26. marts 2008

DR-vært Kristian Leth om de stadig mere racistiske danskere (hudfarve, religion)

Fra tirsdagens 24 timer. Patetisk klumme af DR-værten Kristian Leth – Det usagte (ikke online).

“Politik er fuld af forenklinger og forklejnede budskaber. Journalistikken er så fortravlet, så begrænset – i hvert fald i de største medier – og så overskriftsorienteret, at det for politikerne næsten er umuligt at udfolde nuancerede argumenter. Derfor ser vi stor succes hos to slags politikere: Dem, der bliver ved med at beskæftige sig med populistiske og overfladiske løsninger, der kan udtrykkes i one-liners (for eksempel Lene Espersens kendte ’sæt straffen op’). Og så hos dem, der fremstår som klartseende med deres skæren igennem og deres ’no nonsense’-svar, der til gengæld er alt for enkle og forenklede (Lars Løkke, Søren Krarup og de andre ’gamle, vrede mænd’).

Sådan er det vist overalt, hvor nyhedsstrømmen dikterer et samfunds opfattelse af, hvordan det egentlig går. I USA er denne tilstand ekstrem. I Danmark holder mange – i hvert fald jeg – meget af at gøre grin med landets vilde politiske ræs, der handler om alt det, der ser godt ud i overskrifter – homoseksualitet, utroskab, stjernestatus – og overser alt det, der betyder noget – ulighed, skolevæsen, racisme. Derfor er det utroligt, at Barack Obama – min korte livstids mest formidable politiker – holdt ’race-talen’ sidste uge… Hans pointe var, at den politiske sandhed ikke er en one-liner. Og det er noget, man må tage til efterretning, når danske Villy Søvndal svælger i succes.

Partiformanden har ikke været modig, da han sagde ’de dumme er dumme’. Det er der nok meget få danskere – ligegyldig hvilken etnicitet de er af – der vil være uenige med ham i. Men med den forenkling er vores debat om det multikulturelle land, vi lever i, endnu en gang blevet reduceret til ’os og dem’. Og samtidig er fokus fjernet fra et problem, der er meget større end den totalt fiktive trussel mod vores ytringsfrihed: At danskerne, på grund af debatter som denne, langsomt er ved at blive mere og mere racistiske og fordomsfulde uden evne til at skelne mellem mennesker, der har en anden hudfarve eller religion.

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/5611/trackback

18 Comments »

  1. HVIS danskerne er blevet mere fordomsfulde og “racistiske”, så kan det let forklares med at vi er blevet invaderet af frådende galninge der er godt i gang med at smadre vores frisind. Det er en helt naturlig reaktion når man bliver overfaldet.

    Kommentar by Rettentilselvforsvar — 26. marts 2008 @ 14:17

  2. Denne unge DDR kadrer skriver:

    “det multikulturelle land, vi lever i,”

    hvorfor bliver venstrefløjen ved med at påstå vi lever i et “multikulturelt samfund”?? I modsætning til den Svenske Riksdag har det Danske Folketing ikke vedtaget en resolution om, at Danmark er et multikulturelt samfund, og som sådan er Danmark stadig et monokulturelt samfund, hvor det forventes at indvandrere integrerer sig ind i det danske samfund. At det er indvandrerne der skal integrere sig ind i det Danske samfund er vel også det synspunkt det store flertal i Folketinget giver udtryk for?? Dette står i grel modsætning til den “multikulturelle” idelogi, hvor man ser det som en værdi at indvandrere bibeholder hjemlandets kultur og normer. Det er jo der for multikulturalisten giver kulturberigende mangfoldighed til samfundet. Man kan sige Danmark er blevet multietnisk, men vi har (endnu) ikke vedtaget at landet skal være multikulturelt.

    Kommentar by JensH — 26. marts 2008 @ 14:35

  3. Skal man vide hvem han er ?

    Kommentar by steen — 26. marts 2008 @ 15:41

  4. Hvor finder DDR dog alle de idioter henne?
    Tag en jødekallot på Leth og bevæg dig ud på Nørrebro eller et af de andre multikulturelle steder, du er så glad for, gå ud og mød virkeligheden Leth, jeg er næsten sikker på du vil få en større aha oplevelse.

    Mit land hedder Danmark og de racister og fascister, der findes her bærer dit navn: Selvhad over at være dansker.
    Dit landsskadelige virke skal ikke få lov til at bære frugt.

    Kommentar by Bodil — 26. marts 2008 @ 15:58

  5. Naturligvis er det ‘dem’ og o’os’. Tåben glemmer bare at der er muslimerne der siger ‘danskerne’ og ‘os’, og som de facto har indført apartheid.

    Herre Jemini!, det ‘veltilpassede’ avisbud der blev dræbt forleden, skal hjem til Tyrkiet og begraves!

    Dem og os – ja, men begrebet er ikke indført af ægte danskere, men af de juridiske danskere. I øvrigt helt i overensstemmelse med Koranens bestemmelser.

    Kommentar by PeterK — 26. marts 2008 @ 16:04

  6. Det undrer mig lidt, at mange bloggere “bloggere for Fogh”!

    I er vel klar over, at hvis det stod til ham og V+K så ville grænserne stå åbne igen. Kun fordi DF kan holde dem lidt i ørene er kaos udskudt nogle år.

    Desuden er han (Fogh) en diktator som ikke ønsker, at hører hvad folket ønsker.

    Det spiller ikke rigtigt sammen med det jeg læser på disse “bloggere for Fogh” sider.

    Kommentar by Mikael — 26. marts 2008 @ 16:18

  7. 6.Mikael

    Mon ikke de fleste er klare over sammenhængen ?

    Er alternativet forøvrigt bedre ?

    Så hellere en Fogh, der kan holdes nogenlunde i ave af DF.

    Men det er og bliver kun en nedsættelse i hastigheden af omkalfatringen .

    Kommentar by Vivi Andersen — 26. marts 2008 @ 16:54

  8. Kristian Leth påstår

    “Og samtidig er fokus fjernet fra et problem, der er meget større end den totalt fiktive trussel mod vores ytringsfrihed: At danskerne, på grund af debatter som denne, langsomt er ved at blive mere og mere racistiske og fordomsfulde uden evne til at skelne mellem mennesker, der har en anden hudfarve eller religion.“

    Mon truslen er fiktiv for Naser Khader, Pia Kjærsgaard, Jyllandsposten og JP-tegnerne, ikke mindst for Kurt Westergaard, med flere? Jeg tror det ikke.

    Danskerne er ved at blive mere og mere racistiske, hævder Leth? Danskerne? Hvem er det egentlig og hvad er Leth selv?

    Leth lyder noget fordomsfuld – men med de helt rigtige holdninger. Præcis de holdninger det kræves at have for at få en stilling enten på DR eller Politiken. Det er så dejligt bekvemme, uengagerede og overfladiske holdninger, der kan puttes ind i et hvert avisinterview og som passer som fod i hose til et moderigtigt københavnsk segment.

    Jeg vil gerne sige til dukke kønne Kristian Leth, at jeg ikke lever i et multikulturelt samfund. Leth prøver at skabe en DR og venstrefløjs utopi via sproget. Det er dog ikke den virkelighed jeg lever i, sanser i, oplever i, ser og ønsker i. Jeg lever i et dansk, nordisk og europæisk samfund – et vestligt sindet samfund med vestlige danske, nordiske og europæiske værdier og normer.

    Kommentar by Janne — 26. marts 2008 @ 17:34

  9. Mja er i da forundret det er jo et ansættelseskrav hos DDR at man er totalt blottet for fornuft og ellers er modtagelig for rød propaganda, jeg spår mandslingen en lysende fremtid…..SUK.

    Kommentar by whodares "islam skaber tabersamfund" — 26. marts 2008 @ 20:25

  10. #7 Vivi.

    Der er vi så rygende uenige, for jeg mener at DF er i fuldt sving med at sætte deres troværdighed helt over styr med deres leflen for banditterne i V og K, enda i en sådan grad at vi stort set aldrig hører et pip af kritik af EU fra det eftersigende mest kritiske parti, og der er da sandt for dyden rigeligt at tage af.

    Jeg under gerne de ældre flere penge men hvis betingelsen er at DF så dermed retter ind overfor alt de EU-liderlige tosser siger og gør, ja så er prisen alt alt alt for høj.

    På 7 år er der reelt intet sket, jo hastigheden for vores lands afvikelse er sat lidt ned….Eller er den for med den begejstring for EU (for at pleje deres egne interesser som jo altid har været V/Ks største “dyd”) kombineret med kun en tand mere fornuft i forhold til indvandringsspørgsmålet ja så tror jeg såmænd ikke engang den samlede venstrefløj og de radikale kunne gøre det meget hurtigere.

    DF skal sige stop, og det lige nu, så kommer der et nyvalg og lur mig om ikke de partier der lover EU afstemning samt en hård linie imod indvandring og i særdeleshed hjemsendelser af kriminelle og uintegrerbare er dem der bliver den store sejrsherre, og hov det er jo DF !!!!!!

    Ellers må DF som det er nu også påtage sig deres andel for det svigt V/K påfører landet (og jeg kan ikke se den store forskel på deres svigt og så de radikales ditto dengang,V/Ks er mindst lige så stort)og det kommer til at knuse DF, hvis de bare hænger på som dikkende vedhæng.

    De er tilsyneladende i DF blevet alt for glade for magten synes det, det synes også som om at DF helt har glemt hvad de har fået hovedparten af Danskernes stemmer for, og det er sgu næppe ældrecheks.

    Som jeg ser det er der efterhånden kun Falkeøjes modstandskamp tilbage, for det burde snart stå klart at skriverier og folketingsmails INTET ændrer, folketingspolitikkerne varetager ikke befolkningens interesser KUN deres egne.

    For aldrig skal et folk forgå, som ikke vil det selv.

    Kommentar by whodares "islam skaber tabersamfund" — 26. marts 2008 @ 20:49

  11. Helt ærligt Kim – det er sgu ikke Blå Mandag endnu – hold de
    konfirmanter hjemme hos moar lidt endnu!

    Kommentar by Winston Smith — 26. marts 2008 @ 21:01

  12. “… og overser alt det, der betyder noget – ulighed, skolevæsen, racisme…”

    Sjovt som Leths opfattede store samfundsproblemer er snævert sammenfaldende med Enhedslistens, modsat eks. generelle problemer i samfundet som stigende hård kriminalitet, fragmentering af fællesskaber, stigende skattetryk, inflation og dalende effektivitet i den offentlige sektor.

    Kæden springer dog HELT af når han så siger, før ovenstående passus:

    ” … i Danmark holder mange – i hvert fald jeg – meget af at gøre grin med landets vilde politiske ræs, der handler om alt det, der ser godt ud i overskrifter – homoseksualitet, utroskab, stjernestatus – …”

    Ville hans sinkede mening overhovedet være i en avis som 24timer, hvis han ikke var kendt TV vært ? Idiot !

    Kommentar by DaLi — 26. marts 2008 @ 23:15

  13. Hmmm…. de værste af alle viser sig igen at være pøblen af selvudråbte anstændige mennesker. Ingen bærer på større fordomme end dem selv, hvilket dels TYDELIGT skinner igennem indlægget og dels hvis du nævnet ordet “Dansk Folkeparti” Så VÆLTER fordommene ud af kæften på dem.

    Hvis det ikke at kunne tollerere en bestemt kultur eller religion er racisme – ja, så er jeg racist. Fred være med det.

    Kommentar by Tolder — 26. marts 2008 @ 23:41

  14. Kan man kalde ham for blondine-mandsling?
    Altså ham der for Leth!

    Kommentar by li — 27. marts 2008 @ 01:46

  15. -> 13

    Enig, mener heller ikke selv, at jeg er rascist, men jeg har for længst erkendt og indset, at sameksistens med mennesker der bekender sig til Fredens Religion™, for mit vedkomne ikke er ønskeligt endsige muligt!

    Kommentar by Oskar W — 27. marts 2008 @ 05:20

  16. Så mistede jeg lige al respekt for en ellers glimrende tv-vært!

    Han ved ganske meget om musik, men derudover, tja… han indlæg har vist pointeret det hele.
    Hvis nogen er i tvivl, er han søn af den navnkundige Jørgen Leth

    Kommentar by Lars — 27. marts 2008 @ 16:47

  17. -> 16, altså endnu et eksempel på nepotisme i DR.

    Kommentar by PeterK — 28. marts 2008 @ 09:03

  18. Leth er vist så intellektuelt forsmået at han ikke forståe hvad en “kategori” vil sige.

    Måske skal vi til at kalde Leth og andre tossers multikultiutopi for det “kategoriløse samfund”?

    Kommentar by Peter Bjørn Perlsø — 28. marts 2008 @ 10:00

RSS feed for comments on this post.