29. juni 2014

Afghanske Geeti Amiri: Hvis integration kun handler om at blive ’så dansk som muligt’, så står vi af…

Interview med afghanske Geeti Amiri i Berlingske. Avisen fanger det ikke, men når hun plæderer for et Danmark uden dansk kultur, så virker det hult hun samtidig betegner Ahmed Akkari som ‘konvertitten’ (Læs: frafalden), fordi han spiser flæskesvær. Bemærk hvorledes hun på samme måde anerkender at hun ikke selv er ‘den Perfekte Muslim’, men samtidig hævder at hun blot er muslim, ikke en såkaldt ‘moderat muslim’. Hun er alt det hun hader, og den manglende selverkendelse gør at hun i det lange stræk bidrager til islamiseringen af Danmark. Med eller uden kandidatgrad i statskundskab. Fra Berlingske – ‘Jeg findes slet ikke’.

“‘Præmieperker’, siger hun om sig selv. 24-årige dansk-afghanske Geeti Amiri læser statskundskab på Syddansk Universitet og går op i samfundsdebatten. …

‘Det er sjovt, at danskere bruger begrebet ‘præmieperker’ som noget positivt. For os, der er perkere, er det sådan lidt suspekt. Som om man har solgt ud og har ladet sig assimilere, som om man er blevet lige lovlig dansk. Hvorimod hvis du blot siger perker, er alle enige om, at så er du bare ghettoperker. Der findes så mange begreber omkring at være to-sproglig eller to-kulturel, at jeg ofte tænker: Okay, er det ikke efterhånden ret umuligt at få lov bare at være mig? Det er ydersynspunkter, der dikterer debatten. Derfor kan stort set ingen af os, som den handler om, genkende os selv i integrationsdebatten.«

Hvad er det, du ikke kan genkende dig selv i?

‘Enten reduceres danskheden til et spørgsmål om halalkød eller ej. Eller også reduceres det at have etnisk kulturelle, islamiske rødder til, om man går man tørklæde eller ej. Alt koges ned til laveste forståelsesramme for, hvad det vil sige at være udlænding, hvad det vil sige at være muslim.’

Hvad gør det ved dig?

‘Det gør mig vred. Det får mig til at udtrykke min forargelse over at blive behandlet så stereotypt og forvrængende. Men enormt mange trækker sig desværre ind i sig selv og tænker, at hvis danskerne går så meget op i halal eller ej, så er det for småligt for mig, så gider jeg slet ikke deltage. Sådan tænker mange danske muslimer.

(Geeti Amiri på Facebook)

‘… Integrationsdebatten er reduceret til kun at handle om at opstille krav om, at folk skal agere så dansk som muligt, hvad det så end er. Det får de berørte folk til at stå af, kan jeg forsikre om. Det er jo ikke godt, at et samfund er fuldstændig ensrettet og ensformigt, og det er det, højrefløjen sidder og argumenterer for. Vi skal se ens ud, spise ens, have ens overbevisning. Og det er det samme, der kommer fra de, der mener, vi skal have sharialov. Men det er i begge tilfælde små grupper. Det er simpelthen så forsvindende få, der mener, vi skal have et lovreligiøst samfund.’

Men er du ikke bare den oplyste, privilegerede nydansker, der taler?

‘Mine forældre kom hertil fra Kabul i 1994 som flygtninge fra Afghanistan. … Jeg har forsørget mig selv, fordi min familie ikke havde råd til det. Det er en selvstændighed, der kræver opgør. Det har jo ikke været gnidningsfrit. Hverken at flytte hjemmefra, droppe ud af gymnasiet, arbejde i en etnisk dansk blomsterbutik, selv vælge sin partner. … Jeg findes slet ikke i debatten. Jeg er ikke Fatima fra en familie med nogle dybe problemer og udbredt social kontrol. Jeg er ikke Hizb ut-Tahrir, jeg er heller ikke konvertitten, der ender med at sidde i Dansk Folkeparti og spise flæskesvær. Jeg er, hvor de fleste befinder sig.’

[…]

… vi taler hele tiden om en meget lille procentdel, der får lov til at dominere det hele. Og det er helt forkert. Jeg er jo også muslim. Jeg vil ikke engang godtage, at jeg skulle være en moderat muslim. Nej, jeg er muslim. Punktum. Jeg går ikke med tørklæde, og min fortolkning er ikke hverken usædvanlig eller mere anderledes end de fleste muslimers. I debatten kan jeg jo forstå, at det er umuligt at være afghansk, dansk muslim, som jeg er det, for det er jo noget helt andet og meget mere fundamentalistisk, end jeg er, hedder det. Men nej, det er det ikke. Der er ingen patenter. Der er imidlertid en masse fra både den ene og den anden lejr, der har stor interesse i at dæmonisere hinanden.

Hvis nu DFs værdiordfører, Pia Kjærsgaard, sad her, så ville hun sige, at hun ikke er uenig med dig, det hun og hendes parti er imod, er ikke dig, men parallelsamfundet.

‘Så spørger jeg bare, hvorfor tror I, at de parallelsamfund eksisterer? … bør vi ikke bare sige, at når der eksisterer parallelsamfund, så er det fordi vi ikke har været gode nok til at byde folk ind i det her samfund? Det sker ikke ved, at man giver dem en lejlighed og henter og bringer deres børn i taxi, når de skal i skole, og man til sidst har frataget folk eget ansvar og forældreopgave. …’

[…]

Så er det vel også godt, at der kommer folk som Hassan og Ahmed Akkari og blotlægger tingene?

‘Hver eneste gang Akkari er ude at sige noget, så skriver samtlige medier om ham. Eller Yahya Hassan. Og jeg tænker, hallo, hallo, vi er altså andre, faktisk er det ret mange andre. … Og Akkari er bare en klaphat. Han er det klareste eksempel på, når en dreng føler sig rodløs og i identitetskrise. … Det er identitetskriser. Jeg havde den da også som 17-årig. Hvad er jeg? Hvem er jeg? Alle os, der sidder mellem Akkaris første position og så den anden, som han nu i sin fortrydelse over islamismen indtager, vi kigger på ham og siger til hinanden: Hvorfor? Hvad skulle vi ud i alt det her for? Bare fordi manden selv er i krise. Der må man jo sige til Akkari, at hvad der er sket, er summen af hans egne handlinger. Der er så bare nogle, der har en enorm politisk interesse i at anvende ham som posterboy for deres politiske agenda.’

[…]

‘Hvem siger, vi ikke gør op med det? Hver evig eneste gang nogen siger noget, der tager mig til indtægt for en islamiserende holdning eller værdi, så siger jeg det straks imod. Folk glemmer jo, hvor mange kampe, såkaldt ‘moderate muslimer’, hvis vi skal bruge begrebet, tager hver dag. Med både danskere, der tiltror os holdninger og værdier, vi ikke har, men i endnu højere grad med muslimer, der tror, de kan tage os til indtægt for deres egne forvrængede forestillinger. Jeg har altid nægtet at gå over på den anden side af gaden her på Nørrebro, hvis der kommer perkerdrenge, der siger, at min kjole er for kort. Det er også at tage kampen op. Rigtig mange unge nydanske kvinder lever et frit liv, fordi de hver dag kæmper for det. Det skal man ikke tage fejl af. På Syddansk er der drenge, der går i sådan nogle mellemøstlige klædedragter og forlader forelæsningerne for at bede og synes, at man selv skal gøre det samme. Nej, din idiot, det er ikke det, islam vil. Du skal ikke afbryde din undervisning og blive dummere, fordi du skal bede. Du kan læse forsinkede bønner, min ven. Og der er altså nogle, både drenge og piger, der siger fra der. … Havde vi brug for Yahya? Det kan diskuteres. Har vi brug for, at sådan nogle som mig og andre unge kommer ud og siger: ‘Hey, jeg er måske hverken den Perfekte Muslim eller den Gode Dansker, men jeg prøver på at være et ordentligt menneske og bidrage til fællesskabet’?'”

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/57700/trackback

28 Comments »

  1. Forunderligt, hvordan medierne er i stand til at finde de enkeltstående eksempler. Og dem skal vi så se som værende udtryk for flertallet af muslimerne.

    Det er anderledes svært at finde muslimer iblandt de nyudsprungne studenter i disse billedserier
    http://www.sn.dk/rudersdal/se-billederne-de-smukke-studenter-fra-birkeroed/artikel/417563

    http://www.sn.dk/faxe/studenternes-skinnende-smil/artikel/417626

    http://www.sn.dk/frederikssund/se-billederne-her-er-de-glade-studenter/artikel/417552

    http://www.sn.dk/furesoe/se-billederne-skyhoej-studenterglaede/artikel/417558

    Kommentar by tavsen — 29. juni 2014 @ 13:00

  2. “Enten reduceres danskheden til et spørgsmål om halalkød eller ej. Eller også reduceres det at have etnisk kulturelle, islamiske rødder til, om man går man tørklæde eller ej. Alt koges ned til laveste forståelsesramme…”

    Nu vækker jeg sikkert et ramaskrig, men her er jeg faktisk enig. Alt, alt for mange ellers venlige danskere er tilbøjelige til at “koge danskheden ned” til kun at handle om mode og gastronomi. I kender dem sikkert selv:

    “Jeg er ligeglad med, hvem de er, og de skal have lov til at være her. Men de skal fand’me opføre sig ordentligt. Ellers er det ud!”

    Faktisk er denne opfattelse af danskheden en hån mod danskerne. Vi er ikke blot en nation af tilfældige mennesker, der forstår at opføre sig ordentligt. Vi er et FOLK – hvilket er forudsætningen for at noget overhovedet kan være “danskhed”.

    Den med blomsterne, der hellere bare vil blomstre fremfor at kæmpe med de andre blomster om “en plads i solen”, er faktisk god, selvom jeg ikke tror, at det var det, der var tiltænkt.

    Kommentar by Arne Torp — 29. juni 2014 @ 14:23

  3. Evolution gør at planter i høj grad konkurrerer med “naboen” i forsøg på at overleve og bringe arten videre med stærkere egenskaber.

    Det er løgn når hun siger “den blomstrer bare” som om det er det eneste den har lært.

    Kommentar by k.m. — 29. juni 2014 @ 14:31

  4. Geeti Amiri: “hvis danskerne går så meget op i halal eller ej, så er det for småligt for mig, så gider jeg slet ikke deltage. Sådan tænker mange danske muslimer.”

    Et forbløffende udsagn for enhver med en basisfornemmelse for logik.

    Hvis muslimer tænker sådan kan de logisk set ikke være muslimer (“gide at deltage” i islam) da det naturligvis er muslimer der går op i halal eller ej. Det som ikke-muslimske danskere går op i er at slippe for at blive påtvunget dette skel (halal/haram) som har en splittende og ekskluderende effekt på et samfund.

    Amiris udsagn demonstrerer et særtræk ved den måde ikke så få fra den muslimske verden argumenterer på: en tilsyneladende manglende evne til selvrefleksion – til at se sig selv udefra. Man ser kun ud ad, ikke ind ad. Derfor overser man konstant sig selv.

    Det kunne være interessant at få at vide om der findes et islamisk samvittighedsbegreb?

    I oldkristen tid udviklede man et samvittighedsbegreb som opfordrede til intens selvrefleksion som vejen til at blive et bedre menneske. Det har lige siden været en fremherskende praksis i kristne samfund at når der er noget galt så skal man se ind ad og holde dom – ikke over andre – men over sig selv. Man skal erkende og bekende sin skyld (skrifte) når man har gjort noget forkert. Det hjælper alt sammen til at styrke selvrefleksion og bevidstheden om egen fejlbarlighed.

    Det er en del af hvad der er fulgt med opfattelsen af gudsforholdet som inderligt og personligt snarere end lovbestemt. Man dropper den ydre domstol og de drakoniske straffe og installerer til erstatning en indre dommer i form af sjælens samtale med Gud…

    Dette har medført at selvrefleksion er blevet udbredt i alle samfundslag. Denne praksis er en nødvendig forudsætning for den måde vores samfund fungerer på. Det er baseret på at folk i dagligdagen holder dom over sig selv og derfor samler affald op (i direkte og overført betydning) og behandler andre pænt.

    Selvrefleksion og personlig samvittighed er så integreret i vores livsform at vi har svært ved at forstå at den ikke er det i andre kulturer. Vi har svært ved at forestille sig hvordan man kan leve et helt liv uden selvrefleksion – uden evnen til at se sig selv i et spejl i etisk forstand. Måske uden at kunne føle skyld eller ansvar for noget man gør. Men her kan der være en nøgle til at forstå hvorfor Amiri er så “selvblind” i sit indlæg.

    Kommentar by M — 29. juni 2014 @ 14:49

  5. Geeti Amiri: Hvis du læser dette så er her en opfordring:

    Hvis du bliver i tvivl om hvem du selv er så er det ikke sikkert det skyldes at du har del i to kulturer. Det kan også skyldes at du ikke har set dybt nok ind i din sjæl endnu.

    Prøv denne øvelse: Tag et spejl, se ind i dine egne øjne og spørg:

    “Hvem er jeg inderst inde? Længere inde end jeg nogen sinde har gået før? Hvem er jeg hvis jeg spørger helt uden at svare ud fra hvad mine forældre eller skolen eller religionen eller staten eller universitetet har lært mig? Hvis jeg blot lytter uden i forvejen at sætte grænser for hvad jeg “må” høre? Hvem er jeg i dybet af min sjæl? Hvad vil jeg virkelig? Og hvad vil jeg ikke?”

    Hvis du tror på Gud så kan du spørge Gud om det. Ikke Gud som andre har lært dig han er. Men den Gud som din sjæl selv kan høre. Måske siger han ikke det andre har sagt han skal sige.

    Det gør du måske heller ikke. Kun du selv kan finde ud af det. Prøv. Når du er alene så ingen afbryder dig. Tænd et levende lys ved siden af spejlet og lyt til dig selv.

    Når du skriver denne artikel er det vel fordi du søger et svar. Her er et fra en dansker der ønsker at alle må finde sig selv.

    Kommentar by M — 29. juni 2014 @ 14:54

  6. Jeg har ikke læst artiklen i Berlingske.

    Men jeg føler mig overbevidst om, at den dygtige journalist med formentligt fire års uddannelse bag sig, på et eller andet tidspunkt stiller det oplagte spørgsmål; hvordan vil hun bruge sin nyerhvervede uddannelse til at hjælpe med opbygningen af et demokratisk og multikulturelt afghanistan?

    For når nu det at blive dansker er en så uhyrlig tanke for hende, selvom hendes familie åbenbart ikke har noget problem med den danske velstand, så må vi vel forvente at hun er på vej hjem til afghanistan for at bidrage?

    Kommentar by Superman — 29. juni 2014 @ 15:01

  7. Hvor i den muhammedanske verden får danskerne socialhjælp
    med meget mere ?
    OG hvorfor får muhammedanerne danskernes penge ?
    F.eks. tjent på svin og øl ?

    Kommentar by Pk — 29. juni 2014 @ 15:02

  8. Det største problem med muslimers tilstedeværelse i Danmark – og den primære årsag til en opdeling i “dem og os” – er den gængse mainstream-praktiserede kønsmoral og seksualmoral. Ikke noget med sprog og uddannelse og arbejde og “manglende inklusion og anerkendelse”.

    Det er muligt, at hun flasher håret på fortovscaféer og i parker – men hendes familie forventer, at hun holder sig på måtten og bliver muslimsk gift. Og jeg har den fordom, at hun selvfølgelig vælger at rette ind efter det. Og reproducerer problemerne i næste generation.

    Kommentar by BE — 29. juni 2014 @ 15:09

  9. “A flower does not think of competing to the flower next to it. It just blooms”

    Bullshit. Blomster konkurrerer netop med hinanden om at blive bestøvet. Det er derfor de ser ud som de gør. Men det er ikke noget nyt at de religiøse afviser videnskabelige kendsgerninger – specielt indenfor biologi.

    Kommentar by den vrede — 29. juni 2014 @ 15:21

  10. Jamen selv tak, Geeti, fordi du slap for at vokse op i Afghanistan. For den videregående uddannelse. For at du og din familie blev lukket ind og fik adgang til alt, vi har, helt uden at skulle gøre noget til gengæld. Bare tag, hvad du kan bruge af vores arv og pis ud over resten. Så bøjer vi flæskesværsspisende umennesker nakken i skam over, at vi nogen sinde kunne forestille os, at du ville nedlade dig til at være en af os.

    Kommentar by Ruby Tuesday — 29. juni 2014 @ 15:33

  11. Masser af udenomssnak fra Amiri, der er parallelsamfund fordi disse folk jo ønsker det sådan – derfor er der problemer, når mange ikke ønsker at blive danske på her gældende præmisser der ellers falder alle andre grupper nemt bare ikke disse Stenalder kulturelle indvandrere. Ergo, er det vel dem der sidder tilbage med problemet, det kan aldrig væres vores, vi kan kun kræve deltagelse og accept af vestlige normer og værdier. -Modarbejdes eller undgås det, er man naturligvis ikke en velkommen gæst men en kulturel ballademager.

    Kommentar by Lars B — 29. juni 2014 @ 15:50

  12. Hvorfor er hun overhovedet her hvis hun har så mange forbehold og spekulationer?

    Hvis vi kikker på indianerstammer i Sydamerikas jungle – så er der FN-konventioner, der beskytter deres ret til at være et folk med en unik kultur og til at have et territorium/land til at være i. Fordi de er et oprindeligt folkeslag!

    Men Danskerne er også et oprindeligt folkeslag i deres eget land.

    Vi kunne i princippet – med udgangspunkt i FN konventioner – bede alle som Geeti Amiri om at skride tilbage til deres egne taberlande.

    Det ville ikke engang være en krænkelse af deres/hendes rettigheder for det ville være i 100% overensstemmelse med international ret!

    (Hvis nogen skulle hævde at FN konventionen om oprindelige folkeslags rettigheder ikke gælder for Danskerne som oprindeligt folkeslag i Danmark må man spørge om hvorfor der gøres forskel på hvide og ikke-hvide?)

    I min optik står udlændinges valg mellem 100% assimilation eller repatriering. Integration er den dårlige og effektløse mellemløsning, der koster skatteyderne milliarder. Dette er ikke racisme for udlændinge får jo netop et tilbud om at blive en del af Folket.

    Spørgsmålet er bare hvad Geeti og andre udlændinge vælger?

    Kommentar by Sigwar — 29. juni 2014 @ 15:57

  13. Op i røven med muslimske følelser og problemer med os danskere…
    De er ikke danskere og bliver det aldrig – et los i røven og ud af mit land – det er det de skal – UD!

    De har ikke noget at gøre her og de har ikke krav på en skid – Jeg er så pis mig i øret træt af at høre om de satans muslimer – Forsvind så for helvede da også!!!

    Kommentar by Black Watch — 29. juni 2014 @ 15:59

  14. Enig med Black Watch.
    Forbyd islam.

    Kommentar by Nielsen — 29. juni 2014 @ 16:07

  15. #12
    Ja nu er det smart NOK.

    Kommentar by HMAK — 29. juni 2014 @ 16:24

  16. Fine indlæg.

    Kommentar by Gør noget — 29. juni 2014 @ 16:28

  17. Jeg hørte et foredrag af en tysk journalist Udo Ulfkotte som har skrevet en del bøger om Multikultur. Han er faktisk rigtigt godt inde i danske og svenske forhold. Det er helt enorme summer som tyskland bruger på indvandring. Den tyske stasgæld ville være 2/3 mindre hvis det ikke var for indvanding og godt 1.mill lever af integrations industrien. Han mener, at det er spil af tid, at lave et anti-invandre parti i Tyskland, da tingene braser sammen alligevel -et sammebrud vil komme. Hvis man kan forstå tysk er youtube med ham værd at hører. Han mener også det må ende med repatriering.

    Kommentar by Thorsted — 29. juni 2014 @ 17:29

  18. “Jeg har forsørget mig selv, fordi min familie ikke havde råd til det.”

    Lyder fantastisk. Hvordan mon danske forældre klarer det??

    Ynkeligt, så hurtig muslimer krøller sammen i selvmedlidenhed.
    Forståeligt, at de aldrig har kunnet oparbejde et samfund, som de kan holde ud at leve i.

    Kommentar by tavsen — 29. juni 2014 @ 18:01

  19. Blomster var noget af det første der synligt konkurrerede, ved at anlægge farver for at tiltrække bestøvere, der gjorde det muligt at blomstre.

    Her er jeg til gengæld helt enig, Dog udskifte “byde ind” med ” Stille krav”

    ‘Så spørger jeg bare, hvorfor tror I, at de parallelsamfund eksisterer? … bør vi ikke bare sige, at når der eksisterer parallelsamfund, så er det fordi vi ikke har været gode nok til at byde folk ind i det her samfund? Det sker ikke ved, at man giver dem en lejlighed og henter og bringer deres børn i taxi, når de skal i skole, og man til sidst har frataget folk eget ansvar og forældreopgave. …’

    Kommentar by Wazzla — 29. juni 2014 @ 18:40

  20. Hvad efterlyser den dansktalende afghaner Geeti Amiri? En større respekt om hendes ganske særligt fine og fantastiske afghansk-muslimsk-kulturelle bidrag til mangfoldigheden? Hun kan rende mig i røven.

    Jeg får lyst til at give hende faldskærm på og smide hende ud over Afghanistan – uden burka.

    Kommentar by BE — 29. juni 2014 @ 19:05

  21. Kan hun og hendes klan så komme ud af Danmark, at spille det muslimske offerkort er kende for groft, ud af Danmark med dem alle, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 29. juni 2014 @ 21:35

  22. Jeg synes at I er lidt for hårde mod Amiri. Så vidt jeg kan se er hun – eller hendes forældre – flygtning fra Taleban.

    Dem er der faktisk en del af, det kan da vel være at en del af dem er muslimer, en del er nok mere ateister – kommunister, – men et eller andet sted skal hun vel have lov til at bevare en del af sin kultur der også går århundreder tilbage.

    Kommentar by NielsC — 29. juni 2014 @ 23:09

  23. Dybest set så handler det om at de insisterer på at leve i et parallelsamfund, de vil gerne til Danmark men de vil ikke landet, de sociale goder ja, men Danmark og danskerne nej. Hvordan forestiller de sig at vi vil blive ved med at betale til et velfærdssamfund, når vi intet får igen. Hvordan tror de at danskerne føler den kolde skulder, betal og forsvind så ud af mit liv.
    Sådan hænger det ikke sammen, hvis man slår sig ned i et land, så må man leve med de fremhærskende normer, tilpasse dig og så skal man lide landet, elles må man forsvinde igen.

    Kommentar by Robert R — 30. juni 2014 @ 16:44

  24. @NielsC – #22

    Hvor langt væk fra Taliban er “sikker afstand”? Hvis jeg skulle flygte omkring 5000 km. væk i østlig retning, så ville jeg ende på den anden side af Ural. I Sudan hvis det var sydpå.

    Hvis man er forfulgt af Taliban, så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at man er demokrat efter dansk målestok. Det er heller ikke sikkert at man er begejstret for seksuelle minoriteters rettigheder, ligestilling mellem kønnene – og ytringsfriheden, hvis det er en ret til at sige noget grimt om religion. Det er mere sandsynligt at dysfunktionelle nisser flytter med – ikke mindst klanmentaliteten.

    Geeti Amiri burde spekulere over, om det at hendes forældre søgte til Danmark måske var et “bad move”. Og spekulere over hvilke muligheder hun har for at rette op på det igen. Der findes faktisk steder, hvor der er en bedre overensstemmelse med hendes præferencer. De levevilkår hun efterlyser findes allerede. Det er slet ikke nødvendigt at sidde i det kolde Danmark og bande over sure mennesker, der spiser gris.

    Kommentar by BE — 30. juni 2014 @ 20:14

  25. Ord, ord,ord. Hvornaar kommer borgerkrigen ?

    Kommentar by a.v.duch — 1. juli 2014 @ 07:44

  26. Jeg mener dette kan siges meget kort. Tag hendes påstande punkt for punkt(vi taler kun om halalkød o.s.v.) Ureflekteret cafésludder hele vejen igennem. Giver k.m. ret i at hun er alt det hun hader.

    Kommentar by EH — 2. juli 2014 @ 21:03

  27. Inden ankomsten til Danmark har menap-asylshopperne(f.eks. fra afghanistan) passeret flere sikre lande. Derfor bør den danske stat afvise menap-asylshopperne/velfærdsmigranterne ved grænsen. En stat som Kroatien modtager iøvrigt under 50 asylanter/velfærdsmigranter om året.

    Kommentar by Filip — 3. juli 2014 @ 20:10

  28. Der er ikke brug for udlændinge fra mena-lande, der er ikke sendt bud efter dem, og de er en stor økononomisk belastning. Derfor stop for mena-masseindvandring og repatriering af flertallet af dem.

    Kommentar by Filip — 8. juli 2014 @ 20:18

RSS feed for comments on this post.