13. august 2014

DIIS-forsker Lars Erslev Andersen afviser terrortrussel : “Den globale jihadisme er der ikke rigtig.”

Lars Erslev Andersen er næppe helt så uintelligent som Mr. Chance i Being there fra 1979 (da. Velkommen Mr. Chance), så man må vel gå ud fra, at han som andre forskere i lignende stillinger har ideologiske blokeringer. Flere muslimer i vestlige storbyer, vil give flere potentielle jihadister – sværere er regnestykket i virkeligheden ikke. Fra Weekendavisen – Efter Syrien (17. juli 2014; ikke online).

“I følge PETs Center for Terroranalyse (CTA) er terrortruslen mod Danmark fortsat alvorlig. Og særlig én udvikling vækker bekymring: det stigende antal danske, militante islamister, der kæmper i Syrien og Irak. I et notat fra d. 26. juni konkluderer PET, at antallet af danske udrejste nu har oversteget 100, og at mindst 15 har mistet livet.

Det store spørgsmål er, hvad disse veteraner mon finder på, når de vender hjem. Vil de lægge deres militante fortid på hylden? Eller vil de i stedet kaste sig over terrorplaner mod vestlige mål? Ifølge CTA bør man være særdeles bekymret for, at nogle vælger det sidste.

… seniorforsker på Dansk Institut for Internationale Studier Lars Erslev Andersen, der forsker i global terrorisme, maner til besindighed: ‘Min vurdering er, at risikoen ikke er så stor. …,’ siger Erslev Andersen.

‘Jeg siger ikke, at der ikke er en risiko, blot at den ikke er så stor. Den er blevet overvurderet. Det tror jeg, at man roligt kan sige,’« siger han. Med den vurdering lægger Lars Erslev Andersen sig på linje med den tidligere leder af britisk MI6, Sir Richard Dearlove, der i sidste uge udtalte, at Vesten i dag kun er ‘marginalt påvirket’ af islamistisk ekstremisme, og at truslen fra ISIS og vestlige kombattanter i Mellemøsten generelt er blæst ud af proportion.

I den seneste rapport om den europæiske terrorsituation fra Europol er truslen fra de hjemvendte, såkaldt foreign fighters, ellers fremhævet som en særlig alarmerende udvikling. Her frygter man, at truslen kan stige eksponentielt, og at Syrien og Irak vil kunne udklække nye generationer af terrorister, som man så det i Afghanistan og Pakistan i 1990erne. Men Lars Erslev Andersen mener ikke, at man kan sammenligne de to.

Det, der adskiller dem, der tog til træningslejre i 1990erne, fra dem, der tager til Syrien i dag, var en psykisk træning, en oplæring, en ideologisk skoling og en kontakt, der blev opretholdt, da de vendte tilbage. Så der var nok en ubehagelig trussel dengang. Sådan er det ikke med dem, der tager til Syrien. … det er korrekt, at nogle måske har fået en træning og lært noget, de kan bruge. Men mange andre kommer måske hjem og har fået en lærestreg. …,’ siger han. …

Erslev vurderer, at truslen fra global jihad er på retur: ‘Den globale jihadisme er der ikke rigtig. Der er ingen tvivl om, at de, der stadig taler for en global jihad, de har USA som fjende og abonnerer på helt samme ideologi, som Osama bin Laden lagde frem. På det ideologiske plan er der nok ikke nogen markant forskel. Spørgsmålet er, om de har ressourcer og kapacitet til at fuldføre det. Og der kan vi se, at al-Qaeda er forkrøblede og svækkede.’ …

‘De udtaler en klar global dagsorden. Men den kan de ikke realisere på nuværende tidspunkt, da de har travlt med at etablere sig territorialt i Irak. De har ikke på nuværende tidspunkt samme infrastruktur, som al-Qaeda havde i Afghanistan,’ siger han. I antologien Terrorisme og trusselsvurderinger, der er udgivet af DIIS tidligere i år, konkluderer Erslev Andersens DIIS-kollega, terrorforsker Manni Crone, tilsvarende: ‘Alt tyder dog på, at den voldelige islamistiske ekstremisme i dag er svækket, og at den islamistiske bølge har toppet.‘.”

(Peter Sellers som Mr. Chance i Being there, 1979)

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/59111/trackback

24 Comments »

  1. Islamic extremists planned attack on Carlsberg in Southeast Asia

    http://cphpost.dk/news/islamic-extremists-planned-attack-on-carlsberg-in-southeast-asia.10452.html

    Kommentar by Link — 13. august 2014 @ 15:37

  2. Åh nej for fanden da også. Kan vi da ikke snart blive fri for den slatne øh-øh snakker og hans vanvittige, udokumenterede påstande om “fredens religion”.

    Rapportere/journalister i Gaza er under fuld kontrol af Hamas terroristerne og siger ikke sandheden om barbarerne.

    Lars helsløv er på samme niveau.

    Kommentar by Iznogut — 13. august 2014 @ 15:49

  3. Og væk var al tale om retsforfølgelse for krigsforbrydelser, fratagelse af statsborgerskaber og lignende.

    Næ, islam får let spil i Danmark når ikke engang vores efterretningstjeneste ved hvad der foregår.

    Et spørgsmål til vores regering.
    Skal Danmark være en sikker havn for internationale forbrydere hvor de kan leve af bistandshjælp mellem slagene på verdens forskellige slagmarker, så længe de “opfører sig ordentligt i Danmark”?

    Kommentar by Santor — 13. august 2014 @ 15:54

  4. Lars Erslev Andersen er enten ondskabsfuld eller dum. Jeg tror mest på det første.

    Kommentar by Mikael Drachmann — 13. august 2014 @ 15:58

  5. Fred i Vor Tid ?

    Kommentar by bastardo — 13. august 2014 @ 16:00

  6. For 10-15.år siden havde jeg stor respekt når en forsker udtalte sig. Idag er jeg ekstrem skeptisk også når det er en jeg politisk kunne være enig med. Stort set alt som er relateret til multikulturen er præget af manipulation, selvcensur, kildemanipulation, historierevisionisme. Man føler ikke det er forskere, som taler men representanter for en nomenklatura som vil bevarer og legitimere et system.

    Kommentar by Thorsted — 13. august 2014 @ 16:21

  7. ‘Alt tyder dog på, at den voldelige islamistiske ekstremisme i dag er svækket, og at den islamistiske bølge har toppet.‘.

    Det er simpelthen så godt skrevet. Karrieren må være sikret.

    Angående Lars Erslev. Jeg huskede ham egenligt som rimeligt no-nonsense under f.eks. Irakkrigen. Absolut en af de mindst slemme “eksperter” på mellemøsten.
    Men siden har den fundet en noget anden lyd.

    Kommentar by Superman — 13. august 2014 @ 16:31

  8. Er man først rød i den generelle tankegang er det lig med blindhed i udsynet ang. islamisering, det er kun de færreste der formår at vågne op og komme ud af den rådne suppedas i tide. Erslev, der må formodes at tilhøre venstrefløjen trods alt, hører så ikke til de mest kvikke alligevel.

    Kommentar by LarsB — 13. august 2014 @ 16:41

  9. “Og at den islamistiske bølge har toppet…”

    http://www.zerohedge.com/news/2014-08-13/isis-now-commodity-trading-powerhouse-islamic-states-steals-iraqs-grain-then-sells-i

    Kommentar by Michael Sjøberg — 13. august 2014 @ 17:15

  10. I radioen siger de mange (måske mest unge mennesker) staver rigtig dårligt når de skriver på facebook.
    Det tror da pokker når de er gået gennem den røde skole, hvor alt sættes til laveste fællesnævner for at indvandrere ikke skal falde helt igennem.

    Hvis vi giver slip på grundloven og vores frihedsrettigheder
    til fordel for islamisk tankegang, ender vi som en kopi af Yemen eller lignende, så er et par bomber fra eller til ligegyldig.

    Hvis man ikke fjerner et hvepsebo under taget i carporten, vil den hurtigt vokse sig stor og umulig at være i nærheden af.

    Vores nye tobenede “gæster under taget” har fået for lang snor, og vi
    bliver stukket ned fra alle sider.

    Kommentar by k.m. — 13. august 2014 @ 17:46

  11. Manden er jo komplet idiot:

    “Uanset at … situationen i Syrien i dag har udviklet sig til en blodig konflikt med omkring 5.000 dræbte … fastholder mellemøstforskerne optimismen”

    Gad vide hvad Lars Erslev synes om +200.000 dræbte – stadig optimist?!

    http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE1492788/det-arabiske-foraar-har-mange-facetter/

    Kommentar by Jørgen Nielsen — 13. august 2014 @ 19:29

  12. Vi kan jo håbe at han har ret! Men ærlig talt tyder rigtig meget på at de forholder sig præcis modsat. Vel er godt 100 jihadister draget ud og tilbage får vi 85, og utvivlsomt har nogen af dem fået en lærerstreg. Men vi behøver heller ikke ret meget mere end en håndfuld til et alvorligt terrorangreb.

    Kommentar by Robert R — 13. august 2014 @ 22:59

  13. Jørgen Nielsen, du har fuld stændig ret. Uanset hvad idioten har taget fejl i tidligere, bliver han ikke holdt op på den fejltagelse. Derimod bliver han hidkaldt for at fejlvurdere endnu en situation.

    Ekspert og forsker… min bare Er-sløv.

    Kommentar by Iznogut — 14. august 2014 @ 01:36

  14. Haaber han har ret ,kan bare ikke lige se det
    Hvor megen forskning er der gjort her? Tyskland 1940 65 Mil.5% registrerede nazister,de formaaede at fordaerve livet for millioner foer de blev stoppet.Af nuvaerende Muslimer paa verdenplan er 15-20% anslaaet til at vaere af terror typen,et lille opsving og de resterende foelger efter,for at vaere paa den sikre side,der kan altid findes en undskyldning i koranen enten er deres paastaaede formand eller hans boss eller bogen blevet generet,jeg er uskyldig jeg foelger bare bogen hyler hele koret ,om det falder sammnen jamen ,vi blevet misforstaaede, men vi forlanger respekt og forsoergelse,hvor skulle den respekt komme fra?

    Kommentar by Dunk — 14. august 2014 @ 03:01

  15. @11
    Har lige skimmet artiklen fra 2011. Den viser, at man lige så godt kan slå plat og krone, som at lytte til “mellemøsteksperter”.

    Bæk-Simonsen udråbte også for få år siden Syrien til, at være et af de mest fredelige samfund i verden, med nærmest uendelig tolerance og respekt mellem forskellige religioner.

    Hvorfor f….. bliver fjolserne aldrig stillet til regnskab for tåbelighederne, for rullende kameraer??

    Kommentar by Jern Henrik — 14. august 2014 @ 08:36

  16. “Flere muslimer i vestlige storbyer, vil give flere potentielle jihadister”

    Ja, da jihad er et specifikt begreb for islam, er udsagnet per definition korrekt – omend måske en smule meningsløst. Omvendt vil flere muslimer give færre alkoholikere. Så spørgsmålet er, hvad er til syvende og sidst billigst?

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 14. august 2014 @ 10:04

  17. Alkoholikere har hverken ønsker om eller mulighed for at ødelægge samfundet. Desuden er det en myte, at muslimer ikke drikker alkohol, og når det kommer til andre stimulanser, er de rigtig godt med.

    Og – hvornår er syvende og sidst? Hvornår gør vi regnskabet op?

    Kommentar by JensF — 14. august 2014 @ 11:45

  18. @ JensF

    Min pointe er at argumentationen imod indvandring til tider mangler enhver form for intern konsistens, men alt kan tilsyneladende bruges mod muslimer.

    Måske er det flueknepperi, men når der tales om jihadister, altså folk der er parat til at slå uskyldige ihjel for deres religion, tror du så selv det er sandsynligt at de også drikker alkohol? Eksemplet var mest ment som provokation, der indrømmer jeg, men det udstiller fint at når man tilsidesætter alt form for intern konsistent kan det meste anvendes som argument for/imod indvandring.

    Regnskabet er komplet ligegyldigt, for det ændrer ikke ved at indvandringen er en realitet. Vi kan ikke bruge det endelige tal til noget, udover at udpege en masse mennesker som ubrugelige. Ikke ligefrem den bedste motivation for at deltage i samfundet.

    Hvis du skulle være i tvivl, mener jeg også at den førte indvandrings- og integrationspolitik har været fejlslagen siden 1970’erne. Jeg er dog ikke overbevist om at det ene alene er venstrefløjens skyld, og jeg savner i den grad konstruktive forslag fra det national-socialdemokratiske/konservative segment.

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 14. august 2014 @ 12:09

  19. -> Nærsynet hippie

    Du er en af de få Urias-læsere, der kræver at indvandringsmodstanden skal være ‘konstruktiv’ (ikke det bedste ord). Jeg kan godt se pointen med, at vi jo vitterlig har mange indvandrere her – og de næppe kommer ud af landet uanset hvad. Når det er sagt, bliver jeg også bare nødt til at understrege, at vejen væk fra et multikulturelt kaos nødvendigvis vil gå via et indvandringsstop – uanset om argumentationen for samme, vil føles enormt krænkende for dem der allerede er her. Når vandet fosser ind fra hullet i taget, så er den bedste kur mod vandskader ikke at købe spande i flotte farver.

    Kommentar by Kim Møller — 14. august 2014 @ 14:07

  20. Nemlig, der kan ikke længere tages disse forkælede særhensyn, proppen skal i og nye stramninger/totalt stop for muslimsk indvandring er eneste farbare vej frem. Med mindre landet skal gå under, hvilket ville være direkte idioti, men med den nuværende regering er det desværre devisen. Hvis ikke selv muslimer kan se det, og det kan/vil mange sikkert ikke, så står det virkelig slemt til og afsløring af egentlige motiver ret tydelig.

    Kommentar by LarsB — 14. august 2014 @ 16:30

  21. @16 Snævertsynet hippie

    Flere muslimer – mere voldskriminalitet, flere voldtægter, flere kvindemord
    Flere muslimer – lavere beskæftigelsesprocent i den erhvervsaktive alder
    Flere muslimer – flere førtidspensionister
    Flere muslimer – flere tvangsfjernelser af børn pga. misrøgt og vold
    Flere muslimer – flere voldsramte kvinder på kvindecentrene
    Alt dette er dokumenteret til overflod

    Flere muslimer – færre alholikere???
    Har du forestillet dig, at muslimerne udrydder alkoholikerne?
    Evt. stener dem ud af samfundet, som de gjorde med grønlænderne i Gellerup??

    Kommentar by Jern Henrik — 14. august 2014 @ 20:31

  22. @ Jern Henrik

    Nej, det er ikke dokumenteret at indvandrere er kriminelle fordi de er muslimer. Den må du længere ud på landet med.

    Kommentar by Nærsynet Hippie — 15. august 2014 @ 12:36

  23. 22,

    Kommer an på hvad du lægger i ordet “dokumenteret”.

    Tilgengæld er det til overflod dokumenteret at muhammdanere er mere kriminelle. Eksempelvis har Det Kriminal Præventive Råd dokumenteret at muhammedanere står for cirka halvdelen af alle voldtægter, hvilket passer fint med muhammeds anvisninger i koranen til muhammedanerne.

    Kommentar by Hans Und — 16. august 2014 @ 06:08

  24. @22 Snævertsynet hippie

    “Nej, det er ikke dokumenteret at indvandrere er kriminelle fordi de er muslimer.”

    Du kan ikke engang citere mig korrekt. Skal jeg læse mit indlæg op for dig?

    Måske har du hørt om en størrelse, der hedder kriminalitetsindeks?
    Dette indeks er meget højere for indvandrere fra muslimske lande end for indvandrere fra andre lande. Endda selv om tallene masseres med alverdens korrektioner for at få det til at se pænere ud.

    Tallene her stammer fra Danmarks Statistik

    http://2.bp.blogspot.com/-Z3mNtnDId-M/TwcUW1gyJ3I/AAAAAAAAArw/AE4epl_6y0M/s640/Kriminalitetsindeks+2010.GIF

    Kommentar by Jern Henrik — 20. august 2014 @ 19:45

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper