12. juni 2008

Irlænderne stemmer om Lissabon-traktaten

Opmærksomheden retter sig idag mod irlænderne, der med et nej til Lissabon-traktaten kan forsinke Processen nogle måneder. Jeg stemmer nej næste gang politikerne spørger mig om EU, og så må det være op til pro-europæiske eksperter, efterfølgende at synge sangen om de enfoldige vælgere der i en afstemningssituation ikke forstår at skelne mellem en konkret traktat og EU som sådan.

  • RTE.ie – Treaty headlines (portal).
  • Opdate.

  • 11/6-08 Berlingske Tidende – Irsk nej udskyder dansk folkeafstemning (Socialdemokraterne).
  • 12/6-08 180 Grader – Liberalisterne håber på nej i Irland.
  • 12/6-08 Berlingske Tidende – Thomas Larsen: Irsk nej vil vælte Foghs EU-plan.
  • 12/6-08 Berlingske Tidende – Den særlige irske form for egoisme (‘egoisme’; Ole Bang Nielsen).
  • 12/6-08 Daily Telegraph – Irish vote to determine fate of EU treaty.
  • “The legal position is that if one country rejects the treaty, then it fails” said Professor Matt Qvortrup of Aberdeen Robert Gordon University, referendum expert visiting Ireland.

    “A no verdict in Ireland will also adversely affect the current ratification process of a number of other EU states like Britain, the Czech Republic, Poland and Denmark””

    Oploadet Kl. 12:39 af Kim Møller — Direkte link17 kommentarer
    Arkiveret under:

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/5913/trackback

    17 Comments »

    1. Og fingrene er krydset så de er helt røde.

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 12. juni 2008 @ 13:31

    2. Netop. Det var det, jeg ville have skrevet.

      Stem NEJ til alt fra EU-despoterne. Det har jeg gjort med en enkelt undtagelse i 1980’erne.

      Kommentar by Mette ( liberal ) — 12. juni 2008 @ 13:49

    3. Jeg smutter ind omkring Irish Pub (Åboulevarden, Århus) i aften for at følge slagets gang. Og håber, at eurokraterne bliver slået tilbage, så der bliver anledning til at drikke mere end en Guiness i festligt lag.

      Andre?

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 12. juni 2008 @ 13:50

    4. I øvrigt har jeg været EU-tilhænger i mange år, indtil mine egne forsøg på at påvirke systemet fik mig til at sætte mig ind i det og forstå, at det er inderligt antidemokratisk.

      Nu håber jeg, det kan lade sig gøre at finde en reformkurs – og den må nødvendigvis være radikal – der kan få systemet til at fungere efter demokratiske principper. Forkastelsen af Forfatningstraktaten var en fremragende anledning til at prøve det, men vores politikere smed den overbord og foretrak at skrive den om med mindre typer og andet omslag, og derefter køre på.

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 12. juni 2008 @ 13:52

    5. Det er utroligt at medierne kan tillade sig gang på gang at bruge Maren i kæret via gade interviews til at karakterisere EU modstanderen, mens det flyder med velargumenterede og veldokumenterede blogs der går EU problematikken efter i sømmene. http://euro-med.dk/ eller http://balder.org/eu for bare at nævne to af de nærmeste.

      Og alt det vrøvl med ‘vælgerne der ikke forstår traktaten’!

      Hvordan skulle de kunne forstå den, når medierne ikke omtaler én procent af alt det undertrykkende lort den indeholder.. I øvrigt er det ikke meningen den skal forstås, for jo mere man forstår det jo mere man ønsker at sætte en stopper for det svineri.

      Vi forstår den så udmærket, men vi bliver jo ikke spurgt; kan højst få et læserbrev på 350 ord i avisen; men hvor meget kan man gå i dybden på så lidt plads?

      Kommentar by Balder — 12. juni 2008 @ 14:07

    6. “Hvordan skulle de kunne forstå den, når medierne ikke omtaler én procent af alt det undertrykkende lort den indeholder.. I øvrigt er det ikke meningen den skal forstås, for jo mere man forstår det jo mere man ønsker at sætte en stopper for det svineri.”

      Hehe. Det er ligesom koranen.

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 12. juni 2008 @ 14:34

    7. -> Henrik

      Jeg skal på job, ellers var jeg klar (mener nu først optællingen begynder i morgen).

      Kommentar by Kim Møller — 12. juni 2008 @ 15:05

    8. Et af Nej-sigernes vægtigste argumenter er simpelthen at give folk et eksemplar af trakaten, så de selv kan læse den. Regeringen har nægtet at husstandsomdele den.

      -> Kim:

      Nåja, noget forsinket optælling. Er det fredag, så?

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 12. juni 2008 @ 16:26

    9. Hej Kim

      Hvad mener du om, at Irerne igennem en lang årrække har pumpet milliarder på milliarder ud af EU, da de på det tidspunkt var et af EUs fattigste lande. Nu er østlandene så kommet ind, og så bliver irerne sure og vil ud af unionen. Det er da fuldstændig tosset og egoistisk, eller hvad? Den irske økonomi er jo flyvende i øjeblikket.

      Kommentar by Nielsen — 12. juni 2008 @ 17:00

    10. […] For god til ikke også at bringe her. Fra uriasposten: […]

      Pingback by Hoping for a no « Econstudentlog — 12. juni 2008 @ 17:40

    11. Nielsen, det er ikke et spørgsmål om penge, det handler om at bevare den uafhængige nationalstat (som mange irere gav deres liv for for 90 år siden), og at beholde et demokratisk system.

      Mange er naturligvis til salg for fede EU-tilskud, og man kan godt fortælle irerne, at siden de har modtaget så mange penge, har de værsgod at overgive deres uafhængighed til Bryssel. Det er ikke givet, at de går med på den.

      Det er dét, det handler om.

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 12. juni 2008 @ 18:12

    12. For mig eksisterer der i hvert fald een bestemt årsag til jeg ønsker os ud af EU og det er Euro-Med projektet.

      Desuden mener jeg det er totalt forkasteligt at de enkelte lande skal rette ind efter EU og det uanset hvad det drejer sig om.

      Derfor skal vi som det mindste, når vi ikke kan finde ud af at kommer ud af dette omklamrende EU(SSR), det kommende Eurabia, IKKE stemme vores forbehold væk.

      Stemmer vi dem væk – får vi det vi selv beder om, nemlig at blive til Region Danmark, et amtslignende område hvis `regering` befinder sig i Bruxelles og hvis Topdogs sandsynligvis ikke kender til Danmarks kultur, befolkning osv.. ud over det man kan læse ved et hurtigt opslag på Google og som derfor vil anskue området på en lidenskabsløs måde.

      En skønne dag kommer beskeden fra Bruxelles om, at så og så mange indvandrere fra de Arabisk/Islamiske Partnerlandene omkring Middelhavet er blevet givet EU-opholdstilladelse/ -borgerskab og at et x-antal af disse skal modtages af Region Danmark med henblik på inkludering i Regionen.

      Hvad VI, den oprindelige befolkning, mener dette betyder ingenting.

      Sådan, tror jeg, det sagtens kan komme til at gå.

      Kommentar by Vivi Andersen — 12. juni 2008 @ 20:46

    13. Hvis det elitære utopiske projekt skal bestå skal vi tilbage til det gamle EF handelsaftaler og tæt samarbejde og så nicht weider.

      Håber Irene siger stort NEJ, nu da Anders FUP og hans EUnukker fratog mig mine demokratiske rettigheder ved hjælpe af betalte jurister (fra hans eget ministerium)

      Kommentar by whodares(islam skaber tabersamfund) — 12. juni 2008 @ 21:10

    14. Nej hverken Irene eller Sofie, men i ved sikkert hvad jeg mente.

      Kommentar by whodares(islam skaber tabersamfund) — 12. juni 2008 @ 21:11

    15. -> 13:

      Jeg har en slem skuffelse til dig. EF var fra begyndelsen (1954) ment som en overgangsordning til EU. Men Monnet og de andre grundlæggere vidste godt, at man ikke kunne få folk til at opgive de nationalstater, de lige havde kæmpet så hårdt for at forsvare fra nazisterne. Derfor den fordækte strategi.

      Jeg er i gang med at læse en bog om EUs historie og har skrevet et resumé af første halvdel på Gates of Vienna.

      Det er grum læsning. Vi skal forvente mere bureaukrati og umyndiggørelse, indtil nogen kommer med en brugbar reformplan for misvæksten.

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 13. juni 2008 @ 10:35

    16. Mens vi venter på irerne!

      Under oprydning i går fandt jeg en dagbog. Glemte alt andet og læste, ikke meget nyt under solen i en sen nattetime: “Det er frygteligt, jeg sidder og skriver – jeg har ikke læst lektier. Jeg må til at sove, så at jeg kan glemme min dårlige samvittighed. Hvor jeg dog glæder mig til søndag” (“Mette“, 15 år)

      Nogle dage senere: Lektor Berg har flyttet mig op på forreste række lige foran sig, han siger, at jeg snyder. Sikke noget pjat. (nej, det var den skinbarlige sandhed, M 2008) . Han siger også, at jeg skal repetere latin på søndag. Han kan tro nej, jeg skal til væddeløb.

      Anno 2008 er jeg endnu ikke blevet elev i Flinkeskolen, og her til morgen kastede jeg – nærmest som en besværgelse mod alle onde magter, læs: EU – et langt blik efter Elizabeth Countess of Lanesborough foreviget på et farvelagt kobberstik af F. Bartolozzi og hjulpet på papiret 12. August 1791 af E. M. Ditmar for H. Hone i Dublin. Hun var sikkert også glad for fuldblod Indkøbt til undertegnede for mange år siden på Fyn, fordi hun ligner.

      Hvad vidste denne Elizabeth mon om det, der foregik i verden, og som nåede en af sine kulminationer et år senere under Septembermyrderierne og året efter med halshugning af det franske kongepar?. Senere Napoleon og hele Europa i krig md Frankrig? Hun ser moderne ud, og hun var næppe uvidende om, at det irske samfund i årtier havde været præget af mere eller mindre skjulte spændinger, at den landlige idyl var truet af et boom i befolkningstilvæksten, og at der gik stærke irske sympatier mod det nye USA og dets frihedskrig mod England. Amerikanernes holdninger vandt også stor udbredelse i Irland.

      “Even before France and Britain went to war, conspiracy theories were circulating; by the mid-1790s, the Ascedancy politician John Beresford painted at dramatic Picture ina letter to Lord Auckand:

      “We are in a most desperate situation. The whole North, South, Meath, Westmeath, Longsford, Roscommon, Galway, CO. and city Dublin ready to rise in rebellion; an invasion invited by ambassadors; our militia corrupted; the dragons of Irland suspected; the United Irishmen all organized; the people armed; while we are without military stores, magazines, etc., and where things will end God only knows, but our heads are in no small danger I promise you.”

      The Oxford Illustrated History of Irland (1989)

      Hvis “min” Elizabeth var i Lanesborough på den tid, opholdt hun sig midt i spændingsfeltet. En dag må jeg finde ud af mere om hendes skæbne. National Gallery i London responderer ikke på navnet men foreslår i stedet Gainesborough, som også står mit hjerte nær. Jeg har tidligere postet Mr. and Mrs. Andrews. Her kommer et nyt billede af mesteren:

      http://www.nationalgallery.org.uk/cgi-bin/WebObjects.dll/CollectionPublisher.woa/wa/work?workNumber=ng5984

      Og kom så Irland. Et NEJ vil være af stor moralsk og politisk betydning for os.

      Kommentar by Mette ( liberal ) — 13. juni 2008 @ 13:41

    17. Det blev et nej – og det blev STORT:

      http://jp.dk/udland/europa/article1368786.ece

      Mere end 15 % forskel. Det kan de ikke tillade sig at ignorere. Jeg skriver til JP, lige nu, og håber, andre også vil skrive glædesbreve til deres aviser.

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 13. juni 2008 @ 16:41

    RSS feed for comments on this post.