11. august 2008

Jeppe Hein: ” Det værste ved den tid vi lever i – i øjeblikket, er nok den stigende racisme…”

Lørdagens udgave af Agenda på P1, havde kunstneren Jeppe Hein i studiet.

  • 9/8-08 Agenda, P1 – Tidsånder: Jeppe Hein.
  • Fra programomtalen.

    “Han kaldes Danmarks nye kunstnerkomet – og er tæt på flere af de strømninger som netop i disse år præger kulturlivet: Det globale udsyn hos unge danske kunstnere som stiller spørgsmålstegn ved selve udtrykket dansk kunst. De gode økonomiske tider som har været med til at gøre kunst til et spekulationsobjekt. Og sidst, men ikke mindst visionen hos en ny generation af kunstnere om at få kunsten ud af glas og ramme og ind i nervebanerne hos dem der møder den.”

    Hovedpersonen introducerer sig selv…

    Jeppe Hein, kunstner: Jeg hedder Jeppe Hein. Jeg er nok mest kendt for i Danmark, at ha’ lavet Karriere, som er en bar/restaurant, et sted for ‘contemperary art and social life’, måske andre steder i verden, måske det. Det kunst jeg laver, som er en slags interaktiv kunstværker med fokus i folks tilstedeværelse. Det værste ved den tid vi lever i – i øjeblikket, er nok den stigende racisme som foregår alle steder, og den uforståenhed overfor andre kulturer. Og det bedste i vores tid er selvfølgelig, at vores børn i nogen dele af verdenen, kan leve sundt…

    Sangen er hørt før. De samme personer som hævder dansk kultur ikke eksisterer, kaster om sig med racisme-beskyldninger i forsvaret for andre kulturer. Racisme handler således hverken om race-mæssig diskrimination eller diskrimination i al almindelighed, men om manglende accept af nationalstatens afvikling udfra et kulturrelativistisk rationale.

    Fra Sid ned!, et projekt der inkluderer Jeppe Hein, Superflex mv.

    “Vi peger på Mjølnerparken for at gøre opmærksom på, hvor konstrueret en størrelse Mjølnerparken er i offentlighedens lys. Men vi vil også gerne lave noget for og til Mjølnerparken, et positivt symbol eller varetegn til beboerne. Skiltets Las Vegas-inspirerede udformning handler også om, at Mjølnerparken kan opfattes som en form for multikulturel temapark. (Projektavis, s. 5)

  • Publik.dk (seneste projekter).
  • Oploadet Kl. 15:59 af Kim Møller — Direkte link34 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6058/trackback

    34 Comments »

    1. Kunsten og fiduskunsten er afhængig af landets økonomi.

      JP Århus meddeler i dag, at der i årets syv første måneder har været fem gange så mange tvangsauktioner som i 2007.

      Ligeledes at boligmarkedet er spækket med huse til salg, og at mange har dobbelt husleje, fordi de ikke kan komme af med huse og lejligheder. Dette har længe gjort sig gældende i Københavnsområdet.

      Desuden forholder det sig sådan, at mange har brugt friværdien eller er godt på vej til det, og at samme friværdi altså kan blive mere end svær at realisere i kroner, dvs. at folk bliver nødt til at acceptere tab. Selv om de har investeret i samtalekøkkener og badeværelser med italiensk marmor. Og selv om de føler sig globale og har været ti gange i Thailand.

      Denne udvikling mærkes også i forretningerne. Folk er begyndt at holde på pengene. I vor lille by plejer det at være et stort tilløbsstykke, når en bestemt forretning sælger luksusvarer til halv pris to gange om året. Det var det ikke i år. Jeg troppede op, da tilstrømningen traditionen tro skulle være på sit højeste, og da var der kun to i forretningen og et til anledningen flerdobbelt salgspersonale stod ørkesløse og talte sammen om at gå hjem. Dette er en almindelig historie for tiden.

      Mange af de såkaldte kunstnere må se i øjnene, at der er smallere tider i sigte. Men måske kan de få EU-støtte som propagandister, det lader sig jo fx gøre for historikere, der uden overbevisende meritter udnævnes til Jean Monnet professorer.

      Kommentar by Mette ( liberal ) — 11. august 2008 @ 16:35

    2. Hvem er Jeppe Hein?

      Kommentar by polinos — 11. august 2008 @ 17:12

    3. Der er også fornuftige kunstnere – her er en af dem, Uwe Max Jensen:

      http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/294183:Kultur–Der-er-gaaet-markedstankegang-i-kunsten

      Kommentar by Anne Larsen — 11. august 2008 @ 17:26

    4. Min erfaring fra forfatterforeningen er at Jeppe Heins type udgør størstedelen af de skønlitterære forfattere der er organiseret under forfatterforeningen.

      Den kulturradikale tankegang er dybt forankret i det Københavnske kulturliv, så dybt, at det ganske enkelt er virkeligheden.

      At skabe alternative kunstneriske forståelser – altså at være reelt nyskabende det er uhørt.

      Det er en primitiv proviensiel børnehave.

      Kommentar by Asger T — 11. august 2008 @ 17:34

    5. Tidsornen Jeppe Hein passer bare som hånd i hose til propagandamaskineriet hos DDR – Dænemarx Demokratish Ratio – den nærværende Jeppe på-Bjerget er dog ikke mere nærværende end det er alle de andre der er nogle slemme nogen – og MjølnerDanmark er en themepark for skjønornerne, der hellere færdes blandt den kånstneriske elites andre orner på Parnasset. Ja maan laver jo ‘contemptful art and socalled life’ og slaar sine fålder bla´andt ligesindede på den verdensfjerne barrestaurant – “Min Karriere, dit skod!”

      Kommentar by Limewoody — 11. august 2008 @ 17:48

    6. Tænk, kan man virkelig leve af at kalde sig “kunstner” og producere så intetsigende “materiale”, eller er “kunstneren” på offentlig forsørgelse!?! I det sidste tilfælde, kunne det forklare, at vi skønt staten stjæler flere og flere af vores surt optjente penge, får vi mindre og mindre service.
      (Jeg er sikker på at “kunstneren er “metrosexuel”, dvs kønsløs!

      Kommentar by morlille — 11. august 2008 @ 18:04

    7. Jeppe Hein er vel bare en af disse pop-smarte pseudo-kunstnere som ved hvilke politiske holdninger der fremmer status og karriere i det proviensielle Københavnske kunstnermiljø. Næ, her er der en kunstner der virkelig har noget på hjertet:

      http://www.patcondell.net/

      Kommentar by JensH — 11. august 2008 @ 18:31

    8. Ja, i den grad et “multikulturel temapark”. Et forsøg hvor danskernes liv er på spil. Det viser præcis hvordan deher kunstnertyper og radikale verdensfjerne fjolser, ser på Danmark. Som et forsøgeprojekt, eller en temapark, hvor man kan lave forsøg med folks liv.

      Kommentar by RettenTilSelvforsvar — 11. august 2008 @ 18:50

    9. Jeg syntes denne “temapark” er for farlig for OS vantro.
      Kan man ikke hegne den ind??

      Kommentar by li — 11. august 2008 @ 19:16

    10. Man kunne ønske sig lidt “Pol Pot” og sende alle de her nasse-kunstnere på støtten ud og arbejde for føden.

      Kunst min bare …..

      Kommentar by Tolder — 11. august 2008 @ 19:19

    11. Hvordan kan et lille land som DK dog producere så mange idioter og landsforrædere ?

      Kommentar by whodares (Islam skaber tabersamfund) — 11. august 2008 @ 20:00

    12. 6 JensH

      Ja, han er cool!
      Det kan vi vist roligt kalde klar tale. Ikke så meget nølen bare lige på og hårdt :-)

      Kommentar by Johansen — 11. august 2008 @ 20:11

    13. Tænk at “en [indsæt social model] temapark” er noget positivt at fremstille.

      Er det positivt at lave sociale eksperimenter med ANDRE folks liv ?

      Kommentar by DaLi — 11. august 2008 @ 20:11

    14. Det værste ved den tid vi lever i – i øjeblikket, er nok den stigende racisme som foregår alle steder

      som sådan har han ret – det ER et problem med den stigende racisme, men jeg tror ikke at vi deler den samme opfattelse af hvem der er racistiske overfor hvem….islamofacismens latente og fungerende racisme ER et problem overalt – ikke kun i Danmark og tosser som ham er med til at legitimere denne racisme ved konstant at iscenesætte islam som offeret istedet for gerningsmanden.

      Kommentar by Anonym — 11. august 2008 @ 20:25

    15. Så vidt jeg kan se er Jeppe Hein blot een ud af utallige selverklærede kunstnere.

      Efterhånden kan vi stable dem i bundter af 12 pr. stk.

      Og det de verbalt meddeler omverdenen er også enslydende, nemlig at få formidlet til alt folket, at man sandelig hører til kategorien ORDENTLIGE mennesker.

      Det er vel en form for kunst at få folk til at hoppe på den galej.

      Kommentar by Vivi Andersen — 11. august 2008 @ 21:07

    16. Jeppe Hein kritiserer nok Danmark, men han er glad for den danske kunststøtte betalt af de danske skatteydere.

      Lidt diskrepans skal der være plads til.

      Kommentar by Vandtro — 11. august 2008 @ 21:10

    17. Jeppe Hein var på et tidspunkt assistent for kunstneren Olafur Eliasson. Olafur Eliasson valgte at flytte fra Berlin til Danmark, da han adopterede et barn fra Afrika, så noget godt må der altså være ved Danmark (han flyttede vist til Hellerup(?)). Men det er svært at få sat ord på det gode ved Danmark, og derfor berømmer kunstnere hellere et sted som Mjølnerparken, selvom de selvfølgelig ikke kunne drømme om at bo der. Og slet ikke når de har fået børn.

      Kommentar by Pap — 11. august 2008 @ 21:18

    18. “Det globale udsyn hos unge danske kunstnere som stiller spørgsmålstegn ved selve udtrykket dansk kunst.”

      Gad vide hvor Jeppe Hein har stillet det spørgsmålstegn henne?

      På Kongens Nytorv? Nogen der tager ud og kigger efter det? Det kan måske genbruges i en ny temapark instellation på et tidspunkt, hvor der skal bruges et spørgsmålstegn.

      Hvis nogen finder spørgsmålstegnet, kunne det evt. stilles op ved siden af Den Lille Havfrue som vel må betegnes som en slags dansk kunst?

      Kommentar by Janne — 11. august 2008 @ 21:50

    19. -> #11 Johansen

      I en tid hvor vi ellers kun får dårlige nyheder om stigende islamisering af Europa, og elitens totale knæfald for denne totalitære idelogi, så er Pat Condell virkelig et lille lys mørket. Gang på gang rammer han hovedte på sømmet.

      Kommentar by JensH — 11. august 2008 @ 21:58

    20. I gamle dage var friværdi noget man fik, efterhånden som man fik betalt sin husgæld ned. Stigende priser (inflation) hjalp også lidt til. I lang tid var det ikke muligt at belåne den friværdi, med mindre man solgte huset.
      Nu er friværdi den prisstigning man tror, man kan få ved salg, og denne ønsketænkning kan man Gud hjælpe mig belåne før den er konstateret, ægte papirpenge, rent fata morgana. Huse steg astronomisk, pludselig var det gamle 60’er hus med mosgrønt badeværelse og hessian på væggene steget fra 700.000 til 1,3 millioner, og det eneste der var sket, var at det var blevet et par år ældre.
      Nu er gassen så gået af ballonen, husene er blevet så dyre, at de der bor i dem, ikke ville have råd til at købe deres eget hus, og det er jo en sikker indikation på at nogel er galt.
      Det vil, som en del forstandige mennesker sagde for 2 år siden, vise sig at dem der købte en Grand Viagra og en Harley for “friværdien”, kommer til at betale den selv. Sundt nok.

      Kommentar by PeterK — 11. august 2008 @ 23:23

    21. Kunsten er i defensiven. Kun få kunstnere har rent ud sagt nosser. Disse ikke helt sjældent temmelig narcissistiske og egentlig ofte ret ligegyldige personer er i alvorlige problemer. For nogle af dem er livsmissionen jo tænke nyt, samfundsrevse og åbne øjnene på os bønder. Rent ud sagt skælde ud, gøre os til grin og herefter forklare tingenes rette sammenhæng. Nu er vi jo nok alligevel en hel del, som ikke sådan lige lader os imponere af talestrøm, tåbeligt teater, talentløse klatter og såkaldte skulpturer. (uden at vi af den grund behøver at være kunsthadere). Jeg har vist tidligere nævnt at jeg næsten dagligt hører morgen P1. Her er der virkelig frit slag for kunsten. Dette banale nonsens som strømmer ud af højtaleren tester virkelig ens tålmodighed og overskrider tit toleransetærsklen groft. Er der virkelig nogen snobberøve, som tager dette bedrevidende navlebeskuende vrøvl alvorligt?
      Tilbage til de nosseløse kunstnere og deres aktuelle problemer. Det er jo ret simpelt og gennemskuet af de fleste. De er, med nogle få modige undtagelser, skæppeangst. Det er menneskeligt at være bange og i denne forbindelse slet ikke uforståeligt. En erkendelse og ærlig snak om dette, vil hverken blive fordømt eller bebrejdet. Men prisen er naturligvis at man nødvendigvis må forlade sit elfenbenstårn og lade en af grenene på kunstenst træ hugge af, og det går jo ikke. Slet ikke hvis det er den man selv sidder på. Så kan man som kunstner med en masse vigtige og gode på hjertet lige så godt tage `strikken´. Eller endnu værre. Man måtte måske affinde sig med et af de mange ledige jobs, hvoraf de fleste nok ikke har meget med kunst at gøre.
      Den nemme men usle løsning ligger imidlertid lige for. Hvorfor ikke frede denne trussel mod liv og førlighed? Eller måske endnu bedre. Alliere sig med den. Så skulle man vist være dækket ind.
      Hertil kræves kun et enkelt lille kneb. Hvorfor ikke bare fortsætte som man plejer? Hvorfor ikke bare holde masken og spille spillet. Fortsætte med at forklare bønderne tingenes rette sammmenhæng og give dem indtrykket af at de endnu engang har misforstået det hele.
      Islam er ikke et udemokratisk, undertrykkende, aggressivt eller grusomt teokrati.
      Det er en frihedselskende, udviklende, fredskabende , barmhjertig og tolerant styreform, som vi alle kunne lære meget af. Det drejer kun om forståelse og det rigtige menneskesyn.
      Går den? A troé det it.

      Kommentar by EH — 12. august 2008 @ 00:43

    22. Ja hurrah!, i Temapark Farum midtpunkt øver man med Glock 17 næsten hver aften, det er så hyggeligt!

      Kommentar by Nidhug — 12. august 2008 @ 03:15

    23. @18 EH
      Bravo, hatten af for dit supergode indlæg :-)
      Håber at hører mere fra dig :-)
      Ja, de “grænse overskridende” statsbetalte “kunstnere” er mærkværdigvis totalt tavse, når den “grænsne overskridende” totalitære kvindeundertrykkende og terrorist truende idelogien islam begrænser vores frihed(ytringsfrihed og særregler)
      Hvorfor skal vi kvinder gøre til “racister” og forfærdelige “menneskasyns” mennesker, fordi vi ikke vil finde os i “grænse overskridende” køns-apartheid-affaldssække-indpakning, er det rimeligt at forlange, ikke penis-udstyrede mennesker indpakket??
      Hvorfor gør “kunstnerne” ikke grin med eller udstiller og gør opmærksom på denne kønsfascistiske nedgørende andenrangs-menneske forestilling, som flere milliarder kvinder udsættes for, KUN fordi de er kvinder, er det rimeligt????
      Disse bange skiderikker “kunstnere” der lever på nas og slikker det kvindefjendske system islam, skal sgu ikke komme og kalde mig for “racist” jeg forsvarer mig bare for ikke at blive et umælende stofbehængt andenrangs-menneske, der bare må voldtages, hvis jeg ikke ifører mig det islamiske korrekte udstyr!!!!eller underkaster mig det politiske korrekte egoistiske “feel-gooood” image.
      Vi trænger i den grad til modige kunstnere, der i lighed med “bladtegnere” ikke er “bekvemmeligheds flygtninge” men gør noget, for at redde OS kvinder på hele jordkloden, for barbariske efterABEen af den modbydelige pædofile selvudråbte anfaldsplagede falske profet muhammed.
      Befri OS kvinder, bekæmp islam!!!

      Kommentar by li — 12. august 2008 @ 05:05

    24. Apropos den humane islam. Se på snaphanen.dk lige nu! En “vidunderlig” lærebog om islam!

      Kommentar by barfbag — 12. august 2008 @ 08:31

    25. Islamdebatten raser på Ugeskrift for læger:

      http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2008/UFL_EKCMA_2008_24/UFL_EKCMA_2008_24_54233

      Kommentar by Pap — 12. august 2008 @ 09:18

    26. Man væmmes og græmmes og er magtesløs over, at man, med sit alt for høje skattetryk, er med til at financere medløbere som sådan en idiot.

      Hvor er kunsten, den liberale, positive, den der vil os danskere og Danmark? Den livsbekræftende? Er der virkelig ingen, der tør stå op imod alle de nasserøve og deres “rigtige” meninger?

      Hold kæft hvor er jeg træt af at financere de socialbumser og deres makværk.

      Kommentar by Bodil — 12. august 2008 @ 09:44

    27. Jeg har hørt om en Jeppe på Bjerget, men aldrig om en Jeppe på Hein.
      Citerer:”en slags interaktiv kunstværker med fokus i folks tilstedeværelse”
      En god forklaring på mit ukendskab til subjektet.

      Kommentar by Menig 442 — 12. august 2008 @ 10:47

    28. Apropos P1

      Lyt til Apropos P1

      http://www.dr.dk/P1/Apropos/Udsendelser/2008/08/12150331.htm

      I interviewet med Tim Knudsen er der først en glæde over at Danmark er et af de mest lige lande i verden. Blandt årsagerne til dette er ifølge Tim Knudsen , at danskerene er en temmeligt homogent folk, med samme sprog, religion, historie, etc. Det har ændret sig i de senere år med indvandringen fortsætter han, men det bliver der ikke stoppet op ved. Faktisk så siger han jo, at

      1)Det er en fordel for Danmark, at danskerne er homogene
      2)Indvandringen gør danskerne mindre homogene

      Så ligger det jo lige for at konkludere:
      3) Indvandringen er dårlig for Danmark

      Men, det var nok ikke meningen at vi skulle derhen med analysen, så det blev der blot gået let hen over…

      Kommentar by Ole — 13. august 2008 @ 12:47

    29. Jeg undrer mig endnu en gang over hvorfor der ikke skal være plads til netop det danske (og altså også dansk kunst) i den multikulturelle verdensorden.

      Der skal naturligvis også være plads til dansk kunst, som der skal være plads til så meget andet.

      Jo mere på puklen dansk kultur og kunst får verbalt af kunstnere, politikere og andre, jo mere må vi jo gøre opmærksom på at der også skal være plads til det danske. Ikke sandt. At der ikke er plads til det danske i multikulturen viser bare hvor intolerant og destruktiv multikultur kan være.

      Kommentar by Janne — 13. august 2008 @ 19:55

    30. PS

      “Skiltets Las Vegas-inspirerede udformning handler også om, at Mjølnerparken kan opfattes som en form for multikulturel temapark.“

      Dette viser for mig at se at den humanistiske (mener han selv) kunstner når det kommer til stykket bare ser beboerne i bebyggelsen som objekter – objekter som han kan sætte ind i den kontekst der lige passer ham her og nu – og så kalde det for kunst. Han kommer til at fremstå som en snylter. Var det så stor kunst der kom ud af projektet kunne det måske have en formildende omstændighed – men der kommer kun – BIP – ud. Så han er ikke undskyldt.

      Det kunne være skægt hvis flere nutids kunstneres pauvre ’efterladenskaber’ blev sat op ved siden af de mange skulpturer på Glyptoteket eller på Thorvaldsens Museum. Det ville give et meget godt billede af hvor ekstremt lav en ambition mange kunstnere i dag har og vores samfund i det hele taget har. At vi som samfund ikke forventer mere siger en del om både os og vores samfund. Det er det samme med det der sker på Kronborg lige nu. Ubehjælpelig politiserende og surmulende nutidsfarvelade gør sig selv til grin ved at vise sin uformåen og sin ufrugtbare aggressivitet netop blandt skønne gobeliner, møbelkunst, skulpturer etc. som virkelig kan tage kegler flere hundrede år efter at de er skabt af virkeligt dygtige kunstnere.

      Kommentar by Janne — 13. august 2008 @ 20:09

    31. #30: Et veritabelt Disneyland, en rigtig turist-magnet! :-D

      Kommentar by Anna Lyttiger — 13. august 2008 @ 21:46

    32. “Mjølnerparken kan opfattes som en form for multikulturel temapark.”

      Jamen, kunstneren har jo til dels ret. Man kan da godt se ghettoer som f.eks. Mjølnerparken og Gellerup som temaparker. Som eksperimenter. Som multikulturelle eksperimenter. Det har så vist sig at eksperimentet ikke går så godt. Foreløbig har det vist sig at grønlændere ikke er velkomne i temaparkerne. Og der kastes sten efter politi og brandfolk i ‘temaparkerne’. Så hvor meget multikultur er der når det kommer til stykket. Det virker som om der kun er plads til én kultur i ghettoerne. Og det er ikke den danske eller det der ligner.

      Kommentar by Janne — 14. august 2008 @ 09:58

    33. Jyllandsposten forsvarer grønlændere i Gellerup. Det var på tide!!

      http://jp.dk/meninger/leder/article1410697.ece

      Kommentar by Janne — 15. august 2008 @ 09:21

    34. Jeppe Hein fylder op i Aros kunstmuseum, Århus. (2009-2010)

      “En 400 meter lang kuglebane, en rygende bænk og en kugle der smadrer vægge er blot noget af det man kan opleve på udstillingen…”

      h t t p://www.aros.dk/page.asp?objectid=1548&zcs=contentsection.dk

      I reklamespot for udstillingen på P2 i dag lagde kunstneren igen ud med at Danmark er et racismeplaget land.

      Det er ikke kvalitet på kunst der afgør hvem der udstiller på flere danske museer, det er tværtimod hvad kunstneren siger og hvad hans/hendes hensigter/motiver er. Som da præsident Obama d. 9.10.2009 fik sin Nobels fredspris – han fik den ikke for at have skabt eller præsteret noget – men for at have de for Nobel komiteen rigtige meninger. Kedeligt og ufrugtbart meningstyranni huserer både på danske museer og i Nobel komiteen.

      Kommentar by Janne — 10. oktober 2009 @ 12:42

    RSS feed for comments on this post.

    Leave a comment

    Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

    Denne weblog er læst af siden 22. juni 2003.

     

    

     

    Vælg selv beløb



    Blogs


    Meta
    RSS 2.0
    Comments RSS 2.0
    Valid XHTML
    WP






    MediaCreeper