9. april 2008

Islamisering = globalisering

Kommende arrangement på Aarhus Universitet (via Hodja). Ph.d.-studerende folketingskandidat for Minoritetspartiet Carsten Stage om Muhammedsagen.

Muhammedkrisen i de danske billedmedier
Billederne af brændende danske flag og ambassader står tilbage som en central visuel erfaring fra Muhammedkrisen – en erfaring som i høj grad nåede en national offentlighed via de danske tv-nyhedsmedier. Sidstnævnte spillede derfor en central rolle, hvad angår både kanaliseringen og fortolkningen af disse højspændte begivenheder og den globaliseringserkendelse, som de foranlediger. I forlængelse af dette er det et interessant spørgsmål, hvad tv-nyhedsmedierne rent konkret gør ved Muhammedkrisen som begivenhed, dvs. at analysere de framinger, som er med til at påvirke beskuerens fortolkning af krisens logik. For at belyse dette spørgsmål vil jeg i foredraget tage udgangspunkt i DR1s og TV2s tv-nyhedsdækning i de første uger af februar 2006, hvor krisen når sit globale højdepunkt. Min hovedpåstand vil være, at nyhedsdækningen af denne fase domineres af en framing, der fokuserer på forholdet mellem en dansk/vestlig pragmatisme og en mellemøstlig/muslimsk irrationalisme som den centrale fortolkningsnøgle. Dette indebærer for det første, at en anden fremtrædende framing af krisen i den danske avisdebat, som fokuserer på en stigende intolerance over for muslimer og islam, glider i baggrunden. For det andet underløbes Muhammedkrisens påpegning af en tiltagende kulturel transparens eller kompleks forbundethed som et nyt globalt vilkår, og dermed indirekte også muligheden for at bruge kriseforløbet som startskud til opøvelsen af en mere globaliseringsbevidst manøvredygtighed.

Paven er ligesom undertegnede ikke globaliseringsparat.

Oploadet Kl. 13:56 af Kim Møller — Direkte link18 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/5688/trackback

18 Comments »

  1. Det viser sig endnu engang, at det er skadeligt at frekventere universiteterne. Man mister sine sunde fornuft og logiske sans. Galskaben i dette land udgår først og fremmest fra de højere læreanstalter.

    Kommentar by Søren Rasmussen — 9. april 2008 @ 14:28

  2. “Med øvelse i globaliseringsbevidst manøvredygtighed, begynd og nu to”.
    Endnu en Ph.d.-studerende ud i “Kejserens nye klæder”.

    Kommentar by Menig 442 — 9. april 2008 @ 14:35

  3. Minoritetspartiet…
    hmm..var det ikke dem der forherligede pædofili?

    Kommentar by ONION — 9. april 2008 @ 14:36

  4. Så så gutter – har I aldrig tænkt på, hvorfor de præker omstillingsparathed alle vegne??

    Kommentar by Hodjavokation' — 9. april 2008 @ 14:44

  5. Nu har jeg læst hans “hovedpåstand” mindst fem gange, og jeg forstår stadig ikke et kvidder, Skal man partout tale et Jean de France’sk for at blive taget alvorligt i de akademiske haller?

    Kommentar by Mikael — 9. april 2008 @ 14:47

  6. Vort modersmål er dejlig og har så mild en klang. Det er det rigtigt dejligt at høre en rigtig dansker rulle sig ud.

    For det er jo rigtigt, at vi alle lider under en tiltagende kulturel transparans, som vil svække vores globaliseringsbevidste manøvredygtighed i dens komplekse forbundethed.

    Eller at det er den komplekse manøvredygtighed, der er svækket som som følge af den manglende forbundethed med den kulturelle transparans og derfor indirekte udmanøvrerer de vilkår, som den globale globaliseringsbevidste medborger har skabt som følge af en modbydelig framing i den danske presse, der ikke kan finde ud af hvordan se skal forholde sig til forholdet mellem muslimsk irrationalisme og vestlig pragmatisme.

    Sådan! Klar tale som min gamle mor altid ironisk sagde, når uld i mund rullede sig ud i intetheden. Vor ven fra Minoritetspartiet har dog som alle kan høre ikke uld i mund, det må snarere være metalspåner fra en fræserbænk, der af en fejltagelse er kommet ind ad luftvjen og derved forvildet sig rundt i blodet og sat sig fast i sproghjernen.

    Men alt er tilgivet. Intet er så dårligt, at det ikke er godt for noget. Til næste folketingsvalg skal de bare sende metalfræseren rundt til valgmøderne, så kan vi være sikker på, at dette humanistiske fjernparti forbliver i mørket.

    Kommentar by kurt rosenstrøm — 9. april 2008 @ 15:05

  7. Lårtyk opkast fra blære-sig-listen.

    Hvis den almindelige arbejder og skatteborger vidste, hvad der foregik på Århus Universitet, så ville galeanstalten blive lukket omgående.

    Forleden havde jeg en snak med uddeleren i foderstoffen. Hans to sønner er begge på min opfordring blevet akademikere  Den ene er cand. polyt og den anden er cand. oekon.. Han var ret sur på mig. Han synes, at de begge var blevet dummere, end deres forudsætninger var til. De kunne være blevet et par gode håndværkere. I stedet blev de et par brovtende akademikere. Jeg måtte trøste ham med, at det kunne være blevet meget værre.

    Nu printer jeg Kims postering ud, og viser ham den, næste gang jeg skal derind. Jeg tager også et par bajere med, og så bliver vi enige om, at de sorte 50’ere var de lyseste år i den nyere danmarkshistorie.

    Mvh. Børge.

    Kommentar by Børge — 9. april 2008 @ 15:27

  8. ? skulle have været en sur smiley.

    Børge.

    Kommentar by Børge — 9. april 2008 @ 15:28

  9. Hvorfor er det egentlig ikke tilflytterne, der skal være omstillingsparate?

    Kommentar by Paul — 9. april 2008 @ 15:33

  10. #9 Paul,

    Det er de også…De har gået fra at leve af mudder og rådne dadler til at vælte ind over grænsen og nu sidde på sofaen og vente på bistandschecken..

    Kommentar by ONION — 9. april 2008 @ 18:34

  11. Bla bla bla bla bla bla bla….IDIOT !

    Kommentar by Mick — 9. april 2008 @ 18:53

  12. Protester mod tørklæder i Folketinget. (jeg kan se, at der er et par bekendte imellem, der har skrevet under)
    http://www.modtoerklaedeifolketinget.underskrifter.dk/index.php

    Kommentar by Menig 442 — 9. april 2008 @ 19:31

  13. Hahaha… Den er altså næsten for tyk, den sætning der… Og nej, jeg fatter heller ikke en dart – og kan endog bryste mig af 6 års gang på KU… Vel at mærke økonomi, så der er tonen nok en lidt anden..

    Kommentar by David — 9. april 2008 @ 20:46

  14. @ 5 Mikael

    “Nu har jeg læst hans “hovedpåstand” mindst fem gange, og jeg forstår stadig ikke et kvidder, Skal man partout tale et Jean de France’sk for at blive taget alvorligt i de akademiske haller?

    Kommentar af Mikael — onsdag 9. april 2008 @ 14:47”

    Kære Mikael

    Jeg har ydmygst tilladt mig at koge det unge akademiske talents udgydelser ned til et mere forståeligt dansk. Det kan gøres næsten udelukkende ved at bruge deleteknappen.

    Citatet uden overflødig dobbeltkonfekt:

    “Min hovedpåstand vil være, at nyhedsdækningen […] fokuserer på forholdet mellem en dansk/vestlig pragmatisme og en mellemøstlig/muslimsk irrationalisme som […]fortolkningsnøgle. Dette indebærer for det første, at [dækningen af] krisen i den danske avisdebat, som fokuserer på en stigende intolerance over for muslimer […] glider i baggrunden. For det andet underløbes […] muligheden for at bruge kriseforløbet som startskud til [..] en mere globaliseringsbevidst manøvredygtighed.”

    Deres

    Baronen

    Kommentar by Baronen — 10. april 2008 @ 01:13

  15. “…opøvelsen af en mere globaliseringsbevidst manøvredygtighed”

    Hvorfor skal det partout være en islamiseret globaliseringsbevidst manøvredygtighed? Det lyder af FN der nu mest består af udemokratiske religionsrigide lande.

    Hvad er der galt med en sekulær og verdslig globaliseringsbevidst manøvredygtighed?

    Go West!

    Kommentar by Janne — 10. april 2008 @ 09:18

  16. Ugens citater…

    Endnu engang har jeg været inde på siden Uriasposten og finde et par guldkorn.
    Det første er fra et kommende arrangement på Århus Universitet, og er et ganske typisk billede på universitetsverdenens (læs: den mere humanistiske del…) newspe…

    Trackback by Spilf — 10. april 2008 @ 11:42

  17. Hvor er det dog typisk for vensterfløjen, de kan ikke undværre end diktatorisk volds-psykopat som leder eller idol!!
    Nu kaster de sig glædeligt i armene på idelogien islam, hvis grundlægger var den berygtede volds-psykopat muhammed.
    Sørgeligt.

    Kommentar by li — 10. april 2008 @ 12:02

  18. Kære Baron

    Jeg takker ydmygst for dit arbejde. Nu giver det mere mening. Ikke meget, men lidt har også ret, og du kan jo ikke gøre for, at Carsten Stage er et fæhoved.

    Kommentar by Mikael — 11. april 2008 @ 10:26

RSS feed for comments on this post.