27. september 2014

Christian Krohg, Sovende mor med barn (1883)

(Christian Krohg, Sovende mor med barn, 1883)

Oploadet Kl. 07:22 af Kim Møller — Direkte link18 kommentarer
Arkiveret under:

The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/60472/trackback

18 Comments »

  1. Off Topic! : Så bare dette på Fox og ville dele det. Lader til, at selv de mennesker som lader sig konvertere til fredens religion, med det samme bliver ramt af et sudden jihad syndrom – og fluks føler trang til at halshugge alt med en puls. Husk! Det er et enkeltstående tilfælde, der intet har at gøre med Islam. h t t p://www.foxnews.com/us/2014/09/27/woman-beheaded-at-oklahoma-food-distribution-center-police-say/

    Kommentar by Lightmann — 27. september 2014 @ 07:31

  2. Det var dengang der var under 2 mio. danskere og København var på størelse med dagens Aalborg og man kunne være nogenlunde sikker på at en dansker var en dansker.

    Kommentar by Robert R — 27. september 2014 @ 07:38

  3. Hårdt arbejdende mor med fuldtidsjob. Ingen forældreorlov, børnepenge og gratis ferier fra kommunen.

    I dag kommer 20 årige blondiner i folketinget uden anden erfaring end den obligatoriske drukferie i Bulgarien. Ingen erhvervs erfaring, ingen erfaring med egne børn, som de først får når de er 35, på statens regning, insemineret af en gut i hvid kittel. Alt de har lært er at kræve DERES ret, indprintet af en venstreekstremist forklædt som lære.

    Gud fader på lokum en røvtur vi står til!

    Kommentar by Santor — 27. september 2014 @ 09:16

  4. Dette flotte maleri afbilleder vores aners kamp for overlevelse og deres kamp for et demokratisk Danmark, da portrættet viser den voksne fuldt påklædt, kan det tyde på et ophold sidst på formiddagen inden holdet skal bespises, konklusionen er at nutidens Dansker er ødelagt af forkælelse og overbeskyttelse, da alt manuelt arbejde betegnes som nedværdigende, maleriet kunne faktisk godt være fra 1950erne hvor almuen stadig eksisterede på landet.

    Kommentar by emmagad — 27. september 2014 @ 09:26

  5. I gengre minder det om Erik Henningsens “Sat ud” eller H.A.Brendekildes “udslidt”, der begge viser den barske hverdag for ikke så mange år siden.

    I dag er folk blevet så skvattet, at de dårlig kan slå en prut, før de skal have krisehjælp.Det kan kun gå en vej i Danmark, og det er desværrre ned af bakke.

    PUGNA PRO PATRIA

    Kommentar by der Adler — 27. september 2014 @ 12:00

  6. Ja det var dengang hvor danske kvinder blev mor i samme alder som de fremmede.
    I dag bliver hun først mor til den eneste ene, når de fremmede bliver bedstemor til flere.
    Den danske kvinde er stadig i drømmeland..

    Kommentar by mister jones — 27. september 2014 @ 12:13

  7. De danske kvinder er jo nødt til at være på arbejdsmarkedet, hvordan skulle vi ellers kunne financiere at indvandrerkvinderne kan gå hjemme med børnene på offentlig forsørgelse?

    Kommentar by Ruby Tuesday — 27. september 2014 @ 12:30

  8. Det klæder Uriasposten med lidt god dansk kunst på væggen. Smukt, Kim. :-)

    Kommentar by Svend Andersen — 27. september 2014 @ 12:40

  9. Danske kvinder får såmænd stadig børn i ung alder. Befrugtet – eller besudlet om du vil af arabiske muslimer. Og lige så meget jeg væmmes over det – lige så meget forstår jeg det – Danmarks diskurs er samfundsundergravende og menneskefjern…

    PS: Dejligt maleri.

    Kommentar by Borger — 27. september 2014 @ 12:42

  10. Er motivet dansk eller norsk? Er det by-arbejderklasse eller land-almue?
    Uanset hvad, så er det et godt socialrealistisk billede. Det giver stof til eftertanke, hvordan vore samfund, både i Danmark og Norge har bevæget sig fra den tid for 131 år siden til nutidens monstrøse velfærdssamfund, der er ved at kollapse under egen vægt. Har prisen været for høj for afskaffelsen af materiel nød i de fleste lønmodtagerhjem i 2014? Jeg tænker på prisen i menneskelig og kulturel forstand. Det er jo givet, at velfærdssamfundet har skabt afhængighedsbånd mellem borger og stat i en sådan grad, at de afhængighedsbånd, der tidliger eksisterede borger og borger imellem er blevet overflødige. Det medfører fremmedgørelse borger og borger imellem. Det næste er, at med denne fremmegørelse så kan den ene borger jo være lige så god som den anden, den ene befolkning lige så godt bebo landet som den anden. Som nation har velfærdssamfundet gjort os svagere. Det er det, jeg mener med spørgsmålet, om prisen har været for høj.

    Kommentar by monse — 27. september 2014 @ 13:22

  11. #9: Fadene, bænken, den smukke vugge og den rigelige mængde af linned tyder på, at maleriet forestiller en ung bondekone af god stand. Jeg er langt fra ekspert, men vuggen kunne være norsk.

    Kommentar by Martin Kasler — 27. september 2014 @ 16:00

  12. Hov! Min replik var til dig, Monse.

    Kommentar by Martin Kasler — 27. september 2014 @ 16:03

  13. Christian Krohg er i Danmark mest kendt som Skagensmaler, og dette billede er fra den periode hvor han var i Skagen.
    Ellers er maleren norsk.
    http://kunsthistorie.com/fagwiki/Christian_Krohg

    Kommentar by mb — 27. september 2014 @ 16:06

  14. Gribende maleri. Det er jo helt Johannes Vermeer’sk. Hvor er udmattelsen fanget godt og hvor er det malet med smukke kontraste farver. Maleren gengiver en unge mors udmattende vågen over et barn, der måske ikke vil eller kan sove. Det stærke motiv taler til een. Hvem husker ikke det at have et spædbarn i huset. Det kan virkelig tage kegler, ikke at få sin nattesøvn – både for store og små. Den unge mor på billedet sidder oven i købet med sit strikketøj. Hun er fra en tid hvor hvert minut havde sine gøremål – nat og dag. Strikke våge strikke våge og mange andre gøremål i en tid, hvor der ikke fandtes vaskemaskiner, opvaskemaskiner, mikrobølgeovn, støvsuger etc.

    Kommentar by Liva — 27. september 2014 @ 16:31

  15. mb (#13): Du har helt ret. Billedet indgår i en serie på ialt tre, som Krohg malede af “fiskerfamilien Gaihedes enkle og nøkterne hverdagsliv” i 1880’ernes Skagen.

    Kommentar by Martin Kasler — 27. september 2014 @ 16:39

  16. Tak til mb og Martin Kasler for oplysningerne, som fastslår at motivet er dansk. Fiskerfamilien Gaihedes er et godt nøgleord. Jeg har nu også ved selvsyn fundet oplysningerne i bl.a. Norsk Biografisk Leksikon og i Skagenleksikon, Gyldendal 2003.

    Kommentar by monse — 27. september 2014 @ 16:58

  17. Uden at nutiden skal helfalde til fortiden, så vil et besøg i Den Gamle By i Aarhus vække minder fra barndomstid og give et indspark til hvordan vi er nået til nutiden, og det er dybt seriøst.

    Kommentar by emmagad — 27. september 2014 @ 23:51

  18. > 17 Enig.
    Det er forudsætning at kende til fortiden, hvis man gerne vil forstå nutiden. Selvfølgelig kan man godt reagere på det, der sker her og nu uden at skulle analysere fortiden først, men at forstå det kræver som regel lidt baggrundsviden. Her er museer nyttige, og den Gamle By i Aarhus er et museum i verdensklasse.
    Et par ting, som jeg hæfter mig ved i almuens og arbejderklassens historie gennem 1800 og 1900 tallene er, at materiel knaphed ikke var det samme som materiel nød, at materiel knaphed ikke nødvendigvis betød social elendighed. Der var forskel på folk. Der var ærlige og flittige mennesker som skabte gode familier og levede respektable liv, trods materiel knaphed. Og der var uærlige og dovne mennesker, som lod den smule de havde sejle. De skabte materiel nød og social elendighed for sig selv og deres familier og mente, det var samfundets skyld. De og deres børn blev socialister og skabte velfærdssamfundet på de ærlige og flittiges regning.

    Kommentar by monse — 28. september 2014 @ 00:36

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

 



 

Vælg selv beløb



Blogs


Meta
RSS 2.0
Comments RSS 2.0
Valid XHTML
WP






MediaCreeper