8. maj 2014

Alle mod Morten Messerschmidt – liberale Jarl Cordua om ‘Fru Rosbach’ og ‘en eller anden tossegruppe’

Partierne har hængt valgplakaterne op, men valgkampen har været i gang længe. Alt tyder på at nationalsindede kandidater får et godt valg, herhjemme ikke mindst i kraft af Morten Messerschmidt. Flere kandidater forsøger derfor på forskellige måder, at gøre deres valgkamp til en duel med samme. Det startede med Margrete Auken, senere spillede Christine Sidenius homofob-kortet, og nu er det så Anne-Mette Wehmüllers tur til at skabe polemik over Messerschmidt-navnets lighed med (nazi-tyske) bombefly.

“Jeg har hørt, at dit tyske navn er et tilvalg – et slags politisk kunstnernavn. Er det korrekt? Jeg har ikke fået det verificeret. I så fald – Hvad er egentlig baggrunden for denne identitetskonstruktion? (SF’s Anne-Mette Wehmüller på Facebook, 4. maj 2014)

(SF’s Christine Sidenius i Out & About, maj 2014, s. 25; “Højrefløjen har homofoberne”)

Messerschmidts vælgeropbakning er i høj grad sket på bekostning af Venstre, De Konservative, og Socialdemokraterne, der er en del af de tre store EU-positive EP-grupper ALDE (liberal), EPP (konservativ/ liberalkonservativ) og S&D (socialdemokratisk). Politikerne er generelt mindre nationale end vælgerne.

Som et symptom på borgerlighedens forhold til Messerschmidt, er det oplagt at tage udgangspunkt i den politiske kommentator Jarl Cordua. Tidligere ansat af ‘Det Liberale Venstre’, nuværende radiovært for ‘Danmarks eneste borgerlige radioprogram’. Han mener ikke det giver mening, at stemme på Messerschmidt, da han uanset vælgermandat, ingen indflydelse får i parlamentet.

I så fald må det borgerlige alternativ give mere EU, og så står valget reelt mellem konservative Lars ‘Nej til at stramme udlændingepolitikken’ Barfoed og Venstres Morten ‘Føderalisme er slet ikke så slemt’ Løkkegaard. Herunder en række citater fra Cordua (Facebook), der i angrebet på Messerschmidt helt ser ud til at have mistet dømmekraften.

Jarl Cordua om ‘Fru Rosbach og de skøre polakker’, og ‘en eller anden tossegruppe’. Marts 2014.

“ALDE-gruppen taber valget. Det er i EPP tingene at foregår og hos den store Socialdemokratiske gruppe. Men det er vist ikke gået op for hverken vælgerne eller medierne. De tror vist bare det er en folkeafstemning om EU eller et slags folketingsvalg. … Fru Rosbach og de skøre polakker fra Fred og retfærdighedspartiet plus Berlusconiistas er med . Tak for kaffe! … Jeg er en bekymret borgerlig vælger, som finder det totalt gakgak at vi ikke bliver repræsenteret i den del af EP, hvor meget vigtige beslutninger bliver truffet.” (Jarl Cordua på Facebook, 5. marts 2014 12.07-)

“Mener du at MM har indflydelse af betydning i EP? … Det er mit klare indtryk at det gør S, V og Ks parlamentarikere fordi de sidder i de to-tre grupper, der har noget at sige. Resten er uden indflydelse. Groft sagt. … Hvad MM og hans gruppefæller mener er ligegyldigt. … Jeg pointerer at MM ingen indflydelse har… Vi har brug for flere borgerlige stemmer der arbejder. Det er fint med en som Morten, der kan påpege nogle fejl. Men ikke tre i en eller anden tossegruppe som står uden for indflydelse. Det er rent gak. … Jeg fastholder uanset MMs spindoktorers påstande om det modsatte at han sidder i en gruppe uden indflydelse i EP. Det er stadigvæk mit indtryk at de danske MEP’ere har mere indflydelse end oppositionspolitikeren MM… MM er en nejhat. Og det er fint nok. Jeg mener politik handler om indflydelse ikke bare populisme.”
(Jarl Cordua på Facebook, 8. marts 17.41-)

Jarl Cordua om Morten Messerschmidts omtale af Anna Rosbach. Maj 2014.

‘En lille forskruet pige’. Sådan omtaler Messerschmidt en moden kvinde på 67 år som er hans tidligere partifælle i dag i Berl. Undskyld mig, men det er altså ikke en ordentlig tone og selv om jeg ikke er sart, så kan en politiker på det niveau altså ikke omtale en voksen kvinde så nedsættende og som ‘en lille pige’. Hvad bilder han sig ind! … Jeg kender ingen voksne kvinder der bryder dig om st blive benævnt ‘lille pige’… det var direkte nedsættende. … Sagen er om det er en ordentlig tone, som han holder i den offentlige debat. Og det har jeg da lov til at mene, at han ikke gør. Vi sidder ikke nede på bodegaen. … Den offentlige debat bør holde sig over bodeganiveauet… jeg synes der er grænser for hvad man kan kalde folk i den offentlige debat.’)” (Jarl Cordua på Facebook, 3. maj 09.20-)

Jeg gad vide om Kristian Thulesen Dahl er enig i Messerschmidts omtale af en tidl. kvindelig partifælle på 67 år som ‘en lille forskruet pige’? … Hun har ‘fortjent’ at blive kaldt ‘lille pige”. Javel så. Du er langt ude… Jeg er optaget af at man taler ordentligt i den offentlige debat. … Det er åbenbart en sanktioneret politik hos MM i valgkampen at man kalder modstandere den slags ting. Gad vide om Tulle er enig? … “ (Jarl Cordua, 3. maj 11.06-)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/56615/trackback

38 Comments »

  1. Både DR Nyheder (http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/05/07/155614.htm) og Ekstrabladet (http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article2278733.ece) kører her til morgen tophistorier om Morten Messerschmidt og DF. Det er tydeligt at se, at kampagnen nu trappes op. Desuden værd at lægge mærke til, at historien som EB bringer er leveret af avisen.dk, der på sin side erklærer sig som “uafhængig”, men dernæst [i]”baseret på et centrum-venstre værdiggrundlag.”[/i] (http://www.avisen.dk/omavisen.aspx)

    Kommentar by Jens Rasmussen — 8. maj 2014 @ 08:09

  2. Lader til at medierne tror de endelig har fundet et mantra, der kan gentages igen og igen op til valget: MM og DF får ingen indflydelse, ergo kan det ikke betale sig at stemme på dem, ja faktisk, så er det faktisk direkte dumt at stemme på dem! Vildt så fordummende niveauet er..

    Kommentar by Anders F. — 8. maj 2014 @ 08:18

  3. Hvis de EU-liderlige´s eneste argumenter er at MM ikke taler pænt nok om sine modstandere så er der vel ikke meget at frygte fra den side.

    Gad vide hvordan det føles når man ved at man har tabt på forhånd?

    Kommentar by Santor — 8. maj 2014 @ 08:22

  4. Jeg tror ikke Jarl behøver bekymre sig. Efter 25 ds. vil han være glad for, at vi har stærke kort som MM og Anders () Visitisen i den største danske gruppe i ØV-parlamentet og i den mest indflydelsesrige gruppe i parlamentet.

    I øvrigt kunne Jarl jo tage fat på Robachs belyvning af MM med en påstand om at han skulle være racist. Men OK, hvis man sidder som Venstres mand på 24/7, må man jo tage sin opgave alvorligt og levere et eller andet. Det kunne så ikke blive til andet end noget om tonen…

    Kommentar by Hans Und — 8. maj 2014 @ 08:29

  5. Jarl Cordua er ufrivillig komisk, men fatter det sikkert ikke selv.

    Men hans argumentationsform er efterhånden en klassiker blandt de Anstændige TM:

    Først den hysterisk-moralske opbygning af den anstændige tone:
    “jeg synes der er grænser for hvad man kan kalde folk i den offentlige debat…”
    “Jeg er optaget af at man taler ordentligt i den offentlige debat…”

    Og så kommer den totale fuser som finale:
    “Gad vide om Tulle er enig?”

    ??Tulle??

    Jeg kender da ingen voksne mænd, der bryder dig om at blive benævnt ‘Tulle’, for nu at bruge Cordua egne ord.

    Kommentar by traveler — 8. maj 2014 @ 08:30

  6. ME – 109 var et jagerfly

    Kommentar by BB — 8. maj 2014 @ 08:35

  7. Jeg fik et chok da jeg så Waffen-SF fotoet af en af deres kandidater. Jeg troede de igen havde opstillet nazisten Anne Grethe Holmsgaard.

    Men hun er hvor hun har været et stykke tid.

    http://biorefiningalliance.com/news/117/137/Tema-arsmode-i-BioRefining-Alliance.html.html

    På linket kan man se nogle billeder hvor top-nazisten mingler med top-parasitter fra asocialudemokraterne, universiteterne og erhvervslivet.

    Kommentar by Hans Und — 8. maj 2014 @ 08:37

  8. Forskellen på navnene Messerschmitt og Messerschmidt burde være klar for en halvpreusser som Wehmüller.

    MM har i øvrigt redegjort for sit navn. Nemlig i forbindelse Sussanne Brøggers nazi belyvning af ham. Men det er nok ikke lykkedes Wehmüller, at google den historie frem. For man kan da ikke forestille sig, at hun udemærket kender den…

    Kommentar by Hans Und — 8. maj 2014 @ 08:52

  9. Morten Messerschmidt er langt mere klarsynet og logisk i hans meninger om neuropas forenede stater. Det er hvad msn-parnasset og multikulti levebrødspolitikerne ikke kan forliges med.

    Kommentar by Nielsen — 8. maj 2014 @ 09:19

  10. MM var til møde onsdag i Dragør og tog de lidt over hundrede tilskuere med storm. Efter talen stod 20 modne tilskuere i kø for at få ham til at skrive en hilsen i deres bøger.

    Det har jeg aldrig oplevet før..

    Han kan noget i sin politik formidling.

    Kommentar by Morten Dreyer — 8. maj 2014 @ 09:43

  11. Hvor mange får han med ind bare på hans navn/konto?

    Kommentar by bjbj — 8. maj 2014 @ 09:55

  12. Det er grotesk at se hvordan ‘neutrale’ DR dag efter dag kører målrettet kampagne mod Morten Messerschmidt. Idag med hovedoverskriften på DR nyheder omkring lobbyisternes frygt for at miste indflydelse hvis man stemmer på Morten Messerschmidt, og forleden med forsøget på at karaktermyrde Messerschmidt på Detektor, hvor man forsøgte at vise at Messerschmidt var ‘arrrogant’ og talte ned til folk – uha.

    Privatiser DR. Det kan ikke gå hurtigt nok.

    Kommentar by Sofakongen — 8. maj 2014 @ 10:05

  13. Jeg var at brevstemme i går.
    Det står alle enhver frit for, at gætte på, hvor jeg satte mine blyants krydser.

    Kommentar by Neuhammer — 8. maj 2014 @ 10:23

  14. Ups, kom til at sende BT et tip om reklamen, om hvordan jeg som gammel KU’er føldte mig stødt. Især da jeg har hjulpet flere bøsser mod overfald fra “arbejdere”.

    Det er ikke højreorienterede som overfalder Jimmi Sommerville i:
    https://www.youtube.com/watch?v=Xuz94ZIPfJk

    Kommentar by Allan — 8. maj 2014 @ 10:49

  15. Carl Jorduba er en fedladen hykler. Han benævner gerne medlemmerne af en gruppe tosser (tossegruppen), men hyler som en stukket gris, når Morten Messerschmidt sandfærdigt giver os sin vurdering af den små Anna. Partihopperen Anna Rosbach der bedyrede overfor en besøgsgruppe, at der “sandelig var alt for meget” at holde styr på… Hun undlod slet, slet ikke at gøre opmærksom på, at det og det og det havde Morten styr på…underforstået, at hun ikke vidste en pind om store dele af EP politiken.

    Kommentar by Iznogut — 8. maj 2014 @ 11:23

  16. Hvad Messerschmidt sagde om EU millioner til den homoseksuelle forening

    ILGA, var en fuldstændig legitim politisk betragtning og har intet med homofobi at gøre. SF skulle, inden for de helt får begået selvmord som parti, slå et slag for homoseksuelle ved at afsløre hvem de virkelige homofober er i dagens Danmark

    http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2014/04/28/155747.htm

    Kommentar by BB — 8. maj 2014 @ 11:26

  17. @Jens Rasmussen

    Alle ved da at avisen.dk = KAP partiblad

    Kommentar by Allan — 8. maj 2014 @ 11:41

  18. Ha ha ha hold nu bøtte….tak for et godt grin.. :D

    “Jeg fik et chok da jeg så Waffen-SF fotoet af en af deres kandidater. Jeg troede de igen havde opstillet nazisten Anne Grethe Holmsgaard”.

    Slående lighed… gødningen er sikkert fra stasis doping kartotek.

    Kommentar by Iznogut — 8. maj 2014 @ 12:23

  19. OT:

    Overskriften siger “Ung Soenderjyde”

    Mistanken var selvfoelgelig straks vagt da man saa forbrydelsernes art. Og ganske rigtigt, denne unge Soenderjyde har det gode soenderjyske navn Fisnik Kriezi og er fra Kosovo.
    Altsaa hverken dansk eller soenderjysk.

    http://jyllands-posten.dk/indland/krimi/ECE6706333/fire-piger-blev-voldtaget-af-ung-soenderjyde/

    Kommentar by Anne Marie Buch — 8. maj 2014 @ 12:30

  20. Det skulle saa vaere vakt med ‘K’

    Kommentar by Anne Marie Buch — 8. maj 2014 @ 12:51

  21. Jarl Cordua er en kedelig fætter.

    Kommentar by Pelle Pik — 8. maj 2014 @ 13:23

  22. “Højrefløjen har homofoberne”??
    Hvem er det lige der omfavner de værste homofober vi nogensinde har haft i landet = muslimerne? Er det højre eller venstrefløjen?
    Jeg tror godt at de homoseksuelle som bor i kbh og kryber langs murene når de går i byen på nørrebro kender svaret, jeg håber virkelig de kan gennemskue den slags billige tricks og stemmer ud fra deres egne erfaringer med virkeligheden.

    Kommentar by Per — 8. maj 2014 @ 13:43

  23. ->6. Afløseren ME 262 var også et jagerfly

    Kommentar by martin — 8. maj 2014 @ 14:00

  24. –> Per

    Jeg sad med spænding og læste ned ad kommentarsporetog og tænkte på om jeg var den eneste der havde set det du også har set!

    Venstrefløjen er dem der omfavner de værste homofober!

    Kommentar by Jens Jensen — 8. maj 2014 @ 14:23

  25. Pat Condells nyeste, ikke et ord om islam denne gang, men alt om monstret EU. Det kan simpelthen ikke siges bedre og mere præcist, end som han gør det her.

    https://www.youtube.com/watch?v=DV3nOAg87R8

    Kommentar by LarsB — 8. maj 2014 @ 14:47

  26. Hvis MM får et ordentligt læs stemmer skal han nok få mere indflydelse.

    MM er iøvrigt den eneste Danske MEP, der har haft respekt for sine vælgere i den seneste valgperiode. Han har nemlig jævnligt og meget synligt orienteret om hvad der foregår dernede i forskellige medier.

    Afdankede tosser som f.eks. Bendt Bentsen hører vi kun noget til, når der er valgkamp.

    Kommentar by Sigwar — 8. maj 2014 @ 14:48

  27. Cordua: “Anne-Mette Wehmüller er du føderalist?”
    Anne-Mette Wehmüller: “Altså..Jeg er føderalt tænkende..men jeg vil ikke sige jeg er føderalist..

    Anne-Mette Wehmüller: Når 24%, eller over 20% i hvert fald, siger at de overvejer at stemme på Dansk Folkeparti er det som om vi ikke er helt modne, altså befolkningen er ikke helt moden til at ville mere EU..

    Cordua: Syntes du vi skal have direkte valg til en Europæisk præsident?
    Anne-Mette Wehmüller: ikke nu
    Cordua: Måske senere?
    Anne-Mette Wehmüller: Måske..

    Anne-Mette Wehmüller fik fuldstændig fri taletid til at svine DF i dagens Cordua og Steno, ingen spørgsmål om det latterlige angreb på Messerschmidt. Hun lød meget Svensk i hendes måde at svine DF til på.

    Anne-Mette Wehmüller blev i dagens Cordua og Steno rost af Torben Steno, for hendes tyske efternavn. Da programmet er meget Tyskvenligt(gentages hver uge).

    Radikale Torben Steno: “men Anne-Mette Wehmüller jeg har sagt det mange gange i det har program, og jeg har sagt det lidt for sjov. Men jeg mener det, når jeg ser på Danmarks rolle og Danmarks muligheder for at bestemme over sin egen fremtid så mener jeg jo at det bedste for os det ville være hvis vi blev en delstat i forbundsrepublikken for vi ville have større indflydelse der end vi har nu..(Anne-Mette Wehmüller fniser som en skolepige)fordi vi ville være tættere på magten.

    Torben Steno: Anne-Mette jeg må bare sige her til sidst, vi er ret enige om at bekrige Messerschmidts feltog(Anne-Mette Wehmüller fniser fjoget), men jeg har set på Facebook, og jeg håber ikke det er din personlige valgkampagne..er det ikke en bundskraber lad højrefløjen beholde homofoberne.

    Anne-Mette Wehmüller: Når vi ser på det udmeldinger der er kommet fra DF er det skræmmende..jeg syntes der har været nogle hårde angreb fra DF..

    Fra:
    http://arkiv.radio24syv.dk/video/9801562/cordua-steno-uge-19-2014-2

    Radikale Steno havde i øvrigt sidste sommer en række programmer der gik ud på at interviewe folk iklædt en SS uniform, i burde bruge det billede når i skal omtale det Radikale program Cordua og Steno.

    Radio24Syv startede lovende men er blevet et rød/radikalt morads. Luk lortet!

    Kommentar by Geert — 8. maj 2014 @ 16:18

  28. I Cordua & Steno – tror det var i sidste uge – der argumenterede de også for, at alle de EU-positive partier skulle fører fælles kampagne mod at stemme DF…

    Enig med Geert, luk lortet!

    Kommentar by Polka Charlie — 8. maj 2014 @ 16:30

  29. Og der er stadig nogen som tror, at vi kan redde Danmark ved at stemme på Venstre og de konservastive samt lallende arrogance, ikke mærkeligt at vores land er blevet et islamisk helvede.

    Kommentar by Fritz — 8. maj 2014 @ 17:01

  30. “Far sultestrejker for morddømt søn” FEDEST…så har perkeren jo ikke brug for danskernes bistandskroner, så jeg håber at kassen er lukket for perkeren. Og hvis vi er heldige, så død han snart af sult, hvilket vil spare os for mange millioner. Men Venstre, konservastive samt resten af det røde danskhadende slam, skal nok finde nogle flere perkere som skal have penge, samtidig med at de farer rundt i Danmark og slår uskyldige danskere ihjel som tak, LORTELAND.

    Kommentar by Fritz — 8. maj 2014 @ 17:16

  31. Hans Engel har udtalt:

    “Det bliver Morten Messerschmidt mod de andre”

    Om han også mente at “de andre” var hele dagspressen og næsten samtlige journalister, ved jeg ikke.

    Venstretøsen Jarl Cordua er jo rædselsslagen, han ved jo godt, at V, S og K ikke har noget at have Deres EU-skepsis i. Hvis EU-domstolen siger, at Danmark skal udbetale velfærdsdsydelser så vil V, S og K bøje sig. Mens DF vil kræve et velfærdsforbehold.

    Corduatøsen er afmægtig, han ved jo godt inderst inde, at “Messeren” har ret, derfor forsøger han på ynkeligste vis, at dæmonisere Morten Messerschmidt.

    Iflg. Information vinder UKIP stemmer ved at blive dæmoniseret. Jeg tror det samme gør sig gældende med DF. Lad bare Corduatøsen og Stenodrengen fortsætte i samme spor.

    Kommentar by Erik — 8. maj 2014 @ 18:09

  32. >13 Neuhammer
    Nej og DF ?
    Er der præmie ved rigtige gæt?

    Kommentar by Nielsen — 8. maj 2014 @ 20:18

  33. En test viser at Messerschmidt scorer flest point i viden om EU

    Et slogan som :”højrefløjen har homofoberne” er direkte latterligt i en så vigtig debat som Danmarks forhold til EU, og den selvbestemmelse vi mister mere og mere af

    Kommentar by k.m. — 8. maj 2014 @ 21:51

  34. @32

    Øv Nielsen, jeg tror sku at du vandt :)

    Kommentar by Fritz — 8. maj 2014 @ 22:06

  35. SF er et plat parti uden noget fornuftigt at sige. Lad dem more sig som pauseklovne.

    Kommentar by Lion — 8. maj 2014 @ 22:09

  36. Homoseksuelle kan ikke blive viet i Putins røde Rusland

    Det viser hvor få brikker Christine Sidenius har at flytte med.

    Kommentar by k.m. — 8. maj 2014 @ 22:56

  37. Hvor mange partier i Folketinget ønsker Danmark ud af EU??

    svar: Ingen!

    Kommentar by Machiavelli — 9. maj 2014 @ 03:06

  38. […] Parlamentsvalget var som Uriaspostens Kim Møller sagde, Morten Messerschmidt mod ros. Messerschmidt har dygtigt fanget en grundlæggende EU kritik […]

    Pingback by Monokultur » Messerschmidt — 4. juni 2014 @ 15:55

RSS feed for comments on this post.