8. juli 2014

Prof. Mozzafari: Islam er ‘en politisk religion’, Muhammed var statsoverhoved, øverstbefalende for hæren

Der findes moderate muslimer, men Islam er i sin essens totalitær. Herunder lidt fra professor Mehdi Mozzafaris Islamisme – en orientalsk totalitarisme (2014, s. 225-228).

“Vil islam acceptere blot at være en privatsag?

Der findes mindst tre forskellige elementer, der er dybt rodfæstet i islam, som forhindrer både en ‘privatisering’ og en neutral holdning til sekulariseringen af samfundet.

Den første forhindring findes i islams primære kendetegn: at den er en politisk religion. … ‘islam [har] skabt en stat, Medina-staten’

‘Muhammed selv var ikke bare en profet, han var samtidig statsmand, statsoverhoved, øverstbefalende for hæren og den øverste dommer’

Han nærmeste tilhængere var også både åndelige og politiske ledere; ifølge historien var de faktisk mere politiske end åndelige. Hvordan kan en muslim glemme disse ubestridelige kendsgerninger og tro, at islam er neutral i forhold til politik? Her taler jeg kun om de historiske kendsgerninger, men det er ikke svært at finde adskillige referencer til politik på alle niveauer i Koranen. Den eneste måde, man kan gøre islam apolitisk på, er ved at ignorere islams faktiske historie under Muhammad og hans efterfølgere og ved at søge tilflugt i mysticisme. Det lader faktisk til at de såkaldte islamiske fundamentalister faktisk har en pointe her, når de siger, at ‘islam er politik, og politik er islam’.’

[…]

Den anden forhindring ligger i, at Koranen for muslimer i sig selv er en hellig tekst … Koranen er således uforanderlig … især fordi den er Allahs ord. Derfor vil Koranen altid altid potentielt være imod ethvert forsøg på at transformere et helligt samfund til et sekulært samfund. Stillet overfor en såden uforanderlig og hellig tekst er der ikke plads til ytringsfrihed’.

‘Den tredje forhindring ligger i, at islam ikke har nogen central religiøs myndighed i form af en organiseret og anerkendt kirke og præstestand, som både jødedommen og katolicismen har.’ … ‘Islam er en diffus religion’. I teorien er forbindelsen mellem Allah og hans tilhængere direkte, uden nogen mellemmand. Eftersom islam er diffus, bliver adskillelsen mellem stat og religion ekstremt vanskelig, da det er svært at trække en skillelinje mellem dem. … Man skal som person gøre op med sig selv, hvad der er er religiøst, og hvad der er politisk, før man går videre med at skille de to ting ad. Fordi vi skal vide helt nøjagtigt hvad der er adskillelsens genstand. Så længe enhed dominerer folks sind, og den intellektuelle og mentale adskillelse mellem f.eks. æstetik og tro forbliver en diffus proces, kan friheden ikke virkeliggøres i et samfund. Som Basam Tibi skrev. ‘Frihed er et sekulært projekt’ (Tibi 1995:80-92). Det er også højt bemærkelsesværdigt at frihed som sådan ikke eksisterer i islamisk tradition og kultur. I stedet er begrebet retfærdighed (‘adl/’adla) nøgleorden i islam. For eksempel tror shiitterne på fem grundlæggende principper (Guds enhed, Muhammads sande profeti, Dommedag, Imamatet og Retfærdighed), hvorimod sunnier kun tror på de tre første principper. Men ikke noget om frihed, som, når alt kommer til alt, er en ny ide for muslimer.'”

Oploadet Kl. 17:07 af Kim Møller — Direkte link8 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/57820/trackback

8 Comments »

  1. Denne viden er efterhånden fremlagt 1 million gange, og prof. Mozzafaris gør det såmænd eminent een gang til.

    Men det håbløse er, at der er en vedvarende, hård kerne af indflydelsesrige meningsmagere, ‘forskere’, og politikere, der konsekvent nægter at tilegne sig denne viden.

    Det svarer til en økonom, der nægter at kende noget til penge, eller en ingeniør, der nægter at ville kendes ved tallenes eksistens.

    Kommentar by traveler — 8. juli 2014 @ 17:34

  2. @traveler
    Godt sagt (skrevet)

    Kommentar by bastardo — 8. juli 2014 @ 19:41

  3. Har læst bogen. Bestemt læseværdig. Mozzafari er en hædersmand. Han forsøger at belyse fænomenet “islamisme” ud fra konkrete historiske kilder. Men et overbevisende bud på forskellen mellem islam og islamisme har jeg ikke fået ud af læsningen.

    Kommentar by Fabrice S — 8. juli 2014 @ 20:53

  4. Savner også et bud på, hvad, der adskiller en islamist fra en muslim. Mozaffari bevæger sig ikke ind på det område. Måske er der ingen forskel?

    Kommentar by Pelle Pik — 8. juli 2014 @ 21:22

  5. Frederik Stjernfeldt har en udmærket indspark desangående i denne uges Weekend Avisen under overskriften: Spøgelsesmoskeen og storkatedralen.
    Mere konkret går det på ‘naiviteten’ hos en del politikere mfl. der ser sig selv som ‘anstændige’ mht at ønske sig en stormoske hvor alle de islamiske retninger vil mødes og danse – samtidigt med at de ‘anstændige’ ikke ville møde op til Rovsinggademoskeens indvielse.

    Kommentar by mb — 8. juli 2014 @ 21:29

  6. De Danske politikere er æresløse, hvis hoppeborgens 179 bistandsklienter skulle håndtere Israels problemer med islamisterne, ville alle være døde i løbet af kort tid, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 9. juli 2014 @ 00:40

  7. Moderate muslimer er ca. lige så sjældne som enhjørninge. Jeg kan komme i tanke om færre end et par snedkerhåndfulde.

    I hvert fald de, der giver sig til kende og derfor må PET-beskyttes. Khader er én af dem, uagtet jeg opfatter ham som temmelig naiv.

    Kommentar by Henrik Petersen — 9. juli 2014 @ 05:38

  8. Kun et forbud mod en så vanvittig indtrængen fascistisk overtro kan reelt redde os ser det ud til, det er nok enten det eller borgerkrigen… Man kan jo bare forestille sig reaktionerne, var der tale om en halv million nazister i landet der begyndte at præge samfundet, mon ikke der ville blive reageret imod det både politisk og rent menneskeligt blandt borgerne.

    Kommentar by Lars B — 9. juli 2014 @ 16:22

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper