3. september 2008

Internt regeringsnotat: Metock-dommen åbner de danske grænser

Statsministerens forsøg på at nedtone konflikten forekommer mere og mere komisk. Fra dagens Jyllandsposten – Internt notat: Udlændingelov i krise.

“Sommerens afgørelse fra EF-domstolen gennemhuller den stramme danske udlændingelov mere, end regeringen hidtil har indrømmet… Notatet afslører også, at regeringen kun har beskedne muligheder for at opfylde Dansk Folkepartis krav om nye regler til at stoppe i de huller, som EF-domstolen har slået i udlændingeloven.

Reelt er juristerne efter en måneds intenst arbejde kun kommet op med ét eneste bud på at begrænse effekten af EF-dommen. Og det forslag tvivler de selv på: Det kan blive skudt ned af en ny afgørelse fra EF-domstolen, inden året er omme, advarer de…

Siden EF-domstolens afgørelse i den såkaldte Metock-sag den 25. juli i år har regeringen lovet en redegørelse for dommens effekt på de stramme danske udlændingeregler.

Redegørelsen lader vente på sig på nu sjette uge, og det interne notat fra Integrationsministeriet til regeringens koordinationsudvalg fortæller, hvor vanskelig opgaven er: Dommen fjerner helt de danske forsvarsværker mod at bruge EU-reglerne til at køre uden om dansk udlændingelov.

Og mulighederne for at lukke hullerne er få og tvivlsomme, konstaterer regeringens egne jurister.”

  • 2/9-08 Ekstra Bladet – Fogh: Udlændinge-løsning på vej (krav om dok. for at modvirke misbrug).
  • 3/9-08 Jyllandsposten – Juridisk vurderingsnotat om Metock-dommen (12 s., pdf).
  • Apropos.

  • 27/8-08 Jyllandsposten – S-politiker: Hurra for 24-års-regel (Jan Andreasen, København).
  • 3/9-08 Jyllandsposten – S: Løsning kommer før ny regering (Henrik Sass Larsen).
  • Oploadet Kl. 14:38 af Kim Møller — Direkte link15 kommentarer

    The URI to TrackBack this entry is: http://www.uriasposten.net/archives/6116/trackback

    15 Comments »

    1. Lad os komme ud af EU, og det kan ikke gå for stærkt.
      Vi er alligevel så små i den store sammenhæng,at vi ville være bedre tjent med en frihandelsaftale.
      Så var der ingen tvivl om, at vi var herrer i vort eget land.

      falkeøje

      Kommentar by falkeøje — 3. september 2008 @ 15:14

    2. Regeringen har et stort problem. Danmark har et stort problem.

      Jeg kender ikke løsningen, men de eneste nogenlunde klare, samfundsbevarende udmeldinger synes at komme fra DF.

      Kommentar by Crass Børsting — 3. september 2008 @ 15:15

    3. Dette er dagen, hvor falkeøje og jeg er helt enige, men jeg kan ikke forstille mig, at vi kommer ud af EU lige med det samme.

      Vores redning vil i bedste fald være, at vi nægter at følge direkttiverne, og at andre lande følger efter. At lysten og behovet er der synes hævet over enhver tvivl.

      Dette vil også kunne blive redningen for en del politikere, der ellers vil miste os vælgere ved første lejlighed. Så hvis de vil beholde deres levebrød må de træde i karakter, de nikkedukker.

      Kommentar by Mette (forh. supporter af partiet Venstre) — 3. september 2008 @ 18:06

    4. Hvis man er meget klog her i landet, så behøver man ikke noget fædreland?
      Et job, bøger fyldt med lovtekster og måske rejser til Bruxelles så er det nok som rammen om et liv.Et helt liv.
      Er børnene med hele vejen,hele dagen?
      En barndom i afgangshallerne må være målet.

      Kommentar by pk — 3. september 2008 @ 18:33

    5. Denne defacto afgivelse af suverænitet er efter min bedste mening grundlovsstridig, og må nærmest betegnes som et statskup… Hvis DF bøjer af og lader sig købe for ussel mammon (finansloven) bliver jeg og mange andre slemt skuffede. Det skal vise sig hvilket stof DF er lavet af.

      Jeg mener vi bør forlade EU-samarbejdet selv om Danfoss oa. vil rive sig i håret. Dette her handler om nationens overlevelse på kort sigt. Om EU så vil lade DK trække sig ud er en anden sag – vi så jo hvordan det gik “rebellerne” i den Nordamerikanske union, da man forsøgte et lignende træk….

      Kommentar by Karsten, Objektivist — 3. september 2008 @ 19:47

    6. Marlene Wind er netop nu på TV2NEWS, og hun kan kort og godt fortælle os måbende seere, at Danmark SKAL rette ind efter Metock-dommen. Det står SLET IKKE til diskussion. Den talende blondine mente iøvrigt, at det med særregler i et land er noget værre rod.

      Det er ifølge Marlene Wind også hvad alle eksperter siger, og så er den potte jo ude, ikke sandt?? At Danmarks førende EU-retsekspert, Hjalte Rasmussen anbefaler et opgør med EF-domstolen, valgte både Marlene Wind og TV2 journalisterne fuldstændig at ignorere. I det hele taget er det bemærkelsesværdigt, at efter Hjalte Rasmussen kom med sin anbefaling har medierne ikke vist nogen interesse for hans mening. Det er specielt forunderligt, når man tager i betragtning, at modsætning til eksempekvis Marlene Wind, (som er lektor i statskundskab), så er Hjalte Rasmussen juraprofessor med speciale i EF/EU ret. Hvem sagde medierne ikke har en politisk dagsorden??

      Kommentar by JensH — 3. september 2008 @ 20:36

    7. Er der nogen der har overvejet hvad sagen vil betyde hvis Tyrkiet kommer ind i EU?

      Kommentar by Limewoody — 3. september 2008 @ 21:14

    8. 7.Limewoody

      Betydningen bliver måske bl.a. at omkalfatrings processen går hurtigere for de enkelte EU-lande ?

      Det bliver måske ikke så meget Tyrkere Vest for Bosperus der vil rejse ind i EU-landene som de, der befinder sig rundt omkring på den Anatolske Højslette.

      De vil kunne se muligheder for dem selv i de Europæiske landes velfærdssystemer.

      Og det vil betyde en hurtigere afslutning på disse.

      Desuden vil det samlede antal af muslimer i EU mere end fordobles .

      Hvad dette bl.a. kommer til at betyde kan jeg ane konturerne af alene ud fra det, der allerede nu kræves af de oprindelige Europæere i forhold de muslimer der lever i Europa.

      Desuden bliver det interessant hvordan det kommer til at gå, når Tyrkere skal sameksisterer indenfor EU-regi med bl.a. de arabisk muslimer fra Partnerlandene.

      Og jo flere muslimer af forskellig oprindelse og fraktioner af islam – der qua arbejdskraftens frie bevægelighed, som er vedtaget af EU og også tildelt Partnerlandenes befolkninger fra 2010 – jo flere muligheder vil der være for sammenstød mellem Araberne og Tyrkerne og mellem Shia- og Sunni muslimer.

      Hvor de hidtil har sloges i og mellem de islamiske lande vil de muligvis trække deres interne stridigheder ind i Europa.

      Men Limewoody, fortæl hvad du tror .

      Kommentar by Vivi Andersen — 3. september 2008 @ 22:10

    9. Den eneste solide udvej af dette morads er åben lydighedsnægtelse overfor EF-Domstolen. Vi har vedtaget danske regler på området, de har bred parlamentarisk opbakning, og derved bliver det.

      Så må juristerne derned se, om de kan finde en måde at tvinge os til at følge deres møgregler. De kan starte med at sende en invasionsstyrke over grænsen. Så vil vi aldrig, aldrig mere finde os i EU-direktiver :)

      Kommentar by Henrik Ræder Clausen — 3. september 2008 @ 23:56

    10. Nu er jeg godt og grundig træt, af EF-domstolens juristeri.
      Tavsheden fra det direktiv-skrivende EU er alamerende forudroligende, de må virkelig bifalde EF-diktatur-domstolens afgørelse, altså mener EU det samme som de underlige dommere.
      Tavsheden er underlig for”stemmende”, hov, flertals-STEMMENDE almendeligt demokratiske afgørelser, er vist en VARIANT for ANDERLEDES-demokrati!! (nyt EU-sprog for diktatur)
      Hvorfor denne tavshed fra de direktiv-skrivende EU-Variant-demokrati!!(læs:Diktator)vinkelskrivere! HAR EF-dommerne tolket deres usædvanlige tåbelige Metadon!-sag rigtigt!!SÅ er det ihvertilfælde stof!! til eftertanke!
      Mener EU, nå-jo, det gør EU jo, det samme som dommerne, så skal VI bare se at komme UD af det latterlige foretagende.
      EF-domstolen udtrykker bare det EU vil, find en person med ulovlig tilstedeværelse i et land, gift dig med personen(mod behørigt betaling) lidt meget alfonseri agtigt! ta’ arbejde 2 uger, slæb byttet! med hjem til evig forsørgelse i hjemlandet, og opholdstilladelsen og forsørgelses-forpligtigelsen er hjemme!!
      Jeg må sige, det er en alternativ VARIANT af alfonseri beskæftigelsen, faktisk rent opmuntring til slave-agtig giftemål, for at opnå opholdstilladelse på ulovligt grundlag.
      Jeg vil ikke mere være med i alfonseri-EU.
      Det lede EU-alfonseri, er tillige positiv stemt overfor den kvindefjendske iSLAM, så NEJ til svineriet EU.
      Jeg vil UD, jeg vil være FRI, især fra EU!!!

      Kommentar by li — 4. september 2008 @ 04:46

    11. ->8 Jeg er enig med dig i mange af dine betragtninger.
      Men der sker jo også noget med hensyn til grænser. Pludselig vil vil EU have grænser mod Syrien, Iran, Irag, Armenien og Georgien. Grænserne vi være svære at kontrollere, da de ligger i svært fremkommelige egne.

      Formentlig vil det også skabe et immigrationsmæssigt pres på grænserne fra mellemøsten.

      Dernæst er det svært at se hvad AKP reelt vil. Henrik Nordbrandt, som jo har boet mange år i Tyrkiet, siger at Erdogan i udpræget grad bruger begrebet “taqquia” – Så man må formode (også med udgangspunkt i hvad Erdogan sagde til sine tysk/tyrkiske undersåtter i Tyskland fornylig)at tyrkernes indtog i EU vil betyde en forstærkning af de processer der fører til en yderligere islamisering af EUs kernelande.

      Tag for eksempel Cypern hvor Tyrkiet har opfordret sine borgere til at tage land til sig – altså benytte sig af demografisk jihad. (Det er jo en højst besynderlig situation at et medlemsland ville kunne holde dele af et af de andre lande besat). Man må formode at Tyrkiet vil benytte sig af samme taktik i resten af EU, med krav om moskeer, særsttus og særrettigheder osv.

      Tyrkiets befolkning vokser og vokser og man må spørge sig selv om ikke de må tage sig af den del selv – er det i min/Danmarks interesse at understøtte en sådan udvikling. Jeg tror du kender svaret.

      – dernæst har Tyrkiet ikke gjort meget – tværtimod – for vedkende sig fortidens synder: Folkemordet på Armenierne, vedkende sig progromerne mod grækerne i 1950´erne. Så længe dette ikke er sket vil jeg tillade mig at påstå at Tyrkiet ikke er trådt ind i den civiliserede verden.

      Dernæst vil Tyrkiet i kraft af EUs landbrugsstøtteordninger kræve en uforholdsvismæssig stor procentdel, der formentlig ville være givet bedre ud på lande.

      Bare for at nævne noget.

      Kommentar by Limewoody — 4. september 2008 @ 13:22

    12. Et godt råd til vore politikere: Dersom de ikke får lukket hullet i EU-lovgivningen sker der 2 ting:
      1: Ladeporten åbnes igen og landet, som vi kender det, bliver nedbrudt
      i løbet af de næste 20-30 år.

      2: Dansk Folkeparti bliver landets største parti, idet vælgerne, i mod
      sætning til politikerne, IKKE ønsker at afstå deres land til mus-
      limerne.

      Med mit kendskab til politikerne, synes punkt 2 at være deres mest op-
      lagte grund til at kæmpe imod EU.
      At det i virkeligheden er punkt 1, fatter de ganske enkelt ikke.
      Det er beskæmmende at følge oppositionens udtalelser p.t. Ja, direkte ansvarsløst.
      Med hjælp fra Gammeltoft-Hansen skal de nok få ødelagt samfundet.

      Kommentar by ramses-2 — 4. september 2008 @ 13:42

    13. 11.Limewoody

      Du har ret og jeg tænke ikke på det med grænserne, der vil rykkes længere ned mod de Mellemøstlige lande.

      Men det tror jeg såmænd EU-politikerne har overvejet – og fundet som en positiv effekt af Tyrkiets optagelse i EU.

      Dette begrunder jeg med Eurokraternes drømme om Eurabia, et StorEuropa, hvor Middelhavet ligger som en slags indsø.

      Dette betyder på sigt at de kommende Mellemøstlige Partnerlande på sigt går fra status som Partnerlande til egentlige EU-lande.

      Jeg vil lige tilføje, at dette ikke er fri fantasi, men udsagn som historikeren Uffe Østergaard omtalte på TV for em 3-4 år siden.

      Han påstod det var den mest logiske udvikling – og at en Gibraltar Bro i denne sammenhæng ville være naturlig at få bygget for at lette trafikken/befolkningernes rejser mellem landene.

      Ramses-2

      Jeg er ikke overbevist om, at vores politikere ikke er bevidste om at det drejer sig om det af dig nævnte på 1!

      Men da deres modstand mod den åbne ladeport sandsynligvis udtrykkes på skrømt, idet det for manges vedkommende passer glimrende i deres kram at porten bliver åbnet, giver jeg ikke een døjt for deres såkaldte manglende evner til at fatte hvad det drejer sig om!

      De der hylder EU er ikke kede af porten bliver lukket op på vid gab.

      Sådan vil EU jo have det, for ellers lykkes projekt Eurabia ikke.

      Kommentar by Vivi Andersen — 5. september 2008 @ 01:08

    14. 13. Vivi
      “Du har ret og jeg tænke ikke på det med grænserne, der vil rykkes længere ned mod de Mellemøstlige lande”

      Du skal også tænke lidt over hvorfor det lige pludseligt er blevet så vigtigt at EU og USA har indflydelse i Georgien.

      Kommentar by PeterK — 5. september 2008 @ 09:47

    15. ->13Vivi
      Libyen har lige fået lovning på masser af rare Euromilliarder fra Italien over de næste 25 år – og en uforbeholden undskyldning som kompensation for Italiens kolonimagtsopførsel. Pengense skal bl.a. andet bruges på en motorvej langs kysten i de nordafrikanske lande – så den med Gibraltarbroen skal nok blive til virkelighed…

      Kommentar by Limewoody — 5. september 2008 @ 10:46

    RSS feed for comments on this post.