13. juni 2008

Irland afviste Lissabon-traktaten

Jeg drikker en stor skummende Guiness i aften, og sender venlige tanker til vore irske fæller. Fra RTE – Irish voters set to reject Lisbon Treaty.

It seems certain that Irish voters have rejected the Lisbon Treaty.

official results are only starting to come in, tallies of votes have shown a very strong No vote right across the country.

Waterford was the first constituency to declare an official result – and it was unequivocal, rejecting Lisbon by 54-46, while Sligo-North Letrim voted no by 57-43. Tipperary South also voted No, by 53-46.

In Waterford and Sligo-North Leitrim, the No vote was higher than was recorded in the first Nice Referendum, and if as seems likely it is followed in other parts of the country, the Lisbon Treaty looks certain to be defeated.”

TV2news (cirka 14.45), under Foghs pressemøde desangående:

Journalist (til Fogh): “Hvad betydet det her for dansk udlændingepolitik?”

The Dubliners: Wild Rover (No, nay, never)

Apropos.

  • 1/5-06 Europæiske Føderalister – Marlene Wind og UEF generalforsamling.
  • 26/10-07 Weekendavisen (via CEP) – Europa på vej ud af sit limbo.
  • 12/6-08 P1 Formiddag – Folkeafstemning i Irland (Marlene Wind propaganderer).
  • 13/6-08 Nyhedsavisen – EU-ekspert beskyldes for at være partisk (og kritisereres for det).
  • Oploadet Kl. 14:28 af Kim Møller — Direkte link67 kommentarer
    Arkiveret under:

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/5920/trackback

    67 Comments »

    1. Hip – hip – hip – Hurraaaa.

      Og send nu kejser Foghs afskaffelse af kronen og andet dansk på lossepladsen, og sammen med ham resten af folketingets venstrefløj, der havde glædet sig så meget til Danmarks definitive endeligt.

      Kommer der mon også et folkeligt oprør mod eu i Danmark? Vi kan håbe, og vi kan håbe på, at det breder sig. Europa for de europæiske nationer.

      En stor tak til et stort folk – irerne. Nu stopper jeg noget riverdance i dvd-maskineriet, og glæder mig over de rødhårede piger, der i dag er endnu smukkere end nogensinde.

      Mvh. Børge.

      Kommentar by Børge — 13. juni 2008 @ 14:46

    2. man kan vel allerede nu forvente, at politikerne vil stå i kø med udtalelser om, at EU-landene bør undgå fremtidige folkeafstemninger om traktater, når nu folk stemmer “forkert”…

      …for det gik jo meget nemmere i Danmark, hvor man simpelthen blot ignorerede folkets stillintagen og helt undlod at indlade sig på en afstemning.

      Kommentar by Frederik Galmar — 13. juni 2008 @ 14:47

    3. Du bliver sgu ikke den eneste :-)

      Mit hjerte hoppede en ekstra gang af glæde, da nej´et var en konstatering. – Lad det nej være en vejviser for det danske folk, når der skal stemmes om noget med EU.
      – altså:
      EU – NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ

      Ned og få en pint of lager, senere på aftenen :-)

      Kommentar by Onion — 13. juni 2008 @ 14:47

    4. Selvkomponeret foto?

      Kommentar by Anusakkari — 13. juni 2008 @ 14:49

    5. Guiness er købt. Måske vi skulle iværksætte Projekt: Tøm Danmark for Guiness (vil nok blive udlagt som fremmedhad).

      Send fotos af drikkeseancen hertil.. kim(a)uriasposten.dk (så laver jeg en post om det, hvis der kommer nok ind). He he.

      Kommentar by Kim Møller — 13. juni 2008 @ 15:14

    6. http://www.youtube.com/watch?v=siQtzrI5w88&feature=related

      Endeløs jubel!!! :-)

      SAOIRSE!

      Kommentar by Mette ( liberal ) — 13. juni 2008 @ 15:29

    7. Skønt, et nederlag til det korrupte dhimmibureaukrati og forhåbentligt også et nej til opportunisten Fogh.

      Kommentar by PerH — 13. juni 2008 @ 15:42

    8. Guinness is good for you! :-D

      Kommentar by Anna Lyttiger — 13. juni 2008 @ 15:44

    9. Dagen i dag er en dejlig dag. TAG DEN, EUrokrater. Folket slår igen :D

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 13. juni 2008 @ 15:57

    10. Ja Ja ja yes yes yes.
      Hvis den holder, skylder vi IRENE en KÆMPE tak, den kan ikke blive for stor, de har haft meget godt ud af EU medlemskabet, men de har ikke tabt jord forbindelsen, hvilke mange af DK`s politiker har.

      Åee vor det glæder mit hjerte og forstand.

      Kommentar by Per N — 13. juni 2008 @ 16:07

    11. Idag er jeg så glad som jeg sjældent har været, og det vil blive fejret på et irsk værtshus i kbh.

      Kommentar by mike — 13. juni 2008 @ 16:12

    12. Man kniver en tåre – jeg vil bælle en stor bajer i jaften!

      Kommentar by .sfw — 13. juni 2008 @ 16:35

    13. Som jeg nævnte i går, er det anledning til en Guiness. Eller tre, med det resultat!

      Jeg vil dog skyde et par læserbreve af først. Kunne forestille mig, at JP udkommer med sørgerand i morgen – det skal de ikke slippe godt fra…

      Historiens bedste Fredag d. 13. :)

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 13. juni 2008 @ 16:43

    14. -> 2:

      Du havde ganske ret. Sven Auken har lagt ud med at foreslå at forbyde folkeafstemninger om det her. Magen til frækhed!

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 13. juni 2008 @ 16:54

    15. En sjælden sejr.

      anti-sharia

      Kommentar by anti-sharia — 13. juni 2008 @ 17:05

    16. “Tysklands kansler Merkel og Frankrigs præsident Sarkozy udsender i eftermiddag en fælles erklæring, hvor budskabet vil være: Ratifikationsprocessen fortsætter, og vi må finde en juridisk løsning med Irland”.

      Jeg er ked af at smide tisler ind i roserne, men på længere sigt fortsætter processen. De kunne ikke drømme om at stoppe.

      Det bliver Mathrich om igen. Det bliver noget med nogle indrømmelser til Irland og så en ny afstemning. Men opløftende er det alligevel.

      Kommentar by kurt rosenstrøm — 13. juni 2008 @ 17:11

    17. NEJ!

      Nu må de snart fatte det. Dette projekt kører videre fuldstændig uden demokratisk legitimitet. Det ender galt, frygtelig galt.

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 13. juni 2008 @ 17:13

    18. -> 13

      Har de eventuelt et link til den historie om Svend Auken?

      Har det sådan lidt..
      “afstemningen gav ikke det forventede resultat”
      “så lad os forbyde afstemninger”
      Godt nok en omvendt gang logik :(

      Kommentar by Peder Jensen — 13. juni 2008 @ 17:17

    19. THANK YOU IRELAND

      Kommentar by Mallebrok — 13. juni 2008 @ 17:35

    20. ->12: Nej, jps omtale nu her på dagen tager faktisk pulsen på en rigtig god måde: http://jp.dk/indland/indland_politik/article1368931.ece

      Kommentar by .sfw — 13. juni 2008 @ 17:42

    21. Desværre har Kurt Rosenstrøm nok ret. Vi har jo netop set det før, et NEJ er ikke et NEJ, de fiffler lidt med ordlyden og sætter den til afstemning igen naturligvis krydret med lidt pisk og gulerod.

      På trods af det kan man kun sige STORT TAK til Irland.

      Kommentar by Santor — 13. juni 2008 @ 17:43

    22. Sven Auken var i Radioavisen kl. 16 – så muligvis på DR’s hjemmeside.

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 13. juni 2008 @ 17:45

    23. Også tak og glæde herfra, mørk Irsk øl er indkøbt!
      Ang. Børge’s smukke Irske piger, så har Snaphanen et pragtfuldt billede af to skønheder.

      Kommentar by PB — 13. juni 2008 @ 17:47

    24. Skål drenge!

      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/19/Train_wreck_at_Montparnasse_1895.jpg/250px-Train_wreck_at_Montparnasse_1895.jpg

      Kommentar by Højrebladet Komet — 13. juni 2008 @ 17:59

    25. ““afstemningen gav ikke det forventede resultat”
      “så lad os forbyde afstemninger”
      Godt nok en omvendt gang logik
      :(”
      Slet ikke hvis man er socialakrobat. Demokrati er noget farligt skidt, som snarrest må indskrænkes eller adfærdsreguleres.
      Offtopic så er sagen mod Mark Steyn igang ved det canadiske såkaldte menneskerettighedstribunal. Det kunne EU lære meget af.

      Kommentar by PerH — 13. juni 2008 @ 18:28

    26. NO NAY NEVER!
      Cheers Ireland, i love you=)

      Kommentar by Nidhug — 13. juni 2008 @ 18:35

    27. Erinn Go Bragh

      Men toget kører videre. Omvendt, jo mere man ignorerer folket jo mere balkaniseret (på den dårlige måde) bliver Europa.

      Kommentar by DaLi — 13. juni 2008 @ 18:54

    28. Det ER dejligt med Irernes lussing til EUrokraterne, hvilken var velfortjent !

      Desværre er der en årsag til at EU jævnligt benævnes som EUSSR.

      Og jeg nærer ingen illussioner om at lussingen medvirker til andet en et umiddelbar grokkethed.

      Det næste vi får at se er, hvordan EU stikker Irerne nogle gulerødder – og de afholder så et valg nr. 2.

      EU har ikke tænkt sig at køre af det valgte spor, men slår højst nogle sløjfer på skinnerne for at ende med at fortsætte i den planlagte retning.

      Desværre tror jeg også Irerne kan blødgøres med attraktive ordninger – præcist som resten af Europas lande.

      Hvad VI selv kan gøre er, at stemme imod afskaffelsen af de Danske forbehold – og det håber jeg vi gør !

      Kommentar by Vivi Andersen — 13. juni 2008 @ 19:01

    29. Og netop nu er et EU propaganda kontor, på en af de dyre adresser i København ,under opbygning, på hjørnet af Gothersgade og Nørreport.

      Vi er kaldet, hver enkelt, for eller imod, til at tage dagligt at tage et opgør med hvor meget eller hvad, vi vil “se” ,vort samfund forandre sig pga. nogen fjerne “ider” fra nogen overbetalte pampere.æ
      Pink Floyd, Welcome to the machine, kan indlægges her.

      Kommentar by PB — 13. juni 2008 @ 19:12

    30. Lol @ EUSSR

      Nu har vi jo også fået Politruk’er, de Politiske Kommissærer på forskellige områder. De skal med vold og magt nok inspicere selv ting de ingen ret har til, alt sammen i den hellige Unions navn.

      Kommentar by DaLi — 13. juni 2008 @ 19:13

    31. Et bagstræberisk og fuldstændigt malplaceret nej fra Irerne. Kan ikke se hvad der er at juble for: EU har betydet ALT for dette folk, og straks de bliver ydere stemmer de nej.

      Det er ikke i Danmarks interesse at Europas udvikling bremses yderligere. Konkurrencen fra fjernøsten, Kina og Indien bliver hårdere og hårdere og det irske nej hjælper ikke på den situation.

      Men fryd jer da endelig: om en generation er vi en provins i Kina…

      Kommentar by Niels Pedersen — 13. juni 2008 @ 19:19

    32. Jeg har netop skrevet til Irish Times:

      Sir,

      I would like to send a big Well Done to the Irish Government for presenting the Irish people with the opportunity to vote on the Lisbon Treaty; something our own government did not have the courage to do. Also, I would like to send an even bigger Thank You to all of those rightminded Irish people who went and voted No. I feel as if you have spoken on behalf of myself and millions of other Europeans who would rather see less centralized governemt, less bureaucracy, less supernatural political control than more. Again, Thank You. I shall proceed to my friendly grocer on the corner, there puchase a Guiness and hoist it to salute you brave Irishmen.

      Kind Regards,

      Claus

      Kommentar by Claus L. Hansen — 13. juni 2008 @ 19:31

    33. Det er bare så glædeligt! Jeg skal ned på Dubliners i aften på Amagertorv og fejre det…hvor er det bare fantastisk.

      Kommentar by Rakel — 13. juni 2008 @ 20:01

    34. Ingen bør snyde sig selv for at læse ‘Uffemandens’ sure opstød på Berlingerens blog – plus de dertil knyttede kommentarer:
      http://uffeellemann.blogs.berlingske.dk/2008/06/13/irerne-b%c3%b8r-tr%c3%a6kke-sig-ud-af-eu/
      Herlig læsning!

      ‘This is indeeda historical moment’, sagde statsministeren i 2002 – men ordene passer, ironisk nok, langt bedre i dag! :)
      “Det tys… UNDSKYLD!: Det IRSke folk har vist sig uværdigt til den tillid, vi har vist det!”, mener politikerne fra NEuropa nu!!

      Kommentar by Hans Henrik Hansen — 13. juni 2008 @ 20:06

    35. Tillykke og tak til Irland, og der er røget en Kilkenney ned. Derefter kan vi godt stoppe festen.

      De fortsætter derudaf, nej’et i Irland ignoreres totalt. Juridisk set er der ingen traktat nu, den skal vedtages enstemmigt, så det papir Anders Fogh underskrev i Lissabon, kan han hænge op på et søm ved siden af rullen på toilettet. Jeg synes nu hellere man skal gemme det og senere udstille det på nationalmuseet eller måske frihedsmuseet, som et eksempel på et politisk system der har mistet enhver demokratisk legitimetet. Jeg syntes godt om Fogh anno 1990, manden er idag en forsumpet pamper der har mere tilfælles med Sven Auken end der er forskelle.

      Irerne tilbydes nogle undtagelser, toget tromler uanfægtet videre med ratificering af en ikke-eksisterende traktat. Finland ratificerede den foregående måneder efter der var forkastet 2 steder, og der altså ikke var noget at ratificere. Det fælles EU politi, i tæt samarbejde med de islamiske diktaturer i Mellemøsten via euromed aftalen, er på plads. Det fælles forsvar er på skinner, I Tyskland hvor man ikke er så fintfølende kaldes EU kommisærer uden videre ministre, og vi kan idag ikke ændre vores feriepengelov uden at spørge i EU.

      Det ser ud til at EU ikke har læst Abraham Lincoln:
      “You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.”

      De burde også tænke lidt over den her:
      “A house divided against itself cannot stand.”, og det burde de kulturradikale også, vor tids Biedermeiere.

      Om 2-3 måneder når postyret har lagt sig, Irland er spist af med et par ubetydelige særordninger, og Anders Fog udskriver folkeafstemning om forbeholdene, burde det være klart for selv den mest svagtsynede hvad det er for et udemokratisk regime vi er oppe imod. EUSSR.

      Kommentar by PeterK — 13. juni 2008 @ 20:25

    36. Pokkers,
      Finland ratificerede den foregående, måneder efter den var forkastet o.s.v.

      Jeg vil ikke give den enlige Kilkenney skylden, det var ganske enkelt sjusk.

      Kommentar by PeterK — 13. juni 2008 @ 20:28

    37. Glæden varede kun lige til jeg hørte Barroso og de andre bedragere i EU udtale at det Nej intet betød.

      Hvor er EU dog demokratisk og folkeligt hva ?

      Kommentar by whodares(islam skaber tabersamfund) — 13. juni 2008 @ 21:11

    38. Jeg synes at vi skulle lave en enorm demonstration, imod EU, vandre hele vejen ind til Christiansborg, og fortælle dem, at hvis det her fortsætter, så kan de godt regne med oprør. Flertallet af befolkningen er imod, og hvis de ikke vil lytte, så afsætter vi dem, og anklager dem for landforræderi!

      Traktaten er ved guder imod vores grundlov! traktanens vedtagelse uden folket bag den, er næsten det samme som en krigserklæring!

      Hilsen Lisbeth

      Kommentar by Anonym — 13. juni 2008 @ 21:43

    39. Skål og tillykke allesammen.

      Fredag den 13 2008 var en glædelig dag i en ocean af dårlige nyheder.

      Fáil Slaínte! Erin go brágh!

      Kommentar by Balder — 14. juni 2008 @ 00:01

    40. Det er med Irland som med Norge.
      Norge fik sin selvstændighed 1917 efter 700 års fremmedstyre, Irland fik sin i 1924 efter samme.
      Sin hårdt tilkæmpede frihed smider man vel ikke i grams for en flok selvhøjtidelige, ligegyldige bureaukrater uden fædreland.
      TILLYKKE IRLAND – TILLYKKE EUROPA!

      Kommentar by Bodil — 14. juni 2008 @ 07:26

    41. Jeg er tilhænger af europæisk samarbejde, åbne og frie markeder, som er af gigantisk betydning for os alle.

      På det seneste har EU dog udviklet sig i en forkert retning. At eksistere for politikerne og embedsmændenes skyld, ikke befolkningerne. At ville bestemme på områder, som ikke har med frihandel og økonomisk udvikling at gøre, bl.a. det helt uspiselige at styre vores udenrigspolitik. For ikke at tale om risikoen for, at Sverige skulle komme til at styre vores udlændingepolitik.

      Kommentar by Jakob — 14. juni 2008 @ 07:31

    42. PeterK, jeg synes det er lovlig tidligt at profetere om, hvad der vil ske. JP kom med en eftertænksom kommentar, det første læserbrev havde titlen “Tillykke Irland”, Fogh siger at resultatet skal respekteres, og det gør de irske socialdemokrater også.

      Barroso, den store gris, siger naturligvis det modsatte.

      (Normalt holder jeg mig fra ad hominem angreb – men han er godt nok træls.)

      Problemet for EU er også, at de sidder i et mediemæssigt glashus. Alle deres tricks for at få Forfatnings- (nu Lissabon-) Traktaten igennem trods folks holdninger er eksponerede, og vi vil være helt på stikkerne, hvis de prøver de samme rævekager igen.

      Så jeg forventer nye rævekager, naturligvis. Men netop rævekagerne kan være noget af det mest skadelige, EU overhovedet kan komme ud for. Hvis de nu bruger endnu et par år på at skændes om trakater, hvor nogen vil respektere resultaterne og andre stadig prøver at tvinge den igennem, bliver det en rigtig alvorlig tillidskrise.

      Jeg ved ikke, hvad der kommer til at ske. Men jeg ved, at jeg aldrig har set så mange informerede og kampklare modstandere af unionstoget.

      Til sidst en stor tak til Junibevægelsen og specielt Jens-Peter Bonde. Uden deres utrættelige arbejde for at formidle, hvad der blev stemt om, havde vi næppe fået det resultat. Hans bøger er fremragende værktøjer til at bide de europhile i haserne.

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 14. juni 2008 @ 08:51

    43. @ Bodil

      Det var i 1905.

      Forøvrigt ved en folkeafstemning.

      Henrik

      Kommentar by Henrik — 14. juni 2008 @ 09:23

    44. Finland fik også sin selvstændighed i 1905 – men er glade og blåøjede deltagere i EU.

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 14. juni 2008 @ 09:34

    45. Det må formodes, at Barosso herefter indklages for EU-domstolen for opfordringer til brud på EU’s eget forfatningsmæssige grundlag.

      Kommentar by Boel Tammes — 14. juni 2008 @ 10:47

    46. @2 Finland erklærer sig uafhængig af Rusland 6. dec. 1917, en måneds tid efter bolsjevikkernes statskup, den såkaldte oktoberrevolution.

      Kommentar by Niels P. — 14. juni 2008 @ 11:12

    47. “Nu hvor irerne har udnyttet chancen for at sige ’No’ til Lissabontraktaten, ønsker briterne at få den samme mulighed.

      En række britiske aviser kræver dagen efter den irske befolknings markante afvisning af traktaten, at premierminister Gordon Brown skal stoppe godkendelsesprocessen i parlamentet og udskrive en folkeafstemning.”

      http://politiken.dk/politik/article524086.ece

      Yaaah, jernet er varmt, og det er tid at smede. Måtte mange flere komme efter.

      Kommentar by Mette ( liberal ) — 14. juni 2008 @ 11:16

    48. Uanset al snak så er det forbryderisk – moralsk og demokratisk – at politikerne ikke sendte en så vigtig traktat til folkeafstemning i Danamrk. Tænk at politikene er bange for, at deres eget folk skal stemme forkert. Og det var jo grunden uanset al pølsesnak, for hvad skulle ellers være grunden?

      Det er også utroligt, at der faktisk ingen folkelige protester var over, at den blev ratificeret hen over hovedet på os.

      Iøvrigt er det nu også sket med en selvstændig fremmedpolitik. Så bræk jer næste gang politikerne udtaler: “folkenes Europa”.

      En sur dag for folk der tror på demokratiet.
      Ud af EU- ud af FN.

      Iøvrigt mener jeg, at Anders Fogh Rasmussen burde forsvinde ud af dansk politik.

      Kommentar by kurt rosenstrøm — 14. juni 2008 @ 11:37

    49. Nej nu må du fandme stoppe Kim Møller. Hvorfor sortere mit indlæg fra bare fordi den satte spørgsmålstegn ved om det nej nu var så godt igen?.

      Din blog er ved at udvikle sig i en meget uheldig retning, hvis der kun er plads til rygklapperi.

      Tag dig sammen mand.

      Kommentar by Niels P — 14. juni 2008 @ 11:46

    50. -> 49 Niels P

      “Nej nu må du fandme stoppe Kim Møller. Hvorfor sortere mit indlæg fra bare fordi den satte spørgsmålstegn ved om det nej nu var så godt igen?.

      Din blog er ved at udvikle sig i en meget uheldig retning, hvis der kun er plads til rygklapperi.

      Tag dig sammen mand.”

      Kære Niels

      Spamfilteret fangede 12 kommentarer, som jeg rutinemæssigt godkendte for 5 minutter siden (stadig ondt i hovedet efter gårsdagens sejrsrus). Dit oprindelige indlæg, samt den kommentar jeg her svarer, var iblandt.

      Fortsat god dag.

      Kommentar by Kim Møller — 14. juni 2008 @ 12:08

    51. > 49 Niels P

      Undertegnede ryger også i spamfilteret fra tid til anden, og det er med garanti ikke pga. politisk korrekthed endsige begejstring for EU.

      > 48 Kurt Rosenstrøm

      Skønt jeg (efterhånden med skam at melde) er en af Venstres kernevælgere, er jeg enig i det, du skriver, bortst fra din påstand om, at der ikke har været protester mod ratificeringen af traktaten.

      JP har længe haft en strøm af indædte protester med Lone Nørgaards kronik “Derfor må vi ikke stemme om Lissabon-traktaten” som et af de bedste bidrag. Men der burde selvfølgelig have lydt et vedvarende ramaskrig over hele landet, for vi bliver jo behandlet som i et despoti, skønt mange ikke rigtigt har fattet det endnu.

      Skam få dig, Anders Fogh Rasmussen. Du kalkulerer med, at vi liberale ikke kan finde andre at stemme på end Venstre, men deri tager du fejl.

      Og vi kan også lade helt være med at stemme, sådan som jeg gør det til kommunalvalgene, fordi jeg fra nært hold kender til de stedlige politikeres øvrige meritter. Fup, svindel og egennytte, det er hvad Venstre står for her i kommunen, og deri adskiller Venstre sig ikke en tomme fra S og SF. For slet ikke at tale om de radikale, hvis frontfigur, jeg da heldigvis lykkedes med at pille ned fra tronen for tid og evighed.

      Kommentar by Mette ( liberal ) — 14. juni 2008 @ 13:35

    52. Ok forklaring er modtaget.

      Jeg synes faktisk du kører en meget god blog her, men der skal også være plads til andre holdninger end det 95% af brugerne giver udtryk for.

      (Allahn undtaget)

      Fortsat god weekend.

      Kommentar by Niels P — 14. juni 2008 @ 13:54

    53. “Guiness er købt. Måske vi skulle iværksætte Projekt: Tøm Danmark for Guiness (vil nok blive udlagt som fremmedhad).”

      Tja, Nu er Guiness ejet af et asiatisk konsordium, så muligheden for et stigmatiserende Xenofobi-stempel skulle være mange-doblet alene derfor :-)

      Kommentar by DaLi — 14. juni 2008 @ 14:10

    54. Liberalistewrne siger nej til traktaten:

      “”Det kan aldrig være borgerlig politik at afgive national suverænitet til en overstatslig myndighed. Som liberalister går vi ind for at begrænse statens rolle, og øge den personlige frihed og det personlige ansvar for eget liv, og der er kun én ting, der er værre end mere stat: Mere overstat,” siger liberalisternes formand, ”for hvor der er et vist håb for at vi kan dæmme op for statens vækst herhjemme og forhåbentlig begrænse statens rolle og beskatningen, så vil det være næsten umuligt at rulle udviklingen tilbage i EU. Derfor siger vi nej til Lissabon traktaten. ”

      http://www.coin.dk/blogs/index.php?title=ja_til_nej&more=1&c=1&tb=1&pb=1

      Kommentar by Christian Lindhardt-Larsen — 14. juni 2008 @ 23:15

    55. *Spekulerer over hvorfor Mette ikke er gået over til Dansk Folkeparti for længe siden*

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 15. juni 2008 @ 01:04

    56. Jeg synes at vi skal anklage Anders Fogh for landsforræderi mens vi kan endnu.

      Hilsen Lisbeth

      Kommentar by Lisbeth — 15. juni 2008 @ 11:08

    57. > 55 RettenTilSelvforsvar

      Hvem citerer du?

      Svaret er imidlertid enkelt. Hun er født ind i et ærkeliberalt miljø, hvor man står, til man falder, og er selv så ærkeliberal, at hun end aldrig har været medlem af en arbejdsløshedskasse, skønt hun betaler til andres understøttelse over skatten. Og hurtigst muligt i utide fik realiseret den pensionsopsparing, som hun en overgang qua sit job var tvunget til at placere i en af de store pensionskasser. Ved sidstnævnte lejlighed opdagede hun, hvordan halvdelen af pengene var forsvundet til “administration” og begyndte at lave vrøvl. Modtog en stor check fra pensionskassen for at holde mund. Holdt ikke mund og mdotog endnu en stor check. Hvor længe kunne det være blevet ved? Ved det ikke, gad end ikke forsøge.

      Som jeg ser det, er der et svælg mellem en liberal indstilling og den, der er kernen i DF, hvor velfærdssamfundet spiller en meget stor rolle. Men jeg har ofte helhjertet skrevet pænt om DF, og om at vi skylder partiets frontfigurer en stor og hjertelig tak.Forsvarede også DF’s ungdom i et temmelig langt læserbrev under “kamelsagen”.

      Jeg har desuden masser af forståelse for partiets sociale engagement, da jeg godt ved, at vi ikke alle er ens, og at det er sjældent, at folk er mest lykkelige uden livrem og seler, sådan som jeg selv er det. En arv efter min farfar, om hvem der i nekrologen stod, at han aldrig var lykkeligere, end når han havde sat alt på ét kort. Jeg ved ikke, om det er sandt, men jeg ved, at han satsede meget dristigt og vandt imod alle odds.

      Jeg kan godt være nervøs for det nære slægtsskab med socialdemokratiet med al det indbyggede milimeterdemokrati og misundelsen. DF er vort andet socialdemokrati og har samme hang til udstrakt lovgivning.

      Anyway, det er med stor fornøjelse, at jeg konstaterer, at det især er DF, der går frem i den seneste meningsmåling. I øvrigt ved jeg, at der er masser af Venstre-vælgere, der har det præcis som jeg. Vi er blevet hjemløse i vort eget parti.

      Kommentar by Mette ( liberal ) — 15. juni 2008 @ 17:04

    58. Lisbeth, jeg mener faktisk der er en grundlovssag på vej omkring vores ratifikation af Lissabon-traktaten. Det hørte jeg for nogle uger siden, men de irske nyheder har naturligvis overskygget det.

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 15. juni 2008 @ 17:26

    59. >57 Mette

      “I øvrigt ved jeg, at der er masser af Venstre-vælgere, der har det præcis som jeg. Vi er blevet hjemløse i vort eget parti.”

      Fuldstændig rigtigt. Det kunne jeg ikke have sagt bedre selv. :)

      Kommentar by Mackety (Islamologifob) — 15. juni 2008 @ 17:47

    60. Mette:

      Jeg jo læst dit seneste indlæg som jeg mener er, et oprigtigt og ind til benet forklaring, som jeg fult ud kan forstå, jeg er født ind i en S. opvækst, håndværker. I min tidlige ungdom var det utænkelig at man ikke var S. (opvækst) der var så meget forhistorie (fattigdom-rettigheder).
      Som jeg ser historien idag og tidliger, har de liberale aldrig været for folket, tidliger almuen, men for intiligensien, min udlægning, Venstre-radigale-konservative, ingen har vist sig værdig, for mig, de har aldrig kommet med et helhedsbilled der er brugbart som nation, for at gøre det klart, bestemt heller ikke S. den rigtige vensterfløj forbi går jeg i stilhed.

      Mit spørgsmål til dig er, hvad er det idag der får dig til at kalde dig liberal, jeg har prøvet at finde, web sider, nye ung liberale, det kalder de sig, parti programmer ect. men ser intet som jeg også ser hos mange partier, en pærevælling af højtidlige program erklæringer, som ikke har gang i virkeligheden, så mener du at det at du er vokset op i den liberale miliø er også derfor at du i din skrevne ord siger det.

      Jeg spørger fordi at jeg ikke kan forstå hvad liberalister er.

      Kommentar by Per N — 15. juni 2008 @ 18:12

    61. PS:
      En` forklaring fra ordbogen.

      Munch.S.155(se Erhverv sp. 49760). Ud af Borgerskabet løfter sig de liberale Professioner og Embedsstanden. VVed.RF.14.

      Kommentar by Per N — 15. juni 2008 @ 18:21

    62. For at støtte Mette vil jeg kort bemærke, at jeg finder det alt andet end liberalt at støtte “en liberal politik”, som på sigt vil afskaffe liberalismen.

      Liberalisme bør være et mål. Som middel er den værdiløs.

      Kommentar by DaLi — 15. juni 2008 @ 20:42

    63. 62 Dali:

      Den var lidt krybtisk for mig, kan du definere lidt om det du skrev, jeg vil rigtig gerne forstå Hvad er en liberalist som adskiller sig fra andre, i USA er der på blogs en hed diskution om at få de coservative tilbage til røderne, er det sammenligende?

      Kommentar by Per N — 15. juni 2008 @ 21:24

    64. @ Mette
      Jeg citerede ingen :)

      Det er jo meget fint at du er liberal, men når Venstre pt går mod alt hvad du står for, hvorfor i alverden så fortsætte med at stemme på dem? En gang når/hvis Venstre bliver klogere, så kan du jo skifte tilbage. Det minder om de socialdemokrater der egentlig helt stemte på DF, men som jo altid har været socialdemokrater og derfor vedbliver at stemme på dem.

      Man kan ikke få alt hvad man vil ha’. Derfor må man vurdere hvem man er mest enig med, og hvis du er enig i at EU og indvandringen er til større skade en DFs socialdemokratiske omfordelingspolitik (mener du det?), så er det vel naturligt at stemme på dem.

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 15. juni 2008 @ 22:30

    65. Som med Mona Lisa skønmaleriet, så bliver Kim’s foto af det barnlige, umodne, latterlige og naive VÆLTEDE tog bedre og bedre, hver gang jeg ser det….

      Et billede siger mere end 1000 ord.

      anti-sharia

      Kommentar by anti-sharia — 16. juni 2008 @ 08:26

    66. Per N

      Lad os holde de Amerikanske “liberals” uden for, deres titel henviser til en svunden tid hvor de var mere “liberale” end de “gamle” Konservative.

      Min pointe var sådan set bare, at det ikke er “liberalt” er føre en politik, som medfører anti-liberale tilstande.

      Ergo, det ville være en “liberal” politik hvis man afskaffede konkurrencelovene, men den liberalisme ville blive illusorisk når enkelt firmaer havde monopol på diverse varer/tjenester og misbrugte dem.
      Et andet eksempel er, at det ville være “liberal” politik at importere straffede ballademagere udi islamisk terror fra alskens tredje verdens lande som en “ny start” for dem. Men når de så afskaffede demokratiet, så ville resultatet være alt andet end liberalt.

      Det er den ligning, som folk som Ole Birk Olesen har betydelige vanskeligheder med at forstå ind imellem. Det er ikke nok at en lov bruger en liberal fremgangsmåde. Den skal også have et liberalt mål.

      Kommentar by DaLi — 16. juni 2008 @ 08:57

    67. > 60 Per N

      Du spørger, hvorfor jeg i dag kalder mig liberal.

      Det gør jeg, fordi jeg sætter den personlige frihed umådelig højt og er rede til at yde store ofre for den. Frihed til at handle og udvikle sine evner individuelt er efter min mening et nødvendigt livets salt, og derfor gyser jeg ved tanken om alle de mennesker, der er konstant beskæftiget med at lave love, som vi skal rette os efter, og som kan overse.

      Jeg ved godt, at liberalisme er et vanskeligt begreb at danse med, og at der er forskellige former, derom kan du fx læse på wikipedia. Jeg ved også, at ordet liberal har fået en ubehagelig klang for mange ikke mindst i de senere årtier, fordi de forbinder det med hæmningsløs kapitalisme, men det er altså ikke det,jeg står for, og jeg ærgrer mig over, at begreberne udvandes på den måde.

      Det er grundlæggende et spørgsmål om at give staten tilstrækkelig magt til at gennemføre et styre til alles bedste, men samtidigt at begrænse denne magt, som altid vil blive forsøgt misbrugt. Jeg tror ikke på store alt omfattende magtkonstellationer som EU, de er kun til gavn for en hær af embedsmænd, politikere og disses klienter etc.

      På den anden side går jeg ind for en gensidig solidaritet, hvor der fx er lige ret til undervisning og behandling i offentlige sundhedssystemer, så at der bl.a. på den måde udvises respekt for menneskers efter min mening medfødte ligeværd. Hvis dette ligeværd misbruges (som det ofte sker i socialistiske kredse), til at nivellere alt, der smager af ægte indvidualisme og egenart, vil jeg have ret til at bryde med det.

      Hvad jeg forsøger at få frem er, at frihed skal praktiseres under ansvar til alle sider. Det er et af kernepunkterne i liberalisme. Den kunstige danske laissez faire holdning har ikke noget at gøre med en ægte fordomsfri/liberal holdning.

      Ritt Bjerregaards “tolerance” overfor klientellet fra Ungdomshuset har fx r ikke noget med ægte tolerance at gøre, den svarer til disse ballademageres egen mangel på respekt for andre mennesker og disses rettigheder og ejendom og er et udtryk for en underlig dekadent vulgærmarxisme, hvor det kun er den stærkes magt, der tæller. Men RB er jo også opdrættet i DDRs ungdomslejre.

      Jeg havde engang en studiekammerat, der var begejstret for sine ophold i sådanne lejre. Han fortalte, hvordan der var anbragt kameraer over bordene, hvor de studerende sad og arbejdede selvstændigt eller fulgte forelæsninger, og at der var et kontrolrum, hvor deres notater kunne kontrolleres af partisoldater. Den slags har RB sikkert også underkastet sig uden at kny.

      Kommentar by Mette ( liberal ) — 16. juni 2008 @ 16:21

    RSS feed for comments on this post.