28. april 2008

Seminar på Juridisk Institut (AU): “Kan islamiske retsregler indføres i Danmark?”

Det annonceres en af dagene. Kommende arrangement på Juridisk Institut, Aarhus Universitet.

Dato: 4. juni 1429 (2008).

Sharia-ret og dansk ret. Kan islamiske retsregler indføres i Danmark?

Jørgen Bæk Simonsen: Fordele ved muligheden for sharia i dansk ret.

Helmut Schledermann: Tolerance uden retssammenstød. Et forsvar for lighed for loven.

Maja Holmlund: Problemer med sharia i ægteskabsret og børneret.

Jens Jørgen Viuff: Problemer med sharia i arveret.

(Geopoliticus Child Watching the Birth of the New Man, Salvador Dali, 1943)

Opdate.

  • Universiteit van Tilburg – Sharia in Europe (lignende arr. i Holland d. 3. maj; via Islam in Europe).
  • Opdate 6/5-08. Det forlyder fra min kilde, at Aarhus Universitet har droppet seminaret på grund af ‘reaktionerne’.

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/5762/trackback

    69 Comments »

    1. Alene det, at muligheden for indførelsen af Shariaen i Danmark nu skal diskuteres på et offentligt møde på århus Uni. giver måske et praj om en erkendelse af Islamiseringen af Danmark/Europa ?

      Hvis der ingen Islamisering fandt sted var der ingen som helst grund til at tage et sådant afskyeligt emne op og anvende tid og kræfter på dette.

      Det her giver kuldegysninger – for det er jo ikke Marx Brothers der skal optræde, men en seriøs diskussion mellem veluddannede folk, der mener emnet alvorligt, ikke ?

      http://www.6thcolumnagainstjihad.com/preventingIslamEurope_p1.htm

      Kommentar by Vivi Andersen — 28. april 2008 @ 05:01

    2. De to sidste indlæg: Problemer med sharia i ægteskabsret og børneret og problemer med sharia i arveret må være forholdsvis nemme at lave. Indlæget: Tolerance uden retssammenstød. Et forsvar for lighed for loven lægger op til en række pinlige selvmodsigelser, og det kan sagtens blive ufrivilligt morsomt. Det første indlæg: Fordele ved muligheden for sharia i dansk ret må derimod være umuligt at lave, så man forstår de har hyret en kapacitet på emner, der ingenting er.
      Angående billedet: den nye mand på dette billede hedder USA, men jeg forstår, at hvis Dali skulle male det i dag, ville den nye mand nok komme ud et andet sted, og muligvis ikke være glatbarberet uden hovedbeklædning, og ægget ville iøvrigt være et gøgeæg.

      Kommentar by monse — 28. april 2008 @ 05:15

    3. “Et forsvar for lighed for loven lægger op til en række pinlige selvmodsigelser, og det kan sagtens blive ufrivilligt morsomt.”

      Enig, men her er publikum jurister.

      Go’ morgen. Endnu en herlig dag. :-)

      Kommentar by Mette (liberal) — 28. april 2008 @ 05:35

    4. “Enig, men her er publikum jurister. ”
      Lad os håbe de ikke bijobber som praktiserende advokater, for så kan det godt blive et dyrt seminar: “Hvad er Deres honorar, hr. Advokat?” “1000 kr for at besvare 3 spørgsmål.” “Er det ikke lidt pebret?” “Jo, og hvad er Deres 3. spørgsmål?” :-) Jeg lover at være seriøs fremover.

      Kommentar by monse — 28. april 2008 @ 07:06

    5. Danmarks grav graves på livet løs. Det skal åbentbart gerne gå hurtigt.

      Bæk Simonsen er bedemand/graver, og han har vabler i hænderne….

      anti-sharia

      Kommentar by anti-sharia — 28. april 2008 @ 07:31

    6. Det eneste gode, der kan siges om det møde, er at det holdes i Århus. Dermed skulle vi have et referat i Uriasposten at se frem til.

      Kommentar by Crass Børsting — 28. april 2008 @ 07:35

    7. “Kan islamiske retsregler indføres i Danmark?”

      Det er UHYGGELIGT, at man overhovedet kan finde på at tage dette emne alvorligt. Hvad har de gang i i Aarhus?
      Der kan da ikke være tale om veluddannede mennesker, når man bringer noget sådant notorisk nonsens på banen.
      Er det dhimmi-apologeten, Bæk Simonsen, som har fordrejet hovederne på dem?

      Gudgivne love som sharialovgivningen hører hjemme i den mørke middelalder. Det har ingen gang på jord på vore breddegrader.

      I et moderne, sekulært samfund følger man af indlysende årsager kun demokratiskvalgte, menneskeskabte love. Længere er den ikke!

      Kommentar by Johansen — 28. april 2008 @ 08:08

    8. Alene det at en gruppe forskere holder møde på Århus Universistet, hvor de seriøst diskuterer hvordan man bedst indfører sharia i Danmark viser alt om hvor langt ud i moradset dette land er kommet.

      Kommentar by JensH — 28. april 2008 @ 08:08

    9. Man burde istedet diskutere på højt offentligt plan:

      Er islam forenelig med dansk, demokratisk samfund?

      Med basis i Grund- og straffeloven bør der argumenteres ud fra den kolde og klare konstatering, at en religion, der samtidig er lov for muslimerne og dermed politisk, som direkte opfordrer til vold og drab på anderleres troende, IKKE er forenelig med dansk samfund og ved sin overtrædelse af lovene ikke bør findes i Danmark.

      Kommentar by Dansk Realist — 28. april 2008 @ 08:18

    10. “Jørgen Bæk Simonsen: Fordele ved muligheden for sharia i dansk ret.”

      Ærkedhimmien synes at have glemt det nyttige engelske ordsprog:
      “When you dine with the Devil you need a very long spoon”

      Alene det at “fordele” og “sharia” er koblet sammen, burde få alarmklokkerne til at ringe hos alle fornuftige mennesker.

      Sharialovginingen er kvindefjendsk, barbarisk, apartheidlignende, udtryk for et forskruet menneskesyn, etc.

      Shariaen skal afmonteres og erobrings- og ekspansionsideologien islam skal afvises.

      Den modige kvinde, Wafa Sultan er inde på det helt rigtige:

      http://annalyttiger.wordpress.com/2008/04/25/wafa-sultan-i-ddr/

      Kommentar by Johansen — 28. april 2008 @ 09:01

    11. “Overgivelsens anatomi”;

      Call it a cultural surrender. The House of War is slowly—or not so slowly, in Europe’s case—being absorbed into the House of Submission.

      A 2006 Daily Telegraph survey showed that 40 percent of British Muslims wanted sharia in Britain—yet British reporters often write as though only a minuscule minority embraced such views.

      Læs resten hér:
      http://www.city-journal.org/2008/18_2_cultural_jihadists.html

      Kommentar by Ab initio — 28. april 2008 @ 09:19

    12. Svar: NEJ!

      Nyt spørgsmål: Hvor længe skal danskerne og europæerne holdes under fode i deres egne hjem?

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 28. april 2008 @ 10:27

    13. Nyt spørgsmål: Hvornår bliver europæerne smidt ud af Europa?

      Kommentar by Paul — 28. april 2008 @ 10:56

    14. Svar til Paul: Aldrig! Vi vinder eller vi dør.

      Hellere dø stående end at leve på sine knæ.

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 28. april 2008 @ 11:20

    15. 12 RettenTilSelvforsvar

      Helt enig!

      Det bliver over mit lig at krybe for islam.
      Jeg bøjer mig ALDRIG!

      Kommentar by Johansen — 28. april 2008 @ 11:34

    16. Nu skal I være søde ved Jørgen Bæk Simonsen..
      Han arbejder jo ihærdigt på at stille sig i et godt lys hos det primitive sandfolk, for det øger hans chance for at få stillingen han har søgt,som lokal imam i en af de rabiate koranskoler ved grænselandet mellem Afghanistan og Pakistan.
      Bare vent…om 5 år medvirker han på en Al Qaeda video side om side med Bin Laden, hvor han udpeger de bedste bombemål i Danmark..

      Kommentar by Onion — 28. april 2008 @ 11:34

    17. @ Onion
      Om 5 år ser man ham på YouTube få skåret halsen over af de mennesker som han troede var venner. Præcis ligesom da socialisterne, der havde hjulpet revolutionen på vej i Iran, blev straffet for at være vantro, nyttige idioter.

      I mellemtiden kan vi andre forberede os på at slås for vores frihed. Der er flere og flere med samme holdning som Johansen.

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 28. april 2008 @ 12:25

    18. Første skridt er såmænd allerede taget. Det skete forleden dag hvor folketinget vedtog at ratificere EU traktaten. Næste skridt er Euromed, og så har vi Eurabia.

      Vi skal ikke regne med nogen som helst støtte politisk, medierne er allerede faldte til patten, og universitetsverdenen har forlængst underkastet sig. Der er kun klisterbøtte og plakater, blogverdenen og os selv at stole på.

      I Norge går der i øjeblikket en vild diskussion gående ud på at ‘man’ vil have lov til at vifte med ’sit hjemlands’ flag på nationaldagen 17 maj. Det er en udsøgt hån mod det land man har valgt at slå sig ned i, og jeg vil håbe protesten bliver stor og lukker øæjnene op på dem der endnu sover.

      Mette har godt fat i hvad der sker i Norge, hun ved måske mere?

      Kommentar by PeterK — 28. april 2008 @ 12:29

    19. er jeg den eneste, som er en smule i tvivl om, hvorvidt nærværende blogindlæg er satirisk ment – eller om der rent faktisk skal afholdes et sådan arrangement?

      Kommentar by FG — 28. april 2008 @ 12:45

    20. -> #17 FG

      satirisk ment?? Ikke når man kender Jørgen Bæk Simonsen.

      Kommentar by JensH — 28. april 2008 @ 12:54

    21. -> FG

      Jeg håber ved GUD at det er ironisk ment..

      Men jøsses. De originaler. Jeg kan slet ikke udtrykke hvor hissig det gør mig.

      Hvorfor ikke diskutere indianernes love indlemmet i dansk lovgivning? Eller døsstraffen, som den laves i USA? Vi kunne da også tilføje nogle af de gamle Grønlandske love.

      Eller hvad med en indførsel af Englands love? Det kunne da sikket være meget udbytterigt, fx, er der en af dem der siger, at hvis alle unge mænd over 15 (kan ikke huske om det var alderen) ikke øver sig i bueskydning mindst en gang om ugen, så røg de i fængsel…

      Idioti på højtplan.. Så højt plan, at det grænser til den universelle dumhed!

      Hilsen Lisbeth

      Kommentar by Lisbeth — 28. april 2008 @ 13:01

    22. Der er vel lidt problemer i grænsen mellem de sande troende og os almindelige vantro.

      Dertil må vi vel lade arbejdstilsynet vurdere om stenenes størrelse og beskaffenhed ved sædelighedsaktiviteter.

      Også i sager om tyveri vil det givet rejse nogle spørgsmål.

      Skal det være faguddannede kirurger, som assisterer ved strafudmålingen?

      Eller kan man bare bruge en faguddannet slagter ?

      Kommentar by Morten Dreyer — 28. april 2008 @ 13:12

    23. -> 17 Kære FG

      Intet er for vanvittigt i dagens Europa, hver dag sine idiotsager, og indimellem bliver vi solgt til stanglakrids (læs EU) af en demokratisk valgt statsminister (jeg har selv stemt på hans parti), der uhindret og med medieopbakning optræder som diktator og følges i tykt og tyndt af det meste af et tegneseriefolketing, som I andre har valgt.

      Der er godt nok langt mellem oaserne.

      Men her er en af dem. Den irakiske tolk med de to koner skal lade sig skille fra den ene.

      Og dog. Hvad så med alle de andre, der bedriver flerkoneri, og hvem skal betale for de koner og BØRN, som ingen forsørger har. Her er noget for medierne at græde snot over.

      http://politiken.dk/politik/article501109.ece

      I Norge vil der i princippet kunne bedrives flerflageri på 17. mai, om de gør det, ved jeg ikke.

      Men som altid finder jeg det positive frem. På det sidste er jeg begyndt at sige til mig selv, at den dag, hvor jeg skal herfra ikke bliver så tung, som jeg tidligere regnede med.

      Og til ham, der efter ønske fik oplyst mit navn og siden har været aldeles tavs: ved lejlighed vil det være velkomment, hvis du lige ytrer dig for en kort bemærkning for at vise, at du ikke hører til femte kolonnen. Mine fletninger sidder jo allerede godt fast i postkassen, hvis du forstår, hvad jeg mener, hvilket jeg er en anelse urolig for, at du har fuldkomemn på det rene. Og det skal ikke komme an på det da, men alligevel. :-)

      Kommentar by Mette (liberal) — 28. april 2008 @ 13:12

    24. -> FG

      Indlægget er desværre ikke ment i sjov.

      Kommentar by Kim Møller — 28. april 2008 @ 13:57

    25. der er vist lidt tvivl om, hvad jeg mente at dømme efter svarene på mit indlæg (#17).

      lad mig derfor præcisere: er BLOGindlægget satirisk ment?

      (altså således at forstå, at arrangementet IKKE findes, men alene er annonceret/skrevet som en ironisk kommentar til de annoncerede “oplægsholdere”)?

      jeg går selv ud fra, at dette er tilfældet.

      Kommentar by FG — 28. april 2008 @ 13:58

    26. Nu er målet fuldt. Det er en ubærlig tanke, at mine skattekroner går til at aflønne ”alternativt begavede” mennesker som shariaens-fordele-Bæk-Simonsen og vi bør indføre omskæring-light-Tim-Jensen.

      Disse overløbere kæmper for den middelalderkultur som anstændige mennesker, f.eks. Hirsi Ali, Motsaffari, Wafa Sultan, Ibn Waraq og mange, mange andre kæmper hårdt for at neutralisere elelr afskaffe.

      Historiens dom bliver hård, hvis den skal skrives af europæerne. Men de to herrer mener tydeligvis, at historien i fremtiden skal skrives af saracenerne.

      Kommentar by Als — 28. april 2008 @ 14:19

    27. Det er allah brodere mig da en Aarhus historie!

      Kommentar by Slyrgraff — 28. april 2008 @ 14:21

    28. 12 RettenTilSelvforsvar:

      “Hellere dø stående end at leve på sine knæ.”

      og

      Johansen:

      “Helt enig!

      Det bliver over mit lig at krybe for islam.
      Jeg bøjer mig ALDRIG!”
      _

      Jeg er knap så optimistisk. Nedsmeltningen er begyndt. Vi bøjer os dagligt. Hvem tør for eksempel tegne Muhammed uden at være anonym. Islamisterne har sat en skræk i livet på os, og vi har ingen midler til at bekæmpe dem med.

      Kommentar by Pål — 28. april 2008 @ 14:29

    29. -> 28 Pål

      “Islamisterne har sat en skræk i livet på os, og vi har ingen midler til at bekæmpe dem med.”

      Jo, vi har midlerne, men vi er endnu ikke begyndt at bruge dem.

      Politikerne har spillet for højt spil, og de og medierne har ladet strejkerne overdøve Lissabontraktatens ratificering.

      Men, det er en kort frist, de har købt sig. Pensionskasserne har allerede tabt formuer på aktiefald, boligejere er også kommet ud på en glidebane, og højkonjunkturen er ved at ebbe ud. Mange af de yngre årgange kan slet ikke huske landet uden højkonjunktur. Men når det går op for mange, at de har belånt huse og lejligheder for et større beløb, end de kan sælge for, begynder de at knurre.

      Jeg spår, at der ikke er så forfærdelig længe til, at falkeøjerne går i aktion, og mange er nået dertil, at de vil holde deres mund og fryde sig i deres stille sind. Vi er blevet svigtet af alle myndigheder, og det gør man ikke ustraffet i længden.

      Jeg tror, at det var menig 442, der skrev, at almindelig elendighed vil gøre tricket.

      Kommentar by Mette (liberal) — 28. april 2008 @ 14:53

    30. Bare en forsinket aprilsnar.
      Den slags er ikke sjovt, Kim !

      Kommentar by Henrik -patriot — 28. april 2008 @ 16:16

    31. #27. Slyrgraff…
      Det plejer at være fanden selv, der fører nålen, når ens røv skal have en gang “petit point” ;-)

      Bortset fra, at jeg finder det bekymrende, at somme for alvor mener, at sharia skal implementeres i vort lands love, og at det bestemt ikke kan berolige mig, at vi stadig vil være “lige for loven” efter denne menneskeuværdige hybrid af en lov eventuelt er gennemtrumfet… så kender jeg ikke alle de nævnte deltagere i seminaret.. Den med lighed for loven.. den, lighed, forefindes jo ikke i sharia, hvor fanden hytter sine og tager det hele, mens kvinderne kan få en nødtørftig trevl og en tiggerskål :(

      Er alle de involverede i seminariet FOR sharia? Hvis det er tilfældet, skal det vel kun diskuteres, HVORDAN guds love kan implementeres i de (før så)sekulære love og hvorledes disse skal praktiseres.

      Man må ikke håbe det. Ellers skal det vel for pokker da via den lovgivende forsamling før det kan praktiseres? Men det er vist desværre heller ikke nogen garanti :(

      Et par artikler, der viser, at problematikken længe har spøgt…

      http://www.berlingske.dk/article/20030328/danmark/103280469/
      Kamp mod sharia i Danmark Både Dansk Kvindesamfund og en række partier kritiserer, at danske domstole tager hensyn til islamisk arve- og ægteskabslovgivning. Justitsministeren vil undersøge sagen. Af Jesper Termansen Fredag den 28. marts 2003, 22:30

      http://www.berlingske.dk/article/20031101/danmark/111010472/

      Sharia-lov udbredt i Danmark Muslimsk lov styrer muslimske indvandreres familieliv i Danmark. Juridisk ekspert opfordrer til større forståelse for den muslimske retspraksis fra de danske myndigheder. Af Michael Bjerre og Jesper Termansen
      Lørdag den 1. november 2003, 19:30

      Kommentar by +M+ — 28. april 2008 @ 16:34

    32. @ Pål
      Det var ikke et forsøg på at være optimistisk, men et statement om at jeg hellere dør end at leve på mine knæ. Jeg er udmærket klar over at mange andre desværre ser anderledes på dette valg.

      Dog er vi stadig langt i overtal, og det er ikke praktisk muligt at slå 700.000.000 europæere, 300.000.000 amerikanere og 20.000.000 australiere ihjel. Derfor er det helt sikkert, at vi ender i en ekstremt blodig kamp, hvis ikke vores regeringer får styr på sagerne meget, meget hurtigt. Det er simpelthen uundgåeligt, men de spændinger som opstår over alt i den civiliserede verden.
      Hvem der vinder er det ikke til at vide, og hvorvidt Vesten overhoved vil være værd at leve i efterfølgende, selv hvis vi vinder, er det heller ikke til at vide.

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 28. april 2008 @ 17:15

    33. OT: Anders Bøtter (Undskyld Muhammed) har modtaget sit rygklap ved en kønsopdelt ceremoni i Abu Dhabi, hvor man uddelte priser til alle mulige personer der har vist deres kærlighed til profeten. Han ser nu ikke så begejstret ud for det, og vrøvler om ytringsfrihed og dialog. Men bordet fanger, han trak bukserne ned og bøjede sig forover, og nu må han bare bide tænderne sammen…

      kilde: avisen.dk/dansker-vandt-pris-sige-undskyld-280408.aspx

      Kommentar by Mallebrok — 28. april 2008 @ 17:40

    34. Jeg, et ellers fredeligt og tolerant menneske, må nu inkludere Jørgen Bæk Simonsen i gruppen af mine dødsfjender.

      Vi er ved at blive kujoneret ned under gulvbrædderne – flovt og skammeligt!

      Kommentar by fuck'em — 28. april 2008 @ 17:41

    35. […] Kann man in einem europäischen Rechtsstaat das kodifizierte Recht so modifizieren, dass man vor dem Hintergrund des demografischen Wandels auch Elemente des islamischen Scharia-Rechts integrieren kann? Diese Frage wollen am 4. Juni 2008 Juristen der Universität im dänischen Aarhus beantworten. Die Veranstaltung steht unter dem Motto “Scharia-Gesetz und dänisches Recht – Kann islamisches Recht in Dänemark eingeführt werden?”… Über die Möglichkeiten, islamisches Recht in Dänemark einzuführen, sprechen unter anderem die Juristen Jørgen Bæk Simonsen, Helmut Schledermann, Maja Holmlund und Jens Jørgen Viuff (Quelle: Uriasposten 28. April 2008). […]

      Pingback by Juristen-Kongreß soll über Integration von islamischem Recht beraten « Antifa — 28. april 2008 @ 18:38

    36. 29.Mette

      Ingen tvivl om at smalhals-tider vil blive en brat opvågnen for ganske mange.

      Og i søgen efter mulige besparelser vil integrationsudgifterne også komme i søgelyset – for ikke at tale om de årlige donationer af milliarder af euro, som EU sender til de Islamiske Middelhavslande, af hvilke Det Palæstinensiske Selvstyreområde er den største modtager.

      Ikke at forglemme vi også medvirker til pensionsbetaling til 74.000 Palæstinensere, som hver modtager omregnet til kr. 3.580,80 pr. mdr.-
      ydelser, som betales af EU OVEN i de i forvejen store donationer tilområdet .

      Men det bliver IKKE den til enhver tid siddende regering, der vil kaste søgelyet på sådanne områder.

      Det bliver den hårdt beskattede befolkningens opgave.

      ( Mine Svaler er kommet hjem til reden i dag !)

      Kommentar by Vivi Andersen — 28. april 2008 @ 18:53

    37. At indføre islamiske retsregler i Danmark må være creme fraiche guf for den håndfuld mennesker der har bestemt at det islamiske religiøse symbol tørklædet godt må bæres af kvindelige dommere i danske retssale. Forsøg på islamisering af danske institutioner kører i højt gear i øjeblikket.

      Kommentar by Janne — 28. april 2008 @ 20:03

    38. Mit navn er Poul Leo Nielsen alias Saxo-Poul,og jeg mener også,at Danmark og EU skal forsvare sig imod Islam.
      Jeg har på min hjemmeside (www.fornyelsespartiet.dk)under overskriften HÆREN ISLAM skrevet min teori om,hvordan islam fungerer når det erobrer andre lande.
      Det at vide hvem fjenden er,og hvordan HÆREN ISLAM fungerer,burde give os en mulighed for,at forsvare os imod dette angreb.
      Selvfølgelig taber vi til sidst,hvis vi intet gør.
      Det første vi bør gøre,er at lave en liste over alle imamer i Danmark,og deres bopæl,for det er typisk immaner,der udspreder hadet mod os vantro.
      Dernæst bør i danne grupper på 3-5-7 personer,der holder sig løbende informeret om, hvor disse immamer bor.
      Jeg kunne foreslå,at KIM MØLLER var ansvarlig for en vidensbase,hvor disse imformationer blev lagret,eller en anden pålidelig person.

      Det næste der bør gøres,det er,at de små grupper læser bogen,som HELLE MERETE BLIX har skrevet,som hedder MOD MØRKET.

      Der står beskrevet ret meget om det (muslimske broderskab)og deres netværk her i Europa,og ud fra de oplysninger,bør i danne nogle små to eller 3 mands-grupper,og besøge disse “såkaldte kulturforeninger” og skaf jer mest mulig viden om dette netværk.

      Mange krige er tabt på manglende viden om fjenden,og på forkerte informationer om fjenden,så første opgave er, at i skaffer jer så meget viden om fjenden som muligt.Derfor,organiser jer.MEGET VIGTIGT.

      Politikere kan skiftes ud ved næste valg,så måske i bør OVERVEJE,at starte et nyt politisk parti.Da jeg er født i 1945,så er min fortid forbi.

      I øvrigt,så kan mobil-telefoner tage billeder,så i,i hver lille gruppe i danner,så bør i have en billedmager,der har op-øvet en rutine i,at tage billeder med mobil-telefonen.

      Det var begyndelsen på aktiv handling,og hvordan i så skal agere fremover,det må i selv tage stilling til,alt efter jeres informationer.Jeg mener i bør overveje at deltage i offenlige debatter,og måske stille irriterende spørgsmål.Lidt modspil,er bedre end stille-siddende passivitet.

      Min hjemmeside er lidt primitiv,da jeg kun har 7 års skolegang,men jeg vil alligevel anbefale jer,at gå ind på (www.fornyelsespartiet.dk) og læse under overskriften HÆREN ISLAM,for at vurdere min teori om,at det var efter denne militær-strategi,at de 57 muslimske OIC-lande er blevet gjort muslimske.

      Hellere gøre noget,end intet gøre,og (KONKRET VIDEN) er altid et godt udgangs-punkt.HELD og LYKKE med det. M.V.H Saxo-Poul

      Kommentar by poul leo nielsen — 28. april 2008 @ 20:33

    39. -> 34 Vivi

      Jeg ser fortrøstningsfuldt frem til en gedigen økonomisk krise, og jo før jo bedre, det kan slet ikke gå hurtigt nok. Har allerede tabt en masse af mine pensionspenge på børserne i København og London, og da jeg ved, at de store danske pensionskasser holder sig omtrent til de samme papirer, ved jeg også, at de fleste danskere har tabt penge, men bare ikke er klar over det. Nu bliver pensionsmidlerne jo nok mere eller mindre inddraget til tvungen opsparing i “Palæstina” og Marokko, og hvem der ellers lige står og trænger, så måske opdager folk det aldrig, når de overgives til aftægt hos børnene. Hvis ungerne ellers ikke er flygtet til Nord- eller Sydamerika.

      Tænk, svaler, dem har jeg endnu ikke set i år. Men først på aftenen var jeg ved at køre i grøften, da otte svaner strøg lavt hen over mig, og jeg lagde hovedet bagover. Da jeg gik min tur, kom to af dem tilbage. Meget dejligt, udsprungne træer, birk og ask, og en uventet gave fra en helt fremmed dame. Jeg synes, at folk er så usædvanligt søde mod mig i denne tid.

      Kommentar by Mette (liberal) — 28. april 2008 @ 20:44

    40. “Dato: 4. juni 1429 (2008).

      Sharia-ret og dansk ret. Kan islamiske retsregler indføres i Danmark?

      Jørgen Bæk Simonsen: Fordele ved muligheden for sharia i dansk ret.

      Helmut Schledermann: Tolerance uden retssammenstød. Et forsvar for lighed for loven.

      Maja Holmlund: Problemer med sharia i ægteskabsret og børneret.

      Jens Jørgen Viuff: Problemer med sharia i arveret.”

      … er det 1. April???

      Kommentar by Peter Bjørn Perlsø — 29. april 2008 @ 03:48

    41. Jeg tror ikke længere, at vi har moral til at bruge de nødvendige midler. Derfor er underkastelsen evident.
      Islam vil gradvis øge sin indflydelse og gøre særkrav gældende, indtil religionens tilhængere er blevet mange nok til at kræve de vantro smidt ud. Kosovo er modellen, som kan finde anvendelse i det øvrige Europa.

      Kommentar by Pål — 29. april 2008 @ 06:25

    42. 39

      Mette

      Det er altid en fornøjelse at læse om dine, lad mig kalde det, “svale oplevelser” på din landlige hjemegn. Jeg glæder mig til at læse fortsættelsen. Disse oplevelser sat sammen med Kim Møllers dedikerede optagelse af fugle og nu valget af Dali’s maleri med en mand der kommer ud af et æg, får mig til at tænke på fugl Fønix myten. Fugl Fønix er tiltrængt efterhånden.

      Er manden, der træder ud af et æg på maleriet, et symbol på den spirende (nødvendige) modstand mod islamiseringen af Danmark, som klart kommer til udtryk på Uriasposten?

      Kommentar by Janne — 29. april 2008 @ 08:54

    43. -> Poul Leo

      enig, vi skal bare op af sæderne alle sammen. Men problemet med spørgsmål etc. til aviserne, der bliver for det meste sorteret fra i de “korrekte” medier.

      Og sætter man dem i JP, så når de ikke ud til de andre avislæsere (ikke at det ville gøre nogen forskel tænker jeg)

      Det største problem, er ganske rigtigt anonymiteten.

      Og resten af strøtankerne jeg har, må vente med at blive skrevet. Jeg skal til klasse nu…

      Kommentar by Lisbeth — 29. april 2008 @ 09:18

    44. @ Pål
      Kosovo er lille og minder på mange måder om Hitlers overtagelse af Sudeterlandet, det er vor tids Münchenaftale. Både Kosovo og Sudeterlandet små og ligegyldige for den store verden. Men efter evigheders trækken i langdrag endte det trods alt med at de Allierede slog tilbage, af ren og skær selvforsvar.

      Spørgsmålet er ikke om vi ender med at slå igen, for det gør vi uden tvivl. Spørgsmålet er om staterne deltager, eller om det bliver en privat kamp, og hvorvidt vil være stærke nok til at vinde.

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 29. april 2008 @ 09:43

    45. Jeg kan stadig ikke begribe, hvorfor nogen danskere finder på, at stable sådan et taberseminar på benene i Danmark.

      Hvad er det man vil opnå?
      Er man forgabt i shariaens diskrimination af kvinder eller dens brutale afstraffelsesmetoder?

      Er man allerede så underkastet, at man vil plædere for dele af den “blødere” familiesharia?
      Ønsker man at gøre den islamiske lov, shariaen spiselig, så den gradvist kan indføres ala salamimetoden?

      Hvad er det disse islamleflende højtuddannede mennesker vil afvikle i vor menneskeskabte lovgivning?

      Hjælp mig venligst til at forstå, hvordan disse akademikere tænker.
      Jeg er ikke akademiker og sender på en helt anden frekvens!

      Kommentar by Johansen — 29. april 2008 @ 10:36

    46. “Spørgsmålet er ikke om vi ender med at slå igen, for det gør vi uden tvivl. Spørgsmålet er om staterne deltager, eller om det bliver en privat kamp, og hvorvidt vil være stærke nok til at vinde.”

      Islamisterne er voldsparate i en helt anden grad end danskerne, og det kan muligvis blive en hæmsko i forbindelse med en konflikt.

      Kommentar by Paul — 29. april 2008 @ 11:07

    47. Gad vide om overløberen Bæk Simonsen og hans kumpaner også vil plædere for islams lyksageligheder, som beskrevet her?:

      http://www.180grader.dk/nyheder/Kvindedrab_skyller_hen_over_Irak.php

      Hvilken kvindehadsk, formørket ondskabsideologi!

      Kommentar by Johansen — 29. april 2008 @ 11:40

    48. ->45

      Det er en akademisk dyd at kunne distancere sig fra det emne man studererer, så man f. eks. ikke lader tilstræbt objektiv forskning farve af egne holdninger. Dette fortrinlige ideal er imidlertid blevet kørt ud i det ekstreme, så det også anses for gældende i livet udenfor den akademiske ghetto, med den konsekvens at man tager afstand fra værdidomme i almindelighed, og i særdeleshed hvis disse domme anses for usofistikerede – at der findes ‘godt’ og ‘ondt’, og at der eksisterer valgfrihed (hos de ædle vilde) og personlig skyld og ansvar (ditto).

      Derfor vil du ikke se mange akademikere der vil sige at blot det at diskutere shariaens mulighed er uacceptabelt, og på forhånd udelukket, fordi det er en glidebane. Alt er principielt til drøftelse (NB: Dog ikke Dansk Folkepartis værdigrundlag).

      Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 29. april 2008 @ 11:51

    49. Studererer -> studerer

      Kommentar by Lars Findsen På Crack (islamofob) — 29. april 2008 @ 11:53

    50. LFPC: “akademisk dyd at kunne distancere sig fra det emne man studererer”

      Jeg husker stadig med gru, hvorledes mine røde gymnasielærere, alle i SF, kæmpede som vilde. De gik på arbejde for at omvænne os, ikke give os viden.

      NB: Det er ikke mange år siden…

      anti-sharia

      Kommentar by anti-sharia — 29. april 2008 @ 15:40

    51. 46.Poul

      Det er nok en del af det vi kommer til at finde ud af :

      vi ikke kan udholde tanken om at skulle tage metoder og midler i anvendelse som går modsat vores opfattelse af hvad der er, om jeg så må sige, en pæn måde at føre en kamp på.

      Islamisterne tynges ikke af moral og etik.

      Desuden er deres slagmark at finde alle vegne.

      Fra egentlig terrorvirksomhed over, pøj om pøj, at få de Vestlige indvandrerlande til rette ind efter Islamiske normer og regler samt ikke uvæsentligt den økonomiske gren af Jihad`en, der er i sving mod Vesten, gennem bl.a. opkøb af aktier og af virksomheder, medier osv. i Vesten.

      Men det er værd at tænke på, at Europa har aldrig nogensinde været befolket af mennesker der var villig til at underkaste sig for tid og evighed for at undgå konfrontationer.

      Er vi, når det kommer til stykket, mon ret meget anderledes end vores forfædre ?

      ” An Anatomy of Surrender.” af Bruce Bawer.

      http://www.city-journal.org/printable.php?id=2567

      Kommentar by Vivi Andersen — 29. april 2008 @ 17:47

    52. Njae, det var nu ikke pøj pøj jeg mente – men pø om pø.

      Kommentar by Vivi Andersen — 29. april 2008 @ 17:48

    53. -> 42 Janne

      Hej, det er da godt, at du ikke synes, at jeg er tosset, og en skrøne var det da heller ikke. Mens jeg kørte, tænkte jeg endda på noget så prosaisk som matematik men med et guddommeligt touch: fibonacci-tal set i relation til solsikker. Det lærte jeg lidt om for længe siden og havde næsten glemt det.

      Så var det altså, at disse otte store fugle pludselig som et fibonacci-tal svævede ud over mig fra skoven, kridhvide set nedefra men med nogle former, som mindede mig om både svaner og gæs. Det må have været svaner, der havde spist godt. Når jeg tænker efter, tror jeg, at de sidste to (2 er også et fibonacci-tal) i virkeligheden fløj efter de første, det var mig, der var blevet drejet et par gange i mellemtiden, og der var 45 minutter imellem det første “tal“ og det sidste.

      Og da vi nu er ved at udvikle en historie, kan jeg betro dig, at dette skete ved en skov, der hedder Spåkær, og at der var masser af vand, overfyldte bække og en å, der løb livligere end sædvanligt og flød over sine bredder mellem anemonerne.

      Egentlig relateres fibonacci-tal til kaniner, men dem var der ingen af. På stedet siges en dansk sagnhelt at være begravet, folkeviser om ham i Karen Brahes bibliotek, bl.a. om hans pilgrimstur (korstog?) til Rom.

      Vil du, at jeg skal fortsætte? Det er sandt hvert ord og meget typisk for mig. Jeg keder mig aldrig, og det er også sjældent, at jeg er så trist:

      Det var herre Svend Felding,
      han skulle af Danmark ride:
      da gæste han sig en stolt jomfru
      så sildig en aftenstide.

      Så gæste han til en frue hjem,
      en frue over al måde
      Hun lod ham sætte al øverst til bord
      over al den ridderskare

      Hun satte Svend Felding øverst til bord
      over alle ridderskare:
      og alt spurgte hun ham selv ad
      og hveden han kommen vare.

      Hun så alt på hans skjorte,
      var syet med guld hin bedste:
      ”Det er ingen pilgrim,
      Os haver i aften gæst.

      Det er ingen pilgrim
      os haver i aften gæst:
      det er enten kongen af Danmark,
      eller en ud af de bedst.”

      (…)

      ”Jeg haver det alle mine dage hørt,
      de danske mænd er så fromme (tapre, Mette)
      jeg takker Gud Fader i Himmerig,
      her måtte en af dem komme.

      Hør I det, min ædelig herre,
      jeg klager eder af min vånde:
      her er en trold vant i dette land,
      han vil lægge øde mine lande:

      Her er en trold vant i min land,
      han vil min land forøde:
      han vil ikke have anden kost,
      end fruer og jomfruer til føde.”

      Osv. J

      N.B. den skønne vending “og hveden han kommen vare”.

      Kommentar by Mette (liberal) — 29. april 2008 @ 20:16

    54. -> #53 Mette (liberal)

      Først Carsten Hauch digte, og nu gamle folkeviser om den Danske sagnhelt Svend Felding. Ser Allan det indlæg er Uriasposten atter på dagsordenen i et P1 “debatprogram” a la ‘Kaffekoppen’, og så skal vi endnu engang til at hænges ud som mørke højrekræfter, der “opfodrer til mord”.

      Men rart at se du ikke har mistet ‘kampånden’ :-)

      Kommentar by JensH — 29. april 2008 @ 20:35

    55. Har i skrevet til juridsk fakultet i Århus og bedt om et adgangskort til arrangementet?

      Kommentar by PeterK — 30. april 2008 @ 08:55

    56. @55 PeterK
      NEJ.
      MEN, kan nærmeste moske ikke bruges?
      Det er vel den samme prædikken der høres?!

      Kommentar by li — 30. april 2008 @ 09:19

    57. -> li

      Der er nok ikke meget forskel på hvad f.eks JBS og den lokale imam vil sige. DR er i øvrigt begyndt konsekvent at kalde imamer for præster.

      I moskeen hersker islam, men på universitete burde den frie tanke herske. Det er det vi kan gøre opmærksom på ved at møde op.

      Kommentar by PeterK — 30. april 2008 @ 12:29

    58. -> 57 PeterK

      “I moskeen hersker islam, men på universitete burde den frie tanke herske. Det er det vi kan gøre opmærksom på ved at møde op.”

      Ifølge en ung slægtning, der læste jura, findes den frie tanke ikke på jurastudiet. Hun kom med nogle frapperende eksempler, og jeg kan sagtens finde flere. Min kommunikation med advokater er rig på dem.

      Jurister lever af at tilskære virkeligheden, så at den mister virkeligheden og fører sit eget liv. Så kan de overse sagerne. The rest is silence, og det accepterer de fleste af dem.

      Vi andre er også nødt til at acceptere det, skønt vi ved, at det eneste virkelige liv skabes i relationer, der er langt mere komplicerede, end vort retssystem kan overkomme at tage hensyn til.

      Sådan er det hele vejen igennem i en kultur, og det er en af grundene til, at multikulti bringer os ud i disse vanvidsscenarier, hvor den sidste rest af fornuft og vilje til solidaritet på trods må antages at forsvinde ud i den blå luft, og det ene og alene bliver et spørgsmål om den stærkes ret.

      Der er simpelthen grænser for ethvert systemn, og det ved du og jeg for eksempel så udmærket fra vort arbejde. På et tidspunkt bliver de for tunge at danse med, hvis de i for lang tid har udviklet sig vha. praktisk knopskydning. Så må man i tænkeboks og lægge dem om, men man kan ikke lægge et vestligt demokrati om efter islam og sharia, der udgør en ubrydelig enhed.

      Kommentar by Mette (liberal) — 30. april 2008 @ 13:18

    59. -> 54 JensH

      Nej, jeg har ikke mistet kampånden.

      Ser at “Nomos” også har haft fat i Svend Felding. :-)

      Den seneste tid har blot været ualmindelig rig på ualmindeligt mange nederlag for demokratisk tankegang, sund fornuft og almindelig anstændighed. Men det går den rette vej med økonomien: nedad.

      “Banker: Krisen bliver værre
      Af PETER NYHOLM

      Offentliggjort 29.04.08 kl. 22:10

      Stigende priser rammer danskerne hårdere end forventet. Samlet tab på over 800 mio. kr. for de banker, der er kommet med regnskab.

      Krisen i dansk økonomi spidser til, og anden halvdel af 2008 bliver endnu værre.

      Sådan lyder den dystre vurdering fra topcheferne for Danmarks tre største banker oven på de netop offentliggjorte kvartalsregnskaber.

      Krisen ses på bankernes tab på dårlige lån, der i forhold til første kvartal sidste år viser en ændring på 1,2 mia. kr. fra 410 mio. kr. i indtægtsførsler på området til 824 mio. kr. i tab.

      Cheferne fra Danske Bank, Nordea og Jyske Bank frygter alle, at nedkølingen af dansk økonomi bliver hurtigere og mere brutal end ventet: (…)

      Tab på 542 mio. kr.
      Danske Bank ligger på en suveræn førsteplads med tab på udlån for mere end en halv mia. kr. Et tal, der var langt større, end markedet havde ventet og derfor var med til at sende Danske Banks aktie ned med 4,7 pct. efter offentliggørelsen af kvartalsregnskabet tirsdag.

      Danske Bank-direktør Peter Straarup er bekymret over udviklingen i dansk økonomi.

      »Oliepriserne er stigende, prisen på fødevarer er stigende, og der har også været et skred i huspriserne. Vi har grund til at være bekymrede. Derfor har vi afsat lidt ekstra til at dække tab på udlån.«

      Boligejere i risikozonen
      Hos private er det især boligejere, der sidder med to usolgte ejendomme, der har en risiko for at ende i Danske Banks tabs-statistikker. Også erhvervslivets mest udsatte kan udløse tab:”

      http://jp.dk/arkiv/?id=1330970&eceExpr=banker%20krisen%20bliver%20værre&eceArchive=o

      Ang. Allan og de tvangspåduttede medier kommer der vel en tid, hvor vi går over til at citere de islandske sagaer, fx det gode gamle “Han stod så godt for hug”, der ikke har noget med gyldne snit at gøre.

      Ak, hvor meget hellere ville jeg ikke beskæftige mig med de bløde værdier og som Vivi glæde mig over, at svalerne er kommet tilbage. Det hører til livets mirakler, som findes overalt, blot man ser efter.

      Kommentar by Mette (liberal) — 30. april 2008 @ 13:43

    60. -> #59 Mette (liberal)

      Ja, jeg måtte lige lave en google-search for at komme i tanke om hvem Svend Felding var, og Nomos havde ganske rigtigt haft fat i ham :-)

      jeg har læst indlæggene i denne tråd, og jeg formoder du ønsker en økonomisk krise som følge af -som Vivi skriver- at “smalhals-tider vil blive en brat opvågnen for ganske mange”, og at det skulle så få Danskerne til at gøre op med Lissabontraktaten og multikulturen. Den tror jeg ikke på må jeg indrømme. Det kan umuligt blive så slemt i de 6-7 år der gik efter kartoffelkuren i 1987, hvor både arbejdsløsheden og tvangsaktionerne, (folk flyttede ud af deres huse om natten), nærmest eksploderede og steg med raket-fart år for år.
      Danmark har idag en langt sundere økonomi end dengang, og selvom vi skulle ryge ind i en sådan recession bliver der ikke noget ’stort opgør’. Danskerne vil ligesom dengang ’skutte sig’, men så ellers indrette sig på tingenes tilstand.

      Nej, det er ikke en recession der skal til at få Danskerne til ‘at vågne op’. Så tror jeg personligt mere på, at et sammenbrud for multikulturalismen i Sverige eller UK vil gøre det indtryk der skal til for at stoppe afviklingen af den Danske nationalstat og kulturarv. Med et sådant ’sammenbrud’ mener jeg ikke borgerkrig, men at sociale/etniske/religiøse uroligheder til sidst fører til, at et af landenes regeringer indrønmmer åbent, (evt. en ny Tory-regering i UK), at multikulturalismen er brudt sammen, og at den istedet har skabt et ‘apartheid-samfund’, (der er faktisk Britiske medier der bruger det ‘billede’ eller ligning). Hvis det selvsamme land så begynder at føre en ny politik der sigter på at ‘demontere’ multikulturalismen, så vil det være meget svært for dens fortalere herhjemme at argumentere for at ’so ein ding müssen wir auch haben’.

      Kommentar by JensH — 30. april 2008 @ 14:06

    61. -> 60 JensH

      Jeg forestiller mig problemer af langt større format end Kartoffelkuren og af forskellig art. Desuden forestiller jeg mig et EU, der sætter sig på energiressourcerne, blander sig i arbejdsmarkedsmekanismerne og meget andet, så at der breder sig en psykisk inflation, stor usikkerhed og manglende tro på myndigheder. Samt kollaps i flere sammenhænge.

      Politiet fungerer allerede dårligt og forsømmer alt for meget. Der bliver brug for forsvaret, når der kommer nye store optøjer, det så vi sidst. Men forsvaret oplever i øjeblikket en så stor udvandring, at man forudser, at vi om 4-5 år ikke vil kunne klare de udenlandske engagementer.

      Det er alment kendt, at menneskers trivsel afhænger af deres indflydelse på egne forhold eller i det mindste deres tro på indflydelse og en ikke alt for lang kommandovej. I det spil vil meget blive forandret i et lille land som Danmark, tror jeg.

      Har siddet med min selvangivelse i aften. Jeg kunne nemt snyde, men gør det ikke. På den anden side finder jeg det fuldkommen urimeligt, hvad jeg skal betale i skat, alene i ejendomsskatter. Især når jeg tænker på, hvordan mennesker, der ikke løfter en finger til det fælles bedste, dræner de offentlige kasser. Hvor lang tid vil vi blive ved med at være solidariske? Min solidaritet rækker ikke til hele verden.

      Kommentar by Mette (liberal) — 30. april 2008 @ 22:07

    62. -> #61 Mette (liberal)

      “hvordan mennesker, der ikke løfter en finger til det fælles bedste, dræner de offentlige kasser. Hvor lang tid vil vi blive ved med at være solidariske?”

      Du har vist aldrig hørt om “velfærdskoalitionen”?? Den består af det flertal af Danskere, som har deres udkomme af den offentlige sektor, enten i form af overførselsindkomster eller ansættelse. Dette flertal vil til enhver tid mene vi bør have en ’solidarisk velfærdsstat’, og selvom jeg også føler, at jeg bliver flået i skat, (betaler selv top-skat), så må jeg jo nok indstille mig på, at jeg og lidelsesfæller til enhver vil blive ’stemt ned’, hvis vi grundliggende ønskede at lave om på tingenes tilstand.

      Det der selvfølgelig kan undermininere viljen til at betale til velfærdsstaten mere bredt er, hvis vi får en udvikling mod yderligere opsplitning i paralell-samfund, og hvor ydelserne i høj grad går til en bestemt gruppe. Al erfaring viser nemlig, at viljen til at betale til en sådan kostbar velfærdsstat i høj grad forekommer i homogene samfund.

      Dit scenarie om bl.a. EU der sætter sig på energiressourcerne ved jeg ikke hvor du har fra,(??), men det lyder temmelig uhyggeligt, og jeg håber da ikke det går så galt. Der er da trods alt også opmuntringer når det drejer sig om at standse EU’s erodering af nationalstaterne:

      http://euobserver.com/9/26051

      Nu tror jeg naturligvis ikke, at et Irsk ‘Nej’ til EU-traktaten kan få ‘læsset til at vælte’. Det kunne ikke engang et ‘Nej’ i kernelande som Frankrig og Holland. Et lille land som Irland får ikke lov at stoppe Lissabon-traktaten. Men det sender da i det mindste et kraftigt signal til de europæiske politikere om, at der er visse grænser for hvor langt de kan gå i afviklingen af nationalstaterne. Men endnu vigtigere , så sender det også et kraftigt signal til alle Europæere som er skeptiske overfor EU-udviklingen.

      Kommentar by JensH — 1. maj 2008 @ 05:54

    63. -> 62 JensH

      Du har ret. Jo større den offentlige sektor bliver, jo vanskeligere bliver det at ændre på forholdene, og trods løfter om det modsatte er den også vokset under Fogh. I øjeblikket virker det som en ubønhørlig naturlov.

      I anledning af 1. Maj skal du få en af mine yndlingshistorier, den om min mand, der netop havde solgt et stort it-system til en af landets største kommuner. Bagefter var der lidt social snak alene med kommunaldirektøren, og de havde da bevæget sig ud på et gangareal, hvor de havde udsigt ned gennem rådhuset i flere etager. Min mand spurgte i fortrolighed kommunaldirektøren, hvorfor han havde valgt den dårligste af to løsningsmuligheder, eftersom den bedste havde budt på store personalemæssige besparelser. Kommunaldirektøren, der åbenbart ikke ville have siddende på sig., at han var dum, men på den anden side var en god socialdemokrat, slog ud med hænderne nedover etagerne og stillede modspørgsmålet: “Hvad skulle jeg så gøre med alle de idioter?”

      Der er meget at ærgre sig over fra kommunal side. Jeg er fx nødt til at være medlem af en meget dyr grundejerforening, der holder til i et bakket morænelandskab, som vel at mærke ligger i byzonen om end lidt yderligt. Nogle af os bor på keramisk ler og andre i en gammel smeltevandsdal med sand og kraftigt vandførende lag, 30 meter fra mit hus, støder man på grundvandet i 70 centimeters dybde, og mit ler bevæger sig afhængigt af nedbørsmængden ud og ind som en svamp. Jeg har en stor kælder og er efterhånden oppe på fire store dræn og lykkes med at holde den tør, hvor der i starten kunne stå op til en halv meter vand, og Falck med pumper var tilbagevendende gæster, fordi kommunen havde godkendt en elendig byggemodning.

      Naboerne på de laveste områder har opgivet og flere kældre er blevet muret til. Vi har flere tønder privat fællesareal og et vejnet bestående af både grusveje, flisebelagte fortove og asfalterede veje, der arbejder med naturelementerne. Da problemerne tårnede sig op, var kommunen ikke sen til at udnævne vejnettet til privat. Hundedyrt som det var at anlægge og er at vedligeholde og forsyne med et nødvendigt kontraktforhold om privat snerydning, hvad enten det er aktuelt eller ej. Men vi betaler da det samme i skat som alle dem, der bor ved kommunale veje og får dem anlagt, vedligeholdt og ryddet for sne uden ekstrabetaling.

      På et tidspunkt var kommunen tæt på at give tilladelse til at fælde en mindre skov ovenfor vort kvarter, og jeg skrev da til den og gjorde opmærksom på, at hvis de fjernede alle de store træer, ville vandet fra de højere liggende lag komme væltende nedover os andre. Det indså de rigtigheden af, men så langt tænkte de ikke selv. Senere lavede de et andet nummer, som jeg ikke kan fortælle om, men som var meget værre, og som viser, at det er de dummeste af de dummeste, der arbejder for vores tekniske forvaltning. Man skulle jo nødigt ansætte nogen, der var klogere end en selv. Den tekniske direktør ses hyppigt beruset efter frokosttid, og kommunaldirektøren var førhen med svømmende øjne klokken ti om formiddagen, men måtte dog gå til sidst, skønt socialdemokraterne kæmpede hårdt for ham.

      Sådan er der meget, der er elendigt indenfor det offentlige, og mange har taget konsekvenserne på forskellig vis. En million danskere har fx fået en forsikring, så at de kan komme på privathospitaler og udenom det offentlige sygehussystem. Det er også en uholdbar situation, men den vej det går.

      Kan du se nogen som helst grund til, at opsplitningen i parallelsamfund ikke skulle fortsætte? Jeg kan ikke, og mange mennesker har efterhånden dårlige erfaringer med det. Erfaringerne går både på den daglige irritation og på decideret ubehagelige og skræmmende oplevelser. Jeg røg ind i en af de irriterende i forgårs, da jeg var i Århus. Kørte lidt længe rundt i et parkeringshus, før jeg fandt en plads og småløb derefter nedad strøget og var for sent på den til mit møde. Undervejs passerede jeg en galning eller stærkt påvirket person, en af urafrikansk oprindelse, som gik og sang, slingrede og øjensynligt havde et handicap med det ene ben. Jeg tænkte, at det kunne være en af de ødelagte krigsveteraner, som socialrådgivere siger, går rundt som tikkende bomber. Jeg passerede ham i stor fart og drejede nedad en sidegade, gik igennem en stor tung egetræsdør af den slags, der lukker sig selv, og fortsatte op på mezzaninen, hvor elevatoren findes. Det er et gammelt og specielt byggeri, tidligere et hotel og med granit og marmorbelægning. På mezzaninen besluttede jeg at unde mig selv en tur med elevatoren og trykkede på knappen og slappede af et splitsekund.

      Indtil jeg opdagede, at den uhyggelige mand stod en halv meter bag mig og smilede med det der hykleriske klæbrige smil, som nogle små børn undertiden bruger, når de godt ved, at de har været på gale veje. Han må have speedet gevaldigt op og være smuttet gennem døren, inden den lukkede, havde været stille som en panter. Jeg ved, at jeg kan høre lyde, som de færreste kan høre, og jeg havde alligevel ikke hørt ham. Jeg ville gerne have set mit eget ansigt der i det tomme rum, men jeg husker, at jeg – inden jeg havde tænkt mig om – fik sendt ham et blik, der var minus 50 grader. Intet på denne jord skulle have fået mig ind i elevatoren samme med ham, den er højst beregnet til 1½ person, og om der så havde været plads til 100, havde jeg heller ikke gjort det. Så op ad trappen i fuld fart til femte sal, røg fru Mette. Da jeg gik nedad igen, så jeg en ung pige der stod og gispede halvvejs oppe. Måske havde “panteren” da taget fast ophold i elevatoren, og hun havde besluttet, at hun hellere ville være “racist“. J

      Som jeg opfatter det, handler politik efterhånden direkte eller indirekte mest af alt om adgangen til energi, og jeg kan ikke forestille mig andet, end at EU-politikken vil lægge sig tungt på det, og at den fælles udenrigspolitik først og fremmeste vil sigte på at skaffe tilstrækkeligt med energiressourcer og råde over dem, der allerede findes. Mens dem, der råder over ressourcerne i Mellemøsten og Afrika, vil kræve adgang til EU i stedet. Hvorfor skulle de ikke gøre det?

      Kommentar by Mette (liberal) — 1. maj 2008 @ 10:41

    64. -> #63 Mette (liberal)

      Da jeg sad og læste første del af dit indlæg fandt jeg pludselig ud af, at jeg sad og fløjtede “Ih, hvor det kommunalt…” :-) Men man kan virkelig engang imellem korse sig over de idiotiske ting der foregår i kommunalt regi, og dine eksempler er jo desværre ikke isolerede tilfælde. Overhovedet ikke.

      Jeg er enig med dig i, at der i disse år sker en yderligere opsplitning af det Danske samfund, (uhyggelig historie med denne Afrikaner), og private syge-forsikringer er et glimrende eksempel, da sundhed er et af velfærdsstatens kerneydelser, (som privat-ansat har jeg selv privat-forsikring). Det er klart, at hvis støtten til at finansiere et sådant kerneområde bliver undermineret, så ser det generelt ikke godt ud for velfærdsstats-tankegangen. Men inden vi helt afskriver den er det måske lige værd at huske, at Dansk politik i disse år er kendetegnet ved en ‘konkurrence’ mellemn partierne om hvem der vil poste flest (nye) milliarder i velfærdsstaten. Så det vel ikke sådan, at den står lige foran et kollaps, trods alt.

      Hvis adgangen til energi er den afgørende for international politik, så forklarer det da i det mindste hvorfor alle Europæiske politkere lefler sådan for den arabiske verden.

      Forresten, såvidt jeg husker fra en tidligere debat, så holder du -ligesom jeg- berlingske Weekendavis?? I så fald, så er der et par interessante artikler jeg vil henlede din opmærksomhed på. Den ene er i tilægget ‘IDEER’, og er af Mehmet ümit Necef, som skriver om ny forskning inden for feltet ‘Æresdrab’. Den andet er i tilægget ‘Bøger’, og er et interview med Jacob Ludvigsen om arven fra 1968.

      Kommentar by JensH — 1. maj 2008 @ 12:42

    65. -> 64 JensH

      Nej sundhedssektoren står trods alt ikke foran en kollaps, skønt man godt kan få det indtryk, når man følger med i disse ugers medienyt. Privathospitalerne snylter på det offentlige sygehusvæsen, fordi mange har job begge steder. Det er vel efterhånden ganske almindeligt, at privatansatte får indflettet i deres kontrakter, at firmaet betaler evt. indlæggelse på privathospitaler. Jeg har tidligere været meget imod privathospitaler, fordi jeg helst ser, at alle får den samme gode behandling, når de er syge. Men efter i 2003 at have været indlagt på en seks-sengs stue på et offentligt hospital er jeg blevet mindre idealistisk.

      Det er rigtigt, at jeg i perioder holder Weekendavisen, som jeg er begejstret for. Men jeg kan ikke overkomme at læse den konstant og har været nødt til at vælge i øjeblikket. Ville gerne have læst artiklen om “æresdrab”, som du henviser til. Skal prøve at finde den på nettet.

      Hvis Kim Møller havde gået tur i den nyudsprungne og helt vidunderlige bøgeskov ikke langt herfra i aftes, ville han have kunnet få et billede af en flagspætte, i hvert fald hørte jeg den tydeligt og faldt ellers i staver over en klynge kodriver, Jomfru Marias nøgleknippe, som de kaldes på gl. dansk, og som jeg aldrig har set før på mine sædvanlge gåture, hvor andre sjældent kommer til fods. Ved hjemkomsten slog jeg op i en bog, dvs. den faldt op af sig selv på omtalen af kodriver, skønt jeg ikke tidligere havde haft et “ærinde” på den side. Sådan er det i perioder her i huset, og det passede fint ind i forårsaftenens trylleri. Kodriver brugtes for øvrigt i meget gamle dage til at sætte en pikant smag på mjød.

      Kommentar by Mette (liberal) — 2. maj 2008 @ 13:18

    66. -> #65 Mette (liberal)

      “Kodriver brugtes for øvrigt i meget gamle dage til at sætte en pikant smag på mjød.”

      Og så er der nogen der ligefrem “taler om de gode gamle dage” :-)

      Kommentar by JensH — 2. maj 2008 @ 13:27

    67. JensH

      Jeg har kun smagt mjød på vikingemarkedet på Moesgaard. Nede på stranden. Det var vældig sødt. :-)

      Kommentar by Mette (liberal) — 2. maj 2008 @ 13:44

    68. -> 67 Mette (liberal)

      Du skrev i indlæg #65:

      “Ville gerne have læst artiklen om “æresdrab”, som du henviser til.”

      Der faktisk en debattør ved navn ‘Kasper D Øbakke’, som har kopieret hele Kultursociolog Mehmet Ümit Necefs artikel om æresdrab ned i en debat-tråd ovre på Information.dk:

      http://www.information.dk/158639

      Kasper D Øbakkes kopiering af artiklen kommer nederst i tråden.

      Kommentar by JensH — 2. maj 2008 @ 18:37

    69. Hold da op !

      Jeg er da helt mundlam efter at have læst alt det her..

      Kommentar by Flagspætte — 23. januar 2010 @ 03:07

    RSS feed for comments on this post.

    Leave a comment

    Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper