6. juni 2014

Thulesen-Dahls grundlovstale ifølge retorikere: “Han er meget bidsk og aggressiv, en dårlig vinder…”

Jeg deltog også i år i Dansk Folkepartis grundlovsarrangement på Lykkesholm Slot, og synes egentligt Kristian Thulesen-Dahl leverede en god tale med fokus på det essentielle. Deadlines ekspertpanel var naturligvis helt uenige, men en grundlovstale skal selvfølgelig handle om historie og dansk suverænitet, ikke om økonomi og konkrete lovforslag. Herunder lidt fra analysen i gårsdagens sene Deadline.

Anja Bo, Vært: Hvad er det han siger her?

Heidi Jønck-Clausen, Retoriker: Det er en usædvanlig bidsk grundlovstaler han holder her… Meget bidsk, meget aggressiv, og jeg forstår det egentligt ikke, han burde hvile på laurbærbladene og være glad. Det er han i hvert fald ikke. Han går hardcore efter Helle Thorning-Schmidt. Beskylder hende for at ikke svare til spørgetimerne… Og Poul Nyrup der sagde i aldrig blev stuerene 1990 (Claus Bryld: 1999) – Undskyld, selvfølgelig, bringer han også på banen. Det undrer mig bare, hvorfor nu det. Han er meget bidsk og aggressiv, en dårlig vinder, fordi han burde nyde det her men han virker presset, og det syntes jeg er underligt.

[…]

Claus Bryld, Historiker: Ja, altså så længe han ikke bliver mere konkret, så er det altså svært. Det er klart han taler til Dansk Folkepartis vælgere. Men jeg tror ikke han taler til hovedparten af de danske vælgere. Så.. og jeg mener også det er en bidsk tale. … Det drejer sig kun om at vi skal bevare dansk selvbestemmelse og dansk suverænitet, og at vi ikke på noget tidspunkt må give slip på den osv. men det er meget ukonkret, så det er en agitationstale vil jeg sige.

[…]

Mathias Grütner, Retoriker: Jeg er helt enig i det der er blevet sagt. Det grænser til det upassende de steder hvor han så laver angrebene på Socialdemokratiet.

Anja Bo: Og det der med at være en dårlig vinder det har vi et klip med her, se hvad han får sagt.

Heidi Jønck-Clausen: Egentligt er jeg meget overrasket over den her tale. … Jeg tror han var i dårligt humør, da han skrev den her tale, og da han holdt den her tale. Jeg synes simpelthen det er dårlig retorik, og det er upassende i forhold til situationen.

(Kristian Thulesen-Dahl under Grundlovstalen, Lykkesholm Slot, 5. juni 2014)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/57220/trackback

29 Comments »

  1. DF har vundet håneretten, og så meget desto mere som Nyrup (og nogen andre top-ssosser) ikke vil indse og indrømme deres fejltagelser, så skal den selvfølgelig bruges. Faktisk har DF vist den ydeste grad af konstruktiv selvbeherskelse på det her punkt.

    Og der er altså ikke tale om en modstander, der ligger bevidstløs tilbage, men om en fuldt rørlig modstander som pt. sidder med regeringsmagten.

    Når nu DDR bruger de tvangsinddrevne licensmidler på eksperter fra akademiet i Lagado, så kunne de i det mindste have spurgt om Nyrup og kumpaner kan redde den i land på en pæn måde.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lagado

    Kommentar by Hans Und — 6. juni 2014 @ 07:56

  2. Tak til dig Kim Møller,
    jeg var egentlig begyndt at skrive om disse “Slimede Nat dyr” på TV2 Deadline, der Natten igennem dissekerede Kristian Thulesen Dahl’s Grundlovsfesttale.
    Jeg havde aldrig troet at der kunne være en der oratorisk var værre end Margrethe Auken, men Heidi Jønck-Clausen slog her Margrethe Auken med flere længder.
    Jeg har deltaget på Lykkesholm næsten hvert eneste år, og det har altid været en “Fest”, først og fremmest for Den Danske Grundlov, som resten af de Politiske Pinger er mere end villige til at se bort fra eller ligefrem overgive til de EU-liderlige danskere i Bruxelles.
    Grundlovsfesten der hvert eneste år har trukket flere og flere Danskere til, i går over 1000 selv i det danske bygevejr, har aldrig været de store politiske manifestationers eller gavebordsløfters dag, heller ikke ”Skamros” til de utopiske drømme om “det lykkelige Danske folk” i et Multi-kulti land, – nej det har været en fest hvor vi synger Danske Sange og hvor man har ret til at FØLE sig som Dansker.
    Hvis man ikke har set denne Grundlovs-Deadline så skylder man sig selv at gå i DR2’s Arkiv og se den, for det er efter min mening virkelig et “svinsk” lavpunkt der siger alt om et af vores politiske medier.

    P.S. i dag fejres og mindes man D-dagen i Frankrig, det er beskæmmende at se vore dages Danske Landsforrædere mose sig frem i første række.

    Kommentar by Cantor — 6. juni 2014 @ 08:17

  3. Ja, det var en hyggelig grundlovsdagsfest. Jeg var der også.

    Kommentar by Erik Jørgensen — 6. juni 2014 @ 08:38

  4. Godt jeg ikke har TV, så jeg slipper for de manipulerende journalister.

    Var der ikke nogen klip fra talen? Så seerne selv kunne bedømme, om han var bidsk og aggressiv?
    http://www.sn.dk/holbaek/df-vil-have-magten-tilbage-til-de-folkevalgte/artikel/412510
    175 deltagere til Dansk Folkepartis grundlovsmøde på Maglesø Traktørsted er rekord. Og deltagerne var enige med de tre talere, folketingskandidat Jeppe Jakobsen og folketingsmedlemmerne Rene Christensen og Peter Skaarup. Magten skal tilbage til de folkevalgte.

    Kommentar by tavsen — 6. juni 2014 @ 08:38

  5. Ufatteligt at vi bliver ved med at finde os i det – landsforræderne behærsker medierne overalt og de anvender det uden nogen som helst form for hensyn til den del af befolkningen som ikke er enige i deres vanvidsregimente. Vi tvangsbetaler ovenikøbet selv for det – det ved de og de tror sig frelste, hellige og urørlige og vælter sig i ondskab mod anderledes tænkende… Det vil ikke vare evigt og en dag kommer de til at betale for deres forræderi.. die mega hard!

    Kommentar by Black Watch — 6. juni 2014 @ 09:08

  6. Det er kvalmende med alle de kloge-åger som kommer krybende frem fra den sten de til daglig bor under, hver gang der bliver vist noget om politik i DDR. Og der er ikke mindre kvalmende at høre en eller anden hjernedød noksagt som anja bo spørge ; Hvad er det han siger her?
    Disse opblæste nuller i DDR mener altså ikke at seerne selv kan høre hvad der bliver sagt i talen.

    Kommentar by Danskeren — 6. juni 2014 @ 09:10

  7. Man kan se Kristian Thulesen Dahls grundlovstale her:

    http://www.b.dk/politiko/se-kristian-thulesen-dahls-grundlovstale-her

    Kommentar by Sebastian — 6. juni 2014 @ 09:40

  8. Jeg deltog med en førstegangs deltager, som kommer fra rød blok. Der var vurderingen at talen var helt fantastisk, den blev oplæst uden at der var behov for at klakøre satte gang i bifaldene, der blev talt så det føltes personligt ikke som en HTS eller Obama der bare læser op og især den lette tone med humor var imponerene.
    Det blev dog bidt mærke i den afsluttende kommentar om hvad det var for egenskaber en ny statsminister skal have

    Kommentar by broholm (ordblind) — 6. juni 2014 @ 10:19

  9. Hvorfor spurgte Anja Bo ikke hver deltager i panelet, hvilket parti de stemte på ved sidste folketingsvalg? Anja Bo burde også svare på dette spørgsmål.
    Det ville være ægte public service for så kunne seerne lettere genkende lusene på travet! :)

    Kommentar by A-mad — 6. juni 2014 @ 10:23

  10. Jeg beklager at måtte komme lidt malurt i bægeret:

    Dansk Folkeparti har nu valgt side i det europæiske politiske samarbejde, og tilsluttet sig ECR-gruppen i EU-parlamentet. Denne politiske familie omfatter som et vægtigt medlem Erdogan’s tyrkiske AKP, altså et traditionelt islamisk parti!!

    Morten Messerschmidt jubler over at blive optaget i gruppen, og har altså intet mod at være i stue med et islamisk parti, samtidig med at især han og Søren Espersen kaster mudder på et ægte patriotisk parti som franske Front National.

    http://www.euractiv.com/uk-europe/erdogan-akp-party-joins-cameron-news-531645

    Kommentar by Svend Andersen — 6. juni 2014 @ 10:58

  11. Sebastian — 6. juni 2014 @ 09:40

    Tusind tak for linket. Det viste en partiformand i hopla. Intet bidsk eller aggressivt over talen. Besynderlig vurdering af det røde kapel.

    Men de ved udmærket, at danskerne tror det er en saglig journalistisk vurdering. Og de ved også udmærket, at ingen danskere kunne finde på at undersøge tingene selv.

    Kommentar by tavsen — 6. juni 2014 @ 11:16

  12. Problemet med Front National er at de ikke har fået renset ordentligt ud hvad angår reel racsime og holocaustbenægtelse. Derfor vil DF ikke have noget med dem at gøre.

    Kommentar by Erik Jørgensen — 6. juni 2014 @ 11:25

  13. Heidi Jønck-Clausen, Retoriker: Det er en usædvanlig bidsk grundlovstaler han holder her… Meget bidsk, meget aggressiv, og jeg forstår det egentligt ikke, han burde hvile på laurbærbladene og være glad. Det er han i hvert fald ikke…..

    Mon hun har set talen????

    Når det drejer sig om Helle Thorning-Schmidt, er det selvfølgelig anderledes positivt.
    http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/retorisk-analyse-af-statsministeren 9. april 2014

    Kommentar by tavsen — 6. juni 2014 @ 11:29

  14. Mon denne video også er Meget bidsk, meget aggressiv
    https://www.youtube.com/watch?v=zmGTJ734uBA
    Herfra min verden går

    Kommentar by tavsen — 6. juni 2014 @ 11:31

  15. Der er snarere tale om fire dårlige tabere. FRYD.

    Kommentar by thatcherite — 6. juni 2014 @ 11:42

  16. @Erik Jørgensen, #12: Udsagnet om Front National er den myte, som Journalistisk Venstreparti elsker at markedsføre; jeg har fulgt FN rimeligt opmærksomt de senere år, og myten stemmer ikke overens med den aktuelle virkelighed. Desuden er f.eks. detaljen om Jean-Marie Le Pen’s udtalelser i 1987 blevet skamredet af medierne, og blæst helt ude af proportioner:

    http://tobbesmedieblogg.blogspot.dk/2014/06/jean-marie-le-pen-och-detaljen.html

    Både Dansk Folkeparti og UKIP, som DF har været i gruppe med de seneste 5 år i EU-parlamentet, har i årenes løb måttet “rense ud” i stil med, hvad Marine Le Pen har gjort I FN; UKIP endog i højere grad end det har været nødvendigt for Front National.

    Dansk Folkeparti er blevet bange for deres egen skygge. Personligt har jeg som følge af denne dobbeltmoral meldt mig ud af DF, og i stedet tilsluttet mig Dansk Samling.

    Kommentar by Svend Andersen — 6. juni 2014 @ 11:52

  17. Enig med Svend Andersen, det er en sørgelig beslutning Messreschmidt har taget ved at forlade samarbejdet med UKI. Desuden ville det klæde ham at tage klart sfstand fra unionen og ønske dansk udmeldelse, som faktisk ville være mere i overensstemmelse med hvad hans egne vælgere ønsker.
    Det synes mere og mere som Dansk Samling er det bedste alternativ til DF, hvis man er nationaltsindet. Håber de når at blive opstillingsberettigede til fjolsetinget.

    Kommentar by Nielsen — 6. juni 2014 @ 12:38

  18. Disse retorikere mangler noget reelt at gribe fat i. Derfor denne gang pølsesnak. Ukonkret og aggresiv? Er det en anmeldelse af deres egne kommentarer? Hvad er det egentlig for nogle størrelser, disse retorikere? Banaliteter vælter ud af munden på dem. Hvad angår T.D.´s angreb på H.T. og socialdemokratiet er det særdeles velanbragt. Jeg tror ikke kommentatorerne helt fik fat i, hvad T.D. kritiserede. De fik vist ikke helt fat i at denne indholdsløse dame kun har et eneste mål her i livet nemlig at gentage svigerforældrenes karriere. Han var en mislykket Labour formand og hun var ikke rigtig noget. Men da de lagde deres ramponerede æg i EU kurven endte de alligevel med at blive forgyldte. Lidt af et eventyr, ikke sandt? H.T. har studeret denne drejebog til mindste detalje og følger den til punkt og prikke. Det er her vi har vor statsminister. Det er ikke OK.

    Kommentar by EH — 6. juni 2014 @ 12:43

  19. Hvis det klip med de finkede klaphatte M/K er repræsentativt for niveauet i DDR, så gør jeg en undtagelse fra min ateisme og takker min Gud og skaber for ikke at have TV!

    Kommentar by Voldposten — 6. juni 2014 @ 12:59

  20. De er skræmte de røde – fra vid og sans. Denne gang turde 27% stemme efter egen mening – Hvad med næste gang? Nu er hæmningerne borte, og det er ikke usandsynligt, at de næste gang får 40% eller mere. Og så er det jo ikke sikkert at politiken bliver den samme som i dag.

    Det var på tide, at danskerne turde smide den indre kujon på lossepladsen. Det bliver spændende frem over.

    Kommentar by Svend — 6. juni 2014 @ 13:22

  21. Også enig med Svend Andersen.

    Bedre overblik her (via wikipedia) https://encrypted.google.com/books?id=DTviXmK9zgkC&pg=PA16#v=onepage&q&f=false

    Det er vel forventeligt, at DFs vælgere deler sig næsten halvt-om-halvt på synspunktet om, hvor langt Danmarks medlemskab af EU skal strække sig. Pia Kjærsgaard har tidligere udtrykt sig i meget kritiske vendinger over for et EU medlemskab. Det er klart, at forventningerne har været højere blandt DFs vælgere. Jeg tror dog ikke på Tyrkiet kommer i EU før vi får en model a la den Cameron efterspørger, så jeg tillader mig, måske på falsk grundlag, at være lidt positivt indstillet.

    Kommentar by eleutheria — 6. juni 2014 @ 15:17

  22. 16 Svend,

    “Dansk Folkeparti er blevet bange for deres egen skygge. Personligt har jeg som følge af denne dobbeltmoral meldt mig ud af DF, og i stedet tilsluttet mig Dansk Samling.”

    Jeg tror ikke det er frygt der spiller ind her. Det er gustne overvejelser, og jeg kan kun anbefale, at DF fortsætter i det spor.

    Tilgengæld er jeg helt enig i, at vi andre ekstremisters opgave nu er, at skabe et alternativ til “højre” for DF med en realisitisk mulighed for at opnå valg til FT. Det handler om at flytte tyngde punktet for hele det politiske spektrum, og i det spil kan den blotte tilstedeværelse af Dansk Samling (og andre) være af stor betydning.

    Det er så bare ærgerligt at vi ikke kan få fede jobs med pension for det arbejde. På den anden side, er der en vis glæde ved, at konstatere, at når det kommer til kvalitet så går der 100 røde på en blå.

    Kommentar by Hans Und — 6. juni 2014 @ 15:45

  23. Er helt enig med Svend Andersen, Nielsen, Hans Und og I andre skeptikere vedrørende Dansk Folkepartis vaklende EU-politik, men efter mange års medlemskab har jeg også ment at det er vigtigt at vi modstandere holder sammen og holdt fred, og det tror jeg også der er mange andre DF-medlemmer og DF-stemmer der er, når DF endelig er på successtien, også jeg har tit haft min tvivl og overvejelser, og især nu hvor vi ser hvordan DF bliver endnu mere svinet til og nedgjort selvom de har indført en lempeligere EU-politik, altså ikke direkte udmelding, det er helt tydeligt at ALLE Landsforræder partierne er Hunderædde og det bedste for disse EU-liderlige Landsforrædere er når de vejrer splittelse i modstandergrupperne,.
    Mit højeste ønske for Danmark og Danskerne er at vi må opleve endnu en befrielse for Muhamedaner- og EU-besættelsen, vanviddet må stoppes, der må være en grænse

    Kommentar by Cantor — 6. juni 2014 @ 17:20

  24. Det oplægget, eller det af DF udvalgte til talen siger:
    http://www.danskfolkeparti.dk/pictures_org/Kristian_Grundlovstale_2014.pdf

    Kommentar by Peter Buch — 7. juni 2014 @ 06:47

  25. “Heidi Jønck-Clausen, Retoriker: Det er en usædvanlig bidsk grundlovstaler han holder her… Meget bidsk, meget aggressiv, og jeg forstår det egentligt ikke, han burde hvile på laurbærbladene og være glad.”

    Naturligvis skal han ikke hvile på laurbærerne. Det er ikke det, politikere er til for.

    Kommentar by Liva — 7. juni 2014 @ 09:48

  26. Skattesvindleren holdt også en grundlovstale:

    http://www.b.dk/politiko/her-er-statsminister-helle-thorning-schmidts-grundlovstale-5.-juni-2014

    Kommentar by Hans Und — 7. juni 2014 @ 16:13

  27. Thorning og hendes ulidelige EU lir, jeg klarer snart ikke mere galskab fra den madammes side. KTD hold en sober og passende tale, det kan haderne naturligvis ikke lide så tyr man til løgne igen såsom Deadlines dårlige tabere. Selv Løkkes tale var fin.

    Kommentar by LarsB — 7. juni 2014 @ 18:24

  28. Udmærket tale, jævnt nede på Jorden, mere Danmark og mindre EU, og så selvfølgelig udtalt fryd over at have trynet svagpisserne Nyrup, Thorning og Wind m. fl. Det sidste er fuldt fortjent og det tjener kun KT-D til ære, at han ikke prøver at stikke det under stolen; det ville nemlig have været hyklerisk.
    Jeg er ikke enig i, at det er så fremragende en ide for DF at gå med i Tyrkiets supportergruppe i EP, men det er en anden historie. DF skal lade være med at gøre sig stuerene for at øge tilslutningen. Så kan det nemlig være lige meget. Se blot på Venstre og Konservative der er blevet en mellemting mellem socialdemokratiet og det radikale venstre, dermed har diskvalificeret sig selv.

    Kommentar by monse — 7. juni 2014 @ 23:31

  29. Nej til EU og ja til EF. Asylshoppere afvises ved grænsen. Kriminelle udlændinge og udlændinge der nasser bør sendes ud af landet, så hurtigt det er muligt.

    Kommentar by Filip — 8. juni 2014 @ 18:15

RSS feed for comments on this post.