10. juni 2008

En god historie fra Irak

Fra mandagens udgave af Nyhedsavisen. Korrespondent Michael S. Lund – Jeg føler mig sikker i Irak (ikke online).

“I Bagdad, Basra og Mosul er selvmordsbomber dagligdag, og kidnapninger er en industri, som indbringer millioner. Men få kilometer fra Iraks næstfarligste by, Mosul, ligger den kurdiske del af Irak – og her er der i øjeblikket lige så roligt som i København. Nordirak er styret af kurderne, som med en effektiv hær og et omfattende sikkerhedspoliti har formået at holde al-_Qaeda og andre terrorister ude af deres region. Indsatsen virker. I 2008 er der ikke sprængt en eneste bombe i den kurdiske del af Irak. Som lyshåret dansker kan jeg gå på markeder alene i Nordirak – og endda sige, at jeg er fra tegningelandet Danmark uden at blive kidnappet. Jeg kan køre ud i provinsen uden at blive udsat for baghold. Og den anden dag overtalte min chauffør mig endda til at lade mit kameraudstyr ligge på forsædet, mens jeg vekslede penge lidt væk. Det lå der stadig, da jeg kom tilbage. Det er næppe et eksperiment, jeg ville have turdet i København.

Igår besøgte jeg regionens største avis, hvor kriminal-reporterne er Iraks mindst travle. ‘Der er selvfølgelig altid risiko for terror, men den er ikke større her end i London eller København. Og kriminalitet har vi meget lidt af – i hvert fald mindre end i europæiske storbyer,’ sagde chefredaktør Jawad Qadir…

Én af årsagerne til Nordiraks fredelige gader er, at befolkningen er samlet. Indbyggerne er næsten alle kurdere, og de støtter deres politi og hær…”

Oploadet Kl. 12:30 af Kim Møller — Direkte link20 kommentarer

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/5905/trackback

20 Comments »

  1. Ja, gode nyheder!
    Smlgn. iøvrigt tilsvarende artikel i Punditokraterne fra sidste uge:
    http://www.punditokraterne.dk/erkendelsen-breder-sig—nu-ogs–i-
    wapo-post139524
    (Uden linieskift!)

    Kommentar by Hans Henrik Hansen — 10. juni 2008 @ 12:35

  2. ‘Én af årsagerne til Nordiraks fredelige gader er, at befolkningen er samlet. Indbyggerne er næsten alle kurdere’

    Lad os ikke sætte freden over styr ved at sende en masse ikke-kurdiske flygtninge til det område. Situationen er alt for sårbar, landet er alt for fattigt, historien er alt for grum til at vi kan bede Kurdistan om at rumme flygtninge fra Irak.

    Kommentar by William — 10. juni 2008 @ 12:41

  3. Michael S. Lund mangler så bare at komme med konklusionen. Lad Kurderne få den selvstændighed de fortjener.

    Kommentar by Santor — 10. juni 2008 @ 12:41

  4. Williams seneste budskab: “Lad os ikke sætte freden over styr ved at sende en masse ikke-kurdiske flygtninge til det område. Situationen er alt for sårbar, landet er alt for fattigt, historien er alt for grum til at vi kan bede Kurdistan om at rumme flygtninge fra Irak.”
    Nå, men vi kan godt beholde dem og titusinder af andre ikke-flygtende indvandrere her i Danmark? Vi er ikke sårbare, med vores udviklede femininiserede velfærdssamfund? Vi kan godt sætte freden på vores gader over styr?

    Faktisk tror jeg, at kurderne er bedre til at håndtere arabiske indvandrere til alles bedste, end vi er.

    Kommentar by GB — 10. juni 2008 @ 13:09

  5. Det kan ikke være sandt.

    Det må jo være fordi kurderne er støttede af den fascistiske koalitions dødspatruljer, der holder befolkningen i et jerngreb.

    Kommentar by DaLi — 10. juni 2008 @ 13:09

  6. Michael S. Lund leverer i den artikel det til dato bedste forsvar for det monokulturelle samfund. Måtte hans erkendelse brede sig til resten af journalist-standen.

    Kommentar by JensH — 10. juni 2008 @ 13:27

  7. 6 JensH

    Jeg er helt enig.
    Multikulturalismen er samfundsnedbrydende. Ganske enkelt! :-)

    Kommentar by Johansen — 10. juni 2008 @ 13:55

  8. -> #7 Johansen

    Helt enig. Iøvrigt, jeg ved det er lidt OT, men jeg hørte på vej til arbejde i morges et interview med Morten Uhrskov Jensen på -believe or not- Danmarks Radios P1. Interviewet var selvfølgelig i anledning af hans nye bog “Dansk udlændingepolitik 1983-2008”, som du vistnok allerede har læst, (du har fortalt du fik den før den udkom??). Men Uhrskov Jensen fik virkelig hamret nogle interessante budskaber igennem i det interview, og nu skal jeg ihvertfald have bogen.

    Kommentar by JensH — 10. juni 2008 @ 14:41

  9. De nordirakiske kurdere har haft stor gavn af krigen. Jeg har altid haft stor respekt for det kurdiske folk, for de er nemlig de eneste civiliserede folk i regionen, og de eneste som kan finde ud af at danne et velfungerede samfund.

    Kurdiske muslimer er i øvrig i langt højre grad sekulære og de anser ikke sig selv som arabere.

    Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 10. juni 2008 @ 15:05

  10. Dali:

    Har du et problem med sikkerhed for befolkningen? Michel S.L er måske heldig eller lidt uviden om regionen, men samlet set er deres problem de radikale der vil have et stort kurdistan hvilket giver problemer med Tyrkiet.

    Kommentar by Per N — 10. juni 2008 @ 15:51

  11. @ GB, du skriver; Nå, men vi kan godt beholde dem og titusinder af andre ikke-flygtende indvandrere her i Danmark?

    W: Ja, vi er et rigt land, højt-uddannet, ingen krigstraumer, ressurse-stærke, vi er anerkendt som en selvstændig nation, vi har ingen baolande som riskerer at invandere os m.m. Vi kan bære den opgave. Humanitært set havde alle haft bedre gavn af at vores investering gik til flygtningelejre i nærområder, men det havde ikke været Kurdistan som skulle bære den byrde. Danmark er et stærkere land end Kurdistan, og med de stærkeste skuldre kan vi bære et større læs.

    GB: Faktisk tror jeg, at kurderne er bedre til at håndtere arabiske indvandrere til alles bedste, end vi er.

    W: Nu står vi ikke med en stor mængde arabiske flygtninge, som vi ønsker at sende til Kurdistan. Vi har persiske flygtinge i Danmark. Hvis vi stod i en situation med arabiske flygtninge, så kunne vi eventuelt overveje at investere i flygtningelejre i Kurdistan, da det er deres nærområde. Men den situation står vi nu engang ikke i.

    Kommentar by William — 10. juni 2008 @ 16:46

  12. Vi kan hjælpe de muhamedanske “flygtningene” i nærområdet. Og nærområdet er ikke Danmark. I nærområdet kan vi hjælpe mange flere “flygtninge” for de samme penge. De i Danmark bosiddende “flygtninge” bør stimuleres til at bosætte sig i nærområdet.

    Kommentar by jørgen — 10. juni 2008 @ 18:32

  13. I guder William du eller rettere dit tankegods er da det der har bragt ikke bare kun Danmark men hele europa ud på randen af kaos.

    Du ser hellere at Danske statsborgere/skatteydere bliver slået ihjel eller skadet af de løsgående stenaldermennesker vi er tvunget til at modtage fra de islamiske u-lande, end deres egne hjemlande, selvfølig kunne Kurderne i Nordirak håndtere en vis mængde arabere, som en anden siger ved de nok langt bedre PRÆCIS hvordan man behandler dem (rettere opdrager dem).

    Kommentar by whodares(islam skaber tabersamfund) — 10. juni 2008 @ 19:49

  14. @ whodaresinaburka, du skriver; I guder William du eller rettere dit tankegods er da det der har bragt ikke bare kun Danmark men hele europa ud på randen af kaos.

    W: Hvor mange muslimske flygtninge og flygtninge-efterkommere er der i Europa? Hvor mange muslimske indvandrere og indvandrer-efterkommere er der i Europa? Jeg aner det ikke, men regner med at der er flere af de sidste end de første. Jeg vil da gerne se nogle tal der dokumenterer graden af sammenhæng mellem den nuværende demografiske situation, og flygtninge-politikken.

    WDIAB: Du ser hellere at Danske statsborgere/skatteydere bliver slået ihjel eller skadet af de løsgående stenaldermennesker vi er tvunget til at modtage fra de islamiske u-lande

    W: Nej, jeg gør ej.

    Du blander desuden Kurdistan, Irak, arabere, persere, kurdere m.m. sammen i en stor sammenblanding, som i bedste tilfælde kan ignoreres, og i værste tilfælde fører til forvirring. Brug 2 minutter på at sætte dig ind i forskellene, så vil dine bidrag til eventuelle løsningsforslag virke mere gennemtænkte på udeforstående. Ingen med magt i politik eller medierne tager dit budskab seriøst, hvis du roder rundt i de begreber. Hvis du vil noget med dit budskab, så lad være med at rode rundt i de begreber og smid burkaen (dvs. lig identitet til dine indlæg).

    Kommentar by William — 10. juni 2008 @ 19:57

  15. Det er god økonomi at hjælpe de muhamedanske “flygtninge” i deres nærområde. Flere kan hjælpes for de samme penge, muhamedanerflygtninge er i et naboland med stort set samme kult(ur), og danskerne undgår sociale og kulturelle problemer med de muhamedanske fremmede.

    Kommentar by jørgen — 10. juni 2008 @ 20:23

  16. 14.William

    Giver dig ret :

    der er nødvendigt at lære om ( bl.a. mentalitets-og kultur)forskellene indenfor de Islamiske befolkninger.

    Disse er ikke lige begejstrede for hinanden.

    Eksempelvis ønsker Persen ikke at blive sammenlignet med Araberen ligesom Tyrkeren heller ikke finder det charmerende at blive dette.

    Arabere kan nok siges all over at være de mest problemskabende for andre samfund/befolkninger.

    Dette kan også erfares i de Vestlige indvandrerlande.

    Kommentar by Vivi Andersen — 10. juni 2008 @ 23:14

  17. @ Vivi;

    Det er i øvrigt et af temaerne i ‘Gå Med Fred Jamil’ at sunni, shia, arabere, tyrkere, afrikanere m.m. ikke er et stort muslimsk fedt. Så hvis man vil have det budskab i en underholdende indpakning, så kan man gå ind i biffen og se filmen…

    Kommentar by William — 10. juni 2008 @ 23:34

  18. 8 JensH

    Ja, jeg købte bogen før udgivelsesdagen, grundlovsdag, da jeg kender forlæggeren.

    For øvrigt så var Morten Uhrskov Jensen med til DFs grundlovsmøde på Lykkesholm slot, hvor man kunne få signeret bogen. Og det fik jeg så! Samtidig havde jeg lejlighed til at komplementere ham for det grundige arbejde, omend som jeg sagde, at det var trist læsning!

    Det er næsten ikke til at bære, at vi med de radikales “hjælp” begik en af de mest fatale fejl i Danmarkshistorien i forbindelse med udlændingeloven 1983.
    Jeg er noget betænkelig og mistrøstig på vore efterkommeres vegne. Hvad har vi dog gjort i “godhedens” navn?

    Kommentar by Johansen — 11. juni 2008 @ 00:45

  19. Lille “modige” William, jeg blander skam intet sammen (men beklager at jeg ikke bruger 25 intetsigende sætninger om hvert punkt)Jeg er pisse ligeglad om det er persere kurdere eller arabere, nord I-R-A-K er deres fucking hjemland ergo skal de afviste fupflygtninge bare sparkes derhjem basta, de skal i hvert fald ikke være en byrde for os.

    Og William hvad er det du underskriver dig med, jeg aner ikke hvem du er klaphat, så jeg vil blæse på at du har oplysninger liggende på din søsters/mors/støttepædagogens site, du har det ikke her, ergo har du lige så megen burka på, hykleriske fæ.

    Kommentar by whodares(islam skaber tabersamfund) — 11. juni 2008 @ 20:07

  20. @ whodares, du skriver; William hvad er det du underskriver dig med

    W: Jeg underskriver mig med et link til en side, hvor den ihærdige iagttager finder mit fulde navn, min arbejdsplads og tilstrækkelgt mange andre personlige oplysninger om mig til at finde adresse m.m. på mig.

    Jeg har ikke burka på. Det er en rar fornemmelse, og kan kun opfordre dig til at prøve det.

    Kommentar by William — 11. juni 2008 @ 20:35

RSS feed for comments on this post.