27. marts 2008

Om “disse mærkeligt livsuerfarne mennesker, som sidder og redder verden på cafeerne”

Via Snaphanen. Vise ord af Claes Kastholm trykt i lørdagens Berlingske Tidende – Det multikulturelle samfund er et glasurbegreb, der dækker over »muslimsk«. De, der ønsker, at Danmark skal blive et multikulturelt land, ønsker i virkeligheden, at nationen bliver opløst (ikke online).

“Man kan se svimlende langt i Vendsyssel, hvor jeg i denne uge sidder og skriver dagens tekst med udsigt til en landsbykirkes bredskuldrede middelaldertårn fem kilometer borte. En landsbykirke uden landsby. For firehundrede år siden blev landsbyen taget af sandflugten. Yderligere nogle få kilometer fra landsbykirken uden landsby ligger der en kirke uden sikker grund under syldstenene. Mindre end en halv snes meter fra denne kirke går klinten lodret ned i havet. Jeg har et fotografi, der er taget den 23. juni 1973, det ved jeg så præcist…

På fotografiet kan man se, at der er langt ud til klintens rand. Dengang – for kun 35 år siden, geologisk set meget mindre end et sekund – lå kirken flere hundrede meter fra havet, der æder mange meter af klinten pr. år. I tusinder af år har danskerne levet her til brændingens bas og det flyvende sands diskant. Med og mod naturen. Men naturen tager ikke finere hensyn, og den er også ligeglad med, at vi over de sidste to-tre generationer er blevet mere og mere naturfremmede og ofte taler og opfører os, som om vi betyder mere end den. Naturen arbejder uanfægtet, og selv de små radikale, disse mærkeligt livsuerfarne mennesker, som sidder og redder verden på cafeerne i det indre København, bliver en dag ædt af den.

Det gælder således også Anne Sophie Callesen, såkaldt integrationsordfører i Radikal Ungdom, og Andreas Steenberg, formand for Radikal Ungdom. Disse to angreb sidste søndag SFs Villy Søvndal i en kommentar i Berlingske, de kaldte ham en farlig mand, og det er måske at gøre lovlig meget stads af ham. De to ungradikale er meget farligere, for så vidt som mennesker, der ikke afstemmer deres drømme med virkeligheden, er farlige, ikke mindst for sig selv. Callesen og Steensberg skrev: »For Radikal Ungdom er det multikulturelle samfund ikke bare en realitet, men også en vision. Udlændingene og deres kultur er ikke en trussel imod, men en mulighed for den danske kultur«. Det er og bliver noget diffust sludder, en slags festtaleretorik. Der lever i Danmark mennesker med vidt forskellig kulturbaggrund. Heri er ikke noget nyt. Det gør ikke Danmark til et multikulturelt samfund. Op igennem historien er mennesker kommet hertil mange steder fra. Det har altid været problemløst. I 1819 var der nogle mindre antisemitiske optøjer. Det er det hele. Men i løbet af de sidste tyve år er der sket det, at nogle – jeg siger udtrykkeligt: nogle – af de udlændinge, der er kommet hertil i meget stort tal på historisk set meget kort tid, ikke optræder som elskværdige gæster, men aggressivt og krævende.

Aldrig tidligere i vores historie har nogen – hvor de end kom fra – sagt som Güzel Turan, af tyrkisk oprindelse, i en kommentar til integrationsproblemet (Weekendavisen 7.3). Vi skal starte, skriver hun, »med at forlige os med den kendsgerning, at Danmark anno 2008 er delvis brunt og muslimsk. En af de allerstørste hæmsko for integrationen har været og er det den dag i dag, at der stadig sukkes efter de tider, hvor Danmark endnu var beboet af blonde mennesker med blå øjne, og hvis efternavn endte på -sen.« – Udsagnet demonstrerer med stor tydelighed, hvor langt fra virkeligheden snakken om det multikulturelle samfund er. »Det multikulturelle samfund« er et glasurord, der dækker over »muslimsk«. Güzel Turan udtrykker sig utrolig frækt og uvidende om den historie og natur, der har formet dette tusindårige kongerige…

… aldrig tidligere er indvandrere kommet til landet og har krævet, at nu skal landets kultur ændre sig i deres retning. Danmark anno 2008 er ikke »delvis brunt og muslimsk«, lige så lidt som det er delvis gustenblegt og svensk. Danmark er danskernes land.”

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/5619/trackback

28 Comments »

  1. […] Uddrag af “Læst og påskrevet” ,  Berlingske Tidende, lørdag  22.3 […]

    Pingback by Snaphanen » »The biggest mistake in Dutch history« — 27. marts 2008 @ 19:32

  2. øhh…”brunt eller muslimsk” blev det røde ikke glemt her!??

    Så vidt jeg er oplyst om, så er nazismen og “det røde” selvdødt!!

    Men den “muslimske” idelogi trives og velformere sig ganske gundstigt, det skal de “humanistiske” fjolser nok sørge for!

    Hvis de “muslimske og humanistiske fhv RØDE” gerne via kunstigt ånde!dræt vil holde liv i nazismen, ved at udskælde islamkritikkerne for at være nazister, så har de sgu tabt slaget!
    Ingen absolut ingen, med bare det mindste blodomløbende iltende hjernevirksomhed, kan se en sammenhæng mellem kritik af islam og nazismen.
    Vi har med en krævende og voldsfikseret idelogi islam at gøre, som selv de mest humanistiske har svært ved at bortforklarere.
    Hvor er humanisterne, når mennesker i sundhedssandaler, dingler i div krane i Iran og Saudi-svineriet??
    Hvor er humanisternes menneskesyn når voldtagne kvinder dømmes 200 piskeslag??
    Hvor er humanisterne, når umenneskelige straffe som stening foretages i 2008???
    Jo, de går sgu fakkel og enfoldigheds MARCH!! for islamisterne!!
    Fordi VI er de skyldige!!!!!!! ikke de undertrykte koran-sharia-dødspatruljer!
    Selvpisk dig selv, tænd et stearinlys, og du er GOOOOOOD…….

    Kommentar by li — 27. marts 2008 @ 19:38

  3. Off topic

    Nu er den her (Fitna)

    http://www.liveleak.com/view?i=7d9_1206624103

    Kommentar by Jakob — 27. marts 2008 @ 20:12

  4. 3 Jakob

    JA og en eller anden tosse har smidt den på p2p netværket
    og lavet bittorrent til download LOOOOL

    Kommentar by Onion — 27. marts 2008 @ 20:17

  5. Så bliver det happy hour…. tingene kører sin gang..

    Sarkozy lover hjælp til Holland hvis det er nødvendigt for at dæmpe muslimske uroligheder..

    DETTE ER ET LOVLIGT LINK TIL LOVLIG DOWNLOAD AF FITNA FILMEN…
    http://thepiratebay.org/tor/4102648/Fitna_the_Movie__Geert_Wilders__film_about_the_Quran_(English

    Husk du skal bruge en bittorrent-agent for at downloade fra thepiratebay.

    google ordet : azureus – så har I en glimrende en af slagsen..

    Kommentar by Onion — 27. marts 2008 @ 20:45

  6. På den ene side skriver Kastholm noget indlysende. På den anden side er der mange folk, der ikke kan se skoven for bare træer…

    Nu man har fået åbnet Berlingeren, så er der en interessant stilfærdig kronik af en tandlæge

    http://www.berlingske.dk/article/20080324/kommentarer/703240013/

    Et lille uddrag:

    “Ali og Malaak er mere reglen end undtagelsen. Det handler om opdragelse. Børnenes mange huller er udtryk for manglende ansvar fra forældrenes side. Afspejler disse børns besøg hos skoletandlægen deres opdragelse i almindelighed? I så fald tager de måske heller ikke ansvar for andre dele af børnenes opvækst – og så er det pludselig heller ikke så svært at forstå, hvorfor de rodløse indvandrere kan finde på at brænde skoler og biler af. “

    Kommentar by Ole — 27. marts 2008 @ 21:18

  7. Geert Wilders islamkritiske film kan downloades direkte her på dette link… Det er en hollandsk version med engelske undertekster….engelsk version følger….
    http://www.adrive.com/public/8c682ed94a4936f1476b32e2251b94236f0a18bd930c1fe2f6158d407a6ac9ef.html

    websitet liveleak der har filmen er under stort pres og det er måske ikke muligt at se filmen online..

    Kommentar by Onion — 27. marts 2008 @ 21:26

  8. Enhver som gider at ulejlige sig med at læse den nyeste “Danmark i tal 2007” Vil kunne se at fra 1980 til i dag, er mængden af ikke vestlige indvandrere vokset fra 1 procent til 6,1 procent.

    Ældre tal fra 2004 (udgivelsesår 2005 fra KBH´s Statistiske kontor), som kan findes her:

    http://www.sk.kk.dk/analyser_rapporter/faktaoversigt/2005/Faktaoversigt%2029.11.05BO.pdf

    De viser at indvandrere of efterkommere i 2004 fødte 1/10 børn i Danmark, på trods af at de på det tidspunkt kun udgjorde 5,6 procent af den danske befolkning.

    Så tidligere tiders indvandring er uden sammenligning.

    I stedet for at snakke deres radikalutopiske fantasi, burde de stille sig selv det spørgsmål:
    “kan jeg finde 3 gode argumenter for indvandring fra den ikke vestlige verden?”

    Vel og mærke kan velkvalificeret arbejdskraft allerede komme til landet, der kunne reglerne nok smidiggøres, men en social dumpningsproces, hvor menneskerettigheder overfortolkes som alles ret til at bo i Danmark og nyde godt af de danske velfærdsrettigheder.
    Det er hul i hovedet for at sige det mildt.

    De kan definere det som humanisme og så videre de tosset de vil.
    I min bog er det at tænke og bruge sin fornuft, først og fremmest menneskeligt.

    Og taler vi om det etiske, hvor etisk er det lige at frelse verdenen på bekostning af gamle, psykiske syge, uddannelse, lønninger på sygeplejersker osv.
    På bekostning af velfærdsstaten som også i sit fundament bygger på sammenhæng mellem, og tillid mellem mennesker.
    Hvor etisk er det at arrangere et tvangsægteskab mellem umage par, den vestlige og islamiske kultur.

    Når de alvorligste integrationsproblemer bliver synlige, er det for længst for sent. Og nej de er kommet endnu.
    Kriminalitet og uheldig adfærd hos et mindretal unge anden generationer, er faktisk i småtingsafdelingen.

    Overbefolkningstilvækst af indvandrere med negativ social og kulturel arv, i konsekvenser for velfærdsstaten, uddannelse og kognitivt niveau, og i det lange løb for demokratiet. Det er langt værre.
    Vi undergraver dagligt demokratiet og velfærdsstaten, både med og uden indvandring.

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 27. marts 2008 @ 21:42

  9. Endnu en hollænder er på vej med en islamkritisk film. Det er eksmuslimen Ehsan Jami, der siger hans film udkommer den 20. april.
    jp.dk/udland/europa/article1303919.ece

    Kommentar by Mallebrok — 27. marts 2008 @ 21:44

  10. Ja, så har jeg endelig set den frygtede film. Et mesterværk i information set i det rette perspektiv. Og naturligvis en film, der gjorde mig gal. Det vi nu skal høre er, at al dette ikke gælder den “almindelige muslim”. Hvem han eller hun så er.

    Gud i himlen en pervers og inhuman religion i 2008. Og en pervers religion skaber naturligvis perverse og inhumane mennesker. Det er selvfølgelig slemt nok, men det er mere slemt, at vi daglig skal høre alle de danske idioter, som dels bagtaler problemerne med den religion og som dels ikke kan se noget som helst gal i den multietniske drøm.

    Man må nok sige generelt, at selv om vi lever i informationsssamfundet, så er der stadigvæk mennesker af alle typer, der kun lever i deres egen indbildte verden.

    Det der forfærdigede mig mest var den siddende mand i rødt, som ventede på sin henrettelse af en flok dyriske galninge. Men filmen sidder endnu i baghovedet og arbejder videre.

    Kommentar by kurt rosenstrøm — 27. marts 2008 @ 21:57

  11. “Man once surrendering his reason, has no remaining guard against absurdities the most monstrous, and like a ship without rudder, is the sport of every wind. ”

    “To impose on our citizens no unnecessary burden, [* * *] [is one of] the landmarks by which we are to guide ourselves in all our proceedings. —”

    “Great innovations should not be forced on slender majorities.”

    Thomas Jefferson

    Kommentar by Thomas Bolding Hansen — 27. marts 2008 @ 22:04

  12. glæder mig til at se filmen, Thøger bassemanden sviner den til, det er normalt et tegn på glimrende og oplysende indlæg om islamismen i EU.

    Kommentar by Broholm (ordblind) — 27. marts 2008 @ 22:38

  13. Med risiko for at udspy svovldampe, så vil jeg sige : Hvor jeg bare inderligt HADER afvigerene i Det Radikale Venstre.

    Kunne man ikke deportere dem til en øde ø, eks. Nordpolen. Så ordner den globale opvarmning det beskidte arbejde for os. Radikale problemer kræver jo radikale løsninger …. ;-/

    Kommentar by Tolder (vælt De Radigales lortesilo) — 27. marts 2008 @ 22:59

  14. Det er genialt af Geert Wilders at ’smide’ filmen på nettet en torsdag. Det skal blive spændende at se hvordan fredagsbønnen udvikler sig rundt omkring i den muslimske verden.

    Kommentar by JensH — 27. marts 2008 @ 23:02

  15. Fitna – den islamkritiske film af Geert Wilders er egentlig ikke så interessant, der er ikke noget nyt.. Det der er det mest interessant er, hvordan de savlende tilbedere af “fredens religion” vil reagere!

    Hvor mange skal slås ihjel, hvor meget skal afbrændes fordi islams terror bliver opsummeret?

    Husk at købe Hollandsk når den muslimske verden går i selvsving og boykotter landet.. Under alle omstændigheder (her indenlands)…så undgå danske ARLA…de er vel allerede i gang med at skrive til Saudibarbarien, at de udlover en dusør på Geert Wilders hoved, bare muslimerne vil blive ved med at købe ARLA.

    ARLA har i øvrigt indført tvungen middagsbøn for deres ansatte.. lettere omskrevet så starter bønnen således: ARLA AKBAR…

    Kommentar by Onion — 27. marts 2008 @ 23:09

  16. @14 Onion

    “Husk at købe Hollandsk når den muslimske verden går i selvsving og boykotter landet”

    Helt enig. Men husk ogsåimorgen at købe godt ind med pop-corn og cola, for fra imorgen kan der blive top-underholdning på TV når ‘islamic rage boy’ går amok i flagafbrændinger og frådende kampråb om død til alt og alle der ‘fornærmer’ islam.

    Kommentar by JensH — 27. marts 2008 @ 23:24

  17. Jeg håber, flere end jeg fik nydt at se Ultik Haagerup ‘forklare’, hvorfor DR – på baggrund af re…ent (nyheds)journalistiske vurderinger!! – havde ‘valgt’ ikke at viderebringe (klip fra) filmen! :)
    Det lød ikke som om, Martin Breum var synderlig let at overbevise – gad vidst, hvor ofte topledelsen går ind og foretager konkrete vurderinger af nyhedsstof som denne??

    Kommentar by Hans Henrik Hansen — 27. marts 2008 @ 23:43

  18. 16-Hans Henrik Hansen
    Så det godt,allersidst i deadline.Breum gik Haagerup på klingen,manden
    var synlig utilpas over selvcensuren,som DR naturligvis har pålagt
    sig selv,for at bevare korrektheden.
    Ekstrem dårlig optræden af en mand som tier hvor andre tør

    Kommentar by Henrik -patriot — 28. marts 2008 @ 06:01

  19. Geert Wilders interwiev i DR
    Gid vi havde flere folk af hans slags I Europa

    http://www.liveleak.com/view?i=d26_1206135902

    Kommentar by Henrik -patriot — 28. marts 2008 @ 06:17

  20. “filmen på nettet en torsdag. ” – det skyldes jo at den ryger i retten idag d. 28

    Kommentar by Steen — 28. marts 2008 @ 06:44

  21. Det Wilders film viser er nogle få af de mange handlinger der er udført af den perverterede ideologi Islams Soldater .

    Det hans film ikke viser glimt af er af Islams virkelig, for Vesten, farlige nemlig de velbegavede, i Vesten godt uddannede Rettroende, som enten selv er tilvandret Vesten eller som er efterkommere af tidligere indvandrere.

    Som er medlemmer af Islamiske organisationer, der formåer at udøve pres på diverse meningsdannere, som på udøvere af politiske handlinger, og som p.g.a. den nuværende demografi i Vesten må nøjes med dette.

    Har lige med eet øre hørt Simon Emil Amnitzbøl fra de Radikale snakke om at få “det” til at fungere, tale om at vi skal lære at leve sammen osv..

    Når jeg hører f.eks. ham falder det mig ind, at det ikke så meget er muslimer han taler om som sig selv og hans egen minoritetsgruppe af bøsser.

    For han kan umuligt kende til Islam for så ville han vide, at homoseksualitet ikke accepteres i Islam – og man er ilde stedt, i et Islamisk land, om en sådan tilbøjelighed bliver opdaget.

    Nu har så de forskellige af Europas Topdogs travlt med at erklære, at Wilders film må de altså tage afstand fra fordi den ` sætter Islam lig med vold og mord, men sådan forholder det sig naturligvis ikke med Islam.`

    Dette uagtet 13-1400 års Islamisk historie – uagtet nutidens erfaringer med Islam overalt hvor Ikke-islamiske lande og befolkninger har erfaret noget andet end det the Topdogs forsøger at få os til at tro.

    Jeg er nok allermest vred over disse vores egnes forsøg på at manipulere os med deres løgn som bl.a. skal gøre tidligere som nuværende politikeres bedrageriske handlinger overfor egne befolkninger, og de medfølgende konsekvenser af disse, til samme befolkningers problemer med dem selv – for det er jo åbenlyst os der tænker, taler og skriver forkert om Islam og Rettroende.

    Opropet, i form af annoncehenvendelsen, til det Danske folk forleden var en glattunget trussel fra Rettroende mod Danskerne, Folketinget og regeringen.

    Hvem var i tvivl om at der faktisk stod – ret ind eller …….!

    Kommentar by Vivi Andersen — 28. marts 2008 @ 07:54

  22. #8

    Bemærk også definitionen:

    “Danskere omfatter personer, hvor mindst én af forældrene er dansk statsborger og født i Danmark, uanset personens eget fødeland og statsborgerskab.”

    Dvs. 3. generationsindvandrere tæller med som danskere (hvilket er OK i statistisk sammenhæng, hvordan skal man ellers gøre). Spørgsmålet er, hvor integrerede disse mennesker er.

    Kommentar by Ole — 28. marts 2008 @ 08:33

  23. Fremragende kommentar af Claes Kastholm. Hvor er det dog en synd og skam, at han ikke længere er chefredaktør på Ekstra Bladet. Men glædeligt, at der findes Venstre-mænd som ham og Søren Pind.

    Kommentar by BenteHansen — 28. marts 2008 @ 10:56

  24. ->23
    Glem ekstrabladet – bladet der tisser (af skræk) hvor andre tør.
    Lige nu har de formodentlig et helt hold reportere i fuld gang med at finde ud af, om Jeppe Kofod og hans partnerske brugte missionærstillingen eller om der var lidt mere fantasi til stede. Måske endda en video fra ‘åstedet’ med stand-ins der spiller rollerne. Skod ‘avis’.

    Kommentar by PeterK — 28. marts 2008 @ 14:03

  25. #2. Li: “Hvor er humanisterne, når umenneskelige straffe som stening foretages i 2008?”

    Jamen Li… En af steningstilhængerne er jo Reino Pedersen, konvertit og erklæret tilhænger af stening af utro kvinder! For, som han forklarer, han kan jo ikke gå imod guds bud!

    Han er selv en af “humanisterne” fra Minoritétspartiet, hvor alle “gode” kræfter samledes for at dæmme op for det inhumane samfund!

    “Human” skal tydes som “mand og gud”, mens kvinderne fortsat grupperes for sig som “kvinde og ged” ;-)

    Kommentar by +M+ — 28. marts 2008 @ 18:09

  26. Fremragende artikel af filosoffen Fukuyamas om de liberale samfunds svage kollektive identiteter, der gør dem sårbare overfor indvandrere:

    http://www.minerva.as/?vis=artikkel&fid=3018&id=2603200810144010864&magasin=ja

    Kommentar by BenteHansen — 28. marts 2008 @ 21:09

  27. @25+M+
    Ja :-)
    Måske skulle man omdøbe humanisterne til humBUKmanisterne!!

    Jeg er trætte af dem og deres tunnelsyn, hvad med at de vendte deres forargede blikke lidt mod de koran-undertrykte-lande, så ville de da få nok af humant!?!?! livsstil, lige i hoved.

    Det undre mig stadig, hvorfor disse selvudråbte humanister,ikke prøver at bekæmpe de lande der praktisere umenneskelig sharia?
    Kan en håndfuld nazister ikke være ligegyldige?
    Hvorfor bruger de så meget energi på islamkritikkerne?

    Det kan da godt være, at de uoplyste humanister! ikke mener islam er sådan!eller som sådan! MEN hvorfor forklarer de det så ikke til alle de lande der lider under den “forkerte” islam?!
    DET er mig en gåde!?

    Kommentar by li — 28. marts 2008 @ 21:11

  28. Her er en lille perle – lang men læseværdig, skrevet af stud. mag. Anders Rasmussen

    18/09 2006
    Generation Biedermeier
    De radikale har aldrig haft så mange vælgere, men heller aldrig haft mindre indfly­delse. Et paradoks? Slet ikke. Partiet er blevet et brand “ en måde at leve livet på”
    Af ANDERS RASMUSSEN

    Man kan ikke diskutere politik med radikale vælgere. Af den simple grund, at de ikke diskuterer politik. Og derfor benytter de naturligvis heller ikke politiske argumenter. De tænker Biedermeier og diskuterer æstetik, den gode smag. Og smag kan man som bek­endt ikke diskutere. De hykler ikke. De er urokkelige. Søren Krarup, Pia Kjærsgaard, Jes­per Langballe er grimme. Derfor tager de fejl. Derfor er de uanstændige. Derfor hører man ikke på, hvad de siger. Derfor læser man ikke, hvad de skriver. Det er ikke kun folk fra Dansk Folkeparti, der afskrives på den konto. Er håret forkert, kjolen for plisseret eller for lyserød, sidder bukserne for højt eller for lavt, ja, så kan de tale for døve øren. Det har simpelthen ingen interesse. For de, der taler, er grimme. Men de er ikke kun grimme, de bor også grimt. Den mad, de spiser, er ulækker, den er i hvert fald helt sikkert ikke økolo­gisk.

    Selvfølgelig fungerer alle radikale vælgere ikke sådan. Jeg taler om et nyt bedsteborger­skab. Generation Biedermeier. Den har genopfundet de biedermeierske idealer, der dominerede dansk kulturliv fra 1820-1870. De gamle biedermeiere gjorde de­res bedste for at fortrænge denne verdens disharmonier. Så de kastede sig i stedet over boligindretningen. Intet var nemlig vigtigere end harmoni, et smukt hjem og dannelse. Vor tids biedermeiere er som snydt ud af næsen på 1800-tallets. De er frem for alt æsteteter Og det er takket være dem, at R de seneste år har oplevet en historisk fremgang. Især i de københavnske brokvarterer. En fremgang, der er gået hånd i hånd med byfornyelsen. For med byfornyelsen har indvandringen til brokvartererne af akademikere eller aka­de­mi­kere in spe foretaget et tigerspring. Det er ikke grebet ud af den blå luft, når der på kli­ster­mær­ker rundt om på Vesterbro står “Jyderne ud af Vesterbro”. De nye radikale vælgere er ikke gammelkøbenhavnerne, men derimod dem, der i studietiden har forvand­let sig til kø­ben­havnere. De ser “Sex and the City”, de shopper sko og mænd, og de abonnerer på Po­litiken, Information, Folkekirkens Nødhjælp, Dansk Røde Kors og Am­nesty In­ter­na­ti­o­nal. Og på aarstiderne og Det Radikale Venstre. De vil være urbane. Med det samme. Og de forbruger sig til den eftertragtede urbanitet. Men varen skal være ap­petitlig og pænt pakket ind. Lækker. æstetisk Helst økologisk. I hvert fald anstændig.

    Sjældent har de radikale haft så mange vælgere, og aldrig har de haft mindre indflydelse i dansk politik. Det lyder som et paradoks. Men det er det ikke.

    De radikale er et brand som aarstiderne, Acne Jeans eller Republic of Fritz Hansen. Og for de radikale vælgere er politik en vare som enhver anden; man gør sig naturligvis sine æstetiske overvejelser. Magt er en grim vare, for magt korrumperer, og hvem vil købe et stødt æble, en ridset Wegner-stol eller en flosset politisk profil? Ingen, hvis de har råd til at lade være. Og de radikales vælgere har råd. Råd til at tænke æstetisk og råd til ikke at tænke politisk. Fordi R er den eneste ngo, man kan stemme på til kommunal-, regions- og folketingsvalg. Fordi R ikke fører politik, men fremfører lækre mærkesager. På Københavns Rådhus kan man f.eks. med sin stemme købe Lækker Storby hos Klaus Bon­dam. Køber man “aarstiderne’s” produkter, ved man, at man får økologiske produkter bragt til døren. Stemmer man på de radikale, ved man, at man får lækre mærkesager bragt til torvs. Hvis alverdens landbrug blev omlagt til økologisk drift, er det ikke sikkert, at de ville kunne brødføde alverdens mennesker. Hvis de radikale fik magt, som de har agt, er det ikke sikkert, at de ville være i stand til at regere landet. De nye radikale vælgere er ikke politiske forbrugere, de forbruger sig derimod fri af politik, fri af ansvar.

    Jeg gik for nogle år siden med post på Vesterbro. Og jeg gjorde nogle banale i­agt­ta­gel­ser. Vesterbro er, som man siger, multikulturel. De studerende/veluddannede og de et­nis­ke minoriteter er flot repræsenteret. Her er også pensionister og folk fra socialklasse fem. Men med byfornyelsen er de sidste på vej ud og har været det i snart 10 år. Groft sagt er bo­ligmassen på broen blevet delt i to: ejer- og andelslejligheder, der efterhånden er det sam­me, og så det sociale/almennyttige boligbyggeri. Jeg fandt ikke mange poser med blan­dede bolsjer på Vesterbro.

    På postkasserne i Saxogården møder postbuddet næsten udelukkende navne på vore nye landsmænd, tyrkere, somaliere, arabere, kurdere og så videre. Der er da også ind­i­mel­lem en, der hedder John eller Jytte. Dem er der dog ikke så mange af, og ærlig talt, så ser broderparten af dem ikke særligt sunde ud.

    I andels-/ejerforeningerne er navnene som oftest Andreas, Camilla, Rikke, Julie, Christina, Michael, Jesper og Mads. Nogle hedder Hansen, andre Jensen, mange et eller andet med bindestreg. Men det er ikke altid sådan.

    For postbuddet på Vesterbro er hver opgang, hver dør, et lille eventyr. En lille rebus. Her bor Camilla & Mads eller Martin & Jesper. Nogle gange skal man løse en krydsogtværs for at se, hvem der bor her. På noget, der minder om Ishiharas farveblindhedstavle, kan vi ane Emil, Victor, Alma, Amalie eller et andet navn, der dufter af tradition og godt hånd­værk. Eller også finder postbuddet navne som Cirkeline, Tullinulla, Pottelotte eller noget helt fjerde. Emil og Cirkeline får imidlertid mest Anders And-blade eller indbydelser til Victors eller Pottelottes fødselsdagsfest. De er danske børn på det multikulturelle Ve­ster­bro. Måske står der et godt gammeldags hr. Feddersen eller fru Gyldenkaal. Men post­bud­det ved godt, at så er det katten eller kanariefuglen, der har fået sit navn over brev­spræk­ken. For folk, der bor der, er vokset op med Cirkeline, Bennys Badekar, Snuden, Pippi Langstrømpe og Emil fra Lønneberg. I et parcelhus et sted i Jylland, på Fyn eller Lolland-Falster. Hjemme venter mor og far med maskinkaffe i termokander på kak­kel­bor­de, der er fast forankrede til væg til væg-gulvtæpper. Der serveres måske boller fra Kohberg med marmelade fra Blå Spand. Eller svinekoteletter i fad. I carporten holder en Toyota Corolla eller en Ford Taunus, eller måske en Volvo af den firkantede slags.

    Men alt det forlod man jo, da man flyttede til København for at læse. Så nu bor hr. og fru Hansens børn i Villa Villekulla (2. tv), og det har de i deres nyerhvervede selvbevidsthed altid gjort. Og i Villa Villekulla har hr. og fru Hansens børnebørn sjove navne. Ellers ville det slet ikke være Villa Villekulla. Og derfor står deres navne på døren. Og derfor står katten og kanariefuglens navne der også. Det er nemlig aldrig for sent at få en sjov og smagfuld barndom, sådan en barndom, som man ser i bolig- og dameblade, noget med svensk landidyl, træhuse med små tårne og fantasifuldt udkårne gesimser, lyshårede børn i fine sommerkjoler eller blå smækbukser, der samler blomster og binder kranse, hvis ikke de leger med trælegetøj fra Krea.

    Biedermeierne er det segment, Det Radikale Venstre kalder det kreative Danmark. Det er dem, der tænker nyt, tænker alt, også Danmark, forfra. Det gør de i deres stillinger i cen­tral­ad­mi­nistrationen. Og frugten af al deres kreative møje møder postbuddet i form af fan­ta­sirige navneskilte og go-card-udsmykninger på entredøren.

    Når vi træder indenfor, falder vi først over kassen fra “aarstiderne”. Heldigvis lander vi blødt på Politiken eller Information. Gulvene er afhøvlede. Det blev de, da generation Biedermeier overtog lejligheden. Væggene er hvide. Her hænger ingen åkander af Monet. Men i stedet et lille sjovt billede malet af en veninde, der er kunstner. Og et litografi af Kirkeby. Der hænger også sort-hvide fotos, som Rikke eller Andreas selv har taget de gange, de har været i New York.

    Der er bare en helt anden energi i New York. Alting er større, og man kan få alt derovre. Blandt andet er der en supercool forretning, hvor de sælger de mest fantastiske vintage-ting. Rikke har købt en kjole der, som helt klart er hendes yndlingskjole. Det er også der, Helena Christensen køber jeans, når hun er i New York. Og New York er forbløffende bør­nevenlig. Emil elsker New York. Og så er der et sted, som Mads og Camilla har an­be­fa­let dem. Der får man bare de bedste sandwich. Det er der, newyorkerne selv kommer.

    Inde i lejligheden er Villa Villekulla som sunket i jorden. Vi er nu i Republic of Fritz Han­sen. Andreas gjorde simpelthen et kup. På et loppemarked i Holbæk, hvor hans for­æl­dre bor, fandt han tre syverstole. Hende, der solgte dem, vidste slet ikke, hvad de var værd. Han fik alle tre for 150 kroner. Ovre i hjørnet står Ægget. Den har Rikke arvet. Og Rikkes far fik et Piet Hein-spisebord af en ven, han hjalp med et eller andet. Men Rikkes forældre havde ikke plads til det. Så det fik Rikke og Andreas.

    Der er mange ting, som Rikke og Andreas godt kunne tænke sig. Rikkes farmor har lovet, at hun får en Svanesofa i kandidatgave! Det bliver så fedt, for både Rikke og Andreas har altid ønsket sig en Svanesofa. De går meget op i Dansk Design. Det skal helst være helt en­kelt. Wegner og Jakobsen er favoritterne. Og så selvfølgelig Kjærholm. Men han er me­get dyr. I stuen hænger en PH-lampe. Den har Andreas købt hos en marskandiser i Nansensgade. Det er svært at gøre kup der, for folk, der kommer i Nansensgade, ved godt, hvad tingene er værd. Så den var ret dyr, men Rikke og Andreas måtte have den.

    Under PH-lampen på Piet Hein-bordet ligger Radikal Dialog. Nummer 3, juni 2006. I en lil­le artikel med overskriften “Flere etniske minoriteter i DRV” opsummerer Maiken Mai­gaard, hvad der blev talt om til et medlemsmøde i Vartov 26. april 2006. Human Shojaae, der er konsulent i Foreningen for Nydanskere, arbejder for at få flere nydanskere i ar­bej­de. Disse erfaringer vil han nu overføre til de radikale i bestræbelserne på at hverve med­lem­mer med anden etnisk baggrund end dansk. Han havde en sjov og anderledes måde at tænke problemstillingen på, synes Maigaard. Ifølge Shojaae skulle partiet være mere å­bent og opfordre folk til at tage initiativ, og der skulle være let adgang til indflydelse. Han fo­re­slog også en mangfoldighedspolitik, der bl.a. skulle indbefatte, at etniske minoriteter ind­dra­ges i formuleringen af politiske målsætninger. Der var meget for medlemmerne at tænke over på vejen hjem. Inden man forlod mødet, blev det dog klart, at man ønskede at formulere en handlingsplan.

    Rikke og Andreas kan helt klart tilslutte sig ønsket om en handlingsplan. De vil også ger­ne have flere nydanskere med i R. Desværre kunne de ikke selv være med til mødet. Det er nok den vigtigste grund til, at Rikke og Andreas har meldt sig ind. Ud­læn­din­ge­po­li­tik­ken. Hvis de med deres stemme kan gøre tilværelsen bedre for etniske mennesker, så er det det eneste rigtige at gøre. Det er også derfor, at Rikke og Andreas bor på Vesterbro. Det er så fedt med alle de etniske butikker herude. De fatter ikke, hvorfor hr. og fru Dan­mark er så angste for det fremmede. Andreas og Rikke har rejst meget. På road trip gen­nem USA. Andreas har læst i New York. Rikke har en god veninde i Barcelona. Sidste år var de med til hendes bryllup. For syv år siden rejste Rikke og Andreas i Fjernøsten. Med rygsæk. Også i Tibet. Danmark er altså en landsby sammenlignet med resten af verden. Derude er folk mere spirituelle. De er afslappede på en helt anden måde. De er ikke så op­taget af det materielle. Ting koster bare ingenting derude. Rikke og Andreas købte en hel masse kunsthåndværk, da de var der. Også for at støtte.

    Nu har de indrettet sig helt enkelt og klassisk. Så de har været nødt til at sætte det meste af det, de købte i Vietnam og Tibet, op på loftet. Emil skal starte i skole efter som­mer­fe­ri­en. Han er kun fem år. Men Rikke og Andreas vil gerne ruste ham til videnssamfundet. De har været superheldige. Der var en anden, der faldt fra, så Emil skal starte i første klasse på Den Classenske Legatskole. Emil havde fået plads på en anden skole her på Ve­ster­bro. Der er lidt flere tosprogede elever på den skole end på Den Classenske. Men Rikke og Andreas synes, det er vigtigt, at IT bliver tænkt med i al undervisning. Og det sker på Den Classenske Legatskole. Og så har den nogle ret fine målsætninger. Især kan Rikke og Andreas godt lide den om, at skolens virksomhed skal omfatte det nære og det fjerne. Eleverne skal have lejlighed til at se deres eget udgangspunkt i en københavnsk og dansk lokalitet i et globalt perspektiv. Ãbenhed og forståelse for det fremmede skal være en del af skolens udgangspunkt, når den skal gøre eleverne i stand til at møde den glo­ba­le udfordring, som de kommer til at stå over for.

    Rikke og Andreas bor på Vesterbro, de handler hos den lokale grønthandler, der er tyrker eller iraner, han taler i hvert fald arabisk, og de stemmer radikalt. Og de spiser helst ø­ko­lo­gisk. De gør i det hele taget meget for integrationen. De synes faktisk, de bliver beriget af de “fremmede”. De går også op i uddannelse. Andreas er scient.pol. og Rikke bliver færdig på antropologi næste år. Det er vigtigt, at Emil får en god uddannelse. De er ikke sikre på, at Emil ville lære nok, hvis han gik i en klasse med 60 procent tosprogede. Men Emil skal gå i folkeskole. De synes, det er egoistisk at sende sit barn i privatskole. Og så længe Rikke kun får SU, har de heller ikke råd. Og så langt væk ligger Den Classenske Legatskole jo heller ikke. Margrethe Vestagers børn går også på skolen. Rikke og Andreas synes, at Vestager er en rigtig sej kvinde. De er meget enige med hende i hen­des syn på udlændingepolitikken. Og så fatter de ikke, at folk er så forargede over, at Vestager ikke sender sine børn til Amager Fælled Skole. Hvis de er så forargede, hvorfor sender de så ikke selv deres børn derhen? Man kan godt gå ind for en anstændig ud­læn­din­ge­po­li­tik, uden at man partout skal ødelægge sit barns fremtid.

    Andreas har lavet en liste. Inden de går i seng, sidder han og Rikke på hver sin syverstol under PH-lampen og krydser af på listen. Det går fremad. Efter at de har meldt sig ind i R, mangler de kun fem felter at krydse af, før de fuldgyldigt er smukke, kreative, tolerante, åbne, globaliserede, veluddannede, demokratiske, progressive og helt uden andel i rigets elendige moralske forfatning. Det Radikale Venstre gav dem rigtig mange krydser. I morgen skal de til foredrag med Georg Metz.

    ANDERS RASMUSSEN

    Anders Rasmussen er stud.mag.

    Kommentar by PeterK — 29. marts 2008 @ 23:54

RSS feed for comments on this post.