fik at vide, at kulturlivet i Ungarn led under et stærkt højreorienteret parti ved magten, og det betød, at regeringen bestemte, hvilken kultur der skulle have penge. Politikerne støttede kunstnere, der var enige med politikerne. Og regeringen bestemte også, hvilke film, der skulle have støtte. Og da regeringen var stærkt højreorienteret, osede tonefaldet af forfærdelse.

Så kom der et indslag fra Danmark, hvor nyudnævnt medlem af Kunstfonden Hans Hauge foreslog, at man lige så godt kunne lave politiske begrundelser for tildeling af kunststøtte, for det var en illusion med rene kunstneriske kriterier. … Så ifølge Hauge ville det kun være en anerkendelse af status quo at lade kunsttildelinger være politisk motiverede.

Så kom programmet Mennesker og Medier, hvor der var debat i studiet om DR´s Public-Service-forpligtelse. Her kunne man opleve direktøren for et privat massemedium, Dagbladet Informations direktør Mette Davidsen-Nielsen, forsvare DRs omfattende statsmonopol. Det var en vigtig institution i det danske demokrati og der ville slet ikke være ordentlige nyheder i Danmark uden DR. Ja, der ville være ‘totalopløsning’ uden DR.

Gå hjem til Ungarn, tænke jeg, men det var nok forkert. I hvilket andet land i verden kan man opleve en privat producent rose staten for at kopiere ens eget produkt og så distribuere det gratis til kunderne?

Sidst i Menneske og Medier kom der et indslag om medierne i Rusland under præsident Putin. Langt de fleste medier og nyhedsbureauer var enten ejet af staten eller fungerede i tæt samarbejde med staten, blev det sagt. Og med klar undertone af, at her var noget helt galt. De statsdrevne medier kaldte de ukrainske oprørere for bøller, fascister og nynazister. Uha. Sikke fæle statsmedier.

På en lille times tid opviste P1 den enestående danske skizofreni. Når Ungarn og Rusland styrer kulturen, kunsten og medierne, er der bekymringer og alvorstunge udtryk. Tonefaldet taler tydeligt om noget farligt og forkert. Danmark styrer kultur, medier og kunst på samme måde, alt kan være public-service sagde kulturministeren for nylig, men her er det den, der ønsker mindre statsligt monopol og mindre statslig kontrol, der er outsideren, provokatøren, udfordreren.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/55914/trackback

8 Comments »

  1. Jeg vil stærkt opfordre daskere til at afmelde medielicensen.
    Det kan gøres ved at skrive til DhimmiRadioen og meddele at man ikke har tv, radio, komputer eller smartphone. Eller bruge en onlineformular, der tidligere flittigt er blevet linket til her. Husk dog lige at gøre det fra en offentlig komputer ;- ) Dårligt nyt havde for resten et fint indslag om dette: 14:50 – 17:00
    http://www.dr.dk/tv/se/darligt-nyt-med-anders-lund-madsen/darligt-nyt-med-anders-lund-madsen-24#!/

    Kommentar by Nielsen — 1. april 2014 @ 20:05

  2. Endnu engang for Ruder konge… http://farvellicens.dk… Licensnægtere og deres erfaringer med licensafmeldelse… keine Hexerei nur Behändigkeit… DR kan intet gøre.. KUN TRUE..

    Kommentar by ny kommentator — 1. april 2014 @ 22:31

  3. At folk accepterer arrogante udsagn fra de statsejede danske dominerende massemedier om at statsejede medier er et demokratisk problem i lande udenfor Danmark – og som de ofte docerer med stor patos – er det tydeligste tegn på, at de statsejede danske dominerende massemedier har haft held med at hjernevaske befolkningen!

    Kommentar by A-mad — 1. april 2014 @ 23:08

  4. Og nu forlanger Marianne Helvede at DDR sender licensbetalt porno på DR 1.

    Kommentar by emmagad — 2. april 2014 @ 00:26

  5. http://journalisten.dk/popstjerne-portraet-paa-dr3-var-lavet-af-kaeresten 31/03/2014

    Ny DR3-serie om popstjernen Christopher er bl.a. tilrettelagt af hans nye kæreste, skriver Se og Hør. DR har nu flyttet hende til en anden redaktion.

    »Af etiske årsager skal man ikke blande sit privatliv og sit professionelle virke sammen som journalist,«

    Kommentar by tavsen — 2. april 2014 @ 06:47

  6. #5
    Nej, for det kunne man jo aldrig finde på at gøre som ansat i dr. Her er objektivitet og professionalisme i højsædet.
    Det var godt at de fangede den inden nepotismen begyndte at brede sig til andre afdelinger:-)

    Kommentar by Frank Hagmann — 2. april 2014 @ 07:06

  7. Privatiser DR, giv dem lov til at have reklamer, og afskaf licensen.

    Dermed får vi en reduceret politisering, mindre bureaukrati og flere penge til den almindelige Dansker. Folkeoplysning klarer DK4, Discovery kanalerne m.fl. udmærket helt uden offentlig støtte.

    Jeg kan simpelthen ikke komme på en eneste begrundelse for at vi fortsat har et offentligt DR!

    Kommentar by Sigwar — 2. april 2014 @ 08:11

  8. ->7.Sigwar. Du mener, at der ikke er nogen fornuftig/rationel/demokratisk begrundelse, når du siger: “Jeg kan simpelthen ikke komme på en eneste begrundelse for at vi fortsat har et offentligt DR!”

    De reelle begrundelser er nok disse?:

    1. DR støtter venstrefløjen og især socialdemokratiet, der ‘mistede’ sin partiavis for mange år siden. Aktuelt der – påstod man – blev FRI og så gik hen og døde af mangel på tilskud fra fagbevægelsen. I 1987 skød LO 300-400 mio. kr. i bladet over fem år som led i en stort anlagt relancering som Det Fri Aktuelt.
    Selv ikke DR’s to topjournalister (hvad var det nu, de hed?) som man ‘headhuntede’ for millioner, kunne forhindre plimsolleren i at synke. De var oven i købet topkvalicerede ved aldrig have været ansat i en medievirksomhed med et offentligt sikret tilskud på under 3 mia kroner årligt! (Mere kvalificeret kan man næsten ikke blive :) )

    2. Hvad skal DR’s 3000 medarbejdere ellers leve af?

    3. Hvordan skulle politikerne – og især venstrefløjspolitikerne – ellers komme så meget og så længe på TV?

    4. De dominerende statsejede massemedier, DR og TV2, står for mindst 70-80% af nyhedsformidlingen til 70-80% af danskerne og bestemmer dermed den politiske dagsorden og hvad 70-80% af danskerne mener (og stemmer på :) )

    Kommentar by A-mad — 2. april 2014 @ 11:07

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper