28. juli 2014

P1 om ‘Nationalfølelsens bagside’: Drenge på Blågårdsgade giver Christian Lollike unuancerede tanker

Multikulturen påvirker alle, og selvom man skriver stykker om Breiviks ondskab, og ser Breivik som den logiske konsekvens af højrefløjens politik, så er det stadig, som familiefar, ubehageligt at færdes på multikulturelle Nørrebro. Tidligere på året var dramatiker Christian Lollike gæst i P1. Her lidt fra Skønlitteratur på P1: Nationalfølelsens bagside (26. februar 2014).

Nanna Mogensen, P1-vært: … er du selv bange for at blive nationalist. Er det derfor du bliver ved med at lave de stykker. At der en eller anden appel i nationalismen som du helst ikke vil gå ind i.

Christian Lollike, dramatiker: Jeg føler mig ikke bange på den måde. Eller jeg føler mig ikke på nogen måde tiltrukket af nogen som helst nationalistisk bevægelse. Men jeg kender jo godt alle følelserne omkring at opleve de fremmede som meget fremmede, og al den paranoia, som det kan sætte igang. Og have den her følelse af, at folk kan virke ekstremt fremmede og det kan sættes sig til alle mulige former for angst. Det kender jeg jo godt. Der er da ingen tvivl om at jeg synes, at afmagtsfølelsen ved, for eksempel ved at gå i Blågårdsgade og se helt unge spille bold op af butiksvinduer, smadre vinduer og så videre, og de er måske 12-13 år, jeg tør ikke sige noget til dem. Jeg står med mine egne børn, og viser mine egne børn at jeg ikke tør sige noget til nogen, som gør noget som er åbenlyst dumt og forkert. Fordi jeg ikke ved hvad der sker. Fordi jeg ved ikke om de har brødre, alt muligt, så den afmægtighedsfølelse kender mange i forskellige situationer på forskellige niveauer. Den er med til at starte den her racisme, så skal de bare ud, og så videre. Det er så nemt, at ryge derovre. Og det er så svært at fastholde sig selv i nuancerne, men det er jo det vi er nødt til at tvinge os selv til, hvis vi vil være mennesker og ikke kannibaler.

(Livet ud ad Landevejen: Peter Mygind og Julius Mygind, DR2, 24. juli 2014)

Peter Mygind, skuespiller: … og så kommer de der to overfald som 13-14 årig med tre ugers mellemrum, og det var ligesom det der fik det hele til at ekskalere. Der var også nogle sociale ting. Du havde en vrede.

Julius Mygind, 22 år: Der var også nogle sociale ting.

Peter Mygind: Du fik i hvert fald en vrede

Julius Mygind: Jeg havde en vrede, hvor jeg ikke følte (afbrydes)

Peter Mygynd: – Men hvor havde du denne vrede fra?

Oploadet Kl. 11:33 af Kim Møller — Direkte link28 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/58562/trackback

28 Comments »

  1. Ja det er ikke let at blæse med mel i munden.
    Men hvad vil han foreslå?
    Mon ikke han flytter til Hellerup inden længe, der får han ikke udfordret sine holdninger så let.

    Kommentar by mb — 28. juli 2014 @ 12:20

  2. Vi skal være nuancerede, ja vi skal. Altså ikke i vores portrættering af DF-vælgernes holdninger, men ellers…

    Kommentar by Vagn Henning — 28. juli 2014 @ 12:40

  3. De kan jo kun opretholde deres illusioner om “højrefløjen” ved at lyve.

    Lollike når han siger kannibaler og Mygind når han afbryder sin voksne søn før han siger “noget forkert”.

    De er angste, og med god grund fordi selvom de kan flytte og barrikadere sig bag ståldøre vil de med usvigelig sikkerhed begge nå at opleve resultatet af deres egen efterladenhed. De ser med rædsel på gaza og syrien og kan udmærket forstille sig en lignende situation i Danmark. De ved det og de lod det ske, med fuldt overlæg!

    Kommentar by Santor — 28. juli 2014 @ 13:29

  4. Bla. bla. blabla, blahhh, mæhhh, bla, blabla.

    Jeg står med mine egne børn, og viser mine egne børn at jeg ikke tør sige noget til nogen, som gør noget som er åbenlyst dumt og forkert. Fordi jeg ikke ved hvad der sker. Fordi jeg ved ikke om de har brødre, alt muligt

    Ja, det må godt nok være nederen at stå der og vise sine børn, at man ikke er en mand, men et hjernevasket kulturartefakt.
    Jeg foreslår, du tager konsekvensen af din oplevelse og drager de konklusioner, der naturligt følger, f.eks.:
    * Mennesker er ikke lige; Hovedparten af verdens befolkning er talende dyr, hos hvem den menneskelige overbygning ikke er tændt. Sådanne dyremennesker forstår kun magtens sprog. Da de her omtalte af slagsen tilmed er fremmede, skal de smides ud af Danmark, da de aldrig vil forstå individets ret til autonomi, “lev og lad leve”, demokrati o.lign.
    * Du og dine børn er nødt til at lære selvforsvar her under fysisk selvforsvar
    * Du er nødt til at organisere dig med andre danskere for at i kan forsvare jer mod de fremmedes truen og hærgen
    * Du er nødt til at støtte Danskernes Parti eller andre organisationer, der arbejder for at smide de uønskede fremmede ud af vort land

    Kommentar by Bevidst — 28. juli 2014 @ 13:36

  5. “Den er med til at starte den her racisme, så skal de bare ud, og så videre. Det er så nemt, at ryge derovre. Og det er så svært at fastholde sig selv i nuancerne,”

    Det er ret sjovt. Manden betragter vist sig selv som “nuanceret”, men er ikke i stand til at omtale selv en banal ubehageligt situation uden derefter at glide over i en dybt unuanceret skildring af de onde med andre meninger end ham selv. Dels er der faktisk ikke tale om racisme og dels har agendaen aldrig haft “de skal ud” som første skridt.
    Der er er f.eks. en oplagt løsning før dette skridt, nemlig at mindske yderligere indvandring.

    Men en sådan udlægning ville nok være for nuanceret til Lollikes smag.

    Kommentar by Superman — 28. juli 2014 @ 14:04

  6. Disse kultur/kunstnere med det rette menneske syn bræger kun om hvor uretfærdig det hele er i deres øjne, sjovt nok så er de samme kloge kunstnere alle på offentlig forsørgelse, ansat på ubestemt tid i Danmarks Radio ligesom deres forrige slægtninge, i er gennemskuede stakkels hyklere, forbyd islam i Danmark.

    Kommentar by emmagad — 28. juli 2014 @ 14:11

  7. Ført vil han fortælle, at han er god og politisk korrekt. Derefter er han ved at skide i bukserne over frygten for at sige noget i situationen, hvilket bl.a. fortæller, at han og danskerne ikke er herre sit eget hus.

    “Den er med til at starte den her racisme, så skal de bare ud, og så videre. Det er så nemt, at ryge derovre….. vi er nødt til at tvinge os selv til, hvis vi vil være mennesker og ikke kannibaler.” Dumrian på første klasse.

    Når mennesker i deres eget land ikke tør sige noget til, at unge ødelægger vinduer osv, så er han naturligvis med til at de fortsætter med at ødelægge Danmark. Og de ødelægger det, fordi danskerne ikke tør sige noget. Det hele hænger sammen. Næste gang er det måske hans egne børn, det går udover.
    Det har naturligvis ikke en brik med racisme at gøre. Han kan godt se, at de fremmede ødelægger Danmark, men når man ikke gør noget for at stoppe det, er man medskyldig. Det er fjolser som ham, der er skyld i at det Danmark vi kender forsvinder. Hvis han ikke tør gribe ind, ( det kan jeg godt forstå, for ungerne har mobiltelefonen i lommerne) Men han kunne krybe ind i en opgang og ringe til politiet.

    “jeg føler mig ikke på nogen måde tiltrukket af nogen som helst nationalistisk bevægelse”. Nå men han burde i hvert fald forstå, at der er mennesker, der vil have Danmark tilbage. Nu kan han så fortsætte med sine spadsereture, indtil han han heller ikke tør det. Men han vil holde sin mund, for han er ikke kannibal.

    Kommentar by Gør noget — 28. juli 2014 @ 14:25

  8. Biedermann og brandstifterne.

    Peter Rykind er dog den største kegle … EVER.!

    Kommentar by Iznogut — 28. juli 2014 @ 14:26

  9. Når de såkaldte nationalister og højrefløjstilhængere ikke kan give de frelste andet end det standardiserede til eftertanke, så er det da godt at virkeligheden kan.
    Men som sproget bliver renset for hvad, der er politisk ukorrekt, får de frelste sværere og sværere ved at beskrive virkeligheden.

    Kommentar by Menig 442 — 28. juli 2014 @ 14:28

  10. En kegle i den grad, der er ikke forskel på ham eller andre blæste mediefolk som f.eks. Anders Breinholt og Lars Hjortshøj, dansende på vulkanen soler de sig i popsmart politisk korrekthed men som de første selv vil forlade landet den dag lokummet virkelig brænder pga. ting de har været med til at sørge for sker. Hvad er nu det ord jeg leder efter, begynder vist med L…

    Kommentar by Lars B — 28. juli 2014 @ 16:22

  11. Jeg krydser lige fingre for at Støjberg kan holde til presset fra hele hylekoret af politisk korrekte tomme tønder med hendes gode forslag i dag. (+/- = pointsystemet genindført)

    Kommentar by CommonSenseNow — 28. juli 2014 @ 16:35

  12. …..på vores dialekt hedder er “i Blågårdsgade”. Jyder kegler lidt rundt i vores præpositioner.

    Kommentar by Josef K — 28. juli 2014 @ 16:39

  13. Det er lidt ligesom i Tom Wolfes: Forfængelighedens bål, hvor den rige børsmægler, Sherman McCoy sammen med sin elskerinde, i sin åbne Mercedes tager en ‘forkert’ afkørsel på motorvejen og ender i Bronx’ gader og i panik ‘kommer til’ at køre en ung sort mand i dynejakke og kondisko ned. De troede, at han ville overfalde dem, men han ville blot – viser det sig bagefter – hjælpe dem. :)

    Det er ikke et spørgsmål om diskrimination og alt det lir – det er et spørgsmål om sandsynlighed. Når jeg på gaden om natten alene møder to kvindelige folkepensionister på vej hjem fra bingo, går jeg ikke over på det modsatte fortov. Det gør jeg når to tatoverede 150 kg rockere kommer imod mig eller når to muslimske drenge med jihad-tøj og -frisure kommer imod mig.
    Jeg tror simpelthen at kvindelige folkepensionister har en ‘bedre statistik’ end tatoverede rockere og muslimske drenge ?
    Derfor! :)

    Kommentar by A-mad — 28. juli 2014 @ 17:03

  14. -> Josef K

    Jeg citerer Christian Lollike, og han ER faktisk københavner ;-)

    Kommentar by Kim Møller — 28. juli 2014 @ 17:14

  15. Peter Mygind spørger simpelthen, hvor hans egen søn efter to voldelige overfald har “denne vrede” fra?! Jeg ved godt, at formålet er at afbryde sønnen, så han ikke siger, hvad han tænker, men kunne Peter Mygind ikke gøre det uden at pisse sin søn ned ad nakken på landsdækkende radio?

    Kommentar by JensF — 28. juli 2014 @ 18:10

  16. “Peter Mygynd: – Men hvor havde du denne vrede fra?”

    Det fortæller mig alt hvad jeg har behov for, at vide om Peter Mygind.

    Kommentar by Polka Charlie — 28. juli 2014 @ 18:17

  17. Havde jeg været sønneke til Peter Mygind ville jeg forvente en uforbeholdene undskyldning fra farmand og fiø. fortælle farmand at han er en rygløs svagpisser som har solgt ud af både landet og sund fornuft.

    Kommentar by Neuhammer — 28. juli 2014 @ 18:23

  18. det er jo det vi er nødt til at tvinge os selv til, hvis vi vil være mennesker og ikke kannibaler.

    Problemet er, min kære naive folketosse, at denne medmennskelige humanist holdning skal deles af begge parter for overhovedet at have gang på jorden.

    Og det gør den ikke….de “13-14 årige” som han var (berettigede) bange for (islamisk oversættelse: havde respekt for) er ikke tynget af en trang til at være nuanceret og at “være mennesker og ikke kannibaler”. Hvilket tossen jo er ganske godt klar over, men ikke magter at drage den logiske og uundgåelige konklusion af.

    Kommentar by Vantroende — 28. juli 2014 @ 18:45

  19. Peter Mygynd: – Men hvor havde du denne vrede fra?

    Det kan næppe være fra faderen, og dog
    http://www.udeoghjemme.dk/Underholdning/Kendt-fra-TV/2013/11/48-mygind-ville-vaere-en-bedre-far.aspx 26.11.13
    Jeg kunne virkelig råbe virkelig højt, så folk tabte hud og hår.
    Og råb kan jo være ligeså voldsomt som vold, siger Mygind

    I dag er det nærmest blevet en sport for Mygind at styre sin vrede, og han har forskellige metoder, når vrede begynder at blusse i blodet.
    Skriger i en pude….

    http://ry.dk/da/peter-mygind-talte-til-hjertet-ved-foredrag-i-ry 8. May 2014
    Siden sønnen blev overfaldet, har Peter Mygind arbejdet med sig selv. Tidligere tog han modgang personligt og blive meget vred. Nu trækker han vejret dybt, og prøver at møde mennesker positivt…..

    Da det første overfald fandt sted, midt på eftermiddagen et befærdet sted i København, så mindst 30 voksne mennesker passivt til.
    – Det går ikke, at vi har et samfund, hvor folk bare går forbi…..

    Lyder som om Christian Lollike også har været i det nabolag

    Kommentar by tavsen — 28. juli 2014 @ 19:13

  20. “Peter Mygynd: – Men hvor havde du denne vrede fra?”

    Til sin egen søn der har fået tæsk. Det er nærmest uanstændigt at være så meget han-mor offentligt haha

    Kommentar by Moran ya Simba — 28. juli 2014 @ 20:50

  21. Peter Mygind er for dum. Han har det nok fra Jytte Abildstrøm. Skuespillere er ikke just kendte for deres sunde fornuft.

    Kommentar by Nielsen — 29. juli 2014 @ 09:42

  22. Det er lige netop sådanne mandslinge som den “gode” christian muhammed lollitadukke og fænomenet Mygind-syndromet, som gør tilværelsen ulidelige for os, der ikke ønsker krybende underkastelse for Pædofeten muhammeds underlige slave tilhænger og alle deres underlige tvangs ritualer og kvindeundertrykkende livsstil.
    Hvor er det klamt at høre på, at christian lolitadukken stiltiende bare acceptere muhammed bølle adfærd, uden at gøre noget, nåh jo, råbe racist, nazist efter højrefløjen som bekendt ikke er voldelig, jo det formår lolitadukken, for de “onde” på højrefløjen, har jo ikke brødre, onkler, fædre som har den adfærd eller oprettet en jihad telefon kæde, så de kommer stormløbende og straffer de anderledes tænkende med tæsk.
    Hvor må det være belastende for disse to Mygind-syndrom lollitadukkers børn, tænk hvis de endnu engang bliver muhammed beriget, så vil deres to mandslinge fædre endevende deres hjerner for at finde en forklaring på, hvad de har gjort galt, efter de behørigt sæ’fø’li har sagt UNDSKYLD! til muhammed berigerne, og kortslutningen i deres simple hjerner vil være, det er tonens skyld og DF og jøderne.
    Disse to Mygind-syndrom lollitadukkers børn skal være “pæne” og altid fremstå politisk korrekt og undskylde og takke for enhver muhammed berigelse!
    Deres vrede kan de jo bare udskrige over racisterne på højrefløjen.

    Det er mandslinge som Mygind-syndromet og christian Lollitadukkenakken der skaber brekafviger.

    Kommentar by li (islamonausea træt amatør DIGTER) — 29. juli 2014 @ 11:45

  23. Ps disse to mandslinge Mygind-syndromet og christian Lollitadukkenakken minder mig om to voldsramte kvinder, der trofast bliver ved deres voldsmandsling og trofast undskylder og forstår deres voldsmandsling, også selvom det går ud over deres børn.
    De burde være på et krisecenter til behandling, ikke mindst af hensynet til deres børn.

    Kommentar by li (islamonausea træt amatør DIGTER) — 29. juli 2014 @ 12:00

  24. 20 Moran

    Ville en mor der sagde det samme ikke være lige så syg i hovedet?

    Det er ingen sund kvindelighed der undskylder vold, det er en neurose.

    En ordentlig mor vil beskytte sine unger med sit eget liv. Det gælder blandt dyr og mennesker.

    Det her er derimod et totalt tab af forældreinstinkt. Man ofrer sine egne børn – midt på det moderne husalter.

    Kommentar by M — 29. juli 2014 @ 12:01

  25. Husker om Chr. Lollike desuden at han helt tilbage omkring 2000 vandt ros for sit teaterstykke “Dom over skrig” om 2.g’eres gruppevoldtægter af mindreårige danske piger. Han fortalte i den anledning i et interview at han fandt det erotisk ophidsende at læse om voldtægterne.

    Måske endnu en personlig grund til at holde hånden over dem der udlever hans egne tilbøjeligheder?

    En helt igennem smudsig lille personage. Har ondt af hans børn.

    Men håber da at Lollike engang når frem til større modenhed og får øjnene op for hvad begrebet “værdighed” vil sige. Foreløbig skammer man sig på hans vegne bare ved at læse om hans selvudstillede umandighed.

    Kommentar by M — 29. juli 2014 @ 12:13

  26. Til 25:

    Der skulle stå: “Måske har han endnu en personlig grund til at holde hånden over dem” osv

    Kommentar by M — 29. juli 2014 @ 12:14

  27. M, fair nok. Peter Mygind er bare en type-klassisk han-kvinde. Og i rollen som forælder måtte det gøre ham til en han-mor. Men du har ret. Det er faktisk uretfærdigt mod 99.9% af mødre. Apologies :-)

    Kommentar by Moran ya Simba — 29. juli 2014 @ 16:38

  28. Peter Mygind er en typisk afklædt dansk tøffelhelt. Han kunne ikke udgøre en trussel mod en flue selv om han råbte meget højt. Han mangler pondus ,styrke og en fremtoning som en mand.

    Kommentar by Jens R — 30. juli 2014 @ 15:02

RSS feed for comments on this post.